Ylityökorvaus

3456

Meillä työpaikalla saa tehdä ylitöitä, mutta niistä ei makseta kuin tunti tunnilta. Näin uutena työntekijänä olen vähän äimänä. Vanhat eivät ole edes kuulleetkaan 50 prosentin ja 100 prosentin ylityökorvauksista! Miten ihmeessä menettelen, sillä en suinkaan halua menettää hommiani kitisemällä korvauksista. Voisko liittoon ilmoittaa, mutta sitten kyllä paljastuisin.

8

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu alasta

      Riippuu alasta. Olen ollut itse sellaisilla aloilla, joissa ylitöistä ei maksettu mitään, ne sai vapaina (joskus) ja/tai maksettiin just mainitsemallasi tunti tunnilta taksalla. Provikkapalkkasissa ei tietenkään edes sitä, koska kaikkihan tulee tekemäsi myynnin mukaan... ylitöillä tietysti tienaa enemmän, kun ehtii tekemään enemmän kauppoja.

    • .............

      Ei siinä liitto mitään tehdä voi, jos toiset on tyytyväisiä/suostuneet kyseiseen järjestelyyn. Eri asia jos teetetään ylitöitä ja ei suostuta ylityökorvauksia maksamaan.
      Meillä saa korvaukset jos haluaa. Mutta saa myös käydä "ylitöissä" ilman, että työnantajalla olisi siihen tarvetta, jolloin kyseiset tunnit pidetään vapaana myöhemmin juuri tuolla tunti tunnista periaatteella

    • Hyvä systeemi...

      Meilläkin sama systeemi. Eli voi omasta halustaan tehdä ylitöitä, ja ne saa sitten vapaana yksi yhteen.

      Jos taas työnantaja pyytää jäämään ylitöihin, niin niistä maksetaaan sitten ihan normaalit ylityökorvaukset.

      Hyvä systeemi, jos haluaa kerätä vähän vapaita varastoon.

    • Tutut kuviot mulle

      Monessa paikassa tuo menee niin, että ylitöihin ei välttämättä suoranaisesti "käsketä/pyydetä", mut käytännössä sulla on joku tietty vastuualue hoidettavana ja normaali työaika ei vaan kertakaikkiaan riitä sen hoitamiseen = tulee pakosta ylitöitä, jos aiot hoitaa velvollisuutesi. Koska nuo ylityöt on "vapaaehtoisia", niistä saa sitten vapaata 1/1 jossain välissä... jos saa..

      • 3456

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.


      • valvontaa
        3456 kirjoitti:

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.

        Soita liittoon ja pyydä sieltä apua. Niin ei tarvitse pähkäillä enään. Tai jos et uskalla, niin soittakaa kimpassa työsuojeluviranomaiselle eli ent. työsuojelupiiriin. Ne valvoo työaikalain noudattamista.


      • Omia valintoja
        valvontaa kirjoitti:

        Soita liittoon ja pyydä sieltä apua. Niin ei tarvitse pähkäillä enään. Tai jos et uskalla, niin soittakaa kimpassa työsuojeluviranomaiselle eli ent. työsuojelupiiriin. Ne valvoo työaikalain noudattamista.

        Ja paskat niitä kukaan valvo, jos teet vapaaehtoisesti ylipitkää päivää niin sitten teet, that's it. Kukaan ei käske... se on taas sitten sun oma moka, jos jätät työs tekemättä ja peruste vaikka työsuhteen purkamiselle koeaikana.


      • kyssäkaali
        3456 kirjoitti:

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.

        Minkä alan töitä teet? Mitä työehtosopimusta teillä noudatetaan? Teetkö jaksotyötä vai normaalia? Onko teillä on tasoittumisjakso, jona aikana työtunnit tasoittuu 40 tuntiin viikossa ja miten pitkä se on ja onko työvuorolistat laadittu koko tasoittumisjaksoksi? Oletko ottanut työnantajan kanssa puheeksi työaikasi ja saanut siihen jotain selitystä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      276
      6336
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      139
      4891
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2162
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1502
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1128
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      939
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe