Kuka tietää, mitä on tapahtunu ?

kohtalotoveriHukassa

Ennen osallistuin aktiivisesti kaikkiin juttuini täällä,
selaan vain palstoja ja vastauksia,
luen sen verran että päsee kärrylle mistä on kysymys, ja mitä jokunenki ajattelee asiasta,
jokin kumma tekee tempun miussa, en vastaa enkä osallistua juttuihin,
kuka osaa selittää mitä miussa on tapahtunu,
onko tämä sitä kuuluisaa dementtiaa,
voin tunnustaa, olen jotenki allapäin siis ilmeisesti jotain masennusta,
surua on monen suuntaista,
johtuneeko osa alkulosta siitä,
jos on vertaistukea, samoin tuntevaa, olisin kiitollinen juttutuokiosta,
en kuitenkaan osaa sanoa, osaanko vastata tai jaksanko sittenkää osallistua juttuun
jokatapuksessa kaipaan jotaki piristystä, jota en löydä itsestäni,

63

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • texsanell1

Älähän huoli, ei palsta ole aikoihin ollut se piristävä ja iloa tuottava virkistyspaikka:) Kattos kun ihmiset purkavat täällä huoliaan ja pelkojaan, kuka mitenkin, hallitusta moittienkin, kun jokin syy pitää löytyä vallitsevaan epävarmuus tilanteeseen.

Et sinä ole ainoa,... jokainen voi reagoida kielteiseen ilmapiiriin, ja pimeä, ja kurjakin :D ajoittanen sää voi masentaa, kun joutuu olemaan sisätiloissa liikaa.

Luonnollista se on, valon puute ja D-vitamiinin vähyys, tekee hallaa meille pohjan perukoille asuville. Kannattaa muuten lisätä sitä D:tä, ei sitä iho eritä nyt kummiskaan. Rasvainen kala tietty, mutta tuleeko sitä syötyä tarpeeksi?

Kyllä se siitä taas kohenee valon myötä, ja nythän valkenee EU:nkin osalta vakaammat ajat. Kiva kun teit aloituksen,...mukana ollaan:D

• keväisintuulin

En sinusta tiedä, itselleni on käynyt ihan samoin.
      Oman olemiseni selitän sillä, että pitkään palstailtuaan alkaa tähänkin kiinnostus laimeta, enkä nyt tarkoita vain tätä palstaa.
      Ihan kuin moneen muuhunkin, tottuu ja huomaa asian tulevan vain rutiiniksi ja tavaksi.

Ei silti, monesti palstailu on hälventänyt pahaa mieltä, antanut uusia ajatuksia, joilla on saanut mielialansa kohentumaan.

Kellä mitenkin, minulla näin.
      Kevään odotuksia, aurinkokin alkaa näyttäytyä meille kaikille!

• jaksellaan,,

"keväisintuulin "

totta on, jokin väsymys on iskeny, olisko kevät väsymystä, ennenmuinoin alakuloa sanottiin kevätväsymykseksi,
      onneksi on nyt kaikki aktiviteetit auki pääsee, uimaan kuntosalille, kauppoihin, jouluna koko suomi oli kiinni,
      jospa tästä vielä piristytään
      taidan ottaa texanelin neuvosta ( vaarin ) ja otta kalanmaksaölyjä jospa se tekee vielä ihmeitä vanhaan känkkäränkkään,,,

• texsanell1

Maailma on täynnä kaikkea mielenkiintoista, on ihmisiä, kirjoja, ja jotkin TV-ohjelmat saavat mielikuvituksen hakeutumaan kiehtoviin aiheisiin.
      Itseäni kiehtoo Islanti tällä hetkellä,...musiikkinsa ja luontonsa, ihan TV:n aiheuttamaa!
      Paholaisrauskutkin on suojelukohteina, ehdin nähdä väläytyksenä tultuani kotiin, vaaratonhan sekin laji on, mutta kamalan näköinen on delfiiniin verrattuna, joka POHJOISEEN JÄÄMEREEME NYT UI! Upeaa! Välkommen!

• *Kukkahame*

Et todellakaan ole ainoa, sanotaan että tämä on ajanvietettä ikäisten seurassa, mutta on tässä joku sairas piirre, jonka jokainen on varmasti pannut merkille.

Kun on lukenut jotain ketjua muutaman vastauksen verran joko vastausten mielettömyys tai ihmisiin kohdistuva iva, panettelu ja hävyttömät nimittelyt saavat aikaan nopean sivun sulkemisen.

Ymmärrän aloittajaa.

Kauneus on katoavaista niin ihmisissä kuin ihmisten kanssakäymisissä

Tätä on ollut palstalla jo ainakin pari vuotta.

• keväisintuulin

Kyllä minäkin olen samaa mieltä kanssasi. On ikävä entisaikoja, enkä suostu olemaan sitä mieltä, että vain aika kultaa ne.
        Ennen oli keskustelu iloisempaa, hyväksyvämpää, ystävällisempää.

Onko yleinen yhteiskunta ja aika jollain lailla pahoittanut mieliä, että täällä on purettava mieltään, kuin varaventtiilissä?
        En tiedä, enkä ole tietävinäkään, mutta kovin on usein tullut puhelu ikävämmäksi.
        Ei sekään kyllä kenenkään kirjoitusintoa lisää.

D-vitamiinia tulee otettua ja ostettua liian harvoin.
        Sanotaanhan, että sitä pitäisi monien nauttia ympäri vuoden.

• pari vuotta???

Ketäs tänne onkaan tullu kirjottamaan pari vuotta sitten ????

• _ _ _ _
        pari vuotta??? kirjoitti:

Ketäs tänne onkaan tullu kirjottamaan pari vuotta sitten ????

Tässä taas viivamies kyselee

• Onhan se selvä kuin pläkki, että näillä kymmenillä "parasta ennen" päiväys on hiukan rispaantunu, uudelleen päivityskään ei enää pitkälle kanna.
      Ei taida olla instanssia, joka myöntäin piletin tähän oleskeluyhteiskuntaan, josta nyt puhutaan. Useimmilla meistä ei ole ollut palvelukorttia päästä valmiiksi katettuun pöytään.

Kiitollinen tulee olla jo siitäkin, että olemme saaneet olla peräti yli 60v rauhan tilassa ilman sotatilaa.
      Seuraamme kauhun tuntein mm. Syyrian sisällisodan jatkumista vuositolkulla. Pakolaisvirta mm. Ruotsiin on jo käynnistynyt.

Henkilökohtaisesti uusi vuosi ei vielä ole näyttänyt merkkejä, jotka saisivat riemun remuamaan kohti kattoa. Onneksi on vielä huominen.
      Se olisi hyvä ohje, se ikiwanha; pidetään toisistamme huolta.

• *Kukkahame*

He hee..
      Jospa se onkin sitä kun ne parasta ennen päivämäärät on meillä olleet vain sormuksissa ja nekin matkan varrella hävinneet. nyt sitten vain ulkomuistista että millon se pv määrä meni vanhaksi.
      Resutaan ja rähjätään eikä osata sanoa miksi, ;-DD!

• Katleija

Koputan jo puuta, sillä tänään on palstalla saatu aika rauhassa kirjoitella. Tämäkin jo yhdeksäs viesti tässä ketjussa ilman määrätynlaista kommenttia.
      Kop Kop (ei kansallisosakepankki)

• texsanell1

Enpä tiedä resuamisesta niinkään, mutta vakaa selviämisen kyky on pohjalla! Tuokin capitainin sanomana kattamattoman pöydän ääreen istumisesta sanoo paljon, siitä selviämisestä nimittäin:D
      Kaikkeen tottuu, niin minäkin,...ei ole sitä vakaata olkapäätä, eikä uudetkaan ihmissuhteet tuo sitä puuttuvaa, mutta, ELÄMÄ Itsessään on kaiken arvoinen:D Siihen kun tietää luottaa, on jo paljon saavutettu.

PS. Siskokin siellä kuului jo olevan entisensä henkisesti, fysiikka tosin kovilla, ei paina kuin 46 kg, joten kevättä kohti kun menee saa elin´voimaa auringosta ja helpommista kävelyreiteistä. Tällä hetkellä miehensä turvin kulkee 25 min. päivässä, ja kotona käyttää kuntopyörää. Ihanaa, että on yleensä olemassa vielä - isosisko :)

Hyvää mieltä meille kaikille

• Kukkuu tex.
        Kaamosaika on jo kääntynyt kevättä kohden. Voitettu kanta, vaikka aikaisin vielä pimenee!

• texsanell1
        Makriina kirjoitti:

Kukkuu tex.
        Kaamosaika on jo kääntynyt kevättä kohden. Voitettu kanta, vaikka aikaisin vielä pimenee!

Kukkuu kukku kukkeli kuu, vaan, juttelin just miniäni äidin kanssa, joka täyttää komeasti nyt 80 v. sunnuntaina, ja aioin suunnata Hyvinkäälle sitä juhlimaan, on se kommee ikä vaan!

Siihen tähdätään:D moin!

• *Kukkahame*

Ensimmäinen vastaukseni ketjuun poistettu ?

Siinä ei varmasti ollut mitään eikä ketään loukkaavaa.

Tuo sama kiusanhenki mikä ennenkin onko se Luotsi tällä palstalla
      Mahtavaa!?

Poista loputkin sitähän sinä haluat tehdä ikuisesti kiusaa,

• katleija

Suosikkinsa on hyvin merkitty (-) lla. Ja juuri kun pääsin kehumasta että tänään....

• jjoutava

Kyllä jotakin on tapahtunut. Päättelen siitäkin etten enää työpaikka ilmoituksiakaan katsele ja pyrin unohtamaan työelämä ajat. Joskus olin varma että olen saanut jotakin aikaan ja osannut tehdä nopeammin ja paremmin työtä kuin joku toinen. Nyt enää EN ole varma.

Nyt kesällä tyytyväisenä lämmitän omatekemäni saunan joka tuli tehtyä vähähyvin, syystäkin olen siihen saunaan tyytyväinen ja minä käsitän, että minulla on sen kehumiseen oikeus ja lupa.

Nyt minun on tunnustettava että mieliala välillä masentuu eikä tämäntapainen kirjoitus onnistu. Päättelen ilmiön olevan jostakin sää tai taivaankappaleiden asennoista riippuva, kun samanaikaisuutta on toisillakin havaittavissa kirjoitusinnossa.

• _ _ _ _

Viivamies tekee urakkahommia

• Jokainenonomaitsensä

Joo, alkaa olla semmoinen vaihe, jolloin jokaiselle tulee ns. alakulo tai alavireisuus. Elämähän aina aaltoilee vuodesta toiseen. On vaan hyväksyttävä tämmöinen olotila ja silti jaksaa odottaa hyvää. Eihän tässä iässä ole mistään suorituspaineita, vaan päivä kerrallaan eletään. Hiljaa hyvä tulee...

• Aloittaja kysyy , ja en minävaan osaa vastata.
      Kyllä jotkut potee aikaajoin masentuneisuutta , jos ei nuku öitään hyvin. Tai olisko tullut Toivottua Joulupukilta liikaa eikä toive toteutunutkaan.
      Ei vaan minä olen syystäkin ollut pahalla päällä , sitä en mene sanomaan onko sen huomannut muut .
      Koska olen saamassa kolmansia hampaitani . --ja jouluksi piti olla valmiit . kuinka ollakkaan lääkäri sairastui.
      Ja remontti on kesken , Nyt 15p on aika ja pitäis tulla valmiiksi .
      Jouluruuatkaan ei oikein maistunut ,ja painokin on laskenut , ehkä 3 kiloo . En ole liikapainoinen ja se harmittaa kun ei ruoka maistu .
      Laitoin paljon suvulle Suomalaisia --kinkut ja paistit -- monta laatikkoo Lanttu,maksa ja porkkanalaatikkoa. -- Niitä lihoja en paljoa voinutkaan syödä ja olen vihannesten ystävä . Ei ,ole hauskaa kun ei mikään maistu. -
      Kampaajan olen tilannut heti 15p --ja piristykseksi aion käydä vaatekaupoissa jos jotain sais piristykseksi .
      Ja niitä lapsen lapsia Suomeen on kanssa päästävä katsomaan --
      Siinähän oliskin piristystä itselleni , toivottavasti tepsii.

Yrittäkää muutkin katsoa eteenpäin on elävänmieli---ei anneta periksi.

• katleija

Otan osaa ullamirjami noihin hammasmurheisiisi. Ei ihme että korpee, kun sattui vielä joulukin olemaan. Toisaalta pystyisikö niitä uusia hampaita heti täydellä teholla käyttämään, eikö siinäkin harjoitteluaikaa tarvita.
      Minä voisin kyllä mielelläni lahjoittaa sinulle ne kadonneet kolme kiloasi, jos voisin.
      Kumma kyllä kun itseltänikin joulu vei yhden kilon, mutta ei se paljoa missään tuntunut. Onneksi muut söivät minunkin puolestani.
      Totta maar piristytään, talven jälkeen tulee kevät. Tänään kuulin talitintin lauleskelevan, luuli vissiin jo maaliskuun olevan.

• väsyttää,,

pitkä elämä tekee myyrän työtään jokaisen meidän fysikkaan,
      kävin hoivakodissa katsomassa avuttomia vanhuksia,
      lohduton on näky, kaikki avuttomina sängyissään, ei tule puhetta, joku huutaa äitiä, joku on sotarintamalla tulituksen keskellä, moni vain tuijottaa, ei tule sanaakaan suusta,
      voi vain huokasta,
      siinäkö on meikänki tulevaisuuden näky,
      raskain askelin käyn rakkaintani tervehtimässä,
      jälleen kerran, sanat jää kurkkuun, tekstin muodostaminen kuin tervaa,
      jospa huomenna ois paremmin,,

• susmorsian ek.

Pienestä sen hymyn hymäyksen kasvoilleen saa. Aamu-uutiset katsoissain näin, että vanhenee ja pulskistuu ne maailman suloisimmat naisetkin, kuten Brigitte Bardot, tiiä häntä, vaik hälläkii samanlainen kulkupeli Ranskassa kuin miulla.

Meillä kehotetaan Siperiaan haistatusten kera menemään, nyt BB ja Gepardieu hinkuavat sinne ihan väkisin. Ottaneeko BB rakkaat eläintarhan norsutkin sinne mukaansa. Ja oi-oi, mitähän Putin sannoo....

• Niinhän se on "kukatietää mitä on tapahtunut" esimerkiksi syksyllä kun menemme näihin eläkeläiskerhoihin virkistymään ---joka syksy on yksi poistunut joukosta
      Enkä tarkoita Sven Stuuvaa
      On montapäivää niin masentunut olo , aina pitäis mennä vielä saattamaankin haudalle -- minä en ainakaan jaksa , ja muut ihmettelee.-- samasta talosta saisin kyllä aina kyydinkin .
      , mutta haen jotain taidekerhoa nyt seuraavaksi. olenkin maalannut aikaisemminkin.
      Nyt en mene enään noihin porukoihin , muutenkin siellä vaan istutaan kahvikuppisen kanssa ja ne puheliaammat pitää kokoaika n 2 h yksinpuhelua.
      Olis joskus jotainsanottavaakin ja jos alkaa puheensorina , niin se puhelias kyllä lopettaa sen hyvin äkkiä.
      Kuinkas teillä muilla niissä eläkeläistapaamisissa --ja onko jotain ohjelmaa --muutakin kuin kahvinjuontia-?

• uneton mummeli

yksinäinen mummeli täällä, en käy kerhoissa, harrastan liikuntaa, ja säännöllisesti käyn uimahallissa vesijuoksussa,
        kaipaan kyllä seuraa jokin kerho olisi mukava päivällä, mutta en keksi mikä olisi minulle sopiva,
        uimahallissa on kyllä vakituisia naamatuttuja joitten kanssa jutellaan niitä näitä,, mutta koen ettei se pelkästään ole riittävä,
        hauisin jotain jossa olisi mukava käydä ilman että pahemmin rasittuisi seurasta,
        jotain lämminhenkistä,
        voi olla ettei näin vanhana enään tutustu uusiin ihmisiin kovinkaa herkästi,
        ihmis-suhteet jää pinnalisiksi, ei tule enään läheisyyden tunnetta kuten ennen työelämässä pitkäaikaiset työkaverit,
        ilmeisesti tämä vanhuus täytyy viettää yksin, ikävöiden menneitä aikoja,
        harmittaa vaan kun en haluaisi elää menneess,
        tahtoisin tähän päivään jotain kunnon virkeitä ihmis-suhteita,
        ei kuitenkaan enään seksisuhteita, pelkkiä hyviä lämpimiä ihmissuhteia,
        taitaa olla utopinen haave,,

• texsanell1

Hyvät naurunpyrskähdykset sain, kun ullamirjami on nyt vallan alkanut hienostelemaan siellä sveamamman hoteissa:D

Sven Tuuvakin on vallan Stuuva! Sus siunatkoon sentään, "stuva" kun tarkoittaa muhentaa, perätikö muhennat nyt kielet sekaisin siellä?

Kyllä se täällä on ihan Sven Tuuva!
      Alkujaan ennen käännöstä suomeksi: Sven Dufva,..

• :))

Paljon on suomen kieleen saatu sanoja ruotsistakin.
        Kuin tuosta stuvasta on saatu perunalaatikko eli tuuvinki.
        Suomalaisen suuhun vähän helpompana versiona.

• Hyvä Tex --en osaa sitäkään kirjoittaa --mutta kun olet hyvä arvaamaan --tiedät sinäkin ketä tarkoita.
        Mutta voisitko tehdä aloituksen oikeinkirjoituksesta . Katsos kun en minäkään ole oppinut yhtään mitää. --ja joskos tänne on tulossa sellasta lukiaa jotka eivät ole yhtä nokkelia kun sinä ---mm , Jos vastasit jo niin en kiusaa enempää .
        Kiitos kuitenkin kun taas minua valistettiin , tulikoos edes pilkut paikoilleen :=)

Yks mummu joka ei osaa edes Ryotsia saatikka Sitä svsn tuuvaa kirjoittaa -- mitääs se tuuva olis Suomeksi

• jjoutava

En nyt mitenkään sekaantuisi tähän asiaan, mutta ullamirjami on aina kirjoittanut omalla tyylillään eikä se ole minua häirinnyt ja vielä, ullamirjami tietää kyllä miten kirjoitetaan oikein, mutta kun hän kirjoittaa omalla tyylillään nii 'so vat' olen aina heti ymmärtänyt ja vaikka ilman nimimerkkiäkin tiennyt ullamummon kirjoittamaksi.

• texsanell1
        ullamirjami kirjoitti:

Hyvä Tex --en osaa sitäkään kirjoittaa --mutta kun olet hyvä arvaamaan --tiedät sinäkin ketä tarkoita.
        Mutta voisitko tehdä aloituksen oikeinkirjoituksesta . Katsos kun en minäkään ole oppinut yhtään mitää. --ja joskos tänne on tulossa sellasta lukiaa jotka eivät ole yhtä nokkelia kun sinä ---mm , Jos vastasit jo niin en kiusaa enempää .
        Kiitos kuitenkin kun taas minua valistettiin , tulikoos edes pilkut paikoilleen :=)

Yks mummu joka ei osaa edes Ryotsia saatikka Sitä svsn tuuvaa kirjoittaa -- mitääs se tuuva olis Suomeksi

Hon hoppade från tuva till tuva = hän hyppeli mättähältä mättähälle,,..." ja pikkujalka pilkahtaa,
        hän huoletonna lauleleepi vaara kun ei näy,
        ja päivä kulta kuumoittaa."

Ragni Malmsten'in laulama: Kas Mikki Hiiri mättähältä mättähälle käy.

• texsanell1
        jjoutava kirjoitti:

En nyt mitenkään sekaantuisi tähän asiaan, mutta ullamirjami on aina kirjoittanut omalla tyylillään eikä se ole minua häirinnyt ja vielä, ullamirjami tietää kyllä miten kirjoitetaan oikein, mutta kun hän kirjoittaa omalla tyylillään nii 'so vat' olen aina heti ymmärtänyt ja vaikka ilman nimimerkkiäkin tiennyt ullamummon kirjoittamaksi.

On ihan hauska tapa ullapullalla omalla tavallaan nuo tärkeiden asioiden isot kirjaimet:) Ei ole minuakaan härinneet pilkut tai pisteet, Sven Stuuva kyllä herätti hilpeyttä,...kas kun se viittaa juuri muhennoksen tekoon :DDDDD.

• galandriel

No joo :D Tuo Makriinan laittama linkki tuonne viikinkikeskusteluun, on mukavaa luettevaa sekin.
      Enpä tienytkään Tolkien saaneen inspiraation "sagoista" Taru sormusten herraan!

Väkevää on mytologian synty ollut.

• :))

Kirjaa suunnitellessaan Tolkien tutustui monien maiden tarustoihin, myös Kalevalaan, jonka kieleen ihastui.
        Suomen kielen ja muutaman muunkin perusteella hän kehitti suurhaltiakielen, quenyan.

• onko toista valvojaa

jokin on nyt pahasti pielessä, viimme yön valvoin, nukahdin siinä aamulla kuuden aikoihin kolmeksi tuntia, yhdeksän aikana nousin sängystä ottamaan aamulääkkeet, ja ammupaln laitoin,
      päivällä en ole nukkunu hetkeksikään, käsitöitä olen tehny, ja TV:tä katellu, kuvittelin että nyt varmaan nukuttaa, mutta pieleen meni arvaus,
      ei pienintäkään tunnetta että uni tulisi,
      en halua käyttää unilääkkeitä,
      jokin on nyt pielessä phasti,,

• hyviä..unia

Taidat olla yliväsynyt?

Syö vaikkapa banaani, sen sanotaan nukuttavan, tai juo maitolasi, jos voit.
        Katsele vähän aikaa telkkaria, jos siellä on katsomista. Sitten kun huvittaa, kokeile nukkumista.
        Joskus itselleni tulee uni hyvin, kun vaikkapa muistelen mukavia kesämuistoja.
        Kun saa ajatuksensa pois siitä, ettei koko aikaa pohdi unen tulemattomuutta.

• se vavoja

kiva kun joku valvoo vielä, menki laittamaan kaakaota mikroon jospa se antaisi väsymyksen tunteen,

• se sama

harmittaa ku jäi taas L kirjain pois, siis valvoja

• hyviä..unia
        se sama kirjoitti:

harmittaa ku jäi taas L kirjain pois, siis valvoja

Eipähän haitannut ymmärtämistäni. :))
        Ennen pystyi esilukemaan, mutta eipä ole niin nöpön nuukaa. Kyllä selvää saa halutessaan kaikesta.
        Toivottavasti Nukku-Matti tulee vierailulle luoksesi!

• jokin pielessä

toivottavasti,, ei vaan vielä ole uni tullu, kaakaon olen juonu, mutta ei mitään vaikutusta,

• hyviä..unia

Minä katselin tallennettua elokuvaa. Nyt alkaa Perhe on pahin. Monta kertaahan sekin on näkynyt, vaan pakkaapa se vain vieläkin naurattamaan.
        Tiedän, kuinka pahalta tuntuu, kun uni ei meinaa tulla. Päivällä on huono olo.
        Varsinkin kun nukuit niin lyhyen aikaa edelllisenäkin.
        Lääkkeisiin en ota kantaa, monihan unilääkkeitä käyttää. Aikanaan lääkäri sanoi äidilleni, että usein auttaa, kun tietää, että niitä löytyy yöpöydältä.

Minä valvon vielä ja odotan aamun sanomalehteä. Toivon mukaan päästään vielä nukkumaan, kumpikin.

• jokin pielessä,,,

jokohan tämä unettomuus on kuolemaksi,
      olen kuullu että jos unet katoaa eikä ihminen osaa nukkua, niin ihminen kuolee,
      onhan tuota ikää kertyny jo 74v ,
      puoliso on pois muutanu palvelutaloon saattohoitoon,
      ihmissuhteet alkaa olla vähissä kun en jaksa niitä pitää yllä, olen kyllä iloinen kun joku jaksaa minulle soittaa, mutta itse en jaksa soitella kellekkää,,

• jokin pielessä,,

varsinki aamupäivä oli sekavan tuntunen päässä, koko päivän istuin ja vtein käsitöitä, katselin TV:tä välillä hieman käin jalottelemassa keittiössä
      ja " toimistossa "
      mikä sua valvottaa,
      onko " rahikaisella " hieman sama vika,
      nyt mietin ottasko pienen hömsyn, lääkäri on kyllä kieltäny, mutta mutta ei tämä valvominenkaa hauskaa ole ,,

• hyviä..unia

Tämä minun valvomiseni on ihan tarkoituksellista. Aina olen ollut, jos mahdollista, yökyöpeli. Lääkkeen otan, kun maate menen.
        En tiedä, miksi sinulta kielletty hömpsy, tuttavalta kiellettiin, kun on saanut rytmihäiriöitä.
        Jatketaan harjoituksia. :)) Ettei joku suutu, kun keskustellaan.

No, eipä täällä nyt muita näy. :))

• käympäs kateleen

kivoja videoita joutessani,,

kävin sängyssä oottamassa unta ei tullu, joten tässä taas,

• susmorsian ek.

Vähän ihan suututtaa tuo unettomuudesta valittaminen, onko jokin häpeä, jos nukahtamislääkkeen ottaa. Se on jo hyvä, jos tietää itsellään niitä olevan, varalta, silloin ei ehkä tarvitsekaan, sellainen psyykinen turva.

Ite pyysin lääkäriltä silloin muuttokriisissäni vihdoin Imovan-pillereitä. En nukkumaan käydessäni ota, mutta jos herään keskiyöllä, silloin rupee usein tulemaan mieleen ikävämmät asiat, niin puoikas pilleri auttaa, nukun sopivasti aamuyön tunteihin.Mikä väli silläkään enää on, vaikka hiukan riippuvaiseksi tulisi, pääasia on rauhallinen yhtäjaksoinen uni eikä ole herätessä yhtään pöpperöinen olokaan, kuten sanovat jostain vahvemmasta lääkityksestä olevan.
      Ennen olen ollut kovakin pillereiden vastustaja, nyt olen hyvinkin tyytyväinen jäivät yön ahdistavat valvomiset pois. Välttämättä en niitä joka yö tarvitsekaan, psyykinen turva riittää.

• texsanell1

Onhan se tunnettua, että vanhemmat ihmiset saattavat valvoa enemmän, ottavat sitten kiikkustuolissa pienet nokoset päivällä, minäkin tv tuolissa simahdan joskus:)

En tiedä kannattaako siitä niin huolestua, kun ei aamulla ole enää menoa vaativiin tehtäviin. Monellahan menee sekaisin unirytmi, kun on arkipyhiä useinpia, ja ehkä joulustressiäkin.
      Elämä on kyllä opettanut realistiksi, jos en nuku niin sittenhän valvon:D enkä siitä kummempaa draamaa ole tehnyt.

Tuo turvallisuuden kokeminen olis tietenkin tärkeää, ettei levottomuutta aiheuttavat asiat painaisi päälle nukkumaan mennessä, jos niin olisi, niin pieni luottavainen juttutuokio Taivaan isän kanssa olis paikallaan: Saahan hänelle purkaa mieltään painavat asiat :)
      Muuten minusta oma sänky, hyvin tuuletettu makuuhuone, ja hyvä kirja antaa jo mielihyväntunteen.

Kyllä se siitä taas lutviutuu!

• kenpä tietäis sen

Aloittaja kyselee "tietääkö kukaan mitä on tapahtunut,", kuinka kukaan voisi tuntematta, jos sittenkään tietää! Mikäs siinä sen kummallisempaa kuin masennus näyttää vaivaavan, suoranainen turhautuminen.Sitä ei täällä kukaan voi paikata, itsestään se on löydettävä kipinä, tai sitten ei.
      Jos ei tuossa iässä ole jo tehnyt selväksi itselleen, että ajatuksensa voi itse ohjata pois saamattomuudesta eheyttävimpiin uriin,tai hakea apua omalääkärin kautta, jos ei kotikonstit auta.
      Jos tuollaista mantraa hoet mielessäsi sellaiseksi happamaksi silloin muutut!
      Kannattaisi poimia kaikki kiitollisuudenaiheet elämässään ja ottaa ne mantrakseen, valoa ja iloa elämääsi antamaan!

• köh.

Joku jolla ei itsellään ole kokemusta iäkkyyden aiheuttamista ilmiöistä on valmis neuvomaan ja on olevinaan nuori vaikka on itseasiassa henkisesti vanha, köyhä yhksinäinen olento.

• lääkket jopa muuttaa

peroonallisuutta, imovaane aiheuttaa päivän aikana päänhan kiristystä, ei siis hyvä lääke koko aikaiseen käyttöön,, on kokemusta asiasta,, ja lääkäri on kertonu saman haittavaikutuksen mahdollisuuden,

S- morsiamelle sanon, että on vuosien kokemus imovaane nukahtamis pilleistä,
      siinäki on haittapuolensa,
      sitä ei voi kokoaikaa käyttää, esm, muisti alkaa pätkimään, ja päätä särkemään, siihen jää myös riippuvuus, joka ilmenee juuri pakotteelisena valvomisena,
      fysikka nääs odottaa annosta päästäkseen nukkumaan,
      valitettavasti pitkään käytettynä sekin menettää tehons, annoksia on suurennettava, ja samalla haitat suurenee,
      siksi mieelummin valvon muutamia öitä peräkkäin aamuun asti, että pääsee eroon riippuvuus-suhteesta,
      vanhan ihmisen elämä on vaikeampaa kuin nuoren,
      siihen on paljon omat syynsä,
      verenkieto huononee, sydämmen vajatoiminta aiheuttaa omat oireensa, vanha valvoo paljon enemmän kuin terve ihminen,,

• HUHhuh, onpas hyvä,

etten ole sortunut mokomaan. Toivottavasti tuon lääkkeen vaikutukset eivät taas aiheuta sitten seurannaisvaikutuksia muille palstalaisille!

• Juu täällon vaaral-

lista! Koskaan ei tiedä kuka iskee kimppuun
        ilman omaa syytä.

Vaikkapa omista lääkkeistään johtuen.

Palstalaisia ei saisi käyttää omiin tarkoituksiinsa!

• vanhuus on vaivani

sulle HUH HUH,,

voihan se jollekulle muulle sopiakki,

mutta siitä on miulle haitttavaikutuksia jotka lääkäri on vahvistanu,

• Tex Hyppäs nyt sen tuvan yli ja koita nukkua pikku päikkäsit --se takee hyvää huumorille . Minä teen niin joka päivä ja voin hyvin -- sitä samaa sinulle- toivoo yks ullamummu -- ja kaverini Jerrycottoni.

• texsanell1

Mistä ihmeestä puhut ullamirjami? Minkä tuvan yli? :D Ai Tuuvan, mitäs hauska juttuhan se oli! Ja taas sai nauraa:DDD

Nukkunut olen niin perusteellsest päivällä, kuin pitkän yöunenkin, en minä ole valvonut viime yönä! Flunssaa poden tässä, ja pari kertaa olen Finnrex'illä saanut helpotusta, harmittaa vaan kun en päässytkään miniän äidin 80-vuotisjuhlaan.
      Sähkösanomaan sain tyytyä, mutta ei sitä viitsi tartuttaa iäkkäämpää ihmistä suotta.

Oothan aika pakkaus ullapulla:D Kiitos terveisistä!

• hyviä..unia

Nyt kun keskustelu tuntuu keksittyneen uneen, sanonpa vain omana mielipiteenäni, että unilääkkeet tai lääkkeettömyys eivät ole mikään uskonto.
      Toiset nukkuvat kuin tukki koko elämänsä, jollekin uni ei tahdo aina silmään tulla lapsenakaan.
      Itse kai sain unettomuusgeenin isältäni, koskaan en ole ollut hyvä nukkuja.
      Hän söi unilääkkeitä vuosikymmenet, en tiedä, kuinka paljon siinä oli tottumusta.

Minusta unettomuus on tosi ikävä asia. Jos lääketiede voi auttaa, olen siitä kiiitollinen.
      Joku puhui niiden vaikutuksesta. Kyllä jatkuva unettomuus ja valvominen vasta pahaa ihmiselle tekeekin.
      Johan yhden yön valvominen vastaa 1promillen alkoholihumalaa, kertoo Wikipedia.
      Saati kaikkia muista vaikutuksia.

• jotain pielessä

nyt olen kaksi yötä valvonu melkein kokonaan
      viimeyönä siinä viidenjälkeen torkahdin ja aamulla klo9 aamulääkkeitten otto, enkä ole nukkunu yhtään sen jälkeen,
      sama oli edellisyönä, aamulla vain 3 tunnin torkahdus,
      eikä päivä unia hetkenkää vertaa ole nukkunu,
      en osaa nukkua päivällä,
      teen käsitöitä, joskus istun koneella katselen TV:tä väliin syön, nyt olen käyny kaupungilla, olen aivan tokkurainen, mutta ei tuliskuuloonkaan että menisin maate,
      lähden vielä pienelle sauvakävelylle, jos siitä olisi ensiyöksi jotain hyötyä, ensiviikolla tilaan lääkäriin ajan jos se keksisi jonku rauhottavan jolla saisi vakituisesti hyvät unet,
      vaikka suuresti epäilen lääkkäreittenki kykyä löytää sopivaa lääkettä,

• texsanell1

Eihän nyt sellainen tulis kunnon ihmisten kuuloonkaan mennä muate päivällä, laiskojahan ne, kaikkea kanssa, rehkimään vuan ja lujast ;))) eppäilyttävää on juu liäkäritkin!

• hyviä..unia

@ jotain pielessä

Enpä ole minäkään juuri koskaan osannut vedellä päivällä tirsoja, vaikka olisin halunnutkin. Omissa epätieteellisissä tutkimuksissani oletan, että toisilla on vain alhainen rentoutumiskynnys, jota minulle ei ole annettu.
        Kadehdin ihmisiä, jotka saavat unen päästä kiinni, kun poskensa laskevat tyynylle.
        Ainoalla elämäni kuntokurssilla rentoutuskasettia kuunnellen alkoi sieltä täältä kuulua vienoa kuorsausta, kun minä vain pyöriskelin alustallani.

Toisaalta olen lukenut, että yöaikaan kannattaa pötköttää, vaikkei uni silmään tulisikaan. Kaipa keho kaipaa vaaka-asentoa ja rauhoittumista.
        Unettouuteen on lukemattomia apukeinoja, jos niitä tarvitsee.
        Etteköhän lääkärisi kanssa pääse yhteisymmärrykseen.
        Toivotaan niin!

• hyviä..unia kirjoitti:

@ jotain pielessä

Enpä ole minäkään juuri koskaan osannut vedellä päivällä tirsoja, vaikka olisin halunnutkin. Omissa epätieteellisissä tutkimuksissani oletan, että toisilla on vain alhainen rentoutumiskynnys, jota minulle ei ole annettu.
        Kadehdin ihmisiä, jotka saavat unen päästä kiinni, kun poskensa laskevat tyynylle.
        Ainoalla elämäni kuntokurssilla rentoutuskasettia kuunnellen alkoi sieltä täältä kuulua vienoa kuorsausta, kun minä vain pyöriskelin alustallani.

Toisaalta olen lukenut, että yöaikaan kannattaa pötköttää, vaikkei uni silmään tulisikaan. Kaipa keho kaipaa vaaka-asentoa ja rauhoittumista.
        Unettouuteen on lukemattomia apukeinoja, jos niitä tarvitsee.
        Etteköhän lääkärisi kanssa pääse yhteisymmärrykseen.
        Toivotaan niin!

Ettoset toimivat kuten muukin nukkuminen, Tosin vain selkämakuulla, koska olkapäät ovat niin kuluneet, ettei kestä kylkiasentoa vaan pakotus laittaa kääntymään selkämakuulle.
        Heräsin aamulla klo 5.55 tavan omaiselle vessakäynnille. Arvelin, että nyt uni tulee vielä kun käyn pötköttään ja unta odottaan. Näin kävikin.

Käytän mielikuvaharjoitteita. Aurinko on maapallolta katsoen klo 6 suunnassa E, eli idässä. Siispä antennit aina sinne suuntaan, jossa aurinko on.
        Kuitenkin vain kuvaannollisesti, koska levätessä 'kaalinpää' aina kohti aurinkoa. Öiseen aikaan auringon suunnassa on myös arktinen alue, Jäämerikin.
        Sieltä voi mielikuvaharjoituksen myötä hengittää raikasta hapekasta kaasuseosta elimistöönsä. Sanomme sitä ilmaksi.

Pian sii näinkin aamulla uneen johtavan näin; heitin kädestäni 4" rautanauloja jollekin pressulle. Tuon täytyi olla jo unitapahtuma. Heräsin pirteänä.

• susmorsian ek

´lääkkeet jopa muuttaa´, äläpäs nyt innostu haittavaikutuksia vain luettelemaan. Enpä ole koskaan "persoonallisuutta muuttavia lääkkeitä" ottanut kyllä niitä olisi heti tarjolla masennuslääkkeitä, jos lääkärille puhuu vaikeista elämäntilanteista. Kyllä tiedän varmasti aika hyvin, mitä vaikutuksia sellaisilla olisi, varsinkin kun itse tietää, mistä syystä on ollut vaikeaa.
      Pitihän se arvata, että joku puuttuu aiheeseen, kun rehellisesti kerroin niitä hankkineeni vihdoin todellisessa avuntarpeessa. Kerroinhan, että ne ovat ennenkaikkea psyykkisenä "turvana", joten syyskuussa hankkimastani 30 pillerin annoksesta on vielä osa jäljellä. Huom. puoli pilleriä otan äärimmäisessä tarpeessa, ohje on yksi.

Ilmeisesti niitä ei jatkuvaan käyttöön kirjoitetakaan. Suuri apu on ollut, mikä olikin tarkoitus, nyt olenkin päässyt takaisin suht hyvin entiseen unirytmiini, 7-8 tuntia unta. Oma osansa on heinäkuun lopulla aloittamallani kilpirauhaslääkkeellä, joka aiheutti mm. näitä ahdistustiloja.
      Kyllä meidän vanhempien ihmisten on parempi hankkia apua kuin jäädä kotiin makaamaan, se se on se tuhon tie.

Vielä kerran mainitsen tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, siitä voi lukea wikipediasta, miten paljon oireita se aiheuttaa, varsinkin vanhoila ihmisillä, joten olisi varmasti monellekin hyvä pyytää kokeen ottoa.
      Elämä alkaa kuin uudestaan, kun hormonit asettuvat paikoilleen.
      Minulle ei ole ilmaantunut minkäänlaisia sivuvaikutuksia, ei Imovanesta eikä Thyroxista. Säryistä ja kivuista olen säästynyt koko elämäni, ei esimerkiksi päänsärkyä koskaan.
      Kirjoitin näin paljon, kenties apua voisi olla jollekin.

• susm.

´lääkkeet jopa muuttaa´....
        anteeksi vähän kiivassanainen aloitukseni, mutta kun olen hyvin harkitsevainen lääkkeitten käytössä. Yleensä teen oikeampaan osuvan diagnoosin itse kuin alan lääkärin summittaisesti määräämiä lääkkeitä noin vain syömään. Tottahan on, että psyykelääkkeet saattavat aiheuttaa riippuvuutta, jos itsellä ei ole ymmärrystä ja voimia harkiten niitä käyttää.

• lääkkeet muuttaa,,

s- mosian,,,

ymmärrän hyvin sinua, olen käyttäny kymmeiä vuosia kyseistä nukahtamislääkettä joten kokemusta on,
      samoin olen ottanu 1/2 pilleriä valillä olen pitäny pitkiäkin taukoja etten ole käyttäny ollenkaan
      minulla on sepelvaltimo tauti ( ohittusleikkauksinen ) siinä käyttämäni kolestrooli lääkkeet aiheuttaa paljon lihas ja nivelkipuja, joten lääkäri on määränny kipulääkkeitä niitten poistoon, niistä onki paljon apua, ja niillä voi jopa nukkua rauhallisen yön, mutta niissäki on haittavaikutus kun käyttää yhtäjaksoisesti samaa lääkettä, joten niistäki on pidettävä taukoa,
      niiten haittavaikutsu ilmenee turvotuksena, heh, sitten on käytettävä nesteenpoisto lääkettä,
      mulla on kahta erilaista kipulääkettä, mutta molemmissa on haittavaikutukse,
      lääke selostuksessa lukee että ne pitkään käytettynä voi aiheuttaa veritulpaa aivoissa,
      joten lääkkeitten kanssa tasapainottelu on todella työlästä,
      kaikki aiheuttaa pitemmän päälle jotain haittaa,
      nooooh, jospa lun pääsen lääkäriin niin taas lääkäri keksii jonkun ratkasun,, tai sitten mä vaan tasapainoilen noitten lääkkeitten kanssa,
      kaikesta huolimatta aion käyttää silloin tällöin imovaanea nukahtamiseen, mutta en jatkuvaan käyttöön niitäkää,

• susmorsian ek.

Mukava, kun kirjoitit, näinhän asiat aina selviävät.
      Toden totta monesti kuullessani ja tietäessäni toisten ihmisten sairauksista ja erilaisista vaivoista voin sanoa itse toistaiseksi hyvin vähällä päässeeni. Koputan puuta aina näin sanoessani...
      Esimerkiksi nuo kivut, kummallista kun oikeastaan ei lainkaan ole tarvinnut vielä niistä kärsiä. Tyttärilläni on kyllä jo vaikka mitä, yhdellä vaikea migreeni. On mahdotonta edes kuvitella toisen ihmisen kärsimää kivun määrää. Sen olen kyllä todennut, että kipukynnykseni on aika korkea...senverran vain kokenut kipua kuitenkin.

Mitäpä tässä muuta voi toivotella kuin selviämistä Sinullekin sairauksinesi, samoin kuin edellä kirjoittaneille univaivoineen.
      Pärjäillään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      257
      8870
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6176
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1320
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1277
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1091
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      75
      923
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      847
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      758
    9. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      310
      680
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      666
    Aihe