Miehet ja Naiset :)

hunaja71

Hassu kysymys miehen logiikka palstalle mutta kysympä kuitenkin eihän sitä tiedä jos jollakin olisi tietoa.
Elikkä pulma on tämä.
Mikä ilmassa kovettuva massa kiinnittyy muovipintaan niin hyvin ettei lähde irti?

Olisiko joku automassa?
Puumassa?
Silkkimassa?
Paverpol pohjainen massa?
Jonkinlainen pienoismalli massa?

Ei tarvi vasta jos ei tiedä..arvailla voi.
Itse etsin massaa jolla voisin muokata muovistapintaa haluamallani tavalla:)
Pinnan ei tarvitse kestää kulutusta.
(Täällä joskus aikoinaan oli joitain ihmisiä jotka ehkä vieläkin täällä pöyrii ja voisivat ehkä jotain tietääkkin.)

49

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noco

      Luonnonsuojelullisesti ikävä kysymys.

    • y.b off

      Puumassa on hinku nuoriin miehiin :)

    • Riippuu miten paljon tarvitsee, lasikuitukitti tulee ensimmäiseksi mieleen.

      Kipsi tarvitsee jonkin kiinnityksen

      Sikafleks massa taas kiinnittää hyvin.

      • Kasvokuvan muokkausta alan ensviikolla tekemään :)
        Oletko koskaan kokeillut tämän tyylistä massaa?

        http://www.ltt24h.fi/tuote/lasikuitu-täyteaine-0-56l/7311380000157/

        Lakkakittikin varmaan kävis :)

        Laitappa linkki siitä sikafleks massasta.. Kipsinauhaakin mietin.


      • hunaja71 kirjoitti:

        Kasvokuvan muokkausta alan ensviikolla tekemään :)
        Oletko koskaan kokeillut tämän tyylistä massaa?

        http://www.ltt24h.fi/tuote/lasikuitu-täyteaine-0-56l/7311380000157/

        Lakkakittikin varmaan kävis :)

        Laitappa linkki siitä sikafleks massasta.. Kipsinauhaakin mietin.

        Autoon tuota tyrkännyt, syytä käyttää hioessa suojainta.

        Sika-tuotteet (liimat), eikä lähde irti kuin hajoittamalla.

        http://fin.sika.com/fi/system/search.html?_charset_=UTF-8&q=liima&btn_Search.x=0&btn_Search.y=0




      • raksa mies

      • runontaja kirjoitti:

        Sitten tietysti on muovailuaineet, kuten

        http://www.hanart.info/article.php?story=20050216142604986

        Googlettamalla - kovettuva muovailumassa - löytyy tuloksia. Tuo ylläoleva tarvitseen uunia noin 50 asteista

        Juu ei noita lämmitettäviä. Pitää tarttua suoraan pintaan. Mielellään myös ihomainen kuivumispinta ja hiottavissa maalattavissa.
        Hoksasin että tuo kipsi on liian rikkimenevää.


      • hunaja71 kirjoitti:

        Sitä pitäis pystyä hiomaan.

        Somistusnukkea muokkaan museonukeksi. Piirteitä korjailen vähän ihmismäisemmäksi.

        1-3 mm muokkausta vain. Pitäis sen jälkeen olla hiottavissa ja maalinkin pitäisi pysyä.

        Sitten tuo lakka- lasikuitukitti käy.
        Sitten on Plastig Patting, mikä hieman parempi

        http://tuotteet.etra.fi/fi/g2318101/plastic-padding-tayteaineet




      • hunaja71 kirjoitti:

        Löysin tuon Plastig Pattingin, sa voisi olla se mitä haen.

        Sen pitäisi kiinnityä pintaan kuin pintaan, paitsi rasvaiseen


      • runontaja kirjoitti:

        Sen pitäisi kiinnityä pintaan kuin pintaan, paitsi rasvaiseen

        Juu, enköhän mä näillä alkuun pääse :)


    • toiminnanmies

      hunajainen pylly auttaa aina asiaa. Kunnon valuvat mahlat. Niillä se toimii.

    • raksa mies

      Uretaanivaahto.

      • Uretaani vaahtoa ajattelin käyttää myös, mutta tasoitetta mietin tarkkoihin kohtiin.


      • Kuivumisen jälkeen tuota voi muokata ja pysyy kiinni kuin tauti. Mikäli huokoisuus häiritsee, voi laittaa kipsimassaa päälle


      • runontaja kirjoitti:

        Kuivumisen jälkeen tuota voi muokata ja pysyy kiinni kuin tauti. Mikäli huokoisuus häiritsee, voi laittaa kipsimassaa päälle

        Eli tässä on pohja mitä alan muokkaamaan

        http://www.lohikari.fi/product_details.php?p=2699

        Hieman mietinnässä millä :)


      • hunaja71 kirjoitti:

        Eli tässä on pohja mitä alan muokkaamaan

        http://www.lohikari.fi/product_details.php?p=2699

        Hieman mietinnässä millä :)

        Tuo http://www.ltt24h.fi/tuote/lasikuitu-täyteaine-0-56l/7311380000157/ voisi olla parasta tuohon hommaan ja jos voi karhentaa pinnan niin pysyy paremmin kiinni, on helppo hioa ja jopa vuollakkin jos on tarve, ei kovin paksuina kerroksina että kovettuu paremmin/nopeammin, jos pinnan maalaisi niin tuo massa voisi siinä paremmin pysyä kiinni

        Muistaakseni tuossa oli se kovetin tuolla kannen alla olevassa tuubissa ja tehtiin sopivankokoinen annos johon laitetaan kovettajaa ohjeen mukaan ja huolellisesti sekoitetaan vaikka veitsenkärjellä tai millä on helppo sekoittaa

        Sitten levitetään halutulle pinnalle jonkinlainen kerros ja annetaan kovettua, hiotaan ja laitetaan lisää jos tarvitaan, siis anoksia ei kannata tehdä turhan suuriksi koska ne kovettuvat kuitenkin käyttää niitä tai ei, jonkun verran se krymppää siis kutistuu kovetessaan

        Taipumista tuo ei paljoa kestä se voi irrota tai siihen tulee halkeama

        Maalata tuo pinta on hyvä ja maali tarttuu hyvin, varmaan paras massa tuollaiseen työhön

        Jonkun verran tulee hajua ja voi lämmetäkkin riippuen miten paksun kerroksen on laittanut massaa mutta mieluummin ohuelti niin pysyy homma hallinassa paremmin

        Jos haluaa tarkemmin määrätä paljonko pinta nousee mistäkin kohtaa niin yleensä liimataan oikean korkuisia pieniä merkkejä määrättyihin kohtiin jolloin voidaan seurata joko jo massaa levittäessä tai sitä hioessa että tulee oikea pinnankorkeus ja silmällähän sen sitten näkee mitä haluaa


      • toni.smolander kirjoitti:

        Tuo http://www.ltt24h.fi/tuote/lasikuitu-täyteaine-0-56l/7311380000157/ voisi olla parasta tuohon hommaan ja jos voi karhentaa pinnan niin pysyy paremmin kiinni, on helppo hioa ja jopa vuollakkin jos on tarve, ei kovin paksuina kerroksina että kovettuu paremmin/nopeammin, jos pinnan maalaisi niin tuo massa voisi siinä paremmin pysyä kiinni

        Muistaakseni tuossa oli se kovetin tuolla kannen alla olevassa tuubissa ja tehtiin sopivankokoinen annos johon laitetaan kovettajaa ohjeen mukaan ja huolellisesti sekoitetaan vaikka veitsenkärjellä tai millä on helppo sekoittaa

        Sitten levitetään halutulle pinnalle jonkinlainen kerros ja annetaan kovettua, hiotaan ja laitetaan lisää jos tarvitaan, siis anoksia ei kannata tehdä turhan suuriksi koska ne kovettuvat kuitenkin käyttää niitä tai ei, jonkun verran se krymppää siis kutistuu kovetessaan

        Taipumista tuo ei paljoa kestä se voi irrota tai siihen tulee halkeama

        Maalata tuo pinta on hyvä ja maali tarttuu hyvin, varmaan paras massa tuollaiseen työhön

        Jonkun verran tulee hajua ja voi lämmetäkkin riippuen miten paksun kerroksen on laittanut massaa mutta mieluummin ohuelti niin pysyy homma hallinassa paremmin

        Jos haluaa tarkemmin määrätä paljonko pinta nousee mistäkin kohtaa niin yleensä liimataan oikean korkuisia pieniä merkkejä määrättyihin kohtiin jolloin voidaan seurata joko jo massaa levittäessä tai sitä hioessa että tulee oikea pinnankorkeus ja silmällähän sen sitten näkee mitä haluaa

        Rikkoi linkin? mutta tuossa se uudestaan http://ra.fi/9Bs9


      • toni.smolander kirjoitti:

        Tuo http://www.ltt24h.fi/tuote/lasikuitu-täyteaine-0-56l/7311380000157/ voisi olla parasta tuohon hommaan ja jos voi karhentaa pinnan niin pysyy paremmin kiinni, on helppo hioa ja jopa vuollakkin jos on tarve, ei kovin paksuina kerroksina että kovettuu paremmin/nopeammin, jos pinnan maalaisi niin tuo massa voisi siinä paremmin pysyä kiinni

        Muistaakseni tuossa oli se kovetin tuolla kannen alla olevassa tuubissa ja tehtiin sopivankokoinen annos johon laitetaan kovettajaa ohjeen mukaan ja huolellisesti sekoitetaan vaikka veitsenkärjellä tai millä on helppo sekoittaa

        Sitten levitetään halutulle pinnalle jonkinlainen kerros ja annetaan kovettua, hiotaan ja laitetaan lisää jos tarvitaan, siis anoksia ei kannata tehdä turhan suuriksi koska ne kovettuvat kuitenkin käyttää niitä tai ei, jonkun verran se krymppää siis kutistuu kovetessaan

        Taipumista tuo ei paljoa kestä se voi irrota tai siihen tulee halkeama

        Maalata tuo pinta on hyvä ja maali tarttuu hyvin, varmaan paras massa tuollaiseen työhön

        Jonkun verran tulee hajua ja voi lämmetäkkin riippuen miten paksun kerroksen on laittanut massaa mutta mieluummin ohuelti niin pysyy homma hallinassa paremmin

        Jos haluaa tarkemmin määrätä paljonko pinta nousee mistäkin kohtaa niin yleensä liimataan oikean korkuisia pieniä merkkejä määrättyihin kohtiin jolloin voidaan seurata joko jo massaa levittäessä tai sitä hioessa että tulee oikea pinnankorkeus ja silmällähän sen sitten näkee mitä haluaa

        Jep. Tuota massaa aion kokeilla. Luultavasti sillä saa hyvän lopputuloksen.

        http://www.automaalit.net/Troton-Plastic-muovikitti-400g
        Tämä olisi myös hyvä vaihtoehto. Ostan useampaa eri massaa ja kokeilen mikä on parasta.
        Kiitos vastauksestasi :)
        Kasvoihin olen tekemässä suurimmat muutokset. Muut osat jotka taipuu menevät museon vaatteiden alle.


      • Saneerauslaasti
        hunaja71 kirjoitti:

        Uretaani vaahtoa ajattelin käyttää myös, mutta tasoitetta mietin tarkkoihin kohtiin.

        tarttuu melkein mihin vaan. Tai sitten jotain kakskomponenttimatskua(mapein tuotteet on paskoja).


    • terve!!

      Terve. En ole kohta kahteen vuoteen ennen tätä käynyt lukemassa tätä palstaa ja sinun nimimerkkisi muistan parin vuoden takaa, eli joku provokaattori. Ootko varma, ettet ole mies, ja valhe-identitetillä?

      Onks täällä muuten vielä se pelottelijap*skapää, se joku hullu nimimerkki Papeete_1, joka käy satunnaisen täysin viattoman ja kirjoittajan henkilöä tuntemattoman keskustelupalstalle kirjoittavan kimpouun uhkaamaan reitittimien asentamisella ja rehentelyillä ylläpidon tuntemisineen, vaikkein edes tiedä mitstä viatonta pelottelee ja syyttelee? Entäs muut kunnianloukkaajat: vieläkö solvaatte ts. sovlvaavat kilometrin pituisissa ketjuissa sivullisia,jotka sattuu tälle keskustelupalstalle kommentteja kirjoittamaan ja mitä valehtelette identiteeteistä, häh?

      Ihan sairas kommentti sulla. Oletko yksinkertainen?

      • jaahah

        Nimimerkkejä on monia. Olisikohan ollut kyseessä eri hunaja? Kirjainten kokoja muuttaen saa lähes saman nimimerkin.
        Papetee_1 sanoo mielipiteensä jos hän on ollut erimieltä kuin sinä mitä se haittaa. Niinhän täällä monestikkin ollaan. Ei kannata ottaa itseensä.


    • ent. MrKalluppi

      No hei hunaja. Oi niitä aikoja menneiltä vuosilta. Niiltä ajoilta, jolloin kärsin viidenkymmenen villityksestä, vaiko muista henkilökohtaisista syistä. Elimme Suomi 24 galleriaelämää. Jokaisella oli oma galleriansa lukuisine ystävineen. Minulla oli rima korkealla sen suhteen ketä kutsun/hyväksyn galleriaani ystävikseni. Pääsääntöisesti galleriaystäväni täytyi olla nainen. Hyvännäköinen, hyvämuotoinen ja nuorehko. Sinähän olit kaikkea tuota. Muistan sinun olleen joku entisöijä tai sinne päin.

      Vastaan kysymykseesi. Lasikuitukitti. Vaatii hyvän esihionnan ja suotuisan lämpötilan työstöä/kuivumista ajatellen.

      • Hei Mr.Kalluppi.
        Harvoin tulee minullakaan täällä enää käytyä. Muilla palstoilla ei meinaa vaan saada vastauksia kinkkisiin kysymyksiin :) Täällä taas on monenlaista porukkaa ja vastauksiakin alkaa löytymään kun aikansa kyselee.

        Olen jättänyt galleriani tänne vaikka en sitä paljon käytäkkään.
        Hyviä vastauksia sain tälläkin kertaa. Ostan luultavasti monia kittejä ja alan ensiviikolla kokeilemaan parasta. Museo nukkea teen. (Tilaustyö)
        Tämän tyylistä tilaustyötä en aikaisemmin ole tehnytkään.
        Mukavaa loppu talvea sinulle, muistan sinut hyvin :)


      • ent. Mr.Kalluppi
        hunaja71 kirjoitti:

        Hei Mr.Kalluppi.
        Harvoin tulee minullakaan täällä enää käytyä. Muilla palstoilla ei meinaa vaan saada vastauksia kinkkisiin kysymyksiin :) Täällä taas on monenlaista porukkaa ja vastauksiakin alkaa löytymään kun aikansa kyselee.

        Olen jättänyt galleriani tänne vaikka en sitä paljon käytäkkään.
        Hyviä vastauksia sain tälläkin kertaa. Ostan luultavasti monia kittejä ja alan ensiviikolla kokeilemaan parasta. Museo nukkea teen. (Tilaustyö)
        Tämän tyylistä tilaustyötä en aikaisemmin ole tehnytkään.
        Mukavaa loppu talvea sinulle, muistan sinut hyvin :)

        Minä jo luulin että olet pois nukkunut kun et tällä palstalla ole käynyt. Olkoonkin, että itse harvemmin täällä aikaani nykyisin kulutan. Satunnaisesti tänne palaan. Lähinnä silloin kun kuppia teen ja korevieni väliä turhuudella haluan huudella. Nykyisin kirjoitan pelkästään puskanikillä. Toki johdonmukaisesti käytän aina samaa puskanikkiä koko aloittamani ketjun ajan tai sitten lyhennettä ap. Olet muuten yksi niistä harvoista palstalaisista joihin olisin halunnut tutustua ihan oikeesti jos minulla olisi siihen ollut mahdollisuus.

        Hyvää loppuvuotta Sinullekin.


      • ent. Mr.Kalluppi kirjoitti:

        Minä jo luulin että olet pois nukkunut kun et tällä palstalla ole käynyt. Olkoonkin, että itse harvemmin täällä aikaani nykyisin kulutan. Satunnaisesti tänne palaan. Lähinnä silloin kun kuppia teen ja korevieni väliä turhuudella haluan huudella. Nykyisin kirjoitan pelkästään puskanikillä. Toki johdonmukaisesti käytän aina samaa puskanikkiä koko aloittamani ketjun ajan tai sitten lyhennettä ap. Olet muuten yksi niistä harvoista palstalaisista joihin olisin halunnut tutustua ihan oikeesti jos minulla olisi siihen ollut mahdollisuus.

        Hyvää loppuvuotta Sinullekin.

        Kyllä mä täällä aina joskus käyn, mutta kun tää palsta on niin muuttunut. Joskus harvakseltaan kuitenkin :) Facebookissa tulee käytyä enemmän. Siellä löytyy kaverina muutama vanha tuttu tältäkin palstalta.


      • ent. Mr.Kalluppi
        hunaja71 kirjoitti:

        Kyllä mä täällä aina joskus käyn, mutta kun tää palsta on niin muuttunut. Joskus harvakseltaan kuitenkin :) Facebookissa tulee käytyä enemmän. Siellä löytyy kaverina muutama vanha tuttu tältäkin palstalta.

        Fasebookissa minäkin käyn kun haluan kasvoni täydellisesti paljastaa, olla vain oma itseni. Siellä en pane koskaan överiksi. Karjalainen uteliaisuuteni käskisi minun käydä kurkkaamassa Sinun fasebook-profiiliasi:) Mutta miten?


    • NET COP

      Voi sinua hunajakkoine!!!!1111!!!!

      Liimoja ja liuottimia On thtansiin eri tarkoituksiin, mutta me boikemistit emme
      kerro mahd. väärinkäyttäjilie.............

      Joku talebaani heimopäällikkö voisi liimata naisten sukuaukot ja anuksenki umpeen.
      Viimeksi Päivö Krääsexy esittätynyt vanha äämä kyseli liimaa. joita toki on jo saatavilla........Kräsäne olisi tarvinnut uskonnollisiin rituaalehinsa liimataksensa
      kastettavien poikavauvojen esinhata umpeen.............

      Jos hunajaiseni tarvitset tällaaisia kemikkaleja niin tulepa yökylään ja saat
      ohjeet ja liimat sopiville katsomilleni henkilöille

    • Vou! Laitatko lopputuloksen tänne meillekin nähtäväksi? :)

      Näin itse jossain Tallinnassa Kaupa Majassa naisten osastolla valtavan kauniin rautavanteista rakennetun naisen. Siitä lähtein olen miettinyt mistä löytää mallinukkea ja tehdä oma "vaatenaulakko" johonkin nurkkaan.

      Aika kalliita kyllä nuo mallinuket, jos vain poistettavaksi muotiksi tarvitsee :\


      • Liisa-Elviira

      • hunaja71 kirjoitti:

        http://nk.oulu.fi/enorssi/gallery/album141/DSC00583 lopputulos tulee olemaan jotain tämän tyylistä :) Mutta eri museoon.

        Vaatteet tullevat myös erityyliset.

        Saappaat nähdä voinpa laittaakkin..

        Voi kiitos! :) Jään odottamaan innolla!

        Oulun taiteita olen viimeaikoina käynyt nauttimassa paljonkin, vaikka aika kaukana asun. Toivottavasti tulet lähemmäksi itärajaa!



    • huloke

      Peräseinäjoen öljy-kivimassa jossa tujaus lampolan lämpöä ja virttynyttä vinyyliainesta. Ei takuulla putoo naamalta eikä seinältä, ei prkl edes saunas, mä takaan sen.

    • Lasikuitukitti ei kyllä ihan suorilta muoviin ihan niin hyvin vättämättä tartu. Ja se on vähä hankala homma muutenkin kun se on muovia kovempaa. Minä koittaisin sikaflexiä.

      • Juu ajattelinkin testata monia eri sideaineella toimivia kittejä.

        http://www.automaalit.net/Troton-Plastic-muovikitti-400g

        Luulen että tämä voisi toimia parhaiten. Mutta testailen ja kokeilen silläpä se selviää. :)
        Sikaflex ei taida olla hiottavissa. Mutta testaan senkin. Tavis lakkakittikin voisi toimia.
        Hion käsiteltävän muovipinnan ensin.


    • Harmi ettei ole mitään hajua.Yks kaveri teki sellaisia torsoja,jolla oli vaatteet päällä, sokeri(paperi)-massasta..? Taideteoksia, ei museokäyttöön, joten..

      • Hei y.b pitkästä aikaa :)
        Mukavaa talven taikaa sinulle.
        Mitä sinulle kuuluu?
        Täällä pohjoisessa on oikein postikortti kelit :)


      • hunaja71 kirjoitti:

        Hei y.b pitkästä aikaa :)
        Mukavaa talven taikaa sinulle.
        Mitä sinulle kuuluu?
        Täällä pohjoisessa on oikein postikortti kelit :)

        Kiitos samoin! Ihan mukavaa kuuluu :) Täällä myös tänään komeat kelit, -13, aurinko paistaa, luntakin jäljellä. Lähden muksujen kanssa nyt kävelylle :)


    • entinen miekkonen

      Oletko palannut palstalle?

      • Joskus harvakseltaan täällä käyn. :)


    • -Aurinko79

      Heippa pitkästä aikaa Hunaja71! Muistan nimimerkkisi vuosien takaa, en ole palstaillut vuosikausiin. Näköjään moni muukin sinut muistaa.

      Kiva "nähdä" vaikket ehkä muistaisikaan minua :)

      Itse kysymykseesi ei ole mitään vastausta antaa eli aika turhanpäiväinen viesti heti palstalle paluuni kunniaksi...

      • hunaja vm -21

        Joo-on shiit aikaa paljon jo---------------ei tälläkään palstalla asunut muut
        kuin Ratikkakuski.

        Vanha akka minäkin jo olen nuoruurden päivstäni

        Hauta jo häämöttää täältä mummokoodista


      • Hei Aurinko79, muistan minä sinut :)
        Harvoin täällä enää tulee käytyä, mutta joskus kuitenkin kurkkaan tännekkin.
        Ei täällä useinkaan enää näy "vanhoja tuttuja" :)
        Mitä sulle kuuluu?


      • Aurinko79-
        hunaja71 kirjoitti:

        Hei Aurinko79, muistan minä sinut :)
        Harvoin täällä enää tulee käytyä, mutta joskus kuitenkin kurkkaan tännekkin.
        Ei täällä useinkaan enää näy "vanhoja tuttuja" :)
        Mitä sulle kuuluu?

        Kuten huomaat, ei täällä tosiaan tule enää notkuttua samaan tapaan kuin joskus muinoin kun vastauksetkin kestää ja kestää... :)

        Kiitos kysymästä, voisinpa sanoa että hyvää kuuluu mutta juuri tällä hetkellä elämä on vähintäänkin jonkinlaisessa taitekohdassa ja minkäpä muun kuin miehen takia... Mutta kyllä tästä vielä noustaan.

        Tsemppiä nuken muokkaukseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe