Itse pidin jossakin vaihessa etenkin kotimaista metallia sellaisena asiana, josta en luopuisi, ja josta olin ylpeä. Mutta sitten kävikin niin että löysin ulkomaiset metallibändit ja heidät hyvän musiikkinsa, jonka ei tarvitse mm. Nightwishille hävitä.
Mutta sitten ymmärsin itsestäni jotakin. Se metalli, jonka valitsin, oli aina sinfonista tai ambient- ja folk-vaikutteista. Aivan kuten se konemusiikki ja trip hop jota kuuntelin silloin joskus muinoin. Eli folk, klassinen ja ambient on aina vaikuttanut minulle siellä taustalla. Tuloksena on käynyt niin, että keskityn taas noihin kolmeen enemmän kuin koskaan.
Se ei kuitenkaan todellakaan tarkoita sitä, että hylkäisin metallin kokonaan. Sillä tulee varmasti olemaan tuttu tummasävyinen vaikutus siihen musiikkiin jota etsin, ja siihen musiikkiin jota sävellän. Suorastaan metalliksi sitä ei silti voi kutsua, vaikka metalliversioiksi se ehkä helposti kääntyykin.
Prioriteettini ovat siis ehkä muuttuneet, vaikka maku oikeastaan ei.
Eli onko teillä ollut samanlaisia ahaa-elämyksiä?
Metallista ulos "kasvanut"?
6
261
Vastaukset
- ...
Eipä ole kyllä... Tämän 20 vuotisen "metalliurani" aikana tunnun kasvavan siihen koko ajan enemmän kiinni. Se on sitten paljon kiinni fiiliksestä että kuunnellaanko black, death, doom, trash, folk vai mitä metallia, mutta metallia se on 90% musiikista mitä kuuntelen. Tiedä sitten olenko mitenkään ylpeä metallistani tai ajattelenko että en koskaan sitä hylkää. En ole koskaan analysoinut musiikkimakuani sen kummemmin, sitä kuunnellaan mikä kuulostaa hyvältä. Sanoisin että metalli on itselle elämäntapa, ei niinkään harrastus. Ehkä 20 vuotta tästä eteenpäin tilanne on toinen, mistä sitä koskaan tietää =)
- no niin no...
Paha mennä sanomaan. Silloin 14-vuotiaana finninaamana oli kyllä se KAIKKIMUUONPASKAAPAITSIHEVIÖRIÖRIÖRI\,,/\,,/\,,/ -vaihe kuten varmasti monella muullakin. Kummasti sitä vaan oppii iän myötä arvostamaan muunkinlaista musaa, vaikka toki tollasta raskaampaa kitaravetoista meteliä edelleen enimmäkseen kuuntelen. On vaan tajunnut sen, että muunkinlainen musiikki voi olla hyvää.
Silloin aikanaan pikkunulikkana tuli usein huudeltua latteuksia tyyliin "metalli on paskimmillaankin parasta" yms. Nyttemmin on joutunut myöntämään ettei se todellakaan sitä ole. Metalli on paskimmillaan aivan hirveää paskaa, kuten mikä tahansa muukin musiikki. Välillä oikein hirvittää mitä kuraa silloin tuli välillä kuunneltua ihan vaan siksi, että se oli "rankkaa" ja muka hienoa. - basistimies
On vähän vanha ketju mutta pakko vastata kun herätti vähän hilpeyttä.
Olin juuri tuollainen yllämainittu Kaikkimuuonpaskaapaitsihevi-tyyppi ja haukuin pystyyn kaiken muun. Sitten kuintenkin ensimmäinen bändi johon liityin, tosin laulajan sukupuolen ja ulkonäon perusteella, oli sellainen kevyen musiikin house-bändi niin siinä sitten tunsi itsensä vähän tyhmäksi kun menestystäkin alkoi tulla ihan eri tavalla kuin kellarihevillä olisi voinut saada. Nykyään musiikkimaku on monipuolinen, suosikkeina EuroDance, country ja power metal. Ja oman bändin musiikki on vieläkin kevyttä poppia. - Al Bert
On yleensä ottaen lähes täysin varmaa, että musiikkimaku paranee tai laajenee tai jopa vaihtuu henkilön vanhetessa. On siis aivan tyypillistä, että laajeneminen alkaa sen alkuperäisen suosikkityylin ulottuvuuksista, esim. hard/heavy rock/metal-musiikista ei ole suuri loikka bluesiin, klassiseen, progeen tai fuusiojazziin.
Jälkimmäisestä yksi esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=Zy4K7lFFZII- Al Bert
Jatkan ajatuksella, joka piti olla jo edellisessä kirjoitukseesa, mutta unohtui.
Mitähän mahtaa tapahtua, kun joku ikänsä rap-levyjä kerännyt harrastaja viimein toteaa, että nytpä on kymmenen hyllymetriä täyttä p*skaa tuhansien eurojen hinnalla, mutta eipä niistä kukaan enää mitään maksa. Eikä näitä enää pysty itsekään kuuntelemaan. Pelkkää höpötystä rytmiluupin päälle.
- j00h
Hei! Vaikka aihe onkin aika vanha, on minun kirjoitettava asiasta, sillä olen kokenut musiikkimakuni suhteen hyvin samankaltaisia kokemuksia. Pidin aikoinaan enimmäkseen metallista, mutta kansanmusiikin vaikutteet ja juurikin tuo ambientin tunnelmallisuus houkuttelivat myös erityisesti. Viimeksi mainitut houkuttelevat edelleen, ja nykyään niitä kuuntelenkin etupäässä. Metallia paljon vähemmän. Kuuntelen kylläkin myös kevyempää rockia nykyään, tosin vähän synkemmäntyylistä rock-musiikkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019