Sinä töykeä asiakas

wonderr

Me kaikki tiedämme, että asiakkaissa on se tietty ryhmä, jotka ovat eläneet valheessa ja kuvittelevat omistavansa maailman. Tämän ryhmän ihmiset katsovat asiakaspalvelijaa kuin likaista tiskirättiä ja puhuvat (tiuskivat) kuin koiralle. Ei sillä, että koiralle olisi suotavaa tiuskia : D Luultavasti tätä ketjua lukee myös jokunen maailman omistaja. Heille haluaisin kertoa suru-uutisen: asiakaspalvelija EI ota henkilökohtaisesti sinun älytöntä meuhkaamistasi. Vaikka me palvelemme iloisesti hymyillen, sisimmässämme mietimme: mikähän tuotakin vaivaa? Uskomattoman lapsellinen tapaus.

Jos siis luulette saavuttavanne asiakaspalvelijan kyykyttämisellä jotain, ikävä kyllä luulette väärin. En tiedä muista, mutta itse en todellakaan muista Sinua enää pari sekuntia poistumisesi jälkeen. En muista, mitä olet sanonut, miltä näytät tai mitään muutakaan. Miksikö? Koska minua ei kiinnosta...

Käyttäydytään kuin aikuiset, eikös juu. :-)

148

5857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wonderr

      Me kaikki tiedämme, että asiakkaissa on se tietty ryhmä, johon kuuluvat ihmiset ovat eläneet valheessa ja kuvittelevat omistavansa maailman.*

      • kauppias 50 vuotta

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.


      • Paukkias50vuotta
        kauppias 50 vuotta kirjoitti:

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.

        Kyllä huomaa, että olet kauppias :) Varmaankin K-Kauppias? Siinä hommassa pärjää meinaan vaan pöljät työnarkomaanit ja vaihtoehtoisesti talousrikolliset . Asenteestasi päätellen kuulut ekaan ryhmään, jotenkin tuo lausahdus "jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika" sekä kyvyttömyys käyttää isoja alkukirjaimia viittaa siihen. Ihme matelua.


      • ostelijamakseli
        kauppias 50 vuotta kirjoitti:

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.

        Tuo on niin totta, itsehän olen hylännyt pari liikettä ihan vaan sen takia ettei palvelu näyttänyt maistuvan vaikka vapaita myyjiä olikin. Siitä jää semmoinen huono fiilis ja jotenkin automaattisesti karttaa niitä liikkeitä. se vielä että en yleensä mene vain "katselemaan" vaan todella tarvin jotain ja ostan, hyvä myyjä sen minulle myös myy.


      • myyjä...ei kauppias
        kauppias 50 vuotta kirjoitti:

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.

        hei kauppias 50v (kauppiaanako vai ikä...)
        tuo taitaapi olla hieman vanhanaikaista....sanoa "asiakas on aina oikeassa". Me vaan annetaan asiakkkaan luulla niin...


      • Asiakapalvelija.
        kauppias 50 vuotta kirjoitti:

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.

        Sivistystasossasi ei ole hurraamista, koska kirjoitakin huonommin kuin kansakoulun ekaluokkalainen.


      • asiakkaat 6809
        Paukkias50vuotta kirjoitti:

        Kyllä huomaa, että olet kauppias :) Varmaankin K-Kauppias? Siinä hommassa pärjää meinaan vaan pöljät työnarkomaanit ja vaihtoehtoisesti talousrikolliset . Asenteestasi päätellen kuulut ekaan ryhmään, jotenkin tuo lausahdus "jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika" sekä kyvyttömyys käyttää isoja alkukirjaimia viittaa siihen. Ihme matelua.

        Huonoimman kohtelun saa Halpa-hallissa. Myyjät ei tervehdi. Ovat kuin sitruunaa syönneet...ehdottaisin et myymälä ketjun pomo kouluttais joka myyjän asiakas ystävälliseks...


      • Asiakas on kuningas.
        myyjä...ei kauppias kirjoitti:

        hei kauppias 50v (kauppiaanako vai ikä...)
        tuo taitaapi olla hieman vanhanaikaista....sanoa "asiakas on aina oikeassa". Me vaan annetaan asiakkkaan luulla niin...

        Asiakas on aina oikeassa ja asiakas maksaa myös korskeiden, osaamattomien asiakaspalvelijoiden palkat. Vain Suomessa on asiakaspalvelijoiden taso ala-arvoinen. Vanhaa perua oleva "herraviha" näkyy asiakaspalvelijoiden korskeutena, ei osata olla nöyriä ja ystävällisiä.

        Kannattaisi näiden korskeiden naikkosten ja tytönhupakoiden mennä kaikkien Saksaan tutustumaan siellä asiakaspavelun tasoon. Voisivat hämmästyä.


      • Reetta
        asiakkaat 6809 kirjoitti:

        Huonoimman kohtelun saa Halpa-hallissa. Myyjät ei tervehdi. Ovat kuin sitruunaa syönneet...ehdottaisin et myymälä ketjun pomo kouluttais joka myyjän asiakas ystävälliseks...

        Tuskinpa tuo Halpa-hallista johtuu, ihankuin sinne palkattaisiin vain epäystävällisiä ihmisiä? Oletko käynyt jokaisessa suomen halpa-hallissa? ja tavannut joka ikisin halpa-halli työntekijän? Ja jokainen vastaa epäystävällistä ja töykeää kuvaa? Jos näin on, your oppinion is valid. Mutta muuten.. miettisin ennen kuin yleistän. Ja ei, en ole halpa-hallissa töissä.


      • pissiliisa
        Asiakapalvelija. kirjoitti:

        Sivistystasossasi ei ole hurraamista, koska kirjoitakin huonommin kuin kansakoulun ekaluokkalainen.

        tärkeintä on että ollaan kohteliaita toisilleen ja muistetaan että jos itse haluaa kunnioitusta täytyy sitä myös antaa toisille ihmisille, ja oma huono tuuli ei pitäisi laittaa toisen ihmisen riesaksi, mutta mehän ollaan ihmisiä ja näitä pieniä virheitä joskus sattuu. sekä kauppias että asiakas ovat tasavertaisia, jos palvelee asiakasta ei tarkoita että pitää olla jotenkin ``nöyrä``, ystävällinen asenne on se paras:) joten en sanoisi että asiakas on aina oikeassa jokainen tilanne on yksityiskohtainen ei saa yleistää. kenenkään ei pidä saada huonoa käyttäytymistä, tosiasiassa tiuskintaa tai alentavaa asennetta ilman mitään syytä tapahtuu niin asiakkailta kuin kauppiailta joskus, ja se on harmillista


      • retk
        kauppias 50 vuotta kirjoitti:

        muistakaa asiakas on aina oikeassa,nehän teidän palkan maksaa joten on viisata kohdella oikein.jos asiakas valittaa tuotteesta siinä on silloin vika.mutta jos ryhtyy haukkumaan myyjää minä ainakin nostaisin kanteen asiakkaasta.itse olen ollut kauppiaana koko ikäni.jos minua ei palvella en tarvitse sellaisen kaupan palveluja toiste.voin vapaasti jättää ammattitaidottomat myyjät ja koko firman rauhaan.onhan nykyisin valikoimaa toisissa kaupoissa.

        Hahhah :D Asiakas ei todellakaan maksa myyjän palkkaa vaan ketju joka kauppaa pyörittää :D Yhden asiakkaan menetys siitä syystä ettei haukkuja ja maahanruttaamista sulata, ei todellakaan ole kenenkään palkasta pois!


    • Muista se

      Asiakas on aina oikeassa.

      • hehe

        Pyh :-)


      • Ratto-Raili

        Hai kun myy alennusta kärkihintaan niin voitto senkun kolminkertaistuu.


      • as.pal.

        Eipä muuten ole..


      • 30 v. kaupassa töiss

        Asiakas luulee olevansa aina oikeassa.


    • AATTOONN!!

      Haloo,haloo onko sairAAla?

    • Aivanihmeissään

      Olin myyjänä kaksi vuotta enkä tavannut ainuttakaan töykeää asiakasta, mutta voi herrajumala kun nyt liikket ovat täyttä jäistä höyryä nousevia nuoria tyttöjä.

      Luontevan ystävällinen ja kohtelias käytöksenikään ei sulata heitä lainkaan. Mikä helvetti heitä vaivaa. Palvovatko he koko ajan olemassaolollaan omaa ulkonäköään vai mistä on kysymys.

      • iem

        Suurin osa on kyllä ollut ystävällisiä, mutta pitäs siinäkin joku raja olla. Se on selvä, että heidän täytyy teeskennellä iloista, mutta tartteeko sitä marketin käytävillä jatkuvasti olla nyökyttelemässä, ite lopettasin mielellään sen nyökkimisen ja keskittysin ostoksiini, mutta kun pitää kohteliaisuuden vuoksi nyökkiä takaisin, en tiedä sitten piristääkö se henkilökuntaa, mutta nuinpahan tulee tehtyä. Mutta ku myyjätki on sitten itse kärryjen kanssa, niin yhtä apaattisia ne on niinkuin muutkin asiakkaat.


      • oikeass olin

        itse olen ollut kauppiaana.aikoinaan törmäsin itsepäiseen isäntään joka oli väärässä.myöhemmin törmäsin toiseen isäntään joka haukkui minut.mutta naapurissa oli ystävällinen isäntä jolle kerroin selvisi että ei vika olekkaan minussa vaan isännässä,oli jättänyt laskut maksamatta ja karhukirje oli suututtanut isännän ja haukkui minut.oli myös hankkijalle öljylaskumaksamatta ja karhusivat voudin kanssa saataviaan.


      • Sirpatiina
        iem kirjoitti:

        Suurin osa on kyllä ollut ystävällisiä, mutta pitäs siinäkin joku raja olla. Se on selvä, että heidän täytyy teeskennellä iloista, mutta tartteeko sitä marketin käytävillä jatkuvasti olla nyökyttelemässä, ite lopettasin mielellään sen nyökkimisen ja keskittysin ostoksiini, mutta kun pitää kohteliaisuuden vuoksi nyökkiä takaisin, en tiedä sitten piristääkö se henkilökuntaa, mutta nuinpahan tulee tehtyä. Mutta ku myyjätki on sitten itse kärryjen kanssa, niin yhtä apaattisia ne on niinkuin muutkin asiakkaat.

        Olisivatkin vain apaattisia, mutta kun ovat monesti niin vihaisia, että ihan pelottaa! Tosin onhan niitä keljuja asiakkaitakin. Tarvitseeko sitä kuitenkaan kostaa seuravalle asiakkaalle, jos edellinen on pottuillut?


      • OlenKoOsa Osaa

        Ajatukseesi yhdyn.


    • arvonmekinansaitsemm

      No tosi nöyrästi. Itse ollut 15 vuotta palvelualalla ja tiedän mitä se homma on. Kaikki pitää osata, ja aina olla hyvällä tuulella jne. Mutta arvostusta ei saa yhtään! Siitä olen 'oppinut' ettei itselle ainakaan tarvitse mitään 'punaista mattoa' levittää kun menen vaikka kauppaan. Olen oma-aloitteinen enkä 'itke turhista' myyjille tms. Olen kohtelias itse henkilökunnalle ja tervehdin ja kiitän.
      Nykyisin on luvattoman paljon ihmisiä jotka vaan ajankulukseen pyörivät liikkeissä ja jopa 'kiusaavat' myyjiä tyhmillä kysymyksillä tai sitten purkavat mieletänsä ja ongelmiaan syyttömiin työntekijöihin jne jne. :( ! Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan!!

      • arvonmekinansaitsemm

        Ja tiedoksi näille työntekijöiden 'kyykyttäjille', että kyllä teille nauretaan aika iloiset ja p****set naurut siellä 'oven takana'...=)


      • kohtuudella mennään
        arvonmekinansaitsemm kirjoitti:

        Ja tiedoksi näille työntekijöiden 'kyykyttäjille', että kyllä teille nauretaan aika iloiset ja p****set naurut siellä 'oven takana'...=)

        Naurettavia tapauksia löytyy kaikista ikä- ja tuloluokista. Kaikkein ongelmaisin ihmisryhmä tuntuvat olevan keski-ikäiset rouvat. Silloin tällöin huomaamme, kuinka joku leidi suorastaan ottaa tavakseen purkaa pahaa oloaan meihin. Sanomme heitä "hiekkaa p..lussa" -tapauksiksi. Myös vanhenevissa herroissa on änkyröitä, joiden elämä ja asenne vaikuttavat todella tuskaislta. Meheviä juttuja heidänkin järjestämistä kohtauksista kiertää. Jälkinaurujen avulla jaksaa suhtautua valittaviin venkuloihin, joka tahallaan ymmärtävät asiat väärin.


    • Puolin ja toisin

      On myös asiakaspalvelijoita jotka katsovat asiakasta kuin kapista koiraa ja tiuskivat kun asiakas kehtaa häiritä. Ei hätää, en tule toista kertaa asioimaan kyseiseen liikkeeseen ja häiritsemään asiakaspalvelijaa.

      • ............

        näin on! sit nää naurettavuudet jotka tulee raivoomaan ettei sotke niitten kaupan vaatepinkkoja; mitenköhä niitä oikee sit pitäs yrittää omaa kokoa siitä pinkasta ettiä jos ei sais tyylii edes koskea ku menee pinkka huonosti. hohhoijakkaa.


    • itsekkin olin joskus

      minusta asiakaspalvelija joka on asiallinen ja ei töykeä on paras, eikä ala liian tuttavalliseksi..

    • myyjä

      Asiakkaista on tullut todella röyhkeitä; sotketaan, pengotaan ja kaivellaan. Oletetaan, että myyjän homma on keräillä sinne sun tänne jätetyt tavarat....vaatehyllyyn jemmatut lihapaketit, pakasteeseen viskatut (haljenneet) limsatölkit, sinne tänne ripotellut räkäpaperit!! Tuo kaikki lisää kaupan henkilökunnan työtä. Viimekädessä sen maksaa kuitenkin asiakas. Osuu omaan nilkkaan.

      • alan asiantuntija

        Onko sinulla oikeasti se käsitys, että kaikki epäjärjestys ja sotku kaupassa on asiakkaiden tahallaan aiheuttamaa? Usko pois, että se lihapaketti on todellakin saattanut unohtua sinne vaatehyllyyn ihan erehdyksessä (eri asia tiettysti, jos on selvästi jemmattu). Räkäpapereiden heittely on törkeää. Ehkä niitä heiteltäisiin vähemmän, jos kaupassa olisi kohtuuetäisyydellä roskis. Joissakin kaupoissa on, mutta ei kovinkaan monissa.

        Toivottavasti ensimmäinen lauseesi oli vain harkitsematon eikä ihan tosissaan tarkoitettu. Ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista on kyllä suurinpiirtein ihanneasiakkaita ja oikein mukavia ihmisiä, vaikka joukossa aina niitä mätämunia onkin.


    • joojoo-.-

      helppo niitten on olla vittumaisia ja vaiketa ku tietävät ettei asiakaspalvelija voi niille vittuilla takas :))

      • jaa jaa...

        Kuule kyllä ne vittuilee.


    • että näin

      Kohtelen asiakaspalvelijaa aivan kuin toivoisin hänen osassaan minua itseäni palveltavan. Tietty on asiakasryhmiä jotka aina odottavat eritys kohtelua ja kohtelevat asiakas palvelussa olevaa henkilöä kuin rättiä.Nämä ovat henkilöitä jotka valitettavasti eivät vielä ole ennättäneet heräämään unestaan,että asiakas olisi aina oikeassa ja heidän oma napanöyhtänsä on mielenkiintoisampaa kuin muiden vastaavien.Suomessa ihmettelen kuinka ne jonossa olevat asiakkaat eivät jaksa odottaa hetkeäkään vaan aina alkavat puuskuttamaan jo 3minuutin jonossa olosta.Ei sen puoleen-sama pätee myös tiskin taakse missä varsinkin nuoret (eivät enään harjoittelu vaiheessa)olevat henkilöt eivät ymmärrä jos vanhemmalla asiakkaalla menee 3-4minuuttia kunnes esim. löytää henkilöllisyyskortin..Sama jengi joka valittaa näistä asioista Suomessa valittaa niistä samoin kaikkialla muuallakin esi. Tallinassa,Tukholmassa ja ties missä.Monasti nämä henkilöt eivät ole asuneet maailmalla jotta osaisivat ynnätä asioita yhteen ja henkäistä hyvin ,että elämän perusasiat olisivat kunnossa.

    • Ilkeä asiakas

      Suomen perustuslain mukaan minulla on oikeus kyykyttää asiakaspalvelijaa jos haluan senkin vempula!

      • asiakas ei tiedä mit

        todista.... lain mukaan esim ravintolasta huonosti käyttäytyvä asiakas on poistettava ravintolasta välittömäsi.. äänensävystäsi voisin arvata että et saanu tarpeeks rakkautta lapsena tai oot edelleen tissin jatkeena


    • asiakaspalvelija

      Asiakas ei välttämättä ole aina oikeassa, mutta asiakas on jumala!

    • Jake100000

      Yksi ryhmä erottuu kaikista eniten, ja se on läskit miehet. Ylipainoiset keski-ikäiset ovat pahimpia, sitten tulevat muut läskit miehet. Sitten tulevat paremmat rouvat, ja muut.
      Olen ollut kauan asiakaspalveluksessa, ja niin se vaan menee. On poikkeuksia, mutta ne on yhtä harvassa kuin sukupuuttoon kuoleva eläin.
      Se kohtelu johtuu a) huonosta asiakaspalvelusta, b) huonosta tuotteesta ja c) paskasta itsetunnosta. Suurin osa on tuota c:tä, mutta kyllä asiakaspalvelussa on paljon kuraakin. Oikein ärsyttää mennä kun tietää tai näkee että on huono asiakaspalvelu.

    • Hyvin palveltu

      Käyttäydyn aina kunnioittavan ystävällisesti asiakaspalvelijoita kohtaan.
      Vastaavasti saan aina hyvää palvelua. Olen tottunut hyvään palveluun.
      En menisi toista kertaa, jos kerrankin saisin huonoa kohtelua.

      • Hyvin palveltu

        Totean vielä, että viestisi ei olekaan näemmä tarkoitettu minulle, vaan töykeille asiakkaille. Minä en kuulu heihin. Odotan luonnollisesti asiallista ja ystävällistä palvelua, koska maksan siitä. Muutenkin ihmisten välisen kanssakäymisen tulee olla ystävällistä, vaikka raha ei vaihtaisi omistajaa.


      • Eeva1012

        Nimim. Hyvin palveltu kertoo asian ytimen. Hyvällä käytöksellä saa hyvää palvelua.
        Ei kukaan tykkää huonosti käyttäytyvistä ja ylimielisistä asiakkaista. Eikä ainakaan asiakaspalvelija. Sensijaan mukavat, kohteliaat ja hyväntuuliset asiakkaat ovat suosiossa - yhteiskunta-asemasta ja lompsan paksuudesta riippumatta.


      • Juha A.
        Eeva1012 kirjoitti:

        Nimim. Hyvin palveltu kertoo asian ytimen. Hyvällä käytöksellä saa hyvää palvelua.
        Ei kukaan tykkää huonosti käyttäytyvistä ja ylimielisistä asiakkaista. Eikä ainakaan asiakaspalvelija. Sensijaan mukavat, kohteliaat ja hyväntuuliset asiakkaat ovat suosiossa - yhteiskunta-asemasta ja lompsan paksuudesta riippumatta.

        Ei saa. Kyllä sellaisiakin myyjiä on jotka vihaa kaikkia tasapainoisesti.
        Aikoinaan oli täällä R-Kioskin myyjä joka oli kuuluisa siitä että aina nälvi kaikkien ulkonäköä. Kaikista asiakkaista löytyi jotain moittittavaa.

        Ja vaikka kuinka pirteä olisi, niin löytyy niitä jotka eivät yksinkertaisesti viitsi asikkaita palvella. Kerran Kelassa käydessäni sattui kohdalle sellainen virkailija joka vain viilaili kynsiään eikä vastannut kysymyksiin kuin olankohdautuksella. Kuusi tai seitsemän kertaa jouduin pyytämään että vaivautui hakemaan tarvittavan lomakkeen.


      • Phyllis1

        Minä suhtaudun asiakaspalvelijoihin samoin kuin kehen tahansa henkilöön, jonka kanssa olen tekemisissä. Eli ystävällisen neutraalisti, asiallisesti. Joskus synkkaa jonkun myyjän kanssa niin hyvin, että on ihan kuin juttelisi vanhan ystävän kanssa.
        Joskus taas ei synkkaa oikein hyvin, silloin hoidan asian neutraalisti ja jatkan matkaa.
        He hoitavat työn, joka saattaa olla haasteellista ja raskasta, jos asiakkaat ovat epäkohteliaita ja ylimielisiä, joten ei kannata lisätä heidän "kuormaansa".

        Opettakaa ihmiset lapsillenne kohteliaisuutta muita ihmisiä kohtaan, myös asikaspalveluhenkilöt ovat ihmisiä. mitä suuremmassa määrin!
        Hymyillään toisillemme...


    • Jos myyjä kohtelee

      minua huonosti niin vastaan samalla tavalla takaisin, jos myyjä on ystävällinen / tai ei ainakaan kiukuttele, olen minäkin ystävällinen / normaali. Eli metsä vastaa ihan niin kuin sinne huudetaan. Turha syyttää asiakkaita siitä, että itse on kuin pyllyyn ammuttu sika! Sillon ei kannata odottaa kovin ystävällistä asennette myöskään asiakkaalta. Minulla on heittää montakin konkreettista esimerkkiä tarvittaessa. Jopa samassa kaupoissa myyjien asenne vaihtelee paljon, jotkut ovat aivan järkyttävän tylyjä ja toiset todella mukavia, kumpaa luulet kumman kanssa on mukavampi asioida ja osoittaa ystävällisyyttä takaisin myyjälle A joka ei osaa sanoa "hei" ja jos osaa edes sen niin jotain yrittää silti, että saa olla hankala ja aina on vihaisen näköinen jne jne jne jne. vai myyjä B joka jo hymyilee kaukaanta ja on sympaattisen ja mukavan ja "helpon" oloinen ihminen? Kyllä se niin on, että usein se vika löytyy siitä myyjästä, toisista ei vain ole asiakaspalveluammattiin!


      Enkä tarkoita tällä sitä, että myyjä on joku maskotti jonka pitää aina olla yli-inhimillisen iloinen ja hyvä, mutta ei se toinenkaan ääripää kyllä asiakasta tyytyväiseksi saa, olisivat edes ihan normaaleja mutta on myyjiä jotka kokee asiakkaalle piruilun ym. tehtäväkseen, ei se niinkän oikein ole! Ja sillojn usein saa maistaa ihan omaa lääkettään!

    • sielläkin moneksi

      Käyttäydyn aina asiallisesti. Tervehdin ja hymyilen ym. asiaan kuuluvat jutut. Itse saan joskus asiakaspalvelijalta aivan päinvastaista käytöstä osakseni. Olisi kiva jos tervehdykseen vastattaisi tai katse kohdistettaisi asiakkaaseen. Kaupan kassa saattaa jauhaa purukumia eikä vilkaisekaan asiakkaaseen.
      En tietenkään ota asiaa henkilökohtaisesta vaan ajattelen että hän on vaan töissä siellä eikä se vaikuta muuten elämääni.. :-)

      • Ratto-Raili

        Hai,jos kyyti on huonoa ei siitäkään valiteta rahastajalle vaan kuljettajalle.


    • iuefviurgh

      Ja entä sitten kun se asiakaspalvelija sattuu olemaan sitä "luuletsä et tää on joku teboil?" -tyyppiä? Kun ihminen istuu siellä tiskin takana ja luulee, että saa palkan vain ja ainoastaan siitä kun näyttää kivalta....
      Jos asiakkaalla on tarve avautua jostain syystä palvelun suhteen, niin kenelle hän avautuu, jos ei juuri sille palveluhenkilölle. Siinä ohessa myös niiden kroonisten valittajien kuunteleminen on osa sitä työtä, josta heille maksetaan.
      Ei se asiakkaanakaan oleminen aina herkkua ole....

      • Blondikammo

        Just sen takiahan "kun näyttää kivalta" hän on sen paikan saanutkin!!
        Ainakin jos pestaaja on mies. (Sen vaikutelman ainakin saa kun asioi liikkeissä!)
        Jos sillä perusteella on palkattu, niin eihän sitte muuta tarvikaan kuin näyttää nätiltä! ;D


      • 45++
        Blondikammo kirjoitti:

        Just sen takiahan "kun näyttää kivalta" hän on sen paikan saanutkin!!
        Ainakin jos pestaaja on mies. (Sen vaikutelman ainakin saa kun asioi liikkeissä!)
        Jos sillä perusteella on palkattu, niin eihän sitte muuta tarvikaan kuin näyttää nätiltä! ;D

        Pomon lapsi tai kaveri saa paikan ja säilyttää sen, vaikka käyttäytyisi kuin blondi teboil-mainoksessa. Näin se vaan menee.


    • Mitä pitäisi sanoa..

      esim. erään ison kaupan myyjistä ( muutaman heistä ) jotka ovat järjestäen töykeitä. "paras juttu" oli siellä se kun myyjä ei suostunut myymään alkoholia vaikka klo oli 20.54, hänen mukaansa klo oli 21.00 vaikka moni muukin asiakas katsoi kelloaan ja totesi sen olevan vielä vähintään 5 min vaille, joka ikinen, paitsi myyjä joka koki iloa ettei tarvinnutkaan enää myydä alkoholia, ja tiedoksi, en ole mikään juoppo, pari saunakaljaa olisin ostanut. Ja näitä tapauksia on loputtomiin, se on se heidän asenne. Ja aina ne on ne samat, tietynlaiset myyjät joille tulee ongelmia, kumma juttu. Ei tietenkään kannata katsoa peiliin, eihän se vika ainakaan sieltä löydy, mutta sen sanon asiakkaana että tekevät vain tuolla tavalla oman työnsä hankalaksi.... Näin se vain menee. Turha siinä ihmetellä sitten jos oma asenne on sitä luokkaa ettei osata tervehtiä, vinoillaan minkä kehdataan ja ollaan tympeitä. Pitäisikö siis asiakkaan tästä huolimatta vain olla mukava? Ja mitä nuorempi olet, sitä enemmän myyjät luulevat että heillä on oikeus olla tylyjä. Suosittelen menemään johonkin vaikka tehtaaseen töihin jos se on niin vaikeata käyttäytyä hyvin tai edes normaalisti asiakkaille!

      • joo ei se kyllä

        niinkään ole, että asiakkaan pitäisi katsoa myyjien kiukuttelua. Jos ei homma nappaa niin pakkoko siellä tiskin takana on sitten olla, johonkin piiloon, sellaiseen hommaan missä ei tarvitse ihmisiä kohdata jos se tuottaa ongelmia! En usko, että kovin monella ihmisellä on tarvetta halventaa asiakaspalvelijaa, kyllä se yleensä on toisin päin. Ja sillon myyjä voi syyttää siitä ihan itseään jos saa takaisin mitä on tilannut.


    • j j

      ninkö

      • sinulle joka sanoit

        että "läskit ovat vaikeita asiakkaita " jne niin oletko ihan varma, ettei itselläsi ole negatiivista asennetta juuri läskejä kohtaan ja vaistoavat sen, silti tuo haiskahtaa. Eli omasta asenteestasi se on kiinni, tuskin kaikki maailman läskit ovat myyjille hankalia. Mutta jos sinulla tulee ongelmia kaikkien läskien kanssa niin voi kyllä päätellä kenessäköhän se vika on.


    • 30v,Asiakaspalvelua

      Asiakaspalvelu on vuorovaikutusta, siihen ei kaikkien kyvyt riitä.

      Yleensä pätee 'niin metsä vastaa kuinka sinne huudetaan', sanonta.

      Jos asikaspalvelija tuo työpaikalleen henkilökohtaiset huolensa, eikä kykene niitä piilottamaan näkyvistä, ei ole sopiva palvelualalle. Niin karua mutta totta se on.

      Jos on esimerkiksi.. hyökkäävä ja vihainen asiakas on häntkin kuunneltava ja hieman 'myötäelettävä', se saattaa 'riisua aseista' vihaisenkin asiakkaan, ja näin tilanne 'purkautuu'..

      Puhumattakaan ryöstötilanteesta, silloinkin on toimittava 'ryöstäjien ehdoilla', eikä pidä yrittää mitään ylenpalttisia marttyyritekoja,.

    • Puhu kuitenkin totta

      HAHAHAHHAHAHAH, muistatpas, vielä kun kotona kirjaudut suomi24seen niin vieläkin mieltäsi kaihertaa ....... näköjään.

      Sori, huomasin vaan. Itseasiassa olen pahoillani puolestasi. Ei kukaan ansaitse saada peetä niskaan töissään. Tsemppiä

    • Aasiakas palvelua
    • jaah?!

      No liukuhihnatyön sisällön ymmärtävät asiakkaat aivan varmasti toivovat vain, ettei asiakaspalvelilija ole kiiinnostunut palveltavan persoonasta, vaan ainoastaan maksusuorituksesta asianmukaisesti. Ei siinä ehdi edes hei sanoa kassalla ruokakaupasa ja miksi olisin tarvekaan.

      Minulle aikoinaan joku urpo alkoi valittaa, että olen alkoholisti, kun olin säännöllisesti yhden saman lähikaupan kassalta ostanut kaljaa. Koska en koskaan ole kuulunut populaan, joka rikkoisi lakia, enkä ole epämääräiinen, koin loukkaavana kyseisenlaisen ylimääräisen erikoisen kiinnostuksen. Sen ymmärrän, että kaupan alan henkilöt kokevat loukkaavaa personointia ja sellainen on täysin asiatonta. Samoin on kyllä jonkun ruokakaupan kassalla istuvan kiinnostus tuntemattomien tekemisiinkin.

    • iitkgettäää

      No, ainakin sellaista sattuu, että nuorenpuoleiset flirtti-ikäiset neitokaiset kohtelee miehiä ja naisia aivan kuin eri maailmasta. Olen ollut monet kerrat jossain jonoissa, jossa voi seurata miten ääni nousee oktaavilla, hymy on herkässä ja huumori lentää kun on miesasiakkaan vuoro ja kun tulee nainen - kuka ja minkäikäinen tahansa - hymy hyytyy ja "mitäs sulle?" tulee happamalla naamalla.
      Todelliset ammatilaiset eivätä tähän tietenkään sorru.

    • Positiivinen asenne

      Olen itse ollut jo useamman vuoden kassan takana. Ja valitettavasti se on niin, että jos asiakkaalla sattuu olemaan paska päivä takana, niin usein se on se kaupan täti jonka kohtaa ennen kotiin menoa. Kiukku ja harmistus puretaan viattomaan myyjään, jonka tarvitsee vain niellä ja pahoitella, jos juuri sitä oikeaa tuotetta ei löydykkään. Mutta jokainen joka on myyjän ammatin valinnut, pitäisi olla tietoinen mihin on päänsä pistänyt ;D
      Onneksi omassa työpaikassani harvemmin tulee kiukkukohtauksia. Johtuisiko tuo positiivisesta asenteestani. Pidän työstäni ja jaksan kuunnella kiukutteluakin välillä. :)
      Muistakaa rakkaat kollegat. Asiakas on se joka meidän palkkaamme rahan tuo!

      • wonderr

        ...Paitsi minulle, koska en ole virallisessa työsuhteessa tässä paikassa.


    • näin on

      Menin tänään työpaikan ruokalaan. Ihminen tiskin takana sanoi "Hei", johon minä vastasin "Salaatti" ja ojensin setelin. Jälkikäteen hävetti.

    • ap123

      Mä kyllä ajattelen silleen jos joku asiakas on töykeä tms niin eipä se multa paljon hymyjä tai kiitoksia saa. Ärsyttää sellaiset ihmiset jotka purkavat omaa kiukkuaan muihin olipa asiakaspalvelutilanteessa tai ei. Kiitosta olen saanut paljon, hyvä asiakaspalvelija olen mutta joillekin ihmisille ei voi olla vaan mieliksi näin se on!! Pieni marginaali onneksi porukasta..kaikista pahimpia nillittäjiä ovat keski-ikäiset miehet jotka kohtelevat ku idioottia vaikka tasan tiedät duunisi paremmin ku joku salkku-urpo..toinen ryhmä on taas keski-ikäiset naiset katkerat kurpat jotka haluavat hymyn pois väkisellä huulilta.."Kyllähän minä tiedän" asenteella kun tullaan niin laadukasta asiakaspalvelua tuskin saa! Nostan hattua kaikille asiakaspalvelijoille, kiitos!!

    • Mahtava asiakas

      En tiputa koskaan kumia päältä pukilla.

    • pkwrnï

      Kaikki ovat asiakkaita :) kaikki eivät kuitenkaan ole asiakaspalvelijoita.

    • Nyk. työtön urpo

      Itse kohtelen kaikkia ihmisiä hyvin kunnes he antavat syytä muuhun jolloin saatan avata oman sanaisan arkkuni. Kun olin töissä asiakaspalvelussa en mitään kovin kamalaa asiakasta kohdannutkaan. Itse asiakkaana olen kyllä nähnyt muita asiakkaita joilla on selvästi ongelmia mutta itse en hankalia tapauksia muista.

    • wonderr

      Totta kai tätä kirjoittaessa tiesin, että joku tulee kommentoimaan että ilmeisesti minua kiinnostaa, kun vaivaudun kirjoittamaan tästä suomi24:seen. Siis no en LOUKKAANNU, ainoastaan vittuunnun siitä että joku kokee asiakseen käskyttää minua kuin koiraa. Myötähäpeäkin on luultavasti melko tuttu tunne asiakaspalvelijoille noin yleensä. Minä olen ollut alan töissä vasta pienen hetken, mutta tässä ajassa on jo ehtinyt tulla monta melko monta käskyttäjää ja muuten vain perseeseen ammutun näköistä asiakasta vastaan. Toki paljon normaalejakin. En odota asiakkaalta sen kummempaa käytöstä, kunhan hän osaisi kohdella minua kuin ihmistä eikä koulutettavaa koiraa. :-)

      • wonderr

        Ps. Minua itseäni v*tuttaa, jos asiakaspalvelija ei katso päin tai moikkaa minua - ja itse OLEN tehnyt sitä itsekin, vahingossa, koska kauheassa kiireessä ja ruuhkassa yritän suoriutua työstäni ja siinä sivussa unohtuu muut asiat, välillä, valitettavasti. Sitten kun ei ole ruuhkaa, muistan ihan automaattisesti huomioida asiakkaan. Joo ja tiedän toki sanonnnan "asiakas on aina oikeassa", mutta itse en elä sen sanonnan mukaan... Sitä paitsi olen saanut tässä pienessä ajassa todistaa, että asiakas on hyvin usein väärässä. :-D On tullut nipottamista "liiallisesta veloituksesta" koska "tämähän oli tarjouksessa, tuolla lukee niin!!!" ja kun asiaa tarkastellaan ja kuittia katsotaan tarkemmin, selviää että asiakas on ostanut saman tuotteen eri merkkisenä, ja toinen merkki on ollut tarjouksessa. Eli myyjät saavat paskaa niskaan siitä, että asiakas ei osaa käyttää aivojaan.

        Lisäksi eräs asiakas, tai pikemminkin aasiakas ilmoitti hyvin tärkeänä, että olen veloittanut muovipussin kahteen kertaan. Niin teinkin, mutta korjasin tilanteen ja palautin toisen pussin hinnan. Tietenkin se luki myös kuitissa. Kuinkakohan tärkeäksi kyseinen asiakas koki itsensä tämän nolon mokan jälkeen? Asiakas on aina oikeassa? Ihan miten vaan, minä en kuitenkaan lähde siihen leikkiin. Ihminen olen kuitenkin ja odotan sellaista kohtelua :-) En minä auo naamaa asiakkaille, mutta voisin hyvin nähdä itseni sanomassa asiakkaalle, että minua saa kohdella ihan inhimillisesti. En ole vakkarityössä, joten periaatteessa menetettävää ei ole kovin kauheasti.


      • hymy huuleen

        "Minä olen ollut alan töissä vasta pienen hetken, mutta tässä ajassa on jo ehtinyt tulla monta melko monta käskyttäjää..." JA SEN NÄKEE. Et sovellu tälle alalle. Ihmisiä moneen junaan ja se on NORMAALIA,älä narise!!!


    • paska-asiakas

      Kyllä muistat älä sössötä!

    • jamal1

      huora tiskaa ne astiat

    • yhteistyössä

      Kyllä osa on tosi keljuja, mutta he ovat sitä sitten muutenkin elämässään. Pitää muistaa, että ei se kaupan myyjän vika ole jos vaikka hiustenkuivain leviää ennen takuuaikaa tms. Että asiakaskin voi tarkastella sitä omaa käytöstään, että onko tämä myyjä nyt syypää minun harmistukseeni tms. Sen palvelutilanteen pitäisi olla molemmille osapuolille rento ja asiallinen. Myyjä kuuntelee, mutta voi kyllä sulkea korvansakin jos alkaa tulla täysin asiatonta kuraa niskaan. Samoin jos kokee että joku ihan tahallisesti tekee kiusaa tms. Itsellä kokemus kun eräs mies keräsi kaikki lottokuponkitositteet roskiksista ja tuli sellaisen sadan kappaleen nipun kanssa niitä tarkistuttamaan keskellä lauantain lottoruuhkia. No ne kerran asiallisesti ja ystävällisesti tarkastettiin, mutta mies tuli saman nipun kanssa hetken päästä uudestaan ja vielä meni työkaverillenikin niitä viereen tarkastuttamaan. Kun ei ollut voittoja niin ei ollut. Otin ne tositteet ja nakkasin roskiin, ettei tulisi enää neljättä kertaa. Tuollainen on jo suoranaista häiriköintiä!!

    • ffffffffffffffffffff

      Minulle aikoinaan joku urpo alkoi valittaa, että olen alkoholisti, kun olin säännöllisesti yhden saman lähikaupan kassalta ostanut kaljaa.

      Näin kävi mulle:
      baarireissun jälkeen menin hyvissä ajoin k-kauppaan,kaljat ja sisäfileepihvit muut ostokset, tummahko kassaneito veteli liki 100 e:n ostokset läpi mutta sanoi "kaljaa en myy kun olet jo ottanut"

      -meikäläinen totes "joo" jätin kaikki kamat siihen kassalle maksamatta ja painelin toiseen kauppaan.

      -tuossa toisessa kaupassa (s-market) meininki olikin hieman erilaista....
      Samat ostokset ladottua hihnalle,maksaessani ostokset vaalea kassaneiti katseli silmiini ja sanoi "tule uudestaan kun olen paikalla".

      • kaliaa!!

        vitun sika >:(


      • ffffffffffffffffffff
        kaliaa!! kirjoitti:

        vitun sika >:(

        vitunhuora>>>:)))))


      • Hohh

        Jos tämä pikku tarina on totta eikä vaan semialkkiksen päiväunelma, toivoisin saavani tietää missä s-marketissa on rikottu lakia myymällä alkoholia humaltuneelle >:) Tuo ensimmäisen kaupan myyjä on todennäköisesti ollut ihan tyytyväinen siihen että kirjoittaja lähti kaupasta ulos vihaisena, koska sama känniääliö ei yritä ostaa baarinjälkeisiä oluitaan tuosta kaupasta enää toista kertaa - asiakaskunta pysyy kunnollisena ja kaupan maine hyvänä, kun kaupassa ei solkenaan laukkaa kännissä hoipertelevia, haisevia ja agressiivisia kaljanostajia!


    • Tällainen olet

      Wonderr.

      Olet siis ollut asiakaspalvelussa vähän aikaa. Sinä yrität elää ylempänä kuin asiakkaasi. Asetu samalle tasolle kuin asikkaasi ja kohtaa heidät ihmisinä. Puhu asiakkaale samalta tasolta kuin aikkaasi puhuu sinulle. Kohtaa hänet vertaisenasi äläkä ole ylimielisen näköinen itseäso palvova pikkutyttö. Unohda itsesi ja muista, että assiakas ja asia ovat tärkeimmät asiat eikä se mitä itse olet ja miltä näytät.

      Sinulla on sama vika kuin Mette mannosella, että se sää ja katsojat eivät ole se varsinainen asia vaan hän itse. Se on lapsen asenne.

    • Minä olen

      mielestäni helppo asiakas. Yleensä myyjät on ok, mutta joskus myyjät ovat olleet tosi tympääntyneen oloisia työhönsä. Bussikuskeissa on paljon töykeitä kuskeja. Kannattaa muistaa asiakasystävällisyys tai vaihtaa alaa jos ei työssä kestä. Tosin ikäville asiakkaille kannattaa vastata yhtä piikikkäästi mutta "asiallisesti."

      Toivoisin kauppoihin itsepalvelukassoja, jolloin maksu kävisi joutuisammin. Kaikkia kassoja ei kuitenkaan kannata automatisoida.

    • Consumer Kane

      Olen oppinut, että hyvää palvelua saa hyvällä käytöksellä. Auttaa enemmän, jos saa luotua jonkinlaisen "kontaktin" asiakaspalvelijaan. Siihen riittää joskus, kun sanoo edes pari sanaa enemmän kuin pakolliset. Jos on valitettavaa, niin sen otan puheeksi täsmälleen samalla lailla. Jos vaadin jotain vastineeksi, pyrin etukäteen huolehtimaan, että se on oikeutettua ja järkevää, esitän vaateeni suoraan, rauhallisesti ja myötämielisesti, mutta varmasti.

    • Räyhääjät

      Nimm vonder Asenteesi on ihan sopiva siihen työhön jossa olet. sillä asenteella pärjää parhaiten siinä tehtävässä. Meissä ihmisissä on heitä joitten mieli on jatkuvasti yli kiehumis tilassa ja se vain etsii kohdetta johon tuon yli kiehunnan saisi purettua. Ystävällinen suhtautuminen räyhäävään asiakkaaseen on hyvä sinulle itsellesi ja ärrssyttää ehkä räyhääjää joka on hyvä asia eikä sinua voida syyttää huonosta palvelusta. Voisit mielestäni joskus sanoa jollekki räyhääjälle kun hän on aikansa räyhännyt:" Anteeksi En oikein kuullut voisitteko toistaa asianne".

    • onneks on karmanlaki

      Keski-ikäiset miehet on kaikkein pahimpia valittajia ja kyttääjiä. Aina naama norsunvitulla joka paikassa, ovat niin euroopan omistajia vaikka tosiasiassa eivät ole mitään. Omistavat omasta mielestään mm. parkkipaikat joka paikassa ja käyttäytyvät liikenteessä törkeästi. Yksikin keski-ikäinen ukko parkkeerasi autonsa kesällä neuvolan edessä olevaan ainoaan vapaana olevaan parkkipaikkaan ja jouduin itse viemään auton ihan hitsin kauas ja kävelemään sieltä viimeisillä raskaana ollessani neuvolaan vielä kesähelteillä. Kyllä potutti!

    • eniten mielihyvää

      tuo se, kun nirppanokkaneitejä pääsee kyykyttämään oikein kunnolla.
      Yksikin vastaväite ja vaadin esimiestä paikalle.
      Olen varsinainen kiusanhenki ja kaikki tietää sen.

      • ei hitto

        olet ennemmin sairas. Kaltaisesi elämään katkeroituneet nauttivat täysin viattomien piikittelystä ja elämän pilaamisesta. toivottavasti sulla ei ole lapsia eikä lastenlapsia.


    • sentraal-isantra

      Itse teen asiakaspalvelua puhelimessa, tarkemmin sanottuna olen vaihteenhoitaja. Yhdistän asiakkaan hänen pyytämälleen henkilölle tai hänen esittämänsä asian mukaan oikeaan paikkaan tai annan numeroïta, jätän soittopyyntöjä tai neuvon soittamaan jonnekkin ihan muualle jos asiakas on soittanut väärään paikkaa.

      Ja meillä ei todellakaan päde että asiakas olisi aina oikeassa, mulla olis ollu aikoja sitten kengänkuva persiissä jos tekisin niinkuin asiakkaat käskee. Minä teen niinku minun pomo käskee.

      Asiakkaat luulee että me ollaan numerotiedustelu, mutta ei, meillä on vain meidän firman numerot ja ei, me ei etsitä numeroita puhelinluettelosta tai googlesta, se on yksiselitteisesti kiellettyä ja muut asiakkaat jonottaisivat varatulla linjalla.

      Asiakkaat käskee meitä hoitamaan hänen asiansa, mutta se on mahdotonta, meillä ei ole valtuuksia eikä koulutusta muuhun kuin vaihteenhoitoon ja sillä selvä, potkut sais ajan myötä valtuuksien ylittämisestä.

      Asiakkaat käskee yhdistämään henkilölle X vaikka henkilö X on ilmoittanut olevansa lomalla/kokouksessa/sairaana/muuten varattuna, mutta ei, sekin on kiellettyä.

      Asiakkaat huutavat vaihteelle kun henkilö Y ei vastaa, ihan turhaa, mistä se vaihteenhoitaja voi tietää miksi henkilö Y ei juuri silloin vastannut jos henkilö Y ei ole ilmoittanut mitään, sehän voi olla vaikka pa**alla. Vaihteenhoitaja ei ole samassa toimistossa, ei välttämättä edes samassa kaupungissa henkilön Y kanssa ja jos henkilö Y ei vaivaudu vaihteelle ilmoittamaan menojaan niin kristallipallostako ne pitäis kattoa, ei vaan täytyy vaan olettaa että paikalla se on kun ei ole muutakaan ilmoittanut.

      Näitä esimerkkejä on ihan loputtomasti ja kyllä ne on ne ystävälliset, asialliset jotka jää mieleen ja joiden asiat edistämiseksi tekee kaikkensa. Ne töykeät palvellaan asiallisesti loppuun jos se on mahdollista (mahdottomille luuri korvaan, huorittelua ym ei kenenkään tarvitse kuunnella) ja sitten ne unohtuvat saman tien ja pahimmat päätyvät kahvihuoneen naurunaiheiksi, osa jopa vuosikausiksi, parhaat pääsevät uusien vaihteenhoitajien opetusmateriaaliksi kun puhelut nykyään nauhoitetaan :D

    • jokupahanvaan....

      Kohtelen asiakaspalveijoita kuin ketä tahansa muutakin, olen aina niin tehnyt ja vastaisuudessakin näin tulen tekemään. Vielä nyt kun itsekin olen saanut kuulla vaikka ja mitä asiakkaiden suusta. Useimmiten koetan heitä rauhoitella(paikassa jossa olin töissä ja asiakkaita kohtasin nokatusten, olin toisinaan lipunmyynnissä ja asiakkaat sitten valittivat lipun hinnasta, no syytönhän minä siihen olen. Yritin vain sanoa etten asialle mitään voi, tulkaa valittamaan tj:lle.

    • Näin se menee

      Olen asiallinen asiakas,kohtelen heitä niinkuin haluaisin itseänikin kohdeltavan jos olisin myyjä.

    • myös onnellinen

      Taisi olla aloittajallakin se huono päivä. Niinkuin hänen asiakkaillaankin toisinaan. Ei kuulosta asiakaspalvelijan kommentilta. Asiakaspalvelija-ammattilainen ei vuodata tuollaisia tiuskivia mommentteja asiakkaistaan. Asiakkailta tulee se palkkarahakin. Se pitäisi aina muistaa ja kohdella häntä sen mukaisesti.

      Itse olen myös asiakaspalvelutyössä ja myös soitan paljon asiakkailleni. Epämukavatkin asiat on selvitetty ain keskustelemalla ja iso osa asiakkaista on ikäänkuin tulleet tutuksi. Toki tulee niitä toisinaan erittäinkin negatiivisia palautteita, mutta niihinkin on suhtauduttava ammattitaidolla. Ei haukkumalla meuhkaaviksi maailmanomistajiksi. Jos joku asiakas luulee omistavansa maailman, eipä ole minulta pois. Luulkoon siis niin ja tulkoon onnelliseksi siitä.

    • ....................

      Koitas puhelimyyjän työtä, se vasta onkin syvältä. Jotkut uhkailevat poliisilla ja koittavat saada henkilötietojasi, jotta voivat valittaa pomollesi ja tehdä rikosilmoituksen, vaikka olet firman leivissä.

      Etkä tarjoa tuotetta freelacerina tai franceising yrittäjänä. Joskus olen kuullut aikoinaan, että joku on kotimatkalla joutunut seuratuksi, vaikka firman puolesta ollut asialla.

    • wonderr

      Siis nyt muutamilla on täysin, täysin väärä käsitys koko hommasta :-D Tehdääns selväksi pari juttua: hädintuskin käytän meikkiä, eli en ole enkä edes näytä olevan pissistelevä pikkuhoro, jonka kaikki ajatukset ovat luokkaa minäminäminä...

      Ette ikinä arvaisi, mitä mietin pääni sisällä, koska ulospäin olen hymyilevä ja kiltti. Tämä ei tarkoita sitä, että feikkaan ystävilleni. Enkä sanoisi, että feikkaan asiakkaillekaan, ainoastaan palvelen asiallisesti vaikkei mieli tekisi (kaikkien kohdalla.)

      Sitten kolmas; en ole törmännyt mihinkään KAUHEAN KAUHEISIIN asiakkaisiin (vielä), ainoastaan muutamaan tympeään "koiran kouluttajaan" :-D En siis kirjoittanut aloitusviestiä vihaisena, oikeastaan takana oli oikein hyvä ja energinen päivä.

      Se on vain se periaate, että en jaksa kuunnella töykeää käskytystä, koska en sellaista ansaitse. Vaikka mikä asiakaspalvelija ikinä olenkin. Ihminen olen silti ja minulle saa puhuakin kuin ihmiselle :-)

      Toki kun tapaan asiakkaan moneen kertaan, muistan hänet. Muistan myös oudoimmat tapaukset jälkikäteen, mutta noin yleensä en rekisteröi joka ikistä asiakasta aivoihini ja jälkeenpäin itke itseäni uneen heidän käytöksensä takia. Asiakkaat eivät ole minulle tärkeitä ihmisiä joten he eivät pysty vaikuttamaan minuun :-) Lisäksi he eivät tunne minua, joten mitään henkilökohtaista heillä ei voi olla minua vastaan.

      • wonderr

        Jutun pointti oli siis se, että sillä energialla jolla nämä tympeät typerykset "kiukuttelevat" kassalle tai puhuvat tympeään sävyyn, he voisivat kohdella kassaakin ihan normaalisti, koska kuitenkaan sillä tympeällä asenteella ei pidemmän päälle mitään voita, koska hyvin harva asiakaspalvelija itkee itsensä uneen siksi, että random ihminen purki ongelmiaan häneen. Näin siis uskoisin, ja näin se ainakin minun kohdallani menee :-) En tarvitse mitään korvasta toiseen asti ulottuvaa hymyä ja turhanpäiväistä mukakilttiä mielistelyä, ainoastaan toivon, että ihmiset eivät tulisi sillein: pistä tommonen ja tommonen, ja huokailisi dramaattisesti, jos en voi suoriutua kaikesta sekunnin sadasosassa. :-)

        Mutta painotan sitä, että en todellakaan näytä ylimieliseltä enkä käyttäydy niin. Tarpeen tullen toki osaan senkin taidon, enkä suoranaisesti pelkää maltin menetystä, koska pelissä ei kuitenkaan ole vakkarityö tms 'suurta.' :-D Toki toivon, ettei työt lopu ihan huomenna kuitenkaan, joten sen mukaan mennään, kuitenkaan liikoja nöyristelemättä :-)


      • ...
        wonderr kirjoitti:

        Jutun pointti oli siis se, että sillä energialla jolla nämä tympeät typerykset "kiukuttelevat" kassalle tai puhuvat tympeään sävyyn, he voisivat kohdella kassaakin ihan normaalisti, koska kuitenkaan sillä tympeällä asenteella ei pidemmän päälle mitään voita, koska hyvin harva asiakaspalvelija itkee itsensä uneen siksi, että random ihminen purki ongelmiaan häneen. Näin siis uskoisin, ja näin se ainakin minun kohdallani menee :-) En tarvitse mitään korvasta toiseen asti ulottuvaa hymyä ja turhanpäiväistä mukakilttiä mielistelyä, ainoastaan toivon, että ihmiset eivät tulisi sillein: pistä tommonen ja tommonen, ja huokailisi dramaattisesti, jos en voi suoriutua kaikesta sekunnin sadasosassa. :-)

        Mutta painotan sitä, että en todellakaan näytä ylimieliseltä enkä käyttäydy niin. Tarpeen tullen toki osaan senkin taidon, enkä suoranaisesti pelkää maltin menetystä, koska pelissä ei kuitenkaan ole vakkarityö tms 'suurta.' :-D Toki toivon, ettei työt lopu ihan huomenna kuitenkaan, joten sen mukaan mennään, kuitenkaan liikoja nöyristelemättä :-)

        Ota rennosti.
        Ei se aina ole myyjän hitaudesta kiinni, voi ne asiakkaat huokailla ihan muillekin asioille. Ittekin olen joskus raskaan työpäivän päätteeksi jonossa huokaillut, mutta aina se on ollut jotain "pian pääsee kotiin lepäämään" tyylistä eikä mitään "perkele kun tuo kassaneiti hidastelee".


    • kuittaileva asiakas

      Joo on työ rankkaa kun joku mielenvikainen tiuskii. Voi voi voi. Jos asiakaspalvelija on täysin käsi niin sanon sen ihan suoraan ja ei haittaa vaikka hän unohtaisi sen heti. Asiakaspalveluun kuuluu kuunnella suunsoittoa.

      • wonderr

        Heh, juu... :-D


      • huh huh

        "Asiakaspalveluun kuuluu kuunnella suunsoittoa."

        Ei muuten kuulu. Asiasta toki saa sanoa ja aina voi olettaa, että aikuiselta ihmiseltä löytyy käytöstapoja sanoa se ihan asiallisesti, mutta turhaa huutoa/henkilökohtaisuuksiin menemistä ei tarvitse kenenkään kuunnella.

        Itse pidin kerran saarnan käytöstavoista yhdelle nuorelle miehelle, kun vähän oli turhan asiaton ja kappas miten onkin osannut sen jälkeen käyttäytyä.


    • vcxvcxvcxvcx

      Ehkä jos sinua vähän enemmän kiinnostaisi niin ei tulisi noita valituksia niin paljon. Itse valitan joskus jos siihen on aihetta, mutta kohdistan kyllä valituksen oikealle henkilölle. En ymmärrä sitä, että myyjälle aletaan valittamaan asiasta, johon hän ei voi mitenkään vaikuttaa. Palautelaatikko on ainakin hieman oikeampi kohde tuollaiselle purkaukselle.

      • wonderr

        Suosittelen, ettette kauheasti tuomitsisi kasvotonta randomia netissä. Lähdetään nyt siitä, että en saa euron euroa työnantajalta, jolle teen töitä. Pienen pieni palkkani tulee aivan muualta. Sitä eivät myöskään asiakkaat, joita palvelen, näin ollen minulle maksa, joten palvelen heitä ilmaiseksi.

        Kyllä minua kiinnostaa, en kai muuten olisi ollut tätä vähääkään aikaa töissä. Voin lopettaa ihan milloin haluan ja vaihtaa paikkaa. Mutta nyt en ainakaan halua lopettaa. Ainoa asia, jota toivoisin ihmisiltä (joita palvelen ilmaiseksi), olisi ihan normaali kohtelu. Ei minulle tarvitse edes sanoa: SAISINKO, OTTAISIN KIITOS, vaan ihan ystävällisesti se, mitä haluaa. Ei tarvitse ilmoittaa tylyllä äänensävyllä: tollanen ja tollanen. Tai anna tollanen.

        Pienen pieniä asioita, mutta vaikuttavat suuresti siihen, kuinka suuri motivaatio minulla on palvella :-) Tai asiakaspalvelijoilla ylipäätänsä. Ja painotan edelleen: EN ole vielä törmännyt KAMALIIN asiakkaisiin, ainoastaan näihin tympääntyneihin, joiden takia pieni myötähäpeä sisälläni nostaa päätään. :-)


      • wonderr

        ps. Mitä valituksia? Siis minähän puhun tässä joidenkin ihmisten töykeästä äänensävystä ja yleisestä käytöstapojen puutteesta. Suurin ongelmahan tässä on se, että jotkut (JOTKUT) tulevat töykeän äänensävyn kera käskemään, että anna tuollainen ja laita lisäksi tuo. Siinä kohtaa tekisi mieli sanoa, että otappa ite, ja tiedoksesi muuten, minä palvelen sinua ilman palkkaa.

        Nih! :-)


      • Samuli K.
        wonderr kirjoitti:

        Suosittelen, ettette kauheasti tuomitsisi kasvotonta randomia netissä. Lähdetään nyt siitä, että en saa euron euroa työnantajalta, jolle teen töitä. Pienen pieni palkkani tulee aivan muualta. Sitä eivät myöskään asiakkaat, joita palvelen, näin ollen minulle maksa, joten palvelen heitä ilmaiseksi.

        Kyllä minua kiinnostaa, en kai muuten olisi ollut tätä vähääkään aikaa töissä. Voin lopettaa ihan milloin haluan ja vaihtaa paikkaa. Mutta nyt en ainakaan halua lopettaa. Ainoa asia, jota toivoisin ihmisiltä (joita palvelen ilmaiseksi), olisi ihan normaali kohtelu. Ei minulle tarvitse edes sanoa: SAISINKO, OTTAISIN KIITOS, vaan ihan ystävällisesti se, mitä haluaa. Ei tarvitse ilmoittaa tylyllä äänensävyllä: tollanen ja tollanen. Tai anna tollanen.

        Pienen pieniä asioita, mutta vaikuttavat suuresti siihen, kuinka suuri motivaatio minulla on palvella :-) Tai asiakaspalvelijoilla ylipäätänsä. Ja painotan edelleen: EN ole vielä törmännyt KAMALIIN asiakkaisiin, ainoastaan näihin tympääntyneihin, joiden takia pieni myötähäpeä sisälläni nostaa päätään. :-)

        Kannattaa muistaa että asikkaillakin saa olla huonoja päiviä. Stressiä tai vaikka joku flunssanalku, jolloin ei tosiaankaan jaksa ihan tuntemattomille esittää pirteää...


      • wonderr
        Samuli K. kirjoitti:

        Kannattaa muistaa että asikkaillakin saa olla huonoja päiviä. Stressiä tai vaikka joku flunssanalku, jolloin ei tosiaankaan jaksa ihan tuntemattomille esittää pirteää...

        Juu ei pirteää tarvitse esittää :-) Normaalit käytöstavat voi silti handlata, kipeänäkin. Jopa stressaantuneenakin.


      • Juhani A.
        wonderr kirjoitti:

        ps. Mitä valituksia? Siis minähän puhun tässä joidenkin ihmisten töykeästä äänensävystä ja yleisestä käytöstapojen puutteesta. Suurin ongelmahan tässä on se, että jotkut (JOTKUT) tulevat töykeän äänensävyn kera käskemään, että anna tuollainen ja laita lisäksi tuo. Siinä kohtaa tekisi mieli sanoa, että otappa ite, ja tiedoksesi muuten, minä palvelen sinua ilman palkkaa.

        Nih! :-)

        En tiedä tarkalleen millä alalla työskentelet, mutta eikö tuo sitten kuulu työhösi vai mikä tuolla on ongelmana?

        Omasta mielestäni nuo asiakkaat on parhaammasta päästä, kun jonot kulkee sujuvasti eikä mene aikaa kaikenlaiseen joutavaan rupatteluun. Itse ainakin otan myyjän aseman siltä kantilta että olen asiakkaan käskytettävänä niin kauan kuin tiskin takana istun. "Anna toi ja toi", "Tässä, olkaa hyvä", sitten seuraava asiakas. Se on sitä palvelualaa, ei tartte ottaa niin vakavasti.


      • wonderr
        Juhani A. kirjoitti:

        En tiedä tarkalleen millä alalla työskentelet, mutta eikö tuo sitten kuulu työhösi vai mikä tuolla on ongelmana?

        Omasta mielestäni nuo asiakkaat on parhaammasta päästä, kun jonot kulkee sujuvasti eikä mene aikaa kaikenlaiseen joutavaan rupatteluun. Itse ainakin otan myyjän aseman siltä kantilta että olen asiakkaan käskytettävänä niin kauan kuin tiskin takana istun. "Anna toi ja toi", "Tässä, olkaa hyvä", sitten seuraava asiakas. Se on sitä palvelualaa, ei tartte ottaa niin vakavasti.

        Juu, minun kuuluu antaa asiakkaan haluamat tupakkatuotteet tiskin takaa, mutta tarkoitan sitä TAPAA jolla asiakas pyytää haluamansa. Jotkut eivät edes pyydä, vaan käskevät tympeällä äänensävyllä. Kuinka vaikeaa on sanoa normaalisti, ilman tympeää äänensävyä ja äänekästä, kyllästynyttä huokailua. SE ottaa aivoon, ei mikään muu.


      • markkinat1
        wonderr kirjoitti:

        Suosittelen, ettette kauheasti tuomitsisi kasvotonta randomia netissä. Lähdetään nyt siitä, että en saa euron euroa työnantajalta, jolle teen töitä. Pienen pieni palkkani tulee aivan muualta. Sitä eivät myöskään asiakkaat, joita palvelen, näin ollen minulle maksa, joten palvelen heitä ilmaiseksi.

        Kyllä minua kiinnostaa, en kai muuten olisi ollut tätä vähääkään aikaa töissä. Voin lopettaa ihan milloin haluan ja vaihtaa paikkaa. Mutta nyt en ainakaan halua lopettaa. Ainoa asia, jota toivoisin ihmisiltä (joita palvelen ilmaiseksi), olisi ihan normaali kohtelu. Ei minulle tarvitse edes sanoa: SAISINKO, OTTAISIN KIITOS, vaan ihan ystävällisesti se, mitä haluaa. Ei tarvitse ilmoittaa tylyllä äänensävyllä: tollanen ja tollanen. Tai anna tollanen.

        Pienen pieniä asioita, mutta vaikuttavat suuresti siihen, kuinka suuri motivaatio minulla on palvella :-) Tai asiakaspalvelijoilla ylipäätänsä. Ja painotan edelleen: EN ole vielä törmännyt KAMALIIN asiakkaisiin, ainoastaan näihin tympääntyneihin, joiden takia pieni myötähäpeä sisälläni nostaa päätään. :-)

        Nyt kiinnostaa hirveästi: Miten itse käyttäydyt asiakkaana? Kuinka pitkään artikuloit sen mitä haluat? Sanotko aina kiitos?
        Suomalaiset on vähän niinkun tämä tuo se, mitä sitä turhia enempää sanomaan kun murahduksella jo ymmärretään kanssasuomalaista.


      • Juhani A.
        wonderr kirjoitti:

        Juu, minun kuuluu antaa asiakkaan haluamat tupakkatuotteet tiskin takaa, mutta tarkoitan sitä TAPAA jolla asiakas pyytää haluamansa. Jotkut eivät edes pyydä, vaan käskevät tympeällä äänensävyllä. Kuinka vaikeaa on sanoa normaalisti, ilman tympeää äänensävyä ja äänekästä, kyllästynyttä huokailua. SE ottaa aivoon, ei mikään muu.

        Että niin. Minä en edelleenkään näe tuossa mitään ongelmallista.
        Kuuluu toimenkuvaan. Jos tehtävänäsi toisaan on antaa ne tupakat, niin silloin asiakas ei toimi hyvien tapojen vastaisesti jos käskee sinun ne antaa.

        Ja kuten muut on sanoneet, älä ota kaikkea henkilökohtaisesti.
        Tiedät varmaan että suuremmissa marketeissa on ohjeistettu myyjiä tuollaisesta: asiakkaiden kanssa ei rupatella. On tarkat ohjeet siitä mitä saa ja mitä ei saa sanoa. Asiakkaatkin sen oppii ajan myötä: myyjät on kasvottomia automaatteja.

        Näin ainakin täällä Pohjanmaalla. Myyjä on renki ja maksava asiakas on isäntä.


    • Älä ota vakavasti

      Oot väärällä alalla. Jos kokee loukaantuneisuutta
      jostain tuollaisesta on uravlainta yksinkertaisesti väärä.

      Itse olen jumaloinut asiakaspalvelutyötä siitä asti kun sen
      16 vuotiaana aloitin varsinkin nämä "hankalat",
      ovat se mauste mikä saa päivän hyväksi. Mitä vaikeempi asiakas
      sen enemmän hymyilen ja tyrskähtelen, varsinki jos se hermostuu ja alkaa vaihtaa väriä.
      Olen aina asiallinen, kun aloitan vittuilun niin vaihdan muodon teitittelyksi korostaen TE-sanaa. Teitittele toki muutenkin jopa itseni ikäistä =D (34).

      Kun saan lapset ulos liikkeestä laitan oven kiinni jos ei ole paperi töitä
      (yleensä on ), ja kun ovi menee kiinni niin ne jutut jätetään sinne,
      en minä niitä kotiini vien.. Busines ei ole koskaan henkilökohtaista.
      Moni on aloittanut riidalla, mutta kun vaan hymyilen enkä taivu,
      isken vähän takaisin ja taas vetäydyn, niin lopulta se asiakkaan
      kiukkukin alkaa siitä lientymään ja lopuksi hän tulee toisen kerran.
      Mulle on provikankin vuoksi aika sama onko se joka kerta vittupää
      vai ei koska rahat siltä silti saan =D

      Yhden ainoan kerran on rankimpien rasisti syytösten aikana
      loppunut hieman huumori ja olen pyytänyt kohteliaasti naista poistumaan ja palaamaan seuraavana päivänä asiaa tai menemään poliisilaitokselle antamaani osoiteeseen (halusi tehdä rikos ilmoituksen).
      Tämä tapaus oli sellainen, että maan x kansalainen oli tullut
      ostamaan minulta pesukoneen ja halusi kuukauden päästä palauttaa sen koska oli likinäköisyytensä vuoksi luullut ostavansa auton.
      Kaveri oli siis kielitaidoton ei sokea. Tästä soitteli kulutataja-asiamieskin perään, mutta se puhelu kesti 1 minuutin kun sanoi ekat tavut suusta,
      niin pahoittelivat kovin.

      • wonderr

        EN loukkaannu, opetelkaa nyt ymmärtämään lukemaanne edes hieman! :-D Minua ÄRSYTTÄÄ se, että JOTKUT eivät osaa puhua normaalisti kassalle, vaan täytyy leikkiä euroopan omistajaa ja tulla omahyväisin elkein käskemään, että anna tosta tollanen! Jos en heti löydä oikeaa tuotetta tai en tiedä missä se on, joiltain saa äänekästä, dramaattista huokailua osakseen. En kestä jos yksikin ihminen vielä tulee jurputtamaan tänne jotain omaansa LOUKKAANTUMISESTA :-D

        Loukkaantuminen ja ärsyyntyminen on kaksi täysin eri asiaa. Keskustelun tein siksi, että halusin kertoa näille tympeille asiakkaille, että jos tympeän käytöksen pointtina on yrittää saada kassa tuntemaan alempiarvoisuutta tai pitämään itseään muuten huonona, se ei onnistu. Joten sillä samalla energialla minkä käyttää tympeilyyn, voisi käyttäytyä täysin normaalisti. En tarvitse ylitsevuotavia hymyjä, kiitos-sanoja, mielistelyä, ainoastaan NORMAALIA käytöstä ja mukavan äänensävyn :-)


      • wonderr

        Sokeusko olisi ollut ymmärrettävä syy siihen, että luulee ostaneensa auton eikä pesukonetta? :DDDDDD ainoastaan retardius on hyvä syy siihen, ettei erota kodinkonetta autosta.


      • Mietippä vielä
        wonderr kirjoitti:

        EN loukkaannu, opetelkaa nyt ymmärtämään lukemaanne edes hieman! :-D Minua ÄRSYTTÄÄ se, että JOTKUT eivät osaa puhua normaalisti kassalle, vaan täytyy leikkiä euroopan omistajaa ja tulla omahyväisin elkein käskemään, että anna tosta tollanen! Jos en heti löydä oikeaa tuotetta tai en tiedä missä se on, joiltain saa äänekästä, dramaattista huokailua osakseen. En kestä jos yksikin ihminen vielä tulee jurputtamaan tänne jotain omaansa LOUKKAANTUMISESTA :-D

        Loukkaantuminen ja ärsyyntyminen on kaksi täysin eri asiaa. Keskustelun tein siksi, että halusin kertoa näille tympeille asiakkaille, että jos tympeän käytöksen pointtina on yrittää saada kassa tuntemaan alempiarvoisuutta tai pitämään itseään muuten huonona, se ei onnistu. Joten sillä samalla energialla minkä käyttää tympeilyyn, voisi käyttäytyä täysin normaalisti. En tarvitse ylitsevuotavia hymyjä, kiitos-sanoja, mielistelyä, ainoastaan NORMAALIA käytöstä ja mukavan äänensävyn :-)

        Opettele sinä kirjoittamaan =D

        Lueppa nyt tuo tekstisi se näyttää juuri joltain pissiksen kirjoittamalta,
        joka ei saanut aamulla oikeanlaista hunajaa teehensä =D
        Jos kuka niin tuo Ap on mitä suuremmissa määrin loukkaantunut
        tai sitten hän on verbaalisesti niin heikkolahjainen, että on taas väärällä alalla.


    • Kokemusta on

      Omia kokemuksiani asiakaspalvelusta vain muutaman esimerkin mainitakseni (nämä eivät edes oel pahimmasta päästä):

      Infotiskin takana juttelee kaksi nuorta naista ja seison tiskillä viisi minuuttia odottamassa josko saisin palvelua. Saan heihin jopa katsekontaktin mutta siitä huolimatta he vain jatkavat jutusteluaan. Olisin tietysti voinut alkaa huutaa ja huitoa saadakseni huomiota mutta mitäs jos he eivät sittenkään olisi huomaavinaan minua? Näyttäisin aivan idiootilta. Ja itse asiassa, minulle tulee tunne, että juuri siihen he käytöksellään pyrkivätkin. Minä tarvitsen palvelua joten heillä kaikki valta on heillä. En voi tehdä mitään.

      Sovimme ompelijan kanssa, että haen vaatteni keskiviikkona. Keskiviikkona menen hakemaan mutta ne eivät ole valmiit. Kysyn miksei hän soittanut minulle jotta minun ei olisi tarvinnut turhaan tulla. Hän tiuskaisee, että sovimme torstaista. Sitten näen pyödällä kirjallisen sopimuksemme. Keskiviikon päivämäärän numeroiden päälle on joku vääntänyt torstain päivämäärän numeron. Minusta tämä ei ole tilanne jossa sopii vielä tiuskia.

      Soitan eräääseen liikkeeseen ja kysyn heiltä osaavatko he korjata kodinkoneeni. Minulla sanotaan, että tottakai. Raahaan kodinkoneeni liikkeeseen ja kysyn vielä, että osaattehan te nyt varmasti korjata sen. Minulle sanotaan, että se järjestyy kyllä. Lopputuloksena saan laskun ja saan selville etteivät he ole tehneet koneelleni yhtään mitään. Siis yhtään mitään. Kun alan rähisemään tästä, minut talutetaan ulos.

      Menen kampaajalle ja pyydän vaaleita raitoja hiuksiini. Lopputulos on että koko tukkani on vaalean vihreä. Kampaaja myöntää virheen ja ehdottaa sen korjaamista värjäämällä hiukseni punaisiksi. Koska tilanteessa ei parempiakaan vaihtoehtoja ole tarjolla, suostun. Lopputulos: sävy on pellen oranssi. Voisin tietysti ilmaista tyytymättömyyteni tässäkin vaiheessa ja kampaajalla olisi laillinen oikeus yrittää korjata tekemänsä virheet mutta jokainen värjäyskerta kuluttaa hiusta joten kuinka monta kertaa kampaaja aikoo "korjata" tekemänsä virheet? Kymmenen? Maksan laskun ja häivyn. Seuraavalla viikolla menen toiselle kampaajalle ja värjäytän hiukseni taas tummiksi peittääkseni kampaajan aiemmat mokat. Maksoin 120 euroa siitä että hiuksistani tuli kuluneemmat.



      Joten, asiakaspalvelijat, te valitatte siitä, että joku sanoo teille pahasti. Voi kamala! Me asiakkaat taas joudumme kuuntelemaan teidän valehteluanne, sietämään teidän virheenne, nielemään teidän kyykytyksenne ja vieläpä maksamaan teille. Joten tuo nariseminen töykeistä asiakkaista on narsistista, typerää ja lapsellista mankumista.

      Minun puolestani te asiakaspalvelijat saatta käyttäytyä kuinka töykeästi tahansa kunhan teette sen mistä teille maksetaan ja mieluiten kunnolla.

      Epäilen kyllä, että tuo narina töykeistä asiakkaista on vain teidän keksimä juttu jolla yritätte puolustella omaa kusipäisyyttänne. Jos olette itse käyttäytyneet huonosti, niin voihan sitä aina keksiä asiakkaasta jotain vikaa jolla voi perustella omaa käytöstään "Noku se katso sillai rumasti" tai "Mutku sil oli väärä äänensävy" ja oikeuttaa asiakkaiden kyykyttämisen.

      • mammutti

        Samaa mieltä siitä että ei mitään väliä missä kunnossa palvelija on, kunhan tekee työnkuvansa. Olen törmännyt moneen sellaiseen joka esittää tekevänsä jotakin tai ei ole opetellut työtänsä sen vertaa että osaisi neuvoa.
        Tässä voi tietty olla se kompa että kun kerrotaan että teki jotain väärin, asiakaspalvelija voi ottaa itseensä ja hermostua enemmän ja epäonnistua enemmän. Mutta he ovat sitten vääriä tälle alalle.


    • viisasglobaali

      Erittäin viisas asiakas.Moni asiakaspalvelija luulee olevansa puolitoista vaikka ei ole kunnolla edes yhtäkään.Joka aamu saisi tehdä vallanpuhallustestin vaikka samalla alkometrillä jolla puhallutetaan joskus jopa ..........................

    • KALLE KELLO

      Jaa-a, uskallan olla asiakaspalvelijan kanssa eri mieltä. Lukemattomat kerrat, kun (viimeisin oli pankissa) mennyt keskustelemaan ja asia on ollut jo tiedossa (kuten pankissa) miksi sinne menen, suoraan sanottuna naisen naama oli valmiiksi jo norsun v***lla. Sama pätee puhelimessa, kuinka moni edes tajuaa että kaikki kuuluu äänestä. Vaikka vedät sitä naamasi irveeseen (yrität hymyillä) se ei ylety silmiin saakka, ja puhelimitse se vaikuttaa ääneen. Asenne, joka heijastuu sieltä asiakaspalvelijasta saa vastakaikua heti. Ei tarvitse ihmetellä, jos asiakas alkaa raivoamaan.

    • gjhkhök

      Aivan. Olen kohdannut asiakaspalvelussa yhä enemmän huijariasiakkaita eli yritetään valehtelemalla ja kieroilemalla hankkia etuja.

      Toinen ryhmä on väärin kohdellut. Ehkä pitäisi kuitenkin avautua sille myymälän esimiehelle esim. takuuasioista kun sille kassalle? Eli kohdistetaan se viha väärälle henkilölle.

      Kolmas ryhmä on amk-insinöörit, jotka halveksuvat mielestään "tyhmiä" tradenomeja. Tradenomit ei muka osaaa laskea päässään jne.. Tämä ei kyllä tule ilmi suoranaisesti kohtaamisessa.

      Neljäs ryhmä alkoholistit ja ahdistelijat. Lipeväkieliset herrasmiehet.

      Mutta ainakin tuo asiakaspalvelu tuo kovuutta eli myöhemmin työelämässä ei säikähdä vaikka saisi huudot tai joku nimittelisi tms.

    • ent.as.palv.

      Olen ollut 35 vuotta asiakaspalvelijana ja olen nähnyt ja kokenut satoja ehkä tuhansiakin asiakaspalvelutilanteita samoin asiakkaita ja asiakaspalvelijoita. Totuushan on ettei suomalainen osaa olla oikein asiakas eikä asiakaspalvelija.

      Tämä johtuu meidän naurettavan huonosta itsetunnosta. Jos asiakas pimahtaa palvelutilanteessa, otetaan heti itseemme, vaikka pimahdus jostuu jostain muusta, esim.asiakas on riidellyt puolisonsa kanssa aamukahvipöydässä.

      Asiakaspalvelu on kirjaimellisesti asiakkaan palvelua. Kun sisäistää sen, loppu sujuu helpommin. Muuten kannattaa hakeutua muille aloille. Kaikista ei ole asiakaspalveluun.

      Meille sanottiin aikoinaan, että on luotava positiivinen palvelutilanne, ei saanut käyttää edes negatiivista kielioppia. Ei siis myyty eioota koskaan vaan sanottiin, että ensiviikolla saadaan lisää ja voin pirauttaa kun on tullut.

      Aina on pyrittävä siihen että asiakas lähtee tyytyväisenä. Sanoin pyrittävä, sillä ainahan tilanne ei pääty hyvin molemminpuolisesti. Tärkeintä on että tuntee tekevänsä parhaansa ja tekee työnsä luontevasti. Väkinäinen asiakaspalvelija saa asiakkaan varmasti puolustuskannalle.

      Asiakasta voi myös lempeästi ohjailla oikeaan suuntaan. Rauhoittava olemus auttaa myös asiaan. Neutraali vaatetus, kevyt meikki,vastaanottavainen hymy heinosäätönä.

    • mieti uudestaan

      Oletkos ajatellut koskaa, että se asiakas on voinut jo töissään kuunnella asiakkaitten valitusta ? Itsekin olet joskus asiakas.....Ja kyllä me asiakaspalvelijat ollaan hankalimpia asiakkaita, osataan näet vaatia. Itse en ole töykeä, mutta vaativa asiakas.

      • wonderr

        Ei ole minun vikani jos random ihminen jossain päin maailmaa äksyilee toiselle randomille. Ei minua tarvitse silti käskeä.

        Joskus tulee niitä asiakkaita, joiden naamalle ei saisi hymyn vivahdetta kirveelläkään. Jotkut taas eivät vastaa moikkaukseeni. Mutta kun rehellisesti sanottuna minua ei kiinnosta kovin paljon. Random ihmisiä, joiden kanssa olen ehkä sen 5 min tekemisissä, elleivät he ole vakkariasiakkaita. (Silloinkin he ovat kuitenkin randomeita.) En minä ota itseeni enkä itke itseäni uneen, kun random ei sanonut takaisin moi. KÄSKYTYS on se juttu jota en voi sietää. (kuinkakohan monta kymmentä kertaa olen sanonut sen tässä ketjussa...?)


    • --------------------

      Oikeasti asiakaspalvelu on haastavaa. Pitää osata huomioida asiakas tunnetasolla ja samalla olla asiantunteva. Itse olen iloinen ja ehkä sellainen tunneherkkä ihminen, minkä takia asiakkaat näkevät minussa hyvän kohteen valittaa. Olen nimittäin helposti lähestyttävä.

      Käytännöntyö opettaa ihmisistä ja siitä kuinka tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nykyään hyvin harva ihminen provosoi minua millään tavoin. Minulle voi asiakas vaikka huutaa naama punaisena, mutta pysyn rauhallisena.

      Tärkeimmät kikat asiakaspalveluun on, että ei provosoidu ja kuuntelee asiakasta. Selittää tilanteen asiallisesti ilman tunneilmaisuksia. Jos asiakas on edelleen eri mieltä, haen paikalle esimiehen. Jos asiakas on edelleen eri mieltä eikä ymmärrä yrityksen kantaa, riitauttakoon tilanteen/kysykoon kaverilta jne.

      Fakta on, että ilman riitelyä ei asiakaspalvelussa selvitä. Kyllä valitettavan moni ihminen valehtelee puolin ja toisin (asiakas ja asiakaspalvelija). Itse olen ottanut sellaisen linjan, että olen rehellinen. Miksi valehtelisin, kun uskottavuus voi pettää?

      Hassua on, että minulla meni 25 vuotta elämää, kunnes sain ulkopuolelta tietää, että ihmiset valehtelevat. Niinpä. Ei kannata julkisesti kauheasti syytellä ihmisiä, koska sitä kertoo enemmän itsestään kuin muista ihmisistä.

    • Oikealla alalla?

      Aloittaja unohtaa, että on olemassa myös kivoja asiakkaita, ja vain pienen pieni ryhmä on niitä ikäviä. Kivat ihmiset sen sijaan jäävät helposti kasvottomiksi.

      Aloittaja unohtaa myös sen tosiseikan, mistä palvelutapahtumassa on kyse: ihmisen palvelusta. Asiakkaan valittaessa tapahtuma nähdään ja otetaan henkilökohtaisesti, eikä nähdä, onko asiakkaalla oikeasti syytäkin antaa kritikkiä. On taitolaji ottaa kritiikki vastaan. Myyjä voi alitajuisesti provosoida vihaista asiakasta, koska suhtaantuu asiakkaan palautteeseen tunteella ja siksi antaa esim. ruuminkielensä näyttää ylimieliseltä osaamatta miettiä itseään asiakkaan tilanteeseen.

      Olen ollut puhelinpalvelutyössä ja uskallan sanoa kuulleeni kiroilua ja muuta sellaista sopimatonta, mutta tilanteet ovat loppujen lopuksi harvinaisia. Palveluammatissa toimiminen edellyttääkin oikeanlaista asennetta, eivätkä valitettavasti kaikki ihmiset sovi siihen, vaikka halua ehkä olisikin.

      • wonderr

        EN OLE SAANUT KRITIIKKIÄ, EN OLE SAANUT KRITIIKKIÄ, EN OLE SAANUT KRITIIKKIÄ... sanoinko jo, että en ole saanut kritiikkiä? Jotkut eivät sitten MILLÄÄN älyä tätä hommaa. Puhun tässä siitä, miten JOTKUT asiakkaat sanovat tympeästi: anna tollanen. Se on pelkästä äänensävystä kiinni. Minua on asiakkaat neuvoneetkin monesti, kun olen "hädissäni" etsinyt jotain tiettyä röökiä tai tupakkatuotetta. Useat ovat käyneet monesti ennenkin kyseisessä kaupassa ja tietävät mistä muut myyjät ovat minkäkin röökin ottaneet, joten he osoittavat minulle sen paikan ja eihän se minua ollenkaan haittaa, kyllä minua saa neuvoa jos se nopeuttaa hommaa :-) Senkin voi tehdä kahdella tavalla: käskyttämällä, tai normaalisti.

        Joten jos jollekulle on vielä jäänyt epäselväksi: YKSIKÄÄN asiakas ei ole minua haukkunut lyttyyn eikä antanut suoranaista KRITIIKKIÄ. Palauteboksin lappusista en voi tietää, mutta puhun nyt face to face-hommasta. Minua ei ole kukaan haukkunut pystyyn, puhun EDELLEEN niistä joistain (onneksi melko harvoista) KÄSKYTTÄJISTÄ, joiden toivoisin opettelevan puhumaan NORMAALISTI. Minä olen kaukana naama norsunvitulla -tyypistä. Tosin hyvähän se on täällä netissä vakuutella, mutta onneksi tiedän itse, että en ikimaailmassa provosoituisi omasta palvelustani. Olen ihan kiltti ja mukava asiakaspalvelija, vähän vain hukassa, koska olen AMATÖÖRI. JÄIKÖ JOTAIN EPÄSELVÄKSI?


    • tähän ilmiöö olen törmänny itekkin jo pelkästään työharjottelujen ohella, joka tulevana ammattinakin on asiakaslähtönen ja kuuliaisesti joudun siis tulevassa ammatissani nielemään asiakkaiden ängstit ja vitutukset yms. paskan. Ei sillä että sitä tarvii hyväksyä, mutta sättimään en voi ruveta. Ihan varmasti tän tietää kaikki ne muutkin jotka on asiakas-lähtösessä työssä.

      ja näille jotka siis harrastaa tätä äyskimistä asioidessaa esim. lääkärissä, pankissa tms. LOPETTAKAA HYVÄT IHMISET SE ÄYSKIMINEN JA MIETTIKÄÄ VAIKKA ITTENNE SIIHEN ASEMAAN ETTÄ ITSE OLETTE ASIAKASLÄHTÖSESSÄ TYÖSSÄ JA TEILLE ÄYSKITÄÄ KOKO AIKA. MILTÄ SE TUNTIS?

      vähän enemmän empaattisuutta ens kerralla jos saan pyytää.

    • molemminpuolintiskiä

      Varmaankin näin, että tälläisiä asiakkaita ikävä kyllä löytyy mutta ihan tasapuolisuuden vuoksi löytyy myös töykeitä asiakaspalvelijoita eli molemmin puolin on tälläistä töykeyttä havaittavissa.

      Ja samat sanat täytyy munkin todeta myyjän töykeyden suhteen eli en mä niitä kauheasti muistele ja ostan ne tarvittavat asiat myyjältä joka osaa palvella tai toisesta liikeestä.

      Erityisesti puhelinmyyjissä on yllättävän paljon niitä, jotka eivät vaan ymmärrä sanoja "ei kiitos" "en ole kiinnostunut" vaan jatkavat sitä myyntipuhettaan ja eivät kunnioita asiakasta jolle soittavat kotiin esim. juuri kesken ruokailun jne.

      Ja mitään kivaa ei saavuta kyykyttämisellä molemmin puolin.

      Yksi kulunu fraasi pitäis muuten muutaa eli "käyttäydytään kuin aikuiset" pitäis oikeasti olla käyttäydytään kuin lapset, ihan jo senkin takia, että aika moni aikuinen ei osaa käyttäytyä mutta lapsi osaa ja on vähemmän tarkoituksellisesti ilkeä toisille ja niissäkin tapauksissa joissa on ilkeä on se malli otettu aikuisilta, joten "käyttäydytään kuin aikuiset" on vähän huono valinta oikeasti :-)

      Mutta pidetään hauskaa ja ollaan kivoja toisillemme niin elämäkin hymyilee.

    • Kertoo jo

      tuon yhden ilmeisesti asiakaspalvelijan asenteesta paljon kun hän kertoo täällä avoimesti kuinka hänen mielestään kaikki läskit ovat vaikeita asiakkaita, juu en hirveesti ihmettele että tuolla asenteella sinulla tulee ongelmia asiakkaiden kanssa! Jotkut myyjät ovat jo lähtökohtaisesti ennen varsinaista myyntitapahtumaa veeväisen oloisia, ja silloin he voivat syyttää ihan itseään jos ei asiakaskaan ole niin mukava, miksi pitäisi olla jos jo heti kättelyssä myyjä on veemäinen. Noh, omampahan työnsä he siinä vain tekevät vaikeaksi. Tiedän hyvin, ettei ole aina helppoa olla myyjä, olen itsekin ollut kassalla nuorempana, mutta kummasti se vain on usein itsestään kiinni hyvin paljon.

    • Lucid dreamer

      Kaikissa niissä kaupoissa joissa käyn, niin sanon että 75% ajasta kun kävelen ovesta sisään kassalla tai jossain muualla silmääni iskee myyjän mutrusuu. Silloin jo tuntuu että ei kiinnostaisi tippaakaan käydä edes katsomassa valikoimaa kun näin kiinnostaa palvella. Olen kuitenkin aina kohtelias ja yritän hymyilläkin niille myyjille joilla on tympeä päivä. Joskus se vaan ottaa pannuun.

      Olen ollut asiakaspalvelijana ja puolelta asiakkaista oli jotain huonoa sanottavaa ja usein aivan turhanpäiväisistä asioista. Toinen puoli taas oli mukava ja teki ostokset nätisti. Minä en välittänyt niistä huonosti käyttäytyvistä koska laitoin ne omaan arvoonsa. Jäitkö ajattelemaan moisia? Eivät ne asiakkaatkaan yleensä muista palvelijaa, kunhan purkavat ongelmiaan jollekin hetkellisesti. On tietenkin niitä jotka omistavat elämänsä muiden kärsimykselle ja keksivät kaikesta jotain väännettävää.

      Tuntuu että tässä tapauksessa on vähän otettu henk.koht. kun on tänne purettu tuskantuntoja. Älä. Juuri tuon takia. Sinä et jää velkaa heille mitään. Anna tyhmien olla tyhmiä ja ole itse arvokkaampi. Saat ihan itse naureskella heille pääsi sisällä että onpa ihmiset tyhmiä, ja niille jotka eivät sitä vielä tiedosta. Eikö siihen päätökseen olla tultu jo aikaa sitten?

      Uskon että se on se suomalainen jurous. Mistään ei olla tyytyväisiä. Kuin: Oletko edes iloinen että elät elämää? En. Tästä pitää valittaa koska minulla on oikeus ja se on velvollisuuteni. Suomalaisen slogan.

      • wonderr

        KUN EN EDELLEENKÄÄN OLE LOUKKAANTUNUT :D jumalauta kun on vaikeaa ymmärtää. Keskustelun pointti oli (edelleen...) se, että sillä samalla energialla millä teet myyjän epämotivoituneeksi (:D) palvelemaan sinua, voisit olla täysin normaali, koska sillä kyykyttämisellä et kuitenkaan voita mitään. Ainakaan jos osut minun asiakkaakseni. Sitä paitsi päällimmäisin tunne näiden käskyttäjien kohdalla on MYÖTÄHÄPEÄ. On noloa jos aikuisella ihmisellä ei ole normaalit käytöstavat hallussa. Seuraava tunne on vitutus. Vittuako siinä käskytät, voit sanoa normaalistikin. :-) Onneksi en törmää koko ajan näihin elämäänsä kyllästyneisiin yksilöihin. Melko harvassa sellaiset TOSI PAHAT kuitenkin on. Enemmän on ehkä niitä outoja tyyppejä, jotka ovat ihan muissa maailmoissa ja näyttävät oudoilta.


      • Juhani A.
        wonderr kirjoitti:

        KUN EN EDELLEENKÄÄN OLE LOUKKAANTUNUT :D jumalauta kun on vaikeaa ymmärtää. Keskustelun pointti oli (edelleen...) se, että sillä samalla energialla millä teet myyjän epämotivoituneeksi (:D) palvelemaan sinua, voisit olla täysin normaali, koska sillä kyykyttämisellä et kuitenkaan voita mitään. Ainakaan jos osut minun asiakkaakseni. Sitä paitsi päällimmäisin tunne näiden käskyttäjien kohdalla on MYÖTÄHÄPEÄ. On noloa jos aikuisella ihmisellä ei ole normaalit käytöstavat hallussa. Seuraava tunne on vitutus. Vittuako siinä käskytät, voit sanoa normaalistikin. :-) Onneksi en törmää koko ajan näihin elämäänsä kyllästyneisiin yksilöihin. Melko harvassa sellaiset TOSI PAHAT kuitenkin on. Enemmän on ehkä niitä outoja tyyppejä, jotka ovat ihan muissa maailmoissa ja näyttävät oudoilta.

        AsiakasPALVELUUN kuuluu se että myyjä ON asiakkaan käskytettävänä. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Myyjän tehtäviin ja hyviin käytöstapoihin ei puolestaan kuulu asiakkaiden ulkonäön arvostelu.

        Olet väärällä alalla.
        Itse olen toiminut alalla parikymmentä vuotta ja kaltaisiasi myyjiä olen muutaman kohdannut. Yksikään heistä ei kovin kauan alalla viihtynyt.


      • wonderr
        Juhani A. kirjoitti:

        AsiakasPALVELUUN kuuluu se että myyjä ON asiakkaan käskytettävänä. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Myyjän tehtäviin ja hyviin käytöstapoihin ei puolestaan kuulu asiakkaiden ulkonäön arvostelu.

        Olet väärällä alalla.
        Itse olen toiminut alalla parikymmentä vuotta ja kaltaisiasi myyjiä olen muutaman kohdannut. Yksikään heistä ei kovin kauan alalla viihtynyt.

        Voi hyvä luoja :-D Minä en ole kenenkään käskytettävänä yhtään missään. Minulta saa PYYTÄÄ ystävällisesti, ei tarvitse tiuskaista ANNA TOI. Ja tuota noin... tietenkin minä palvelen jokaista asiakasta. Turha yrittää tuomita minua HUONOSTA palvelusta. Edelleen; kukaan teistä ei ikinä uskoisi, että minä olen tämän keskustelun aloittaja, jos törmäätte live-elämässä. Olen kiltin näköinen ja kiltti, mutta kaikkea en siedä. Oli sellainenkin tilanne, kun olin asiakkaana samaisessa kaupassa jossa työskentelen, ja kuulin kuinka miesasiakas tiuski ilkeästi työkaverilleni. Juurikin käskytti ja huokaili "myyjän typeryyttä."

        Ja voin sanoa, että suututti sen tytön puolesta. Opetelkaa ihmiset puhumaan.


    • kannattaa muistaa

      että jos vaikeaksi ruvetaan, niin se on se myyjä, joka siitä lopuksi kärsii.
      Ihan miten haluatte myyjät, aina jäätte toiseksi.
      Kummasti rauhoittava vaikutus, kun pyytää esimiestä paikalle.
      Viimeistään silloin myyjä oppii nöyryyttä, vaikka sitten väkisin.

      • Iloinenaspa

        Haha :D se menee juurikin toisin päin.. jos tulee raivoava asiakas (joka muuten on usein väärässä, voin kertoa!) ja ei millään suostu rahoittumaan ja esittämään ongelmaansa asiallisesti niin se olen minä=asiakaspalvelija, joka ehdottaa " haluaisitteko keskustella esimieheni kanssa jos minun esittämä ratkaisu ei miellytä?".. Siinä vaiheessa muuten se on lähes aina asiakas jonka naama muuttuukin peruslukemille ja alkaakin hiljainen nöyrä mutina "... Mitään esimestä tähän tarvita jupi jupi..". Kyllä näin on. Ja jos pomoni on minun jälkeen tullut jatkamaan asiakkaan kanssa asian selvitystä kun minun ratkaisu ei ole kelvannut, niin on pomo kyllä aina ollut työntekijöidensä puolella. Eli ei haittaa tippaakaan jos pomolleni haluaa reklamoida, ajattelen tällöin vain tyytyväisenä " hmm siinäpähän mariset, saman vastauksen tulet silti saamaan vaikka esimieheltäni kysyt.." ;)


    • juippi A

      "En tiedä muista, mutta itse en todellakaan muista Sinua enää pari sekuntia poistumisesi jälkeen. En muista, mitä olet sanonut, miltä näytät tai mitään muutakaan. Miksikö?"

      Olet puhelinmyyjä :D

      • wonderr

        No enpä kyllä ole. Puhelinmyyjät eivät anna röökiä tiskin takaa...


    • medde1

      Asiakaspalvelutyö on haastavaa. Asiakkaat osaa olla haastavia. Mutta ne ei todellakaan ole aina oikeassa. Itse olen tehnyt asiakaspalvelutyötä 14-vuotiaasta lähtien ja oon kyllä nähny sellasta kyykyttäjää/valittajaa että oksat pois. Jotkut varmaan kuvittelee, että koska olen nuorempi, en voi osata hommiani.

      Yksikin asiakas rupesi melkein riehumaan, kun kerroin ihan asiallisesti, että tuote, jota hän etsii, ei kuulu meidän valikoimiimme. Lisäksi kerroin ihan kokemuksesta, että kys. tuote ei olisi ollut paras kyseiseen tehtävään. Mutta ei, vaan kamala riehunta.

      Toinen asiakasrymä, josta en tykkää on tinkijät. Kuvittelevat olevansa kovinkin hauskoja, kun jatkavat tinkimistä, vaikka olen jo nätisti sanonut, että en voi antaa alennusta. Jossain vaiheessa niiden kanssa alkaa ärsyttämään ja tulee sanottua tehokkaasti takaisin. Sen oon huomannu, että mitä napakammin sanoo takasin, niin sitä varmemmin asiakas ostaa, koska ei kehtaa jättää ostamatta.

      Kolmas ryhmä asiakkaissa on niitä, joiden ajatuksenjuoksua mä vähän mietin. Kysellään ihan itsestäänselvistä asioista, kuten "kestääkö nahkatuote vettä?". Vastaan aina ihan ystävällisesti, mutta välillä ihmetyttää. Kestäähän niiden asiakkaidenkin nahka vettä?

      Sitten on vielä niitä ihania kiukkusia mummoja. Tervehdin ja hymyilin ystävällisesti eräälle vanhemmalle rouvalle ja tämä tiuskas takaisin "mitä sä siinä naurat?". Sen jälkeen näytin varmaan kysymysmerkiltä.

      Puhelinmyyjiä en kadehdi, nille monet tiuskivat ihan suotta. Itse sanon aina heti "ei kiitos", mutta joillekin se on vaikeaa ymmärtää. Eräs puhelinmyyjä oli kyllä aivan mahtava, mies ensin lirkutteli tosi pitkään, eikä uskonut kun sanoin etten ole kiinnostunut vaan jatkoi lirkuttelua. Sitten sanoin uudelleen, etten tilaa yhtään mitään. Puhelimen päästä kuuluu tympeä "aijaa" ja luuri kiinni. Mua rupes ihan naurattamaan, olis nyt voinut edes lirkutella mulle vielä heipat :D

    • myyjät on

      palvelijoita, ei siinä asemassa kannattaisi ihan kauheasti yrittää asiakkaalle kukkoilla, se on aina nähty miten siinä käy, eli kyllä siinä myyjät jää toiseksi. Mutta hyvin harva asiakas on varmasti vaikea myyjälle mikäli myyjä itse on palvelualtis ja hyväntuulinen jne. Kivahan se on sellaisille mutrusuille vähän sanoa jotain kun näkee jo jalkaterän asennosta, että suuttuu välittömästi jos vähän sanoo jotain, sitä saa mitä tilaa!

    • myyjänä4vuotta

      Mä olen kyllä monesti itkenyt kotona työpäivän jälkeen, jos on ollut tosi törkeitä asiakkaita. Tiedän kyllä, että vaikeilla asiakkailla on omassa elämässään asiat jotenkin huonosti, että pitää myyjään purkaa sitä pahaa oloaan. En vaan ymmärrä miten jotkut ihmiset voi olla niin katkeria ja vihaisia.

    • myyjä

      jää aina toiseksi, oli asia sitten mikä hyvänsä.
      Alistu lutkahh!!!

    • Myyjät helvettiin

      Siis mitä vitun palvelua ihmiset yrittää saada? Itse en koskaan tarvinnut mitään palvelua missään kaupassa. Ne myyjät ei kuitenkaan tiedä mistään mitään. Ne on turhia joka ikinen. Tule kauppaan, ota mitä haluat ja painu kassalle. Se on niin vitun helppoa.

      • wonderr

        Röökiä et saa kaikista kaupoista ilman myyjää. Siihen tarvitset palvelua - jos siis tarvitset. Mutta toivoisin ihmisten ottavan tuollaisen asenteen. "Otat sen mitä tarvitset, painut kassalle ja painut himaan." Asiakkaiden ei myöskään (minun mielestäni) tarvitse hirveästi puuttua henkilökunnan työntekotapoihin. Oli tilanne, jossa suomea ymmärtämättömälle asiakkaalle annettiin selkeät ohjeet erääseen asiaan ja tämä meni tekemään sen mitä pyydettiin. Asiakasta neuvonut työkaverini meni takaisin töitä tekemään, mutta tätäpä ei joku ulkopuolinen asiakas voinut suvaita, vaan alkoi neuvomaan, miten henkilökunnan täytyisi toimia.

        Toki olisi oikein luksuspalvelua, jos henkilökunta tulisi neuvomaan asiakkaille kaiken kädestä pitäen, mutta kun mietitään, kuinka helevetin paljon niitä asiakkaita on jatkuvasti, ja jos joka ikiselle täytyy näyttää kaikki kädestä pitäen, siihen menee aivan tuhottomasti aikaa.
        Kaupassa kun täytyy myös purkaa kuormia, hyllyttää tavaroita, lakaista lattioita, järjestellä tavaroita... Kukaan ei seiso tyhjän panttina muuten kuin tauolla.

        Tämä on minun mielipiteeni, totuudesta en tiedä, siis tarkoittaen tätä kädestä pitäen neuvomisjuttua. (Sitä paitsi jos ihan rehellisiä ollaan, tämä ulkomaalaisen probleema ei ollut niin paha, etteikö hän olisi voinut siitä itsekin selviytyä, meinaan hänen olisi vain tarvinnut verrata erästä tuotetta kuvaan ja päätellä siitä... ei hän retardi ollut, ei vain ymmärtänyt suomea. Mutta minusta siihen hommaan ei tarvitse suomen kielen taitoa juuri ollenkaan.


      • Hymyilkää blease

        Kysyin kerran kaupan kassalla jossa oli apea naama,että eikö voisi joskus vähän hymyilläkkin,ei kai se mitään asiakaskatoa tekisi?Kassa sanoi että voi valita paremman kaupan ellei heidän kelpaa.Sanoin että ei hymy paljon maksa ja taas se alkoi?Perässä jonossa ollut mies alkoi nauramaan.


    • LaurrrrrraLoL

      on myös asiakkaista sekin kasti (vanhukset ja maahan muuttajat) jolle täytyy kädestä pitäen selittää jostain tuotteesta kaikki... toisaalta sääliks käy sekä näitä vähä-älysempiä mutta kyllä mun myötätunto on myös myyjien puolella ku ne joutuu selittämää jotai vitun yksinkertasta asiaa kädestä pitäen ihmiselle joka ei ymmärrä jostain tuotteesta hevon helvettiäkää.

      • wonderr

        Nämäkin ovat oma ryhmänsä... haukotus... Sitten on myös ne, joilla on heti ensimmäisenä oletus, että harjoittelija on mokannut kaiken ja laskuttanut kaiken x 10. Kuittia tarkastellaan suurielkeisesti maksamisen jälkeen. Toki on hyvä tarkastaa, ettei ole maksanut kahteen kertaan yhdestä ostoksesta. Kahteen kertaan laskuttaminen on tavallinen virhe harjoittelijalla. Mutta ei kannata ottaa ylimielistä asennetta "AIVAN VARMASTI tässä on nyt joku virhe kun amatööri on hoitanut homman... Tarkistetaans, kuinka paljon on tullut mokia!"


    • Olette orjia

      Olet pelkkä palikka ja koneen osanen. Jos et nuole kenkiämme, saat potkut, koska emme osta enää työnantajaltasi mitään.

      • wonderr

        :-D


    • wonderr

      Kaikki, keiden mielestä myyjän tehtävä on olla asiakkaan käskytettävänä; toivon teidän miettivän vähän. Kaikille pitäisi olla itsestäänselvää, miten muita ihmisiä kohdellaan. Julkisten käyttäjät: tiuskaisetteko bussikuskille, että anna mulle lippu? Bussikuskitkin voisivat muuten miettiä vähän käytöstään... hirveästi töykeitä kuskeja liikenteessä.

      Siis luultavasti et tiuskaise bussikuskille, no miksi sitten tiuskaiset myyjälle? Myyjä ei muutu arvottomaksi roskasangoksi vaihdettuaan työpaidan päälleen. Samalla periaatteella myös sinä muutut arvottomaksi mennessäsi töihin. Miksi myyjä olisi poikkeus, ja jotenkin huonompi kuin sinä?

      Tai ravintolassa ollessasi, huudatko tarjoilijan paikalle töykeällä äänensävyllä ja sanot: tuo tollanen.
      Minusta on suorastaan OMITUISTA, että joidenkin ihmisten asenne muuttuu heti, kun ollaan tekemisissä myyjän kanssa. Kokeilkaa ensi kerralla vaihtaa sitä äänensävyä ja katsokaa, oliko paha juttu :-) Turha olla niin kamalan vihainen koko ajan.

      • wonderr

        Niin ja unohdin sanoa, että kun joillain (onneksi melko harvoilla), on sellainen käsitys, että myyjä on kaupassa arvottomana orjana ja myyjää saa huoritella jos vituttaa, niin väärässä olet. Sinulla EI ole lupaa huoritella myyjää eikä haukkua pystyyn. Sama pätee ihan muutenkin elämässä. Kenelläkään ei ole lupaa haukkua ja huoritella toista ihmistä. Missään. Koskaan.


      • Järjestys
        wonderr kirjoitti:

        Niin ja unohdin sanoa, että kun joillain (onneksi melko harvoilla), on sellainen käsitys, että myyjä on kaupassa arvottomana orjana ja myyjää saa huoritella jos vituttaa, niin väärässä olet. Sinulla EI ole lupaa huoritella myyjää eikä haukkua pystyyn. Sama pätee ihan muutenkin elämässä. Kenelläkään ei ole lupaa haukkua ja huoritella toista ihmistä. Missään. Koskaan.

        Tämä kansa on myös aika alamittaista käytökseltään,ellei opettajilla ja vanhemmilla ole enää oikeutta kouluttaa tulevaisuuden toivojamme niin tulos on että eivät osaa enää olla ihmisiksi kaupoissa eikä busseissa eikä missään.Ovat vain riesana kaikkialla,kiitos koulu-uudistuksenkin.


      • wonderr
        Järjestys kirjoitti:

        Tämä kansa on myös aika alamittaista käytökseltään,ellei opettajilla ja vanhemmilla ole enää oikeutta kouluttaa tulevaisuuden toivojamme niin tulos on että eivät osaa enää olla ihmisiksi kaupoissa eikä busseissa eikä missään.Ovat vain riesana kaikkialla,kiitos koulu-uudistuksenkin.

        Se on huomattu. Tosin minulla on käynyt hyvä tuuri, koska kohdalleni on sattunut suurimmaksi osaksi oikein mukavia ja normaaleja ihmisiä. Voi olla että pahin on edessä päin (toivottavasti ei), mutta tähän mennessä olen törmännyt vain muutamaan käskyttäjään.

        Minusta on outoa, miten jotkut jaksavat edelleen hoilottaa sitä samaa: PALVELUala, PALVELUala... Palvelulla ja orjuuttamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Esim. jos joku asiakas tulee luokseni ja sanoo: hae mulle se, tämä, tuo ja se ja tuo mulle tähän nenän eteen, niin haenko? Öö, no en. Joidenkin ihmisten logiikan mukaan minun täytyisi varmaan keskeyttää kassatyöskentely ja lähteä orjana toteuttamaan asiakkaan käskyä, koska PALVELUala. Öhh... Sen sijaan minulta voi täysin vapaasti kysyä, missä mikäkin tuote sijaitsee (ihan kuin niitä edes muistaisin :-D:-D Mutta voin ainakin yrittää jelpata vähän ja nopeuttaa toimintaa)


    • "maailman omistaja"

      Valitettavasti palveluala on PALVELUala, eli joka sen alan valitsee, niin (ainakin pitäisi) käsittää että kyseisellä alalla tapaamme kaikenlaisia ihmisiä, eri tuulella jne.

      Itse menin alle 18v liikealalle (todella monia vuosia sitten), ja kyllä siinä tehtiin selväksi, että todellaki asiakas on se, joka palkkani loppujen lopuksi maksaa!
      Itse edelleenkin, kun en ole enää kyseisellä alalla, olen sitä mieltä että "asiakas on aina oikeassa", olkoon asia mikä tahansa, eli ei niistä asiakkaiden negatiivisista puheista tarvitse hernettä nenuun tunkea, se on asiakaspalvelua se!

      • Respakko

        Ei se asiakas ole aina oikeassa (tosi harvoin itseasiassa). Olen hotellin vastaanotossa töissä, on niiiiiin paljon asiaa mistä asiakas tulee valittamaan ilman mitään syytä ja on täysin väärässä.. Muka veloitetaan liikaa vaikka kuitissa sama summa mikä varausvahvistuksessa on hänelle luvattu, ei muka tiennyt että minibar-tuotteet kuuluu maksaakin jos niitä käyttää, ei kuulemma ole pakko kirjoittaa henkilötunnusta majoituskorttiin (eipä kai, vaikka laki määrää ja viranomaiset jos sais tietää ettei kaikilta oteta hetuja niin olis pulju kiinni ainakin väliaikaisesti.), on paskaa palvelua ja vittuilua kuulemma kun sanotaan ettei koiraa voi ottaa suite-huoneisiin (on nimittäin allergia/astmaliiton sertifikaatti ja lähtis aika äkäseen pois meidän talolta jos selviäis että eläimiä asustelee allergia-huoneissa)... No joo tässä vaan muutama esimerkki mainitakseni. Toki valituksia tulee joskus ihan aiheestakin ja silloin titenkin pahoitellaan ja hyvitellään sen mukaan, ei sillä etteikö pahoiteltaisi myös aiheettomista angsteista. Positiivinen palaute antaa kyllä voimia ja energiaa pitkäksi aikaa, onneksi niitäkin satelee välillä vastapainona kaikelle paskalle. Sen haluan vielä mainita että aspan ei todellakaan tarvitse kestää henkilökohtaista solvaamista, siinä vaiheessa jos minua on huoriteltu tai haukuttu idiootiksi jne niin olen tyynesti sanonut "ole hyvä ja poistu. Tuollaisella käytöksellä minun ei tarvitse ottaa teitä vastaan asiakkaaksemme tänään." Ja ihan pomon kehotuksesta voimme tarvittaessa sanoia noin. Jotkut alkavat siinä sitten " no mitä vittua ite oot ammatin valinnut, kyllähän sun pitää mua palvella vaikka sanon mitä!!!" Ei, ei tarvitse. Huorittelua tai muuta yhtä törkeää henkilökohtaista haukkumista ei todellakaan tarvitse sietää. Muistakaa aspat: teillä on oikeus valita asiakkaanne.


    • wonderr

      Tänään oli hyvä esimerkki töykeästä asiakkaasta, kun tämä halusi tupakkaa ja ilmoitti asian minulle (ei vahingossakaan PYYTÄNYT.) Haluttu tupakka taisi olla vaalea l&m. Näytin ensin väärää tupakka-askia ja kysyin, että tämäkö? Vastaukseksi sain suurin piirtein jotain, että *kyllästynyt huokaus*, VAALEA... tuo on lähinnä joku musta tai punainen tai joku. Sitten otin oikean askin ja asiakas sanoi (töykeällä äänensävyllä): tuo on jo enemmän vaalea. ja taas kyllästynyt huokaus.
      siis MIKSI ei voi puhua normaalisti? En ole tupakka-asiantuntija mutta yritän parhaani ja useimmiten osunkin oikeaan, mutta sen kerran kun näytän väärää askia niin johan ollaan taas Euroopan omistajina huokailemassa ja piilovittuilemassa. Ihmiset, please... MUTTA HUOMIO! Tämä oli vain yksi töykeä asiakas koko päivän aikana. Onko se sitten hyvä vai huono juttu... hyvä minulle, huono hänelle. Kaikki muut osasivat käyttäytyä ;-)

    • asiakas5
    • kaukosäädin

      Vr:n työssä saa kuulla kaikenlaista kysymystä, johon pitäisi osata vastata. Kun kulkee vr:n vaatteet päällä, niin pitäisi tietää kaikki maailman asiat. Monesti kysyvä henkilö pitää itsestään selvyytenä, että kaikki kuuluu vr:lle, mm. matkakeskukset, niiden hissit, jopa liikkeet ja kahvilatkin.

      Esim joku Jyväskylän matkakeskus, siellä on jos jonkinlaista pikkuliikettä, kahvilaa, putiikkia, jne. Aseman omisti ennen Jyväskylän kaupunki, ja nykyään sen omistaa jokin Jyväsparkki Oy muistaakseni. Eli kiinteistö kuuluu omistajalle, johon sisältyy hissit yms infra, siivouksineen päivineen. Omistaja vuokraa tiloja mm. kahviloille, r-kioskille, vr-lipunmyynnille, hesburgerille, jne. Mutta asiakas tarttuu vain sanaan VR, eikä ymmärrä muuta. Hissien likaisuus on vr:n syytä, liukuportaiden toimimattomuus on vr:n syytä, jne. Vielä ei ole kukaan tullut valittamaan, että hesen hampurilaisen mauttomuus on vr:n syytä, sitä odotellessa.

      Juridisesti vr vain liikennöi junilla. Laiturialueet kuuluu liikennevirastolle. Ja asema jyväsparkille. On asemassa vr:n logo, mutta on siinä muitakin logoja, esim hesburger ja matkahuoltokin. Yhtä hyvin voisi valittaa hesburgerille kaikesta, joka sekin menisi väärään osoitteeseen. Mutta tunteenpurkaus jostain syystä kohdistuu aina vr:ään.

    • Anonyymi

      Sinua ei kiinnosta silti aloitit keskustelun siitä😂

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe