Haluaisin kysellä neuvoja tilanteeseen jossa itse naisena tienaan miestä enemmän ja minulla on kuitenkin myös vähemmän menoja. Miten teillä on asiat ratkaistu? Asumme vuokralla, avoliittoa 4v takana. Olemme kolmekymppisiä.
Saan kuukaudessa palkkaa nettona 2400-4000e (olen myyntialalla eli provikat vaihtelevat). Mieheni saa nettona käteen n.2200e/kk.
Jaamme puoliksi kaikki elinkustannuksemme (vuokra 550e per pää, laskut, ruoat ym). Meillä on yhteinen tili jonne siirrämme joka kk vuokran ja laskut ja kaikki laskut menevät tältä tililtä.
Autoni (auto maksettu eli bensat, vakuutus yms vain) yms lisäksi minulla ei ole muita kuluja. Tykkään shoppailla mutta olen myos päättäessäni hyvä säästäjä ja saan 500-800e/kk säästöön.
Miehelläni on autolaina reilu 200e/kk sekä kaatuneen firmansa lainanmaksu 400e/kk. Päälle oman autonsa käyttökulut. Hän laittaa välillä 100-200e säästöön mutta käsittääkseni nostaa sen sieltä aina pahan tilanteen tullessa eli mitään ei ole kertynyt säästöön.
Hyväsydämisenä, ja enemmän tienaavana, olen joskus tarjonnut maksaa enemmän vuokrasta tai koko kauppalaskun koska mies sanoo aina ettei ole rahaa. Hän ei siis sano tätä käskevästi mutta olen itse niin heikko ja hyväsydämimem että koen mukavaksi tarjota maksaa 200e:n kauppalasku jos tehdään iso ostos ja toinen ihan peeaa. Mietin aina että miksi pänttään tuhansia säästötililläni jos toinen laskee käyttöpennejä.
Toisaalta tämä myös ärsyttää minua ja mietin tulevaisuutta: puhumme talon ostoa, lapsen hankintaa parin vuoden sisällä ym mutta mitä jos haluan jäädä pariksi vuodeksi kotiin? Kuka maksaa elämisemme? Olen laskenut miehelle paperilla että hänellä pitäisi olla tarpeeksi rahaa elämiseen ja ulkonakäymiseen mutta silti joka kk sama juttu, puolet mennyt ja toinen peeaa.
En voi käsittää miten toinen ei saa rahankulua hallintaan kun itse maksoin ennen 2200e palkastani (sama kuin miehellä nyt) kaiken elämiseni sinkkuna ja säästin 700e/kk aasian matkaa varten vuodem ajan. Kävin silti ulkona ym.
Miten teillä menee raha-asiat jossa nainen tienaa hieman enemmän ja mies aina peeaa? Tarjoituisin kyllä maksamaan säännöllisesti enemmän jos näkisin syyn siihen mutta minusta mieheni palkan pitäisi riittää elämiseen ilman ainaista säästöjem kaivamista ja luottokortin käyttöä (siinä on luottorajana 2000e ja se on aina täysi, maksaa vähän pois joka kk ja täyttää aina heti).
Kiitos!
Miehelläni
Miehen rahankäyttö
13
1089
Vastaukset
- Köyhä, mutta OK
Pyydäppä sitä että saat vilkaista tiliotetta niin näette mihin roskaan ukkosi fyrkat menee.
Kaikki turhat pienetkin ostokset päivittäin saa rahat kyllä hupenemaan. Lisäksi jos ukkosi juo tai käy baarissa niin sinne ne rahat menee. - osaatteko puhua
Eikö kommunikaatio toimi teillä?
- 12+18
Meillä toisinpäin eli minulla rahat aina loppu ja miehellä on aina rahaa säästössä. Tähän on monia syitä esim. minä maksan asunnon ja kaikki kiinteät kulut, jotka liittyvät asuntoon.
Kyllä tuo minun rahattomuus aiheuttaa usein ongelmia meidän parisuhteessa. Minulla jää kaikkien kiinteiden kulujen jälkeen noin 700 € rahaa kuukaudessa.
Mies ei ymmärrä sitä, että vakuutusmaksut voi yhtäkkiä viedä esim puolet tuosta summasta ja sitten olenkin taas ihan rahaton, kun jäljelle jäävä raha menee ruokaan :(- Vinkki
Voisitko laittaa rahaa säästöön silloin kun on vähemmän menoja, jotta olisi sitten rahaa, kun tulee joku isompi lasku, esim. vakuutusmaksu? Voisi esim. laskea paljonko vakuutus ym. harvemmin tulevat maksut tekee per kuukausi ja laitat sivuun aina sen verran. Pitääkö koko tili aina tuhlata?
- laskemalla
Pienellä laskutoimituksella voi todeta, että olette yhtä hyviä tuhlaamaan. Miehellä on konkurssilainaa 400 e ja säästöön jää 100. Kun sinä tienaat 200-1800 e kuussa enemmän niiin sinulta pitäisi siis jäädä kuussa säästöön samalla kulutuksella 600-2200 e- eli et taida itsekään osata säästää. Helposti toiselta menee kanssa rahaa yhteisiin menoihin kun ei halua kieltäytyä kaikesta mitä toinenkin tekee. Sinä olet siis parisuhteenne parempituloinen, jja saat äitiyspäivärahan sen mukaan. Isä voi sitten jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja sinä tienaamaan, jos ette halua laittaa lapsia hoitoon heti vuoden ikäisenä.
- Just!
Samaa mieltä!
- kirjanpito tärkeää
Tuota noin, miehesi ei saa säästöön rahaa koska hänen kuukausittaiset kiinteät menot ovat suuremmat kuin sinun. siis hänellähän on menoina 550 200 400= 1150€ ja sinun osuutesi menoista on vain 550€ ,
Jos autolaina on autofirmasta korkealla korolla ja sitä on vielä paljon maksamatta, olisi ehkä viisaampaa että sinä ottaisit vaikka pankkilainaa halvalla korolla ja tekisitte lainamaksusopimuksen keskenänne. Sillä pankkilainaa hän kai ei saa kun firmansa on kaatunut?
Teidän kannattaisi tehdä kahden kuukauden ajan tarkkaa kirjanpitoa mihin rahanne oikeastaan menevät. Esim jos käy joka arkipäivä ulkona lounaalla niin sekinhän maksaa jo 150-200€ kuukaudessa (laskettuna 7,50€ lounasaterian hinnalla).- M&M
joo , joskus ite kävin ruokatauolla aina syömässä jossain ja rahaa kului paljon. lopetin sen ja aloin kotona tekmään eväsleipiä töihin. Ei maksanut paljon mitään ja rahaa säästyy paljon. Tuun hyvin toimeen päivällä parilla eväsleivällä töissä.
- Rahankäyttö
Valitettavasti on sellaisiakin tapauksia, että toinen tienaa enemmän, mutta on aina p-a ja pienempituloinen joutuu avittamaan....
- bee-o
Mieheni logiikka on se, että minä maksan asumisen, ruoan, internetin, vakuutukset jne. ja kaikki 'yllättävät' kulut, kuten uuden auton, autonkorjaukset, pursiseuran jäsenmaksut sekä kaikki yhteiset matkat, kodinkoneet jne. ja tietysti velat.
Itse hän maksaa omat tupakkansa (silloin kun sattuu olemaan rahaa mukana), satunnaisesti ruokaa(jos en ole mukana), joskus bensaa, auton pesun, omat vaatteensa ja puhelinlaskunsa. Jos nimittäin on rahaa jäljellä, kun palkkapäivänä täytyy viedä meikäläinen syömään ja ostaa joitain autotarvikkeita ja lähettää pojalle lahja, itselle kalliit aurinkolasit, käydä elokuvissa, alkossa, parturissa ja ostaa muutama lehti.
Miehelleni rahankäytöstä keskustelu on suuri tabu, ja aiheuttaa primitiivisen raivonpurkauksen kun 'aina' (kaksi kertaa vuodessa) 'nalkutan' (ehdotan, että suunniteltaisiin rahankäyttöä). Hän myös on se, joka aina valittaa rahan vähyyttä. Itselleni se nyt on vaan ikävä fakta. Yritän laittaa säästöön hieman koko ajan, mutta sitten aina tulee joku katastrofi...- M&M
Miksi seurustelet sen kanssa? Tarviiko uutta auto korjata useinkin? itsellä on vanha romu jota en ole korjannut 3 vuoteen ja hyvin kulkee.
- Meillä pelaa hyvin
Vinkkinä, että kun laskee kuinka paljon on ensin vuosittaiset menot ja jakaa kuukausittaisilla, avaa tilin ja jopka tilistä laittaa tuonne ns. maksutilille tietyn lasketun summan ja hyvä olisi saada säästettyä jonkin verran enemmän, vuosittain kulut nousevat.
Kun saa tämän pyörimään, vaatii aikaa, jotta tilille kertyy tarvittava pääoma, voi vaikka silloin kun voi aina laittaa hieman enemmän, kyllä varmasti alkaa talous pysyä käsissä, vakuutusmaksut eivät enää yllätä, kun niihin on varauduttko hiljalleen säästämällä.
Olen itse käyttänyt tätä vuosikymmeniä jo ja olen pystynyt säästämään aika hyvin tämän rinnalla, voin ostaa joskus jotain luxusta itselleni tai lähteä matakalle, sisustaa kotia.
Tiedän että pärjään talouden kanssa, tarvitaan vain aluksi tiukka kuri itselle.
Muuten sain miehenikin tähän mukaan ja meillä ei riidellä raha-asiosta. Eikä nyt niin paljon muustakaan, sillä hermoja ei turhaan tarvitse kiristellä, kun pääasiat ovat kunnossa.
Toivottavasti tästä olisi apua muillekin, kuukausittaisesta maksutilille säästämisestä. - M&M
Et kai sä aio ostella mitään asuntoja tuon miehen kanssa joka ei osaa edes säästää ja hoitaa raha asioita. Ensin pitäis sen kaikki velat saada maksettua et voi ostaa jotain asuntoa. Mulla oli joskus velkaa vaikka en tienannut paljoo mut säästin ja maksoin kaikki velat. Mulle jää käteen 2000 kuussa verojen jälkeen. Tyttöystävälläni 2300
Teillä on aika iso vuokra. Asutte hesassa vai? Meillä vuokra 550 kk ja asumme kaksiossa. sähkö jotain 130/ 2kk. Maksamme puoliksi vuokran ja sähkön. Itse säästän omaa asuntoa varten ja me emme oo vielä puhuneet et ostaisimme yhdessä asunnon. Haluan säästää ainakin 30 000 ennen kun ostan asunnon. Yli puolet oon jo säästänyt. Ruokaa ostamme suunnilleen puoliksi mut ostan aina jotain ylimääräistä.
Tyttöystävä pistää rahaa meikkeihin ja vaatteisiin ja kauneuden hoitoon. ihan kiva kun näyttää aina hyvältä eikä mulla ole iihen muuta sanottavaa. Auto mulla on mut en sitä juurikaan käytä. Fillarilla ajelen joka paikkaan. Säästän bensa rahassa varmaan monta tuhatta vuodessa. Autoni ei ole mikään kaunotar. Ostin halvalla ja se on maksettu. En minä tarvii hienoa autoa. Tyttöystäväni auto on hieno ja sillä on autolaina jota makselee.
Mut sun miehes saattaa vaikka pistää rahaa netti peleihin. Se on monen ongelma. Se kai pelaa netissä pokeria tai muita pelejä rahasta. En muuten voi ymmärtää et miksi sil miehelläs on rahat aina loppu. Minulla jää laskujen jälkeen 1200 rahaa säästöön. Siitä ruoka pois niin 1000 jää tuhlailtavaa. Pärjään siis tosi hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833