Nuotit eivät kulu

0-0

Kyllä on suomalaisten suhtautuminen julkiseen laulamiseen muuttunut erittäin radikaalisti viimeisten 50 vuoden aikana. Aikoinani käydessäni keskikoulua kaikki yrittivät vältellä viimeiseen asti pakollista laulukoetta musiikin tunnilla - ja etenkin pojat lauloivat jonkin mahdollisimman lyhyen ja yksinkertaisen laulun kuten "Pieni nokipoika".

Nykyisin into päästä kiekumaan karaokea nuotin vierestä on usein sitä suurempi, mitä vähemmän on sävelkorvaa. Eipä tuosta minulle ole haittaa, sillä eihän karaokebaareissa ole pakko käydä. Kunhan vain kummastelen maailman muuttumista.

8

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellastahan se

      Niinno, karaoke kuuluu kaikille...ja eiköhän ne nuotti- ja sävelkorvattomat laulajat tiedä itsekin, ettei mene ihan putkeen? Onhan se joskus kuulijoille tuskallista, mutta minun puolestani laulakoot kaikki äänellään, jos kerran laulaminen kiinnostaa. Ja onneksi karaokepaikoissa on aina myös hyviä laulajia, jopa suurenmoisia välillä, niin menee siinä sivussa sitten nämä vähän heikommatkin esitykset.

    • Kklaulaja

      Onneksi siellä nuotin vieressä on vielä paljon tilaa. Asioissa on aina vähintään kaksi puolta ja siitä toisesta puolesta harvoin otetaan kantaa.

      Siis, karaokelaulaja, joka on harjoitellut ja opetellut kotonaan joitain biisejä ja haluaa kokeilla, miten ne menee yleisön edessä, niin se potuttaa tosi paljon, kun porukka, siis se hieno yleisö, joka haukkuu karaokelaulajia, mölisee omiaan pöydissänsä kaljotellessaan, ettei laulaja kuule kunnolla omaa ääntänsäkään. (Miksi tulette karaokebaariin mölisemään?)

      Kyllähän ammattilaulajatkin joskus opettelevat laulujaan ja varmasti laulavat joskus nuotin vierestä (olen kuullut), miksi siis koko ajan mollataan karaokelaulajia, jotka nykyään ovat hyvinkin tasokkaita, useat paljon parempia kuin ammattilaulajat. Miksi ei suotaisi tätä harrastusta myös heikompitasoisille laulajille, eihän liikuntaakaan kielletä sellaisilta, jotka eivät kilpailuissa pärjäisi.

      Antakaa jo rauha kaikille karaoken harrastajille, se on aina muutama olut vähempi, jos harrastaa laulamista ja jos on liikaa ottanu, niin se on vetäjän ja järjestysmiehen asia poistaa sellainen.

      On hyvä, että on tullut rohkeutta uskaltaa laulaa, sillä se on myös terapeuttista ja poistaa turhia estoja, mitä meillä 50 vuotta sitten oli.

      Kannustusta ja opastusta laulamiseen, ei moitteita.

      • Kidutusta

        "Siis, karaokelaulaja, joka on harjoitellut ja opetellut kotonaan joitain biisejä ja haluaa kokeilla, miten ne menee yleisön edessä, niin se potuttaa tosi paljon, kun porukka, siis se hieno yleisö, joka haukkuu karaokelaulajia, mölisee omiaan pöydissänsä kaljotellessaan, ettei laulaja kuule kunnolla omaa ääntänsäkään. (Miksi tulette karaokebaariin mölisemään?)"

        Tässäkin asiassa on vähintään kaksi puolta. Yhtä hyvin voisin kysyä, miksi nuotin vierestä laulavat tulevat kantabaariini kiekumaan. Olen nimittäin käynyt samassa baarissa vuosia ennen kuin sinne tuotiin karaokelaitteet. Ei kai kukaan voi tosissaan kuvitella, että musikaaliset ihmiset istuisivat baarissa tuntikausia hiljaa kuunnellen epäpuhdasta laulua. Ei baari ole mikään konserttisali, jonne on menty lipusta maksaen kuuntelemaan artistia, jota HALUTAAN kuunnella.

        Jos mikrofoniin sattuu tarttumaan joku laulutaitoinen, hyvä on, taputan hänelle. Omassa kantabaarissani tällaisia on yksi tai kaksi viikossa. Epävireiset jätän omaan arvoonsa.


      • Kklaulaja
        Kidutusta kirjoitti:

        "Siis, karaokelaulaja, joka on harjoitellut ja opetellut kotonaan joitain biisejä ja haluaa kokeilla, miten ne menee yleisön edessä, niin se potuttaa tosi paljon, kun porukka, siis se hieno yleisö, joka haukkuu karaokelaulajia, mölisee omiaan pöydissänsä kaljotellessaan, ettei laulaja kuule kunnolla omaa ääntänsäkään. (Miksi tulette karaokebaariin mölisemään?)"

        Tässäkin asiassa on vähintään kaksi puolta. Yhtä hyvin voisin kysyä, miksi nuotin vierestä laulavat tulevat kantabaariini kiekumaan. Olen nimittäin käynyt samassa baarissa vuosia ennen kuin sinne tuotiin karaokelaitteet. Ei kai kukaan voi tosissaan kuvitella, että musikaaliset ihmiset istuisivat baarissa tuntikausia hiljaa kuunnellen epäpuhdasta laulua. Ei baari ole mikään konserttisali, jonne on menty lipusta maksaen kuuntelemaan artistia, jota HALUTAAN kuunnella.

        Jos mikrofoniin sattuu tarttumaan joku laulutaitoinen, hyvä on, taputan hänelle. Omassa kantabaarissani tällaisia on yksi tai kaksi viikossa. Epävireiset jätän omaan arvoonsa.

        Sanoinkin, että asioilla on aina vähintään kaksi puolta, mutta senkin mainitsin, että täällä (keskustelupalstoilla) halutaan aina mollata karaokelaulajia.

        Sekin on baarinomistajan syy, että kantabaaristasi on tehty karaokebaari, ei karaokelaulajien syy.
        Ehkä teitä juomien suurkuluttajia on ollut liian vähän, ettei baari ole menestynyt ja nyt sitten mollataan niitä, jotka haluavat tarttua mikkiin, kun sellainen mahdollisuus on.

        En ole missään vaiheessa sanonut baaria konserttisaliksi ja musikaaliset ihmiset menevätkin oikeisiin konsertteihin kuuntelemaan, eivätkä ryyppäämään ja mölyämään baareihin.

        Mutta, kun on karaokebaari, niin olisi kohtuullista, ettei kukaan asiakas/yleisö tule laulajan viereen mölyämään, sitä olen itsekin tavannut ja jopa niin, että juontajan on ollut pakko ohjata tällainen käyttäytyjä pois. En väitä että Sinä olisit sellainen, mutta jotkut ovat ja tulevat siihen rinnalle humalassa mölyämään samaa laulua.
        Siis meitä on moneksi, itse käynkin mielelläni heti alkuillasta laulamassa ja viimeistään puolen yön maissa häivyn pois, silloinhan tulee nämä humalassa örisijät.
        Fiksua olisi sinunkin mennä vaikka vessaan tai tupakalle silloin, kun laulaja ei miellytä.
        Juontajan tehtävä on toisaalta poistaa liian humalainen laulaja estraadilta (tässä ollaan varmaan samaa mieltä), mutta ei yksistään syystä, että laulaa nuotin vierestä, sillä eihän baari ole todellakaan konserttisali, jossa lauletaan viimeistellysti.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia, nykyään ei baarit menesty jos ei ole karaokea, ehkä Sinullakaan ei olisi enää kantabaaria ilman karaokea.


      • Kidutusta
        Kklaulaja kirjoitti:

        Sanoinkin, että asioilla on aina vähintään kaksi puolta, mutta senkin mainitsin, että täällä (keskustelupalstoilla) halutaan aina mollata karaokelaulajia.

        Sekin on baarinomistajan syy, että kantabaaristasi on tehty karaokebaari, ei karaokelaulajien syy.
        Ehkä teitä juomien suurkuluttajia on ollut liian vähän, ettei baari ole menestynyt ja nyt sitten mollataan niitä, jotka haluavat tarttua mikkiin, kun sellainen mahdollisuus on.

        En ole missään vaiheessa sanonut baaria konserttisaliksi ja musikaaliset ihmiset menevätkin oikeisiin konsertteihin kuuntelemaan, eivätkä ryyppäämään ja mölyämään baareihin.

        Mutta, kun on karaokebaari, niin olisi kohtuullista, ettei kukaan asiakas/yleisö tule laulajan viereen mölyämään, sitä olen itsekin tavannut ja jopa niin, että juontajan on ollut pakko ohjata tällainen käyttäytyjä pois. En väitä että Sinä olisit sellainen, mutta jotkut ovat ja tulevat siihen rinnalle humalassa mölyämään samaa laulua.
        Siis meitä on moneksi, itse käynkin mielelläni heti alkuillasta laulamassa ja viimeistään puolen yön maissa häivyn pois, silloinhan tulee nämä humalassa örisijät.
        Fiksua olisi sinunkin mennä vaikka vessaan tai tupakalle silloin, kun laulaja ei miellytä.
        Juontajan tehtävä on toisaalta poistaa liian humalainen laulaja estraadilta (tässä ollaan varmaan samaa mieltä), mutta ei yksistään syystä, että laulaa nuotin vierestä, sillä eihän baari ole todellakaan konserttisali, jossa lauletaan viimeistellysti.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia, nykyään ei baarit menesty jos ei ole karaokea, ehkä Sinullakaan ei olisi enää kantabaaria ilman karaokea.

        "jotkut ovat ja tulevat siihen rinnalle humalassa mölyämään samaa laulua."

        Hyviä tapoja pitäisi toki noudattaa. En minä sitä hyväksy, että laulajia häiritään. Turha on kuitenkin vaatia, että istuisin keskustelematta 3-4 tuntia baarissani vain siksi, että jotkut haluavat laulaa siellä.

        "Fiksua olisi sinunkin mennä vaikka vessaan tai tupakalle silloin, kun laulaja ei miellytä."

        En tupakoi, ja tupaikoijillekin saattaisi tuottaa vaikeuksia poltella yhtä soittoa koko ilta. :o)

        "Ehkä teitä juomien suurkuluttajia on ollut liian vähän, ettei baari ole menestynyt ja nyt sitten mollataan niitä, jotka haluavat tarttua mikkiin, kun sellainen mahdollisuus on."

        Minä ainakaan en ole "mollannut" ketään. Olen vain todennut karaokebaarini laulajien musiikillisen tason. Jos laulaja laulaa epäpuhtaasti, ei sen tosiasian toteaminen ole mitään mollaamista. Turha nuotin vierestä vetäviä olisi kehua hyviksi laulajiksi.


      • Kklaulaja
        Kidutusta kirjoitti:

        "jotkut ovat ja tulevat siihen rinnalle humalassa mölyämään samaa laulua."

        Hyviä tapoja pitäisi toki noudattaa. En minä sitä hyväksy, että laulajia häiritään. Turha on kuitenkin vaatia, että istuisin keskustelematta 3-4 tuntia baarissani vain siksi, että jotkut haluavat laulaa siellä.

        "Fiksua olisi sinunkin mennä vaikka vessaan tai tupakalle silloin, kun laulaja ei miellytä."

        En tupakoi, ja tupaikoijillekin saattaisi tuottaa vaikeuksia poltella yhtä soittoa koko ilta. :o)

        "Ehkä teitä juomien suurkuluttajia on ollut liian vähän, ettei baari ole menestynyt ja nyt sitten mollataan niitä, jotka haluavat tarttua mikkiin, kun sellainen mahdollisuus on."

        Minä ainakaan en ole "mollannut" ketään. Olen vain todennut karaokebaarini laulajien musiikillisen tason. Jos laulaja laulaa epäpuhtaasti, ei sen tosiasian toteaminen ole mitään mollaamista. Turha nuotin vierestä vetäviä olisi kehua hyviksi laulajiksi.

        Näitten keskustelujen perusteella oletan, että kantabaarisi on aikalailla ns. juoppojen baari, johon hyvät karaokelaulajat eivät eksy, koska mainitsit, että pitäisi koko illan ajan olla tupakoimassa ja tai vessassa, kun laulavat niin kehnosti.

        En todellakaan ole kieltänyt keskustelua, mutta kovalla äänellä keskustelua, jota sanon mölyämiseksi ja se, että tullaan siihen laulajan viereen sitä tekemään.

        Ei nuotin vierestä laulajia tarvitsekaan kehua, mutta kun täällä keskustelut yleistetään niin, että kaikki karaokelaulajat olisivat nuotinvierestä laulajia jne.
        Siksi puhun puolesta, sillä tiedän että suurin osa oikeasti karaokea harrastavat ovat todella hyviä ja itse kuuntelen paljon mieluummin useita karaokelaulajia kuin vain yhtä ammattilaulajaa saman illan aikana.

        Olen pahoillani jos olet kantabaarissasi pettynyt karaokelaulajiin, mutta niin olen minäkin useasti pettynyt juopotteleviin asiakkaisiin ja vältän sellaisia paikkoja, joten tuskin ollaan samassa kapakassa koskaan. Käyn mieluimmin sellaisissa, jossa on hyvät järjestyksenvalvojat ja fiksut asiakkaat ja ennenkaikkea kunnollinen karaokejuontaja.

        Hyvää kevättalvea ja kestämistä!


    • karaokeprinsessa

      Ne kiekuu yleensä vaan kännissä. Kyllä ne laulun kokeet jänittäisivät edelleenkin aivan samoin. Itse laulan todella paljon karaokea, siis päivittäin, mutta kotosalla. En uskaltaisi mennä mihinkään julkisesti laulamaan yksin, vaikka en huono olekaan. Sellaiset haavat nuo koulun laulun kokeet jättivät. silloin kurkku kuroutui umpeen ja kaikki meni tietysti niin pieleen kuin olla voi. Kotona aina harjoittelin ja aattelin, että nyt sitten näytän, mutta ei siitä mitään tullut. Netissä karaokepartyssä laulan ihan joka päivä ja pisteet näyttävät miten nuotilleen menee. Äänitten voi sitten tallentaa sinne partyyn muiden kuunneltavaksi ja ihan kivoja kommentteja ja tykkäyksiä on tullut. Eikä ne useimmat itsestänikään huonoilta kuulosta. Mutta on sielläkin kuule sellaisia veisaajia että oksat pois. Muutam on todella mahtava laulaja ja sitten on näitä suunnilleen keskinkertaisia (ei siis huonoja) ja sit niitä, että ihmetellä täytyy, että kuunteleeko ne ollenkaan omaa lauluaan ennen äänityksensä julkaisemista.

      • Kklaulaja

        Minäkin olin ja olen vieläkin jännittäjätyyppi ja puolustan kovasti karaokelaulajia uskaltautumaan julkisesti esiintymään. Vaikka noita mollaajia on paljon, täällä keskustelupalstoillakin, niin sittenkin kannustan Sinuakin kokeilemaan karaokebaarissa/-ravintoloissa laulamista. Kannattaa mennä ensi kertaa jonnekin kauemmas ihan outoon paikkaan, sieltä on mahdollisuus saada oikeanlaista palautetta yleisöltä ja vetäjältä. Itselläni oli hyv in korkea kynnys mennä laulamaan yleisön eteen, piti mennä Inglesiin saakka, jossa vetäjä (ammattimuusikko) sai houkuteltua ja siitä saakka olen laulanut karaokea ja jopa kilpailuissakin.
        Tsemppiä ja uskallusta sinulle karaokeprinsessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2078
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1602
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1194
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    Aihe