Vaimo piereskelee, onko OK läpsäistä?

Jake Porista

Eli lyhyesti sanottuna, vaimo piereskelee kotona avoimeisti, jos vieraita ei ole kylässä. Mielestäni tämä ei ole sivistynyttä, mutta vaimo sanoo, että se on luonnollista. Meillä on kaksi lasta, 3 v ja 5 v ja he tietysti oppivat äidiltään piereskelyä ja matkivat sitä myös vieraiden läsnäollessa ja kylässä.

Suoraan sanottuna alkaa vituttaa tämä vaimon piereskely. Olen välillä ns. läpsäissyt avokämmenellä, jos pieru on erityisen kova ääninen. En nyt tietenkään lyö naista tms, mutta kevyesti olen läpsäissyt ja siitä on tullut riitaa, vaikka se ei nyt satukaan puhumattakaan että tulisi verta tai mustelmia. Kasvoihin en todellakaan lyö, eikä mistään väkivallasta ole kyse, sitä haluan painottaa.

Mutta keskustelu ei auta ja piereskely jatkuu, niin pakko sitä on jotain tehdä, kyllä vituttaa en verran. Olen sanonut että lopetan kun vaimo lopettaa piereskelyn.

Nyt jos on hyviä keinoja saada vaimon piereskely loppumaan niin kertokaa ihmeessä.

58

5323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Irmelivirmeli

      Mua voisit läiskiä vaikka koko päivän enkä lopettas piereskelyä ku siihen ei mikään auta, syön mitä vaan niin piereskelen ja röyhkin ja se siitä jos käy jonkun hermoille niin minkäs sille voi.

    • poks poks

      Ruokavaliota kannattaa tarkkailla, mitkä ruoka-aineet pierettää. Kaali, sipuli, pavut voivat pierettää. Joskus laktoosi-intoleranssi oireilee pieretyksellä. Pois pierettävät ruoat. Apteekista saa jotakin ilmavaivoihin auttavaa lääkettä: Cuplaton muistaakseni nimeltään, saattaa olla muitakin valmisteita.

      Hakkaaminen ei auta asiaa, lopeta se heti.

      Oletko puhunut vaimosi kanssa piereskelyongelmasta? http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288336194999.html

    • farther

      Ken pierua pidättää, se muutakin vilppiä harrastaa.

    • Jaas taas tälläinen

      Voin kertoa, että on tuo läpsiminen todella lapsellista touhua aikuiselta mieheltä (siis kutsuu itseään).

      Tule meille läpsiin, niin saman tien olet ullkoruokinnassa.

      Olisin sitten huolestunut jos vaimosi pierisi ruokapöydässä kesken ruokailun ja vieraiden. Lapsille taas voi opettaa ettei vieraiden aikana piereskellä.

      Ilmavaivoja voi tulla ruokavaliosta ja muista, joten kannattaa miettiä myös sitä, kuten edellä kirjoitettiin.

    • taputa lekalla..

      Olet ehkä jo huomannut ettei kevyt läpsäisy tehoa naisiin. Suosittelisin mitä pikimmin ottamaan kovemmat otteet käyttöön, sillä onhan tuo piereskely saatava ensitilassa loppumaan. Hän saastuttaa huonoilla tavoillaan pahimmassa tapauksessa lastenne lisäksi, naapurit, sukulaiset ja ystävät. Mieti mitä siitä seuraa,jos kaikki lähimmäisesi alkavat pieremään avoimesti kotonanne? Kestäisitkö sitä pärinää, saatikka sitä hajua? Voin kertoa suoraan, että se on yhtä helvettiä. Itse jouduin turvautumaan terapiaan ja seuraava askel on hourula, mikäli pierun äänet ympärilläni ei hiljene.

      • kuole!!!!

        tiedätkö mitä kohta minä lyön sinulta pään irti jos alat läpsimään naisia


      • Anonyymi

        Pistä vyö valmiiksi pöydälle missä se on esillä varoituksena. Jos piereskely kuitenkin alkaa, anna remmistä isku pierua kohti, näin ämmä pikkuhiljaa käsittänee, ettei persettä kannata laulattaa.
        Sitäpaitsi paskanhaju on epäterveellistä hengittää. Alkaa oleen koko perheen elämä vaarassa yhden pierijän vuoksi!


    • Jake Porista

      Vaimo piereskelee myös ruokapöydässä. Mitä on tehtävissä tässä tilanteessa?

    • Että tälläinen....

      No, jos ei muu auta niin eroa.

      Minä olen sitä mieltä, että tuo läpsiminen on todella lapsellista touhua ja vielä minkälaisen kuvan annat lapsillesi??

      Teidän perheessä on siis ihan ok, että läpsitään.

      Joten älä sitten ihmettele, kun lapset läpsii esim. päiväkodissa. Lapset ovat saaneet mallin kotoa, että läpsiminen on sallittua.

      Sinun täytyy siis kestää se paheksunta joka tulee esim. naapurilta, kun hän ei pidä lapsistasi, koska he läpsivät.

      Ja mitä kaksinaismoralismia tiellä harrastetaan todennäköisesti, sinä kiellät lapsiasi tappelemasta tai läpsimästä toisiaan, mutta itse läpsit heidän äitiä.

    • selvä provo

      provo mikä provo.

      • Anonyymi

        Persujen ihmissuhdepalsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persujen ihmissuhdepalsta.

        Asenna hormi akan persläpeen, nii tulee melkein läpituuletus


    • Harri-3

      Vähän sama ongelma mulla. osin meillä ei ole lapsia. Vaimo piereskelee mm. saunassa ja nauraa päälle. Kyllähän tuo vituttaa. Mielestäni sivistynyt nainen ei piereskele muualla kuin vessassa. En nyt kuitenkaan alkais vaimoa hakkamaan tuon takia. Toisaalta en tiedä mikä auttais.

    • mek

      On teillä viakeaa koska itse miehnä en julkisesti pierekele mutta kotna kylläkin ja esim. töissä joutuu välttelemään pirekelyä niin siitä ei tule kuin vatsavaivoja mutta onneksi pääsen töissäni käymään työn takia ulkona niin voi iahn vapasti pireskellä että silleen.

    • taputa lekalla...

      Kokeilepas sellaista, että kun vaimosi pieree ruokaillessa, niin pyyhkäise joka kerta kädellä kaikki astiat ja muu pöydältä lattialle. Annat hänen myös siivota sotkun itse. Muutaman kerran jälkeen luulisi akan oppivan tavoille.

      • Jake Porista

        No niin, kokeilin tätä pyyhkäisyä koska on tehnyt mieli tehdä niin muutenkin ja vituttaa, et ihan sama ei kiinnosta vaikka ei ehkä ihan tahdikasta ookkaan. En nyt ollut varma alkaako vaimo pieremään mut totta kai sieltä nyt tuli taas kunnon tulitusta. Helvetin moinen riitahan siitä sytty . Vaimo taas sanoi että on "luonnollista" pieraista ja ettei siinä oo "mitään vikaa".

        Veikkaan kuitenki et jotain ajatusta alkoi itää vaimon päässä

        Kiitos tästä vinkistä, jos on lisää niin antakaa tulla. En tiedä loppujen lopuks oliko hyötyä vai ei mut kerron jatkossa.


      • *haukotus*
        Jake Porista kirjoitti:

        No niin, kokeilin tätä pyyhkäisyä koska on tehnyt mieli tehdä niin muutenkin ja vituttaa, et ihan sama ei kiinnosta vaikka ei ehkä ihan tahdikasta ookkaan. En nyt ollut varma alkaako vaimo pieremään mut totta kai sieltä nyt tuli taas kunnon tulitusta. Helvetin moinen riitahan siitä sytty . Vaimo taas sanoi että on "luonnollista" pieraista ja ettei siinä oo "mitään vikaa".

        Veikkaan kuitenki et jotain ajatusta alkoi itää vaimon päässä

        Kiitos tästä vinkistä, jos on lisää niin antakaa tulla. En tiedä loppujen lopuks oliko hyötyä vai ei mut kerron jatkossa.

        Haluatko sitten vaimon joka valittaa mahakipua? Pikkujuttu jos tapahtuu muutaman kerran päivässä ja jos ei ketään vierasta ole kylässä ja lapset opetetaan sopivan tiukalla otteella ettei piereskellä vieraiden luona. Luonnollista pieru, ja vain haju häiritsee, Eikö sisua miekkonen jos ihan läpsiä pitää jostain kuin pierusta. Pettämisestä/sen uhasta korkeintaan


      • reetu_64

        näin on kyllä vaimon (ja lastenkin) pitää tietää kun on perheen pää. jos mies sanoo ettei piereskellä niin sitten ei piereskellä. minä ainakin annan vaimolle piiskaa jos hän tee kotitöitä tai on muuten tottelematon, lapset saavat myös piiskaa mikäli käyttäytyvät huonosti.

        ei ole vasemmistohippien asia puuttua siihen kuinka mies perhettään ohjaa.


    • ....................

      Kyllä vaimolle pitää näyttää heti, missä on naisen paikka ja sehän on keittiössä. Keittiössä ei piereskellä... Siellä tiskataan.
      Ole Jake lujana nyt, ettei pennuistanne kasva tossusankareita luuserimiehiä.

    • yörf

      Minun äitillä on jokin pakkomielle pitää ovi auki paskalla istuessa. Joka päivä saa sitä rökimistä kuunnella. Pahinta on se kun hän tulee istunnolle juuri silloin kun olen itse esimerkiksi pesemässä hampaita tai puuhaamasssa jotain muuta vessassa. Olen ottanut tavaksi läimästä oven kiinni protestiksi. Silloin kuuluu oven takaa vain vaimeasti, "Sori!" Mikä hitto saa ihmisen käyttäytymään noin röyhkeästi? Ei se tarpeilla istuminen ole mikään julkinen tapahtuma. En ymmärrä miksi sitä pitää kaikille kuuluttaa.

    • perunakeitto

      Olen mies ja piereskelen ynnä röyhtäilen, tuleko minuakin läpsimään? Olet pelle ja paskahousu, et mitään muuta. Paniko isäsi sinua perseeseen kun olit lapsi?

    • nainen332

      huh huijaa! ei nainen muka saisi piereskellä? menetkö seuraavaksi läpsimään vaimoasi pepulle kun hän käy töräyttelemässä äänekkäät paskat huussissa? antaa naisen pieraista rauhassa,ei sitä pierua voi pidätelläkään.. mikä ihme teitä vaivaa?

      • Anonyymi

        Paskainen huora


    • prööt pröö

      Kannattaa kulkea tulitikut ja kynttilä miel. sellainen haju kynttilä kädessä aina kun on emännän lähellä.

      rikki polttaa pahanhajuisen emännän tuotokset ja jäljelle jää

      havu tai lemon tuoksu

    • Piereskelen.

      Pieru on luonnollinen asia! Miesystävänikin piereskelee mielestäni usein en minä kyl lainkaan niin usein mutta en voi häntä tietenkään kieltää piereskelemästä!

    • shsfsfjsrj

      Niin... yleensähän pikku vesselit oppivat noi asiat isältään.... teillä on vaan asia toisin päin =D

      Sori, ymmärrän että se varmasti ei ole kivaa, mutta siltikkin toi on aika... huvittavaa... No, ehkä sä kestät... tai sitten alat laittaa rittäin proteiinipitosta ruokaa ja kiellät vilja ja maitotuotteet....

    • -----

      Viikon Gefilus-tuotteita ja Lactophilus apteekista, voi auttaa. Jatkossa ostakaa aina yksi Gefilus-tuote viikossa.
      Bakteerifloora on vialla, kaikkeen on joku syy, toisilla on vain herkkä vatsa reagoimaan.
      Hosumaan oppinut ihminen ei jaksa istua edes vessassa säännöllisesti.

    • Gööme

      Mä kun olen aina luullut, et naiset ei piereskele, pissaa, eikä kakkaa eli et naisilla on ihan erilainen biologia näiden asioiden suhteen.
      Mulla ei oo mitään havaintoja näiden asioiden suhteen naisten osalta, joten sen takia olen tässä käsityksessä ollut.

      • Anonyymi

        Kuka on mediatähdistä se arvokkain, itse äänestän lulua!


    • Muurmansk

      Jos asia noin häiritsee, niin ottakaapa seuraavan kerran vaikka mirofooni ja sanotte, että tästä lähtien menee pierut nauhalle ja laitan ne youtubeen, niin mikähän on naistenne suhtautuminen sen jälkeen.
      Saattavat järkyttyä ja lopettaa tapansa, jos tahallisesti ovat sitä harjoittaneet.
      Kokelkaas ja laittakaas tilannekatsaus tänne.

      Ei kukaan nainen ole keksinyt pieraista mihinkään ääntä voimistavaan sadevesi tai muuhun putkeen.

    • Hae apua omiisi

      Miten vaimon 'virhe' (pieru) on pahempi kuin sinun (läpsäys) ?

    • refluksin haitat

      Vaimolla on ehkä refluksi. Minä pruttuuttelin aina ruoan jälkeen, eikä se ole itsellekkään kivaa. Lääkäri antoi viimein omerapzol cifamed-lääkettä, jota otan ruoan jälkeen, niin on maha hiljaa.
      Ja jätä se läiskiminen. Minulta ainakin olisit saanut takaisin, helvatin ymmärtäväinen aviomies!

      • Pilkkuviilari :)

        Tarkoittanet: "helvatin ymmärtäväinen aviomies!". Kun ymmärrystä ei ole, se kuuluu sitaatteihin.


    • tuutontuu

      No ei piereskellä tahallaan saisi koko ajan se on ällöttävää kun voihan sitä vessaan mennä. :)

    • plööplööplaa

      Kuule Jake, tästä Porista minäkin, en tosin syntyperältäni. Porilaiset on sellaisia saatanan satakuntalaisia munattomia nahjuksia, jotka pystyy kyllä lyömään naista, mutta muuhun ei ole. Saatana se on sinun vaimosi koti ja hän piereskelee siellä juuri niin paljon kuin haluaa, mene kusipää siksi aikaa muualle. Luuletko, ettei sinulla saatanan kurppa-aivo ole mitään huonoja tapoja, tai ettei sinusta saa lapset huonoja vaikutteita. Kuule sinun naapurissa asuu ihmisiä, jotka on helvetin onnellisia ja pierua tulee niin perkeleesti kummaltakin. Vaimosi on aika pitkämielinen, kun kärsii tuollaista helvetin lahopäätä. Se on kuule yksi kaunis päivä, kun vaimosi ottaa kimpsut ja kampsut ja lähtee kuule elämään omaa elämäänsä ja saat vain arvata että silloin kuule kaipaat sitä vaimosi pieruakin. Onneksi on olemassa sentään miehiä, siis isolla M:llä, jotka ymmärtää, että ihminen on kokonaisuus, niin hyvine kuin huonoine puolineen, ja kun yhteen muutetaan, niin saadaan koko paketti. Toivottavasti vaimosi älyää ajoissa ja jättää tuollaisen paskapään!

      • plöö fani

        plööplööplaa.....

        No voi vittu että sanoit HYVIN tälle saaaaatanan MULLILLE.... mahtavaa... että
        nautin.....................

        Ei mun sitte tarvitse sanoakaan mitään lisää


    • pruutpruut

      Kannattaisi ehkä puhua lääkärin kanssa asiasta. Voihan siellä todella olla takana jokin sairaus joka tuon aiheuttaa. Vaikkapa ihan laktoosi-intoleranssia, joka on aika yleinen juttu. Jos ärsyttääkseen piereskelee, niin siihenkin on sitten varmaan joku syy.

      • pruuuuuuuuuuut

        pruut.....

        Haudankaivajan kanssa tarkoitit....jos.. ja kun.. samme selville kuka tämä

        perkeleen apina on

        oletko vähäjärkinen.........ärsyttääkseen.....


    • spinalis

      Vain Porista voi nän HULLUJA tulla.

      Oletko todella näin saatanan kaheli että lapsetkin oppivat.........
      tai sitten voisi olla pieremättä??Yritä olla paskantamatta....kyllä olet tyhmä
      ja se täytyy täällä vielä mainostaa
      jos et olisi näin saatanan pässi sanoisin mikä vika on miten helposti siitä
      pääsee...............

    • harjavalta3

      jake porista... Sinut jos joku pitäisi lopettaa...kyllä olet VITTUMAINEN ääliö..
      Vielä Suomessa asuessani oli siellä melko lähellä paikka sinulle...

      Harjavallassa....

      mistään muualta et apua saa jos sieltäkään...

      Menet vai reippaasti Reception "täältä tultiin älkää ikinä päästäkö pois"
      voisivat 20v päästä jopa harkita pientä lomaa....pari tuntia... esim...

      Muussa tapauksessa HIRTTÄYDY... ... ..

      en koskaan kuullut mitään mielenvikaisempaa...

      • polonez3

        hyvä!!!!! harjavalta3..

        tuonlaisen helvetin pölkkypään ansiosta saa hävetä Suomalaisuuttaan

        täällä ulkomaillakin.

        näitä, ikävä kyllä ei montaa tarvitakaan pilaamaan sekin vähä maine mikä
        ehkä meillä vielä on jäljellä

        ei tarvitse harjavaltaa täällä löytyis käsittely tälle saatanan MULLILLE

        niinkuin joku sanoi..."kehtaa vielä mainostaa hulluuttaan täällä"

        ja niinhän joku on sanonut: "ei hullu häpee puheitansa"

        sääli vaimoansa.mitä pahaa tehnyt... jolla on näin hullu saman katon alla....

        Jumalaa ei ole olemassa..tai on niin vittumainen mies... että antaa tällaisen
        olla vielä irti


      • Anonyymi
        polonez3 kirjoitti:

        hyvä!!!!! harjavalta3..

        tuonlaisen helvetin pölkkypään ansiosta saa hävetä Suomalaisuuttaan

        täällä ulkomaillakin.

        näitä, ikävä kyllä ei montaa tarvitakaan pilaamaan sekin vähä maine mikä
        ehkä meillä vielä on jäljellä

        ei tarvitse harjavaltaa täällä löytyis käsittely tälle saatanan MULLILLE

        niinkuin joku sanoi..."kehtaa vielä mainostaa hulluuttaan täällä"

        ja niinhän joku on sanonut: "ei hullu häpee puheitansa"

        sääli vaimoansa.mitä pahaa tehnyt... jolla on näin hullu saman katon alla....

        Jumalaa ei ole olemassa..tai on niin vittumainen mies... että antaa tällaisen
        olla vielä irti

        Harjaa ämmäs, saa olla tuttujen kesken paiskattu josnei kerta opi.


    • Moogas

      Itsellänikin oli vaimo joka piereskeli jatkuvasti, joka pierun jälkeen piti sanoa "oho" . Kyllähän siihen vittuuntui vuosien saatossa. Onneksi avioeron myötä pääsi eroon kaasukuningattaresta. Jos jollain joskus tekee mieli lyödä naista, niin ymmärrän täysin, tosin en tästä pieremisestä suosittele välttämättä...

    • Sannnnnnnnni

      Avokämmenellä läpsäisy on lyömistä vaikkei verta ja sairaalareissua tulisikaan, jollet ole trolli niin ota ero (koko avioliittosi kuulostaa todella vastenmieliseltä ja sairaalta) ja hakeudu hoitoon. Olet naimisissa siis itsellesi vastenmielisen naisen kanssa jota kohtaan olet väkivaltainen -en oikein pysty kuvittelemaan miten elämässä voisi vielä epäonnistua pahemmin.

    • Nına

      Läpsäise mielummin vaimoas pepulle senkin idiootti!
      naiset saavat piereskellä siinä missä miehetkin.

    • Voehyväntähen

      Kyllä sulla näkkyy olevan ongelma...Kyllä sitä kotona saa päräytellä ihan vapaasti, se on ihan luonnollista...Minä ja mieheni täräytellää yhdessä kunnolla ja nauretaa vielä päälle! Ja lopeta se läpsimine! Taidat olla yks sovinisti!! Häpeä!!!

    • OnkoSulla

      päässä vikaa pahasti. Ei sitä ilmaa voi loputtomiin pidätellä, koska alkaa sattua vatsaan ja tulee huono olo. Mihin kuvittelet sen ilman katoavan, jos ei sitä päästä pihalle. Kyllä jokaisen pitäisi saada kotona edes piereä rauhassa. Voi lapsille opettaa ettei vieraiden läsnäollessa pieretä, paitsi vessassa, jos on pakko. Olen itseki kova keräämään ilmaa ja kotona päästelen vapautuneesti. Vieraissa en uskalla paljoa edes syödä, koska alkaa kaikki ruoat pierettämään.

    • Plrööööör

      Hah mitä luusereita täällä trollille uhoamassa. Säälittävää ja ettepä oikeasti mihinkään pystyisi, mutta suomi24 helppo leikkiä kovaa poikaa. Mahtaa ap nauraa hölmöjen kustannuksella.

    • Sevätneuvot

      Et sattunut huomaan jo seurusteluaikana hänen tapojaan.eiihminen mihinkään muutu.Kärsi tai eroa.keksi itse jotain vastaavaa joka vaimoasi nyrppii yhtä paljon.

    • akckkk

      voi jesus suomalaisia!

    • hhfghfghg

      Anustappi lannevyöllä.

    • Anonyymi

      Ai että minä rakastan naisten piereskelyä.

    • Anonyymi

      Peruskoulussa oli tapana käsi velttona vain sormen päällä hipaista pakarasta (ruoskamainen) isku, sattui paljon. Sillä saat ainakin huomion ja pelon aikaan, jos uskaltaa uhkaasi rikkoa? Suosittelen, sillä saat piereskelyn loppumaan paikoissa, joissa se ei ole suotavaa. Vessat ja metsät on piereskelyyn soveliasta paikkoja.

    • Anonyymi

      Työnnä ridektiiviporkkana perse silmään, nii saat pieruimelletyn tuorevihanneksen

      • Anonyymi

        Loppaa perseelle kun pieru on irronnut, se sattuu sopivasti ja muija ymmärtää kiinnittää huomion käytöstapohinsa!

        Näin ei paskanhajukaan turmele huoneistoa,


    • Anonyymi

      Jatka toki jorinoiden kirjoittamista,
      olet lahjakas, läpsäytä itseäsi, jos väsyttää.

    • Anonyymi

      Mitäs se haittaa vaikka välillä vähä rupsuttelee. Saa kai ikkunan avattua tai voi siirtyä toiseen huoneeseen. Pääasia ku ei tee julkisella paikalla tai vieraiden aikana

    • Anonyymi

      Häpeämään haiseva lutka on vaimosi.

      Liimaa anustappi perseeseen ,niin pierut vähenee. 😄

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe