Ylityökorvaus

3456

Meillä työpaikalla saa tehdä ylitöitä, mutta niistä ei makseta kuin tunti tunnilta. Näin uutena työntekijänä olen vähän äimänä. Vanhat eivät ole edes kuulleetkaan 50 prosentin ja 100 prosentin ylityökorvauksista! Miten ihmeessä menettelen, sillä en suinkaan halua menettää hommiani kitisemällä korvauksista. Voisko liittoon ilmoittaa, mutta sitten kyllä paljastuisin.

8

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu alasta

      Riippuu alasta. Olen ollut itse sellaisilla aloilla, joissa ylitöistä ei maksettu mitään, ne sai vapaina (joskus) ja/tai maksettiin just mainitsemallasi tunti tunnilta taksalla. Provikkapalkkasissa ei tietenkään edes sitä, koska kaikkihan tulee tekemäsi myynnin mukaan... ylitöillä tietysti tienaa enemmän, kun ehtii tekemään enemmän kauppoja.

    • .............

      Ei siinä liitto mitään tehdä voi, jos toiset on tyytyväisiä/suostuneet kyseiseen järjestelyyn. Eri asia jos teetetään ylitöitä ja ei suostuta ylityökorvauksia maksamaan.
      Meillä saa korvaukset jos haluaa. Mutta saa myös käydä "ylitöissä" ilman, että työnantajalla olisi siihen tarvetta, jolloin kyseiset tunnit pidetään vapaana myöhemmin juuri tuolla tunti tunnista periaatteella

    • Hyvä systeemi...

      Meilläkin sama systeemi. Eli voi omasta halustaan tehdä ylitöitä, ja ne saa sitten vapaana yksi yhteen.

      Jos taas työnantaja pyytää jäämään ylitöihin, niin niistä maksetaaan sitten ihan normaalit ylityökorvaukset.

      Hyvä systeemi, jos haluaa kerätä vähän vapaita varastoon.

    • Tutut kuviot mulle

      Monessa paikassa tuo menee niin, että ylitöihin ei välttämättä suoranaisesti "käsketä/pyydetä", mut käytännössä sulla on joku tietty vastuualue hoidettavana ja normaali työaika ei vaan kertakaikkiaan riitä sen hoitamiseen = tulee pakosta ylitöitä, jos aiot hoitaa velvollisuutesi. Koska nuo ylityöt on "vapaaehtoisia", niistä saa sitten vapaata 1/1 jossain välissä... jos saa..

      • 3456

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.


      • valvontaa
        3456 kirjoitti:

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.

        Soita liittoon ja pyydä sieltä apua. Niin ei tarvitse pähkäillä enään. Tai jos et uskalla, niin soittakaa kimpassa työsuojeluviranomaiselle eli ent. työsuojelupiiriin. Ne valvoo työaikalain noudattamista.


      • Omia valintoja
        valvontaa kirjoitti:

        Soita liittoon ja pyydä sieltä apua. Niin ei tarvitse pähkäillä enään. Tai jos et uskalla, niin soittakaa kimpassa työsuojeluviranomaiselle eli ent. työsuojelupiiriin. Ne valvoo työaikalain noudattamista.

        Ja paskat niitä kukaan valvo, jos teet vapaaehtoisesti ylipitkää päivää niin sitten teet, that's it. Kukaan ei käske... se on taas sitten sun oma moka, jos jätät työs tekemättä ja peruste vaikka työsuhteen purkamiselle koeaikana.


      • kyssäkaali
        3456 kirjoitti:

        Työsopimuksessa viikkotuntimääräksi on sovittu 40 tuntia. Työvuorolistat kuitenkin ovat usein yli 40 tunnin. Kuukausipalkkalaisilla ymmärrän tasaussysteemin, mutta olenkin tuntipalkkainen. Kuukaudessa työtunteja kertyy reippaasti yli 200. Mielelläni ottaisin normaalit ylityökorvaukset, enhän mitenkään pyydä saada jäädä ylitöihin.

        Minkä alan töitä teet? Mitä työehtosopimusta teillä noudatetaan? Teetkö jaksotyötä vai normaalia? Onko teillä on tasoittumisjakso, jona aikana työtunnit tasoittuu 40 tuntiin viikossa ja miten pitkä se on ja onko työvuorolistat laadittu koko tasoittumisjaksoksi? Oletko ottanut työnantajan kanssa puheeksi työaikasi ja saanut siihen jotain selitystä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe