Kaiku, plotteri, tutka jne. => Apua veneen elektroniikkaan

kuura2011

Olen miettimässä moottoriveneeseen elektroniikkaa.. Kaiku, plotteri ja loki on tarpeen joka tapauksessa. Ehkä tutka, jos rahat riittää. Jonkun polttoaineanturinkin voisi virittää. Veneeseen tarvitsee ehkä toisen näytön 2-ohjauspisteelle. (taitaa nykyään onnistua iphonen liittämisellä)
Laitteet kehittyvät sellaista vauhtia, etten heti tiedä, mille tielle lähteä..

Eli, kannattaako ottaa yksi monitoiminäyttö esim Raymarin e tai c sarja ja laittaa siihen kaikki tarvittavat anturit vai hankkia erillisiä laitteita,?
Erillisissä laitteissa:
yksi hajoaa, toinen toimii
enemmän näyttöpintaa (samalla hinnalla?)
- vaatii enemmän tilaa

Kannattaisiko harkita monitoimi näyttöä ja erillistä selkeää lokinäyttöä? Tulee tietty tupla-anturit.

Kommentteja & apua?!

Kiitos!

25

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yappadappaduudaa

      Minun mielestä kannattaa valita jonkun saman valmistajan laitteet. Käsittääkseni kaikilla on nuo mainitsemasi, tosin mikä tuo "loki" on? en ole sellaista missään nähnyt, vaikka olen 10 vuotta alaa harrastanut.
      Eli tunnetun valmistajan "sarja" ja yhdistetään nmea 200 - verkolla, niin eikähän se ole käyttövarmin.

      • annamunkaikkikestää7

        No niin, taas näitä kmh miehiä sisävesiltä ja lammikoilta, ihan nimeä myöden.

        Älä kirjoita autopalstalle jos et tiedä mikä on pyörä. Älä kirjoita venepalstalle ellet tiedä mikä loki on. Ota häpeissäsi selvää, älä paljasta äärimmäistä kuupouttasi.

        Ei ole olemassa NMEA-200 verkkoa.


    • kuura2011
      • 17+12

        Se erillinen loki on tarpeeton. Jo siksikin, että se ei ole luotettava, koska mittaa nopeutta veden suhteen eikä todellista nopeutta. Plotterin näyttämä nopeus on tosinopeutta. Kaiunkin voi nykyään integroida plotteriin.

        Sanoisin näin:

        1) plotteri, jossa kaikuanturi mukana paketissa
        2) käsigps varalaitteeksi
        3) tutka

        Tutka voi tietysti olla samaan näyttöön integroitu. Itse olen suhtautunut tietyllä varauksella tähän, olen ajatellut ja ajattelen edelleen, että käytön kannalta on selkeämpää pitää näytöt erillään.


    • ei tarpeeton

      Tuo suhtautuminen lokiin on vähän kuin sanoisi, ettei kaikua tarvita, koska syvyyden näkee plotterikartasta. Loki on perusvaruste kompassin rinnalla ja sellaisena kuuluu katsastusvarusteisiin.

      • Jsk1234

        Kai se riippuu käytöstä, että tarviiko tuota vai ei. Jos purjehtii avomerellä, niin tuo on hyvä olla varmuuden vuoksi navigoinnin apuna. Mutta jos ajelee moottoriveneellä saariston suojassa, niin mihin sitä lokia silloin tarvittaisiin? Maisemanavigoinnilla ja kompassilla pärjää. Niin ja suuntimakompassikin on hyvä olla olemassa.


      • Tridata
        Jsk1234 kirjoitti:

        Kai se riippuu käytöstä, että tarviiko tuota vai ei. Jos purjehtii avomerellä, niin tuo on hyvä olla varmuuden vuoksi navigoinnin apuna. Mutta jos ajelee moottoriveneellä saariston suojassa, niin mihin sitä lokia silloin tarvittaisiin? Maisemanavigoinnilla ja kompassilla pärjää. Niin ja suuntimakompassikin on hyvä olla olemassa.

        Raymarinella on tridata, jossa mm. Nopeus, matka ja syvyys. Lisäksi löytyy trippimittari, vedenlämpö ja esim. Ajanotto jne..


      • fffdfererrere

        Eläpä viitsi antaa valheellista "tietoa". Loki on pakollinen vain ykkös- ja kakkosluokissa, mutta moottorivenettähän ei ole mitään syytä katsastaa kakkoseen (purjeveneillä voi olla, koska eräissä kilpailuissa vaaditaan kakkonen).
        Ja loki on todellakin täysin tarpeeton nykyaikana, koska gps mittaa paljon tarkemmin ja luotettavammin.


    • Necesse est

      Kyllä perinteinen kompassi sekä vesivirtaukseen reagoiva loki on mielestäni ne tärkeimmät. Karttaplotteri sitten sen lisäksi helpottamaan elämää. Ei kaikkea GPSsän varaan.
      Ja mikä on pakollista paitsi Navigare Necesse Est? Kaiki melotkoon omilla tyyleillään, ja tiukkapipo tyylipoliisit menkää vaikka Venäjälle ;)

      • 16+9

        Ihmettelen tuota lujaa uskoa lokiin. GPS voi tietysti hajota (siksi pitääkin olla varalaite), mutta loki näyttää AINA väärin. Tai sanotaan niin, että joskus se näyttää sattumalta oikein. Ja tämä juuri siksi, että se mittaa veneen nopeutta veden suhteen, ei todellista nopeutta. Ellei satelliittipaikannusväline paljasta todellista nopeutta, ei ole mitään keinoa tietää, minkä verran veden virtaus aiheuttaa virhettä juuri sillä hetkellä.

        Jos tärkeyttä arvioidaan laitteiden käyttöasteella, niin omassa veneessäni kompassi ja loki ovat vähiten tärkeät navigointivälineet.


      • Jsk1234

        Plotteri voi mennä rikki ta ohjelmallisesti jumiin. Ja sitten pitää osata turvallisesti satamaan. Mutta saaristossa on niin paljon merimerkkejä ja saaria, että kätevintä on suuntia niiden avulla. Tähän puuhaan tarvitaan eksymätaulukolla varustettu ajokompassi, kartta ja suuntimakompassi.

        Mutta kyllähän moottoriveneellä pystyy arvioimaan nopeutta ilman lokiakin. Kierroslukumittarista ja peräaalloista. Jos tosipaikka tulisi jossain hiukan kauempana, niin lähtisin itse ajamaan sitä tuttua uppoumanopeutta, jolla peräaallot pysyy pieninä, kulutus vähäisenä... Metriseen vasta-aallokkoon se on omassa veneessä plotterista katsottuna jonkun verran yli 4 solmua, myötäaallokossa 6,5 solmua. No joo, on se tottakai vähän epätarkkaa, mutta kannattaako tämän takia hankkia lokia? Usein kuitenkin on näkyvillä kaksi tai useampi maamerkkiä, ja silloin saat itsesi kartalle. Hankalaa varsinkin liukuvapohjaisella moottoriveneellä olisi myös sorron arviointi uppoumanopeuksilla, kun on keliä. Toki toimiva tutka olisi tällaisessa tilanteessa hyvä lisävaruste. En laittaisi tutkaa plotterin kanssa samaan laitteeseen kiinni tästä syystä.


      • uskon silti
        16+9 kirjoitti:

        Ihmettelen tuota lujaa uskoa lokiin. GPS voi tietysti hajota (siksi pitääkin olla varalaite), mutta loki näyttää AINA väärin. Tai sanotaan niin, että joskus se näyttää sattumalta oikein. Ja tämä juuri siksi, että se mittaa veneen nopeutta veden suhteen, ei todellista nopeutta. Ellei satelliittipaikannusväline paljasta todellista nopeutta, ei ole mitään keinoa tietää, minkä verran veden virtaus aiheuttaa virhettä juuri sillä hetkellä.

        Jos tärkeyttä arvioidaan laitteiden käyttöasteella, niin omassa veneessäni kompassi ja loki ovat vähiten tärkeät navigointivälineet.

        Ja mistäs löydät paikkoja, joissa veden virtauksella olisi haitallista vaikutusta? Joissain kapeissa salmissa voi päivänä tai kahtena vuodessa olla, mutta siinä salmessa et tarvitse sitä plotteriakaan. Käyttöasteeltaan vielä paljon lokia ja kompassiakin vähäisempiä varusteita veneessä on alkaen sammuttimista ja puutapeista. En ole niitä nähnyt tarvittavan kertaakaan niiden 50 v aikana, jonka olen vesillä liikkunut. Lokin ja kompassin käyttöaste navigoinnin kannalta on romahtanut plotterin käyttöönoton jälkeen, mutta pakollisina varusteina niitä edelleen pidän.


      • 16+9
        uskon silti kirjoitti:

        Ja mistäs löydät paikkoja, joissa veden virtauksella olisi haitallista vaikutusta? Joissain kapeissa salmissa voi päivänä tai kahtena vuodessa olla, mutta siinä salmessa et tarvitse sitä plotteriakaan. Käyttöasteeltaan vielä paljon lokia ja kompassiakin vähäisempiä varusteita veneessä on alkaen sammuttimista ja puutapeista. En ole niitä nähnyt tarvittavan kertaakaan niiden 50 v aikana, jonka olen vesillä liikkunut. Lokin ja kompassin käyttöaste navigoinnin kannalta on romahtanut plotterin käyttöönoton jälkeen, mutta pakollisina varusteina niitä edelleen pidän.

        Veden virtaus vaikuttaa aina muulloin paitsi täysin pläkässä. Vai kuvitteletko, että aallokko seisoo paikallaan. Lokin näytössä on selvät erot myötä ja vasta-aaltoon ajettaessa. Lisäksi tietysti lokipyörän tai -potkurin puhtaus vaikuttaa eikä sitä voi todellakaan tietää, ellei ole juuri äsken puhdistanut.

        Tunnen läheltä (en sentään omasta veneestä) pari tapausta, joissa puutappi olisi ollut hyödyksi. Samoin pari tapausta, joissa on tarvittu sammutinta. Jälkimmäisiä tiedän muualta vielä useampia, venepaloja sattuu vesillä vuosittain.

        Kompassi, edes jonkinlainen käsivehje tai esim. kiikariin integroitu on varalaitteena syytä olla, loki on hyödytön.


      • 16+9
        Jsk1234 kirjoitti:

        Plotteri voi mennä rikki ta ohjelmallisesti jumiin. Ja sitten pitää osata turvallisesti satamaan. Mutta saaristossa on niin paljon merimerkkejä ja saaria, että kätevintä on suuntia niiden avulla. Tähän puuhaan tarvitaan eksymätaulukolla varustettu ajokompassi, kartta ja suuntimakompassi.

        Mutta kyllähän moottoriveneellä pystyy arvioimaan nopeutta ilman lokiakin. Kierroslukumittarista ja peräaalloista. Jos tosipaikka tulisi jossain hiukan kauempana, niin lähtisin itse ajamaan sitä tuttua uppoumanopeutta, jolla peräaallot pysyy pieninä, kulutus vähäisenä... Metriseen vasta-aallokkoon se on omassa veneessä plotterista katsottuna jonkun verran yli 4 solmua, myötäaallokossa 6,5 solmua. No joo, on se tottakai vähän epätarkkaa, mutta kannattaako tämän takia hankkia lokia? Usein kuitenkin on näkyvillä kaksi tai useampi maamerkkiä, ja silloin saat itsesi kartalle. Hankalaa varsinkin liukuvapohjaisella moottoriveneellä olisi myös sorron arviointi uppoumanopeuksilla, kun on keliä. Toki toimiva tutka olisi tällaisessa tilanteessa hyvä lisävaruste. En laittaisi tutkaa plotterin kanssa samaan laitteeseen kiinni tästä syystä.

        Pakko sanoa tähän, että ei tositilanteessa ole eksymätaulukoista käyttöä. Jos kohde on tunnistettu, niin semmoinen 45 astetta on todellisuudessa aika lailla riittävä suuntimatarkkuus. Ne laivuritenttien tehtävät (on tullut suoritettua, avomeritutkintokin löytyy) ovat lähinnä hifistelyä.


      • Siinä toinen
        Jsk1234 kirjoitti:

        Plotteri voi mennä rikki ta ohjelmallisesti jumiin. Ja sitten pitää osata turvallisesti satamaan. Mutta saaristossa on niin paljon merimerkkejä ja saaria, että kätevintä on suuntia niiden avulla. Tähän puuhaan tarvitaan eksymätaulukolla varustettu ajokompassi, kartta ja suuntimakompassi.

        Mutta kyllähän moottoriveneellä pystyy arvioimaan nopeutta ilman lokiakin. Kierroslukumittarista ja peräaalloista. Jos tosipaikka tulisi jossain hiukan kauempana, niin lähtisin itse ajamaan sitä tuttua uppoumanopeutta, jolla peräaallot pysyy pieninä, kulutus vähäisenä... Metriseen vasta-aallokkoon se on omassa veneessä plotterista katsottuna jonkun verran yli 4 solmua, myötäaallokossa 6,5 solmua. No joo, on se tottakai vähän epätarkkaa, mutta kannattaako tämän takia hankkia lokia? Usein kuitenkin on näkyvillä kaksi tai useampi maamerkkiä, ja silloin saat itsesi kartalle. Hankalaa varsinkin liukuvapohjaisella moottoriveneellä olisi myös sorron arviointi uppoumanopeuksilla, kun on keliä. Toki toimiva tutka olisi tällaisessa tilanteessa hyvä lisävaruste. En laittaisi tutkaa plotterin kanssa samaan laitteeseen kiinni tästä syystä.

        Hyvä Jsk1234, olisit lukenut ja oppinut edellä olleen totuuden

        "Älä kirjoita autopalstalle jos et tiedä mikä on pyörä. Älä kirjoita venepalstalle ellet tiedä mikä loki on. Ota häpeissäsi selvää, älä paljasta äärimmäistä kuupouttasi."


      • Jsk1234
        16+9 kirjoitti:

        Pakko sanoa tähän, että ei tositilanteessa ole eksymätaulukoista käyttöä. Jos kohde on tunnistettu, niin semmoinen 45 astetta on todellisuudessa aika lailla riittävä suuntimatarkkuus. Ne laivuritenttien tehtävät (on tullut suoritettua, avomeritutkintokin löytyy) ovat lähinnä hifistelyä.

        Miten voi navigoinnissa lähteä siitä oletuksesta, että kohde on tunnistettu??? Ajokompasseissa voi olla 20 asteenkin heittoja tosisuuntaan nähden silloin kun eksymä ja eranto eivät kumoa toisiaan, vaan summautuvat. Paljon helpompi on tunnistaa oikea kohde tai seuraava tunnistuspiste, jos osaa reitillä käännöksen jälkeen ottaa kartalta katsotun oikean suunnan ja lähteä ajamaan venettä sinne: eli ajaa suunniteltua reittiä. Sitten kartalta pystyy paremmin päättelemään, että mitä pitäisi seuraavaksi tulla vastaan ja mihin suuntaan kiikaroidaan.


      • Jsk1234
        Siinä toinen kirjoitti:

        Hyvä Jsk1234, olisit lukenut ja oppinut edellä olleen totuuden

        "Älä kirjoita autopalstalle jos et tiedä mikä on pyörä. Älä kirjoita venepalstalle ellet tiedä mikä loki on. Ota häpeissäsi selvää, älä paljasta äärimmäistä kuupouttasi."

        Sinäkö et tiedä, miten tasanopeutta ajavan moottoriveneen ajama matka voidaan tarvittaessa mitata veneen nopeudesta ja rannekellosta?


      • dfdsfdfdsa
        Jsk1234 kirjoitti:

        Miten voi navigoinnissa lähteä siitä oletuksesta, että kohde on tunnistettu??? Ajokompasseissa voi olla 20 asteenkin heittoja tosisuuntaan nähden silloin kun eksymä ja eranto eivät kumoa toisiaan, vaan summautuvat. Paljon helpompi on tunnistaa oikea kohde tai seuraava tunnistuspiste, jos osaa reitillä käännöksen jälkeen ottaa kartalta katsotun oikean suunnan ja lähteä ajamaan venettä sinne: eli ajaa suunniteltua reittiä. Sitten kartalta pystyy paremmin päättelemään, että mitä pitäisi seuraavaksi tulla vastaan ja mihin suuntaan kiikaroidaan.

        Täh? "Miten voi lähteä siitä, että kohde on tunnistettu?" Mitä höpäjät? Jos sitä EI ole tunnistettu, niin juuri silloinhan navigointi on toivotonta. Ellei ole gepsiä kertomassa, missä olet.


      • tosiasiassa
        16+9 kirjoitti:

        Veden virtaus vaikuttaa aina muulloin paitsi täysin pläkässä. Vai kuvitteletko, että aallokko seisoo paikallaan. Lokin näytössä on selvät erot myötä ja vasta-aaltoon ajettaessa. Lisäksi tietysti lokipyörän tai -potkurin puhtaus vaikuttaa eikä sitä voi todellakaan tietää, ellei ole juuri äsken puhdistanut.

        Tunnen läheltä (en sentään omasta veneestä) pari tapausta, joissa puutappi olisi ollut hyödyksi. Samoin pari tapausta, joissa on tarvittu sammutinta. Jälkimmäisiä tiedän muualta vielä useampia, venepaloja sattuu vesillä vuosittain.

        Kompassi, edes jonkinlainen käsivehje tai esim. kiikariin integroitu on varalaitteena syytä olla, loki on hyödytön.

        Puhutpa täysin pötyä. Aallokko ei seiso paikallaan, mutta vesi seisoo, eikä aiheuta virheitä lokiin. Asennuksesta riippuen potkurivirta voi vaikuttaa eri tavalla myötä- ja vasta-aaltoon, mutta vaikutus on silti aika pieni oikein tehdyssä asennuksessa.

        Juu ja minäkin tiedän tapauksia, joissa puutappeja on tarvittu ja tiedän, että venepaloja sattuu. Silti itsellä loki on ollut tarpeen useastikin, tapit ja sammuttimet eivät kertaakaan. En ole ikinä tarvinnut pelastusliiviäkään.


      • pipo löysällä
        tosiasiassa kirjoitti:

        Puhutpa täysin pötyä. Aallokko ei seiso paikallaan, mutta vesi seisoo, eikä aiheuta virheitä lokiin. Asennuksesta riippuen potkurivirta voi vaikuttaa eri tavalla myötä- ja vasta-aaltoon, mutta vaikutus on silti aika pieni oikein tehdyssä asennuksessa.

        Juu ja minäkin tiedän tapauksia, joissa puutappeja on tarvittu ja tiedän, että venepaloja sattuu. Silti itsellä loki on ollut tarpeen useastikin, tapit ja sammuttimet eivät kertaakaan. En ole ikinä tarvinnut pelastusliiviäkään.

        Nyt puhut apulantaa, meressä on virtauksia, olen ollut kalastamassa ajoverkoilla, jotka liikkuivat eräänä yönä 5:ssä tunnissa 4 mpk. Jos olisin ollut ko paikassa ankkurissa, lokiin olisi tullut periaatteessa tuo 4 mpk, eri asia pystyykö lokin siipipyörä ottamaan 0,8 s nopeutta. GPS:n loki ei olisi näyttänyt muutosta matkaan, koska vene ei liikkunut vaan vesi. Elektronisten navigointi laitteiden aika on alkupuolella, mekaaniset laitteet ehtoopuolen laitteita.


      • ei kiristä
        pipo löysällä kirjoitti:

        Nyt puhut apulantaa, meressä on virtauksia, olen ollut kalastamassa ajoverkoilla, jotka liikkuivat eräänä yönä 5:ssä tunnissa 4 mpk. Jos olisin ollut ko paikassa ankkurissa, lokiin olisi tullut periaatteessa tuo 4 mpk, eri asia pystyykö lokin siipipyörä ottamaan 0,8 s nopeutta. GPS:n loki ei olisi näyttänyt muutosta matkaan, koska vene ei liikkunut vaan vesi. Elektronisten navigointi laitteiden aika on alkupuolella, mekaaniset laitteet ehtoopuolen laitteita.

        Oli yhtenä päivänä viime kesänäkin muutaman tunnin ajan selvästi havaittava virta Hangossa Russarön lähellä, varmaan yli puoli solmua. Kovin on silti harvinaista kunnolla havaittavat virrat Itämerellä. Ja nimenomaan aallot eivät virtaa tee. Olkoon ehtoo tai aamu, nyt ollaan kuitenkin siinä tilassa, että molemmat pitää olla. Ja molemmista on vieläpä hyötyä. Sekin on hyödyllinen tieto, jota ei ilman lokia saa, että virtaa on.


      • Jsk1234
        dfdsfdfdsa kirjoitti:

        Täh? "Miten voi lähteä siitä, että kohde on tunnistettu?" Mitä höpäjät? Jos sitä EI ole tunnistettu, niin juuri silloinhan navigointi on toivotonta. Ellei ole gepsiä kertomassa, missä olet.

        Tarkoitin tuolla sitä, että kun veneilee uutta reittiä, niin kaikki kohteet ovat lähtökohtaisesti outoja. Ja jos sitten käy niin, että kompassi heittää 20 astetta, niin lähtökohdat navigoinnille tuolla uudella reitillä ei kovin hyvät ole ilman plotteria tai jos se on rikki.

        Tietysti jos on linjataulut tai tiheästi viittoja koko matkan, niin mikäs siinä sitten. Mutta esimerkiksi Turun saaristossa Insinööri Pettersonin alueella on uudelle veneilijälle melko hankalia paikkoja, missä useita eri väyliä kohtaa toisensa tai kulkevat osittain samansuuntaisina. Oikeista kompassisuunnista on siellä kyllä hyötyä, kun pohtii, mitkä viitat on omalle reitille, ja mitkä viereisille tai risteäville.


    • pipo löysällä

      Voihan se lokikin hajota tai anturiin tarttuu ahvenruoho/muovipussi. Olen ajellut jo 12 v. GPS/läppärikartalla, ainoastaan kerran läppäri pimeni, kun tupsyt-johto väsyi poikki liittimen juuresta, silloinkin vaihdoin invertterin ja 220 V:n laturin virtalähteeksi.

      Navigointi kyllä onnistuu manuaalistikin, mulla on ollut koppivene vsta -66 lähtien, veneestä löytyy paperikartta ja varakompassikin, mutta en ole niitä tarvinnut sen jälkeen kun kepsit tulivat. Olen ollut erittäin tyytyväinen elektronisten laitteiden toimintaan, mutta navigointi ei saa olla yksin niiden varassa.

      PS. veneilen hitaalla veneellä vuosittain n. 150 h

    • Nyt on sikäli ihan hyvällä aikaa liikkeellä, että kaikki päämerkit on latoneet korttinsa pöytään ja näillä koneilla tullaan menemään hetki.

      Itse suosisin ja suosinkin yhtä monitoiminäyttöä, joka on liitetty NMEA2000 verkkoon, samoin kuin esimerkiksi loki / kaikuanturi ja muut mahdolliset anturit, jolloin kaikki anturitieto voidaan näyttää monitoiminäytöllä tai mahdollisilla muilla pienemmillä orjanäytöillä.

      Raymarinen ja nyt myös Simradin laitteita voi ohjata erillisellä Ipad sovellutuksella, joten tilapäisen ohjauspisteen voi kahdentaa suhteellisen edullisesti sitä kautta.

      Oma settini perus matkaveneessä on

      Raymarine e7,

      http://www.merikartat.fi/raymarine-p-10820.html

      DST800 loki kaiku yhdistelmäanturi NMEA2000

      http://www.merikartat.fi/airmar-dst800-smart-nmea2000-p-11067.html

    • fdasfadsfadsfadsfads

      Hanki aina oikeat googletiedot täältä:
      Kyllähän E.d.K-Välittäjä_LKV hahmo on ylivertaisesti aina oikeassa teihin vanhoihin äijänpieruihin nähden moottoreista ja laitteista. Sillä on uusin ja älyllisin nuorekas tieto yliopistosta naatit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe