Ajattelin vain kysäistä, että miten on nykyisten light-limpparien terveellisyyden kanssa? Ainakin aiemmin olen kuullut varoituksia, että niissä käytetyt makeutusaineet voisivat olla vaarallisia ja aiheuttaa vaikka mitä vaivaa.
Itse olen käyttänyt kevyimpiä sokerilimppareita (pommac) kivennäisvedellä lantrattuna, eli 1/5 limsaa ja 4/5 vettä päälle. Maistuu ainakin paremmalle kuin kivennäisvesi...
Light-limut, hyvää vai myrkkyä?
8
1577
Vastaukset
- Tiny-Des
Ainahan sitä tehdään kaikenlaisia tutkimuksia noista makeutusaineista ja muistakin ja tulokset vaihtelevat. Jos alkaa välttämään kaikkia ruokia/juomia, jotka sisältävät aineita jotka joidenkin tutkimusten mukaan aiheuttavat esim. syöpää, eipä sinulle paljon syötäväksi/juotavaksi kelpaavia ruokia/juomia löydy. Itse ainakin juon näitä light-limuja. Kannattaa muistaa se, että reilu ylipaino ainakin on haitallista. Yksi varmasti terveydellinen haitallinen asia näistä light-limuista niin kuin muistakin limsoista kyllä löytyy; kaikki hapolliset juomat kuluttavat hampaita.
- Antsu1
eli yli kolmekymmentä vuotta olen juonut limuni light-sellaisina ja tässä sitä edelleen porskutellaan :)
Tosin en ole koskaan ollut mikään limujen himo-lipittäjä eli limuja ei kulu litroja päivässä, ei edes viikossa. Eli kohtuus kaikessa...
nm. "vesi juomista jaloin" - Marshmallow
Minä olen juonut Light-limuja varmaan kymmenen vuotta päivittäin ja pitänyt sitä hyvänä keinona välttää energiaa ja saada suu makeaksi. Nyt painonpudotusprojektini aikana olen lopettanut päivittäiskäytön ja sallinut lasillisen silloin tällöin herkuttelumielessä. Alkoi nimittäin tulla päänsärkyä kun ruokavalio pieneni ja limun määrä oli aika reilu vuorokaudessa. Luin jostain palstalta et aspartaami aiheuttaa mm. päänsärkyä eli kokeilin josko se olisi sitä itteään. Päänsäryt loppui välittömästi, joten ajattelin et nyt on hyvä aika totuttaa itsensä vedenjuontiin. Kun alkaa tarkkailla syömisiään, niin äkkiä vaan alkoi tuntua järjettömältä lisäaineiden yms. epäterveellisen ylenpalttinen syöminen/juominen. Sen vähän mitä suustaan pistää sisään haluaa olevan ravintoarvoiltaan kohtuu laadukasta.
*hymyilee itsekseen ja lähtee tupakalle*- ken
Luin viime viikolla, että jonkun tutkimuksen mukaan light-limut aiheuttaa (jo lapsilla) selluliittiä. En kuitenkaan muista missä se oli tehty ja miten hyvin asiaa on tutkittu..
Henkilökohtaista kokemusta ei ole, kun en oikeastaan juo limuja lainkaan.
- Luolamies
Amerikkalaisia tutkimuksia on joissa on havaittu haittoja aspartaamista, mm. lapsista tulee tyhmempiä.
- kolo
Olen varmaan 10-vuotiaasta asti juonut n 1.5l light-limuja päivässä, olen vähentänyt vasta viimeaikoina hampaille aiheltuvan tuhon takia.
Elossa olen ja voin kohtuullisen hyvin, omat ongelmani ovat varmaankin jostain aivan muusta johtuvia kuin light-limusta. - Komea Mies
Elintarvikeviraston ja EU:n elintarvikealan tiedekomitean mielestä aspartaami on vaaratonta: http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895
- Olli
Myrkkyähän se aspartaami on ja se ei lähde heti pois elimistöstä. Päivittäisessä käytössä oireita voi alkaa tulemaan, riippuu ihmisestä. Oireet voivat olla ikäviä. Etsi netistä lisää oireista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1512496Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot97999- 64871
- 60753
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18677Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637