Mitä Hammaslääkäri tekee..?

Helga99

Mitä hammaslääkäri tekee rei'jän aluille ? poraako se niitä vai antaako se niiden vain olla :oo Mulla on tullu nyt uuden vuoden jälkeen reijän alkuja, ja kun en millään haluaisi mennä hammaslääkärille haukuttavaksi. niin haluisin tietää että onko ne reijän alut niin vakavia asioita ;)
- kiitos jo vastaat minulle :)

15

2329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olloshyvä

Jos ne on pieniä niin ei tee mitään.

Eikä ne niiiin vakavia oo.

• moraalisaarnaaja:-D

Pese hampaat aamuin illoin ja valtä jatkuvaa napostelua tai happamia juomia (kolat ja muut). Käsittääkseni reiän alut voivat korjaantua silloin itsestään.

Hammaslangalla pysyy ikenet terveinä ja suuvedellä voi vielä viimeistellä puhdistuksen.

Taitaa hammaslääkärit sitten vielä nykyisinkin moittia? Tarkoitus on hyvä, mutta ei ehkä kannusvasti ilmaistu.

Reiän alku on alku reiälle, jos ei muutosta tapahdu.

• Alaa opiskeleva

Mikäli suuhygienia kohdillaan voi reiät remineralisoitua. Eli initiaali = alkavia reikiä ei vielä paikata. Jatka huolellista harjausta ja tarkastele tilannetta, mutta älä liian pitkään jos tulee vihlontaa tai reiät kasvavat/laajenevat!

Suuveden käyttö ei ole mitenkään pakollista eikä tarpeellista hampaiden harjauksen lisänä normaalissa tilanteessa. Harjaus ja lankaus erittäin suositeltavia. Fluoripitoisen hammastahnan käyttö myös..

• Pysäytettävä karies

Ei hammaslääkäri korjaa alkavia reikiä vaan sinä itse! Kun kyseessä on kiilteessä oleva, etenevä reikä, sitä kutsutaan pysäytettäväksi. Hyvällä kotihoidolla on mahdollisuun saada pinta korjaantumaan/kovettumaan ja reiän eteneminen pysäytettyä. Tähän tarvitaan huolellinen puhdistus hammasharjalla ja välien puhdistus (usein ongelma väleissä) fluorihammastahnalla. Syöntikertojen rajoittaminen 5-6 päivässä vähentää happohyökkäyksiä ja ksylitolin käyttö pysäyttää happohyökkäyksen myös. Joskus lisäfluori esim. purskutteluina on tarpeen.
      Jos em. ohjeita ei noudateta, kiillekaries yleensä etenee hammasluuhun ja sitten se on korjattava paikkaamalla. Paikkaus ei lopeta reikiintymistä, vaan se jatkuu ellei sen syihin puututa.

• Helga99

Kiitti kaikille ♥

• hampaaton1

Voi lapsonen, minäpä kerron sulle.Ennen ajattelin et joo muutama pieni reikä, vaikka välillä vihloikin, ei haittaa. Onhan kipulääkkeitä.No vihlominen loppui, kunnes toinen hammas aloitti ja sit taas toinen. Jatkoin vuosikausii näin että tyrehdytin kivun tilapäisellä lääkekuurilla.Buranaa ja välillä viinaa ni ei ollut kipuja.Kunnes enää ei auttanut kipuihin omat lääkkeet.Multa alettiin repii hampaita.Yks sielttä, toinen täältä.Ja samalla paikkailtiin ja kun se ei auttanut niin taas hammas irti.Mul on nyt vuodessa revitty 8 hammasta jotka ois voitu pelastaa jos oisin mennyt ajoissa lääkäriin. En mennyt koska pelkäsin sitä kun ei puudu kunnolla.Tämän kerroin omalle lääkärille joka otti asian tosissaan.Mulla oli niin pahoja mätäpatteja suussa että meinas aivot lentää pihalle, särky oli niin kova.Nyt hampaani hoidettu ne mitä jäljellä on.En myöskään ennen pessyt hampaita kunnolla.Kun pehmeetä leipää syödessäkin lohkesi puolikas hammas irti se ei oo leikin asia.Hyvät nuoret huolehtikaa suustanne.Ja älkää ajatelko et ei mulle noin käy.Lopuista hampaista pidän huolen että ne pysyis ees suussa.

• bipfilmi pois
      • !!!!!!!!!!!!!!

Sokerin ja hiilarien pois jättäminen ei auta, silti hampaat on pestävä hyvin.

Miksi nämä VHH-hurahtaneet tunkee jokaiseen keskusteluosioon.

• §3213212r2r

Galaktinen hammasräätäli aina poistaa hampaasi.

Au-Tomaattisesti, automaattisesti siis.

• reijän alut

Mistä tiedät että sinulle on ilmestynyt yhtäkkiä alkavia reikiä? Oletko käynyt hammaslääkärillä? Alkavia reikiä ei nimittäin kovin helposti itse huomaa.

• Pelastussanoma

Ne VHH:t tunkee joka paikkaan koska se on uskonto,niinkuin hyvin moni muukin asia nykyään.Superfood,D-vitamiini,Salaliitot....yleensä auttavat kaikkeen ja selittävät kaiken,se joka niihin uskoo pelastuu.Tiedettä ei käsitetä oikein.

• ripethepooh

Kyllä se nyt on niin, että hopi-hopi, kiireellä lekuriin.
      Jos kerran kyseessä on reikä, niin se on paikattava.
      Itsepetosta on se että hokee "kyl se siitä itsestään korjaantuu"
      Mul tuli auton renkaaseen reikä. Ei sekään hokemalla tullut mikskään, paikattava oli.

EI hammaslääkärit mitään hauku nykyään!
      Voi ne kertoo, mite hampaita pitäis hoitaa. Mut ei ne rupee sun reijistä vittuileen, ei.

Jos kipua pelkää, nykyiset puudutusaineet ovat tehokkaita ja lisäksi suu ei oo tuntitolkulla puutuneena homman jälkeen. Mulla ei ees puuduteta nykyään paikkauksessa. Sovitaan aina lekurin kaa että ala porata JA JOS alkaa sattuun, sit puudutetaan.

Mulla oli aikoinaan hammaslääkäriKAMMO, ei PELKO vaan totaalinen kammmo. Ei enää. Tapiolan tervarin hammaslääkärit paransi sen (Kiitos!).
      Jos pelottaa, sano se heti reilusti ekana asiana lääkärille. Jo ovella. Ne kyllä ymmärtää ja toimii sen mukaan sun parhaaksesi. Se on niitten homma ! ! !
      HOPI-HOPI, menoks jo!

• vmije

Reippaasti vaan hoitoon..

• Myöhästyit

Eiköhän Helga99 käynyt hammaslääkärissä jo vuosi sitten.

• zdg564

Reiät kannattaa korjata ajoissa ettei hammas joudu juurihoitoon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe