Mitä eroa alttoviulussa

ja tavallisessa?

Kun tyttöni 8- v aloittaa konservatorisossa altolla... ja soittanut tavallisella ennen? Onko vaikeampi, ääniala eroaa, vai mitä?

kysyy tyhmä äiti.

18

5316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arse

      altto on nimenomaan matalampi ääniala. Eli altossa samat kielet kuin sellossa (eli matalammat kuin normaalissa viulussa) ja alttoviulu on ihan vähän isokokoisempi kuin normaali viulu.

    • viikari

      Jos nyt kokeilis musiikkiopistoa ensin?

    • viulisti

      itse viulua 15 vuotta soittaneena en suosittele 8 vuotiaalle alttoa. Soitin on merkittävästi isompi. Ääniala on kuten sellossa. Soittaminen on vaikeampaa, eritoten lapselle, koska sävelaskel on suurempi. Lapsen käsillä voi vaatia sormilla paljonkin kurottamista.

      • viikari

        Lapsuuden traumat siitä könöttämisestä vieläkin jäljellä. Siksiköhän minusta tuli kieroonkasvanut..hmm...saiskohan jotain korvauksia jälkikäteen perittyä?


      • jasso
        viikari kirjoitti:

        Lapsuuden traumat siitä könöttämisestä vieläkin jäljellä. Siksiköhän minusta tuli kieroonkasvanut..hmm...saiskohan jotain korvauksia jälkikäteen perittyä?

        pitää miettiä open kaa - sama kai se on kummalla se vielä vinguttaa....sello on kyllä paljon kivempi kuin tavis viulu - siinä on sähköä!


      • jees
        jasso kirjoitti:

        pitää miettiä open kaa - sama kai se on kummalla se vielä vinguttaa....sello on kyllä paljon kivempi kuin tavis viulu - siinä on sähköä!

        Kyllähän alttoviulua soittaesa pitää olla pitkät sormet, mutta lyhyemmilläkin pärjää. Alttoviulun ääni on kuitenki se, mikä erottaa sen viulun vinguttelusta...Altossa on matalampi ja täyteläisempi ääni, joten aloittelevan soittajan ja tämän perheen korvat eivät joudu Niin kovalle koetukselle. =)


    • juu

      Älä ihmeessä pistä 8-wee lasta soittamaan alttoviulua. Onko lapsesi jo tottunut lukemaan nuotteja g ja f avaimilta? Alttoviululla on käytössä ihan eri nuottiavain ja nuotit sijaitsevat viivastolla aivan eri paikassa. Lapsi polo menee ihan sekaisin. Mietipä vielä!

    • minä

      palaa kauemmin.

      • Alttoviulisti

        En voinut olla kommentoimatta. Alttoviulu on hieno soitin. Soittimen koko kasvaa soittajan kanssa. Pieniä alttoja
        löytyy niinkuin norm. viulujakin. Uuden avaimen oppii muutamassa viikossa. Ergonomiasta pitää hyvä opettaja huolta. Ihana, lämminääninen soitin, joka tekee orkesterista orkesterin. Altistit ovat kuin yhtä perhettä, ja keikkaa riittää!


    • Qwerty

      ...vaikka soittaa epäpuhtaasti. Se ikäänkuin kuuluu asiaan.

      • Viulisti

        Miten niin ei muka ole väliä jos alttoviululla ei soita puhtaasti? Aivan yhtä pahalta kuulostaa epäpuhdas soitto olipa sitten kyseessä alttoviulu tai viulu.

        Itse soitan kumpaakin viulua enkä voisi edes kuvitella soittavani saati sitten kuunnella jos joku toinen soittaisi epäpuhtaasti. Se särähtää heti korvaan.


    • alttoviulisti

      Alttoviulu ei ole sen vaikeampi kuin viulukaan, molemmat ovat yhtä vaikeita. Tosin orkesterisoittamisessa alttoviulistilla täytyy todella olla korvaa, että saa väliäänet soimaan. Viulun ja alttoviulun erot ovat lähinnä äänialassa ja soittimen koossa. Alttoviulu viritetään kvinttiä alemmas, eli kielet ovat a,d,g ja c. Kooltaan alttoviulu on viulua isompi, mutta nykyään valmistetaan jo pikkuisiakin alttoviuluja (esim. normaalista viulusta tehdään alttoviulu (porataan reikä kanteen, jotta ääni pääsee soimaan paremmin, tähän ei kannata kuitenkaan mitään hyvä-äänistä viulua käyttää)). Totta on, että alttoviulistit lukevat eri avain, ns. alttoavainta (eli c-avainta), mutta myös g-avainta käytetään varsinkin korkeilla sävelillä). Avaimissa ei mene sekaisin, itse soitin aluksi viulua ja vaihdoin parin vuoden kuluttua alttoviuluun ja luen sekä g-
      että c-avainta yhtä hyvin. Ja jos ei osaa vielä lukea g-avainta, se todennäköisesti opetetaan teoriassa. Ja tarpeeksi pitkälle kun edistyy, niin se tulee jo soittamisessakin.

      Mukava kuulla, että muutkin aloittavat alttoviulun soiton opiskelun. Omasta mielestäni alttoviulun sointi on paljon persoonallisempi ja muutenkin ah niin ihana. Viulu jotenkin kiljuu...en halua mitenkään loukata ketään äskeisellä.

    • Lintilla

      kiitos nyt siitä tyttärelles että alttoviulu kiinnostaa. Toivottavasti hän jatkaa soittamista pitkään. Altisteista kun on aina pulaa orkestereissa. Itse olen sellisti ja meitä aina piisaa jopa melkein enemmän kuin viulisteja. Altistit ovat siis tärkeitä. Ja huomasin tuossa jossain otsikossa että sormet ja niiden ylettyminen voi olla vaikeaa. Tietenkin niiden asento on eri kuina sellossa mutta kyllä jos on vähänkään keskikokoiset käet niin ei pitäisi tulla ongelmaa.

    • alttotyttö-94

      Altossa on paljonkin eroa, esim. nuotit ovat aivan eri, itse soitan alttoa, enkä tajua kaverini viulupapereista mitään. 8 vuotiaan voi olla vaikeaa oppia soittamaan alttoa, jos on soittanut viulua. Ääni on matalampi, ja altto on suurempi kuin tavallinen, sopraanoviulu.

      • dazz

        Ite oon soittanu alttoviulua iha 6 vuotiaast saakka, ja alttoavaimella. Kyllä mä alttoviulun soitosta enemmän tykkään ku siinä on niin kaunis ja tumma ääni. Suosittelen :)


    • Myöhästynytalttoviulisti

      Alttoviulu on parempi, ku itekki soitan :)) Vastaun ERITTÄIN myöhässä

    • Sopiviakinon

      Kyllä kai alttoja, siinäkuin tavisviulujalin, saa neljännes- puoli- ym kokoisina. Sinänsä opeteltavat assiat ovat pitkälle samoja mutta jos esim orkesteriin halutaan altto niin sitten ymmärrän. Myös altosta tavalliseen viuluun voi vaihtaa. Altto jää usein viulujen varjoon mutta sltollekin on kirjoitettu hienoja soolokappaleita mm. konserttoja.

    • Zippe

      Victor Borgen oman kokemuksen mukaan ainoa ero tavallisen ja alttoviulun välillä on se että jos polttaa ne takassa alttoviulu palaa pitempään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe