KKO:n päätös ei poistanut vuokratyön laittomuuksia - "Homma jatk

Vuokratyöonhuijausta

KKO:n päätös ei poistanut vuokratyön laittomuuksia - "Homma jatkuu kuten ennenkin"

Korkein oikeus (KKO) linjasi viime keväänä päätöksellään, että vuokratyöntekijän määräaikaisen työsopimuksen perusteeksi ei riitä pelkkä asiakasyrityksen toimeksianto.

Perusteltuja syitä määräaikaisuuteen on lain mukaan esimerkiksi sijaisuus, tuotantohuippujen tasaaminen tai lyhytkestoinen työ, johon ei tarvita työvoimaa jatkuvasti. Jos tarve työvoimalle katsotaan pysyväksi, on solmittava toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Palvelualojen ammattiliitto PAMista kerrotaan, että työnantajat ovat entistä varovaisempia, mutta väärin perustein solmitut määräaikaisuudet eivät ole menneen talven lumia. Liiton mukaan KKO:n päätöksen perusteella laittomiksi katsottavia määräaikaisuuksia solmitaan yhä.

– Esimerkiksi varastopuolelta kuuluu, että koko ajan porukka vaihtuu. Se on merkki siitä, että koko ajan tehdään määräaikaisia sopimuksia ja homma jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin, PAMin toinen varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen sanoo.

Matkailu- ja ravintola-alan neuvottelupäällikkö Annika Rönni-Sällinen PAMista sanoo, että osa työnantajista on muuttanut toimintaansa KKO:n päätöksen jälkeen oikeaan suuntaan, mutta tilalle on tullut uusi ongelma.

– Vaikka tehdään toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia, työtunnit sovitaan vähäisiksi. Välttämättä ei taata yhtään tuntia tai sopimuksessa lukee työtuntien määränä nollasta johonkin määrään tunteja.

---------------
Älkää ihmiset alistuko tälle orjuuden nykyaikaiselle muodolle eli vuokratyöhön.

0

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
        Ikävä
        77
        4672
      2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
        Ikävä
        180
        1987
      3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
        Ikävä
        132
        1702
      4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
        Ikävä
        148
        1275
      5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
        Ikävä
        16
        1181
      6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
        Ikävä
        35
        1066
      7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
        Ikävä
        78
        963
      8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
        Ikävä
        52
        936
      9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
        Ikävä
        78
        892
      10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
        Ikävä
        4
        868
      Aihe