Desogestrel Sandoz

Akiras

Haluan aloittaa keskustelun tästä nimenomaisesta pillerimerkistä. Toivoisin teiltä nyt kokemuksia ja oireita, jota olette kokeneet näiden pillerien aloittamisen jälkeen (kaikki oireet/epätavallisuudet, mitä olette kokeneet, ei välttämättä edes normaaleja hormoneista johtuvia oireita).

Itse aloitin kesällä näitä syömään, kun cerazette loppui apteekista. Ensimmäiset kolme kuukautta näiden pillereiden kanssa meni hyvin, vaikka väsymys oli lähes sietämätöntä. Sen jälkeen alkoi parin viikon kivuliaat kuukautiset, jonka jälkeen menin ehkäisypolille, koska hemoglobiini oli tipahtanut rajusti (n.140 --> 118). Lääkäri käski kokeilla kuukauden ilman ja aloittaa uudestaan. Tuon kuukauden aikana olo helpottui huomattavasti, mutta koska olen vakituisessa parisuhteessa tuntui tuo ilman pillereitä(helppoa ehkäisyä) olo harvinaisen vaikealta ja työläältä.

Aloitin siis käytön uudestaan ja oirekirjoahan minulla on vaikka kokonaisen lääkärikirjan sisällön verran. Se mikä oire johtuu juurikin näistä pillereistä on tosin epäselvää, enkä edes aluksi miettinyt mahdollisuutta, että jokin näistä muista oireista saattaisi pillereistä johtua. Kuitenkin pillereihin yhdistäviä oireitakin on, mm. pitkät kivuliaat kuukautiset, jotka onneksi tulevat suhteellisen harvoin, lisäksi omituisia kohtu ja munasarja kipuja. Koko syksyn jälkeisen oireiston löytää http://keskustelu.suomi24.fi/node/10909764#comment-59365562 keskustelusta. Se alkaa verkkokalvon reiällä (joka tuskin pillereistä johtui :D), mutta oireisto lisääntyy mitä pitemmälle talvea mennään. Nämä oireet ovat siis muita kuin normaaleja pillereistä johtuvia oireita.

Aloin kirjoittamaan kyseisestä aiheesta sen takia, että Cerazettejen kanssa minulla ei ikinä ollut minkäänlaista ongelmaa. Käytin niitä yli vuoden ajan ja pysyin muutenkin täysin terveenä,( jos ei ota huomioon normisairastumisia ja selkävaivoja). Olin lueskellut kaikkialta, että Cerazette ja Sandoz olisivat lähes sama lääke (vaikuttava ainehan on sama), mutta kaikki nämä omituiset oireet alkoivat epäilyttää ja päätin verrata kaikki aineet mitä vain tuoteselosteesta löysin. Lopullinen tulos oli se, että Cerazette ja Sandoz olivat muuten lähes täysin samoja lääkkeitä paitsi, että kalvopäällysteessä on eroja. Cerazetessa käytetään talkkia ja Sandozissa Polysorbaatti 80:stä.

Olin aivan varma, että jossain olen tuohon polysorbaatti 80 törmännyt ja aloin googlettamaan.mm. wikipediasta löytyy jotain tästä aineesta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Polysorbaatti_80. Lisäksi googlettamalla törmää helposti sikainfluenssapiikkikeskusteluihin, jotka joltain osilta ovat myös hiukan salaliittoteorisia (nanoteknologiaa yms). Tästä syystä en täysin niissä olevaan tietoon luota. Olen hyvin tietoinen siitä, että tätä ainetta käytetään myös muutamissa elintarvikkeissa ja normaalisti sitä ihmisen pitäisi pystyä sietämään. Haluan kuitenkin tietää onko muilla mitään samantyyppisiä kokemuksia. Wikipediastakin löytää, että jotkut ihmiset saattavat olla herkkiä tälle aineelle, tosin googlettamalla en löytänyt mitään oireistoa tai kokemuksia siitä, että joku olisi tälle aineelle yliherkkä. Lisäksi yritin löytää tietoa tuon aineen määrästä Desogestrel Sandozissa, mutta sitäkään en löytänyt ainakaan englannin tai suomen kielellä.

En halua nyt vaikuttaa vainoharhaiselta tai salaliittoteoreetikolta, sitä en ole. Haluaisin vain tietää lähinnä siitä, että voisivatko oireeni johtuakin tästä aineesta, jos olenkin sille yliherkkä (ehkä tämä on vain toiveajattelua ja oikeasti minulla onkin jokin autoimmuunitauti tvs.). Joka tapauksessa olen päättänyt varata aikaa nyt ehkäisyneuvolaan ja keskustella siellä jostain muusta mahdollisuudesta, jos en millään muulla syyllä niin sitten noilla kuukautiskivuilla ja pitkällä kuukautisten kestolla.

83

50796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+12

      Sandoz on _lääketehdas_, ei pillerimerkki....

      Miksi et vaihda merkkiä jos nuo eivät sovi???Eihän kaikki kaikille sovi...

      • Akiras

        http://www.laakeohje.fi/catalog/files/1355136180342_fisv.pdf Desogestrel Sandoz on pillerimerkki, käytin pelkkää Sandoz nimeä, koska tuo desogestrel on niin pitkä ja ärsyttävä kirjoittaa niin nopeasti kirjottaessa tulee helposti virheitä. Olenkin jättämässä kyseisen pillerimerkin pois, vaihdan näillä näkymin hormonikierukkaan, mutta halusin vain mielenkiinnosta kysellä muitten kokemuksia.


      • qwfgh
        Akiras kirjoitti:

        http://www.laakeohje.fi/catalog/files/1355136180342_fisv.pdf Desogestrel Sandoz on pillerimerkki, käytin pelkkää Sandoz nimeä, koska tuo desogestrel on niin pitkä ja ärsyttävä kirjoittaa niin nopeasti kirjottaessa tulee helposti virheitä. Olenkin jättämässä kyseisen pillerimerkin pois, vaihdan näillä näkymin hormonikierukkaan, mutta halusin vain mielenkiinnosta kysellä muitten kokemuksia.

        Mä käytin noita pillereitä yhteensä kolme kuukautta. Sen kolmen kuukauden aikana mulla kesti "menkat" (välillä kunnon vuotoa ja välillä pientä tiputtelua) kaksi kuukautta. Tuon jälkeen vaihdoin takaisin e-pillereihin ja nyt kolmen kuukauden käytön aikana ei ole tullut mitään kovin suuria vaivoja.
        Toki jos olisin syönyt desogestrel sandozeja kauemmin,olisi menkat voineet loppua mutta en kestänyt sitä jokapäiväistä siteiden käyttöä.


      • Anonyymi

        Hyvä apteekkiin ostamaan lääkettä vastaamalla helppo lääketieteellisiä kysymyksiä internetin kautta ja ne antaa reseptiä online sinulle heti, jos olet hyväksytty. http://medicineronline.net/


    • hazzu1

      Kyseisiä pillereitä käyttänyt reilu vuoden verran, ekan kuukauden oli puolen tunnin menkkoja välillä, sitten loppuivat täysin. saattaa olla puolentunnin menkat kerran kuukaudessa ja sitten taas ei mitään :) mulle ainakin sopivat mainiosti! Yhdistelmien kans menkat oli todella runsaat, kesti kauan ja sattu niin perrkuleesti.. ei kannata luovuttaa näiden kanssa ihan heti ellei oireet ole ihan kamalia :)

    • cerazettehelvetti_

      Mulla loppui noilla cerazetteilla kaikki seksikiinnostus. Siis kiinnostus jopa olla miesten seurassa. Kaikki paikat kuivui, siis silmät oli tosi kipeät alapäästä puhumattakaan. Seksi oli täyttä tuskaa, eikä se kiinnostanut. Orgasmit hävisi.

      Pari viikkoa lopettamisen jälkeen alkoi tuntua olo taas omalta itseltä. ihan kamalia myrkkyjä.

    • xoxo3

      Itse vaihdoin tähän merkkiin, kun kaikki kokeilemani yhdistelmäpillerit aiheutti sietämätöntä limakalvojen kuivuutta. Nämä sopivatkin muuten minulle hyvin, mutta hiustenlähtö kävi niin järjettömäksi, että lopetin reilun viiden kuukauden jälkeen. Menkat tietysti menivät ihan sekaisin, mutta se ei varsinaisesti ollut minulle syy lopettaa. Alkuun minulla alkoi kuukautiset joka toinen viikko, ja sitten loppua kohten vähän harvemmin. Nyt alkaa varmaan sitten kokonaan hormoniton elämä.

      • Piupaupöö

        Miten aiot jatkossa ehkäisyn hoitaa??????


    • juuuh

      Itse olen käyttänyt kyseisiä minipilsuja nyt n. 2kk enkä ole huomannut mitään merkillistä. Aluksi oli hieman tiputteluvuotoa n. 2 viikon ajan mutta sekin on häipynyt ja ilmeni silloin kun normaalistikin olisi ollut menkat, en siis tiedä ilmestyykö uudestaan myöhemmin (!?). Mitään kipuja tms en ole pillereiden käyttämisen jälkeen huomannut, väsymystä olisin voinut epäillä ensin, mutta toisaalta olen aina ollut ja tulen olemaan väsynyt :-D

      Kaippa nuokin vaikuttavat niin yksilöllisesti eri ihmisille.

    • saaaaanuska

      Itselleni eivät sopineet ollenkaan. "Menkat" olleet viikottain, alkaa vähän hermo mennä. Lopetan nyt, ehdin syödä 2 kk. Plus mielialavaihteluita aivan liikaa, saatan saada kuin tyhjästä kauheen raivarin, en normaalisti ole tällainen. Nyt saa luvan riittää. Tervetuloa jälleen hormoniton ehkäisy!

    • diasy

      Kokeilen mielenkiinnolla. Edellinen merkki Mini-Pill, joiden kanssa vuotoa on viikon välein. Menkat ovat kivuliaat ja runsaat. Toivottavasti noiden kanssa vuotaisin edes vähän harvemmin... OLisin niin iloinen, jos olisi menkat normaalisti kerran kuussa! :D Yhdistelmäehkäisyä en uskalla verenpaineen vuoksi käyttää, joten seuraavaksi ehkä hormonikierukka mietintään...

    • hohhoijaa!

      Mulla on ollu mm. jatkuva kusihätä (n. 10 selviää ilman vessaa.), älytön kipu yhdynnässä, kuivuus kun saharassa, pääkipua, rintakipua, jatkuvaa kylläisyyden tunnetta ymsymsyms.. lista jatkuis vaikka sata vuotta.. oon syöny myt yhen levyn & ehkäsyklinikka oli sitä mieltä että kokeillaan vielä 1 levy ja sen jälkeen vaihdetaan jos ei ole oireet loppunu.

    • tsanna_4k

      Hei,

      cerazette ja desogestrel on täsmälleen sama aine.
      Tuo vessahätä on tuttua minullekin siltä 3 kk, jonka ajan yritin kärvistellä tuon kanssa- menopaussioire, joka johtuu liian vähäisestä estrogeenista kehossa -synteettisesti cerazette/desogestrelin aikaansaama. Sama limakalvojen kuivuus, kivuliaisuus (limakalvot kuivuu ja ohenee, kestää pillerien lopettamisen jälkeen useampi kk kun palaavat ennalleen) ja tunnottomuus.

    • Tyär

      Itse aloin käyttää desogestrel sandoz pillereitä noin puoli vuotta sitten ja ei oo ollu koko aikana kuukautisia.Pitäisikö tästä huolestua?? Onko kenelläkään muulla samanlaista??

      • ---------

        Miksi siitä pitäisi huolestua? Pakkausselosteessahan sanotaan ihan selvästi, että näin voi käydä.


    • pppp2

      Syön kanssa kyseisiä pillereitä. aluksi menkkoja ei näkynyt 2kk ja sitten yhdet ihan tavalliset menkat. sen jälkeen ollut muutaman päivän vuotoja, mutta nykyään on menkkakivut, joista ennemmin en ole kärsinyt, kun olen mercilon-ehkäisyä käyttänyt. Ihmettelin aluksi että mikä on, kun olen laihtunu 6kg puolenvuoden aikana ja mielialat vaihtelee rajusti, masentaa, itkettää jne.. välillä taas elämä hymyilee. Kun rupesin netistä lukemaan kokemuksia näistä, niin tajusin, että laihtuminen lähti heti alkuun pillereiden aloitettua. Elikkä mulla ainaki saattoi vaikuttaa pillerit laihtumiseen ja mielialaan..

    • hhhthtreh

      Mulla oli ensin kaikki ok, sitten alkoivat kuukautiset, jotka kestivät reilun kuukauden. Nyt ei sitten ole kuukautisia ollut kesäkuun jälkeen. Se ei sinänsä haittaa, mutta koko ajan on olo että olenkohan kuitenkin raskaana... Nyt ihan muutaman viikon ajan olen alkanut kiinnittää huomiota hiustenlähtöön. Se on kyllä sellainen oire, jonka takia en pysty enää kyseisiä pillereitä jatkamaan. Lisäksi naama kukkii pahemmin kuin koskaan, halut on täysin nollassa ja olo on jotenkin sumuinen koko ajan. Nyt varaan gynelle ajan ja käyn juttelemassa vaihtoehdoita. E-pillerit piti siis lopettaa migreenin takia...

    • rafifi

      Oon syönyt nyt 5 liuskaa. Aluksi ei ollut mitään kummempia oireita, paitsi inhottavat kipeät finnit ja pahanhajuinen (valko)vuoto. Menkat tuli silloin kun pitikin. Parin liuskan jälkeen paheni. Menkat on melkein jatkuvasti, välillä kunnolla ja välillä niukempina. Vuoto haisee pahemmalle, jos se on vähänkään veristä taikka rusehtavaa. Leuka kukkii, ja noi patit on oikeesti KIPEITÄ. Halut häviää, kun koko ajan tuntuu, että haisee pahalta. Saatan alkaa itkeä typeristä syistä, tai joskus sitä syytä ei oo ollenkaan. Pömppis on myös kasvanut, mutta tämä voi johtua ihan elämäntavastakin. Aiemmin oon syönyt cerazettea (edellisen poikaystävän kanssa, tästä on aikaa jo parisen vuotta) ja silloin lopetin, kun halut hävis ja menkat oli koko ajan poissa -> turposin (turvotus hävis kun lopetti pillerit ja menkat alko heti). Cerazettea ennen söin Yasminellea, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia. Jouduin kuitenkin vaihtamaan yhdistelmäehkäisyn pois APC-resistenssin takia.

      Aikeissa olisi lopettaa nämä hirviöpillerit ja laitattaa kuparikierukka, en jaksa enää tätä hormoneiden kanssa tappelemista kun pelkkä keltarauhanen ei tunnu mulle sopivan.

    • Menya

      Jos nyt ihan suoraan voi sanoa, niin voi jumalauta kadun sitä päivää ku nämä alotin. Tänään alkoi neljäs liuska ja vuotoa on ollut ensimmäisestä lähtien, ja nyt hiljattain on joka torstai jossain vaiheessa loppunut ja seuraavana päivänä alkanut taas, mitä hittoa? Tekis mieli lopettaa, mutta pelkään että pahenee vaan. Pari kk pitäs kuulemma vielä jaksaa syödä, saa nähdä.

    • fgeriogj

      Törmäsin tähän ketjuun, kun aloin etsiskellä tietoja cerazetten ja desogestrelin eroista. Nämä kiinnostivat siksi kun itselläni on resepti molemmille valmisteille ja olen tottunu aina ottamaan halvempaa, eli desogestreliä mikäli sitä vain on tarjolla. Kaupungissa, jossa asun se on kuitenkin monesti loppu ja silloin tyydyn cerazetteen. Jotenkin nyt on alkanut tuntua, että naamani kukkii aina enemmän silloin kun käytössä on desogestrel. Olen 27-vuotias ja aknesta olen kärsinyt 14-vuotiaasta saakka, joten onhan siihen toki tottunut enkä ihan mitättömästä näppylästä ala kimpoilla pitkin seiniä eikä itsetuntoni niistä romahda. Nyt kuitenkin naama näyttää siltä, niinkuin olisi pommilla ammuttu, ei ole koskaan ollut näin paha (söin tosin diane novaa 7 vuotta aikoinaan ja senkin jälkeen käytössä oli hetken aika yasminet). Minipillerit aloitin korkean verenpaineen vuoksi toukokuussa 2012 ja toki kasvojen iho huononi heti, mutta tämänhetkinen tilanne on jotain aivan järkyttävää!!! En tiedä olenko vainoharhainen, mutta todellakin tuntuu, että noissa valmisteissa on eroja ja aionkin seuraavaksi hakea cerazettea ja palata kertomaan kuinka kävi :)

      Noihin tiputteluvuotoihin ja turhan usein toistuviin kuukautisiin: Minulla oli vuosi takaperin 8 kertaa kuukautiset 2,5kk aikana ja sain eräältä vanhaalta lääkäri-ketulta mainion ohjeen: Aina tiputtelun alettua tupla-annos viikon ajan. Tottelin ohjetta ja nappasin aina kaksi pilleriä yhden sijaan ja jatkoin niin kauan, että nuo tiputtelut loppuivat ja jo parin kuukauden vekslaamisen jälkeen mulla on nyt ollut vajaan vuoden ajan säännölliset, joskin normaalia niukemmat kuukautiset! Eli jos pillerit muuten sopivat, mutta tiputtelu vaivaa niin kokeilkaa toki tätä, koska se tuntuu toimivan pidemmälläkin tähtäimellä :)

      • sandoz

        Itse lopetin 4 pv sitten desogestrellit käytyäni hormoniklinikalla. Sairastan vaikeahoitoista auratonta migreeniä, suvussa on kuitenkin paljon ollut veritulppia yms. Itselläni on PCOS ja kilpirauhasenvajaatoiminta jotka itsessään jo tekevät elämästä hankalaa migreenistä puhumattakaan mutta nyt päätettiin että lopetetaan nuo minipillerit ja kuukauden päästä otetaan uudet hormooni verikokeet ja katotaan mitkä on ns. oikeat arvot ja katotaan aletaanko mihin lääkitykseen. Yhdistelmäehkäisyä en voi käyttää. Itselläni on ollut kuukautiset kokonaan vuoden poissa minkä olen minipillereitä syönyt mikä on loistava migreenin kannalta mutta jotta saadaan verikokeiden tulokset oikein pakko kokeilla tätä. Tosi pahoja finnejä ollut, hermot kireellä, hiivatulehduksia, hiustenlähtöä ym..saa nähdä helpottaako kun lopetti pillerit vai auttaako yhtään.


    • Desogestrel Sandoz

      Itselle ovat kyseiset pillerit sopineet todella hyvin! :) Olen käyttänyt pillereitä nyt puoli vuotta, eikä ole mitään merkkejä sivuvaikutuksista. Alussa tietysti hieman epäsäännölliset vuodot, mutta nyt menkat loppuneet kokonaan (joskus pientä tiputtelua kerran kuukaudessa jota ei edes huomaa). Neuvolassakin sanottiin, että kannattaa kokeilla se 3 kuukautta ihan rauhassa, koska sen jälkeen mahdolliset oireet helpottavat/loppuvat kokonaan. Itsellehän näitä oireita ei edes ollut, joten ne eivät ole minua haitanneet. Ainoa miinus mitä voin sanoa näistä on se, että pilleri pitää ottaa joka päivä samaan kellon aikaan. Itselle toimiikin ihan muistutus kännykässä, koska en muuten varmasti niitä muistaisi ottaa! Mutta kokeilemallahan se jokaiselle selviää. Itselle on kyseinen merkki hyvin käynyt ja aion jatkaa tästä eteenpäinkin niiden käyttöä :)

      • petriina1

        Itse söin ko. pillereitä puoli vuotta eikä niistä ole kyllä mitään positiivista sanottavaa. Naama kukki kuin viimeistä päivää, leuka täynnä kipeitä ja isoja patteja. Hiukset alkoivat lähtemään päästä. Vitutti kuin pientä oravaa kun käpy jääty ja aikaisemmin harvoin vaivannut auraton migreeni muuttui auralliseksi, näköhäiriöitä oli päivittäin. Jos nyt jotain hyvää pitää sanoa, niin ehkäisyteho oli 110%. Ei nimittäin paljoa tehnyt mieli peittoa heilutella. Nyt käytössä minipillereistä Microluton ja samat oireet jatkuvat. Tosin tällä kertaa myös jatkuvien kuukautisten kera.


      • ilmanko

        Tänään otin ensimmäisen pillerin desogestrel pillerin runsaidrn kuukautisten takia ja näitä lukiessani minua askarrutti otanko enenpää ja lääkäri nimenomaan korosti että näistä ei tuu mielialan vaihteluita ei painonnousua


    • eemeli

      Luin oireitasi.. paljon on yhteistä.. näköhäiriöt, nivel kivut sun muut. Olen syönyt kyseisiä pillereitä nyt 5kk.. oireet alkoivat 1kk sitte ja tuntuu lisääntyvän, tiiä sit johtuuko tuosta vai jostain muusta..

    • yh mamma

      Täällä syöty vuoden päivät ko. pillerimerkkiä ja tänään käydessäni depressiohoitajalla tuli puheeksi nää mun oireet. Kärsin siis keskivaikeasta masennuksesta...mutta viimesen vuoden ajan olo ollut ihan kauhea. Mieliala vaihdellut tosi paljon, hiuksia lähteny, naama kukkii pahemmin kuin teininä, paino noussut. Kiukustun tosi helposti. Kiinnostun seksiin kadonnut kokonaan.
      Ihanaa ollut vaan se, ettei menkkoja ole ollut.
      Mutta siitäkin huolimatta...viimesen pillerin otin tänä aamuna. Joten tästä sitten alkaa ehkäisytön elämä :D. Kaikkea kokeiltu, mikään ei sovi.

      • Tiia108

        DESOGEREL ei tulle kuukautiset


      • marikka3

        minä olen syönyt vuoden verran noita pillereitä desogestrel sandoz minulla tulevat kuukautiset kerran kuussa siloin on jokin verran vatsakipuja olen tyytäväinen täähän pillerehin


    • mirena22

      yh mamma; miksi sinulle ei sovi kierukka? Ja miksi ehkäisytön? Vai tarkoititko ettet sinä käytä vaan kumppani sitten kondomia?

    • tiutiu2

      Onko muilla ollut sellaisia kokemuksia näistä pillereistä että aloittaesssa ensimmäisenä vuotopäivänä, kk:t jäävät suoraan pois? Koko ajan alun jälkeen miettinyt että mitä jos sitä tuleekin raskaaksi, jos tuo vuotopäivä olikin nyt jotain muuta nje nje.. Muuten toistaseks ollut ihan ok, välillä tiputtanut ruskeaa limaa kerran pvä:n muttei muuta. Toivon parasta että nämä sopisi, kun tupakoin, korkea verenpaine, migreeni ja suvussa tulppia. Ei lääkäri enää suostunut yhdistelmä pillereitä antamaan, yasminia käytin ilman mitään ongelmia 8vuotta.

    • sefgtrh

      Ihan mikä tahansa pillerimerkki voi aiheuttaa sen, että kuukautiset loppuvat "kesken", kun pillerit aloittaa.

    • finninaama

      Ite oon syöny Desogestreliä vajaan vuoden ja päätin just lopettaa. Halut on kadonneet kokonaan ja aikuisiän akne valloillaan. Lisäksi mieliala menee vuoristorataa. Paino on noussut vuoden aikana ainakin 5 kg. Jouduin vaihtaa Yasminelleista noihin, enkä oo ollu yhtään tyytyväinen. Omalla kohdalla ainakaan ei oo järkeä syödä minipillereitä ehkäisyn kannalta, kun ei niiden takia halujakaan ole. :/

      • martta74...........

        ap.

        Kyseistä merkkiä käyttänyt nyt hieman yli toista vuotta! Kokemukseni ovat vaan todella myönteisiä!
        Olen kohta 40v, kolmen lapsen äiti ja kierukka ei minulle sopinut. Kärsin kovista vuotohäiriöistä ja onneksi gyne ehdottti tätä merkkiä.
        Aluksi kauhistelin, että kun pakkausselotteessa sanottiin, että menkat voi alkaa milloin ja missä vaan..eli ei voi ennustaa, kuten muissa ns "taukopilsuissa".

        Nyt olen erittäin tyytyväinen. Joo, noita mielialanvaihteluita toki on, mutta mieluummin näin, kun hirvittävät vuodot jotka kestivät pahimmillaan n. 2 vkoa! Ei puhettakaan kesällä valkeita housuja.. vaan mustat farkut ja mummolta saadut tyyliin, navasta selkään, vaipat. No en kyllä halunnut liikkua, jollei ihan pakko...

        Nyt olen ajatellut tehdä "piuhat kiinni"- homman. Onhan mulla jo ikääkin ja ne lapset tehty. .

        Me olemme niin erilaisia, kaikki me naiset. Jollekkin sopii toiselle ei.
        Minun mielipiteeni ko. merkistä on hyvä! Ei edes alussa ongelmia.

        Toivottavasti löydät hyvän merkin, ellei tämä sovi!


        Ps. Asian vierestä, tämä on hienoinen ongelma, että jos onkin raskaana..miten sen huomaat ajoissa? Olen KOKO AJAN SYÖNYT JOKAPÄIVÄ pilsuja, mutta kolmen raskauden jälkeen luulen tiedotavani raskauden oireet... rintojen arkuttaa, pahoinvointia toisinaan aamuisin. MIKÄÄN EHKÄISY EÍ OLE 100% VARMA.

        Kiitos ap. Ja jos saisin tätä kautta myös itselleni tietoa.

        Kevättä kaikkille meille hormoonisodillemme:)


      • katsotaan miten käy
        martta74........... kirjoitti:

        ap.

        Kyseistä merkkiä käyttänyt nyt hieman yli toista vuotta! Kokemukseni ovat vaan todella myönteisiä!
        Olen kohta 40v, kolmen lapsen äiti ja kierukka ei minulle sopinut. Kärsin kovista vuotohäiriöistä ja onneksi gyne ehdottti tätä merkkiä.
        Aluksi kauhistelin, että kun pakkausselotteessa sanottiin, että menkat voi alkaa milloin ja missä vaan..eli ei voi ennustaa, kuten muissa ns "taukopilsuissa".

        Nyt olen erittäin tyytyväinen. Joo, noita mielialanvaihteluita toki on, mutta mieluummin näin, kun hirvittävät vuodot jotka kestivät pahimmillaan n. 2 vkoa! Ei puhettakaan kesällä valkeita housuja.. vaan mustat farkut ja mummolta saadut tyyliin, navasta selkään, vaipat. No en kyllä halunnut liikkua, jollei ihan pakko...

        Nyt olen ajatellut tehdä "piuhat kiinni"- homman. Onhan mulla jo ikääkin ja ne lapset tehty. .

        Me olemme niin erilaisia, kaikki me naiset. Jollekkin sopii toiselle ei.
        Minun mielipiteeni ko. merkistä on hyvä! Ei edes alussa ongelmia.

        Toivottavasti löydät hyvän merkin, ellei tämä sovi!


        Ps. Asian vierestä, tämä on hienoinen ongelma, että jos onkin raskaana..miten sen huomaat ajoissa? Olen KOKO AJAN SYÖNYT JOKAPÄIVÄ pilsuja, mutta kolmen raskauden jälkeen luulen tiedotavani raskauden oireet... rintojen arkuttaa, pahoinvointia toisinaan aamuisin. MIKÄÄN EHKÄISY EÍ OLE 100% VARMA.

        Kiitos ap. Ja jos saisin tätä kautta myös itselleni tietoa.

        Kevättä kaikkille meille hormoonisodillemme:)

        Itse sain hormoniklinikan labrat ja mielipiteen. Itselläni on auraton krooninen migreeni ja hormonaalinen migreeni, kohtauslääkettä menee paljon, mekkojen aikana jona pv ja särky jää menkkojen jälkeen vähän ns. Päälle. Totesi lääkäri että vaikka desogestrel aiheuttaa mulle karvoituksen lisääntymist. Ja aknea niin tärkeämpi on saada vuodoton tila, jotta hormonaalinen migreeni jäis pois, kun nytkin sairaslomalla migun takia kun joka pv särkee ja menkka aika helvettiä. Sain proscar nimisen lääkkeet myös, on miehille tarkoitettu mutta naisilla auttaa karvoituksen vähenemiseen, vaikutuksrn auttaako näkee n. 6kk pä.stä että saas nähdä.. mieliala ollut tasaisempi ilman pillereitä mutta ei auta, desogertrel ainoa vaihtoehto kun yhdistelmää ei saa käyttää.


    • miitsu

      Hei, itse olen syönyt pillereitä vasta 3viikkoa ja ensimmäiset menkat olivat vain 3päivän mittaiset. Viikon syömisen jälkeen huomasin että ei tee edes mieli miettiä seksiä, vaikka ennen teki mieli useasti. Pissattaa koko ajan ja aivan järkkyä ''menkkamaista'' jomotusta alavatsassa just niiku raskauden alussa on. Väsymys on myös aivan sietämätöntä.
      Onko muilla ollut samankaltaisia oireita? Toivottavasti en kuitenkaan raskaana olisi !

      • Anonyymi

        Mä kärsin samoista oireista ☹ en tiiä loppuuko se ikinä.


    • kyllästynyt

      Vaihdoin cypretylistä desogestreliin, kun epäiltiin cypretylin aiheuttavan migreeniä. Kaksi viikkoa olen nyt näitä pillereitä syönyt, mutta kolmatta en aio. Migreeniä ollut väh. neljästi viikossa, pahoinvointia, oksentelua, väsymystä sekä hurjia mielialanvaihteluita eikä piilolinssitkään tunnu enää mukavilta kun silmät vuotaa jatkuvasti ja niitä kirvelee. Kiinnostus ihmisiin hävinnyt täysin ja kokoajan tekisi vain mieli nukkua. Myös jatkuva virtsaamisen tarve vaivaa, iltaisin käytävä väh. 3 kusella ennen nukahtamista ja öisin tulee myös heräiltyä. Mahaakin pistelee kun raskaana olis, vaikkei mahdollista omalla kohdalla olekkaan, kun halut hävinnyt. Jokaisella tietysti vaikuttaa eri tavalla.

    • miina1

      Heippa!
      Minä söin iänkaiken Cerazetteä ja niiden loppumisen vuoksi piti vaihtaa Desogestreliin. Juu juu sama vakuttava aine, sanovat, mutta Cerazettellä en lihonut viittä kiloa, eikä naamani ja selkäni ollut täynnä isoja hormonifinnejä.
      Olen 38v. Aina mulla on ollut sekaiho, mutta nämä pillerit saivat kyllä naamani kukkimaan aivan järkyttävästi.
      Nyt päätin lopettaa koko pillerien syönnin. Kasvojen iho rauhoittui välittömästi. Mielenkiinolla odotan lähteekö tämä turvotus myös laskemaan..

    • Lipsi

      Hei,

      Itse kärsin aurallisesta migreenistä ja lääkärien kehotuksesta vaihdoin yhdistelmäpillereistä cerazetteen (muutama vuosi sitten). Finnien takia vaihdoin takaisin yhdistelmiin, mutta samaisista lääkärien kehotuksista ja tuskallisista kuukautiskivuista kärsivävä vaihdoin taas kuukaudeksi cerazetteen, ja ihan vaihtelun vuoksi desogestreliin. Olen syönyt näitä nyt n. puolitoista vuotta, eikä koko aikana ole ollut yhtiäkään kuukautisia tai kipuja. Ainoa haittapuoli on tämä järkyttävä akne ja isojen finnien ilmaantuminen vähän väliä, yhdistelmäpillerit pitivät ihon niin puhtaana! Mutta sama kasvojen kukoistus oli ongelmana cerazetten kanssa.

      Tänään kuitenkin ilmaantui yllättäen kuukautisten oireita, vähäistä vuotoa ja pientä alavatsakipua.. Taitaa olla ihan normaalia, kun ylempää luin jollakulla olevan välillä "puolen tunnin" kuukautisvuotoja ja ei välttämättä edes joka kuukausi? Vähän outoa kuitenkin, että puolentoista vuoden käytön jälkeen saa pelästyä vuodoista, eikä aiemmin minkäänlaisia merkkejä. :s

      • Lipsi

        Ainiin, olen viimeaikoina ressannut hirveästi koulujuttuja, pääsykokeita ja syönyt jumalattomasti herkkuja, etenkin suklaata... Voisikohan vaikuttaa jotenkin?


    • Hormoni

      3 kiloa tullu kahden kk aikana lisää ja lasken syömisiäni ja 1400kaloria vedän päivässä, paino vaan junnaa paikallaan tai nousee. eilen lopetin kyseiset pillerit ja katson mitä tapahtuu vai onko jotain muuta sitten minkä nyt yhdistän pillereiden syyksi. muuten hyvät pillerit!

    • DIUDIUdidi

      Itselläni desogestrel ja vuotoa ihan koko ajan. Alkaa jo pinna mennä, toivoin että olisi jäänyt jopa kokonaan pois kuten lupailtiin. Nyt on ihan päivittäin rusehtavaa vuotoa ja seksi kyllä jäänyt pois kokonaan, hyvä ehkäisy siis monella tapaa :D Aion vaihtaa merkkiä.

    • elyyyy

      Joo-o. Puoli vuotta käytetty ja mulla kävi niinkin ihanasti, että menkat loppui kokonaan. Ei tipan tippaa. Niin hyvältä kuin tuntuikin, niin alko yhtäkkiä paino vaan nousemaan, vaikka en ruokailutapojani muuttanut mitenkään ja liikuin jopa enemmän kuin ennen näitä pillereitä. Nyt melkeen 10 kg tullut tässä ajassa, perse levinnyt 10cm. Jes, kiitos tästä. Jätänpä siis syömättä ja kerään itsetunnon rippeeni viemäristä.

    • whatif

      Onko kellää kokemusta jos heti aluksi on pahat sivuvaikutukset, niin rauhoittuuko tilanne ikinä? vai onko heti viikossa uskottava ettei nämä sovi minulle...

      • Jepjepp

        Mulle kävi ainakin niin, että jo alussa tiesi ettei sovi. Mutta koska sitä ei voi tietää ennenku kokeilee, ni kannattaa jatkaa jonkun aikaa.


      • 20v
        Jepjepp kirjoitti:

        Mulle kävi ainakin niin, että jo alussa tiesi ettei sovi. Mutta koska sitä ei voi tietää ennenku kokeilee, ni kannattaa jatkaa jonkun aikaa.

        Oon käyttäny sandozeja yli vuoden ja vaan yhdet menkat tullu ensimmäisen viikon aikana jotka kesti 3 päivää, mutta aivan järkyttävät kivut oli kun normaalisti en ollu sitä enne kokenu mitään menkka kipuja. Ihan hyvin sopinu noi pillerit kun ei menkkoja ollenkaan, mut mullakin on tota vessassa käyntiä kun pissattaa nii usein. En missää vaiheessa aatellu, että johtuis noista pillereistä. Sit kans halut on vähä hävinny, mut senki luulin olevan ihan normaalia kun saman miehen kanssa oltu 2 vuotta. Nyt mietin pitäiskö lopettaa pillerit ja kattoo jatkuuko samat ongelmat?


      • 20v
        20v kirjoitti:

        Oon käyttäny sandozeja yli vuoden ja vaan yhdet menkat tullu ensimmäisen viikon aikana jotka kesti 3 päivää, mutta aivan järkyttävät kivut oli kun normaalisti en ollu sitä enne kokenu mitään menkka kipuja. Ihan hyvin sopinu noi pillerit kun ei menkkoja ollenkaan, mut mullakin on tota vessassa käyntiä kun pissattaa nii usein. En missää vaiheessa aatellu, että johtuis noista pillereistä. Sit kans halut on vähä hävinny, mut senki luulin olevan ihan normaalia kun saman miehen kanssa oltu 2 vuotta. Nyt mietin pitäiskö lopettaa pillerit ja kattoo jatkuuko samat ongelmat?

        Hups!! Menin iha laskuissa sekasin.. Oon siis käyttänyt sandozeja 1,5v ja miehen kanssa oltu 3 yhessä :D Vähä rupesin miettimää et ollanko oltu vasta 2v yhessä :D


    • n18

      Ekat kuukaudet mulla meni näiden pillereiden kanssa tosi hyvin.
      Alussa tiputteli pari viikkoa, sitten menkat loppui neljäksi kuukaudeksi kokonaan. Tukkaa vähän lähti ja naama alkoi kukkia, mutta en pitänyt mitenkään vakavana, koin Desogestrel Sandozin sopivan mulle hyvin. Ei haitannut, vaikka seksihalut vähenivät ja limakalvot kuivui.

      Nyt olen kuitenkin vuotanut 2,5 viikkoa putkeen. Kyseessä ei oo mikään tiputtelu, vaan ihan kunnon menkat järkyttävine kipuineen ja kaikkineen. Jos tää ei parin viikon sisällä lopu, lähtee kyllä pillerit vaihtoon.

    • ---

      Miten teillä jotka olette käyttäneet kyseistä pillerimerkkiä (Desogestrel Sandoz) ja kun teillä on tullut menkat, onko menkkakivut olleet millaiset verrattuna "normaaleihin", pillerittömiin menkkoihin?
      Itse olen luultavastikkin aloittamassa Desogestrel Sandoz kokeilun nimenomaan sietämättömien menkkakipujen takia.

      • hhyh

        Mulla ainakin menkkakivut paheni syödessä näitä pillereitä! Koskaan ennen ei oo ollut niin kovia kuukautisia kun sillon ja vuodon määräki oli jotain aivan hirviää.


    • Säikähtänyt

      Itsekkin aloitin kyseiset pillerit tänään, kun lääkäri oli sitä mieltä, että muut pillerit eivät välttämättä sovi minulle (suvussa korkeaa verenpainetta, mulla migreeniä ja keskivaikea toistuva masennus).

      Nyt kun näitä juttuja lukee, niin rupesi pelottamaan, olisi ikävää jos ehkäisypilleri osoittautuu tehokkaaksi siksi, että seksi ei enään kiinnosta, on kuiva ja naama kukkii niin että itsetunto romahtaa lopullisesti.

      Kuinka kauan olette näitä syöneet, kunnes olette todenneet että nämä ei toimikkaan, missä kohdin kannattaa lopettaa? Vai onko syötävä se 3kk, jotta tietää miten ne toimii?

      • Tyytyväinen

        Enemmän tuntuu olevan negatiivisia kommentteja liikkeellä, mutta itselläni on oikeastaan vain hyviä kokemuksia. Vaihdoin migreenin vuoksi ehkäisyrenkaasta (Nuvaring) Desogestrel Sandoziin viimevuoden marraskuussa ja sen jälkeen ei ole minkäänlaista tiputtelua tai menkkoja lainkaan ollut. Ja tämä siis minusta vaan hyvä asia. Minulle lääkäri sanoi, että kannattaa ainakin 6kk syödä, eikä heti muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa lyödä hanskoja tiskiin. No onneksi ei tarvinnut :)

        Paino on tippunut muutaman kilon ja mieliala ei vaihtele sen enempää kuin ennenkään. Itseasiassa varmasti vähemmän kun ehkäisyrengasta aloittaessa. Finnejä lähinnä naamassa on silloin tällöin, mutta sekaiho on ennenkin aina ollut. Alapää ei kuivu niinkun ehkäisyrengasta käyttäessä aina menkkojen jälkeen ja kyllä seksiä tekee mieli niinkuin ennenkin, ellei enemänkin! :D Ja tämä ehkäisy on muuten huomattavasti edullisempikin.

        Ainoa ongelma on, että silloin tällöin pilleri aamun kiireessä unohtuu napata (Pitäisi ottaa aina samaan aikaan). Siinä mielessä ehkäisyrengas oli minulle sopivampi, mutta siitä ei pillereitä oikeastaan voi syyttää :D Yhtä kaikki, naiset ovat niin kovin erilaisia kuten joku jo aiemmin kirjoitti. Ei kannata säikähtää etukäteen liikaa näitä palstoja lueskellessa, kun vain kokeilemalla selviää mikä ehkäisy itselle parhaiten sopii. :)


      • tyty16
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Enemmän tuntuu olevan negatiivisia kommentteja liikkeellä, mutta itselläni on oikeastaan vain hyviä kokemuksia. Vaihdoin migreenin vuoksi ehkäisyrenkaasta (Nuvaring) Desogestrel Sandoziin viimevuoden marraskuussa ja sen jälkeen ei ole minkäänlaista tiputtelua tai menkkoja lainkaan ollut. Ja tämä siis minusta vaan hyvä asia. Minulle lääkäri sanoi, että kannattaa ainakin 6kk syödä, eikä heti muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa lyödä hanskoja tiskiin. No onneksi ei tarvinnut :)

        Paino on tippunut muutaman kilon ja mieliala ei vaihtele sen enempää kuin ennenkään. Itseasiassa varmasti vähemmän kun ehkäisyrengasta aloittaessa. Finnejä lähinnä naamassa on silloin tällöin, mutta sekaiho on ennenkin aina ollut. Alapää ei kuivu niinkun ehkäisyrengasta käyttäessä aina menkkojen jälkeen ja kyllä seksiä tekee mieli niinkuin ennenkin, ellei enemänkin! :D Ja tämä ehkäisy on muuten huomattavasti edullisempikin.

        Ainoa ongelma on, että silloin tällöin pilleri aamun kiireessä unohtuu napata (Pitäisi ottaa aina samaan aikaan). Siinä mielessä ehkäisyrengas oli minulle sopivampi, mutta siitä ei pillereitä oikeastaan voi syyttää :D Yhtä kaikki, naiset ovat niin kovin erilaisia kuten joku jo aiemmin kirjoitti. Ei kannata säikähtää etukäteen liikaa näitä palstoja lueskellessa, kun vain kokeilemalla selviää mikä ehkäisy itselle parhaiten sopii. :)

        aloitin nämä pillerit vähän päälle 1kk sitten. Ensimmäinen aamu oli ihan kamala ja kokoajan sai olla valmiina juoksemaan vessaan jos oksennus pääsisi tulemaan. Aluksi ei mitään ongelmaa, menkat oli ihan normaalit/ normaalin pituiset. Näistä menkoista 1,5vko niin alkoi toiset menkat. Taas aluksi ei mitään ongelmaa mutta sitten menkat alkoivat pidentyä. Yleensä normaali menkat mulla on 4-5päivää niin nämä kestivätkin 9 päivää! Nooh, ajattelin sen olevan ihan normaalia kun juuri nämä pillerit olen aloittanut. Mutta nyt, nyt alkaa jo pinna kiristymään. Nämä toiset menkat loppuivat viime sunnuntaina. nyt tänään, sunnuntaina, menkkani alkoivat jälleen ! En tiedä jaksanko kokoajan olla ostamassa tamponeja. Pitäisikö vain suosiolla lopettaa ?


    • eilen lääkärissä

      Lääkärin kertomus minulle desogestrel sandoz pillereistä

      Ehkäisyteho joo säilyy kunhan muistaa ottaa pillerin 12h sisällä.

      MUTTA !!

      Jotta tiputteluvuotoa ei tule, on pilleri muistettava ottaa TUNNILLEEN samaan aikaan joka päivä!

    • pillerihilleri

      Nyt yli 3kk desogestreliä takana. Synteettinen estrogeeni ei käy ylipainon takia. Ensin menkat jäi pois ja nyt kivuliaat ja niukemmat kuukautiset kuin ennen aloittamista. Kipuun syön Panadolia. Kuukautiset jatkuneet tähän asti viikon. Aluksi oli tosi kipeitä finnejä, joihin sain lääkäriltä antibioottivoidetta. Antibioottivoide paransi naaman. Vähän on oireita lääkkeistä mutta parempi sekin kuin raskaus. Elämäntilanteessani en voisi hankkia lasta.

    • nimetön1234

      Oon syönyt desogestrel sandozia kohta 3kk ja oon huomannut että kiukuttelen aivan turhista asioista, mieliala vaihtelee aivan kauheasti, jotain punasta vuotoo tulee vähän väliä. Menkkoja ei oo tullut ollenkaa koko aikana. Koko ajan on ihan pikku riitoja miehen kaa. Nyt mua on alkanu masentaa ja väsyttää aivan kauheasti, väsymykseen ei auta oikeesti mikään. Pelkään tyyliin et mulle tulee ero, en kestä yhtää mitää. Lopetan nää ja katon mitä tapahtuu.

    • Naanaatti

      Olen syönyt desigestreliä jo rapiat pari vuotta, ellen jopa kolme. Menkat kesti kuukauden kun pillerit aloitin muta sen jälkeen olen ollut menkaton. Ja elämä tuntuu ihanalta kun ei menetä enää viikkoa kuukaudesta kipujen ja vuotojen takia. Menkkojen aikaan vatsa oli kuralla, kivut ei antaneet istua tai nukkua kunnolla. Ei ole enää sitä ongelmaa :)

    • Heipparallaaa

      Sitä aina eksyy näille palstoille kun omalle kohdalle sattuu näitä ihania haittavaikutuksia! Reilu vuosi sitten lopetin cerazetet joiden kanssa ei ollut sen kummempia ongelmia. Viikko sitten aloitin desogestrelit ja oon kärsiny melko kovasta pääkivusta ja alavatsa kivuista :/ vielä en ole luovuttamassa mutta ei tätä kyllä kovin kauaa jaksa! Kyllä sitä välillä miettii onko tämä kaiken tuskan ja kivun arvoista :D

    • Kummastunut

      Itse kans aloittanut kyseiset pillerit noin kuukausi sitten. Oireina alavatsakipua, pääkipua, huonovointisuutta ja älytöntä väsymystä sekä lisäksi seksihalut kadonnut. Eihän näitä järkeä oo syödä ellei olo helpotu. Sitä ensin ajatteli että mistä nää oireet voi johtua ennenkuin tajus että oireet alkanut pillerien käytön jälkeen, mistähän johtuis.

    • Vieras56

      Itse poistin esin kierukkan koska oli melken kokoajan vatsakipenä enkä jaksanut enää sitä vaikka ei ollut kuukautisia siloinkin oli vatsakipenä ja silloin kans kuun oli kuukautiset ja sitä seuravana päivänä aloitin Desogestrel sandoz minipilerit kuuukautiset alkoi 2 päivän päästä normi vuoto ei runsaat eikä niukat vatsakivut oli ainostaa alkoi silloin kun kuukautiset alkoi olen käytänyt vasta vähän aikaa näitä minipilereitä mule on ainakin vielä sopinut hyviin .

    • Cerazette_on_parempi

      Oma kokemukseni Desogestrel Sandozista perustuu noin vuoden käyttöön. Aikaisemmin käytin useita vuosia Cerazettea, jossa on sama vaikuttava aine. Olin tyytyväinen; kuukautiset jäivät lähes kokonaan pois, enkä kokenut kärsiväni mistään sivuoireista. Desogestreliin (edullisempaan rinnakkaisvalmisteeseen) vaihdoin lääkärin ehdotuksesta. Sen kanssa kuukautiset ilmaantuivat takaisin elämääni ja olivat kohtalaisen säännölliset ilman välivuotoja. Hiustenlähdöstä kärsin, mutta sen osasin yhdistää Desogestreliin vasta myöhemmin. Kärsin myös toistuvista emättimen hiivatulehduksista, joiden toivon väistyvän nyt kun olen lopettanut Desogestrelin käytön.

      Jos palaisin minipillereihin, niin valitsisin kyllä ehdottomasti Cerazetten.

    • kiitos_seisoo

      Pari viikkoa käytön aloittamisesta alkoi käytännössä 5 kk kuukautiset ja menkkakivut vain pienillä tauoilla, useat ja sinnikkäät hiivatulehdukset, pahkoja kasvoissa... Mutta 5 kk jälkeen pillerit alkoivat toimia täydellisesti. Ei kuukautisia, ei painonvaihteluita, ei mielialanvaihteluita, ei PMS oireita, ei haluttomuutta - päinvastoin:), ei kuivuutta, ei iho-ongelmia. Siis ihan unelmatilanne! Kun lääkäri ehdottaa että 6 kk kannattaa sinnitellä niin uskokaa. Onneksi en jättänyt kesken sillä parhaat pillerit ikinä, vaikka alku oli suoranaista helvettiä.

      • xxx_xx

        Aloitan tänään kokeilun, kun tavallisista e-pillereistä sain järkyttäviä migreenikohtauksia ja halut katosi saman tien. En kyllä ole varma, jaksanko puolta vuotta kärvistellä karmeiden sivuoireiden kanssa, vaikka sitten helpottaisi. Ei ole sen arvoista. Mutta katson mitä tapahtuu. Vähän kyllä epäilyttää, kun 90% näistä viesteistä on negatiivisia...


    • Nyt_6kk_takana

      Oon syönyt Desogestrel Sandozia nyt 6kk. Oon ollut lopettamassa jo monta kertaa, mutta koska elämässä tapahtui niin monta mullistavaa asiaa tämän 6kk aikana, päätin, ettei luovuteta ihan vielä.

      Päänsärkyjä oli alkuun, mutta ei enää. "Menkat" tosin kestää nyt kaksi viikkoa; ruskeaa, välillä limaista, hyvin lievää tiputtelua, paha haju ja jatkuva likainen olo näiden parin viikon aikana. Kipu on erilaista kuin ilman pillereitä ja aiemmin yhdistelmillä; jotenkin viiltävämpää ja selkeämmin alavatsassa. Toiset pari viikkoa taas ihan loistavia; no care in the world! Kunhan vaan muistaa sen pillerin joka päivä samaan aikaan, mikä on sinänsä aika rasittavaa, koska ehkäisyteho katoaa saman tien.

      Painonnousua joo, mutta ei voi täysin laittaa pillereiden syyksi. Halut nolla. Yläselässä jonkun verran ilmeisesti sitten hormonifinnejä, koska ovat aika kipeitä. Naama ei onneksi pahemmin ole kukkinut. Hiustenlähtö nyt ehkä vähän rauhoittunut, mutta tuntui alkuvuodesta aika rajulta. Mieliala ollut aika matalalla, tosin ehkä muutenkin taipumusta ns. kevätmasennukseen. Ei huvita kohdata edes tuttuja ihmisiä, saati ventovieraita.

      Kuten sanottu, kaikki on erilaisia ja toisille sopii ja toisille ei. Kokeilemalla se selviää ja sitten pitää vaan päättää, että voiko oireiden kanssa elää vai ei.

    • Motiloppu

      itse olen käyttänyt kyseisiä destrogel pillereitä 2kk, koko ajan väsyttää, mikään ei huvita, kärsin kivuista edelleen, duutun todella helposti ja vielä nyt kun menkkojen jälkeen ollut melkein 2 viikkoa pelkkää tiputteluvuotoa. Kesää ajatellessa vityttaa kun ei voi tehdä mitään (uida tms) kyn on menkat Koko ajan. Harkitsen lopettamista mutta kaikki pillerit eiväy käy kodka omistan auraoireisen migreenin.......

    • hormoonitnotsobad

      Käytin 10 vuotta yhdistelmäehkäisy pillereitä ja kärsin runsaista menkoista ja menkkakivuista, paikat olivat kuivat kuin aavikolla ja seksihalut nollassa, migreeniä aina väliviikoilla.. Vihdoinkin kun löytyi järkeä sen verran, että lääkärin useiden suostuttelujen jälkeen aloitin Desogestrelin niin kaikki oireet hävisi. Menkat kesti 2 päivää, eikä ole enää näkynyt, edes tiputtelua. Nyt 6kk takana ja näillä jatketaan.

    • Tyttö01

      Olen itse käyttänyt noin 2kk ja olivat ensimmäisen kuukauden ajan erittäin hyvät pientä hiustenlähtöä ja aknea lukuunottamatta ;) Kuitenkin nyt toisena kuukautena olen ollut huippu väsynyt, tiputtelivuotoa paljon, akne pahempi kun koskaan ja hiuksia lähtee paljon. Tosin nää pillerithän on semmosia et toisille sopii hyvin ta toisille ei :)

    • EiOoNormaalia

      Olen käyttänyt tätä nyt 1,5 kk. Vaihdoin yhdistelmäpillereistä (Yasmin), terveydenhoitajan suosituksesta, mitään sivuvaikutuksia edellisissä pillereissä ei ollut.

      Kuitenkin päätin kokeilla Sandozeja, mistä sitä tietää jos ne sopii vielä paremmin, ja sain sitten 3 kk satsin. Ihan älytöntä vain tää verenvuoto ja hankaloittaa kyllä elämää, etenkin kun matkustan aika paljon.

      Pillereiden aloittamisesta 4 päivää normaalia, jonka jälkeen alkoi menkat, ja kesti 10 pv. Sitten oli taas 4 päivää normaalia, ja sitten taas alkoi menkat ja kestäneet nyt 14 päivää, eli 2 viikkoa. Katsotaan kauan vielä kestää.... Vaikka kuinka terveydenhoitaja sanoi, että kannattaa kokeilla 6 kk, niin se on kyllä tosi pitkä aika kärsiä tällaisesta, jos se on tällaista koko aika. Päätin kyllä että sen 3 kk syön, ja jos ei parane meno ollenkaan, niin sitten en kyllä jatka näillä.

      Mitään hirveitä muita sivuvaikutuksia ei ole ollut. On ollut tosi paljon väsymystä, mutta esim. hiustenlähtöä, painon nousua, huonoa ihoa ei ole ollut. Pidätyskyky on parantunut, ja tarvii muistaa käydä oikeasti vessassa, kun ei tule hätä helposti.

    • ihanjeess

      Olen käyttänyt nyt 5 viikkoa, eli tokalla laatalla mennään. Aloitin menkkojen ekana päivänä, kuten ohjeessa sanotaan. Nämä menkat kestivät normaalit 5-6 päivää, mutta olivat normaalia vähän niukemmat.
      Alun pari viikkoa meni melko oireettomasti. Kun nämä ekat menkat loppui, siitä 2 viikon päästä alkoi niukemmat, mutta tosi pitkäkestoiset (n. 12pv) menkat. Näiden niukkojen menkkojen aikana olin myös todella itkuherkkä ja tunsin oloni stressaantuneeksi, mutta se voi johtua muustakin kuin hormoneista. Seksihaluni ovat kasvaneet paljon, joka on minusta hyvä asia. Pelkäsin, että pillerit aiheuttaisivat seksihalujen heikkenemistä, mutta kävikin päinvastoin.
      Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen tuotteeseen, oli hyvä nähdä että toi niukka tiputteluvuoto kuitenkin loppui. Saa nähdä milloin tulee taas vuotoa, toivon että olisin niitä onnekkaita joilla menkat katoaa kokonaan.

    • apua454545455

      olisi mahtavaa jos joku tässä ketjussa osaisi auttaa mua. otin viikko sitten jälkiehkäisypillerin ja nyt pitäisi aloittaa minipillerit, mutta en ole varma onko minulla oikeat kuukautiset vai johtuuko vuotoni jälkiehkäisystä? Onko sillä väliä mistä vuoto johtuu? ''Kuukautiset'' on ollut nyt 3 päivää, mutta nyt vuoto on niin niukkaa ja olematonta että mietin voinko aloittaa minipillerit tänään? kyseessä siis juuri tämä merkki.

    • Anonyymi

      Jännä, miten eri ihmisillä sama tuote voi toimia niin eri tavalla!

      Itselläni vaikea selän akne katosi muutaman kuukauden käytön jälkeen ja samoin runsaat kuukautiset loppuivat kokonaan, jolloin veren rauta-arvotkin ovat paremmat.

      Mielialani ovat pysyneet tasaisina verrattuna esimerkiksi yhdistelmäehkäisypillereihin. Myöskään mitään hiustenlähtöä tai vastaavaa en ole huomannut.

      Paino on noussut hieman, minkä epäilen johtuvan ruokahaluni paluusta.

    • Anonyymi

      Heipä hei kanssasisaret.
      Itsehän olen syönyt desogestreeliä melko tasan 6 vuotta. Mikä tarkoittanee sitä, että olen ollut lääkkeeseen tyytyväinen. Seksielämä on ollut hyvää ja kuukautiset ovat olleet viimeksi 5 ja 1/2 vuotta sitten.

      Elikkäs... pillereiden aloittamisen jälkeen oli jatkuvaa "köyhää" tiputtelua puoli vuotta. Tästä tiputtelusta selvisin ohuilla pikkuhousut suojilla eli ei mitään tietoa kunnon menkoista.

      Minulle ei koskaan käynyt yhdistelmä ehkäisy ei renkaat tai mitkään pillerit. Olo oli kamala, jatkuva hiivatulehdus kierre plus migreeni. Ja alkoholin käyttö oli kokonaan pannassa sillä yhdistelmä ehkäisy triplasi krapulan... Näistä kaikista pääsin eroon siirtymällä desogestreelin.

      Mutta mutta... muistetaan kuitenkin se, että mikä sopii minulle ei välttämättä sovi kaikille muille. Jokaisen on kokeiltava itse, mikä sopii kenellekin. Sisarien tai äidin ehkäisyn mukaan on turha matkia. Meidän perheen naisilla on kaikilla ollut eri ehkäisy se sopivin. Yksi on ollut kierukalla, toinen yhdistelmäpillereillä ja minä taas pelkällä keltasrauhashormonilla.

      Eli kannattaa kokeilla jos lääkäri tai neuvolan hoitaja vaan antaa luvan. Keltarauhashormonia kuitenkin suositellaan vasta sitten kun yhdistelmäehkäisyn kaikki muodot on todettu huonoiksi sinulle.

      Onnea kokeiluun. Tämä täti jatkaa näillä pillereillä sitten kun se joskus on taas tarpeellista. Nyt on miehelle iskenyt viimein vauvakuume :)

      • Anonyymi

        Moikka!
        Olen syönyt kyseisiä desogestrel sandoz pillereitä nyt aika tasan vuoden. Söin pillereitä puolu vuotta ilman menkkoja tai minkäänlaisia kunnollisia sivuvaikutuksia. Puolen vuoden käytön jälkeen pillereiden ottamiseen tuli tauko kun olin lomalla enkä muistanut pillereitä ottaa sinne mukaan joten päätin aloittaa uudestaa seuraavien menkkojen tullessa.

        Noh.. Aloitin syömään pillereitä taas normaalisti ja puolen vuoden jälkeen alkoi menkat jotka ovat kestäneet kohta 3 viikkoa eikä loppua näy. Olen vakituisessa parisuhteessa enkä millään jaksaisi enään odottaa menkkojen loppumista jotta voisin elää taas normaalisti. Ennen tätä ei ole tullut menkkoja kertaakaan pillereiden syönnin aikana. Nyt mietityttää onko tämä normaalia ja pitäisikö pillereiden syöntiä ärsytyksestä huolimatta jatkaa.


    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt Desogestrel Sandozia noin 4 kuukauden ajan ja heti kun aloitin kuukautiset, kuukautisia ei enää tullut ja ei ole tullut vieläkään. Tästä olen siis tosi iloinen, sillä itselläni on ollut todella runsaat kuukautiset. Kuitenkin viimeisten 2 viikon sisällä itselläni on alkanut lähtemään hiuksia todella paljon ja se vähän pelottaa. Olen varannut ajan kapselin asennukseen ja siinä on samat vaikuttavat aineet kuin minipillereissä, ja siksi pelottaakin, että kapselin asennuksen jälkeen hiusten lähtö jatkuu vieläkin.

      • Anonyymi

        Unohdin myös mainita, että itselläni alkoi melkein heti minipillereiden aloitettua selkää tulla aknea.


    • Anonyymi

      Käytän kyseistä pilleriä jo toista kuukautta ja toimineet loistavasti. Pientä mielialan vaihtelua ilmeni käytön alussa, mutta sekin on hävinnyt. Toki tiputteluvuoto on alati vaivaava riesa mikä myös vaikuttaa seksielämään. Turhauttaa kun koko ajan joutuu pelleilemään siteiden kanssa ja kumppania ei hirveästi kiihota veri.
      Jos tiputtelua ei laskettaisi, olisi pilleri täydellinen itselleni. Kuukautisteni sietämätön kipu ja runsas vuoto ovat mennyttä mistä olen enemmän kuin onnellinen.
      Kamalasti kuumottelen, jos tämä tiputtelu ei lakkaa pian. Alkaa vähän väsyttää tällainen. Kauhulla luen, kun joillain on näemmä puolikin vuotta kestäneet.

    • Anonyymi

      Moi!

      Mulla takana vuosi ja 4kk minipillereitä. Olen vakituisessa parisuhteessa ja tarvitsin ehkäisykeinon joka olisi helppo ja vähentäisi kuukautiskipuja. E-pillereistä kavereilla oli niin huonoja kokemuksia että aattelin että minipillerit saattaisi toimia. Noh niinhän ne toimikin aluksi. Mieliala oli ihan hyvä, lukuunottamatta ärtymystä jolle ollut varsinaista syytä. Seksissä huomasin limakalvojen kuivuvan mutta ajattelin että kyllä se tästä tasoittuu.
      Vuotoa yhtäjaksoisesti kesti 4kk mutta halusin olla kärsivällinen.

      Pillereihin jo tottuneena en hoksannut mistä kaikki ylitsevuotava vitutus ja omistushalu kumpuaa. En osannut yhdistää jatkuvia kilareita pillereihin. Masennus, passiivisuus ja ahdistus hiipi vähitellen vuoden saatossa ja luulin että olen vain rasittunut ja väsynyt. Suhde alkoi menemään huonosti sillä raivosin joka ikisestä asiasta.

      Aloin miettimään milloin minusta tuli henkilö ketä en enää tunnista omasta käyttäytymisestäni ja se ajoittui noin 10 kuukauden päähän. Keskustelin kavereiden kanssa minipillereistä ja he kertoivat kokemuksiaan. Erään Riidan jälkeisenä aamuna mietin ettei minulla ollut jälleen kerran syytä raivota. Jätin pillerit pois ja kuuden päivän jälkeen olo oli autuaallisen seesteinen - henkisesti. Keho haki paikkaansa hormoneiden jäljiltä ja oli kaikennäköisiä oireita unettomuudesta etomiseen.

      Mun kokemus on, että vaikka aluksi pillerit voivat tuntua taivaalliselta ratkaisulta, hormonien aiheuttamat sivuoireet voivat hiipiä pitkän ajan saatossa niin, ettei niitä edes huomaa. Kannattaa kuunnella kehoa ja mieltä. Jollekin ne sopivat - itse en aio lähteä hormonihöyryihin enää mukaan.

    • Anonyymi

      3kk näitä nyt syönyt ja sen 3kk on menkat kestäneet muutamia päiviä lukuunottamatta. Tiputtelua koko tämä aika ja taas oli kunnon menkoilla 4pvää väliä. Nyt sain lekurilta määräyksen syödä 2pilleriä 2vkoa putkeen mutta ei siitäkään ollut mitään apua.
      Hermo kiireellä, parisuhde kärsii ja ottaa vaa päähän aamusta iltaan. Eikö tää paska lopu ikinä 😳 enkä voi heittämällä vaihtaa toiseen merkkiinkään kun kaikki muut asiat huomioidaan. Eipä tässä tiedä mitä tehdä enää mut alkaa oleen tilanteeseen ihan loppu.
      Jos olisin tiennyt tän negan määrän mitä mää kyseiset pillerit aiheuttanu niin en olisi ottanu kokeiluu.

    • Anonyymi

      Minulla on pilelri auttanut kipuhin yms. tosi hyvin ja alussa oli aika pitkään random pieniä vuotoja ennen kuin tasaantui. Ei ole ollut valittamista. Ihanaa kun ei tarvitse kärsiä menkoista tai jatkuvista epämääräisistä kivuista.
      Veritulppa huolestuttaa mitä kauemmin käyttää ja ikää tulee, että pelkään sitä kun joku päivä en saa käyttää enää. Mikäs sitten pelastukseksi, että ei ole aina kipeä?
      Umpparitähystyksessä ei mainittu endrometrioosia yms., joten ei tiedä edes syytä mikä hormooneissa mättää.

    • Anonyymi

      cerazetesta vaidettiin desogestreliin, tämän sandoz valmisteen aikana (jota olen syönyt vuosikausia) Tunnottomuus, hiusten lähtö, iho huonontunut jäätävästi/teininä ei edes ollut mitään aknea, finnejäkään tuskin. Tämä valmiste on surkea minun kohdallani, täytän nyt 30 ja ajattelin lopettaa valmisteen käytön. Menee hiukset, iho, mielenterveys ja harmittaa kun kerrankin asiallinen puoliso, mutta halut ja tunnot lääkkeen takia pilattu.

    • Anonyymi

      Älkää hyvät tyttäret/naiset syökö tätä valmistetta, kyllä se teidän puoliso voi käyttää kondomia. Mikä järki teidän osalta syödä tuota, kun seksissä olette tunnottomia ja muut oireet kalvaa. Elkää syökö tuota pelkkien puolison tekosyiden takia, että ei voisi mies hoitaa sen ehkäisy puolen välillä. Liikaa jätetään naisten vastuulle ehkäisy ja sen aiheuttamat ongelmat.

    • Anonyymi

      Itse aloitin kyseiset pillerit eka viikko meni ihan ok sen jälkeen menkat kestivät lähes 3 kk putkeen siihen asti kun vaihdoin yaz pillerit. Ei sopinut minulle. Jatkuvat runsaat menkat, anemiaa ilmeni, väsymys, masentuneisuus yms

    • Anonyymi

      Mulla määrättiin tuo lääke runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin (ja ehkä endometrioosiin, ei olla varmoja onko sitä kun ei suostunut tutkiin, sama hoitokeino kuulemma oli tai ei) että se lopettaisi ne... Söin ensimmäisen 25 päivää normaalisti, sitten tuli tavalliset runsaat kuukautiset kuten yleensäkin, MUTTA nyt ne on jatkunut on offina sen melkein kuukauden putkeen 🙃 Normaalisti mulla oli säännölliset kuukautiset n. 26 päivän välein ja vuoto kesti 4-6 päivää, ei ole normaalia tämmönen tiputtelu viikkoja, kuuluuko asiaan vai pitäskö mun soittaa johonkin.? Myöskään kipuihin ei oo auttanut, päinvastoin. Ihme kipuja on tullut alavatsalle ja tänään vihloi myös virtsatessa, tuntuu myös kuin alapäästä vetäisi suonta vähän väliä... Olo on myös tosi aneeminen ja huimaa, väsyy ja hengästyy helposti, pakko varmaan pyytää rautaarvot verikokeilla...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe