Ehkäisyrenkaasta

auttakaa:c

Eih ja voih. Söin 2v yaz ehkäisypillereitä ja vaihdoin tässä viikko sitten ehkäisyrenkaaseen kokeilumielessä. Nyt poikaystäväni valittaa miten hän tuntee renkaan yhdynnässä ja sormettaessa. Vähän harmittaa että pitäisi ehkäisyä vaihtaa, kun kierukkaa ei kuulemma suositella semmoisille ketkä eivät ole synnyttäneet vaikka niitäkin siis laitetaan. Pillereitä en mielellään enää söisi koska maha toimii välillä miten sattuu enkä jaksa/halua popsia useampaa pilleriä kun ne sitten loppuu nopeammin, kapselia en uskalla edes miettiä. Onko teillä muilla kokemuksia missä rengas tuntuu ? Ja kyllä tiedän että se saa olla 3h/3 viikon aikana ulkona, mutta se 3h tulisi täyteen suunnilleen viikossa jos joka yhdynnän aikana ottaisi sen ulos >:

16

2262

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

Kierukoita asennetaan ei-synnyttäneillekin ihan siinä missä synnyttäneillekin.

Miksi et kapselia uskalla edes miettiä??

• auttakaa:c

pelottaa vaan se asettamine :c tuntuu koko ajatus tosi epämukavalta :/

• ex-nuvaring käyttäjä

Mistä oot saanu päähäs että rengas ei saa olla yli 3 tuntia kolmessa viikossa pois paikoiltaan? Toivottavasti ei ainakaan lääkäri tai hoitaja!

Mä otin sen ainakin pois ennen seksiä. Ei kai sitä kukaan halua sisällään pitää seksin aikana ellei olosuhteiden pakosta joudu sellaseen tilanteeseen. Aika epämukavalta tuntuu. Jos ehkäisyrengas tuntuu muuten toimivan niin ei sun tartte sitä alkaa ton takia vaihtamaan.

Luepa vielä uudestaan se info joka sen paketin mukana tulee.Katso kohta "renkaasi on tilapäisesti ollut pois emättimestä".

Löytyy myös täältä: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9269&i=SCH

ainaki näin ymmärsin hoitajalta, tosin eilen poikaystävän kanssa kinasteltiin ku se luki niitä ohjeita ja sano et hän ymmärs et sais olla 3h/viikko poissa, mut ite en uskalla ottaa sitä riskiä ennenku oon ihan varma. huomenna kumminki varattu aika et meen keskusteleen tosta renkaasta ja ehkä vaihdan ehkäsyä. onha se muuten tosi hyvä ku on matalat hormoonitasotki eikä tarvii joka päivä tai edes joka viikko vaihtaa/ottaa mitään.

• fffffcc

Oikeasti: voi hyvänen aika.

LUKEKAA se pakkausseloste. Jos se ei onnistu, pyytäkää opettajaa opettamaan lukutaitoa.

Sielä lukee näin: "NuvaRingista vapautuu hitaasti hormoneja elimistöön raskauden ehkäisemiseksi. Jos rengas on ollut poissa emättimestä yli 3 tuntia, renkaan ehkäisyteho voi heikentyä. Siksi rengas ei saa olla poissa emättimestä pidempään kuin 3 tuntia yhtä vuorokauden mittaista jaksoa kohti."

Eli rengas saa olla poissa emättimestä enintään 3 tuntia vuorokaudessa. (Ja vuorokaudessa on 24 tuntia)

• 17+20

" Oikeasti: voi hyvänen aika.

LUKEKAA se pakkausseloste. Jos se ei onnistu, pyytäkää opettajaa opettamaan lukutaitoa. "

et sitte yhtään ilkeemmin voinu asiaasi ilmaista ?

" Jos NuvaRing on ollut poissa tai epäilet sen olleen poissa emättimestä yli 3 tuntia ensimmäisen tai toisen käyttöviikon aikana, ehkäisyteho saattaa heikentyä. "

miks tässä sitten puhutaan käyttöVIIKOISTA ? ja vaikka pitäisitki mua älyttömän tyhmänä nii enköhän siks kysy ? ja onko se sitte niin väärin varmistua ? -__- ja ihan samaa mieltä ton 17 20 kanssa et vähän mukavemmin voisit asias ilmaista vaikka ootki noin "kaikkitietävä".

• ffffcccc
        auttakaa:c kirjoitti:

" Jos NuvaRing on ollut poissa tai epäilet sen olleen poissa emättimestä yli 3 tuntia ensimmäisen tai toisen käyttöviikon aikana, ehkäisyteho saattaa heikentyä. "

miks tässä sitten puhutaan käyttöVIIKOISTA ? ja vaikka pitäisitki mua älyttömän tyhmänä nii enköhän siks kysy ? ja onko se sitte niin väärin varmistua ? -__- ja ihan samaa mieltä ton 17 20 kanssa et vähän mukavemmin voisit asias ilmaista vaikka ootki noin "kaikkitietävä".

Ei ole todellista!

Ai miksi? Siksi, koska siinä puhutaan tilanteesta, jossa rengas on ollut emättimen ulkopuolella YLI kolme tuntia (=enemmän kuin kolme tuntia) ja kerrotaan minkä käyttöviikon aikana tällainen ylitys aiheuttaa tarpeen lisäehkäisylle.

Kun siellä erikseen kerrotaan, että rengas VOI OLLA emättimen ulkopuolella max 3 tuntia yhden vuorokauden aikana, niin silloin se tarkoittaa sitä, että se voi olla mx 3 tuntia poissa emättimestä yhden vuorokauden aikana ilman että ehkäisyteholle tapahtuu mitään.

Nämä kaksi asiaa (kolmen tunnin ylitys ja kolmen tunnin alitus) eivät sulje mitenkään toisiaan pois..

Kuule, en ole lainkaan kaikkitietävä, mutta "Ilkeyteni" on ihan vain sinun tulkitsemaasi.

Kysymyksesi kuuluu UKK-osioon. Siis siihen mitä on kysytty ennen sinua noin tuhat kertaa ja johon löytyy noin tuhat vastaustakin. Eivät ihmiset jaksa jatkuvasti vastailla samaan kysymykseen. Ei ole mikään ihme, jos muitakin ärsyttää tämä teinimeininki täällä tyyliin "siis omg, auttahan se, että otin 3 e-pilleriä jälkiehkäisynä, kun hormoniahan sekin on, niinkuin se jälkiehkäsy, mut en mä sitä mee hakeen, kun apteekintäti alkaa kuulustella omg vähän noloo olis xox”

Ei voi mitään, että tahdot tulkita toisten vastauksen ilkeiksi. Tosiasia vain on se, että kun et ole onnistunut ymmärtämään pakkausselosteen ohjeita, lukutaidossasi on jotain vialla. Se on monen ongelma nykyisin: osataan lukea kyllä, mutta ei osata ymmärtää lukemaansa. Sitä ei tarvitse hävetä, sille vain kannattaa tehdä jotain. Siksi kehotin pyytämään opettajaa avuksi. Ikävä, että halusit tulkita sen ilkeilyksi. Selvää on kuitenkin, että olet varmasti vielä koulussa ja varmasti hyvin nuori ja siksi nyt opettaja tuli mieleen.

ffffcccc kirjoitti:

Ei ole todellista!

Ai miksi? Siksi, koska siinä puhutaan tilanteesta, jossa rengas on ollut emättimen ulkopuolella YLI kolme tuntia (=enemmän kuin kolme tuntia) ja kerrotaan minkä käyttöviikon aikana tällainen ylitys aiheuttaa tarpeen lisäehkäisylle.

Kun siellä erikseen kerrotaan, että rengas VOI OLLA emättimen ulkopuolella max 3 tuntia yhden vuorokauden aikana, niin silloin se tarkoittaa sitä, että se voi olla mx 3 tuntia poissa emättimestä yhden vuorokauden aikana ilman että ehkäisyteholle tapahtuu mitään.

Nämä kaksi asiaa (kolmen tunnin ylitys ja kolmen tunnin alitus) eivät sulje mitenkään toisiaan pois..

Kuule, en ole lainkaan kaikkitietävä, mutta "Ilkeyteni" on ihan vain sinun tulkitsemaasi.

Kysymyksesi kuuluu UKK-osioon. Siis siihen mitä on kysytty ennen sinua noin tuhat kertaa ja johon löytyy noin tuhat vastaustakin. Eivät ihmiset jaksa jatkuvasti vastailla samaan kysymykseen. Ei ole mikään ihme, jos muitakin ärsyttää tämä teinimeininki täällä tyyliin "siis omg, auttahan se, että otin 3 e-pilleriä jälkiehkäisynä, kun hormoniahan sekin on, niinkuin se jälkiehkäsy, mut en mä sitä mee hakeen, kun apteekintäti alkaa kuulustella omg vähän noloo olis xox”

Ei voi mitään, että tahdot tulkita toisten vastauksen ilkeiksi. Tosiasia vain on se, että kun et ole onnistunut ymmärtämään pakkausselosteen ohjeita, lukutaidossasi on jotain vialla. Se on monen ongelma nykyisin: osataan lukea kyllä, mutta ei osata ymmärtää lukemaansa. Sitä ei tarvitse hävetä, sille vain kannattaa tehdä jotain. Siksi kehotin pyytämään opettajaa avuksi. Ikävä, että halusit tulkita sen ilkeilyksi. Selvää on kuitenkin, että olet varmasti vielä koulussa ja varmasti hyvin nuori ja siksi nyt opettaja tuli mieleen.

" Eivät ihmiset jaksa jatkuvasti vastailla samaan kysymykseen "

Kukaan ei pakota vastaamaan :)

Ja sain varmistuksen että 3h/vuorokausi, ja ite en koe sitä mitenkään pahana asiana että halusin vahvistaa. Ja omastamielestäni ohjeet silti aika sekavat, ja jos en oo 100% varma nii tottakai haluun vahvistaa asian eikä 9kk päästä ku uus ihminen tullu maailmaan olla että "hups, no oletin näin" :D

Ja kyllä, oon vielä koulussa, amiksen kolmannella, ja voipi olla, että ku äidinkieli on ruotsi nii en ihan kaikkea suomeks ymmärrä, ei se musta tyhmää tee :)

• ex-nuvaring käyttäjä

Totta, toi kuulostaa hieman sekavalta. Uskon kuitenkin, että ohjeessa tarkoitetaan yhtäjaksoista aikaa. Eli rengas on ollut pois viikon aikana, jonakin päivänä, yli 3 tuntia.
      Jos rengas on ollut esim. maanantaina tunnin pois ja seuraavana päivänä taas tunnin, niin ei ehkäisyteho heikkene. Ohjeessa sanotaan näin:

"Jos rengas on ollut poissa emättimestä yli 3 tuntia, renkaan ehkäisyteho voi heikentyä. Siksi rengas ei saa olla poissa emättimestä pidempään kuin 3 tuntia yhtä vuorokauden mittaista jaksoa kohti."

Eli vuorokaudessa ei saa mennä yli sen 3 tuntia. Jos olet maanantaina unohtanut asentaa renkaan takaisin, ja aikaa on mennyt vaikka 5 tuntia, niin silloin luulisin tämän kohdan olevan ohjeena siihen ongelmaan:

"Jos NuvaRing on ollut poissa tai epäilet sen olleen poissa emättimestä yli 3 tuntia ensimmäisen tai toisen käyttöviikon aikana, ehkäisyteho saattaa heikentyä. Aseta rengas takaisin emättimeen heti kun muistat ja jätä se paikoilleen vähintään 7 päiväksi poistamatta sitä välillä. Käytä kondomia, jos olet yhdynnässä näiden 7 päivän aikana. Jos unohtuminen tapahtuu ensimmäisen käyttöviikon aikana ja olet ollut yhdynnässä unohdusta edeltävän 7 päivän aikana, on mahdollista, että olet raskaana. Ota yhteyttä lääkäriisi."

Lyhyesti vielä: laita rengas takaisin paikoilleen seksin jälkeen, 3 tunnin sisällä sen pois ottamisesta. Itse laitoin sen aina niin pian kuin mahdollista. Harvoin meni yli 2 tuntia.

Mutta hyvä että käyt juttelemassa vielä asiantuntijan kanssa :)

muuten, miks oot ex-nuvaring käyttäjä ? ilmenikö haittavaikutuksia ? ja juu, sain varmisteen 3h/vuorokausi :) ja muuten rengas ollu kiva, että en sitä siks vaihda pois ku on nii kätevä ku ei tarvii joka päivä muistaa ottaa pilleriä :p huomenna otanki renkaan pois menkkoja varten :) jännää nähä miten ne sit tulee, ku pillereiden kans alko 3 lumepillerin ottamisen jälkeen :p ehkä tähänki tulee se "rytmi" :)

• ex-nuvaring käyttäjä
        auttakaa:c kirjoitti:

muuten, miks oot ex-nuvaring käyttäjä ? ilmenikö haittavaikutuksia ? ja juu, sain varmisteen 3h/vuorokausi :) ja muuten rengas ollu kiva, että en sitä siks vaihda pois ku on nii kätevä ku ei tarvii joka päivä muistaa ottaa pilleriä :p huomenna otanki renkaan pois menkkoja varten :) jännää nähä miten ne sit tulee, ku pillereiden kans alko 3 lumepillerin ottamisen jälkeen :p ehkä tähänki tulee se "rytmi" :)

Mä käytin aluksi 3-4 kuukautta e-pillereitä ja sen jälkeen kokeilin lääkärin suosituksesta ehkäisyrengasta. Sen kun piti olla vaivaton, mutta sainkin vaivan jonka saan luultavasti kantaa loppuelämäni.

Mulle ei toi hormonaalinen ehkäisy sopinut ollenkaan. En tiedä johtuiko pillereistä vai renkaasta, mutta limakalvoni kuivuivat ja ohenivat. Seksistä tuli kivuliasta ja olin aivan oikeasti kuiva kuin sahara. Liukuvoidetta kului paljon, mutta se ei korvannut limakalvojen omaa suojaa.
        Lopetin renkaan käytön kolmannen käyttökuukauden aikana, koska renkaan asettaminen takaisin paikalleen oli joka kerta tuskaa ja siihenkin tarvitsin liukuvoidetta. Keskustelin hoitajan ja lääkärin kanssa ja he suosittelivat vain toista pillerimerkkiä. Kun sanoin, etten suostu enää ottamaan hormonaalista ehkäisyä ja kerroin kivuista, he antoivat lähetteen yksityiselle gynekologille. Gynekologi totesi tutkimuksen jälkeen, että minulla on vestibuliittisyndrooma, eikä siihen ole helppoa parannuskeinoa.
        Tuosta on kulunut pari vuotta, eivätkä kivut ole vieläkään lakanneet. Joten tämä on varoitus kaikille, jotka käyttävät hormonaalista ehkäisyä. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ajoissa.

ex-nuvaring käyttäjä kirjoitti:

Mä käytin aluksi 3-4 kuukautta e-pillereitä ja sen jälkeen kokeilin lääkärin suosituksesta ehkäisyrengasta. Sen kun piti olla vaivaton, mutta sainkin vaivan jonka saan luultavasti kantaa loppuelämäni.

Mulle ei toi hormonaalinen ehkäisy sopinut ollenkaan. En tiedä johtuiko pillereistä vai renkaasta, mutta limakalvoni kuivuivat ja ohenivat. Seksistä tuli kivuliasta ja olin aivan oikeasti kuiva kuin sahara. Liukuvoidetta kului paljon, mutta se ei korvannut limakalvojen omaa suojaa.
        Lopetin renkaan käytön kolmannen käyttökuukauden aikana, koska renkaan asettaminen takaisin paikalleen oli joka kerta tuskaa ja siihenkin tarvitsin liukuvoidetta. Keskustelin hoitajan ja lääkärin kanssa ja he suosittelivat vain toista pillerimerkkiä. Kun sanoin, etten suostu enää ottamaan hormonaalista ehkäisyä ja kerroin kivuista, he antoivat lähetteen yksityiselle gynekologille. Gynekologi totesi tutkimuksen jälkeen, että minulla on vestibuliittisyndrooma, eikä siihen ole helppoa parannuskeinoa.
        Tuosta on kulunut pari vuotta, eivätkä kivut ole vieläkään lakanneet. Joten tämä on varoitus kaikille, jotka käyttävät hormonaalista ehkäisyä. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ajoissa.

auts :s no toivottavasti toi vaiva katoaa viel joskus :o

• APUA:(

Olen käyttänyt Nuvaringiä nyt melkein kolme viikkoa. Maanantaina olisi tarkoitus ottaa pois. Tänään kuitenkin yhtäkkiä huomasin ruskeaa vuotoa mitä aikaisemmin ei ole ollut. Rengas on kyllä aika alhaalla mutta en tunne sitä eikä se vaivaa niin en kiinnittänyt asiaan huomiota, koska luulin että rengas on oikein kunhan sitä ei tunne. Voiko olla että rengas on ollut liian alhaalla ja ehkäisyteho heikentyä/loppua niin että menkat alkavat?? Täytyykö ehkäisyrenkaan olla sitten jotenkin tietyn syvällä asti?
      Lääkäriinkään ei näin viikonloppuna saa soitettua...
      Tämä ei liity aloittajan kysymykseen, mutta kun ehkäisyrenkaasta puhuttiin niin pistin tähän samaan ja tarvitsen kipeästi neuvoa (

mulla ruskee vuoto aina välillä on ihan normaalia :) ja ku alotin käyttämään nii mulla tuli kaikennäköstä vuotoa sen 3 viikon ajan, et ei oo yhtään epätavallisen kuulosta mun mielestä. mulle sanottiin et sen taukoviikon jälkeen ku alottaa toisen renkaan pitäs noi tiputteluvuodot loppua :)

ja ei, ei sen tarvii olla mitenkään tietyn syvällä, kuhan et ite sitä tunne. se, et rengas on sisällä (riippumatta miten syvällä se on) antaa sen tarvittavan ehkäsytehon, eli ei mitään hätää :) tottakai jos toi vuoto ei lopu kannattaa soitella lääkäriin mut en tosiaan usko et on mitään tavallisuudesta poikkeavaa :)

• 14+1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe