Oletteko panneet merkille, että merikarttojen hinnat tippuivat aika paljon vuoden vaihteessa? Ilmeisesti Liikenneviraston kilpailutus muutti asiaa veneilijöille edullisempaan suuntaan.
Nyt esimerkiksi uutta A-sarjaa saa alle neljän kympin, kun merikarttasarjat olivat tarjouksessakin viime vuoden puolella oli yli 60 €
http://www.merikartat.fi/merikarttasarja-viipuri-helsinki-p-3233.html
Luulisi hintojen alennuksen vaikuttavan karttojen päivitystiheyteen?
Merikarttojen hinnat tippui aika paljon.
56
1667
Vastaukset
- 3+2
Hyvä asia, niin paljon suomessa meitä ryöstetään verojen muodossa ,että paperikarttojen soisi olevan ilmaisia.
- kayttajamaksaa
Ihanko hyväntekeväisyyttään ajattelit, että valtio alkaisi painattamaan ilmaisia karttoja jaettavaksi veneilijöille? Samalla logiikalla jokaiselle autoilijalle jaetaan TomTomit, ne kun maksavat autojen käyttömaksuja. Veneillä ei vielä toistaiseksi ole sellaista.
Väylänhoito maksaa, merikartoitus maksaa, merikarttojen painaminen ja jakelu maksaa. Samoin, yleensä se joka käyttää - maksaa- - 28m
kayttajamaksaa kirjoitti:
Ihanko hyväntekeväisyyttään ajattelit, että valtio alkaisi painattamaan ilmaisia karttoja jaettavaksi veneilijöille? Samalla logiikalla jokaiselle autoilijalle jaetaan TomTomit, ne kun maksavat autojen käyttömaksuja. Veneillä ei vielä toistaiseksi ole sellaista.
Väylänhoito maksaa, merikartoitus maksaa, merikarttojen painaminen ja jakelu maksaa. Samoin, yleensä se joka käyttää - maksaa-Karttojen teko on jo maksettu verojen muodossa. Eli nuo kartat on tehty verovaroin.
Karttasarjan maksun kuuluisi sisältää vain paino- ja jakelukulut. Työn tekijöoden palkat kun on jo veroilla maksettu. - 43+2
kayttajamaksaa kirjoitti:
Ihanko hyväntekeväisyyttään ajattelit, että valtio alkaisi painattamaan ilmaisia karttoja jaettavaksi veneilijöille? Samalla logiikalla jokaiselle autoilijalle jaetaan TomTomit, ne kun maksavat autojen käyttömaksuja. Veneillä ei vielä toistaiseksi ole sellaista.
Väylänhoito maksaa, merikartoitus maksaa, merikarttojen painaminen ja jakelu maksaa. Samoin, yleensä se joka käyttää - maksaa-"Ihanko hyväntekeväisyyttään ajattelit, että valtio alkaisi painattamaan ilmaisia karttoja jaettavaksi veneilijöille? "
Ei tämä kommunistivaltio. Sehän poisti kivet ja syvyystiedot ilmaisesta webbikartastaan. Yksityinen sektori sen sijaan tarjoaa ilmaiseksi edelleen täydellistä merikarttatietoa:
http://www.sailmate.fi/ - ilmaisetkartat
43+2 kirjoitti:
"Ihanko hyväntekeväisyyttään ajattelit, että valtio alkaisi painattamaan ilmaisia karttoja jaettavaksi veneilijöille? "
Ei tämä kommunistivaltio. Sehän poisti kivet ja syvyystiedot ilmaisesta webbikartastaan. Yksityinen sektori sen sijaan tarjoaa ilmaiseksi edelleen täydellistä merikarttatietoa:
http://www.sailmate.fi/Kuka vaan voi jakaa noita kartta - aineistoja ilmaiseksi jos haluaa. Mutta liikennevirasto haluaa omansa.
Täältä voi anoa luvan
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/merikartat/aineistojen_kaytto_ja_luvat/julkaisuluvat - hihhiiii
ilmaisetkartat kirjoitti:
Kuka vaan voi jakaa noita kartta - aineistoja ilmaiseksi jos haluaa. Mutta liikennevirasto haluaa omansa.
Täältä voi anoa luvan
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/merikartat/aineistojen_kaytto_ja_luvat/julkaisuluvat"Julkaisuluvut"
- 12+10
Hieno juttu.
Noihin hintoihin verraten Viron kortit alkavat olla hinnoissaan, John Nurmiselta ostin äsken kakkossarjan, 97 euroa postimaksu :(
Ja mistäs saisi Garminin kortin noille vesille? Bluechart, vanhempi malli jonka markkinointi on loppunut, Garmin 178C, viitisen vuotta ikää eikä enää saa kortteja!!!- 28m
Kun sinulla on jo tuoreet paperikartat, niin miten olisi halpa Android-tabletti (
- 8+1
28m kirjoitti:
Kun sinulla on jo tuoreet paperikartat, niin miten olisi halpa Android-tabletti (
Pitänee siis käydä terveyskeskuksessa ja pyytää tablettiresepti vai onko Android käsikauppalääke? Ovatko tabletit sateenkestäviä vai ihan merivesiroiskeissa säilytettäviä, eli sopivatko purjehtijan käyttöön?
- 28m
8+1 kirjoitti:
Pitänee siis käydä terveyskeskuksessa ja pyytää tablettiresepti vai onko Android käsikauppalääke? Ovatko tabletit sateenkestäviä vai ihan merivesiroiskeissa säilytettäviä, eli sopivatko purjehtijan käyttöön?
Väsynyttä läppää...
Eiköhän alkuperäinen osaa itse päätellä sopiiko tabletti kone hänelle vai ei.
- vironkartat
Eikös kakkossarja ole 87€? Taisi tulla hinta postikuluineen
http://www.merikartat.fi/charts-estonia-osmussaar-saaremaa-p-3214.html
Noihin karttojen hintaanhan vaikuttaa ensisijaisesti paikallisen kartoittajan Rojaltit, jotka haukkaa leijonan osan kartan hinnasta samoin painokustannus on jotain, kun ne painetaan kumminkin aika hyvälaatuiselle paperille ja kierresidotaan. Loppu on tietenkin myyjien katetta. Varmaan noita virolaisia karttoja myydään yksi siinä, missä suomalaisia myydään sata sarjaa, joten senkin vaikuttaa hintaan.
Garminin vanhempien laitteiden karttakortteja sai vielä ainakin viime kesänä, kannattaa kysellä Garminin jälleenmyyjiltä. Kiven alla ne taitaa jokatapauksessa kumminkin olla.- ewrwerrewrewr
Miten hyvälaatuista se uusien virolaiskarttasarjojen paperi muuten on? Omat sarjani ovat sitä ensimmäistä sukupolvea, joka oli melkoisesti suomalaisia serkkujaan isompi ja paperi oli semmoista, että meni kastuessaan todella helposti muusiksi ja repeili.
Tuli kesällä tarve ostaa yksi ruotsalainen karttasarja. Se taas oli huomattavasti paremman (kestävämmän) oloista materiaalia kuin suomalaiset. - 12+10
Eiku tuli kolmossarjan hinta, tsekkasin tiliotteesta, postikuluineen kakkossarja oli 97,57 €.
Muistelin vain summittain että kallis oli.
- Reima Urhonpoika
Kaveri lainas kirjastosta merikartta CD:n. Mä luulen ,että se on poltettu jo kymmenille koneille/levyille. Eikä loppua näy.
Kaukolainana nää saa mihin vain suomessa ja kaikki kartat.
Kuka niitä nyt rahalla ostelee?
Laitonta tietenkin ja älä tee tätä kotona.
Ja mitä siitä tulis jos k.........- 7+18
Mitä tuolla CD:llä on tekemistä paperikarttojen hintojen kanssa? On minullakin CD-merikartta ja Navionicsin karttaakin osaan käyttää.
Silti paperikartat tarvitaan, ja kunnon säänkestävä navigaattori sitlootaan. Hieno juttu että karttasarjojen hinnat ovat laskeneet!
Nyt kun vielä löytäisi uuden navigaattorin, vaikka entinen toimiikin niin pinnaveneessä sijoitus luukun vieressä laipiota vasten ei ole kovin mukava koska näyttö on suht pieni ja itse laite on melkoinen möhky, etenkin syvyysmitta eli ulkonema laipiosta telineen kanssa viitisentoista senttiä (kaikki ottavat siitä kiinni luukusta kulkiessaan ja köydet voivat tarttua).
Mutta mihin vaihtaa? Onko laipioon pinta-asennettavaa laitetta, jossa ei tarvitse tehdä laitteelle reikää (elektroniikan oletettu käyttöikä on niin lyhyt ja reikä iso), vaan teline navigaattori olisivat taulumallia, syvyys pari-kolme senttiä kaikkiaan, eli laite ohut kuten esim autonavigaattorit? Järkevä hinta ja etenkin karttojen järkevä hinta myös eli veneilylisä hinnassa verrattuna autonavigaattoreihin vähäinen. Liitännöistä riittäisivät sähköliitäntä veneen järjestelmään ja paikkatieto (NMEA) VHF:lle.
Vinkkejä?
Nuo tabletit eivät taida soveltua ulkokäyttöön merellä? 7+18 kirjoitti:
Mitä tuolla CD:llä on tekemistä paperikarttojen hintojen kanssa? On minullakin CD-merikartta ja Navionicsin karttaakin osaan käyttää.
Silti paperikartat tarvitaan, ja kunnon säänkestävä navigaattori sitlootaan. Hieno juttu että karttasarjojen hinnat ovat laskeneet!
Nyt kun vielä löytäisi uuden navigaattorin, vaikka entinen toimiikin niin pinnaveneessä sijoitus luukun vieressä laipiota vasten ei ole kovin mukava koska näyttö on suht pieni ja itse laite on melkoinen möhky, etenkin syvyysmitta eli ulkonema laipiosta telineen kanssa viitisentoista senttiä (kaikki ottavat siitä kiinni luukusta kulkiessaan ja köydet voivat tarttua).
Mutta mihin vaihtaa? Onko laipioon pinta-asennettavaa laitetta, jossa ei tarvitse tehdä laitteelle reikää (elektroniikan oletettu käyttöikä on niin lyhyt ja reikä iso), vaan teline navigaattori olisivat taulumallia, syvyys pari-kolme senttiä kaikkiaan, eli laite ohut kuten esim autonavigaattorit? Järkevä hinta ja etenkin karttojen järkevä hinta myös eli veneilylisä hinnassa verrattuna autonavigaattoreihin vähäinen. Liitännöistä riittäisivät sähköliitäntä veneen järjestelmään ja paikkatieto (NMEA) VHF:lle.
Vinkkejä?
Nuo tabletit eivät taida soveltua ulkokäyttöön merellä?Haastava tilanne Standard Horizonin plotterit ovat kyllä näkemistäni (kaikki valtamerkit) ohuimpia, mutta ei nekään mitään keijukaisia ole.
http://www.merikartat.fi/standard-horizon-cpn1010i-itameren-kartalla-p-12744.html
Taitaa päästä kumminkin johonkin viiteen - seitsemään senttiin. Kaapellille tarvii kyllä sitten eri reijän.- 7+18
7+18 kirjoitti:
Mitä tuolla CD:llä on tekemistä paperikarttojen hintojen kanssa? On minullakin CD-merikartta ja Navionicsin karttaakin osaan käyttää.
Silti paperikartat tarvitaan, ja kunnon säänkestävä navigaattori sitlootaan. Hieno juttu että karttasarjojen hinnat ovat laskeneet!
Nyt kun vielä löytäisi uuden navigaattorin, vaikka entinen toimiikin niin pinnaveneessä sijoitus luukun vieressä laipiota vasten ei ole kovin mukava koska näyttö on suht pieni ja itse laite on melkoinen möhky, etenkin syvyysmitta eli ulkonema laipiosta telineen kanssa viitisentoista senttiä (kaikki ottavat siitä kiinni luukusta kulkiessaan ja köydet voivat tarttua).
Mutta mihin vaihtaa? Onko laipioon pinta-asennettavaa laitetta, jossa ei tarvitse tehdä laitteelle reikää (elektroniikan oletettu käyttöikä on niin lyhyt ja reikä iso), vaan teline navigaattori olisivat taulumallia, syvyys pari-kolme senttiä kaikkiaan, eli laite ohut kuten esim autonavigaattorit? Järkevä hinta ja etenkin karttojen järkevä hinta myös eli veneilylisä hinnassa verrattuna autonavigaattoreihin vähäinen. Liitännöistä riittäisivät sähköliitäntä veneen järjestelmään ja paikkatieto (NMEA) VHF:lle.
Vinkkejä?
Nuo tabletit eivät taida soveltua ulkokäyttöön merellä?Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta jos jatkaisi vielä navigaattorin etsintäjuttua.
- yksi vaihtoehto olisi tehdä itse laipion pintaan läpinäkyvä kotelo, tai saranoitu pleksisuojus jotta käyttönäppylöihin pääsee käsiksi. Suojus siksi että sitlootan penkillä istuskeleva voisi ihan reilusti nojailla laipioon. Nythän tuo ei ole ensinkään mahdollista
- ruffin päälle laitetta ei voi laittaa johtuen ruffin ja sprayhoodin muodosta
- alas jalkatilan etureunaan ehkä voisi, mutta siinä tapauksessa pitäisi olla vielä paremmin suojattu ettei kukaan tallaa tai potki
Nykyinen ja kuvien perusteella aika monet nytkin myynnissä olevista on ilmeisesti tarkoitettu vaakapintaan asennettavaksi, esim. paksu virta/data kaapeli lähtee laitteen takaseinästä (siis laipiota päin) ja sen liitin myös on vankka ja pitkä joten laitetelineen alle piti tehdä vielä n. 3 cm korotus että laitteen sai telineessä kääntymään oikeaan asentoon, johto/liitin tiukasti laipiota vasten josta ne kääntyvät kulkemaan luukun kautta veneeseen.
Siis tämä vehjes: http://www8.garmin.com/products/gpsmap172c/ - 7+18
vanhami kirjoitti:
Haastava tilanne Standard Horizonin plotterit ovat kyllä näkemistäni (kaikki valtamerkit) ohuimpia, mutta ei nekään mitään keijukaisia ole.
http://www.merikartat.fi/standard-horizon-cpn1010i-itameren-kartalla-p-12744.html
Taitaa päästä kumminkin johonkin viiteen - seitsemään senttiin. Kaapellille tarvii kyllä sitten eri reijän.Kiitti vinkistä, mutta nuokin näyttävät olevan tarkoitettu telineellä vaaka-asennukseen tai sitten upotettavaksi. Mutta, löytyykö laipion pinta-asennukseen tarkoitettua navigaattoria? Siis sellaista jonka siitä saa sitten kätevästi napattua sisälle jottei jää veneen seisoessa turhaan sään tai varkaiden armoille?
- 7+18
vanhami kirjoitti:
Haastava tilanne Standard Horizonin plotterit ovat kyllä näkemistäni (kaikki valtamerkit) ohuimpia, mutta ei nekään mitään keijukaisia ole.
http://www.merikartat.fi/standard-horizon-cpn1010i-itameren-kartalla-p-12744.html
Taitaa päästä kumminkin johonkin viiteen - seitsemään senttiin. Kaapellille tarvii kyllä sitten eri reijän.Heh, vielä tuosta taulutelkkarista. 2300 euron hinta ei ole mitenkään mihinkään päin käsitettävissä! No, maksoihan Philips AP GPS navigaattorikin parin kuukausipalkan verran vielä 90-luvun puolivälissä.
Ja kartat pitäisi olla ainakin Itämeri ladattuna laitteeseen, kuten autonavigaattoreissa. OK, markkinatalousperiaate pitää ymmärtää - myydään hengityskone sairaalaan, mutta sillä ehdolla että omistetaan ilma joka on ympärillä ja siitä sitten laskutetaan :D
Ja jos navigaattori olisi laipioon pinta-asennettava, niin liittimet olisivat ylä-, ala- tai sivuseinässä. - wfw44
7+18 kirjoitti:
Kiitti vinkistä, mutta nuokin näyttävät olevan tarkoitettu telineellä vaaka-asennukseen tai sitten upotettavaksi. Mutta, löytyykö laipion pinta-asennukseen tarkoitettua navigaattoria? Siis sellaista jonka siitä saa sitten kätevästi napattua sisälle jottei jää veneen seisoessa turhaan sään tai varkaiden armoille?
verkkokauppa.comissa on muutaman kympin hintainen autonavigaattori, siitä saa kohtuuhinnalla ja pikkuvaivalla rakennettua mieleisensä navigointilelun veneeseen tai moottorikelkkaan. Mm vedepitävyyttä pitää parantaa ja sopivan telineen jokainen osaa väsätä. Karttasoftakin pitää jostain hakea.
Hyvää laittessä on myöskin avoimuus,Windows CE 5.0, siihen löytyy ilmaiseksi kymmeniä apuohjelmia ja itsekin niitä voi väsästä ilmaisilla laadukkailla Microsoftin ohjelmistotyökaluilla (Windows Mobile SDK). - 4+13
7+18 kirjoitti:
Heh, vielä tuosta taulutelkkarista. 2300 euron hinta ei ole mitenkään mihinkään päin käsitettävissä! No, maksoihan Philips AP GPS navigaattorikin parin kuukausipalkan verran vielä 90-luvun puolivälissä.
Ja kartat pitäisi olla ainakin Itämeri ladattuna laitteeseen, kuten autonavigaattoreissa. OK, markkinatalousperiaate pitää ymmärtää - myydään hengityskone sairaalaan, mutta sillä ehdolla että omistetaan ilma joka on ympärillä ja siitä sitten laskutetaan :D
Ja jos navigaattori olisi laipioon pinta-asennettava, niin liittimet olisivat ylä-, ala- tai sivuseinässä."Ja kartat pitäisi olla ainakin Itämeri ladattuna laitteeseen, kuten autonavigaattoreissa. "
Tuossahan oli itämeren kartat jo mukana. Monissa laitteissa tarjotaan nykyään kartastoja "samaan hintaan" joskin esim Navionics silver kartta täyttää vain kartat on mukana tarpeen. C-map 4d on sensijaan jo täysi kartta-aineisto, 7+18 kirjoitti:
Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta jos jatkaisi vielä navigaattorin etsintäjuttua.
- yksi vaihtoehto olisi tehdä itse laipion pintaan läpinäkyvä kotelo, tai saranoitu pleksisuojus jotta käyttönäppylöihin pääsee käsiksi. Suojus siksi että sitlootan penkillä istuskeleva voisi ihan reilusti nojailla laipioon. Nythän tuo ei ole ensinkään mahdollista
- ruffin päälle laitetta ei voi laittaa johtuen ruffin ja sprayhoodin muodosta
- alas jalkatilan etureunaan ehkä voisi, mutta siinä tapauksessa pitäisi olla vielä paremmin suojattu ettei kukaan tallaa tai potki
Nykyinen ja kuvien perusteella aika monet nytkin myynnissä olevista on ilmeisesti tarkoitettu vaakapintaan asennettavaksi, esim. paksu virta/data kaapeli lähtee laitteen takaseinästä (siis laipiota päin) ja sen liitin myös on vankka ja pitkä joten laitetelineen alle piti tehdä vielä n. 3 cm korotus että laitteen sai telineessä kääntymään oikeaan asentoon, johto/liitin tiukasti laipiota vasten josta ne kääntyvät kulkemaan luukun kautta veneeseen.
Siis tämä vehjes: http://www8.garmin.com/products/gpsmap172c/Juu, taaksepäinhän nuo kaapelit kaikissa lähtee, eli jos niille kaapeleille tekee vaan läpiviennit, niin siloin sen laitteen saa aika lähelle seinää kiinni. Kasailee vaikka puusta taikka fanerista kehyksen siihen laitteen ympärille, jolla sen saa tuotua sen verran ulos luukusta, että ei tarvi isoa reikää ruffiin tehdä.
Ulkona käytettävien navigaattorien kannattaa olla aina ihan oikeita ulkokäyttöön tehtyjä laitteita. Noiden halpojen kiinan koneiden kanssa saa olla aika tarkkana kastumisen kanssa.- 5+8
4+13 kirjoitti:
"Ja kartat pitäisi olla ainakin Itämeri ladattuna laitteeseen, kuten autonavigaattoreissa. "
Tuossahan oli itämeren kartat jo mukana. Monissa laitteissa tarjotaan nykyään kartastoja "samaan hintaan" joskin esim Navionics silver kartta täyttää vain kartat on mukana tarpeen. C-map 4d on sensijaan jo täysi kartta-aineisto,Kai 2300 euron hintaa voi jo jotain ollakin sisällä.
Mutta miten voi verrata näitä:
http://www.merikartat.fi/garmin-bluechart-vision-large-p-3867.html
351,84 euroa, Suomen vesialueiden kartta
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/40843/dgnsm/Garmin-nuvi-2495LMT-4-3-autonavigaattori-Eurooppa
169,90 euroa, City Navigator NT Euroopan kartat sisältäen elinikäiset kartta- ja liikennetietopäivitykset, kaupan päälle nüvi 2495LMT navigaattori
Omana henk. koht. mielipiteenäni sanoisin että vesialueiden kartta on aika kallis, ja tuo Euroopan kartta suht. edullinen etenkin kun ottaa huomioon että sen mukana tulee myös navigaattori. Eikä tämä edes ollut halvin Euroopan tiekartta, ehkä Garmin on kallein vesistökartta (?), mutta tuota esimerkkini Euroopan maantiekarttaa kalliimpia merikarttoja taitaa löytyä yhdeltä sun toiselta?
Paperikarttojen teko ihan oikeasti maksaa, printattu paperivihko on vähintään kymmenen kertaa kalliimpi materiaali kuin joku SD-kortti tms. sähköinen varasto, tai jopa sata kertaa kalliimpaa mikäli samaan nidokseen laitettaisiin kaikki Itämeren alueet. Eikös silloin muistikorttien hinta pitäisi myös vähittäismyynnissä olla kymmenesosa paperiversioon nähden? - 19+8
wfw44 kirjoitti:
verkkokauppa.comissa on muutaman kympin hintainen autonavigaattori, siitä saa kohtuuhinnalla ja pikkuvaivalla rakennettua mieleisensä navigointilelun veneeseen tai moottorikelkkaan. Mm vedepitävyyttä pitää parantaa ja sopivan telineen jokainen osaa väsätä. Karttasoftakin pitää jostain hakea.
Hyvää laittessä on myöskin avoimuus,Windows CE 5.0, siihen löytyy ilmaiseksi kymmeniä apuohjelmia ja itsekin niitä voi väsästä ilmaisilla laadukkailla Microsoftin ohjelmistotyökaluilla (Windows Mobile SDK).NMEA ulostulo taitaa tuosta puuttua?
- t34344
19+8 kirjoitti:
NMEA ulostulo taitaa tuosta puuttua?
NMEA on sarjaliitäntä ja jos laitteessa on USB liitin, niin löytyy palikoita, joilla saa RS 232 liitännän, johon saa kiinni NMEA laitteen. Vanhoissa PC:eissä on vakiona RS-232 liitin.
Netistä löytyy ilmaiseksi softaa lähdekoodeineen NMEA datan käsittelyyn. 5+8 kirjoitti:
Kai 2300 euron hintaa voi jo jotain ollakin sisällä.
Mutta miten voi verrata näitä:
http://www.merikartat.fi/garmin-bluechart-vision-large-p-3867.html
351,84 euroa, Suomen vesialueiden kartta
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/40843/dgnsm/Garmin-nuvi-2495LMT-4-3-autonavigaattori-Eurooppa
169,90 euroa, City Navigator NT Euroopan kartat sisältäen elinikäiset kartta- ja liikennetietopäivitykset, kaupan päälle nüvi 2495LMT navigaattori
Omana henk. koht. mielipiteenäni sanoisin että vesialueiden kartta on aika kallis, ja tuo Euroopan kartta suht. edullinen etenkin kun ottaa huomioon että sen mukana tulee myös navigaattori. Eikä tämä edes ollut halvin Euroopan tiekartta, ehkä Garmin on kallein vesistökartta (?), mutta tuota esimerkkini Euroopan maantiekarttaa kalliimpia merikarttoja taitaa löytyä yhdeltä sun toiselta?
Paperikarttojen teko ihan oikeasti maksaa, printattu paperivihko on vähintään kymmenen kertaa kalliimpi materiaali kuin joku SD-kortti tms. sähköinen varasto, tai jopa sata kertaa kalliimpaa mikäli samaan nidokseen laitettaisiin kaikki Itämeren alueet. Eikös silloin muistikorttien hinta pitäisi myös vähittäismyynnissä olla kymmenesosa paperiversioon nähden?Edelleenkin merikartta-aineisto ei ole vapaassa julkaisussa olevaa materiaalia, toisin kuin tiekartastot. Miksi, se pitää kysyä Liikennevirastolta. Niin kauan kun joka ainoasta kartasta maksetaan rojaltti valtiollisille liikennevirastoille, maksaa kartat, enemmän maltaita tai vähemmän maltaita.
Lisäksi noissa kartta-aineistoissa hintaan vaikuttaa merikarttojen myyntimäärät. Autokarttoja menee kymmeniä tai satoja tuhansia, mutta merikarttoja tuhansia, ei kaikkia aineistoja edes sitäkään. Jokainen karttakorjaus ja jokainen aineiston päivitys maksaa.
Huvittavinta hommassa on se, että karttajulkaisijat Garmin - C-map - Navionics ostavat aineistonsa, ainakin suomesta, paperisessa muodossa, josta ne sitten vektoroidaan käsin Intiassa digitaaliseksi. ilmaista ei ole sekään, mutta edullisempaa, kuin aineiston ostaminen valmiiksi digitaalisena.
Tuossa olit yllä valinnut esimerkiksi kalleimman mahdollisen suomen vesialueiden karttakortin ja formaatin, Garmin Visionin. Euroopan alueen Navionics Silver kartat kuuluvat moneen navigaattoriin jo tänä päivänä samaan hintaan, esim Simrad NSS7
http://www.merikartat.fi/simrad-nss7-monitoiminaytto-p-12015.html
Toki silver aineisto ei vedä vertoja millekkään muulle digitaaliselle merikartalle, mutta sillä pärjäilee jo ihan hvyin myös vesillä.
Vähän kyllä tuntuu siltä, että vaikka niitä karttoja saisi ilmaiseksi, löytyisi siitä silti joku itkun aihe, tai jaettiinhan ne ennen joka kotiin. Puhelinluettelot. Niissä oli kartat mukana.- Bossu
7+18 kirjoitti:
Mitä tuolla CD:llä on tekemistä paperikarttojen hintojen kanssa? On minullakin CD-merikartta ja Navionicsin karttaakin osaan käyttää.
Silti paperikartat tarvitaan, ja kunnon säänkestävä navigaattori sitlootaan. Hieno juttu että karttasarjojen hinnat ovat laskeneet!
Nyt kun vielä löytäisi uuden navigaattorin, vaikka entinen toimiikin niin pinnaveneessä sijoitus luukun vieressä laipiota vasten ei ole kovin mukava koska näyttö on suht pieni ja itse laite on melkoinen möhky, etenkin syvyysmitta eli ulkonema laipiosta telineen kanssa viitisentoista senttiä (kaikki ottavat siitä kiinni luukusta kulkiessaan ja köydet voivat tarttua).
Mutta mihin vaihtaa? Onko laipioon pinta-asennettavaa laitetta, jossa ei tarvitse tehdä laitteelle reikää (elektroniikan oletettu käyttöikä on niin lyhyt ja reikä iso), vaan teline navigaattori olisivat taulumallia, syvyys pari-kolme senttiä kaikkiaan, eli laite ohut kuten esim autonavigaattorit? Järkevä hinta ja etenkin karttojen järkevä hinta myös eli veneilylisä hinnassa verrattuna autonavigaattoreihin vähäinen. Liitännöistä riittäisivät sähköliitäntä veneen järjestelmään ja paikkatieto (NMEA) VHF:lle.
Vinkkejä?
Nuo tabletit eivät taida soveltua ulkokäyttöön merellä?Tabletteihin saa kaikkiin vedenpitävät kotelot, jopa sellaiset, että niitä voi käyttää veden alla.
- paperikarta puolesta
vanhami kirjoitti:
Edelleenkin merikartta-aineisto ei ole vapaassa julkaisussa olevaa materiaalia, toisin kuin tiekartastot. Miksi, se pitää kysyä Liikennevirastolta. Niin kauan kun joka ainoasta kartasta maksetaan rojaltti valtiollisille liikennevirastoille, maksaa kartat, enemmän maltaita tai vähemmän maltaita.
Lisäksi noissa kartta-aineistoissa hintaan vaikuttaa merikarttojen myyntimäärät. Autokarttoja menee kymmeniä tai satoja tuhansia, mutta merikarttoja tuhansia, ei kaikkia aineistoja edes sitäkään. Jokainen karttakorjaus ja jokainen aineiston päivitys maksaa.
Huvittavinta hommassa on se, että karttajulkaisijat Garmin - C-map - Navionics ostavat aineistonsa, ainakin suomesta, paperisessa muodossa, josta ne sitten vektoroidaan käsin Intiassa digitaaliseksi. ilmaista ei ole sekään, mutta edullisempaa, kuin aineiston ostaminen valmiiksi digitaalisena.
Tuossa olit yllä valinnut esimerkiksi kalleimman mahdollisen suomen vesialueiden karttakortin ja formaatin, Garmin Visionin. Euroopan alueen Navionics Silver kartat kuuluvat moneen navigaattoriin jo tänä päivänä samaan hintaan, esim Simrad NSS7
http://www.merikartat.fi/simrad-nss7-monitoiminaytto-p-12015.html
Toki silver aineisto ei vedä vertoja millekkään muulle digitaaliselle merikartalle, mutta sillä pärjäilee jo ihan hvyin myös vesillä.
Vähän kyllä tuntuu siltä, että vaikka niitä karttoja saisi ilmaiseksi, löytyisi siitä silti joku itkun aihe, tai jaettiinhan ne ennen joka kotiin. Puhelinluettelot. Niissä oli kartat mukana."Toki silver aineisto ei vedä vertoja millekkään muulle digitaaliselle merikartalle, mutta sillä pärjäilee jo ihan hvyin myös vesillä. "
Joku silver kartan hankkinut oli täällä tai jossain muualla toista mieltä. Eli tuomioksi tuli häneltä täysin p kartta. Siksi paperikartta on varma valinta, näkee kaupassa helposti mitä se on syönyt.
Itse jos hankkisin digikartan, sen tulisi toimia tässä:
http://www.landfallnavigation.com/expedition.html - 28m
paperikarta puolesta kirjoitti:
"Toki silver aineisto ei vedä vertoja millekkään muulle digitaaliselle merikartalle, mutta sillä pärjäilee jo ihan hvyin myös vesillä. "
Joku silver kartan hankkinut oli täällä tai jossain muualla toista mieltä. Eli tuomioksi tuli häneltä täysin p kartta. Siksi paperikartta on varma valinta, näkee kaupassa helposti mitä se on syönyt.
Itse jos hankkisin digikartan, sen tulisi toimia tässä:
http://www.landfallnavigation.com/expedition.htmlNo sitten nuo linkittämäni Ruotsissa Solsidanissa myynnissä olevat kartat sopisivat sinulle. Perustuvat 100 % Karttakeskuksen aineistoon eli suomalaisiin Rannikkokarttoihn ja tuo ohjelmasi syö BSB-karttoja.
- paperikartan puolest
28m kirjoitti:
No sitten nuo linkittämäni Ruotsissa Solsidanissa myynnissä olevat kartat sopisivat sinulle. Perustuvat 100 % Karttakeskuksen aineistoon eli suomalaisiin Rannikkokarttoihn ja tuo ohjelmasi syö BSB-karttoja.
Miltähän vuosisadalta nuo soltekin myymät saaristomeren sbs kartat ovat. Päivitetty paperikarttani on varmasti ajantasaisempi.
paperikarta puolesta kirjoitti:
"Toki silver aineisto ei vedä vertoja millekkään muulle digitaaliselle merikartalle, mutta sillä pärjäilee jo ihan hvyin myös vesillä. "
Joku silver kartan hankkinut oli täällä tai jossain muualla toista mieltä. Eli tuomioksi tuli häneltä täysin p kartta. Siksi paperikartta on varma valinta, näkee kaupassa helposti mitä se on syönyt.
Itse jos hankkisin digikartan, sen tulisi toimia tässä:
http://www.landfallnavigation.com/expedition.htmlYritin sitä jotenkin tuossa muotoilla, mutta en onnistunut. Olen samaa mieltä, Silver kartta on ihan hanurista, mutta kyllä sillä jotenkin pärjäilee.
Solteknikin kartat eivät perustu Karttakeskuksen materiaaliin vaan Suomen Liikenneviraston materiaaliin. Karttakeskus (joka on ruotsalaisen Affecton tytäryhtiö) myy ainoastaan erilaisista aineistoista tekemiä karttoja, mutta ei valmista aineistoa.
Solteknikin kartat on yleensä ihan tuoretta tavaraa, eli he ostavat aina materiaalin liikennevirastolta julkaisua varten.- paperikartan puolest
vanhami kirjoitti:
Yritin sitä jotenkin tuossa muotoilla, mutta en onnistunut. Olen samaa mieltä, Silver kartta on ihan hanurista, mutta kyllä sillä jotenkin pärjäilee.
Solteknikin kartat eivät perustu Karttakeskuksen materiaaliin vaan Suomen Liikenneviraston materiaaliin. Karttakeskus (joka on ruotsalaisen Affecton tytäryhtiö) myy ainoastaan erilaisista aineistoista tekemiä karttoja, mutta ei valmista aineistoa.
Solteknikin kartat on yleensä ihan tuoretta tavaraa, eli he ostavat aina materiaalin liikennevirastolta julkaisua varten."Solteknikin kartat on yleensä ihan tuoretta tavaraa, eli he ostavat aina materiaalin liikennevirastolta julkaisua varten. "
Luulisi sitten solteknikin webbisivulla olevan jotain vuosilukuja mutta kun ei ole. Kyllä se digitointi ja cd levyjen ulostus aikaakin vie. t34344 kirjoitti:
NMEA on sarjaliitäntä ja jos laitteessa on USB liitin, niin löytyy palikoita, joilla saa RS 232 liitännän, johon saa kiinni NMEA laitteen. Vanhoissa PC:eissä on vakiona RS-232 liitin.
Netistä löytyy ilmaiseksi softaa lähdekoodeineen NMEA datan käsittelyyn.Noista muutaman kympin verkkokauppanavigaattoreista ei saa NMEA:ta ulos kyllä kovin helpolla. Varmaan joku koodaajavelho voisi alkaa duunaamaan siitä vaikka mitä, mutta tuskin maksaa vaivaa.
- 134t4
vanhami kirjoitti:
Noista muutaman kympin verkkokauppanavigaattoreista ei saa NMEA:ta ulos kyllä kovin helpolla. Varmaan joku koodaajavelho voisi alkaa duunaamaan siitä vaikka mitä, mutta tuskin maksaa vaivaa.
"koodaajavelho voisi alkaa duunaamaan siitä vaikka mitä"
Valmista softaa löytyy:
http://nmea.blueprograms.com/ - 3+2=5
wfw44 kirjoitti:
verkkokauppa.comissa on muutaman kympin hintainen autonavigaattori, siitä saa kohtuuhinnalla ja pikkuvaivalla rakennettua mieleisensä navigointilelun veneeseen tai moottorikelkkaan. Mm vedepitävyyttä pitää parantaa ja sopivan telineen jokainen osaa väsätä. Karttasoftakin pitää jostain hakea.
Hyvää laittessä on myöskin avoimuus,Windows CE 5.0, siihen löytyy ilmaiseksi kymmeniä apuohjelmia ja itsekin niitä voi väsästä ilmaisilla laadukkailla Microsoftin ohjelmistotyökaluilla (Windows Mobile SDK).Toivottavasti kukaan ei nyt ihan oikeasti ota koppia tuosta verkkokauppa.com:in navigaattorista. Tästä tekniikasta on puhuttu esim. vuonna 2006 http://keskustelu.suomi24.fi/node/3372419, ja niistä ajoista on ehditty jo mennä aika lailla eteenpäin.
Tästä huolimatta halvat vaihtoehdot kuitenkin aina kiinnostavat (tuollainen laite pyörii hyllyssä jo valmiina). Pelkkä halpa rauta ei kuitenkaan riitä, joten kerrotko vielä millä ohjelmistolla ja kartoilla tuosta tehdään *kohtuuhinnalla* pikkuplotteri veneeseen. - 28m
paperikartan puolest kirjoitti:
Miltähän vuosisadalta nuo soltekin myymät saaristomeren sbs kartat ovat. Päivitetty paperikarttani on varmasti ajantasaisempi.
Ensin kerrot ettet tiedä milloin linkkaamani sähköiset on päivitetty ja sitten kerrot varmana tietona että painetut kartat ovat ajantasaisempia. Logiikkasi ontuu.
Joka kevät Solsidan on ilmoittanut päivityksistä, jos niitä on Suomesta tullut. Kysy heiltä ja ota selvää jos olet oikeasti harkitsemassa niitä tuohon ohjelmaasi. Ei ne paperikartat ole ainoita hyviä vaihtoehtoja, tai sitten niitä käyttäisi ammattilaisetkin.
PS. Ne ovat BSB-formaatissa, ei sbs-formaatissa. Bsb on geneerinen formaatti ja käy omaankin navigointiohjelmaani (OziExplorer). Siksi olen näitä seurannut. Mielestäni on hienoa, että vaihtoehtoja löytyy itse kunkin tarvitsemassa muodossa. Tarpeet kun ovat eri veneilijöillä erilaiset. - 3rf43tg
3+2=5 kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei nyt ihan oikeasti ota koppia tuosta verkkokauppa.com:in navigaattorista. Tästä tekniikasta on puhuttu esim. vuonna 2006 http://keskustelu.suomi24.fi/node/3372419, ja niistä ajoista on ehditty jo mennä aika lailla eteenpäin.
Tästä huolimatta halvat vaihtoehdot kuitenkin aina kiinnostavat (tuollainen laite pyörii hyllyssä jo valmiina). Pelkkä halpa rauta ei kuitenkaan riitä, joten kerrotko vielä millä ohjelmistolla ja kartoilla tuosta tehdään *kohtuuhinnalla* pikkuplotteri veneeseen."ohjelmistolla ja kartoilla tuosta tehdään *kohtuuhinnalla* pikkuplotteri veneeseen. "
Tasku loisto II ja OziexplorerCE.
NMEA out tukea noissa ei ole, mutta eipä sitä tarvikaan jos pysyy hukkumatta ja erossa onnettomuuksista. - 3+2=5
3rf43tg kirjoitti:
"ohjelmistolla ja kartoilla tuosta tehdään *kohtuuhinnalla* pikkuplotteri veneeseen. "
Tasku loisto II ja OziexplorerCE.
NMEA out tukea noissa ei ole, mutta eipä sitä tarvikaan jos pysyy hukkumatta ja erossa onnettomuuksista.Taskuloisto II: Softa J,K,N -kartat (päijänne, keitele, näsijärvi) 225 eur. Koko suomen veneilykartat irtoisi vaivaisella 650 eurolla. Tuntuu vähän ylimitoitetulta satsaukselta vanhaan rautaan.
- hyvä peli se on
3+2=5 kirjoitti:
Taskuloisto II: Softa J,K,N -kartat (päijänne, keitele, näsijärvi) 225 eur. Koko suomen veneilykartat irtoisi vaivaisella 650 eurolla. Tuntuu vähän ylimitoitetulta satsaukselta vanhaan rautaan.
Koska on mulla paperikartat, käyttäisin ilmaista oziexploreia.
- 3+2=5
hyvä peli se on kirjoitti:
Koska on mulla paperikartat, käyttäisin ilmaista oziexploreia.
Ei OziExplorer CE ole ilmainen, se maksaa 30€. Ja mieluiten kommentteja sellaisilta jotka ihan oikeasti käyttää tuota laitetta veneessä.
Mulla on Verkkokauppa.com:in navigaattori, OziExplorer ja fetch_map:illa imutetut kartat. Noita imutettuja karttoja ei vaan voi päivittää eikä uusia alueita ladata, kun ilmaisaineistoista on pudotettu pois syvyyskäyrät.
Käyttömukavuudeltaan kyseinen yhdistelmä on sellainen, etten suosittele ketään lähtemään tuolle linjalle, kun kerrran modernimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Paitsi jos jostain löytyy ne halvat/puoli-ilmaiset kartat, joiden perään olen tässä yrittänyt kysellä. Paperikarttoja en tasan rupea itse skannaileen, ja tuskin moni muukaan. - 43+22
3+2=5 kirjoitti:
Ei OziExplorer CE ole ilmainen, se maksaa 30€. Ja mieluiten kommentteja sellaisilta jotka ihan oikeasti käyttää tuota laitetta veneessä.
Mulla on Verkkokauppa.com:in navigaattori, OziExplorer ja fetch_map:illa imutetut kartat. Noita imutettuja karttoja ei vaan voi päivittää eikä uusia alueita ladata, kun ilmaisaineistoista on pudotettu pois syvyyskäyrät.
Käyttömukavuudeltaan kyseinen yhdistelmä on sellainen, etten suosittele ketään lähtemään tuolle linjalle, kun kerrran modernimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Paitsi jos jostain löytyy ne halvat/puoli-ilmaiset kartat, joiden perään olen tässä yrittänyt kysellä. Paperikarttoja en tasan rupea itse skannaileen, ja tuskin moni muukaan."Paperikarttoja en tasan rupea itse skannaileen, ja tuskin moni muukaan. "
Päivitetyt paperikartat kannattaa skannata, jos digikarttalinjalle lähtee.Voi olla varma, mitä digikartta sisiältää. - 28m
3+2=5 kirjoitti:
Ei OziExplorer CE ole ilmainen, se maksaa 30€. Ja mieluiten kommentteja sellaisilta jotka ihan oikeasti käyttää tuota laitetta veneessä.
Mulla on Verkkokauppa.com:in navigaattori, OziExplorer ja fetch_map:illa imutetut kartat. Noita imutettuja karttoja ei vaan voi päivittää eikä uusia alueita ladata, kun ilmaisaineistoista on pudotettu pois syvyyskäyrät.
Käyttömukavuudeltaan kyseinen yhdistelmä on sellainen, etten suosittele ketään lähtemään tuolle linjalle, kun kerrran modernimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Paitsi jos jostain löytyy ne halvat/puoli-ilmaiset kartat, joiden perään olen tässä yrittänyt kysellä. Paperikarttoja en tasan rupea itse skannaileen, ja tuskin moni muukaan.Itsellä on ostettu OziExplorer. Karttoina lainatut MeriCD-kartat, jotka saa kalibroituna tuotua Oziin. Hienosti toimii läppärissä. Kartat saa Ozissa päivitettyä helposti, itse lisään kivet, syvyysmerinnät yms. tässä talven mittaan tiedonannoista ja keväällä on taas tutut kartat ajantasalla.
Voihan noita Meri CD levyjä kopioda vaikka täältä iäisyyteen asti. Alkavat olemaan jo aika vanhoja. Kliseinen lause on, että "eihän ne kivet sieltä mihinkään häviä" No ei häviä, mutta uusia löydetään, samoin väyliin tulee muutoksia. Ei ne ole enää sinne päinkään validia tavaraa.
Mutta kannattaahan niitä käyttää, kun ilmaisia ovat.- 28m
MeriCD kartat alkavat tosiaan olla iäkkäitä. Omia olen päivittänyt ja samalla etsinyt korviketta sitten kun alkaa tuntua ettei luota enää niihin.
On se kumma kun Ruotsista pitää ostaa sähköiset ajanmukaiset suomalaiset merikartat. En ole muualla nähnyt Merikarttasarjojen sähköisiä versioita geneerisessä BSB-muodossa, jota useakin navigointiohjelma osaa hyödyntää. Osoitteesta www.soltek.se sellaiset on löytynyt jo vuosia.
Nyt siellä näkyy olevan itselle uusi Android ja iPad - ohjelmakin (PathAway), joka syö mm. tuota BSB/KAP-muotoa.- Bossu
Onko tuo siis ihan saman näköinen kuin merenkulkulaitoksen (tjsp.) merikartat?
Bossu kirjoitti:
Onko tuo siis ihan saman näköinen kuin merenkulkulaitoksen (tjsp.) merikartat?
Soltenkikin kartat ovat ihan 1:1 suomen Liikenneviraston kamaa, jopa reunoineen päivineen.
Suomalaisten digitaalisten karttojen myyminen on ollut hieman haasteellista, kun nuo suomalaiset Meri CD:t on kiertänyt kädestä käteen jo vuosia, toki siellä on ollut tuo Tasku loisto ja myös Elmeri ohjelma, markkinoilla. Geneerisien avoimien karttojen liikkeelle laskeminen kun tuppaa sitten taas muuttumaan äkkiä kädestä käteen kopioimiseksi eikä siitä muodostu liiketoiminnallista bisnestä, ellei siihen sada jotain järkevää kopiosuojausta. Edelleenkin joka karttakopiosta pitää maksaa rojaltit ja digitaalisen aineiston irrotus tietokannastakin maksaa.- 28m
vanhami kirjoitti:
Soltenkikin kartat ovat ihan 1:1 suomen Liikenneviraston kamaa, jopa reunoineen päivineen.
Suomalaisten digitaalisten karttojen myyminen on ollut hieman haasteellista, kun nuo suomalaiset Meri CD:t on kiertänyt kädestä käteen jo vuosia, toki siellä on ollut tuo Tasku loisto ja myös Elmeri ohjelma, markkinoilla. Geneerisien avoimien karttojen liikkeelle laskeminen kun tuppaa sitten taas muuttumaan äkkiä kädestä käteen kopioimiseksi eikä siitä muodostu liiketoiminnallista bisnestä, ellei siihen sada jotain järkevää kopiosuojausta. Edelleenkin joka karttakopiosta pitää maksaa rojaltit ja digitaalisen aineiston irrotus tietokannastakin maksaa.Mika on oikeassa. Ne ovat rasterikarttoja eli ihan 100% samanlaiset kuin painetut Merikarttasarjat. Itse pidän rasterikartoista enemmän kuin vektorikartoista juuri tuon identtisyyden vuoksi. Näyttävät täysin samaa dataa kuin karttapöydällä oleva paperikartta. Ongelmana kurssi ylös-miehille on tekstien kääntyily, mutta itselle pohjoinen ylös-veneilijänä se ei ole haitta.
- 12+1
vanhami kirjoitti:
Soltenkikin kartat ovat ihan 1:1 suomen Liikenneviraston kamaa, jopa reunoineen päivineen.
Suomalaisten digitaalisten karttojen myyminen on ollut hieman haasteellista, kun nuo suomalaiset Meri CD:t on kiertänyt kädestä käteen jo vuosia, toki siellä on ollut tuo Tasku loisto ja myös Elmeri ohjelma, markkinoilla. Geneerisien avoimien karttojen liikkeelle laskeminen kun tuppaa sitten taas muuttumaan äkkiä kädestä käteen kopioimiseksi eikä siitä muodostu liiketoiminnallista bisnestä, ellei siihen sada jotain järkevää kopiosuojausta. Edelleenkin joka karttakopiosta pitää maksaa rojaltit ja digitaalisen aineiston irrotus tietokannastakin maksaa.Rojalteja? Kenelle?
Toukokuusta 2012 alkaen Maanmittauslaitoksen kartta-aineisto on ollut ilmaiseksi kaikkien käytössä.
Johtuuko tästä paperikarttojen hintojen lasku?
Milloin digikarttojen hinnat laskevat vastaavasti, niin että hinta on vain "painatus jakelu alv" eli mitäs se SD-kortin kohdalla tekeekään ;D - Jurristikko
12+1 kirjoitti:
Rojalteja? Kenelle?
Toukokuusta 2012 alkaen Maanmittauslaitoksen kartta-aineisto on ollut ilmaiseksi kaikkien käytössä.
Johtuuko tästä paperikarttojen hintojen lasku?
Milloin digikarttojen hinnat laskevat vastaavasti, niin että hinta on vain "painatus jakelu alv" eli mitäs se SD-kortin kohdalla tekeekään ;DOnko tuo todellakin painettujen karttojen hintojen laskun syy?
Silloin datamuodossa tuon tiedon pitäisi olla käytännössä ilmaista.
Kun tekaisin yhteen tilaisuuteen 100 tikkua tietoa niin yhden hinnaksi tuli 6 euroa. Jos saman olisi tuottanut painotuotteina niin olisi saanut mättää kaikki merikorttisarjat pinoon ja kustannukset olisivat olleet moninkymmenkertaiset.
Sama pitäisi koskea rojaltivapaita merikartta-aineistoja. No, ehkä se koskeekin ja nyt pitää vaan löytää laitevalmistajat jotka ovat mukautuneet tähän asiaan. - 6+17
12+1 kirjoitti:
Rojalteja? Kenelle?
Toukokuusta 2012 alkaen Maanmittauslaitoksen kartta-aineisto on ollut ilmaiseksi kaikkien käytössä.
Johtuuko tästä paperikarttojen hintojen lasku?
Milloin digikarttojen hinnat laskevat vastaavasti, niin että hinta on vain "painatus jakelu alv" eli mitäs se SD-kortin kohdalla tekeekään ;DMerikartat eivät ole Maanmittauslaitoksen aineistoa vaan Trafin ja Trafi tiettävästi edelleen ottaa itselleen siivun julkaisuista. He kuitenkin ilmeisesti ohensivat sitä siivua nyt kilpailuttaessaan paperikarttojen julkaisun, joka siirtyi Nurmiselta Karttakeskukselle. Lisäksi he saivat ilmeisesti paremman diilin Karttakeskuksen kanssa eli hinnanalennus on osittain pois Trafin ja osittain Karttakeskuksen siivusta.
- 2+8
6+17 kirjoitti:
Merikartat eivät ole Maanmittauslaitoksen aineistoa vaan Trafin ja Trafi tiettävästi edelleen ottaa itselleen siivun julkaisuista. He kuitenkin ilmeisesti ohensivat sitä siivua nyt kilpailuttaessaan paperikarttojen julkaisun, joka siirtyi Nurmiselta Karttakeskukselle. Lisäksi he saivat ilmeisesti paremman diilin Karttakeskuksen kanssa eli hinnanalennus on osittain pois Trafin ja osittain Karttakeskuksen siivusta.
Onko siis Trafilla eri säännöt verovaroilla tuotettujen tietojen julkisuudesta? Maanmittauslaitoskin taipui vasta painostuksen jälkeen, miten Trafi?
- 28m
Pitäisi olla ihan samat kuin tuntemamme Merikartat, kun kerran ovat digitoituja Rannikkokarttalehtiä (1:50 000 muutamia tarkempia).
Esim. CDF11 sisältää Rannikkokartat 22-34 (Saaristomeri ja Ahvenanmaa) kartat 953, 935, 136 Hanko, 160 Maarianhamina, 169 ja 190 Turku, hinta 150 €.
CDF10 vastaavasti Suomenlahti Rannikkokartat 13-21 951, 952 191, 192, 134, 138, hinta 115 €.
Hintaahan noille kertyy jos Itämeren kerää palasista.- 28m
Sen verran vielä että jos tilaaminen Ruotsista arveluttaa niin näköjään John Nurminenkin on taipunut noita myymään, Saaristomeri 90 € ja Suomenlahti 110 €. Ja heiltä uskaltaa arempikin kysyä karttojen päivitysajankohtaa.
- zail1
28m kirjoitti:
Sen verran vielä että jos tilaaminen Ruotsista arveluttaa niin näköjään John Nurminenkin on taipunut noita myymään, Saaristomeri 90 € ja Suomenlahti 110 €. Ja heiltä uskaltaa arempikin kysyä karttojen päivitysajankohtaa.
Nuo Solteknikin digikartat ovat sellaisessa BSB-muodossa,
etteivät ne toimi esim. ilmaisessa SeaClear-ohjelmassa.
Niiden käyttöön tarvitaan kaupallinen navigointiohjelma.
johon on ostettu oikea lisenssi karttojen avaamiseen.
Se miksi Liikennevirasto edelleen "panttaa" merikartta-aineistoja
ei ole ollut julkisuudessa esillä. Jotain kaupallisia intressejä on
varmaankin jollain osapuolella ja siksi EU-sääntöjä ei noudateta.
- 28m
Senkin homoääliö avaaja, pieni tarjoushan tuossa on. hyppää sillaan
- alkup. 28m
Tuo yllä oleva "28m" ei ole minun, alkuperäisen 28m:n kirjoittama. Pyydän anteeksi ylläolevan kirjoittajan puolesta, jolta on lipsahtanut paha olonsa nettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186229Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631593992Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503325Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4762812Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2761823Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341486- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1631327Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141283