Kun koulutettu sinkkua tienaa kuussa 1400e (ei oman alan työt, joita ei ole) miinus verot ja käteen jää noin tonni, josta maksetaan asunnot, kulkemiset, sähkö, puhelin, netti, vakuutukset, ruoat, vaatteet, sairauskulut, ja harrastukset jos jotakin jää, niin kuinka kehtaa etsiä kumppania, koska käteen ei jää juuri mitään ja mihinkään ei juuri voi osallistua, mitään uutta ei voi ostaa, kaikki on entistä, käytettyä tai vanhaa. Eli käytännössä tekee saman verran töitä kuin muutkin, mutta on jatkuvasti pa. Yksin kaikki on kalliimpaa, mutta noilla tuloilla ei tapailla ketään, eikä ole tulevaisuutta.
Mikä neuvoksi, jos pienet tulot ja suoranainen köyhäily hävettävät niin, että ei kehtaa edes tapailla ketään, ettei köyhyys paljastu? Suhteellistahan tuokin köyhyys joistakin on, mutta tuolla(kaan) summalla elämä ei etene, mitään ei voi suunnitella, eikä itseään toteutta, eikä elämästä nauttia.
Miten siis löytää tai edes viitsiä etsiä ketään. Olo olisi melkoinen riippa menestyneiden ihmisten näkökulmasta.
Kun köyhäily estää pariutumisen
44
463
Vastaukset
- nkjelwk s
Ei raha merkitse kaikille kaikkea. Sitä paitsi fiksu ihminen tajuaa, että tuosta voi nousta ylöspäin ja jos laskee kahden ihmisen tulot yhteen, niin siinähän sitä kummankin elintaso nousisi
- nkjelwk
Niin ja tarvitseeko sun etsiä kumppania just niistä menestyneistä? Etsi semmoista ihmistä, jolle rakkaus on tärkeämpää kuin raha. Itse ainakin katson, että esimerkiksi työssäkäynti on arvokasta tuloista riippumatta ja itsenäisyys (ei sossun vakiasiakas) on hyvä juttu kuten myös se, että pärjää tuloillaan (ei pikavippikierrettä). Kokonaisuus ratkaisee eikä se, että mikä on tämän hetken tilanne. Sinullahan on mahdollisuus edetä urallasi myöhemmin.
- kroisos senttinen
nkjelwk kirjoitti:
Niin ja tarvitseeko sun etsiä kumppania just niistä menestyneistä? Etsi semmoista ihmistä, jolle rakkaus on tärkeämpää kuin raha. Itse ainakin katson, että esimerkiksi työssäkäynti on arvokasta tuloista riippumatta ja itsenäisyys (ei sossun vakiasiakas) on hyvä juttu kuten myös se, että pärjää tuloillaan (ei pikavippikierrettä). Kokonaisuus ratkaisee eikä se, että mikä on tämän hetken tilanne. Sinullahan on mahdollisuus edetä urallasi myöhemmin.
Elämäntilanne ei ole tämä, vaikka onkin hetken ollut. Ja tällä hetkellä muutamilla sinkkuystävillä on ja heidän elämäntilanteensa vaikuttaa vierestäkin katsottuna suossa polkemiselta, mitä se onkin.
Menestyminen on erittäin suhteellista. Luen menestyjiin ne, jotka voivat toteuttaa itseään elämässään. Elämäntilanne "etenee" eikä junnaa kuukaudesta toiseen kun mikään ei voi elämässä muuttua.
Noilla tuloilla on käytännössä kuin sossun asiakas. Vaikka sanottasiiin, että raha ei ratkaise, se silti ratkaisee ihmisen kiinnostavuutta valtavasti ja sitä mielikuvaa, mikä ihmisestä jää. Ja myös käytännön mahdollisuuksi edes löytää tai tavata ketään.
Voidaan kuvitella ihminen, joka näyttää siltä, että ei oikein kunnolla huolehdi itsestään, ei voi pukeudu kovin hyvin, ei harrasta tai korkeintaa kiertää korttelia, ei matkusta, ei voi toteuttaa itseään (harrasta tai suhtaudu intohimoisesti mihinkään), ei voi innostua käytännössä mistään, vaikuttaa siksi ankealta ja tylsältä, asuu kehnosti, kulkee hyvin vähän tai ei lainkaan. Silti pidemmänkin päälle pitäisi olla kova itsearvostus, pitää elämästään ja itsestään ja ajatella itsekin olevansa hyvä tapaus. Eihän se niin mene koskaan.
Eikä koskaan kukaan ihminen kiinnostu tämäntyyppisestä, varsinkaan katso sillä silmällä, että surkeasti menee, mutta ehkä se siitä nousee joskus, joten nyt olisi hyvä tapaus. Never! Näin ei käy. Eikä ajattele, että kun pistän tyhjätaskun kanssa elämän yksiin, niin asiat paranee, päin vastoin.
Sitten rakkaus olisi tärkeämpään kuin raha? Ei ihan.
Versus ihminen, joka on hyvännäköinen, huoliteltu ulkoisesti, asuu mukavasti, harrastaa monenlaista mielenkiintoista, tapailee ihmisiä, toteuttaa itseään, matkustelee sopivasti. Innostuu asioista, viihtyy itsessään ja kodissaan, pitää itsestään ja elämästään. Kaikinpuolin nämä kaksi voivat olla samoja ihmisiä, toinen reilummilla tuloilla. Tämän voi todistaa lähes kenen kohdalla hyvänsä.
Tuloilla ei kukaan saa kumppania, mutta tulottomuus on varma syy olla ilman. - 567890+
nkjelwk kirjoitti:
Ei köyhällekään naiselle kelpaa köyhä mies. Nainen nai aina ylöspäin. Nämä kauniit puheet miehen mahdollisesta uralla etenemisestä ja tulevaisuudesta ovat ihan höpöjuttuja. Jollei mies tosiaan ala edetä ja tienata sitä rahaa parissa kuukaudessa homma tyssää siihen ja eukko vaihtaa toiseen. Tietysti jos miehellä on muita ominaisuuksia plussina kuten rikollinen elämäntapa, linnatuomio, huumeongelma tai jotain muuta vastaavaa jännittävää tilanne on toinen.
- näin se on
567890+ kirjoitti:
Ei köyhällekään naiselle kelpaa köyhä mies. Nainen nai aina ylöspäin. Nämä kauniit puheet miehen mahdollisesta uralla etenemisestä ja tulevaisuudesta ovat ihan höpöjuttuja. Jollei mies tosiaan ala edetä ja tienata sitä rahaa parissa kuukaudessa homma tyssää siihen ja eukko vaihtaa toiseen. Tietysti jos miehellä on muita ominaisuuksia plussina kuten rikollinen elämäntapa, linnatuomio, huumeongelma tai jotain muuta vastaavaa jännittävää tilanne on toinen.
Totta. Ei se ole elämisen arvoista, että mihinkään ei pysty yksin, mutta ei sekään, ettei pysty parisuhteessakaan. Tosin miesten palkat ovat suurempia lähes aina. Kahdesta tyhjätaskusta ei paljon onnea saa. Parisuhteessa tilanne on aivan kuvatun kaltainen myös. Tuskin kysymys olisi sinänsä rahasta, vaan siitä, että se elämä ei ole yksin eikä kaksinkaan muuta kuin stressaavaa kituuttamista päivästä toiseen.
- sdhadghadggh
kroisos senttinen kirjoitti:
Elämäntilanne ei ole tämä, vaikka onkin hetken ollut. Ja tällä hetkellä muutamilla sinkkuystävillä on ja heidän elämäntilanteensa vaikuttaa vierestäkin katsottuna suossa polkemiselta, mitä se onkin.
Menestyminen on erittäin suhteellista. Luen menestyjiin ne, jotka voivat toteuttaa itseään elämässään. Elämäntilanne "etenee" eikä junnaa kuukaudesta toiseen kun mikään ei voi elämässä muuttua.
Noilla tuloilla on käytännössä kuin sossun asiakas. Vaikka sanottasiiin, että raha ei ratkaise, se silti ratkaisee ihmisen kiinnostavuutta valtavasti ja sitä mielikuvaa, mikä ihmisestä jää. Ja myös käytännön mahdollisuuksi edes löytää tai tavata ketään.
Voidaan kuvitella ihminen, joka näyttää siltä, että ei oikein kunnolla huolehdi itsestään, ei voi pukeudu kovin hyvin, ei harrasta tai korkeintaa kiertää korttelia, ei matkusta, ei voi toteuttaa itseään (harrasta tai suhtaudu intohimoisesti mihinkään), ei voi innostua käytännössä mistään, vaikuttaa siksi ankealta ja tylsältä, asuu kehnosti, kulkee hyvin vähän tai ei lainkaan. Silti pidemmänkin päälle pitäisi olla kova itsearvostus, pitää elämästään ja itsestään ja ajatella itsekin olevansa hyvä tapaus. Eihän se niin mene koskaan.
Eikä koskaan kukaan ihminen kiinnostu tämäntyyppisestä, varsinkaan katso sillä silmällä, että surkeasti menee, mutta ehkä se siitä nousee joskus, joten nyt olisi hyvä tapaus. Never! Näin ei käy. Eikä ajattele, että kun pistän tyhjätaskun kanssa elämän yksiin, niin asiat paranee, päin vastoin.
Sitten rakkaus olisi tärkeämpään kuin raha? Ei ihan.
Versus ihminen, joka on hyvännäköinen, huoliteltu ulkoisesti, asuu mukavasti, harrastaa monenlaista mielenkiintoista, tapailee ihmisiä, toteuttaa itseään, matkustelee sopivasti. Innostuu asioista, viihtyy itsessään ja kodissaan, pitää itsestään ja elämästään. Kaikinpuolin nämä kaksi voivat olla samoja ihmisiä, toinen reilummilla tuloilla. Tämän voi todistaa lähes kenen kohdalla hyvänsä.
Tuloilla ei kukaan saa kumppania, mutta tulottomuus on varma syy olla ilman.Noinhan se on, et köyhä ihminen leimataan tylsämieliseksi vaikka kaiken tekemättömyyden syy on siinä, ettei ole varaa. Tiedän oikeasti yhden tylsämielisen tyypin. Tällä on ihanreilusti rahaa, oma asunto, 2008vm auto. Tää tyyppi vaikuttaa varmaan monen mielestä köyhältä koska polkee paikasta toiseen vanhalla helkamalla ja käyttää autoa vaan 10km matkoihin vanhat venyneet vaatteet yms. Eli erittäin säästeliäs. Ulkona ei käy kahvilla, koska se on rahastusta yms. Ulkomaat näkee tv:stä.
Itsellänikään ei ole varaa ulkomaanmatkoihin tai hienoihin harrastuksiin tai joka kk ostaa uusinta muotia olevat vaatteet. tietysti haluaisin, mutten voi. vaikutan varmaan helvetin tylsältä naapureidenkin mielestä kun oon jatkuvasti kotona.
- ..............
Toi on korkea elintaso. Ei ton enempää voi itselleen vaatia. Noin se on ei ton enempää ihminen tarvitse elämiseen. Ainoastaan tyhmät tarvitsee.
Ai matkustella joka kuukausi. Kellä on aikaa siihen vaikka olisi 10 000 tulot?
Kukas ne työt tekee, jos joka kuukausi matkustelee? Velka rahallako?- kroisos senttinen
en jaksa provosoitua. Itse vedit väärät johtopäätökset omista syistäsi. Jokaisen ihmisen soisi saavan elämässään sen tilanteen, että voisi jotenkin toteuttaa itseään, hankkia oman asunnon, harrastaa, kulkea kohtuullisen näköisenä, jollakin tavalla toteuttaa itseään ja joskus matkustella. Sinun mielestäsi nuo tavalliset asiat ovat liikaa? Jos korkea elintaso on kädestä suuhun, niin ei se kovin kiinnostavaa ihmisestä tee.
- eivoimitään
en jaksa provosoitua. Itse vedit väärät johtopäätökset omista syistäsi. Jokaisen ihmisen soisi saavan elämässään sen tilanteen, että voisi jotenkin toteuttaa itseään, hankkia oman asunnon, harrastaa, kulkea kohtuullisen näköisenä, jollakin tavalla toteuttaa itseään ja joskus matkustella. Sinun mielestäsi nuo tavalliset asiat ovat liikaa? Jos korkea elintaso on kädestä suuhun, niin ei se kovin kiinnostavaa ihmisestä tee.
joo, ei puhettakaan että näillä tuloilla ostaisi omaa asuntoa. Saati perustaisi perhettä.
Suomeen duunataan luokkayhteiskuntaa ja kovaa. Harmi että tipuin alakastiin vaikka vanhemmat olivat keskiluokkaa. Ajat on muuttuneet. - ............
eivoimitään kirjoitti:
joo, ei puhettakaan että näillä tuloilla ostaisi omaa asuntoa. Saati perustaisi perhettä.
Suomeen duunataan luokkayhteiskuntaa ja kovaa. Harmi että tipuin alakastiin vaikka vanhemmat olivat keskiluokkaa. Ajat on muuttuneet.Mikä on koulutuksesi?
- eivoimitään
............ kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi?
Levyseppä-hitsaaja&merkonomi.
- ...................
mulla on tollaiset tulot ja mulla on oma asunto, omat vaatteet, omat harrastukset. En kulje missään ryysyissä, vaan Dress Mannin vaatteissa, jotka ovat suhteellisen edullisia ja tyylikkäitä.
Sori mutta Suomi on vähän perseilly ja sossuillu, elintaso tulee laskemaan ja pihit on suosiossa, eikä ne jotka rakentelee jotain 500 000 000€ hiihtoputkia pk-alueelle. - kroisos senttinen
................... kirjoitti:
mulla on tollaiset tulot ja mulla on oma asunto, omat vaatteet, omat harrastukset. En kulje missään ryysyissä, vaan Dress Mannin vaatteissa, jotka ovat suhteellisen edullisia ja tyylikkäitä.
Sori mutta Suomi on vähän perseilly ja sossuillu, elintaso tulee laskemaan ja pihit on suosiossa, eikä ne jotka rakentelee jotain 500 000 000€ hiihtoputkia pk-alueelle.Pistä villi laskelma, miten tonnin tuloista maksetaan asumiset kokonaisuudessaan, ruoat, vaatteet harrastukset, vaikka joulahjat, ihmisten tapaamiset, kulkemiset, automenot, lääkärikäynnit, vakuutukset, jotakin uutta itselle, asuntoon tarvittavat asiat, kaikki. Jos nyt oletetaan, että ihminen ylipäätään käyttää ruokaa, vaatteita, asuu jossakin, omistaa auton, käy lääkärissä ja hammaslääkärissä tarvittaessa ja maksaa normaalia vakuutusta ja menoja. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten se onnistuisi.
- ....................
Pistä villi laskelma, miten tonnin tuloista maksetaan asumiset kokonaisuudessaan, ruoat, vaatteet harrastukset, vaikka joulahjat, ihmisten tapaamiset, kulkemiset, automenot, lääkärikäynnit, vakuutukset, jotakin uutta itselle, asuntoon tarvittavat asiat, kaikki. Jos nyt oletetaan, että ihminen ylipäätään käyttää ruokaa, vaatteita, asuu jossakin, omistaa auton, käy lääkärissä ja hammaslääkärissä tarvittaessa ja maksaa normaalia vakuutusta ja menoja. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten se onnistuisi.
Mä opetan sua elämään tolla summalla, mutta se maksaa 100€.
- eivoimitään
Sama juttu mulla. Oon jo päälle kolmekymppinen, eikä oman alan töistä tietoakaan. Jo toista vuotta painan laitoshuoltajana ja käteen jää 1400e siitä pois asumiskulut yms. En kehtaa edes ammattiani sanoa miehille, saati että pystyisin heidän kanssaan seurustelemaan kun enhän voi edes osallistua mihinkään yhteisiin menoihin. Eikä ole varaakaan kuin kotona kykkimiseen.
Matalapalkka-ala=100% ikisinkkuus(ellei ole sitten hirmu kaunis/hyvännäköinen)- kroisos senttinen
Tonnineljäsataa käteen on paljon. Reilusti enemmän kuin tonni. Ja siltikin voi olla hankala pärjätä normaalisti noilla tuloilla ja varsinkaan ihmissuhderintamalla.
- adfhadhadgh
ei ne tulot naisella niinkään vaikuta pariutumiseen, toisin kun miehillä. naiset pariutuu ylöspäin ja se on fakta. jos olisit mies noilla tuloilla niin olisit syvällä suossa.
- 14+7
Tonnineljäsataa käteen on paljon. Reilusti enemmän kuin tonni. Ja siltikin voi olla hankala pärjätä normaalisti noilla tuloilla ja varsinkaan ihmissuhderintamalla.
Niinpä. Etenkin jos asuu pääkaupunkiseudulla, jossa vuokrat alkavat 600 eurosta/kuukausi. Tuolla 1400 eurolla pysyy hengissä, mutta ei elä.
- mrorgnrg
Eikös tuo ole aivan loistava syy kahdelle köyhälle pistää hynttyyt yhteen? Nettiin näemmä pääset. Eikö täältä löydy kohtalotoveria?
- ..............
Nainen haluaa että mies korottaa hänen elintasoaan ja kustantaa paremman asumisen, auton jne. Suomalainen nainen on paitsi saastainen lutka myös rahanahne materialisti.
- tarkenna
.............. kirjoitti:
Nainen haluaa että mies korottaa hänen elintasoaan ja kustantaa paremman asumisen, auton jne. Suomalainen nainen on paitsi saastainen lutka myös rahanahne materialisti.
ja mieskö ei sitä ole, jos on korkea elintaso, hyvä asunto ja auto? Useimmat miehet haluavat jostain syystä tarjota naiselle kaikenlaista. Moni elättääkin. Ostaako mies silloin naiselta jotakin, ulkonäköä vai mitä? Onko mies silloin ahne materialisti, jos naisessa pinnalliset asiat ovat tärkeitä?
- .................
tarkenna kirjoitti:
ja mieskö ei sitä ole, jos on korkea elintaso, hyvä asunto ja auto? Useimmat miehet haluavat jostain syystä tarjota naiselle kaikenlaista. Moni elättääkin. Ostaako mies silloin naiselta jotakin, ulkonäköä vai mitä? Onko mies silloin ahne materialisti, jos naisessa pinnalliset asiat ovat tärkeitä?
Lopeta lässytys tekopyhä huora. Noin 90 prosentissa parisuhteissa mies on se joka tienaa enemmän.
- jaksoit suuttua
................. kirjoitti:
Lopeta lässytys tekopyhä huora. Noin 90 prosentissa parisuhteissa mies on se joka tienaa enemmän.
Johan kiehahti. Taisi kolahtaa. Vaikka mies tienaa enemmän, se ei vähennä sitä, että miehelle erityisesti on materiaalisuus tärkeää. Ja aikamonessa parisuhteessa mies vaan ei kestä tai halua sitä, että nainen tienaisi enemmän.
- ...............
jaksoit suuttua kirjoitti:
Johan kiehahti. Taisi kolahtaa. Vaikka mies tienaa enemmän, se ei vähennä sitä, että miehelle erityisesti on materiaalisuus tärkeää. Ja aikamonessa parisuhteessa mies vaan ei kestä tai halua sitä, että nainen tienaisi enemmän.
Noita parisuhteita ei olisi olemassakaan jos mies ei tienaisi enemmän kuin nainen.
- heh----heh
jaksoit suuttua kirjoitti:
Ai miehelle materiaalisuus tärkeätä? Miksi sitten naiset tekevät 80% kotitalouksien ostopäätöksistä?
- juuri näin
............... kirjoitti:
Noita parisuhteita ei olisi olemassakaan jos mies ei tienaisi enemmän kuin nainen.
luultavasti ei olisi. Miksi naisen vähemmän tienaaminen silloin olisi ongelma? Paitsi että toisaalta mitä enemmän nainen tai mies kuluttaa, sitä kiinnostavampi ihminen hän voi olla. Eli jos käteen ei jää mitään, ei ole parisuhdetta kellään, ei naisella eikä miehellä. Tosin parisuhteen syntymisen jälkeen tulot voivat muuttua radikaalisti ja sen jälkeen sanotaan tekopyhästi, että tulot eivät vaikuta rakkauteen, mutta ne vaikuttavat ainakin siihen, voiko rakkautta syntyä. Ei voi, jos ei ole mahdollisuuksia olla kiinnostava ihminen.
- veikkaus
heh----heh kirjoitti:
Ai miehelle materiaalisuus tärkeätä? Miksi sitten naiset tekevät 80% kotitalouksien ostopäätöksistä?
koska naisen rahat tai rahattomuus on pitkälle se päätöstä rajaava tekijä useimmissa kotitalouksissa.
- 4567890
veikkaus kirjoitti:
koska naisen rahat tai rahattomuus on pitkälle se päätöstä rajaava tekijä useimmissa kotitalouksissa.
Väärin. Miehiä ei vaan kiinnosta shoppaaminen ja materia siinä määrin kuin naisia. Sopu säilyy paremmin kun antaa naisen päättää yhdentekevistä asioista kuin vaikka verhojen väristä tai minkä merkkisillä lusikoilla perheessä syödään.
Toisaalta naiset päättävät myös isoista asioista kuin missä ja minkälaisessa asunnossa asutaan. - 19+10
4567890 kirjoitti:
Väärin. Miehiä ei vaan kiinnosta shoppaaminen ja materia siinä määrin kuin naisia. Sopu säilyy paremmin kun antaa naisen päättää yhdentekevistä asioista kuin vaikka verhojen väristä tai minkä merkkisillä lusikoilla perheessä syödään.
Toisaalta naiset päättävät myös isoista asioista kuin missä ja minkälaisessa asunnossa asutaan.Naiset ostaa ehkä useammin, mutta miehet ostavat helkkaristi kalliimpaa hifistelykrääsää. Tietsikat, älypuhelimet, auton lisätarvikkeet, laajakulmatelkkarit... Niihin uppoaa miehiltä helposti monta tonnia. Turhakkeita nekin ovat - eivät hienot kotiteatterikajarit ole sen tärkeämpiä kuin uudet verhotkaan. Television kaiuttimet ovat ihan riittävät niin kauan kuin niistä tulee ääni suurin piirtein stereona.
Ainakaan näin ulkopuolisen silmissä. Mutta jos joku haluaa uudet lusikat tai viimeisimmän iPhonen vaikka vanhoillakin pärjäisi, niin mikäpä minä olen siihen mitään sanomaan
- Ei välttämättä
Mua ei hävetä yhtään. Mä pystyn tonnin tuloilla elämään ihan ok ja jopa vähän säästämään. Mulla on siistit vaatteet ja ok asunto, mun harrastukset on edullisia ja mä olen mukana. Mä en koe yhtään noin, koska en laita rahalle arvoa, jos joku tapailee mua rahan takia tai kaikki vaan pitäs aina olla rahasta kiinni, niin mua ei kiinnosta. Joko semmonen ihminen on pinnallinen, tyhmä ja/tai mielikuvitukseton.
Tapailla voi ilman suuria sijoituksia, käydä lenkillä, juoda lasin viiniä (kotona), pelata, liikkua ja harrastaa. Mielenkiintoisia keskusteluja teen ääressä saa kiehuvan veden ja teepussin hinnalla ja jos seksiä haluaa, no hei, ei sun kumppanille kai maksaa tartte?
Sun häpeä kertoo sun arvomaailmasta. Sun mielestä raha määrittää sun ja muiden ihmisarvon, koska häpeät köyhyyttä. Eli toistenkin pitäisi hävetä itseään? Että yksikään köyhä ei ole rakkauden arvoinen vai? No, kaada itsellesi vaan (älä, hanki itsesi takia paremmat arvot ja itsearvostus jonka rakennat itse!).
Kyllä mä osallistun, käyn opiskelemassa, kahdessa harrastuksessa ja tapaan ihmisiä ikähaarukalla 10-80 vuotta. Miksi sä et voi osallistua mihinkään? Sillon en voinut osallistua juurikaan kun meni alle tonnin tulot, koska aina ei jaksanut kävellä 12 km harrastuksiin, ja vaikeudet masensi, lannisti ja usein oli vain väsynyt. masentunut ja stressaantunut. Tonnin tulot tuntuu juhlalta. Ei tartte koko aikaa pelätä, vaikka aina vähän pelottaakin.
Mä en ostaisi juuri mitään täyshintaista tässä maassa muutenkaan, idiootti ei tartte olla vaikka olisikin rahaa. Mun mielestä kierrätys on hyvä periaate ja mä viihdyn vaatimattomanakin.
Miksi sä et tapaa ketään?
Minne sun elämän pitää "edetä"?
Miksi sä et pysty nauttimaan kauniista ilmoista, lenkeistä, soittaa kavereille, ja kirjoittaa maileja, kun sulla puhelin ja netti kuitenkin on?
Miksi sä et keksi työstäsi hyviä ja arvostettavia asioita?
Miksi sä et saisi olla tyytyväinen siitä, että kuitenkin saat kaiken maksettua?
Miksi sä vertaat muihin? Vertaa niihin vaihteeksi, kenellä menee kurjemmin, voit aloittaa kidutuksen uhreista. Miten sun mielestä heidän pitäisi ajatella elämästään? Kuinka sä arvottaisit kehitysmaiden köyhät tai kadulle joutuneet? Jos sä vertaat toisiin, sä voit verrata toisiinkin, eikö?
Mä olen myös huoliteltu, pukeudun hyvin ja olen tyylikäs. Mä olen siisti, ja mä en häpeä rahatilannettani pätkääkään eikä kukaan mua vähääkään kiinnostava ihminen laita sille arvoakaan. Mua arvostetaan ja rakastetaan mun mielestä.
Mulla on kavereita ja ystäviä, ei tosin sellaisia jotka ois kiinnostuneet hyötymään minusta tai rahoistani :D
Mä olen aktiivinen, kohtuu fiksu ja en mä oikein ymmärrä, mikä sua estää? Vissiin laiskuus ja itsesääli, haluttomuus löytää ratkaisuja... tai tyylikkäitä vaatteita kun sä vissiin luulet että hinta kertoo laadusta kaiken. Eli, oikeasti ei mikään. Sä olet nyt vaan saanut jostain päähäsi että kaikki ihmiset tuijottaa vaan rahaan: turhat ihmiset tuijottaa rahaan. Sä itse tuomitset itsesi ja köyhät, joten luulet, että muut tekee samoin: ei tee. Usko itseesi, usko olevasi muutakin kuin tulot.
Jos tienaat noin 900 euroa kuussa, se on jo niin vähän, ettei enää oikein meinaa pystyä mihinkään, ja ihan kaikesta, jopa ruokaa myöten, joutuu miettimään ja tinkimään. Miten elää terveellisesti köyhänä, miten syödä terveellisesti satasella kuussa (kasvisruoalla), mikä on laadukasta ja mikä vain halpaa... Mutta! Muista aina, että siitä voi tehdä myös idealismia, köyhyydestä voi tehdä taidetta.
Ja että tonni on jo satasen enemmän :)
Häpeä jotain missä on oikeasti häpeään aihetta. Älä rahan takia. Se on ajan haaskausta ja pinnallisen, länsimaisen markkinatalouden valhe. Sinä et tarvitse sitä. Keksi keino.
PS. Ja ymmärrän, aina olisi kivaa, jos olisi helpompaa ja hyvinvointiyhteiskunnassa on niin helppo verrata: kun näkee viereisen vetävän pihviä, on vaikea muistaa että meillä todella on vain oma elämä. Kun kuulee normaalituloisen kitisevän ja insevän, alkaa joskus tosissaan nyppiä se kiittämättömyys ja lapsellisuus. Ja joskus, kun semmoiset ilkeät ihmiset avaa suunsa, haukkuu köyhät, ja kaikki muutkin, hetken tulee paha mieli. Mutta mä en edes kusisi sinne suuntaan missä ne ilkeät on. Muista OMAT arvosi.
Ymmärrän, että täällä on helppo verrata, olla mainosten uhri ja että joskus köyhyys voi olla jopa kipeämpää kun tuntuu että on aina yksin. Mutta se ei ole musta-valkoista eikä yksin niin. Meidän arvoa ei määritä naapurin pihvi eikä mainosmiehet, menestys on päänsisällä ja touhutonni voi olla vaatimatonta, mutta ei tyhjää. Sä et ole yksin ja sulla on mahdollisuus osallistua. Ok, elämä voi olla haasteellista, mutta sen ei tarvitse olla kurjaa. Sua ei kukaan jahtaa sitten rahojen takia, mutta muita syitä varmaan löytyy rakkaudelle myös?- niinhän sä luulet
se "onnellinen" elämä kun ei muutu, eikä tunnelin päässä ole silloin valoa. Ei voi valita oikeastaan mitään elämässä, koska rahattomuus vaikuttaa kaikkeen. Ei jaksa vuodesta toiseen kiertää korttelia, koska se on halpaa ja syödä makaronia, koska se on halpaa, kulkea kurjissa kuteissa ja kuvitella, että on arvokasta kierrättää. Olla harrastamatta ja toteuttamatta itseään, koska sellainen olisi sinun mielestäsi väärin. Olla hankkimatta itselleen mitään vanhuuden varalle, koska se ei ole mahdollista. Olla hankkimatta jälkikasvua, koska sitä ei voi elättää. Juoda sitä teekuppia vuodesta toiseen ja puhua tyhjätaskuna elämästä henkeviä ja pitää sitä jalona. Viettää aikaa samassa maisemassa jatkuvasti, ja saada siitä virikkeitä itselleen kerta toisensa jälkeen. Olla käymättä lääkärissä tai hammaslääkärissä tarpeestakaan, mennä sairaana töihin, koska ei voi jäädä pois. Jaksaa pitää hienona sellaista ajatusta, että en minä mitään tarvitsekaan eikä minulle tarvitse kuulua mitään mikä on muille luonnollista. Katsella elämää sivusta, ja itse kiertää omaa vankilaansa, jossa kaiken määrittää rahan vähyys.
Haudata haaveensa omista asioistaan, koska se pitäisi olla pinnallista jos omistaa jotakin, mutta muiden kohdalla se olisi luonnollista ja toisi elämään turvaa.
Pidemmän päälle jutut alkaa ykspuolistua, ei ole kiinnostava ihmisenä, ei voi olla kun ei voi toteuttaa itseään. Muut eivät jaksa juoda kanssasi sitä viinilasia kerran vuodessa ja puhua henkeviä. Eihän elämä kaikilla etene, useimmilla on halua silti elämässään saada monenlaisia kokemuksia muualtakin kuin korttelin kiertämisestä. Useimmat toteuttavat unelmiaan, mutta jos kaikessa torjut ja hautaat kaiken, lopulta hautaat myös itsesi.
Kauniista ilmoista nauttiminen on aika vähäistä, jos takana on vuosien selviytymisen stressi ja edessä sama päättymätön putki.
Mikään työ ei ole kiitollista jos siitä ei makseta tarpeeksi. Olo orjana ei ole kovin mielekästä. Työ tuntuu loputtomalta masentavalta urakalta, josta ei ole mitään hyötyä jos palkalla ei pysy hengissä, mutta ei kuolekaan.
Kaikkea ei saa maksettua. Lähinnä silloin karsii joka asiasta ja aina. Kukaan hyvätuloinen ei voi ymmärtää sitä, miten stressaavaa se on, että mitään rikki menevää et osta, kun asiat kuluvat, viet ne pois ja uutta ei tule.
Miksi ei verrata muihin. Miksi muilla voi olla elämässään haaveita, tulevaisuutta, miksi jonkun pitäisi jaksaa olla ylityytyväinen niukkuuteen kun sitä ei tarvitse muidenkaan. Ja miksi se vertailukohta pitäisi aina ottaa niistä elämän kauheimmista tragedioista. Miksi ihmisen pitäisi arvottaa itsensä niin alas, että ei saisi olla oikeutta edes unelmiin jos niitä ei voi toteuttaa. Ottaisitko sinä omilta lapsiltasi kaiken pois ja sanoisit, että arvot ovat tärkeitä, ette te mitään tarvitse, katselkaa auringonlaskua huviksenne ja kiertäkää korttelia tai juokaa teetä kierrätetyissä kamppeissa. Sanoisitko omille vanhemmillesi, että olkaa tyytyväisiä kansaneläkkeeseen 600 ja risat, kehitysmaissa on paljon huonommin, ei sielläkään mennä lääkäriin jos ollaan kipeänä.
Vaikka kuinka näet asiat mustavalkoisesti linjalla jalo mukaihailtava köyhyys-pinnallinen elvistely, asioilla on vähän enemmän merkitystä. Kaikelle.
- pioerwewopiwer
Miten sinä et tuolla rahalla pärjää? Paljonko jää käteen verojen jälkeen ja kuinka paljon on vuokra? Itse saan opintotukea vähän reilu 400 euroa kuukaudessa ja asunnon vuokraan menee 250 euroa kuukaudessa ja ruokaan menee n.200 euroa. Nettiin ja puhelimeen yhteensä 20-30 euroa kuukaudessa. Hieman menee joka kuukausi miinukselle, mutta ei mitään merkittäviä summia kun on rahaa hieman säästössä kesätöistä.
- etsitaan
Kun vertaa opiskelijaa ja ei opiskelijaa, tulee muistaa ett opiskelija saa ylenesä muita alennuksia ja tukia kuin vain opintotuki, joten opiskelijalla on mahdollisuudet pärjätä samalla rahalla paremmin kuin normi palkansaajan. Kelan ateriatuki (aterian voi saada jopa alle 2e:llä jostakin opiskelijaruokalasta) ja opiskelija alennukset (esim. 50% VR:llä) ovat usein varsin huomattavia rahallisesti.
- rewrewrewrewewr
etsitaan kirjoitti:
Kun vertaa opiskelijaa ja ei opiskelijaa, tulee muistaa ett opiskelija saa ylenesä muita alennuksia ja tukia kuin vain opintotuki, joten opiskelijalla on mahdollisuudet pärjätä samalla rahalla paremmin kuin normi palkansaajan. Kelan ateriatuki (aterian voi saada jopa alle 2e:llä jostakin opiskelijaruokalasta) ja opiskelija alennukset (esim. 50% VR:llä) ovat usein varsin huomattavia rahallisesti.
Ei nuo kylläkään selitä tuollaista eroa. Ei köyhän tarvitse kovin paljon matkustella, joten tuo VR:n alennus ei vaikuta juuri ollenkaan. Samoin kotona tekee tuohon rahaan vähintään yhtä ravitsevan ruuan kuin mitä koulussa saa syötäväkseen.
- 8+10
rewrewrewrewewr kirjoitti:
Ei nuo kylläkään selitä tuollaista eroa. Ei köyhän tarvitse kovin paljon matkustella, joten tuo VR:n alennus ei vaikuta juuri ollenkaan. Samoin kotona tekee tuohon rahaan vähintään yhtä ravitsevan ruuan kuin mitä koulussa saa syötäväkseen.
Totta. Meidän koulussa lounas maksoi 2,60. Siitä tulee viikossa ja kuukaudessa aika iso summa. Mieluummin käytti ne rahat siihen, että kokkasi itselleen suuren määrän ruokaa, jonka sitten jakoi eväslaatikoihin. Jäi vähän ylikin.
Matkustella ei tarvinnut seutulippua (40 euroa/kk) kummemmin. Opintorahan ja asumistuen jälkeenkin (yhteensä alle 400 euroa) olisi jäänyt pahasti miinukselle, jos ei olisi aina kesäisin ollut duunissa tienaamassa fyrkkaa talvea varten.
- dmksrayt
Vaikka olen tällä hetkellä ns. köyhä, niin on paljon asioita, miksi en koe itseäni "köyhäksi". Kaikki lähtee siitä, millaisena ihmisenä itsensä näkee ja kokee. Niin, mistä se syntyy se itsearvostus tai omanarvontuntoisuus, joka auttaa tällaisissa elämän tilanteissa?
Ainoa asia, mistä olen joutunut luopumaan on varakas ihastukseni, se asia on "jäissä" odottamassa parempia aikoja. Tässä tilanteessa suhdetta ei kannata edes ajatella, koska liian suuri epätasapaino taloudellisesti, sellainen ei tiedä hyvää se on varma se. Onneksi haaveilla saa. - Jospa minäkin
Minen aina oikein ymmärrä näitä keskusteluja, joissa synkistellään pienten tulojen vuoksi. Itselläni oli aikoinaan pienet tulot. Kyllästyin ainaiseen rahattomuuteen ja opiskelin itselleni ammatin alalta, jolta takuuvarmasti löytää töitä ja saa vähintään kohtalaisen hyvää palkkaa. Ei se ole niin vaikeeta. Suomessa voi aina opiskella. Turha kenenkään itkeä.
Miltä alalta löytää takuuvarmasti töitä?
Minä kyllä ymmärrän näitä keskusteluja - oma kokemukseni köyhyydestä opiskelijana ja vähän sen jälkeen tukee näkemystä, että sosiaalista elämää on hankala pitää yllä. Nähdäkseni se onnistuu lähinnä niillä köyhillä, jotka ovat kovia poikia ja tyttöjä verkostoitumaan, eli jotka ovat ekstroverttejä. Nämä nuoret ovat niitä, jotka asuvat kimppakämpissä ja kun jollain opintotuki tai sossurahat loppuvat kesken, niin ei tarvitse pudota turvaverkkoon kun on siinä jo valmiiksi.
Toista se on introverteillä ja niillä, joilla ei jostain muusta syystä ole kattavaa sosiaalista verkostoa. Sinkkuhinnat on maksettava kaikesta - ruoasta, yksiöistä... ja elämän hankkiminen ja ylläpitäminen vaatii käytännössä rahaa.
On toki totta, että voi opiskella itselleen ammatin tai hankkia muun tutkinnon, mutta sekin maksaa (minullakin vielä on opintovelkaa vaikka kuinka) enkä pitäisi työpaikkaa ainakaan minään takuuvarmana juttuna näinä päivinä.- ,.,.,.
Opiskelin minäkin muutama vuosi ns.varman työllistymisen alalle kun kyllästyin vuorotöihin. Sitten tuli lama ja jäin työttömäksi ja jouduin palaamaan vanhalle alalle vuoden työttömänä olon jälkeen. Ei oo herkkua, palkka ei ole kaksinen, mutta onneksi ottivat takaisin(ei niin mediaseksikkäille matalaplkka-aloille ei ole tunkua, nuoriso ennemmin työttömänä)
- jennie
Opiskelin alaa, millä opiskeluainani tulevaisuus näytti lupaavalle. Silloin uutisoitiin, kuinka alan opiskelupaikkoja pitäisi lisätä, jotta osaajat riittävät. Tuli lama ja vei työpaikat. Nyt minä ja monet opiskelukaverini ollaan työttöminä ja osa alaa vaihtamassa.
Mistä voi tietää millä alalla töitä riittää? Itsellä ei ole kristalli palloa, millä näkisi mille tilanne näyttää 5 tai 10 vuoden päästä. jennie kirjoitti:
Opiskelin alaa, millä opiskeluainani tulevaisuus näytti lupaavalle. Silloin uutisoitiin, kuinka alan opiskelupaikkoja pitäisi lisätä, jotta osaajat riittävät. Tuli lama ja vei työpaikat. Nyt minä ja monet opiskelukaverini ollaan työttöminä ja osa alaa vaihtamassa.
Mistä voi tietää millä alalla töitä riittää? Itsellä ei ole kristalli palloa, millä näkisi mille tilanne näyttää 5 tai 10 vuoden päästä.No, tilanne on kyllä menossa huonompaan suuntaan kaikilla aloilla. Itse en oikein koskaan ole viitsinyt hakea töitä, mutta kaveri sanoi että tietotekniikka-alalta löytyi töitä heti hänelle muutama vuosi sitten (yhtä vanha kuin minä).
Panin kuitenkin korvan taakse, kun yksi tutkinnoistani sattuu olemaan tietotekniikan alan DI-tutkinto (ohjelmistojärjestelmät).
Tässä kuvaus alastani:
http://www.cse.tkk.fi/fi/opinnot/ohjelmistot-a3.shtml
"Ohjelmistojärjestelmät A3 -moduulin tavoitteena on valmentaa ammattilaisia suurta luotettavuutta ja tehokkuutta vaativien, kuten reaaliaikaisten ja hajautettujen järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Ohjelmistojärjestelmien asiantuntijat sijoittuvat työelämässä tutkimuksen ja teollisuuden vaativiin ohjelmistotehtäviin. "
Tällä siis saattaa voittaa itselleen jotakin, jos viitsii.
- ei haittaa
Minä olin kyllä työtön kun tapasin mun tyttöystäväni. Sit tein töitä parisen vuotta ja nyt olen taas työtön. Ei tuo nainen ole tosta mihinkään lähdössä vaikka olen työtön.
Ihan sievä pikkuinen pakkaus meinaan on. - Fytad
Mulla on myös matalapalkkainen työ kunnalla josta käteen jää n. 1400 e kuukaudessa - n. 600 e vuokra muut laskut. Eli ei kovin isot tulot ole täälläkään. Vuokrayhtiökin korottaa vuokraa joka vuosi eli kulut vaan kasvaa. Koettaa nekin nyhtää meiltä köyhiltä viimeisetkin pennoset. Muuten asunto on niin rakennettu että ikkunoista ja ovista vetää ja lattia hohkaa kylmyyttä. Joutuu pitämään lisälämmitintä joka lisää sähkölaskua. Firmojen johtajat ne asuu uusissa hyper-eristetyissä lukaaleissaan poltellen takkapuita ja lattialämmityksen vastukset täysillä kun toinen koettaa käpertyä monen täkin alle villasukat jalassa yksin.
- ...
Ei todellakaan millään pahalla, mutta kannattaisiko katsella jotakin muuta puuhaa? Jos teet kokopäivätyötä (37,5h/vko) on tuo palkka aikamoista ihmisen aliarvostamista, enkä tiedä, miksi siihen pitäisi suostua. Esimerkiksi myyntipuuhissa pääsee huomattavasti paremmille liksoille, tai vaikkapa taksikuskina, varastomiehenä, jne johon ei eri koulutusta juuri tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048