Mies jätti, mutta ei hae avioeroa

maisa8

Mies jätti siis kesällä. Seitsemän vuotta oltiin yhdessä, josta kaksi naimisissa. meillä on pieni lapsi.

Vauvavuoden jälkeen mies oli kertomansa mukaan alkanut harkita tosissaan eroa. Puoli vuotta harkittuaan oli tehnyt päätöksen ja sinetöinyt sen hankkimala itselleen tyttöystävän. Tähän uuteen naiseen rakastuttuaan päätti kertoa minulle päätöksestään. Eroilmoitus tuli melkoisena sokkina, koska olimme vasta yrittäneet perheenlisäystä.

Mies sitten muutti pois, suhde uuteen rakkaaseen lopahti, mutta nyt muutamaa kuukautta myöhemmin on jo uusi, orastava suhde.

Tiedän, että hän ei halua palata luoksemme, mutta mikä siinä on ettei hän hae sitä avioeroa? Hieman kummallista, kun hän kerran tietää varmasti ettei halua olla minun kanssani.

13

1571

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt en ymmärrä

Miksi et itse hae eroa ja jatka elämääsi??

• miksi et itse hae?

Miksi sä itse et noiden tosiasioiden perusteella hae eroa? Mieshän ei sua rakasta, miksi haluat edelleen olla naimisissa hänen kanssaan? Tuntuuko, että kyllä mies vielä takaisin tulee, kunhan vaan jaksat rauhassa odottaa? Ei se tule, jos taas on uusi suhde aluillaan. Ole nainen ja hae eroa itse!

• Neuvoja vähän

Missä lie kriiseissään 'huuhailevat' ihmiset voivat (ero)kriisin hetkellään olla toimintakyvyttömiä, siis sellaisessa psyykkisessä tilassa, että eivät kykene hoitamaan omia henkilökohtaisia asioitaan. Siihen viittaa myös exäsi "naisen luota toisen luokse" juokseminen.

Ripustautuvat kehen tahansaitselleen apua saadakseen arjen asioihin. Voivat myös ottaa naisen asunnon vuoksi, kun ovat itse, ehkä väliaikaisen, kyvyttömiä hankkimaan itse itselleen omaa.

Ei ole enää sun ongelmasi. Neuvoni:lopeta seuraamasta, mitä exäsi elämässä tapahtuu, katkaise mieluummin kokonaan välit.

Voit ihan itse hoitaa eron, kuten jo neuvottiinkin. Kävele paikalliseen maistraattiin, ota mukaan miehen sotu ja jos on, osoitetiedot. Saat siellä apua kaav akkeen tekoon.

• maisa8

En mä sitä takaisin odota, voi olla etten edes ottaisi, jos pyytäisi päästä. (Sellaista tilannetta tuskin tulee)

Siitä on kuitenkin vain hetki, kun olin häneen rakastunut ja kuvittelin, että meillä oli yhteinen elämä edessä, joten vielä en ole kyennyt häntä kokonaan heittämään meidän elämästämme. Itse lähdin avioliittoon ja perustin perheen yhdessä, oletin että ongelmatkin ratkotaan yhdessä - luulin että avioero on viimeinen keino, ja että siitäkin voidaan sopia ehkä yhdessä. Ajattelin kyllä jo eron alussa, että tämä (avio)ero on hänen juttunsa, minua kun ei ole missään vaiheessa otettu päätöksentekoon mukaan, minulle ei ole kerrottu mitään eikä minulta ole kysytty mitään, joten hän hoitakoon sitten eron loppuun saakka.

Mies kyllä hoitaa ihan hyvin omat asiansa, on hoitanut oman asunnon ja muut, lapselle ja minulle antaa rahaa kitsastelematta. On lapsensa elämässä mukana, osittain siksi olemme niin tiiviisti tekemisissä.

Yhden riidan päätteeksi pyysin häneltä avainta pois, mutta seuraavana päivänä hän olis taas sitä mieltä, että hänellä olisi kuitenkin hyvä olla se. Jatkaa tänä päivänäkin sitä, että tulee (sovitusti) tapaamaan lasta ja päästää itsensä sisään omilla avaimillaan...

• Avain uhka sulle
        maisa8 kirjoitti:

En mä sitä takaisin odota, voi olla etten edes ottaisi, jos pyytäisi päästä. (Sellaista tilannetta tuskin tulee)

Siitä on kuitenkin vain hetki, kun olin häneen rakastunut ja kuvittelin, että meillä oli yhteinen elämä edessä, joten vielä en ole kyennyt häntä kokonaan heittämään meidän elämästämme. Itse lähdin avioliittoon ja perustin perheen yhdessä, oletin että ongelmatkin ratkotaan yhdessä - luulin että avioero on viimeinen keino, ja että siitäkin voidaan sopia ehkä yhdessä. Ajattelin kyllä jo eron alussa, että tämä (avio)ero on hänen juttunsa, minua kun ei ole missään vaiheessa otettu päätöksentekoon mukaan, minulle ei ole kerrottu mitään eikä minulta ole kysytty mitään, joten hän hoitakoon sitten eron loppuun saakka.

Mies kyllä hoitaa ihan hyvin omat asiansa, on hoitanut oman asunnon ja muut, lapselle ja minulle antaa rahaa kitsastelematta. On lapsensa elämässä mukana, osittain siksi olemme niin tiiviisti tekemisissä.

Yhden riidan päätteeksi pyysin häneltä avainta pois, mutta seuraavana päivänä hän olis taas sitä mieltä, että hänellä olisi kuitenkin hyvä olla se. Jatkaa tänä päivänäkin sitä, että tulee (sovitusti) tapaamaan lasta ja päästää itsensä sisään omilla avaimillaan...

Avain pois! Sun koti! Vaihda lukot, jos ei usko. Mies haluaa yhä hallita elämääsi, älä anna mahdollisuutta. Siihen, että exällä on avain kotiin, ei saa alistua. Jos sulle ilmestyy miesvieraita tai ex siirtyisi jostakin, voit syyttää itseäsi jos joudut pahaan paikkaan, omassa kodissasi.

• mihin pahaan
        Avain uhka sulle kirjoitti:

Avain pois! Sun koti! Vaihda lukot, jos ei usko. Mies haluaa yhä hallita elämääsi, älä anna mahdollisuutta. Siihen, että exällä on avain kotiin, ei saa alistua. Jos sulle ilmestyy miesvieraita tai ex siirtyisi jostakin, voit syyttää itseäsi jos joudut pahaan paikkaan, omassa kodissasi.

paikkaan??
        Erosta huolimatta kaikki sentään eivät ole ääliö-moukkia.
        Ei ap kertonut, että exänsä lampsii millon tahansa ovesta sisään,
        vaan tulee sovitusti.

• lyyli***

Hyvä ap!

Oletko huomioinut sitä seikkaa, että niin kauan kuin avioliittonne on voimassa, ovat myös juridiset asiat sen mukaiset. Miehesi voi ottaa vaikka valtaisan lainan, joka sitten ositustilanteessa vaikuttaa sinun osuuteesi.

Panehan siis eropaperit vetämään...

• toimintaaaa

Taidat maisa olla lamaantunut oudosta erosta - on outoa tulla yllättäen jätetyksi kun juuri ollaan kasvattamassa perhettä - ja ymmärrän ettet ole saanut itse aloitettua eroprosessia. Kuitenkin oloasi voi helpottaa, jos aloitat tarvittavat paperityöt odottelematta aviomiehesi toimenpiteitä. Ainakin se selkeyttää sekavaa ja voimia vievää tilannettasi.

• niih..

Luuleminen ja ajattelu ei vie minnekkään !

• xxx---

Öö, kummallista vai? No eipä ole. Ilman avioeroa mies voi hallinnoida sinua, asuntoanne, lastanne ja etenkin talouttanne. Voi ottaa suuren lainan, tai vaikka kuinka monta pienempää, joka/jotka vaikuttaa ositukseen.

• Avaimet pois!

Eii lainoja noin vain avioparina oteta yksin, etteikö lainapaperiin tulisi myös toisen suostumus. Itse henkilökohtaisesti on vastuussa lainasta jonka omiin nimiinsä ottaa. Oman tilanteen selventämiseksi olisi hyvä tehdä eropaperit mahdollisimman heti että näkee mistä asti mies tekee omia päätöksiään.
        Mies yrittää pitää ohjakset omissa käsissään kaikessa ja vaikuttaa hyvin laskelmoivalta.

• osituksesta
        Avaimet pois! kirjoitti:

Eii lainoja noin vain avioparina oteta yksin, etteikö lainapaperiin tulisi myös toisen suostumus. Itse henkilökohtaisesti on vastuussa lainasta jonka omiin nimiinsä ottaa. Oman tilanteen selventämiseksi olisi hyvä tehdä eropaperit mahdollisimman heti että näkee mistä asti mies tekee omia päätöksiään.
        Mies yrittää pitää ohjakset omissa käsissään kaikessa ja vaikuttaa hyvin laskelmoivalta.

Toki aviopuolisot ovat vastuussa omista lainoistaan. Mutta lainaakin voi saada ilman toisen puolison suostumusta. Vipit, pikaluotot, joustolainat, jne pankkilainojen lisäksi. Sehän on luotonantajan asia, kuinka paljon luottaa kunkin luotonmaksukykyyn. Lisäksi siviilisäätynä avioliitto voi vaikuttaa myönteisesti luottoa haettaessa. Eli lainaa on ainakin ennen saanut "helposti", jos luottotíedot on ok ja on vakituinen työ.

Avioliiton päättyessä jälkeen tehdään yleensä ositus. Karkeistaen: jos ei ole avioehtoa, niin ositustilanteessa lasketaan kummankin osapuolen varat ja velat. Laina tietenkin vähennetään kunkin omasta varoista velkana.

Sitten netto-omaisuudet lasketaan yhteen. Enemmän omistava joutuu maksamaan vähemmän omistavalle tasinkoa.

Jos siis ei ole avioehtoa ja toinen puoliso on avioliiton aikana (vaikka olisi asunut muualla) ottanut lainaa, niin se voi vaikuttaa noihin kuka maksaa kenellekin -kuvioihin sitä kautta, että sitä kautta se toinen puoliso voi tehdä itsensä velkaiseksi, jolloin hänen laskennallinen omaisuutensa (velkojen jälkeen) jää pieneksi. Tällöin toinen puoliso voisi joutua maksamaan tasinkoa tällaiselle velkaantuneemmalle ex-puolisolle.

Eli kyllä se jollain taloudellisella tasolla on järkevää lopettaa avioliitto, jotta suhteen päättymiseen liittyvien surujen ja murheiden lisäksi ei tulisi ex-puolison junailuista ylimääräisiä taloudellisia huolia.

• Töötttt

Lapsellista touhua, ap.

Eropaperit löytyy netistä, printtaa, täytä ja postita menemään. Maksaa 80 euroa se 1. vaihe, 2. vaihe kai saman verran. Itselläni tulee 2. vaihe nyt keväällä.

Asiat eivät ole vaikeita, kun niitä tekee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      480
      1743
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1507
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1348
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1315
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      905
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      866
    7. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      51
      859
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      731
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    Aihe