Hei!
Meillä oli mieheni kanssa pieni sanaharkka dieselautoista. Meillä molemmilla on bensa-autot ja harvemmin ajetaan dieseleillä. Noh. Tuossa yhtenä päivänä olin mieheni kyydissä ja ajettiin farkkudieselillä, jossa oli 6 vaihdetta.
Mieheni vaihtoi kutoselle ajaessaan n. 80-82km/h ja kierrokset oli reippaasti alle 2000. Minulle on muutamat dieselin omistajat painottaneet, että dieselillä tulisi aina pitää kierrokset yli 2000:ssa. Mieheni nauroi minulle ja sanoi kyllä tietävänsä miten näitä pelejä ajetaan.
Kumpi oli oikeassa?
Dieselkärry ja kierrokset
35
7126
Vastaukset
- duramaxx
Kumpi oli oikeassa? ei kumpikaan
muijan diesel moottorilla varustetussa autossa 80km/h vauhdissa kierroksia on noin 1900 ja vaihteistona on 5 vaihteinen automaatti.omassa diesel 6 vaihteinen automaatti on kierroksia 80 vauhdissa 1300.molemmat autot ovat ns. maastoautoja.
kyllä se kierrosten määrä riippuu siitä kuinka hyvin kyseinen auto jaksaa mennä milläkin kierroksilla. - vihreällä alueella
Jos haluaa rikkoa autostaan paikkoja niin vedättää mahdollisimman matalilla kierroksilla aina. Aikoinaan dieseleissä oli kierrosluku mittarissa vihreä alue mitä kannatti noudattaa.
- VolleV50
Nykydieseleissä on hiukkassuodattimet. Luulisi, että sen tukkeentumiseen vaikuttaa se, ajetaanko korkeilla vai matalilla kierroksilla. Kaikki dieselistithän tietävät, että ennen katsastukseen menoa kannattaa ajaa moottori lämpimäksi ja sitten huudattaa sitä ajaen pienellä vaihteella. Moottorista kuin moottorista pöllöhtää savua, kun paikat putsaantuu. Jos auto ei läpäise pakokaasupäästöjä, yleensä katsastusmies neuvoo tekemään ajolenkin edellä kuvatulla tavalla. Tämäkin jo kertoo, että korkeat kierrokset pitävät paikat paremmin puhtaina.
- greas
> Kaikki dieselistithän tietävät, että ennen katsastukseen menoa
Kannattaa tuota harrastaa muutenkin. Pakoputken liikkuvat osat kuten EGR-venttiili ja turbiini tykkäävät puhtaudesta. Joten noki kannattaa puhaltaa pois antamalla moottorin pyöriä täydellä nopeudella esimerkiksi kerran päivässä tai kerran matkassa, miten nyt kukakin ajaa. Eikä varmaan ole haitaksi, jos kiihdyttää poljin lattiassa, jos sen pystyy tekemään särkemättä renkaita vaikka kolmosvaihteella.
Komppaan vaihtoehtoa: ei kumpikaan.
Eli ihan riippuu autosta. Omassa kuusivaihteisessa ihan kulutusmielessä kutosta tulee käytettyä nykyään vasta yli 100 km/h nopeuksissa. Jaksaa kyllä mennä 80 vauhteja, mutta kiihtyvyys on niin työlästä, että pahaa tekee.
Tarkoittaa siis, että kutosella minimikierrokset jossain 1800 rpm paikkeilla.
Toisaalta taas yli 2000 rpm jatkuvasti? Tarkoittaisi että neljääkymppiäkin mentäisiin kakkosella... Ei kiitos. Alkaa jo moottoriäänet kantautumaan sisälle noissa kierrosnopeuksissa.
Auton ohjekirjassa kerrotaan, joskus jopa nopeusmittariin merkitään, nopeudet, joissa vaihteita suositellaan vaihdettavan.- sanaharkka
Kiitos nopeista vastauksista. Kyllä se minusta hullulta tuntui, että ajetaan kutosella 80km/h ja kierrokset noin 1400-1500.. Eli oon mie siinä kohtaa ees pikkusen ollu oikeessa? Pitää lähtä pätemään ukolleni :D
- uusi 8-v diesel
On omituinen tulkinta. Jos 1400-1500 rpm on hullua, miten autovalmistajan suunnittelijat voivat kaikki olla hulluja, kun automaattivaihteiset nykydieselit pitävät pyörimisnopeuden välillä 1100 -1400 tavallisessa maantie- ja kaupunkiajossa, jos ei vartavasten kiihdytellä? Käypä koeajamassa uutta automaattiautoa.
- PuSe
Olen rouvan kanssa samaa mieltä. Taajamapyöritykset ym. tulee tehtyä yleensä vaihtelevilla kierroksilla, mutta pitemmät reissut kyllä siten että tuon boxerdieselin kierrokset ovat mieluummin yli kuin alle 2 tuhatta.
Hiukkassuodatinkaan ei mene enää niin usein tukkoon kuin aikaisemmin kun tuli ajeltua ohjekirjan mukaan. Kulutuksessakaan en ole huomannut mitään eroa sillä ajanko moottoritiellä vitosella vai kutosella. Cruise pitää paremmin vauhdin tasaisena myös vitosella.
Toinen vanhempi diesel on sellainen että sitä kannattaa välillä polkaista että karstat lähtee. Siinä vääntö alkaa jo 1100 rpm:llä olemaan sitä luokkaa että sillä voi ajella pienemmilläkin kierroksilla.
Nykydieselit on niin paljon erilaisia kuin vastaavat ennen vanhaan. - tyhjäkäynti kuskit
Ompa pirun urpoa porukkaa
"Nykydieselit on niin paljon erillaisia kuin vastaavat ennen vanhaan."
Uskomattomia idiootteja jotka ei ymmärrä mitään dieseltekniikasta.
Ostakaa hyvät idiootit bensa auto jos on tarve ajella tyhjäkäynnillä !!!!! - ongelmia karkuun
Kuten aina, niin myös tähänkin hyvään keskusteluun lopulta ilmaantuu joku jonka omat vaikeudet ovat suurempia kuin keskustelussa oleva aihe. Edellisen kirjoittan oli vaan ihan pakko saada purkaa pahaa oloaan johonkin. Onneksi meillä on nykyisin netti, niin moni mummo jää potkimatta kadulla.
- pjpkoopk
Mulla ainakin auto ilmottaa 2000 rpm kohdalla että vaihda isompaa silmään. Ja 1200-1300 että vaihda isomalle. 2000rpm ja yli turbo on pelissä mukana, joten 1400-1900 sopiva alue missä kiekat pitää dieselissä, 1,6 litrasessa 6 lovinen laatikko
- pjpkoopk
siis pienemmälle 1200-1300 kohdalla...
- vaihtoavustin kertoo
Omassa Ceed-dieselissä (manuaali) on vaihtoavustin, joka kertoo milloin tulisi vaihtaa ylöspäin (tai alaspäin).
Vaihtoavustimen mukaan useimmissa tilanteissa n. 1800 kierrosta on se oikea paikka ylöspäin vaihtamiseen, alaspäin yleensä vähän alempi.
Mäkisellä tiellä tai kuorman kanssa himpun verran korkeammat arvot. - 3456
Niin, eihän dieseleitä ole kierroskoneiksi tarkoitettukaan, ja niiden yksi parhaista ominaisuuksista on juuri vääntö alhaisilla kierroksilla. Silti on hyvä muistaa, että vedättäminen liian pienillä kierroksilla ei tee hyvää, ja automaatithan vaihtavatkin silloin pienemmälle. Tässä pätee kuten kaikessa muussakin: järki mukana.
- voi ajaa alle 2000
On täysin ok ajaa tasaista 80 nopeutta suurimmalla vaihteella alle 2000 kierroksen.
Nykydieselissä on paras vääntö 2000 kirroksen paikkeilla.
Omani ainakin kulkee ihan nätisti alle 1500 kirroksella tasaista nopeutta ajaessa. Ripeämpään kiihdytykseen kannattaa vaihtaa pienempää. Havoin käy omassani kierrokset yli 3000.
Vaimon bensaturbossa on vaihteenvaihto-opastin ja sekin neuvoo jo alle 2000 kierroksen vaihtamaan suurempaa jos ajaa tasaista nopeutta.
Tais olla Tommi Mäkinen joka tuskaili että ei meinaa oppia ajamaan riittävän suurilla vaihteilla kuten nykyautojen moottori toimisi parhaiten, vaan vanhasta muistista vinguttelee liian suurilla kirroksilla. - sanaharkka
Empä vielä uskaltautunutkaan lähtä pätemään ukolleni, sillä tää keskusteluhan tuo kokoajan uusia näkökulmia aiheeseen. Taitaa ollakin mun näkemykset vanhentuneita siitä, että matalat kierrokset olisi "jurruttamista" ja moottorille haitallisia.
Voiko jotain yleispätevää edes sanoa? Vai onko kaikki autosta kiinni? Tää diesel, jota myö ajettiin oli n. vm 2009. Aikanaan muistan kun iskä marmatti jos "jurruttelin" liian isolla vaihteella. Onko muuten dieselissä ja bensakoneessa eroa tässä suhteessa?- kguy
Ehkä joskus kaasutinmoottorien aikaan oli parempi kurrata isoilla kierroksilla. Nykyään dieseleissä on monivaiheinen polttoaineenruiskutus ja kaksoismassavauhtipyörät, värähtelyt ovat erittäin hyvin hallinnassa. On vaikea sanoa mitään yleispätevää, että moottori hajoaa, jos ajaa jollain tietyllä tavalla. On hyvin autokohtaista, mikä paikka hajoaa. Voihan esim. olla, että jokin moottoriin kiinnitetty laite hajoaakin ensimmäisenä, kun ajetaan pitkään jollain tietyllä tavalla. Harvemmin varmaan sentään itse moottori hajoaa, sehän on paksua rautaa. Luulisin, että vaihteisto tai jokin muu hajoaa ennemmin.
Vaatisi erittäin laajoja tutkimuksia selvittää tieteellisesti, onko jotain tiettyä ajotapaa syytä välttää. Pitäisi tehdä kattavat mittaukset ja analyysit värähtelyistä, tämä kaikki suurelle joukolle autoja, joiden värähtelyjä ja ajotapoja seurattaisiin jatkuvasti kokeen aikana eli siis jopa vuosien ajan. Tällaisiin ei liene mahdollisuuksia kuin valmistajilla.
Parempi vain siis että ajelee vain. Jos vaihteisto hajoaa vähän ajetusta autosta, niin veikkaisin että olisi aika todennäköistä saada valmistaja osallistumaan korjauskustannuksiin vetoamalla kuluttajansuojaan, jos siis tarpeen. - jurk3
kguy kirjoitti:
Ehkä joskus kaasutinmoottorien aikaan oli parempi kurrata isoilla kierroksilla. Nykyään dieseleissä on monivaiheinen polttoaineenruiskutus ja kaksoismassavauhtipyörät, värähtelyt ovat erittäin hyvin hallinnassa. On vaikea sanoa mitään yleispätevää, että moottori hajoaa, jos ajaa jollain tietyllä tavalla. On hyvin autokohtaista, mikä paikka hajoaa. Voihan esim. olla, että jokin moottoriin kiinnitetty laite hajoaakin ensimmäisenä, kun ajetaan pitkään jollain tietyllä tavalla. Harvemmin varmaan sentään itse moottori hajoaa, sehän on paksua rautaa. Luulisin, että vaihteisto tai jokin muu hajoaa ennemmin.
Vaatisi erittäin laajoja tutkimuksia selvittää tieteellisesti, onko jotain tiettyä ajotapaa syytä välttää. Pitäisi tehdä kattavat mittaukset ja analyysit värähtelyistä, tämä kaikki suurelle joukolle autoja, joiden värähtelyjä ja ajotapoja seurattaisiin jatkuvasti kokeen aikana eli siis jopa vuosien ajan. Tällaisiin ei liene mahdollisuuksia kuin valmistajilla.
Parempi vain siis että ajelee vain. Jos vaihteisto hajoaa vähän ajetusta autosta, niin veikkaisin että olisi aika todennäköistä saada valmistaja osallistumaan korjauskustannuksiin vetoamalla kuluttajansuojaan, jos siis tarpeen.ookko insinjööri?jutut ovat yhtä hölmöjä.
- jölk
jurk3 kirjoitti:
ookko insinjööri?jutut ovat yhtä hölmöjä.
Eipä sinultakaan näytä kovin järkeviä juttuja tulevan.
- HDI 2.0 2000 66 kW
Sitikan käyttöohjeessa lukee aja suurimmalla vaihteella, jolla moottori pyörii tasaisesti tjsp. Eli kunhan se ei käy tr-tr-tr-tr kuin Zetor vaan pörisee tasaisesti kuten nyt nelisylinterinen tekee. Siispä ilmeisesti hirveästi väliä ei ole tuolla, muutenhan mittarissa olisi mainittu vihreä alue, joka muuten riippuu vaihteestakin. Ykkösellä se käy tasaisesti kaikilla nopeuksilla, viitosella alle 1500 eli 60 km/h on tr-tr-tr -aluetta. Korvissa alkaa ikävästi sirisemään, kun jyrinä käy liian voimakkaaksi, joten siinäkin on yksi peruste vaihtaa vaihdetta.
- kevyesti menee
No mulla on tuore 2012-mallinen 2-litrainen diesel-automaatti. Tasaista 80-mittarinopeutta kun mennään, niin D6 on taulussa ja kierrokset siinä 1200 rpm tuntumassa.
- oppikaa moottori
Ei sillä ole merkitystä paljonko on kierroksia missäkin vauhdissa, se on oleellista, millainen kuormitus moottorilla on, siihen taas vaikuttaa voimansiirron välitykset, kuorma ja olosuhteet monin tavoin. Samalla autolla voi olla ok ajaa 1200 rpm/80km/h, tai 2000 voi olla liian matalalla vedätystä. Yleispätevää ohjetta ei ole tietty nopeus/kierrokset. Moottoria pitää osata kuunnella, tälläkin palstalla asia on mennyt ihmeelliseksi jankkaamiseksi jostakin virallisesta säännöstä.
Kuormittaminen moottoria voimakkaasti alhaisilla kierroksilla on vahingollista, öljynpaineen on tarkoitus pitää kampiakselin ja kiertokankien välillä ohuella paineenalaisella öljykalvolla erillään, pintapaine kasvaa liikaa alhaata vedätyksessä, eikä voitelu toimi kuten pitäisi. Moottori ei kärsi pienillä kierroksilla ajamisesta, jos edetään pintakaasulla, kiihdytettäessä voi olla tarpeen vaihtaa sitten parikin pykälää pienemmälle, eli käytetään kierroksia vaihtelevasti tarpeen mukaan.- shrtb
> tälläkin palstalla asia on mennyt ihmeelliseksi jankkaamiseksi jostakin virallisesta säännöstä.
Ei minusta ole.
> pintapaine kasvaa liikaa alhaata vedätyksessä, eikä voitelu toimi kuten pitäisi.
Minusta moottori pitäisi mitoittaa niin ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Tavalla tai toisella se on estettävä, olkoon tapa vaikka öljypumpun ylimitoitus tai rajoitus moottorinohjausohjelmassa. Siksi uskon, että näin onkin tehty. Esimerkiksi Fordin 1,8-litrainen moottori sammahtaa tyhjäkäyntinopeudella kuin seinään, jos siitä yrittää väännättää liian suurta voimaa ulos. - kevyesti menee
Minkäs mahdat kun ajat tasaista 80 km/h ja automaatti 6-vaihteella pitää kierrokset 1200 rpm. Voihan sitä hetken kiihdyttää, niin pienempäänhän se vaihtaa ja nopeus nousee, mutta taas se siihen 80 kmH ja 1200 rpm/min asetuu, vaikka kuinka kuuntelisi moottoria.
- jhgfghjhbnm
shrtb kirjoitti:
> tälläkin palstalla asia on mennyt ihmeelliseksi jankkaamiseksi jostakin virallisesta säännöstä.
Ei minusta ole.
> pintapaine kasvaa liikaa alhaata vedätyksessä, eikä voitelu toimi kuten pitäisi.
Minusta moottori pitäisi mitoittaa niin ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Tavalla tai toisella se on estettävä, olkoon tapa vaikka öljypumpun ylimitoitus tai rajoitus moottorinohjausohjelmassa. Siksi uskon, että näin onkin tehty. Esimerkiksi Fordin 1,8-litrainen moottori sammahtaa tyhjäkäyntinopeudella kuin seinään, jos siitä yrittää väännättää liian suurta voimaa ulos.Et ole sitten nähnyt kiertokangen liukulaakereita, joilla on jatkuvasti vedätetty liian pienillä kierroksilla. Moottorin hajottamista ennen aikojaan taitamattoman käsissä ei voi estää tekniikalla, varsinkin jos puhutaan manuaali vaihteisesta, pätee kyllä automaattiinkin. Ei moottori heti hajoa, mutta jotkut ajaa koneella 800 000 km, toinen saa samanlaisen loppumaan 200 000 km, tästä on kyse.
- khhl
jhgfghjhbnm kirjoitti:
Et ole sitten nähnyt kiertokangen liukulaakereita, joilla on jatkuvasti vedätetty liian pienillä kierroksilla. Moottorin hajottamista ennen aikojaan taitamattoman käsissä ei voi estää tekniikalla, varsinkin jos puhutaan manuaali vaihteisesta, pätee kyllä automaattiinkin. Ei moottori heti hajoa, mutta jotkut ajaa koneella 800 000 km, toinen saa samanlaisen loppumaan 200 000 km, tästä on kyse.
Miten olet todennut mainitun liian pienillä kierroksilla vedättämisen?
- VolleV50
Automaattin ohjelmoinnissa päällimäisenä tavoitteena on polttoainetalous. Toki moottori ja vaihteisto kestävät matalat kierrokset, olivat ne sitten automaattivaihteen tai kuljettajan valitsemia. Ongelmaksi jää noki, jota syntyy sitä enemän mitä epätäydellisempää palaminen on, ja sitä tapahtuu eniten matalilla kierroksilla - tai ennemminkin noki jää pienillä kierroksilla kanavistoon koska pakokaasun virtausnopeus on matala. Joka ikinen diesel pölläyttää mustaa savua (nokea) kun sillä pitkän rauhallisen ajon jälkeen kiihdytetään rivakasti tai nostetaan kierrokset maksimiin. Jos tätä ei tehdä, tai kun aina ajetaan matalilla kierroksilla, nokea kerääntyy aina vaan lisää, ja se nopeuttaa hiukkassuodattimen tukkeentumista.
Bensakoneelle pätee periaatteessa sama, mutta dieselin nokihiukkaspäästöt ovat täysin eri luokkaa bensakoneesen verrattuna sekä laadullisesti että määrällisesti. Dieselin noenmuodostus näkyy hyvin moottoriöljystä, tuorekin öljy muuttuu heti mustaksi.- toyooooooooooota
ei mun-07 2.2 d4d ave ainakaan pöllytelly katsastuksessa... 0.30 oli lukema ja aina ajan 6 vaihteella noin 85 km/h todellista maantiellä (179tkm mittarissa).... 1700rpm noin..... tietty tulee "amisteltuu" välillä risteyksissä... ;)
- lunttaa ohjekirjast
=>Minulle on muutamat dieselin omistajat painottaneet, että dieselillä tulisi aina pitää kierrokset yli 2000:ssa.
Näille neuvojille saa naureskella, ovat joko vanhoja miehiä tai kaahareita.
Omassa autossani paras vääntölukema on kierroksilla 1750, ja niillä kierroksilla se jaksaa parhaiten kuormitusta. - Korjaaja..
Vedättäkää vain pikku kierroksilla ja tehkää kalliita laatikko remontteja.. voitelu ei riitä laatikossa ajettaessa liian suurella vaihteella ajonopeuteen nähden. esim 5 tai 6 pykälä ja alle 60km/h vauhtia.
- ioij
Tarkoitatko siis että esim Volksun DSG on tehty niin, että se toimii jatkuvasti vajaalla voitelulla? Sehän nimenomaan käyttää juuri 5. ja 6. vaihdetta alle 60 km/h nopeudella.
- ojiö
Varmaan tendenssi on sellainen, että käyttöakselin pieni pyörimisnopeus heikentää roiskeisiin perustuvaa voitelua. Kuitenkin noita voitelun heikkouksia voi olla myös suurilla nopeuksilla. Citroën Xsaran käyttöohjekirjassa lukee, että ei saa ajaa pitkään samalla nopeudella (muistaakseni totutusajon aikana). Vaihteiston voitelu voi olla yksi syy kirjoittaa tuollaista.
Kuten tuossa mainittiinkin, jollain ajotavalla voi moottorilla ajaa 800 Mm kun taas jollain toisella se voi hajota 200 Mm:n kohdalla. Tässä on jo paljon oletuksia, eikä toisaalta kukaan ole esittänyt erityisen pitävää näyttöä eikä myöskään ajotapoja ole juurikaan kvantifioitu. Koska en halua ajaa nykyisellä autollani yli 300 megametrin, ajelen jatkossakin polttoainetta säästellen 5. vaihteella yli 70 km/h, 4. vaihteella 50...70 km/h jne. toki kuormituksestakin riippuen. - Anonyymi
ioij kirjoitti:
Tarkoitatko siis että esim Volksun DSG on tehty niin, että se toimii jatkuvasti vajaalla voitelulla? Sehän nimenomaan käyttää juuri 5. ja 6. vaihdetta alle 60 km/h nopeudella.
Ja juuri nämä vag-konsernin dsg-laatikot hajoavat ympäri maailmaa :D
Ruotsissa eivät kelpuuta enää edes takseiksi noita paskoja
- fiy.ö
Eikös nämä uudemmat volkkarit ole juuri hajonneista vaihdelaatikoistaan kuuluisia? Roiskevoitelu ei toteudu täydellisesti jos laatkon rataspakat pyörivät liian hitaasti laatikon rasitukseen nähden. Nämä viat ei ilmene heti mutta ajansaatossa alkaa laakerit pettää ja rattaiden hammastukset kulua mikä tietysti lisää voiteluun joutuvia epäpuhtauksia. yms..
- suora_kutonen
Dieseli kyllä kestää jyrryyttää pienillä kierroksilla. Tämän vastapainoksi pitää sitten kiihdytellä punarajaan asti säännöllisesti. Terve kone kyllä tämän kestää ja pitää siitä vain!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869