Lähettelen teille ohessa tarinaa kaasuautossa ilmenneestä kaasuvuodosta. Olisin iloinen jos voisitte,kommentoida korjaustoimintaa. Itselleni heräsi korjaustoiminnnasta monenlaisia kysymyksiä mieleen. Sen takia olisi kiva kuuulla muidenkin mielipiteitä asiasta.Sanottakoon vielä se, että toivon todella, että biokaasuautoilu lisääntyisi voimakkaasti Suomessa. jotta näin kuitenkin kävisi tulisi autojen korjaus- ja huoltotoimintaa kehittää ja helpottaa nykyistä enemmän.
Kaasuautooni Opel Zafira vm.2008(ajettu n.81000) ilmaantui kaasuvuoto tankkauksen jälkeen ke 14.11.2012
Kun ajoin auton kotipihaamme, kuulin auton alta outoa suhinaa. Illan ääntä kuunneltuani vein auton seuraavana iltapäivänä tutulle korjaamolleni. Asentaja tutki auton kaasutankistoa nesteellä ja sai paikallistettua vian kaasutankkien päähän. Itse työnsin etummaisen kaasutankin päässä olevan suojan reiästä sormen sisään ja vuoto lakkasi kuulumasta, kun suljin venttiilin alapinnassa olevan pienen reiän. Takimmaisen tankinpään ventiilin ja putken liitoksesta vaikutti myös tulevan kaasua.
Tällä korjaamolla ei kuitenkaan ollut valtuuksia kaasulaitteiden korjauksiin, joten jouduin viemään auton merkkikorjaamolle.
Vein auton siis paikalliselle merkkikorjaamolle, Imatran Auto-Sunille. Selitin heille huomaamani oireet ja auto jäi tutkittavaksi korjaamolle. He totesivat suhinan johtuvan tankkien välisen putken vuotamisesta. Osa laitettiin tilaukseen. Tässä vaiheessa soitin myös maahantuojalle. sieltä selvisi, että näihin Zafiroihin oli tehty takaisinkutsukampanja viallisten kaasutankkien magneettiventtiilien takia. Omaan autooni nämä venttiilit oli vaihdettu Ruotsissa ennen marraskuuta 2011. Tarkkaa ajankohtaa maahantuoja ei tiennyt. Maahantuoja ei myöskään suostunut antamaan rakennekuvaa kaasutankistosta pyynnöstäni huolimatta. Merkkiliikkeessä luvattiin antaa varaosakuva kaasulaitteistosta, jota en ole vielä saanut.
Viikon odottelun jälkeen osa tuli ja se asennettiin autoon ti 27.11. Autoa hakiessani huoltopäällikkö kertoi, että auton tankisto oli koepaineistettu typellä ja todettu kaasunpitäväksi.Korjaus maksoi noin 482,66 euroa(Työselite korjaamolta: Vian haku/järjestelmän tyhjennys, Kaasuputki vaihto/koeponnistus typellä, Typpi10,2, Pipe 885324, Pientarvikkeet(21,97) ). Ajelin tankkausasemalle ja laitoin tankit täyteen. Kotiin tultuani huomasin, että sama suhina jatkui, vuoto ei ollut hävinnyt mihinkään. No seuraavana aamuna takaisin korjaamolle. Nyt viaksi selvisi rikkoutunut paineventtiili. Huoltopäällikkö selitti,että he olivat koepaineistaneet tankiston 170 barin paineella, mutta tankkauksessa käytettävä paine on 200 baria ja tuota painetta venttiili ei ollut kestänyt. No ei muuta kuin osa tilaukseen ja odottelemaan ...
Työ valmistui 11.12. Työselite korjaamolta: vuotaa vielä etummaisen kaasupullon päästä, toimenpiteet: etummaisen pulloryhmän i&k, etummaisen pullon sulake ja murtolevy vaihto, järjestelmän testaus typellä, kaasupullojen täyttö(kaasutankkaus miun kortilla 30,33 euroa), 885431 Disc, 885430 Fuse, pientarvikeet(10 euroa).
Korjauksen hinta 221,98 euroa.
Kummankin korjauksen yhteishinta 704,64 euroa.
Huoltopäällikkö sanoi,että putkisto oli tosiaan vuotanut kahdesta kohdasta(tankkien välisestä kaasuputkesta ja vielä molemmista päistä sekä etummaisen kaasutankin sulakkeesta). Mitäpä minä maallikko vastaan väittämään. Mutta maallikkona ihmetyttää tuo useamman vuotokohdan ilmeneminen järjestelmään yhtä aikaa. Onko Opel Zafiran kaasuputkisto täysi susi??? Tähän toivoisi ainakin maahantuojan ottavan kantaa.Toki muutkin voivat kommentoida jos intoa riittää.
Nyt on vajaa kuukausi ajeltu varovasti Opelia, aina iltaisin kuunneellen kuuluisiko suhinoita. Ehkä kevään mittaan palaa luottamus Opeleiden kaasuautoihin.
18.1.2012
No, tällä viikolla on luottamus alkanut jälleen rakoilla. kahden viime tankkauksen aikana olen huomannut tankatessa kaasun hajua. Tänään(pe 18.1.) tankkauksen jälkeen ajattelin, että pitäisikö ottaa yhteyttä Gasumiin ja kysyä onko tuo haju ihan tavallista pakkasella(-24) tankattaessa. Kotimatkalla huomasin myös, että tankki hupeni nopeaa vauhtia. Laskeskelin jo kesken matkan, että jos tätä menoa kaasua kuluu tällä tankillisella pääsee ehkä 120 kilometriä. No kotona syy sitten selvisi, SUHINA ON PALANNUT, nyt vaimeampana , mutta tehokkaampana. Äsken kävin katsomassa autoa pihalla ja tankista oli jo huventunut lähes puolet. Kohta pitää lähteä bensan ostoon, kun kaasutankki on tyhjä.
Ehdin jo soitella edellisen korjauksen huoltopäällikölle ja vaatia VASTUUTA VALTUUTETULTA KORJAAMOLTA JA MAAHANTUOJALTA. Huoltopäällikkö totesi, että tutkitaan asiaa ensi viikolla(tosin ensi viikko vaikutti olevan Imatran Autosunilla jo täyteen puukattu)
NYT OLISI HYVÄT KAASUAUTOILUN PARISSA TYÖSKENTELEVÄT, NEUVONNE KULTAAKIN ARVOKKAAMMAT. MITÄ TEEN SEURAAVAKSI? KEHEN VOIN LUOTTAA TÄSSÄ KAASUAUTO-ASIASSA??
jatkuu...
klo 22.10
Auton kaasutankit tyhjennetty ajamalla.
tankeilla pääsi 210km, normaalisti on yhdellä tankkauksella päässyt 300-350km.
Opel Zafira kaasuauto
3
2506
Vastaukset
- 200 bar
Ajomatkaa vertailtaessa ota huomioon myös se, että tankkausasemiltahan ei kovilla pakkasilla välttämättä saa täysiä paineita tankkiin (muistaakseni 200 bar saa 15°C:ssa). Kyseessä on jokin varmistus turvallisuutta ajatellen, jos jostakin syystä ajaisit juuri tankatun auton esim. lämpimään autotalliin ja kaasu pääsisi laajenemaan ja siten paine kasvaisi yli tuon standardisoidun 200 bar. Mielestäni ehkä vähän turha varmistus, kun tankit on kuitenkin testattu kaksi-kolminkertaisilla paineilla. Itse ottaisin mielummin nuo lisäkilometrit, kuin varmistaisin jo valmiiksi tarpeeksi turvallista kaasuautoilua.
Mutta mutta, jonkinlainen vuotohan tuolla järjestelmässä kyllä on, jos tuolla lailla kerran suhisee. Oletko jo ottanut yhteyttä kaasukonvertointeja tekeviin yrityksiin, kuten Terra Gas, MS Oragas ja GasCorner? Noista ainakin luulisi löytyvän asiantuntemusta ja mahdollisen korjauksen hintakin luultavasti huokeampi kuin merkkiliikkeessä.- 20+14
Ajomatkaa vertailtaessa täytyy myös huomioida ulkolämpötila. Kyllä pakkanen nostaa kaasuautonkin kulutusta ja justhan oli talven kovimmat pakkaset.
- Epäröivä kaasuautoil
Opel Zafiraani on edellinen omistaja tehnyt kaasunkulutuspäiväkirjaa vuoden ajan . Kaasun kulutus vaihteli vuoden aikana 4,5 kilon ja 6,5 kilon välillä, pakkasella ei juuri tilastojen vaihteluvälissä ollut osuutta. Itse olen myös seurannut kolmen kuukauden ajan kulutusta ja se ei ole kertaakaan noussut yli 6,5 kilon keskimäärin vähän alle kuusi liloa.Kuitenkin vuodon ilmettyä viimeisen tankin kulutus viittaisi lähes 10 kilon kulutukseen 100 kilometrillä.
Olin heti ensimmäisen vuodon ilmennyttyä yhteydessä mainitsemiinne jälkiasennusfirmoihin, niissä vuotoa pidettiin harvinaisena ja merkkiliikkeen toimintaa arveluttavana. Nyt on helppo olla samaa mieltä. Yksi firma ehdottelikin ilmaista tarkastuskäyntiä, mutta kun asun täällä Imatralla ja jälkiasennusfirmat ovat kaikki pääkaupunkiseudulla, niin äkkinäisesti ei lähdetä autoa tarkistuttamaan sinne.
Pyysin merkkikorjaamoltani vielä seikkaperäistä selvitystä siitä kuinka he ovat korjaukset tehneet. sen jälkeen olen yhteydessä jälkiasennusfirmoihin ja pyydän arviota korjausten laadusta. Sitten selviää otanko yhteyttä kuluttajansuojaan vai käännänkö auton nokan kohti Helsinkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132