Minkä ikäisenä kesätöihin?

Äntee

Moikka,

Osaakos joku kertoa, minkä ikäisenä saa mennä kesätöihin? Onko joku maaginen 15v. ikäraja olemassa?

9

3949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole 15v

      Ei sellaista ikärajaa tietääkseni ole. Voi olla että ei saa käyttää jotain koneita tms. Tyttöystävä oli joskus 10-15-vuotiaana auttamassa siivoojaa ja ei saanut käyttää pölynimuria. Ja on varmaan jotain muutakin rajoituksia, työ ei varmaankaan saa olla raskasta ja ylitöitä ei saa tehdä.

      • hei

        Työhön saadaan ottaa henkilö, joka on 15 v täyttänyt ja oppivelvollisuuden suorittanut.
        Lisäksi saadaan ottaa 14 v. täyttänyt tai saman kalenterivuoden aikana sanotun iän täyttävä henkilö ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vhingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä aiheuta haittaa hänen koulunkäynnilleen.
        1)max puoleksi ajaksi hänelle kulloinkin koulusta annettavasta loma-ajasta, sekä
        2) koulutyön aikana tilapäisesti tms. lyhytaikaiseen työsuoritukseen

        ja vielä nuorempi voi tilapäisesti toimia esiintyjänä taide ja kulttuuriesityksissä tms.


    • Saletti

      Nykyään minua ihmetyttää nuorten passiivisuus töitä kohden. Ite oon alottanu tekeen kaiken laista 10 v. eli noin -79. Mopo tuli hankittuu ihan lapiolla jne. Mitä enemmän odotat muilta tahoilta, ni laita ite aina paremmax.

      • 4nni

        En tiedä noista ikärajoista tai muista rajoitteista mitään, mutta itse olin ensimmäistä kertaa kesätöissä 16-vuotiaana. Olisin voinut aloittaa kyllä mielelläni jo yläasteikäisenä kesätöiden tekemisen, mutta eipä niitä töitä löytynyt.


      • 15v
        4nni kirjoitti:

        En tiedä noista ikärajoista tai muista rajoitteista mitään, mutta itse olin ensimmäistä kertaa kesätöissä 16-vuotiaana. Olisin voinut aloittaa kyllä mielelläni jo yläasteikäisenä kesätöiden tekemisen, mutta eipä niitä töitä löytynyt.

        ei siinä mitään ikärajoja oo ite oli ekan kerran 9 vuotiaana töissä sen jälkeen joka kesä ja kaks viimestä vuotta kaikki lomat (kesäloma,syysloma,joululoma) ja vielä viikonloput päälle.


    • Masuri

      Varsinaista ikärajaa ei ole.
      Itse olin viime kesänä ekaa kertaa kesätöissä, vaikka olin jo 18..
      Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

    • ipe95

      14 v saa tehdä kevyttä kesätyötä.

    • _sintsuli_

      Itse sain kesätöitä jo 12 vuotiaana lähikaupasta, en tuntenut sieltä ketään mutta se ei vaikuttanut. Siellä sain järjestellä enimmäkseen hyllyjä.

      • Anonyymi

        Mäkin haluun kesätöihin jo 12 vuotiaan no ei käyny tänä kesänä edes mielessä... Ens vuonna sanon vanhemmille että haluun marssia kauppaan ja kysyä( täytän silloin 13v.)oisko mulle kevyttä kesätyötä vaikka täytin vasta 13v innokkuutta multa löytyy todella opiskeluun ja kouluun, vaikka vanhemmat sanoo että mun ei tarvisi olla vielä niin innoissani koska oon nuori, mutta mielestäni olisin kypsä ja valmis tekemään omasta tahdostani töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe