Mikä saa toisen uhkaamaan erolla parisuhteessa? Eikö se ole henkistä väkivaltaa? Hallintaa? Toisen pakottamista johonkin toiseen muottiin? Suhteessamme mies uhkailee erolla:(
Onko taustalla kuitenkin vain toisen menettämisen pelko? Pelko siitä, ettei teekään toista onnelliseksi? Niin koittaa väkisin hallita toista... ?
Kuitenkin erolla uhkailuhan on juuri sitä, että menettää toisen ajallaan kun sitä tarpeeksi kauan jatkaa. Ja tavallaanhan mieskin haluaa tilanteesta ulos, eli ei usko että voi tehdä naisensa onnelliseksi ja siksi haluaakin pois. Eikö?
Miten ratkaista tällainen tilanne suhteen eduksi, jos rakkautta kuitenkin vielä on molemmilla?
Erolla uhkailu
23
6547
Vastaukset
- man_
Meillä uhkaajana nainen. Alkaa tuntua, ettei se pysty sitoutumaan.. Ja sit kuitenki haluaa... Onkohan sillä sitoutumiskammo...?
- ret6yuhtrh
Suurinpiirtein vuoden aikoinaan kuuntelin exän uhkailua tyyliin "... tai muuten minä...", sitten jouti mennä. En jaksanut enää vakuutella rakkauttani ja uskoa siihen, että kun toinen on tarpeeksi varma minusta ja omista tunteistaan, hän siitä asettuu.
- Näin se vain on
Mies on kyllästynyt kitinääsi, nalkutukseesi tai pihtaamiseesi. Hän tekee selväksi että jos ei tyyli muutu hän lähtee lätkimään. Kaikki miehet ei ala naisten pillin mukaan tanssimaan, pitäisi se ymmärtää. Onko kysyttävää, jäikö jotain epäselväksi?
- miten on?
Tai mies yrittää peittää omia juoksujaan. Hyökkäys on paras puolustus?
- juupajoo3
Miksi pitää uhkailla? Eikö keskustelu ja se että mieskin selvittäisi oikeasti naisenkin pahan olon syyt, olisi se oikea tie??
- t7lö
Huono itsetunto, menettämisen pelko, huomion haku....
Oma ex oli tuollainen ja erohan siitä tuli. - Delight*
Itse nuorempana uhkailin erolla, ja yleensä tilanne oli sellainen, jossa riita oli jo mennyt siihen vaiheeseen, että sanoi mitä vain, jonka ajatteli loukkaavan toista. Erittäin typerää käytöstä, myönnän.
Toinen, jossa erolla uhkailua tapahtuu ovat nuo "näin se vain on" .nimimerkin mainitsemat tilanteet, kun kaikki järkevät keinot on jo kokeiltu, mutta parisuhteen ongelmat ovat ja pysyvät (mahdollisista lupauksista huolimatta). Silloin tilnateessa viestitään todellakin sitä, että oma jaksaminen ja ymmärrys on tullut tiensä päähän, ja tilanteessa pitää todellakin tapahtua muutos.
Ratkaisuksi ehdottaisin sitä, että pariskunta keskustelisi siitä, miksi tilanteeseen, jossa erolla on uhkailtu, on päädytty. se taitaa olla ainoa tapa selvittää uhkalilun syyt.- hätähuuto
Kyllä mä sanoisin samoin, erolla uhkaaminen yleensä tarkoittaa sitä mitä sanotaan ja se sanotaan siksi, ettei haluta kuitenkaan vielä luovuttaa vaan toivotaan, että toinen tulee vastaan asiassa ja suhde paranisi..
Oman kokemuksen mukaan erolla uhkaaminen ei muuta mitään, tulee vaan lisää riitaa ja lopulta se orolla uhkaaminen menettää merkityksensä ja vaan ärsyttää toista. Jossain kohtaa pitää vaan lopettaa suhde jos ei sitä saa toimimaan. - Näin se vain on
hätähuuto kirjoitti:
Kyllä mä sanoisin samoin, erolla uhkaaminen yleensä tarkoittaa sitä mitä sanotaan ja se sanotaan siksi, ettei haluta kuitenkaan vielä luovuttaa vaan toivotaan, että toinen tulee vastaan asiassa ja suhde paranisi..
Oman kokemuksen mukaan erolla uhkaaminen ei muuta mitään, tulee vaan lisää riitaa ja lopulta se orolla uhkaaminen menettää merkityksensä ja vaan ärsyttää toista. Jossain kohtaa pitää vaan lopettaa suhde jos ei sitä saa toimimaan."Oman kokemuksen mukaan erolla uhkaaminen ei muuta mitään, tulee vaan lisää riitaa ja lopulta se orolla uhkaaminen menettää merkityksensä ja vaan ärsyttää toista."
Erolla uhataan vain kerran ja sitten erotaan jos muutosta ei tule. Sehän menee aivan naurattavaksi jos joka viikko uhkaillaan, se on sitten jotain ihme peliä, siihen en ota kantaa.
- Ehkä ja maybe...
"Miten ratkaista tällainen tilanne suhteen eduksi, jos rakkautta kuitenkin vielä on molemmilla?"
Ehkä ei sitten kannata ottaa sitä uhkausta ihan 100 %:na totena...
Ehkä on kyseessä ihminen, joka ei koe saavansa ääntään muuten kuulumaan kuin uhkailemalla.
Ehkä siis olisi pitänyt pysäyttää tilanne jo ensimmäiseen uhkauskertaan ja kyseenalaistaa se.
Ehkä siellä taustalla on paljon erilaisia syitä, jotka ovat ajaneet sen ihmisen uhkaamaa erolla, sillä sehän on äärimmäinen teko...
Ehkä kannattaa siis katsoa peiliinkin ja tunnustaa itsessäkin olevan syytä siihen, että toinen uhkaa erolla vaikka "rakkautta kuitenkin vielä on".
Ehkä oman käytöksen muuttaminen lopetta sen uhkailun.
Ehkä se on ainut keino, ennen kuin se ihminen todellakin toteuttaa uhkauksensa, joku kaunis päivä ja kun sitä vähiten odottaa...- juunas1
Niin... Mutta eikö erolla uhkailu ole väärin aina joka tilanteessa? Sehän ei asioita paranna vaan pahentaa..
Miksei ihmiset saa suutaan avattua asioista ennen kuin tarvitsee uhkailla erolla? Eikö voisi vaikka kirjoittaa toiselle mikä omasta puolesta mättää suhteessa, jos ei saa suun vuoroa tai ajatuksiaan sanottua? Sen sijaan, että ei kerro ja sitten haluaa vaan yhtäkkiä erota? Sehän on järkytys toiselle osapuolelle! Ja mielestäni myös asioiden panttaamista.
- En uhkaile itse
Erolla uhkailu? Jos se on sitä, että sanotaan -jos et tee sitä tai tätä, niin...- se ei kuulosta kovinkaan fiksulta. Mutta jos asia tosiaan on niin, niin sitten pitää päästää toinen menemään, jos ei näe syytä toimia toisin.
Sen asian esille ottaminen, että ei ole suhteessa onnellinen, on ihan oikeasti huomionarvoinen asia. Jos ei ole onnellinen, siitä on sanottava. Onko se uhkaus sitten se oikea keino, en tiedä.
Jos kumppanille sanoo, ettei ole onnellinen, niin kumppani kysyy että miksi et, mikä mättää. Ja kun kerrot, niin onko se sitä uhkailua? Pitäähän asioista voida puhua, myös niistä epäkohdista mitkä rassaa.
Kyllä sitä eroa on ihan asiallista joskus miettiä. Ääneenkin, jos siltä tuntuu. - lifemocker
sanoppa sille seuraavan kerran, että "antaa mennä vaan jos siltä tuntuu, tuossa on ovi"
Yksi kerta on vahinko, kaksi kertaa on tapa.
On ihan turha kysellä ventovierailta, miksi mies tuollaista tekee. Paljon isompi kysymys on, miksi itse annat itsellesi tehdä tuollaista. Jos mies on sanonut haluavansa erota ja jos hän on tehnyt sen jo toistamiseen tai vielä useammin niin silloin on aika todella erota.
Rakkautta _ei_ ole silloin jäljellä, jos sanoo haluavansa erota.- liiiiiiiiillly
Minulla meni vuosi sitten huonosti henkisesti mikä piinasi sitten myös suhdettamme sillä olin etäinen ja omissa ajatuksissani. Tuli jatkuvasti riitaa ja tuntui että mies oikein kerjää huomiota sillä riidan haastamisella, sanoin että nyt on niin vaikeaa että minä lähden kävelemään jos ei asiat oikene.. ja niin ne oikenivat. Mies tajusi että en hänelle kiusakseni masentunut ole, tottakai se on varmasti ollut vaikeaa hänellekkin mutta ei se silti oikeuta riitaa haastamaan kokoajan, joka asiasta.
- pappi2
liiiiiiiiillly kirjoitti:
Minulla meni vuosi sitten huonosti henkisesti mikä piinasi sitten myös suhdettamme sillä olin etäinen ja omissa ajatuksissani. Tuli jatkuvasti riitaa ja tuntui että mies oikein kerjää huomiota sillä riidan haastamisella, sanoin että nyt on niin vaikeaa että minä lähden kävelemään jos ei asiat oikene.. ja niin ne oikenivat. Mies tajusi että en hänelle kiusakseni masentunut ole, tottakai se on varmasti ollut vaikeaa hänellekkin mutta ei se silti oikeuta riitaa haastamaan kokoajan, joka asiasta.
Kun olen seurannut tätä nyky meininkiä, eroineen ja riitoineen, niin olen tullut siihen tulokseen, että olemme vain tulleet niin itsekkäiksi, ettemme siedä mitään mikä on vastoin omaa tahtoamme. Kun se alku kiima on mennyt niin tunteitten puolesta olemme kuin onttoja puita joissa ei ole muuta kuin se kuiva kerros joka on sitä onton puun pintaa. Todellinen rakkaus aviosiippaa ja lapsia kohtaan on lähellä sitä rakkautta joka on kristillisissä piireissä mainittua agape rakkautta. Lisäksi on näin, että se hyvä mies ja hyvä vaimo jätetään siinä kuin, ns retkukin Olen mielessäni aprikoinut, että sille hyvälle mihelle on niin helppo jäkättää ja lopullinen erokin on naiselle hyvästä miehestä helpompi, kuin miehestä joka antaa sanan sanasta riidan riidasta ja lopuksi lyönnin lyönnistä, jos suhde menee tappeluksi. Lisäksi olemme tässä ajassa epä kypsiä kantamaan vastuun lapsistamme ja siitä aviosiipastamme. Emme ole kasvaneet aikuisuuteen tässä hyvin voivassa ajassamme, meillä on liian hyvin asiat. Olemme tavallaan kasvaneet tämän hyvin voivan aikamme hemmottelemana ja emme kestä hyvin niitä vastoin käymisiä joita meille jokaiselle elämässä tulee
- alkuper.kirjoitt.
Kiitos vastauksista... Nyt vaan kävi niin että mies uhkasi tänään taas erolla ja minä jätin hänet. Joten olemme eronneet. Vaikea tilanne mutta näin nyt kävi :(
- Joonas.29
Hyvä!
Älä koskaan palaa takaisin. 67% todennäköisyydellä hän pyytää sinua takaisin kuukauden sisällä. Pidä myös jalkasi visusti ristissä ja onnea uudelle, paremmalle elämälle! - Anonyymi
Et sinä ole häntä jättänyt, sinä vain suostuit hänen haluvaatimukseensa. Sitä saa mitä tilaa....
- etukentän koppi
Huoh. VIHDOINKIN tää kuorokaakatus loppuu.
Päästään loppuviikon viettoon. ;D - Mietimietimieti
Kyllä ja kyllä. Siis kyllä jatkuva erolla uhkailu etenkin ilman mitään todellista syytä (rakkauttahan on) on henkistä väkivaltaa. Se myös kertoo menettämisen pelosta. Pitää testata, kuinka paljon toista voi ajaa pois.
Muista, et ole itsestäänselvyys.
Erosin itse narsistista pari kuukautta sitten. Hän uhkaili erolla kolme vuotta. Kun sitten lopulta otin ja lähdin, minä olen se järkyttävä hylkääjä.
Rakkaus ei meilläkään loppunut, mutta kunnioitus ja hyvä olo loppuivat. Nyt on helpompi hengittää. - Anonyymi
Haluaa erota, pois suhteesta, mutta ei kuitenkaan halua päästää toista "vapaaksi" koska tämähän voisi ottaa uuden. Ja sitähän uhkailijan mitätön itsetunto ei kestä, vaan halutaan pitää toinen "varattuna" eli tällöin hyväksikäytetään myös toisen uskollisuutta.
- Anonyymi
Siitä en osaa sanoa miksi kukaan uhkailisi turhaan erolla. Itse olen puhunut erosta, vain kun olen ollut sen kanssa 100%:sen tosissani. En tietenkään vasta silloin, kun olen jo päättänyt, että ero tulee. Tietenkin olen sanonut jo aikaisemmin, että asiat pitää saada jollain keinoin kuntoon, tai lopputulos on ero. Tuon voi tietenkin tulkita myös uhkailuksi. Itse pidän sitä normaalina ja asiallisena toimintatapana ja toivoisin myös minua itseäni kohtaan toimittavan noin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3872338- 581701
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1721463Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2781225- 87990
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67989Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33953Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-120951Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12906K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8876