Onko joku rotu kokonaan koirapuistokelvoton?

jalostus auttanut?

Onko sellaisia koirarotuja, joiden joukosta löytyy tuskin ollenkaan yksilöitä, jotka oppisivat nauttimaan toisten samaa sukupuoltakin olevien koirien seurasta, ja jopa tykkäisivät leikkiä niiden kanssa.

Esim. saattaako kaukasianpaimenkoirista, akitoista tai fila brasileiroista edes 1/10 nartuistakaan olla totutettavissa toisiin samaa sukuopuolta oleviin koiriin? Tai edes 1/50?

Vai onko sellaista koirarotua, jonka jalostuksessa ei olla senkään vertaa edetty nyky-yhteiskunnan suuntaan, että tuskin ollenkaan löytyy samaa sukupuolta sietäviä yksilöitä?

Tietääkseni ainakin suomenpystykorva, karjalankarhukoira, terrierit ja monet paimenkoirat ollaan jalostuksella saatu sosiaalisemmiksi ja suvaitsevaisemmiksi 2012-luvun aikana.

62

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Speedy4Fast

      "Tietääkseni ainakin suomenpystykorva, karjalankarhukoira, terrierit ja monet paimenkoirat ollaan jalostuksella saatu sosiaalisemmiksi ja suvaitsevaisemmiksi 2012-luvun aikana. "

      Hmm... Aika nopeasti tuo kehitys sitten on tapahtunut jos mielestäsi yhden vuoden aikana on ainakin viisi rotua jalostettu yhtäkkiä sosiaalisiksi ja suvaitseviksi. Erityisen hämmästyttävää on, että missä välissä erityisesti nuo kaksi ensinmainittua on saatu niin epäsosiaalisiksi ja suvaitsemattomiksi että näin nopea suunnanmuutos on ollut välttämätön tai edes ylipäätään tarpeen. Erityisen hämmästyttävää siksi, että omien tietojeni mukaan ne eivät koskaan ole olleet muuta kuin sosiaalisia ja suvaitsevaisia.
      Kuule, entisaikaan suomessa oli kyliä joissa joka toisessa torpassa oli jompi kumpi noista kahdesta ensinmainitusta tai sitten ajokoira. Eikä ne toistensa kurkuissa jatkuvasti olleet. Monet niistä kulkivat vielä vapaina yötä myöden nartustamassa ja toki silloin herrahaukut selvittivät ensin välinsä ja sopivat kuka panee ensin. Ja sama, jos kaksi narttua riiasi samaa urhoa, niin kyllä nekin sen selvitti ensin kumpi jakaa ensin ja kumpi jää odottamaan vuoroaan ja katsomaan vieläkö sulttaanilla voimia riittää. Ei se ole mitään epäsosiaalisuutta, ystävä hyvä. Muun ajan kuin lisääntymisajan nuo kylän koissut tuli aikast erinomaisesti juttuun toistensa kanssa. Pääsääntöisesti.

      Enpä siis oikein ymmärrä mistä puhut ja mistä tietosi lie peräisin.

    • ...RRR...

      Akita ja staffi ainakin kuuluu niihin rotuihin.

      • deded

        Staffi ei kuulu. Se on muuttunut sosiaaliseksi ja koiraystävälliseksi roduksi, samoin kuin esimerkiksi englanninbulldoggikin, joka myös oli aikoinaan raivokas taiatelukoira.


    • jalostus auttanut?

      2000-luvun aikana! :-D

      • TOSIrealisti Kokkola

        Myös saksanpaimenkoira on luonnevikainen.


    • Ei joka päivä

      Muutaman vuoden puistoilukokemuksella voin sanoam, että järjestään kaikki nuoret koirat pärjäävät, mutta aikuistuttuaan häipyvät pikkuhiljaa puistokäynneiltä. Melkein kaikki spk, vartijakoirat ymv. eivät enää pysty olemaan puistossa. Koirat myös muodostavat omia piirejään ja voivat olla alkuun uudelle tulokkaalle vähän inhokkeja, mutta jos omistajat handlaavat homman ja pistävät pelin poikki ajoissa vältytään kommelluuksilta. Jotkut tulevat vaan känny kourassa juoruamaan kentälle ja koira saa tehdä mitä huvittaa. Kyllä toki melkein kaikkia rotuja näkyy. Jotkut harvat yksilöt vaativistakin roduista ovat puistokelpoisia johtuen siitä, että ne on koulutettu niin hyvin, että omistajan katsekontakti jo riittää koiralle ja se tietää miten käyttäydytään. Nämä ovat niitä jotka on oikein ja vuosien tuloksella saatu ruotuun kunnolla. Jopa leikkaamaton doberman uros käy paikalla ja tietty joskus lähtevät pois, koska omistaja tuntee koiransa ja osaa lukea sitä. Muuten ihastuttava leikkikaveri pienemmillekkin. Samoin tunnen isoja rotuja, jotka eivät missään olosuhteessa reagoi esim. pieneen ns. räksyyn vaan eivät kertakaikkiaan välitä. Kun pienempi huomaa, ettei tuota tarvikaan pelätä, niin nekin rauhoittuvat. Kaikki lähtee siitä, että puistossa ei sallita äksyilyä. Kaikkein pahin tilannehan tulee silloin kun tullaan puistoon ja kymmenenkin rekkua ja joskus enemmän säntää sille portille. Ei ole vaikea kouluttaa koiraa säntäämästä vastaan, vaan annetaan tulla rauhassa ja turvallisesti sisälle tulokkaan. Itse komennan aina koirani vierelle, kun näen jounkun tuleva. Koirani siis istuu ja odottaa, että annan luvan mennä moikkaamaan ja jatkamaan leikkejä. On lähinnä surkuhupaisaa, että jotkut vaan väkisten tuovat elukoitaan, jotka aina saavat tilanteen jännittäväksi. Onneksi nämäkin oppii tuntemaan ja voi itse häipyä samantien. Ja kyllä, olen nähnyt miten esim. englannin mastiffi pojat melkein tappoivat pikkukoiran. Omistaja vaan tunkee isojen rekkujensa kanssa kentälle vaikka hänellä ei olisi mitään asiaa puistoon. Meilkein kaikissa puistoissa on sääntönä, että koira joka ei tule toimeen muiden koirien kanssa on velvollinen poistumaan paikalta. Valitettavasti joukossamme on edelleen lukutaidottomia.

      Koirapuistohan on vähän niinkuin koirien "SIRKUS", jossa käyminen on mukavaa, mutta myös hyvin stressaavaa varsinkin jos joutuu vähän väliä jännittämään. Itse en mene enää puistoon, ellen näe vähintään paria luotettavaa koiraa omistajineen. Silloin ainakin tiedän, että sisälle meno on turvallista. Ja suosittelen lämpimästi koirapuistoilua. Ainakaan omilleni ei tarvitse kuin mainita kentälle menosta, niin juostaan jo hihnaa hakemaan kiireen vilkkaa. Vien kumminkin koirani aina erikseen, koska silloin halinta on helpompaa ja pääsevät vuoronperään nauttimaan kavereistaan eivätkä ole laumana sielä sähläämässä. Tosin toinen elukoistani on ehdollistettu pallolle, joten se ei sinne niin paljon kaipaakaan. Niin ja kyllä sakemanninkin tunnen joka käy koko ajan puistossa, eikä koskaan aloita kärhämää vaan toimii ikäänkuin vähän puistopoliisina muille. Eli menee haukullaan pistämään tilanteen poikki. Ja olenpa nähnyt erään ison koiran joka aina menee lauman läpi ja rauhoittaa jo olemuksellaan tilanteen, jos se on karkaamassa käsistä. Voi sanoa, että puistoiluistamme melkein kaikki käynnit ovat positiivisia. Koirista voi ns. lukea missä mielentilassa siellä ollaan. Ja kyllä joskus olen omanikin kanssa lähtenyt pois, kun ollaan ärripurri tuulella, mikä tapahtuu noin kerran vuodessa. Ehkä joku paikka on silloin kipeänä, päätä särkee tms. Tiedä häntä!???!!!!

    • Jalostus kunniaan

      Ei ole vastausta kysymykseen, mutta ajatuksia se herätti.

      "Vai onko sellaista koirarotua, jonka jalostuksessa ei olla senkään vertaa edetty nyky-yhteiskunnan suuntaan, että tuskin ollenkaan löytyy samaa sukupuolta sietäviä yksilöitä?" Luulisi, että nykyaikana rotukirjo on niin laaja, että jokaiselle löytyy sopiva koirarotu. Miksi siis pitäisi edes harkita sellaista rotua, joka ei ole "koirapuistokelvollinen", jos sellaisen haluaa. Rotujalostuksessa pitäisi aina miettiä rodun alkuperäistä käyttötarkoitusta ja jalostaa koiraa nimenomaa siihen suuntaan. Käsittääkseni jalostus on alkanut juuri siitä syystä, että ihminen on tarvinnut koiraa erilaisiin tilanteisiin (jossain on tarvittu metsästyskoiraa, jossain toisaalla taas vahtikoiraa jne.).

      Tähän pitää tietysti lisätä, että jokaisen koiranostajan velvollisuus on selvittää, millainen koira (luonne) heille sopii. Ja koiranmyyjän velvollisuus on selvittää, sopiiko kyseinen rotu ostajalle...

      • Näin se on

        Koiran huonoon käytökseen rodusta riipumatta on opettamatta jättämien. Toisia koiria lähellä sietämään voi opettaa minkä rodun vain. Koirapuistoon ei varmasti kaikilla koirilla ole halua edes mennä geeneistä johtuen. Koirapuistoissahan on pienille ja isoille koirille omat alueensa auttaa osittain asiaa.


    • Tietäjä Toveri

      Saksanpaimenkoirat ovat melkein järestään luonne vikaisia.

      • sakemannin omistaja

        ei ole kaikki sakemannit luonnevikaisia,joten eipäs yleistetä taas!


      • Totta mutta niillä
        sakemannin omistaja kirjoitti:

        ei ole kaikki sakemannit luonnevikaisia,joten eipäs yleistetä taas!

        jotka on luonnevikaisia, niillä on myös yleensä luonnevikainen omistaja...


    • lol!200

      Terrieri on liuonne vikane

    • ghjgjgjkhk

      En todellakaan menisi samaan aikaan koirapuistoon jos siellä on fila brasileiro..näyttelyssä tapasin miehen sen kanssa ja silloinkin piti olla riittävän kaukana koirasta sillä provosoitui ihmisistäkin täysin ja sitä ei voinut lähestyä. Jos se olisi irti samassa tilanteessa niin en uskaltaisi mennä yksin enkä koiranikaan kanssa.

      On rotuja joita voi olla vaikea saada sosiaalisiksi.

      • filauros hullu!

        Ainakaan minä en menisi urosfilan kanssa samaan puistoon. Hulluja tuon rotuiset urokset ovat minun mielestäni. Olin itse Tampereen Kansainvälisessä koiranäyttelyssä, jossa erään miehen pitelemä fila brasileirouros yritti hyökkäillä ihmisten kimppuun aivan tosissaan. Hän joutui oikein törkeään sävyyn käskemän ihmisiä pysymään kaukana. Koira paitsi pakotti hänet olemaan epäkohtelias, myös vaaransi muut ihmiset!

        Fila brasileiro on ainut koirarotu, jota varsinaisesti pelkään, eli en uskaltaisi lähestyä vaikka olisi kuinka kiltiksi koulutettu. Varsinkin sen rodun uroksia kohtaan olen kammoinen.


      • ghjgjgjkhk
        filauros hullu! kirjoitti:

        Ainakaan minä en menisi urosfilan kanssa samaan puistoon. Hulluja tuon rotuiset urokset ovat minun mielestäni. Olin itse Tampereen Kansainvälisessä koiranäyttelyssä, jossa erään miehen pitelemä fila brasileirouros yritti hyökkäillä ihmisten kimppuun aivan tosissaan. Hän joutui oikein törkeään sävyyn käskemän ihmisiä pysymään kaukana. Koira paitsi pakotti hänet olemaan epäkohtelias, myös vaaransi muut ihmiset!

        Fila brasileiro on ainut koirarotu, jota varsinaisesti pelkään, eli en uskaltaisi lähestyä vaikka olisi kuinka kiltiksi koulutettu. Varsinkin sen rodun uroksia kohtaan olen kammoinen.

        Taisin olla samassa näyttelyssä sillä menin tutustumaan filaan ihan mielenkiinnosta ja se provosoitui jo pelkästä ihmisen katseesta ja miehellä oli piteleminen siinä. Juttelin miehen kanssa kun oli kuitenkin innokas esittelemään rotua minulle mutta joutui sanomaan ihmisille ettei vaan yritä koskea koiraan.
        Ei vakuuttanut rotu muuta kuin siinä ettei sille ole käyttöä täällä ja on riskialtis rotu väärissä käsissä. Ei hyvä :(

        Vaikka maalle noita myydään niin en tykkää omat lapseni käy kavereiden luona ja muutamalla hyvin vahva rotu kotona niin hiukan arveluttaa että onko koira kiinni jossain ettei tule vahnkoa. Kävin joskus katsomassa myös maremmaa joka on monta pykälää parempi niin sekin vahti minua ihan koko ajan vieraillessani. Ei kiva myöskään oli kuin ladattu haulikko vieressä.

        Laumanvartijoista ottaisin itse tiibetinmastiffin kohtuullisempi vartioija.


    • 7+12

      En tiedä vastausta aloittajan kysymykseen, mutta se on itseä aina mietityttänyt, että miten kyseisiä rotuja (kaukasianpaimenkoira, akita, fila brasileiro jne.) kasvattavat ihmiset sitten onnistuvat pitämään noita koiria jopa laumoina? Onhan niillä yleensä useampia uroksia ja narttuja... Onnistuuko se sitten pitämällä kaikki koirat erillään, vai miten? Toivottavasti joku tuollaista vaativaa rotua kasvattava vastaisi tähän.

      Voin sanoa että harmittaa kun se rotu, johon olen ihastunut sattuu olemaan juuri yksi noista, jotka ei tule toisten koirien kanssa toimeen. Muuten se olisi täydellinen mulle, mutta en voi koskaan ottaa sellaista, kun mulle on tärkeää että oma koira ei ole aggressiivinen toisia koiria kohtaan.

      • 10+2

        Koska koira tottakai tottuu oman laumansa jäseniin, joita näkee päivittäin ja omistaja tietää miten tulevat toimeen keskenään. Koirapuistoissa on täysin tuntemattomia koiria.


      • Näin se on

        Fila on ainoa koirarotu mikä on jalostettu vihaiseksi.


      • 7+12
        10+2 kirjoitti:

        Koska koira tottakai tottuu oman laumansa jäseniin, joita näkee päivittäin ja omistaja tietää miten tulevat toimeen keskenään. Koirapuistoissa on täysin tuntemattomia koiria.

        Monesti noista kyseisistä roduista sanotaan, ainakin uroksista ettei ne tule edes oman lauman toisten urosten kanssa toimeen.


      • Ei niitä kovin paljon laumoina olekkaan...
        Paljolti ovat narrttu/uros pareissa ja/tai sen mukaisissa pienissä porukoissa,missä tulee toimeen.

        Eri juttu on sitten esim.alkuperämaissa työtään tekevät koirat(kuten laumiksissa löytyy),jotka pystyvät toimimaan työolosuhteissa hyvin isommassakin porukassa.

        Eli toisin sanoen,oma lauma ei muuta asiaa,välttämättä.Mutta omat nyanssinsa tässäkin asiassa ja roduissakin toki omat eroavaisuutensa ja nyanssinsa tässäkin,omin osin.


      • koirallinen...

        Mi nulla on koira, jota en vielä harkitsekkaan vieväni koirapuistoon- Se on sellainen, että ei siedä muita koiria, eikä se paljon vielä katsele muilta mielestään väärää käytöstä. Kuuluu rotuun. Sosiaalistan sitä sietämään muita koiria. Tuskin se ikinä niistä erityisemmin oppii pitämään, mutta hyökkäillä ei saa. Koulutan sitä koko ajan hyvin määrätietoisesti. Pakotan sen joutumaan olemaan tekemisissä muiden koirien kanssa. Tällä hetkellä noin metri pitää olla välimatkaa. KOira on tulinen ja melko itsenäinen. Se on terävä, ja se reagoi todella nopeasti. Kiiruhdamme hiljaa, ja epäilen, että joudun vielä monta monta kertaa koiran käytökseen puuttumaan.

        Sama pätee ihmisiin, se ei todellakaan ole luottavaisesti vieraisiin suhtautuva otus. Ei, vaikka kuinka sille hyviä kokemuksia tarjotaankin. Ensimmäisellä tapaamiskerralla ei luottamusta synny. Mutta se muistaa tuntemansa ihmiset jo seuraavalla kerralla, tapaa se sitten uudestaan viikon taikka kuukauden päästä. Silloin heiluu häntä. Paitsi, jos se tietää, että minä en pidä kyseisestä ihmisestä. Silloin se todellakin tarkkailee tilannetta. Ei se enää ihmisille murise ensimmäisenä reaktionaan. Se sietää jo vieraan ihmisen käsittelyn pääsääntöisesti.

        KOira on kuitenkin valtavan upea harrastuskoira. En kadu hetkeäkään sen hankkimista. Olen toella kiitollinen siitä, että sain mahdollisuuden tällaisen koiran hankkimiseen. Vaikka se todella on myöskin haastava. Se tuntuu lukevan ajatuksiani, se lukee minua, ja tietää, mitä haluan, vaikka en sitä paljon näkyvästi ohjailisikaan. Tällä koiralla on ihan uskomaton halu tehdä työtä. En lähtenyt tähän prosessiin tietämättömänä, siltikin reaktiot pääsevät joskus hiukan yllättämään. Silti, en ikinä ole tullut sen kanssa treeneistä turhautuneena. Päinvastoin. Olen aina yhtä ihmeissäni sen ilmiömäisestä kyvystä tietää ja oppia, mitä haluan. En yhtään harmittele, että siitä rodusta ei ole jalostettu seurakoiramaisempaa. Se jalostus kun todella helposti vie juuri niitä käytöominaisuuksia. ja olen halunnut nimenomaan hyvän käyttökoiran. En tarvitse sellaista seurakoiraa mihinkään. Meillä on jo yksi "jalostettu" seurakoira. Sen sijaan, tämän koiran kanssa kun jotain opetellaan ja tehdään töitä, niin silloin todellakin tehdään töitä. KOira on haastava, mutta minulla ei ole yksikään aikaisempi koira ollut myöskään yhtä hyvä harrastuskoira. Oman perheen kesken koira on todella seurakoira. Se on kertakaikkiaan omistautunut perheellemme. En pelkää tippaakaan esimerkiksi lastemme puolesta. Mutta vieraita meille ei tule, jos emme me aikuiset ole paikalla. Kutsumattomat tuskin haluavatkaan tulla.

        Kotona ei ole isompaa ongelmaa, vaikka kaksi saman sukupuolen edustajaa meillä onkin. Me olemme lauma, jossa ihmiset johtavat. Koirat eivät keskenään välejään selvittele. Ihmiset määräävät. Ja koira tekee kuten ihminen haluaa. Ja meillä ihminen haluaa, että tappeluita ei ole. En usko, että koirani kärsii siitä, että ei koirapuistoissa käydä. Enkä ole laisinkaan varma, että kuunaan sinne meillä on asiaakaan. Pidän koiraani irti. Mutta vain tarkoin harkiten ja sellaisissa paikoissa, missä ei muita koiria tarvitse kohdata.


      • jokunen4
        molossi kirjoitti:

        Ei niitä kovin paljon laumoina olekkaan...
        Paljolti ovat narrttu/uros pareissa ja/tai sen mukaisissa pienissä porukoissa,missä tulee toimeen.

        Eri juttu on sitten esim.alkuperämaissa työtään tekevät koirat(kuten laumiksissa löytyy),jotka pystyvät toimimaan työolosuhteissa hyvin isommassakin porukassa.

        Eli toisin sanoen,oma lauma ei muuta asiaa,välttämättä.Mutta omat nyanssinsa tässäkin asiassa ja roduissakin toki omat eroavaisuutensa ja nyanssinsa tässäkin,omin osin.

        minun kaukkarilta ainakin oli kertaalleen vedetty melkein suolet ulos tarhalla tulleessa tappelussa kahden nartun kesken. ei ne siis aina toimeen tule..


    • kikkelitonttu

      Minä pelkään pystykorvaa!

      • Tonttukullalle

        Älä pelkää tonttukulta, pystykorva on ihan kiltti. Toki voi näykätä, muttei syö elävältä.


    • Onhan niitä.Tosin poikkeamia aina roduissa löytyy.Toki noissakin on sitten vielä niitä,joissa enemmän poikkeamia ja toisissa melko vähän.

      "edetty nyky-yhteiskuntaan..." Kyllähän kaikkien sietää pitää,ihan normaalielämässä.
      "Rakastaa" ei tarvi,miksi tarvitsisi...
      Itseasiasissa tuolla yhdessä topiikissa olikin aihetta sivuavaa keskustelua myöskin ;)

      "Saattaako..." Yleisesti ottaen puhuttaessa tietyntyypin roduista,kuten sanoin,poikkeuksia voi löytyä.Viimekädessä asia riippuu ihan yksilön perusluonteesta eli se on se olennaisin.

      • Joaiemminasiaamietin

        Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen? Kun tosiaankin joistain roduista väitetään, että ainakaan urokset ei tule edes oman lauman urosten kanssa toimeen, niin onko tosiaan näin... Miten silloin onnistuu kasvattajalla pitää yhtäaikaa useampaa urosta, vai pidetäänkö ne vaan jatkuvasti erillään toisistaan? Itsellä on sekarotuinen (noutaja) uros, ja olen ihastunut yhteen noista vaativammista roduista. En kuitenkaan uskalla ottaa sellaista, kun pelkään, että höykyttäis tämän nykyisen koirani, joka on kiltti ja kaikkien kaveri. Amerikan akitasta nimenomaan haaveilen, mutta kun sitä on käytetty koirataisteluissa, niin kovasti epäilyttäisi ottaa sellaista. Enkä kyllä tahtois sen olevan vaaraksi vieraillekaan koirille. Koirapuistoon en tietenkään sitä olisikaan viemässä koskaan, mutta kun aina välillä tapahtuu sitäkin, että jonkun irtaalla oleva koira juoksee mun ja koirani luokse. En sitten tahtois, että tällaisissakaan tilanteissa oma koira kävisi toisen päälle.


      • molossi ei rek
        Joaiemminasiaamietin kirjoitti:

        Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen? Kun tosiaankin joistain roduista väitetään, että ainakaan urokset ei tule edes oman lauman urosten kanssa toimeen, niin onko tosiaan näin... Miten silloin onnistuu kasvattajalla pitää yhtäaikaa useampaa urosta, vai pidetäänkö ne vaan jatkuvasti erillään toisistaan? Itsellä on sekarotuinen (noutaja) uros, ja olen ihastunut yhteen noista vaativammista roduista. En kuitenkaan uskalla ottaa sellaista, kun pelkään, että höykyttäis tämän nykyisen koirani, joka on kiltti ja kaikkien kaveri. Amerikan akitasta nimenomaan haaveilen, mutta kun sitä on käytetty koirataisteluissa, niin kovasti epäilyttäisi ottaa sellaista. Enkä kyllä tahtois sen olevan vaaraksi vieraillekaan koirille. Koirapuistoon en tietenkään sitä olisikaan viemässä koskaan, mutta kun aina välillä tapahtuu sitäkin, että jonkun irtaalla oleva koira juoksee mun ja koirani luokse. En sitten tahtois, että tällaisissakaan tilanteissa oma koira kävisi toisen päälle.

        Juu,hyvä että mietit :)

        Jos minulta kysyit,niin tuolla jo käytännöstä vastasin(siis mitä paljon on).
        Eli jos harkitsee tuontyypin,niin kannattaa miettiä,onko sitten resursseja ja halua tarvittaessa pitää erikseen ym.,jos ei toimeen tullakkaan.Ja ylipäätään resursseja kasvattaa/kouluttaa haastava rotu.
        Varmin tapa on lähtökohtaisesti eri sukupuolet.


      • Joaiemminasiaamietin
        molossi ei rek kirjoitti:

        Juu,hyvä että mietit :)

        Jos minulta kysyit,niin tuolla jo käytännöstä vastasin(siis mitä paljon on).
        Eli jos harkitsee tuontyypin,niin kannattaa miettiä,onko sitten resursseja ja halua tarvittaessa pitää erikseen ym.,jos ei toimeen tullakkaan.Ja ylipäätään resursseja kasvattaa/kouluttaa haastava rotu.
        Varmin tapa on lähtökohtaisesti eri sukupuolet.

        Naaraan varmaan ottaisinkin, kun tämä koirani on uros... Silti mietityttää. Varmaan jää vain haaveeksi. Sääli että olis muuten niin mahtava koira, mutta minkäs teet. :/


      • hgjgjgjj

        Onko sinulla molossi mopseja ranskiksia vai jotain muuta..molossi on jotenkin harhaan viemä rekkari..saa kuvan että omaat kovia koiria mutta en usko koska puhut toisella tapaa kuin että omaisit vaativia rotuja.


      • fgfghgfhfhhgh
        Joaiemminasiaamietin kirjoitti:

        Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen? Kun tosiaankin joistain roduista väitetään, että ainakaan urokset ei tule edes oman lauman urosten kanssa toimeen, niin onko tosiaan näin... Miten silloin onnistuu kasvattajalla pitää yhtäaikaa useampaa urosta, vai pidetäänkö ne vaan jatkuvasti erillään toisistaan? Itsellä on sekarotuinen (noutaja) uros, ja olen ihastunut yhteen noista vaativammista roduista. En kuitenkaan uskalla ottaa sellaista, kun pelkään, että höykyttäis tämän nykyisen koirani, joka on kiltti ja kaikkien kaveri. Amerikan akitasta nimenomaan haaveilen, mutta kun sitä on käytetty koirataisteluissa, niin kovasti epäilyttäisi ottaa sellaista. Enkä kyllä tahtois sen olevan vaaraksi vieraillekaan koirille. Koirapuistoon en tietenkään sitä olisikaan viemässä koskaan, mutta kun aina välillä tapahtuu sitäkin, että jonkun irtaalla oleva koira juoksee mun ja koirani luokse. En sitten tahtois, että tällaisissakaan tilanteissa oma koira kävisi toisen päälle.

        Ei molossi ole kasvattaja vaan tavallinen koiranomistaja nimimerkki johtaa harhaan..molossirotuja on paljon eikä molossi ole paljastanut rotuaan. :)

        Lienee ranskanbulla tai nöffi kun on naisimmeinen.. ;)


      • argentinan doggi
        hgjgjgjj kirjoitti:

        Onko sinulla molossi mopseja ranskiksia vai jotain muuta..molossi on jotenkin harhaan viemä rekkari..saa kuvan että omaat kovia koiria mutta en usko koska puhut toisella tapaa kuin että omaisit vaativia rotuja.

        Miten puhuu toisella tapaa? Haluaisin kuulla miten pitäisi puhua.


      • ghgjghjjjg
        argentinan doggi kirjoitti:

        Miten puhuu toisella tapaa? Haluaisin kuulla miten pitäisi puhua.

        Kuulostaa että molossilla on kuitenkin hyväkoulutteisia ja helpohkoja molosseja ..rivien välistä ja pidemmiltä kerroilta..molossi kun on vakiovastaaja täällä vaikka ei paljasta rotuaan.

        Esim bullmastiffit hyviä. Nöffi kuuluu molosseihin..ranskis jne.

        Eikä näitä kovimpia vahteja.

        Molossisanana kuulostaa kovalta rodulta ja aina näin ei ole.


      • reerrrrr
        ghgjghjjjg kirjoitti:

        Kuulostaa että molossilla on kuitenkin hyväkoulutteisia ja helpohkoja molosseja ..rivien välistä ja pidemmiltä kerroilta..molossi kun on vakiovastaaja täällä vaikka ei paljasta rotuaan.

        Esim bullmastiffit hyviä. Nöffi kuuluu molosseihin..ranskis jne.

        Eikä näitä kovimpia vahteja.

        Molossisanana kuulostaa kovalta rodulta ja aina näin ei ole.

        Hän luulee tietävänsä kaiken.


      • argentinan doggi
        ghgjghjjjg kirjoitti:

        Kuulostaa että molossilla on kuitenkin hyväkoulutteisia ja helpohkoja molosseja ..rivien välistä ja pidemmiltä kerroilta..molossi kun on vakiovastaaja täällä vaikka ei paljasta rotuaan.

        Esim bullmastiffit hyviä. Nöffi kuuluu molosseihin..ranskis jne.

        Eikä näitä kovimpia vahteja.

        Molossisanana kuulostaa kovalta rodulta ja aina näin ei ole.

        Kerro tarkemmin mistä tiedät. Tarkoittaako jos on vakiovastaaja eikä paljasta rotua, niin sillä perustein tiedät täällä kirjoittavista asioita. Täällä taitaa olla samanlaisia selvännäkijöitä kun tuolla pulinapalstalla. Toivottavasti ei tätäkin palstaa saada samaan malliin kun ei osata pysyä asiallisena. Oma antisi itse aloitukseen on mitätön ja täysin ohi aloittajan asiallisen aiheen.


      • jhjhkhj
        reerrrrr kirjoitti:

        Hän luulee tietävänsä kaiken.

        No molossi antaa pätevämmän kuvan jo pelkästään tuolla nimimerkillä ;)

        Vastasin tuolle kyselijälle joka olettaa enemmän kuin minä "Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen?"

        Mistä hän tietää mitä molossi omaa kasvattaja ei ole sen on sanonut suoraan täällä ja sen ettei sano rotuaan..luultavasti siksi että menisi uskottavuus. ;)


      • vvfdsss
        jhjhkhj kirjoitti:

        No molossi antaa pätevämmän kuvan jo pelkästään tuolla nimimerkillä ;)

        Vastasin tuolle kyselijälle joka olettaa enemmän kuin minä "Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen?"

        Mistä hän tietää mitä molossi omaa kasvattaja ei ole sen on sanonut suoraan täällä ja sen ettei sano rotuaan..luultavasti siksi että menisi uskottavuus. ;)

        Kaikki hänen tietonsa on ilmeisesti hastusta vedettyä .-D


      • 5+7
        jhjhkhj kirjoitti:

        No molossi antaa pätevämmän kuvan jo pelkästään tuolla nimimerkillä ;)

        Vastasin tuolle kyselijälle joka olettaa enemmän kuin minä "Sinähän kasvatat tuollaista hippusen vaativampaa rotua, olenko oikeassa? Mites sitten on tuon oman lauman jäsenten kanssa toimeen tuleminen?"

        Mistä hän tietää mitä molossi omaa kasvattaja ei ole sen on sanonut suoraan täällä ja sen ettei sano rotuaan..luultavasti siksi että menisi uskottavuus. ;)

        Onpa täällä uteliasta väkeä, kun aiheita enemmän kiinnostaa joku nimimerkki.
        Ihmeelliseksi on näköjään tämäkin palsta mennyt. Vai kirjoitteleekohan tämä yksi kirjainluettelo täällä yksistään itsensä kanssa ohi aiheiden. Olisiko sirtynyt tänne häiriköimään tuolta mainitulta koiramaiset pulinoista.


      • fgghgjhgjgj
        vvfdsss kirjoitti:

        Kaikki hänen tietonsa on ilmeisesti hastusta vedettyä .-D

        No ainakin nämä rotuoletukset tällä Joaiemminasiaamietin


      • nhgjghjgjgj
        reerrrrr kirjoitti:

        Hän luulee tietävänsä kaiken.

        Juu ei parane uskoa kaikkea täällä paljon puutaheinää. 'D


      • Joaiemminasiaamietin
        fgghgjhgjgj kirjoitti:

        No ainakin nämä rotuoletukset tällä Joaiemminasiaamietin

        No mikäs känkkäränkkä -päivä se sinulla sitten eilen oli ja vielä tänäänkin, kun piti tulla jotain ihan epäoleellista paskaa jauhamaan nimimerkistä "molossi" ja minusta? Vieläkö ahdistaa?

        Minä olen kyseisen nimimerkin kirjoituksista tällä ja koirankoulutus palstalla saanut käsityksen, että ainakin tietää paljon vaativammista koirista ja koirista ylipäänsä. Oletan myös rotunsa olevan sieltä vaikeammasta päästä, sillä on vihjaillut siihen suuntaan. Ja ainakin rotu on isokokoinen... Miten muuten sukupuoli liittyy mitenkään siihen mikä rotu hänellä on? Ihmeelliset asenteet on sinulla.

        Kumma kun kaltaisesi vetävät hernerokat nenuliin mitä ihmeellisimmistä asioista ja tulevat räksyttämään jotain tyhmää paskaa. Eikä edes riittänyt että sait eilen purkaa ahdistustasi, vaan piti vielä tänäänkin jatkaa... Onko jo helpottanut? Syö vaikka jotain - hyvä ruoka, parempi mieli.


      • ghgjghjjjg kirjoitti:

        Kuulostaa että molossilla on kuitenkin hyväkoulutteisia ja helpohkoja molosseja ..rivien välistä ja pidemmiltä kerroilta..molossi kun on vakiovastaaja täällä vaikka ei paljasta rotuaan.

        Esim bullmastiffit hyviä. Nöffi kuuluu molosseihin..ranskis jne.

        Eikä näitä kovimpia vahteja.

        Molossisanana kuulostaa kovalta rodulta ja aina näin ei ole.

        onhan molossi paljastanut oman rotunsa. :D bullin omaa hän :)


      • ghgjhjhjhghj
        mis.sy kirjoitti:

        onhan molossi paljastanut oman rotunsa. :D bullin omaa hän :)

        Ahaa terrierin..ok Ne on mukavia kilttejä koiria. Tykkään ei mikään machorotu onneksi. :)

        Itsekin aioin joskus ostaa kävinkin jo katsomassakin mutta päädyin toiseen terrieriin joita oli itselläni aiemminkin..ehkä joskus bulli tähänkin huusholliin. Kääpiöbullit varsinkin aivan ihastuttavia.


      • fgghgjhgjgj
        Joaiemminasiaamietin kirjoitti:

        No mikäs känkkäränkkä -päivä se sinulla sitten eilen oli ja vielä tänäänkin, kun piti tulla jotain ihan epäoleellista paskaa jauhamaan nimimerkistä "molossi" ja minusta? Vieläkö ahdistaa?

        Minä olen kyseisen nimimerkin kirjoituksista tällä ja koirankoulutus palstalla saanut käsityksen, että ainakin tietää paljon vaativammista koirista ja koirista ylipäänsä. Oletan myös rotunsa olevan sieltä vaikeammasta päästä, sillä on vihjaillut siihen suuntaan. Ja ainakin rotu on isokokoinen... Miten muuten sukupuoli liittyy mitenkään siihen mikä rotu hänellä on? Ihmeelliset asenteet on sinulla.

        Kumma kun kaltaisesi vetävät hernerokat nenuliin mitä ihmeellisimmistä asioista ja tulevat räksyttämään jotain tyhmää paskaa. Eikä edes riittänyt että sait eilen purkaa ahdistustasi, vaan piti vielä tänäänkin jatkaa... Onko jo helpottanut? Syö vaikka jotain - hyvä ruoka, parempi mieli.

        Hupaa ei ole edes mennyt hernua nenään -oletat jälleen. ;D

        ja on turha olettaa mitään rotua kuten teit kun kerran et tiedä ;D
        Ja oletit että on kasvattaja- ;D

        Eikä kukaan ole puhunut mitään molossin teksteistä pahaa-jälleen oma oletuksesi. ;D

        Olet kova olettamaan Joaiemminasiaamietin toisin kuin minä.

        Ja tosiaan molossirotuja on monia siihen luokiteltavia rotuja aina ranskiksesta nöffiin ja bullmastiffiin. Eli rotuoletus tuolloin on turha.


      • molossi ei rek
        mis.sy kirjoitti:

        onhan molossi paljastanut oman rotunsa. :D bullin omaa hän :)

        "Onhan..." Tähän kohtaan kommentoin,vaikka en niin oleelliseksi katso ylipäätään epäolennaisuuksia :D .
        Ei nyt kuitenkaan taida pitää paikkaansa.
        Paitsi yhdellä tasolla...Voisi kyllä olla pikkurotuna,miniatyyri. Ihan sopisi kyllä moinen persoonallisuus :)


    • pari tulee mieleen

      Amerikkalaiset rodut Pitbull ja Amerikanbulldoggi ei taida ainakaan
      olla mitään koirapuisto koiria tai muutenkaan sosiaalisia vieraille koirille.

      • cvvdff

        Kyllä nekin koko ajan ovat muuttumassa entistä sosiaalisemmiksi toisia koiria kohtaan. Kumminkin ne toimivat taistelukoirina viimeksi yli 100 vuotta sitten (lukuun ottamatta laittomia koirataisteluita). Ja mitä enemmän aikaa viimeisistä koirataisteluista on kulunut, sitä heikommiksi taistelukoirarotujen taisteluvietti muuttuu. Historia on historiaa, nykyaika nykyaikaa ja tulevaisuus tulevaisuutta. Enää millään koirarodulla ei ole aggressioon toisia koiria kohtaan rodunomaista tarvetta.


      • ab x 2
        cvvdff kirjoitti:

        Kyllä nekin koko ajan ovat muuttumassa entistä sosiaalisemmiksi toisia koiria kohtaan. Kumminkin ne toimivat taistelukoirina viimeksi yli 100 vuotta sitten (lukuun ottamatta laittomia koirataisteluita). Ja mitä enemmän aikaa viimeisistä koirataisteluista on kulunut, sitä heikommiksi taistelukoirarotujen taisteluvietti muuttuu. Historia on historiaa, nykyaika nykyaikaa ja tulevaisuus tulevaisuutta. Enää millään koirarodulla ei ole aggressioon toisia koiria kohtaan rodunomaista tarvetta.

        Kysyppä ab omistajilta kuinka moni voi viedä koiransa koirien puistoon. Omistajana sanon että ei monikaan.


      • cvvdff
        ab x 2 kirjoitti:

        Kysyppä ab omistajilta kuinka moni voi viedä koiransa koirien puistoon. Omistajana sanon että ei monikaan.

        Valitettavasti en voi olla varma, että puhutko totta, kun mainitset olevasi pitin omistja. Minä kirjautuisin sisään ja laittaisin pari kuvaa koirastani profiiliini todisteeksi, jos mainitsen olevani tietyn rotuisen koiran omistaja. En tarkoita, etten uskoisi sinua, mutta täällä nyt sattuu oleman niin helppoa provoilu.

        Mutta olen omin silmin tavannut koirapuistoissa kumpaakin rotua. Leikkisiä ovat olleet. Lisäksi yhdellä kaverini kaverilla oli joskus pittinarttu, joka nautti toisten koirien seurasta.

        Mutta antaa jalostuksen edistyä ja parantaa koirarotujen luonteita. Parempaan suuntaan ollaan kumminkin päästy 100 vuoden takaisesta taistelukoirakaudesta.

        Koitan löytää lisää amstaffien ja pittien omistajia ja kysyä heiltä koiristaan lisää luonnossa. Oikeastaan amstaffeja tapaa koirapuistoissa jopa todella usein, se on kovin suosittu rotu Suomessa.


      • veijonen45
        ab x 2 kirjoitti:

        Kysyppä ab omistajilta kuinka moni voi viedä koiransa koirien puistoon. Omistajana sanon että ei monikaan.

        Kyllä minäkin olen samaan kuin ab x 2
        törmännyt amerikan staffit pitit akitakin ja muitakin varmasti on käy pentuna muttei aikuisena kun ei enään tule muiden koirien kanssa toimeen.

        Hyvä tiedostaa rehellisesti ja jos haluaa varman koirapuistokoiran niin valinta kannattaa olla joku toinen rotu.


      • cvvdff kirjoitti:

        Valitettavasti en voi olla varma, että puhutko totta, kun mainitset olevasi pitin omistja. Minä kirjautuisin sisään ja laittaisin pari kuvaa koirastani profiiliini todisteeksi, jos mainitsen olevani tietyn rotuisen koiran omistaja. En tarkoita, etten uskoisi sinua, mutta täällä nyt sattuu oleman niin helppoa provoilu.

        Mutta olen omin silmin tavannut koirapuistoissa kumpaakin rotua. Leikkisiä ovat olleet. Lisäksi yhdellä kaverini kaverilla oli joskus pittinarttu, joka nautti toisten koirien seurasta.

        Mutta antaa jalostuksen edistyä ja parantaa koirarotujen luonteita. Parempaan suuntaan ollaan kumminkin päästy 100 vuoden takaisesta taistelukoirakaudesta.

        Koitan löytää lisää amstaffien ja pittien omistajia ja kysyä heiltä koiristaan lisää luonnossa. Oikeastaan amstaffeja tapaa koirapuistoissa jopa todella usein, se on kovin suosittu rotu Suomessa.

        Nimim.abx2 taitaa kyllä tarkoittaa amerikan bulldoggia,ei pittiä,eikä amstaffia...
        Tuo ab kun on lähinnä ensimmäisen kutsumanimi.

        Toki kaikessa rodussa on poikkeamansa,suuntaan jos toiseenkin.Mutta jos puhutaan itse rodusta,rodunomaisuudesta,niin se on vähän laajempi juttu,kuin muutama ja ne poikkeukset.

        Ja kun tuolla joku jo mainitsikin,että pääasiassa nuorena tullaan toimeen.Sitten kun tullaan sukukypsäksi kunnolla,niin tilanne vasta muuttuu(lähinnä kyse siis omasta sukupuolesta).Jotkut rodut kypsyy myös aika hitaasti henkisestikkin ja voivat aika pitkäänkin tulla toimeen ensin.


      • ab x 2
        cvvdff kirjoitti:

        Valitettavasti en voi olla varma, että puhutko totta, kun mainitset olevasi pitin omistja. Minä kirjautuisin sisään ja laittaisin pari kuvaa koirastani profiiliini todisteeksi, jos mainitsen olevani tietyn rotuisen koiran omistaja. En tarkoita, etten uskoisi sinua, mutta täällä nyt sattuu oleman niin helppoa provoilu.

        Mutta olen omin silmin tavannut koirapuistoissa kumpaakin rotua. Leikkisiä ovat olleet. Lisäksi yhdellä kaverini kaverilla oli joskus pittinarttu, joka nautti toisten koirien seurasta.

        Mutta antaa jalostuksen edistyä ja parantaa koirarotujen luonteita. Parempaan suuntaan ollaan kumminkin päästy 100 vuoden takaisesta taistelukoirakaudesta.

        Koitan löytää lisää amstaffien ja pittien omistajia ja kysyä heiltä koiristaan lisää luonnossa. Oikeastaan amstaffeja tapaa koirapuistoissa jopa todella usein, se on kovin suosittu rotu Suomessa.

        Mikäs nettipoliisi luulet olevas kun toisia syyttelet provoista? Oletkin itse täällä ilmeisesti joku provooja. Laita kuule itse vaan nikki ja kuva koirastas ja esittele koirataustas ennenkuin muita neuvoot ja arvostelet. Kun et näytä tuntevan rotujen käyttönimiäkään niin älä edes leiki tietävää.


    • snakun isäntä

      Kelvottomia rotuja ovat ainakin taistelukoiriksi jalostetut, kuten pittbull ja dogo argentino sekä myös rottweiler. Pittbull-tyyppiset ja rottweiler yhdessä vastasivat puolesta kuolonuhreista 238 ihmisen kuolemaa käsittävässä amerikkalaisessa tutkimuksessa. Muille 300 rodulle jäi sitten jaettavaksi se toinen puoli. Monissa maissa pittbull, dogo argentino ja rottweiler ovat kiellettyjä rotuja.

      http://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/images/dogbreeds-a.pdf
      http://koirauutiset.blogspot.fi/search/label/rottweiler

    • Bulllove

      Kuinkahan moni ihminen olisi kuollut jos esimerkiksi yorkshirenterrieri tai chihuahua olisi isompi?
      Kuinka moni ihminen miettii tilastoja lukiessa ettei pikku koiran puremia yleensä ilmoiteta?
      Entä sitä että bull tyypin koirat ja rottweiler on ns. ego koiria joillekkin idiooteille? Vastuuttomia kasvattajia ja vastuuttomia koiran omistajia.
      Tiedätkö kuinka paljon suomessa on koiria joita sanotaan pitbulleiksi vaikka niillä ei ole mitään tekemistä oikeiden american pitbullien kanssa?

      Oma mielipiteeni on se että kasvattajien pitää katsoa tarkkaan kenelle myy tälläistä koiraa, eikä ihmisten pitäis koskaan missään olosuhteissa ottaa mitään koiraa jos ei osaa niitä käsitellä ja kouluttaa yhteiskunta kelpoisiksi. Ja jos kokee olevansa kykenevä tälläisen koiran kanssa elämään niin silloin pitää katsoa tarkkaan mistä ottaa. Siksi ns. koira ajokortti pitäisi saada pakolliseksi vähintäänkin suomessa.

      Yleistettynä jotkin rodut ovat epäsosiaalisempia kuin toiset, mutta tottakai jokainen koira on yksilö.
      Itselläni on bull -rotu ja se on täysin yhteiskunta kelpoinen ja koirapuisto materiaalia. Koirien kanssa ei ole mitään ongelmia.
      Ystävällinen kaikkia ihmisiä kohtaan, tosin helposti innostuva joten pieniä lapsia pitää välillä muistuttaa ettei saa riehua ja kiljua kuin päättömät kanat.

      Tunnen myös monia muita koiran omistajia ja voin sanoa että ne murisevat pikku räksyt tekis mieli paiskoa seinile.
      Yhdenkään ns. tappajakoiran kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

      Jos puhutaan ihmisen puremisista ja koiratappeluun alunperin jalostetusta koirasta niin kyllä jokaisen asiasta jotain tietävän pitäisi ymmärtää ettei se koira ole aivan terve.
      Taistelukoiriksi jalostetut koirat jalostettiin samalla ihmisystävällisiksi, koska jos koira puri taistelun väliin tullutta ihmistä, koira lopetettiin.
      Eli jos te niin tietäväisinä puhutte siitä että voi kamala tämä koira nyt puree ihmisiä koska se jalostettiin koira tappeluun, niin todistatte vain oman tyhmyytenne. Ihan samalla tavalla kuin näiltä koirilta on pyritty vähentämään agressiivisuutta toisia koiria kohtaan, niin siinä samalla on pyritty säilyttämään rakkaus ihmisiä kohtaan.
      Vahtimiseen jalostetut koirat ovat asia erikseen.

      Ei ole se yks tai kaks kertaa kun ihmiset ovat tulleet lällyttämään tälle minun hännän huiskeelle ja rodun kuullessaan kavahtaneet taakse päin. Ennakkoluulot on syvällä ihmisessä.

      Ja jos on pakko sanoa niin jollain tasolla pelkään rotikoita, laumanvartijoita, pitkäkarvaisia collieita ja kaikista eniten KULTAISIA NOUTAJIA.
      Koska:
      Rottweiler on ego rotu. Rotikoita myydään vähän kenelle sattuu. Tämmösissä käsissä mikä tahansa koira on tikittävä aikapommi.

      Laumanvartijat on just laumanvartijoita. Tuntuu välillä että pitää varoa omistajalle puhuessakin ettei vain lähetä koiralle vääriä signaaleja tai etten koiran mielestä vaikuta uhkaavalta...

      Pitkäkarvainen collie, on yrittänyt hyökätä minun päälleni kun olin 12vuotias. Kävelin kadulla, puhuin puhelimessa enkä kiinnittänyt mitään huomiota koiraan ennen kuin 10cm päässä naamastani vilkkui rivi hampaita.

      Kultainennoutaja on luku sinänsä.. 2 on hyökännyt päälleni, onneksi olivat narun jatkona niin pääsin pakoon ilman mitään isoja ruhjeita.
      1 nylkytti eikä päästänyt minusta irti millään ennen kuin omistaja repi koiransa irti.
      1 on tuttuni koira joka ei kykene olemaan missään tekemisissä kenenkään muiden kuin oman perheenjäsenten kanssa koska on niin agressiivinen. Tunnen myös tytön jolla on 2 kultaistanoutajaa, aluksi pelkäsin niitä mutta ovat todella herttaisia ja hyvin opetettuja koiria.

      Olen silti vieläkin vähän varuillani koska pelko on iskoutunut syvään, mutta yritän olla kaikkia näiden rodun yksilöitä kohtaan avoin.
      Yhtäkään bullia en ole koskaan joutunut pelkäämään mutta ihmiset vaihtavat kadun puolta kun tulemme vastaan.
      Olisi mukavaa jos media lopettaisi tämän tiettyjen rotujen mustamaalaamisen jottei minunkaan tarvitsisi turhaan nähdä niitä murhaavia katseita.

      Jos haluat ostaa koiran vain koirapuisto koiraksi niin kaikki rodut ei siihen ole parhaita vaihtoehtoja, mutta älkää teilatko kaikkia bull -koiria vain sen takia että ne ovat olleet yli 100vuotta sitten osallisina koiratappeluissa.

      • snakun isäntä

        >>Eli jos te niin tietäväisinä puhutte siitä että voi kamala tämä koira nyt puree ihmisiä koska se jalostettiin koira tappeluun, niin todistatte vain oman tyhmyytenne.>Olisi mukavaa jos media lopettaisi tämän tiettyjen rotujen mustamaalaamisen jottei minunkaan tarvitsisi turhaan nähdä niitä murhaavia katseita.>älkää teilatko kaikkia bull -koiria vain sen takia että ne ovat olleet yli 100vuotta sitten osallisina koiratappeluissa.


    • rane52

      "Kuinkahan moni ihminen olisi kuollut jos esimerkiksi yorkshirenterrieri tai chihuahua olisi isompi? "

      Puremat laitetaan uutisiin niiden vaarallisuustason mukaan.

      Ihan sama hypoteesi jos saksanpaimenkoira tai rotikka olisi pienempiä voisimme sanoa niitä fifeiksi ja näiden omistajia kukkahattutädeiksi jotka ei kouluta koiriaan. ;)

    • Bulllove

      Snautserin omistaja voisi lukea koko viestin eikä vaan ottaa juttuja sieltä täältä.

      >>Eli jos te niin tietäväisinä puhutte siitä että voi kamala tämä koira nyt puree ihmisiä koska se jalostettiin koira tappeluun, niin todistatte vain oman tyhmyytenne.>Ne ovat tänä päivänäkin vaarallisia, koska ne ovat isoja/vahvoja/vahvapurentaisia. Sellaisia hirmuja ei ainakaan kaupungissa tule sallia.

      • snakun isäntä

        >>Tällä tarkoitin sitä mitä kirjoitinkin, eli taistelukoirat eivät pure ihmisiä SIKSI että ne on jalostettu taisteluun koska edelleen IHMISTEN PURIJAT LOPETETTIIN koska ne olivat KÄYTTÖKELVOTTOMIA omassa työssään.
        Edelleen korostuu se ettei näitä koiria pitäisi antaa vääriin käsiin.


      • hgjjuyiiiii

        "Pienten koirien jalostuksessa on harvoin keskitytty luonteeseen vaan ensisijaisen tärkeää on ollut saada ne pieniksi ja söpöiksi. "

        Jackrusseli corgia heeler, mäyräkoiraa etc..ei ole muka luonnetta myös katsottu. Ne on käyttökoiria! Ei toimi metsällä vain söpö tai paimenhommissa.

        Ja kyllä niiden seurakoirien luonnettakin halutaan tietynlaiseksi. Lhasa apso omaa aasialais tyyppisen arvokkuuden, italian vinttikora nopeuden ja lempeyden ja arvokkuuden, cotton hauska vipeltäjä piristämään arkea, chihuahuan jota mollaat on tarkoitettu tomeraksi ja luonne on sillekin tärkeä, sen ei pidä olla tossukka.


    • Bulllove

      Et vieläkään osaa tajuta mitä kirjoitan..
      Taistelukoirat eivät ole tehneet työtään (ainakaan laillisesti) enää pitkään pitkään aikaan, mutta silloin kun niitä käytettiin, ne lopetettiin ihmistä purtaessa.
      Sillä että ihmiset ottavat niitä vääriin koteihin ja ne purevat ihmistä, ei ole mitään tekemistä koiran alkuperäisen jalostus tarkoituksen kanssa.

      >>Kun tuollaisia koiria jatkuvasti joutuu vääriin käsiin (jo sen tähden, että tietynlaiset "väärät kädet" niitä ehdoin tähden hamuavat), ei muuta tepsivää keinoa löydy kuin rotujen kieltäminen.

      • snakun isäntä

        >>Pitäisikö metsästäjiltä kieltää aseet sen takia että vääriin käsiin joutuessaan nämä aseet voi aiheuttaa paljon pahaa?>Se että nämä rodut kielletään ei aiheuta mitään muuta kuin sen, että ... hyvät omistajat kärsivät rakkaiden perheenjäsenten luopumisesta.


    • schape

      Yleensä se on yksilöllistä,miten joku koira tulee toimeen toisten koirien kanssa.Toki myös jalostus vaikuttaa,jos jalostukseen on käytetty epäsosiaalisia koiria.Esimm.nyt bulldogit on jalostettu taisteluun,joten ihmisen syytä se hyökkäävyys on...ja sitten ihmetellään,että miksi ne on tommosia.Mutta nykyäänhän jalostukseen voidaan valita sosiaalisia koiria,ja niin saadaan mukavia koiria.Ei sillä,etteikö olisi jo ihania bulldoggeja!

    • Paras rotu

      Meillä asustelee puhdas amerikanbulldoggi, vahtikoirana lyömätön, jos isäntäväki ei ole kotona pihassa, meille ei tulla. Lasten kanssa ( myös lasten kavereiden kanssa) maailman pitkäpinnaisin, hellin koira. Kun poistutaan omalta reviiriltä ( omasta pihasta) ei sillä ole mitään tarvetta elvistellä, rähistä yhtään kenellekään, voi viedä ihan minne vain mukana, jopa sinne KOIRAPUISTOON. Ei provosoidu vaikka kolme räkyttävää kääpiöpinseriä roikkuu naamassa kiinni ( näinkin on käynyt, oma koira nosti vaan leukaa ylöspäin ja katsoi minuun; "mitäs tehdään?") Minun tehtävä on silloin potkasta ne pinserit siitä muualle, jos ei niiden omistaja tajua tehdä mitään. Jos koirapuistossa tulee yleinen rähinä, ( näinkin käynyt) , oma koirani tulee MINUN luo , istumaan sivulle, ei lähde rähinään mukaan. Koirani on aikuinen, oman arvonsa tunteva, sosiaalinen , mutta omaa silti omalla reviirillä erittäin vahvan vahtimisvietin. Sosiaalisesti älykäs koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe