Kun tyttöni 8- v aloittaa konservatorisossa altolla... ja soittanut tavallisella ennen? Onko vaikeampi, ääniala eroaa, vai mitä?
kysyy tyhmä äiti.
Mitä eroa alttoviulussa
18
5819
Vastaukset
- arse
altto on nimenomaan matalampi ääniala. Eli altossa samat kielet kuin sellossa (eli matalammat kuin normaalissa viulussa) ja alttoviulu on ihan vähän isokokoisempi kuin normaali viulu.
- viikari
Jos nyt kokeilis musiikkiopistoa ensin?
- viulisti
itse viulua 15 vuotta soittaneena en suosittele 8 vuotiaalle alttoa. Soitin on merkittävästi isompi. Ääniala on kuten sellossa. Soittaminen on vaikeampaa, eritoten lapselle, koska sävelaskel on suurempi. Lapsen käsillä voi vaatia sormilla paljonkin kurottamista.
- viikari
Lapsuuden traumat siitä könöttämisestä vieläkin jäljellä. Siksiköhän minusta tuli kieroonkasvanut..hmm...saiskohan jotain korvauksia jälkikäteen perittyä?
- jasso
viikari kirjoitti:
Lapsuuden traumat siitä könöttämisestä vieläkin jäljellä. Siksiköhän minusta tuli kieroonkasvanut..hmm...saiskohan jotain korvauksia jälkikäteen perittyä?
pitää miettiä open kaa - sama kai se on kummalla se vielä vinguttaa....sello on kyllä paljon kivempi kuin tavis viulu - siinä on sähköä!
- jees
jasso kirjoitti:
pitää miettiä open kaa - sama kai se on kummalla se vielä vinguttaa....sello on kyllä paljon kivempi kuin tavis viulu - siinä on sähköä!
Kyllähän alttoviulua soittaesa pitää olla pitkät sormet, mutta lyhyemmilläkin pärjää. Alttoviulun ääni on kuitenki se, mikä erottaa sen viulun vinguttelusta...Altossa on matalampi ja täyteläisempi ääni, joten aloittelevan soittajan ja tämän perheen korvat eivät joudu Niin kovalle koetukselle. =)
- juu
Älä ihmeessä pistä 8-wee lasta soittamaan alttoviulua. Onko lapsesi jo tottunut lukemaan nuotteja g ja f avaimilta? Alttoviululla on käytössä ihan eri nuottiavain ja nuotit sijaitsevat viivastolla aivan eri paikassa. Lapsi polo menee ihan sekaisin. Mietipä vielä!
- minä
palaa kauemmin.
- Alttoviulisti
En voinut olla kommentoimatta. Alttoviulu on hieno soitin. Soittimen koko kasvaa soittajan kanssa. Pieniä alttoja
löytyy niinkuin norm. viulujakin. Uuden avaimen oppii muutamassa viikossa. Ergonomiasta pitää hyvä opettaja huolta. Ihana, lämminääninen soitin, joka tekee orkesterista orkesterin. Altistit ovat kuin yhtä perhettä, ja keikkaa riittää!
- Qwerty
...vaikka soittaa epäpuhtaasti. Se ikäänkuin kuuluu asiaan.
- Viulisti
Miten niin ei muka ole väliä jos alttoviululla ei soita puhtaasti? Aivan yhtä pahalta kuulostaa epäpuhdas soitto olipa sitten kyseessä alttoviulu tai viulu.
Itse soitan kumpaakin viulua enkä voisi edes kuvitella soittavani saati sitten kuunnella jos joku toinen soittaisi epäpuhtaasti. Se särähtää heti korvaan.
- alttoviulisti
Alttoviulu ei ole sen vaikeampi kuin viulukaan, molemmat ovat yhtä vaikeita. Tosin orkesterisoittamisessa alttoviulistilla täytyy todella olla korvaa, että saa väliäänet soimaan. Viulun ja alttoviulun erot ovat lähinnä äänialassa ja soittimen koossa. Alttoviulu viritetään kvinttiä alemmas, eli kielet ovat a,d,g ja c. Kooltaan alttoviulu on viulua isompi, mutta nykyään valmistetaan jo pikkuisiakin alttoviuluja (esim. normaalista viulusta tehdään alttoviulu (porataan reikä kanteen, jotta ääni pääsee soimaan paremmin, tähän ei kannata kuitenkaan mitään hyvä-äänistä viulua käyttää)). Totta on, että alttoviulistit lukevat eri avain, ns. alttoavainta (eli c-avainta), mutta myös g-avainta käytetään varsinkin korkeilla sävelillä). Avaimissa ei mene sekaisin, itse soitin aluksi viulua ja vaihdoin parin vuoden kuluttua alttoviuluun ja luen sekä g-
että c-avainta yhtä hyvin. Ja jos ei osaa vielä lukea g-avainta, se todennäköisesti opetetaan teoriassa. Ja tarpeeksi pitkälle kun edistyy, niin se tulee jo soittamisessakin.
Mukava kuulla, että muutkin aloittavat alttoviulun soiton opiskelun. Omasta mielestäni alttoviulun sointi on paljon persoonallisempi ja muutenkin ah niin ihana. Viulu jotenkin kiljuu...en halua mitenkään loukata ketään äskeisellä. - Lintilla
kiitos nyt siitä tyttärelles että alttoviulu kiinnostaa. Toivottavasti hän jatkaa soittamista pitkään. Altisteista kun on aina pulaa orkestereissa. Itse olen sellisti ja meitä aina piisaa jopa melkein enemmän kuin viulisteja. Altistit ovat siis tärkeitä. Ja huomasin tuossa jossain otsikossa että sormet ja niiden ylettyminen voi olla vaikeaa. Tietenkin niiden asento on eri kuina sellossa mutta kyllä jos on vähänkään keskikokoiset käet niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
- alttotyttö-94
Altossa on paljonkin eroa, esim. nuotit ovat aivan eri, itse soitan alttoa, enkä tajua kaverini viulupapereista mitään. 8 vuotiaan voi olla vaikeaa oppia soittamaan alttoa, jos on soittanut viulua. Ääni on matalampi, ja altto on suurempi kuin tavallinen, sopraanoviulu.
- dazz
Ite oon soittanu alttoviulua iha 6 vuotiaast saakka, ja alttoavaimella. Kyllä mä alttoviulun soitosta enemmän tykkään ku siinä on niin kaunis ja tumma ääni. Suosittelen :)
- Myöhästynytalttoviulisti
Alttoviulu on parempi, ku itekki soitan :)) Vastaun ERITTÄIN myöhässä
- Sopiviakinon
Kyllä kai alttoja, siinäkuin tavisviulujalin, saa neljännes- puoli- ym kokoisina. Sinänsä opeteltavat assiat ovat pitkälle samoja mutta jos esim orkesteriin halutaan altto niin sitten ymmärrän. Myös altosta tavalliseen viuluun voi vaihtaa. Altto jää usein viulujen varjoon mutta sltollekin on kirjoitettu hienoja soolokappaleita mm. konserttoja.
- Zippe
Victor Borgen oman kokemuksen mukaan ainoa ero tavallisen ja alttoviulun välillä on se että jos polttaa ne takassa alttoviulu palaa pitempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862