Miten tunnistan narsistin

Taasko narsisti

Olen kirjoitellut erään miehen kanssa... Koko ajan taustalla kummittelee vuosia sitten tapahtunut tilanne eli...

Kuusi vuotta sitten laitoin ilmoituksen nettiin (olin ollut jo kaksi vuotta ilman parisuhdetta). Sain useita vastauksia ja tapailinkin muutamia. Sitten tapasin aivan upean miehen -taivaan lahja, toinen puoliskoni, uskomaton rakastaja jne. Puoli vuotta melkein kesti sitä onnea ja autuutta kunnes mies alkoi muuttua oudoksi: tuli ihmeellisiä syytöksiä, hän loukkasi minua ihan uskomattoman törkeästi ja rahasti koko ajan pikku asioissa, vaikka itse tienasi 5 kertaa enemmän kuin minä (hän omisti keskisuuren yrityksen). Sitten tuli jopa uhkauksia ja hän kehotti minua viemään lapset johonkin sijaisperheeseen, jotta meillä olisi enemmän kahdenkeskistä aikaa, kun eihän hänenkään lapset olleet hänen kanssaan kun vain kerran kuukaudessa (käräjäoikeuden päätös, johon hän haki muutosta koko ajan)
Ja seuraavana päivänä hän taasen esitti aivan ihanaa ja ehdotti, että otetaan lapset mukaan ja mennään uimaan
Ym.ym.ym.ym
Olin aivan sokissa, mutta aivan vahingossa silmieni eteen sattui lehdessä artikkeli narsismista:bingo!!! Jätin hänet siltä seisomalta. Muutaman kerran hän yritti yhteydenottoa, mutta pysyin tiukkana.

Tämä suhde aiheutti sellaiset traumat, että en ole juurikaan tapaillut miehiä.
Nyt Joululomalla laitoin ilmoituksen nettiin ja aloin heti kirjoittelemaan erään miehen kanssa. Mukava, hyvin kirjoittava, yh-isä. Nyt alkoi pelottaa, että mitä jos taas onkin samanlainen mies. Yksi lause nimittäin nosti "niskakarvat pystyyn". Siis juttu oli liian hyvä ollakseen totta, jotenkin hän kirjoitti juuri niin kuin minä asioista ajattelen ja vieläkin enemmän. Narsistihan osaa peilata toista ihmistä.

Nyt pyydänkin apua teiltä ihan jokaiselta. MISTÄ TUNNEN MÄ NARSISTIN????
Onko olemassa mitään keinoa saada se selville nopeasti, ettei tarvitsisi jälleen odottaa sitä puolta vuotta. Siis onko mitään kysymystä, jonka voisin miehelle esittää, josta siis paljastuisi tämä pimeä puoli.

Please, auttakaa.

26

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiltti mies37

      Ala mun naiseksi niin saat hyvän mukavan miehen joka ei ole narsisti. Minä en määräile sinua, saat harrastaa mitä haluat , saat tavata kavereita, eikä tarvii laittaa lapsia sijaisperheeseen, minä en hauku enkä syyttele. osaan kehua , halata ja osaan tehdä vielä kotitöitäkin. Olen rauhallinen ja tasapainoinen kiltti mies

      • jdurnsj

        Ei se ala sun mieheksi sulta puuttuu kuitenki se firma ja rahaa


    • Taasko narsisti

      Uskon sen, mutta valitettavasti en hae täältä seuraa. Ihan "yksinkertaisia neuvoja".

      • muista se

        Itsehän sä luettelit merkit.

        Ensin on hyvä, kehuu ja passaa, tuo kuun taivaalta. jne. KAIKKI MIKÄ TUNTUU LIIAN hyvältä ollakseen totta, EI OLE totta !


    • Itse törmäsin narsistimieheen n 1,5 v sitten. Hain seuraa deittipalstalla ja tämä vaikutti tosi kivalta yms ja tapaamisen jälkeen olin ihan "myyty"... Oli liian täydellinen ollakseen totta. Vähitellen alkoi paljastumaan valheita ja peitetarinoita toinen toisensa perään. Vapaa mies olikin avoliitossa. Lapsettomalla miehellä olikin avioton lapsi jossain. Kummalliset pitkät työpäivät olivatkin toisten naisten tapailuja. Koko ajan vannoi rakkautta, aikoi jättää avovaimonsa, leikki viatonta ja puhdasta pulmusta. Minua syytti ja epäili muista miehistä, halusi minun pysyvän kotona (kauppareissutkin olivat joskus liikaa) ja piti feministinä kun en luottanut häneen. Seksiä sai välillä kerjätä (itsellään oli naisia joka sormelle ja varpaallekin) ja kerrankin 6 viikon seksitauon jälkeen kun asiasta kysäisin, olin taas feministi jolla vaan k***ä mielessä... Rahaa osasi myös "lainata" keksimällä tunteisiin vetoavia tarinoita. Pitkästi toista tonnia omaa tyhmyyttäni hävisin. Kadun kovasti sitä että en heti laittanut pistettä jutulle, mutta narsisti osaa pyörittää pikkusormensa ympäri ja koukuttaa uhrinsa. Onneksi pääsin irti moisesta lopulta. Enkä pelkää uutta suhdettakaan; mitään ei saa ellei uskalla yrittää. Ja entistä vahvempana ja viisaampana mennään :)

      • erota ne

        Ei tuo ole narsku, vaan pleyeri.


    • 123321

      En tiedä tunnistaako mistään varmasti, mutta itse olisin varuillani seuraavien "tuntomerkkien" suhteen:

      -korostunut itsevarmuus, oman minän, oman tärkeyden, aseman, saavutustusten tms. korostaminen (peittelee oikeasti huonoa itsetuntoaan)

      -haluaa olla jatkuvasti huomion keskipisteenä (narsisti elää toisten ihailusta)

      -kehuu ja puhuu kauniita liioitellusti, ehkä jopa palvoo tai lahjoo, prykii siihen, että tunnet olevasi jotain todella ainutlaatuista, samoin teidän alkava suhde on jotain aivan erityistä (pyrkii kietomaan sinut pikkusormensa ympärille)

      -väheksyvä suhtautuminen muiden kärsimyksiin ja vaikeuksiin, eli kiinnittäisin huomiota miten puhuu muista ja miten osoittaa myötatuntoa (narsisti on kykenemätön aitoon empatiaan)

      Nämä nyt tulivat mieleen. :) Enkä nyt tarkoita, että nuo tuntomerkit täyttävä olisi varmasti narsisti, mutta ehkä ne voivat antaa jotai vihjettä tai viitettä siihen suuntaan.

      • Taasko narsisti

        Kiitos 123321!
        Olisinpa itsekin vahvistunut kuten Nuuskamuikkunen, mutta mulle kyllä kävi valitettavasti niin, että aloin pelkäämään uutta suhdetta ihan tosissaan.

        Tämä uusi nettituttu kirjoitti hieman halveksien tapaamistaan yh-äideistä ja heidän huonosti kasvatetuista lapsistaan, niin tuli vaan mieleen, että eikös tuo ole vähän itsensä ylentämistä?? Muuten kirjeet ovat olleet ihan ok.

        Nyt on jo sellainen olo, että tekisi mieli luovuttaa ja poistaa koko progiili, aaaargh!


      • kokemusta rikkaampi

        Hyvin kiteytit tärkeitä "pääpiirteitä" narsistin tunnistamisessa. Minua moinen mies piiritti yli puoli vuotta. Aloin hänen suhteensa olla varuillani siksi koska tuntui että kaikki vaan ei jotenkin ole kohdallaan. Tuli outo tunne ko. miehestä. Ihan kuin koko ajan olisi ollut jotain huippuhienoo menossa, ei arkea tai tavallista ollenkaan. Hän oli ns. tavallisen elämän yläpuolella.

        Kuukausien kuluessa miehestä alkoi paljastua ihmeellisiä piirteitä. Vahvin oli se, että selitti mustan valkoiseksi, selitti sovitut asiat ihan erilailla, itselleen edullisesti, minua syyllistäen. Selitti omia lupauksiaan ja sanomisiaan ihan toisella tavalla kuin oli alunperin puhe. Aloin tuntea itseni oudoksi... oli melkein tunne, että pää sekoaa.

        Minulla on hyvin vahva luonne, vaikka olen ns. kiltti ja hyväntahtoinen. Tunnen itseni erittäin hyvin. Siksi narsistimies ei onnistunut horjuttamaan minun tahtoani ja mielipiteitäni. Yritti jotenkin "murtaa" minua tai muuttaa/muovata minut omaan muottiinsa, itsensä jatkeeksi tai "työkaluksi" oman minuutensa palvelukseen.

        On vähän otuoa selittää tota, mutta ne jotka sen ovat kokeneet, ymmärtävät ehkä mitä tarkoitan.

        Neuvoksi annan, että antakaa ajan kulua. Olkaa varovaisia jos uuden kumppanin kanssa oma olo alkaa tuntua oudolle. Luottakaa omiin tuntemuksiinne! Jos tuntuu että kaikki ei ole hyvin, voi suhteessa ottaa etäisyyttä. Tuon tapaamani narsistin kanssa kaikki meni lopussa (7kk jälkeen) siten, että hän alkoi haukkua minua aivan kauheasti. Niiiiii-in ihanasta miehestä paljastui vihainen, erittäin tympeä ja tiukka persoona. Hirviö suorastaan. Yritti siis lopulta vielä satuttaa minua hirveän pahoilla sanoilla ja haukkumisilla. Eipä onnistunut, sillä tiesin että toi mies on jotenkin kipeä luonne. Viimeisiä pitkiä sähköpostejaan en edes lukenut, vastasin vain, että turha kirjoittaa, en lue sinun meilejä, olet ihan kipee tyyppi. Puheluihin ja txt en vastannut. Pysyin itse hyvin tyynenä, annoin hänen henkisesti riehua ja meuhkata omaa pahaa oloaan. En reagoinut vaikka yritti kovasti minua provosoida.

        Mies oli erittäin vihainen kun tajusi että haukkumiset ei minua hetkauta mihinkään. En mennyt siihen lankaan, että olisin alkanut väitellä s-postilla hänen kanssaan tai olisin alkanut itse suuttua tai puolustella itseäni. Totesin vain ystävällisesti, että kiitos ja näkemiin.

        Ihme kokemus. En ole ollut sen varovaisempi tai pelännyt ihmissuhteessa tuon jälkeen. Luotan omiin tuntemuksiini, en mene suinpäin suhteeseen, vaikka tuntuisi kuinka hyvälle. Varon toki kaikkea "liian hyvää".


      • tsykopaatti

        Narsisti ei ymmärrä sisäisesti eroa itsensä ja muiden välillä.


    • KATSO PEILIIN

      MISTÄ TUNNEN MÄ NARSISTIN????

      • Anybodyhelp

        Jaha löytyykö se narsisti peilistä...
        Mulla on myös omakohtainen kokemus narsistin kanssa " elämisestä". Kuusi vuotta meni...
        Minun tarinani on monien samankaltaisten kopio. Tutustuin laivareissulla mieheen, joka hurmasi minut kerralla. Ulkoisesti mies oli kuin unelma, liki parimetrinen, roteva,hiukset laitettu joka kihara kohdalleen, hampaat välkkyivät valkoisina, päällä tumma puku...mies tarjoili minulle vain ja ainoastaan kuivaa valkoviiniä ja laittoi baarimikot juoksemaan viinin perässä, kun ei oikein ollut mieleistä. Ja kaken huipuksi mies oli oikea supliikkimies, hauska, vilkkusilmäinen ja kovaääninen ja lauloi, ääniala tenori.....
        Eli narsistin tunnistaa monesti jo ulkoisesta habituksesta.
        Sitten tämä oman itsen korostus ja puhuminen itsestään, työstään tms.
        Ja ajanoloon narsisti alkaa ohjailla sinun elämääsi, pukeutumista, työssäkäyntiä, kampausta, meikkausta jne.
        Sinä itse häviät kokonaan, jäljelle jää vain narsistin luoma hahmo sinusta...ja sen pitää mielellään olla täydellinen..yksikin näppylä naamassasi saa hänet toimimaan, eli hän syöksyy puristamaan sen pois...niin kävi mulle.
        Narsisti hurmaa kaikki sukulaisesi, kaikki ihailevat häntä ja tahtovat hänet. Sinä et voi uskoa onneasi, kun juuri sinä sait tämän miehen ...
        Omalla kohdallani sitten alkoi lyöminen, vyöllä esimerkiksi, ja kuristaminen niin että maailma jo musteni ja luulin oikeasti kuolevani....
        Vuosia halusin lähteä, en uskaltanut..jou kumma piti minua hänessä kiinni....ei olisi ollut mikään pakko, ei ollut lapsia eikä yhteistä taloa tms.
        Voiko narsistin siis tunnistaa ennakolta...sanon, että jos vähänkään epäilet tätä, asia yleensä on niin. Muuta en osaa sanoa. Mutta pysy kaukana narsisteista, omaksi parhaaksesi.


    • Siperia opettaa

      Nimimerkki 123321 kuvaili erittäin hyvin narsistin tuntomerkkejä.

      Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta - se lähes 100% sitä on. Narsistit ovat usein erittäin taitavia manipuloijia, se on todella pelotttavaa.

      Itsekin nuolen vielä haavojani ja yritän toipua jouduttuani narsistin käsittelyyn. En tiedä uskallanko enää luottaa miehiin, vaikka järjellä tiedän, etteivät kaikki miehet todellakaan ole narsisteja. Kannattaa olla todella varovainen.

      • tsykopaatti

        narsistit kuten muutkin patologiset tapaukset eivät ole mitenkään älykkäitä. yleensä henkisen puolen vamma heikentää aina älykkyyttä. mutta koska he ovat hyviä matkimaan ihmisten käyttäytymistä niin ajattelukyvyttömät kritiiköttämät ihmiset menevät helposti ansaan.


    • Joltain kuullut

      Minä esittäisin että käyt ammattiauttajan puheilla niin tiedät missä mennään.
      Jos mies ei miellytäkään niin pelimies tai narsisti sen täytyy olla.Ei se noin mee kun yhdestä tai kahdesta tapauksesta ei voi vetää mitään yhteenvetoa kun ei ole vertailukohdetta muuhun kuin omaan itseensä.

      • ddf656fgfcsrki

        Mitä sitten jos ammattiauttaja ei olekaan ok?


    • Ikisinkku M

      Jos se on nainen: Ei ole narsisti
      Jos se on mies: On narsisti, lisäksi pelimies ja naisvihaaja

      Tuossa oli palstan naisten pätevä nyrkkisääntö jota noudattamalla et ajaudu vaikeuksiin. Vielä kun lopetat yhteydenpidon ykskaks, et siis vastaa miehen viesteihin niin se on ihan oikein sille p..selle.

      • ollaanpa kiltimmin

        Sinäse oot kans yks ihme reuhaaja. Siistippä puheitas, nuo sun kommentit ei kelpaa edes huonoksi huumoriksi. Teiniangstin puhetta, ei aikuisen.


    • varo varo

      Ikisinkku ei taida tajuta, että ketjun aloittajalla oli kokemus narsistimiehestä, joten on luontevaa puhua omia kokemuksia nimenoomaan narsistimiehistä. Ikisinkku voi aloittaa oma ketjunsa narsistinaisista, jos haluaa. Tai osallistua samaan kejuun puhumalla tapaamistaan narsistinaisista, jos niin on käynyt. Ei kukaan sinua kiellä! Ja tajua hyvä mies, että narsisteja on molemmissa sukupuolissa. Se että ketjussa naiset puhuvat narsistimiehistä ei suinkaan tarkoita, että ei olisi olemassa naisnarsisteja. Parisuhteessa vain nyt saattuu useimmat olemaan eri sukupuolta olevan kanssa, joten silloin puhutaan sen sukupuolen kokemuksista. Samat ominaisuudet on suurinpiirtein molemmissa sukupuolissa, jos kyse on narsistista.

      • Ikisinkku M

        Ikisinkku hyvinkin tajuaa että voi olla kokemus narsistimiehestä (1 kpl) ja siksipä ikisinkkua vähän v..aa tämä tyyli palstalla että kaikki miehet yleensä leimataan heti narsistiksi sen yhden (1kpl) mätämunan takia. Siksi tuo kommenttini kun yleensä se jo otsikossa ilmaistaan Nettitreffien miehet ym. yleistämällä kaikki kaksilahkeiset narsisteiksi, pettäjiksi, pelimiehiksi ym. eikä ymmärretä että se on se yksi (1kpl) mulkero joka oli syyllinen niihn aikaisempiin vaikeuksiin eikä suinkaan kaikki netistä löytyvät miehet. Avaajakin on lähestulkoon jo valmiiksi leimannut tuon mukavan tuntuisen miehen narsistiksi, täällä kun muut vähän komppaa niin kaverilla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikka olisi kuinka kunnollinen kaveri kyseessä. Palstan perusteella tuntuu että miehistä 100% on lähtökohtaisesti narsisteja vaikka olisikohan niitä oikeasti joku 0,1%.

        Mikähn siinä muuten onkaan että nainen saa sanoa/epäillä/väittää miehiä vaikka miksi mutta jos joku mies väittää että naisissa on jotain negatiivista miinusta ropisee.


    • rumamies

      Eiköhän se ole selvää jos latelee uhkauksia ja muuta niin...Sisäisesti tiedät että se on narsisti mutta et vaan tahdo uskoa sitä. Parempi sun erota heti niin voit jatkaa elämääsi rauhassa.

    • 6r8kl

      Pitää olla kyllä itsekin remontin tarpeessa jos täällä vinkkejä kyselee :D
      Keskustelun ymmärtää mutta ei tämä mikään terapiapalsta ole.

      Ihmisillä on varmasti paljon huonoja kokemuksia parisuhteista ja usein kun kuunnellaan/luetaan mitä se toinen selittää, ajatellaan että olipa siinä sairas vastapuoli yms, vaikka manipuloija saattaa ihan hyvin tässäkin tapauksessa olla aloittaja itse.
      Tarina voisi olla ihan toinen sen toisen henkilön näkökulmasta. Kukas sitten on narsisti?

      Kannattaa tutustua ihmisiin livenä ja ottaa suhteet ajan kanssa.

    • hyvä kauppa

      Ei narsistia tunnista ensikättelyssä!!! Narsismi täytyy vain kokea, ennen kuin tietää olevansa narsistin kynsissä. Narsisti tekee puolisostaan tahdottoman jojon, jota lopulta voi todellakin jopa fyysisesti kohdella väärin. Kaikki, jotka narsisti päästää lähelleen, hurmaantuvat hänestä, mutta pian huomaat, miten ystäväpiiri alkaa supistua, koska narsisti haistaa vaaratekijät.

      Joku täällä väitti, että narsisti ei ole älykäs. Paljon alasta lukeneena ja kaksi narsistisuhdetta kokeneena voisin olla juuri päinvastaista mieltä. Täytyyhän ihmisellä olla älyä ja tilannetajua, kun kykenee manipuloimaan toista ihmistä systemaattisesti sotkeutumatta itse omaan verkkoonsa.

      Ensioireet itselläni olivat konkreettisesti painavat kädet, jotka eivät enää voineet tarttua mihinkään. Yöllä ei pystynyt nukkumaan, koska naristi nukkui päällä. Työpaikalla tämä pahempi tapaus kävi jopa kuusi kertaa päivässä varmistamassa, ettei minulla ollut syntynyt suhdetta toiseen mieheen.
      Narsistia täytyy varoa, mutta miten ennaltaehkäisee tällaiseen suhteeseen joutumisen?? Siihen ei ole keinoa. Ei edes kokemus. Valitettavasti!!

    • kaikkiko aina..

      vie se ammattilaiselle kuntotarkastukseen

    • hyvä kauppa

      Jos minun kokemuksiani tarkoitat, arvon "kaikkiko aina..", niin kuntotarkastuksessa ovat käyneet molemmat. Toinen suhteemme päätyttyä, kun työmaailmassa tuli suuria ongelmia ja diagnoosi tuli, jälkimmäinen jo edellisen suhteen aikana hälventääkseen exänsä sairastumisen syiden etsiskelyä, vaan eihän minulle siitä kukaan tullut maininneeksi.

      Narsistia ei saa vietyä kuntotarkastukseen, koska narsisti on omasta mielestään täysin kunnossa, eikä myönnä epäasiallista ja toista tuhoavaa käytöstä!!! Siinä on muuten yksi kriteeri narsismin toteamiselle...ehkä.

    • sivusuhdemies

      Mä olen ollut ilman parisuhdetta oikeastaan koko elämäni. Saanko nyt jonkun presidentin mitalin, kun en kykene rakastamaan ja löytämään ihmistä kuka haluaisi olla rakastettu?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe