Laivareitti Helsinki-Oulu kiteytettynä.

Kuningasidea.

Koska alkuperäinen Helsinki-Oulu ketju on venähtänyt aikas pitkäksi ja vaikeasti luettavaksi, on hyvä tiivistää kuningasidean hyviä puolia.

Ihmettelynaihe siis oli, että miksi kukaan ei ole aloittanut risteilyliikennettä välillä Helsinki-Oulu? Ja laivojen olisi hyvä poiketa matkalla myös isoimmissa kaupungeissa kuten Turussa, Porissa ja Vaasassa. Tietenkin voisi olla myös sellaisellekin liikenteelle kysyntää, joka poikkeaisi pienemmissäkin kaupungeissa, kuten Raumalla ja Kokkolassa. Koko reissua ei olisi pakko tehdä, vaan voisi matkustaa myös minkä tahansa kaupungin välin. Ja jos laivoja olisi monta, pääsisi toisella laivalla takaisin.

Miksi tällaiselle reitille olisi kysyntää?

Hyvin monet nykyisin tekevät niin sanotun miniristeilyn eli ei nousta laivasta pois lainkaan. Toisin sanoen ei olla matkalla mihinkään, vaan itse laivalla olo on tärkeintä. Tällöin ei matkan määränpäälläkään ole niin väliä. Suomalaiset matkustavat omiin kaupunkeihinsa usein, mikä on luonnollista, asuuhan sukulaiset ja tuttavat enimmäkseen omassa maassa. Samoin erilaisiin tapahtumiin reissataan kotimaassa runsaasti ja kotimaan lomamatkailua harrastetaan paljon. Eli monesti Suomen omiin kaupunkeihin on oikeasti asiaa, sen sijaan vaikkapa Tukholmaan ei.

Laivoilla käytäneen sitä enemmän, mitä lähempänä Helsinkiä tai Turkua asutaan. Helsinki-Oulu reitti toisi isommat väestömassat risteilykulttuurin piiriin ja olisi ihan normaalia että kerran pari vuodessa oululaiset menisivät Oulusta Helsinkiin tai vaikka Vaasaan. Samaan tapaan kuin pääkaupunkiseudulla ja Turunseudulla rampataan laivalla nyt.

Koska verovapaata myyntiä ei olisi, maksaisi matkanteko hieman enemmän kuin nykyristeilyillä. Ihmiset ovat valmiita maksamaan 100 euroa hotellihuoneesta mantereella. Olen varma että saman verran oltaisiin valmiita maksamaan vuorokaudesta myös vaihtuvilla maisemilla ja samalla taittaen matkaa. Jos matka Oulusta Helsinkiin kestäisi 3 vuorokautta (arvaus), niin matka maksaisi 300 euroa. Ja jos lasketaan vaikka 2000 matkustajan mukaan, niin pelkästään lipuista tulisi 200000 vuorokaudessa. Siihen sitten päälle ravintolatuotot yms. Jos laiva seilaisi vaikkapa 340 päivää vuodessa tulisi lipuista 68 miljoonaa vuodessa. Rahan tuloa ei voisi estää.

Norjan vastaavalla reitillä seilaa tusinan verran aluksia ja ne poikkee kaikenlaisissa pikkukylissäkin. Helsinki-Oulu reitti taas poikkeaisi isoissa kaupungeissa ja olisi siten kilpailukykyisempi ja nopeampi. Siihen että onko Norjan rannikkoreitillä paremmat maisemat, en ota kantaa. Se on mielipideasia.

Rannikkokaupungit lähtisivät riemu rinnoin yhteistyöhön järjestämään kaikenlaisia risteilypaketteja eri tapahtumiin. Toisihan tällainen rannikkoreitti paljon turisteja kaupunkiin.

Joo, Helsingistä pääsee nopsasti Ouluun junalla tai lentäen, mutta niin pääsee nopsasti Tukholmaankin lentäen, jostain syystä laivoillekin riittää kuitenkin porukkaa. Laivamatkustamisessa on vähän muusta kyse kuin pääsemisestä nopeasti perille.




Jään odottelemaan Helsinki-Oulu reitin avaamista.

123

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on!

      Jos susta se olisi rahasampo, pistä firma pystyyn. Kukaan muu ei sitä tee.

    • Tuulihatun visio

      "Jään odottelemaan Helsinki-Oulu reitin avaamista."

      Saanet sitä odotella loppuikäsi, Kristina cruises ajeli nauvoon ja välillä vissiin ukiinkin saakka, eikä ihmisiä piisannut, tuollaista hölmöyttä täällä kannata taas uudestaan lämmittää, jos tuo on oma visiosi, niin sitten vaan laivakaupoille.

      • Ei tuottoisaa

        Niin se Franz Höjerkin osoittautui täysin kannattamattomaksi.


      • Kuningasidea.
        Ei tuottoisaa kirjoitti:

        Niin se Franz Höjerkin osoittautui täysin kannattamattomaksi.

        "Niin se Franz Höjerkin osoittautui täysin kannattamattomaksi."

        Tässä on nyt ihan eri asiasta kysymys.


      • Ei tuottoisaa
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Niin se Franz Höjerkin osoittautui täysin kannattamattomaksi."

        Tässä on nyt ihan eri asiasta kysymys.

        Miten niin?

        Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut.


      • Kuningasidea.
        Ei tuottoisaa kirjoitti:

        Miten niin?

        Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut.

        "Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut."


        Varmaan kauniit maisemat, mutta vähän on pieni paatti. Helsinki-Oulu toimisi myös reittiliikenteessä. Siinä isoin ero.


      • Ei tuottoisaa
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut."


        Varmaan kauniit maisemat, mutta vähän on pieni paatti. Helsinki-Oulu toimisi myös reittiliikenteessä. Siinä isoin ero.

        Pieni ja pieni... Ja puolityhjänä kulki, joten iso olisi ollut melkein tyhjä.

        Persnettoa tulisi joka ikiseltä matkalta!

        Ihmettelen van, mikä saa jotkut olettamaan, että heillä olisi sellainen ajatus, joka on jäänyt alan asiantuntujoilta keksimättä.


      • Kuningasidea.
        Ei tuottoisaa kirjoitti:

        Pieni ja pieni... Ja puolityhjänä kulki, joten iso olisi ollut melkein tyhjä.

        Persnettoa tulisi joka ikiseltä matkalta!

        Ihmettelen van, mikä saa jotkut olettamaan, että heillä olisi sellainen ajatus, joka on jäänyt alan asiantuntujoilta keksimättä.

        "hmettelen van, mikä saa jotkut olettamaan, että heillä olisi sellainen ajatus, joka on jäänyt alan asiantuntujoilta keksimättä."

        Maailma on täynnä keksimättömiä ideoita ja hulluista ideoista kypsyy ne parhaat.


      • Tee jotain!
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "hmettelen van, mikä saa jotkut olettamaan, että heillä olisi sellainen ajatus, joka on jäänyt alan asiantuntujoilta keksimättä."

        Maailma on täynnä keksimättömiä ideoita ja hulluista ideoista kypsyy ne parhaat.

        No, tämä kuollut idea ei kuulu keksimättömiin.

        Mutta jos itse uskot tähän, tee jotain!


      • Kuningasidea.
        Ei tuottoisaa kirjoitti:

        Miten niin?

        Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut.

        "Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut."

        Tiedä vaikka tuokin olisi kannattanut pitkällä aikajänteellä ja hyvin markkinoituna.

        Jotkut ainakin uskovat laivamatkailuun. Sen verran moni hanke on vireillä.

        http://yle.fi/uutiset/saimaalle_uusia_matkustaja-aluksia/5060639

        http://yle.fi/uutiset/risteilyliikenne_haminasta_saattaa_jatkua_kesalla/6451746

        http://yle.fi/uutiset/laivaliikenne_kaynnistyy_jalleen_lappajarvella/6481708


      • hiukka huikka
        Ei tuottoisaa kirjoitti:

        Miten niin?

        Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut.

        Se Franz Höjer pisnes tyrittiin oikein huolellisesti. Missään sitä ei mainostettu, ihan kuin olisi haluttukkin ajella tyhjällä kiululla.

        Aikataulu,ainakin jossain vaiheessa, oli aika outo. Kippo tuli myöhään illalla Hankoon josta ei lähtenyt enään julkisia kulkuvälineitä mihinkään suuntaan.
        Paatissa ei ollut asiakkaille yöpymis mahdollisuutta.
        Sama juttu aamulla, Hangosta ulos niin aikaisiin ettei kukaan ehtinyt mukaan.
        Paitsi hankolaiset ja niitäkään ei kiinnostanut: :))

        Muutenkin vähän hämärä hommia...Kaverin poika oli siinä kokkina, just koulusta päässyt. Kolmen viikon päästä oli sanonut kipparille että pitäisi mönstrata.
        Kippari oli sanonut että jos ei työ kelpaa, ala vetää:))

        Kaveri oli sanonut pojalleen että kassi pykälään ja häivy. Soitti sille kipparille ja sanoi että ulosmaksu huomiseksi pankkiin, työtodistus ja verokirja postiin. Muutaman päivän päästä tuli kirjeessä 500 markkaa, ei muuta.
        Uusi puhelu kipparille ja antoi 3vrk aikaa hoitaa asiat, muuten menevät viranomaisten puheille. Se toimi:)


      • --------
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Matkareittinä oli SUomen kaunein saaristo Hangosta Turun kautta Uuteenkaupunkiin. Reitti sai jopa avointa valtion tukea, eikä kannattanut."

        Tiedä vaikka tuokin olisi kannattanut pitkällä aikajänteellä ja hyvin markkinoituna.

        Jotkut ainakin uskovat laivamatkailuun. Sen verran moni hanke on vireillä.

        http://yle.fi/uutiset/saimaalle_uusia_matkustaja-aluksia/5060639

        http://yle.fi/uutiset/risteilyliikenne_haminasta_saattaa_jatkua_kesalla/6451746

        http://yle.fi/uutiset/laivaliikenne_kaynnistyy_jalleen_lappajarvella/6481708

        M/S Brahe risteilee kesällä Haminasta Viipuriin.

        http://yle.fi/uutiset/ms_brahe_risteilee_kesalla_haminasta_viipuriin/6547680


    • kuolleena syntynyt

      "....myös vaihtuvilla maisemilla ja samalla taittaen matkaa."

      Matka taittuu mutta maisemat ei vaihdu. Pohjoiseen mentäessä Isokarin jälkeen maisemat on erinomaisen tylsät, pelkkää merta.

      "...niin matka maksaisi 300 euroa. "

      Kolmellasadalla eurolla saa lentolipun H:ki-Oulu:H:ki

      "Siihen että onko Norjan rannikkoreitillä paremmat maisemat, en ota kantaa. Se on mielipideasia. "

      Käy katsomassa:))))))

      "...Tukholmaankin lentäen, jostain syystä laivoillekin riittää kuitenkin porukkaa."

      Olisiko taikasana "Tax-Free" ?

      • realismia tähänkin

        Norjan rannikolla maisema on jylhää. Siksi rannikkoa pitkin ei mene junia. Autolla ja lentokoneella pääsee näppärästi isoimpiin kaupunkeihin. En tiedä miten paljon halpalennot ovat kurittaneet vesiliikennettä.

        Meillähän tilanne on aivan selvä: Helsingin ja rannikkokaupunkien välillä on enimmäkseen hyötyliikennettä, useimmat lentävät tai ajavat autolla, VR on autottoman vaihtoehto välikaupunkeihin joissa ei ole lentokenttiä, muuten se on hinnoitellut itsensä ulos.

        Ei ole mitään syytä viedä hyötyliikennettä meriä pitkin, jos taas haluaa risteillä, miksei menisi Ruotsiin tai Tallinnaan jossa on edes ripauksen verran ulkomaan tuntua, tai 24 h risteilylle jos ainoa tarkoitus on tärvellä terveyttään viinalla ja tupakilla?

        Laittaisin latini ennemmin edulliseen yhteyteen merenkurkun yli - vaan ei tainnut pitzakeisarillekaan (RG-line) lyödä leiville?


    • Echonomistti

      Samaa minäkin olen kyllä miettinyt, vaatimuslista olisi: :
      - nopea HKI-turku 1pv, turku-vaasa 1pv, poikkeama porissa, vaasa-Oulu 1pv
      - Tilava, alle 600 asiakkaan alus ei kannata. Myös autoja vähintään 150 (raskas kalusto ei käyttäisi tätä laivaa, hitaampi kuin maatiekuljetus)
      - Oltava mahdollisuus ostaa liput vain jollekin välille.
      - Käytännöllinen, hlokuntaa 1 / 50, eli palkkakulut säästöön.
      - Voisi olla myös ns maa-yöpyjille, eli hyttejä ei paljoa, vain päiväpaikkoja.
      - ei suurta syväystä, että karikkoisella rannikollamme selviäisi

      Käytännössä siis roro-alus tai 2-runkoinen katti. Nopealla etsinnällä löytyi tämä http://commercial.apolloduck.com/display.phtml?aid=93262.

      Siinä on nopeutta jopa 40 solmua, mutta taloudellisuus....
      - kapasiteetti 880 matkustajaa, 200 autoa, 26 hlokuntaa
      - hinta n 13 miljoonaa.

      Pikaisesti talousohjelmalla laskien jos risteilypäiviä on 100, tuolla pitäisi olla päivittäin vähintään 350 maksettua päivälippua (á 70) ja 55 maksettua päivä-autoa (á 50). Tuolla pääsisi nollatulokseen 3% korolla ja 8.000.000 miljoonan lainalla, laina-aika 20 vuotta.

      • jancg

        "Siinä on nopeutta jopa 40 solmua, mutta taloudellisuus...."

        Jep, tehoa on 36000 kW (n.48 000hp), täydellä teholla kulutus about 7t/h


      • semipörrö
        jancg kirjoitti:

        "Siinä on nopeutta jopa 40 solmua, mutta taloudellisuus...."

        Jep, tehoa on 36000 kW (n.48 000hp), täydellä teholla kulutus about 7t/h

        eikä koneisiin käy halpa raskasöljy vaan MDO eli PA kustannus 5200 eur /h voiteluaineet.


    • syökkönä palikoita?

      oulu- marianhamina (taxfree) -Tallinna olisi järkevämpi reitti ja varmaankin voi onnistua kannattavasti muutaman kerran vuokraamalla Tallinkilta,vikingiltä tai St Peterlineltä laiva charter pertjaatteella.

    • Ainoa mahdollisuus

      Osta jo laiva ja ala tekemään Helsinki-Oulu risteilyitä. Ellet osta, et tule koskaan kyseisiä risteilyitä näkemään

    • Jakskkskk

      Vertaa Helsinki-Oulu reittiä vastaavaan Norjan Hurtigruteniin...kummassa paremmat maisemat, "makuasia". Anna mun kaikki kestää.

      Oletko miettinyt että Turku-Tholma välillä ei risteile vain suomalaiset vaan Suur-Tukholma ruokkii linjaa myös. Meinaatko että Porista tai Oulusta löytyy vastaava asiakaspohja? Entä rahtiliikenne? Tai kesäaikainen turistiliikenne?

      • Kuningasidea.

        "Oletko miettinyt että Turku-Tholma välillä ei risteile vain suomalaiset vaan Suur-Tukholma ruokkii linjaa myös. Meinaatko että Porista tai Oulusta löytyy vastaava asiakaspohja?"

        Väkeä kyllä löytyy.

        Helsingin seutu n. 1,3 miljoonaa
        Turku n. 180000
        Pori n.83000
        Vaasa n. 61000
        Oulu n.190000

        "Entä rahtiliikenne?"

        Varmaankaan ei sovi konseptiin. Autokannet vievät vain hyödyllistä tilaa. Esim. Birka paradise:ssa ei ole autokansia. Itseasiassa tuonkaltainen alus voisi olla hyvä tälle reitille.

        " Tai kesäaikainen turistiliikenne?"

        Varmaan kesällä olisi erityisesti väkeä Helsinki-Oulu välillä.


      • katteen syöjä
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Oletko miettinyt että Turku-Tholma välillä ei risteile vain suomalaiset vaan Suur-Tukholma ruokkii linjaa myös. Meinaatko että Porista tai Oulusta löytyy vastaava asiakaspohja?"

        Väkeä kyllä löytyy.

        Helsingin seutu n. 1,3 miljoonaa
        Turku n. 180000
        Pori n.83000
        Vaasa n. 61000
        Oulu n.190000

        "Entä rahtiliikenne?"

        Varmaankaan ei sovi konseptiin. Autokannet vievät vain hyödyllistä tilaa. Esim. Birka paradise:ssa ei ole autokansia. Itseasiassa tuonkaltainen alus voisi olla hyvä tälle reitille.

        " Tai kesäaikainen turistiliikenne?"

        Varmaan kesällä olisi erityisesti väkeä Helsinki-Oulu välillä.

        "Väkeä kyllä löytyy.......Eri kaupungeista asukaslukuja..."

        Luuletko ettei bisnesväki ole ottanut selvää kannattavuudesta ??

        Eikä tarvitse edes varsinaista selvitystä, kuolleena syntynyt idea.

        Kesällä saattaisi, nippanappa, kesä-elokuussa, olla matkustajia kourallinen, mutta ei varmasti riittävästi.

        Ainoa mahdollisuus olisi reitti Ahvenanmaan kautta (tax-free) todella nopealla aluksella ja vain H:ki- Oulu, ehkäkukaties ..Vaasan kautta. Ja sen aluksen tulisi mennä aika saatanan lujaa, ei kukaan halua pällistellä yli vrk. em. reitillä.

        Ei minulla ole todellakaan mitään ko. reittiä vastaan, saattaisin olla yksi ensimmäisistä lipun varaajista;)


      • Kuningasidea.
        katteen syöjä kirjoitti:

        "Väkeä kyllä löytyy.......Eri kaupungeista asukaslukuja..."

        Luuletko ettei bisnesväki ole ottanut selvää kannattavuudesta ??

        Eikä tarvitse edes varsinaista selvitystä, kuolleena syntynyt idea.

        Kesällä saattaisi, nippanappa, kesä-elokuussa, olla matkustajia kourallinen, mutta ei varmasti riittävästi.

        Ainoa mahdollisuus olisi reitti Ahvenanmaan kautta (tax-free) todella nopealla aluksella ja vain H:ki- Oulu, ehkäkukaties ..Vaasan kautta. Ja sen aluksen tulisi mennä aika saatanan lujaa, ei kukaan halua pällistellä yli vrk. em. reitillä.

        Ei minulla ole todellakaan mitään ko. reittiä vastaan, saattaisin olla yksi ensimmäisistä lipun varaajista;)

        "Luuletko ettei bisnesväki ole ottanut selvää kannattavuudesta ??"

        En tiedä. Voi olla että tämän reitin kannattavuutta olisi kohtuu vaikea selvittää kokeilematta. Tuntuu että laivayhtiöt on aikas varovaisia kokeilemaan mitään uutta. Jos näin ei olisi, niin Turku-Tallinna reittiä edes kokeilisi jokin yhtiö.


      • varustaja
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Luuletko ettei bisnesväki ole ottanut selvää kannattavuudesta ??"

        En tiedä. Voi olla että tämän reitin kannattavuutta olisi kohtuu vaikea selvittää kokeilematta. Tuntuu että laivayhtiöt on aikas varovaisia kokeilemaan mitään uutta. Jos näin ei olisi, niin Turku-Tallinna reittiä edes kokeilisi jokin yhtiö.

        "Turku-Tallinna reittiä edes kokeilisi jokin yhtiö"

        Siitä on 7-8 vuotta aikaa, kun tuota laskettiin, ja todettiin kannattamattomaksi.

        Äläkä nyt ala jankuttamaan että huonosti laskettu.


      • Kuningasidea.

      • 16+18

      • Näin...
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Oletko miettinyt että Turku-Tholma välillä ei risteile vain suomalaiset vaan Suur-Tukholma ruokkii linjaa myös. Meinaatko että Porista tai Oulusta löytyy vastaava asiakaspohja?"

        Väkeä kyllä löytyy.

        Helsingin seutu n. 1,3 miljoonaa
        Turku n. 180000
        Pori n.83000
        Vaasa n. 61000
        Oulu n.190000

        "Entä rahtiliikenne?"

        Varmaankaan ei sovi konseptiin. Autokannet vievät vain hyödyllistä tilaa. Esim. Birka paradise:ssa ei ole autokansia. Itseasiassa tuonkaltainen alus voisi olla hyvä tälle reitille.

        " Tai kesäaikainen turistiliikenne?"

        Varmaan kesällä olisi erityisesti väkeä Helsinki-Oulu välillä.

        Oulun väkiluku ehkä kohta noin 250000.

        http://yle.fi/uutiset/oulun_seudulla_aletaan_selvittaa_jattikunnan_mahdollisuuksia/6804842


    • 1ASUPER

      Näinä aikoina alkaa olemaan jääolosuhteet semmoiset siellä perämerellä että kiire ei pidä todellakaan olla.
      Kevväämmällä voi tietysti aurinkoisella ilmalla viihdyttää itseään katselemalla jään päällä köllötteleviä hylkeitä, jäänmurtajaa odotellessa.

    • Liirumlaarum...

      Lopeta nyt jo toi jaskanpauhaminen. Tuhoon tuomittu idea...

    • Nan Fung

      Aivan hölmö idea laivareitti Oulu-Helsinki ketä se kiinnostaisi kyllä se on
      Tax Free kun vetää väkeä hyötyliikenne Oulusta-Skellefteån tai Ö-viikkin
      voisi ehkä jotenkin menestyä kesäaikaan, merenkurkussa on jo paatti.

      • Kuningasidea.

        "kyllä se on Tax Free kun vetää väkeä"

        Eihän Helsingin ja Tallinnankaan välillä ole Tax freetä.


      • King Size
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "kyllä se on Tax Free kun vetää väkeä"

        Eihän Helsingin ja Tallinnankaan välillä ole Tax freetä.

        Jaa että mitä kyllähän Hesan-Tallinnan välillä on Tax Free eli verovapaa myynti
        laivoilla nykyisin monessa samat hinnat kun maissa eli Tallinnassa juuri tuli
        käytyä ja en viitsinyt raahata kaljoja maista kun laivalla oli samat hinnat.


      • Kuningasidea.
        King Size kirjoitti:

        Jaa että mitä kyllähän Hesan-Tallinnan välillä on Tax Free eli verovapaa myynti
        laivoilla nykyisin monessa samat hinnat kun maissa eli Tallinnassa juuri tuli
        käytyä ja en viitsinyt raahata kaljoja maista kun laivalla oli samat hinnat.

        "Jaa että mitä kyllähän Hesan-Tallinnan välillä on Tax Free eli verovapaa myynti
        laivoilla..."

        Minä kun luulin että EU-alueella olisi verovapaa myynti loppunut. Lukuunottamatta jos poiketaan ahvenanmaalle.


      • 16+17
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Jaa että mitä kyllähän Hesan-Tallinnan välillä on Tax Free eli verovapaa myynti
        laivoilla..."

        Minä kun luulin että EU-alueella olisi verovapaa myynti loppunut. Lukuunottamatta jos poiketaan ahvenanmaalle.

        Hki-Tallinna -välillä ei ole tax-free -myyntiä. Mutta ne ostavat tavaransa Viron puolelta sikäläisillä tukkuhinnoilla (ja veroilla). Joten hinnat ovat samaa tasoa kuin maissa tai hiukan halvemmat.

        Tämän Hki-Oulu -idean hehkuttajilta puuttuu nyt se realismin taju erityisesti siinä, että he sitkeästi väittävät, että Ouluun tai Vaasaan tai Poriin olisi menijöitä. Ei ole, ainakaan laivalinjalle riittävää määrää. Jos olisi, niin toista luokkaa olisi VR:nkin kannattavuus kuin nyt.


      • taxfreerealisti
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Jaa että mitä kyllähän Hesan-Tallinnan välillä on Tax Free eli verovapaa myynti
        laivoilla..."

        Minä kun luulin että EU-alueella olisi verovapaa myynti loppunut. Lukuunottamatta jos poiketaan ahvenanmaalle.

        SE, että tax-free on loppunut, ei estä vanhoja muoreja ja vaareja ostamasta tuliaisviinoja itselleen. Ruotsinlaiva on aina ollut se paratiisi jossa saa ryypätä ja ostaa konjamiinia, lääkkeeksi. Joidenkin mainoksessa mainittujen tuotteiden hinta on laskettu pennin alle Systeemin ja Alkon hintojen, ja muulta osin myydään sellaisia merkkejä ja pullokokoja ettei vertailu onnistu. Ruotsin laiva vaan on sellainen, lapsille se on pallomeri ja vanhuksille pullomeri. Tallinnan laiva on muuten sama, mutta halvempi. 24 tuntia riittää ja mitä vähemmän tarvitsee käydä rannassa kuuntelemassa mongerrusta, sen parempi. Toisille ryyppäämiseen riittää mikä tahansa tekosyy, vaikka vaan se että kyläläiset ei näe kun sitä tehdään.


    • 17+16

      Olisi melkoinen rangaistus jos saisi aloittajan kaltaisen hyypiön seinänaapurikseen, aina kun lähtis tai tulis, seinänaapuri kertoisi hyvän idean uudelleen ja uudelleen.

      Vaikka naapuriaan potkaisisi munille, tämä toivuttuaan siitä, huikkaisi postiluukun kautta taas ilosanomaansa ;)

      • MitäMitäMitä

        ;=)

        Ongelmat valtavimmasta päästä lähtien:

        - kohdekaupungit kiinnostavuudeltaan ja väkimäärältään lilliputteja johonkin Tukholmaan tai Tallinnaan nähden (koskee kiinnostavuuden osalta myös Helsinkiä)

        - ei mitään lisätuloja rahti- tai maantieliikenteestä, tavara kulkee joka kaupungin väliä nopeammin ja halvemmalla maanteitse. vertaa edelleen Tukholma ja Tallinna

        - maisemat Ukista pohjoiseen erittäin monotoonisia, vähän saaria ja rannan profiili tasaisen matalaa metsää ja puskaa.

        - tapahtumiin nähden erittäin pitkä matka Helsingistä Ouluun, matkanteon mielenkiinto jokseenkin samaa luokkaa kuiin kellua Tallinnan matalassa tyhjäkäynnillä

        - tapahtumiin nähden TODELLA pitkä matka vaikeiden jäätalvien aikana Perämeren tilanteen takia.

        -> homma olisi konkurssia myöten valmis valtionapujen kanssakin, viimeistään syksyn ensimmäisten keltaisten lehtien ilmestyttyä.


    • Näin on

      Jos reitti avataan ja ensimmäisen täysivuoden jälkeen tilinpäätös on positiivinen, niin minä varaan Finlandia-talon ja kustannan kunnon kalaasit kaikille matkan tehneille.

    • sinne ja tänne

      Pietarissa voisi kääntyä.

    • kotimaanmatkailua

      Kesäkautena voisi toimia joten ajatusta kannattaa kehitellä.

      • Tee jo jotain!

        No ala toimia. Pistä firma pystyyn ja ala vuolla rahaa!


    • Kotkalainen.

      Eikö alus voisi poiketa myös Kotkassa?

    • jgjsddddddddddddd

      Norjassa asiaa pitää miettiä vähän eri kantilta.
      Kaikki norjassa autolla reissanneet tietävät, että se ei ole nopeaa touhua jos haluaa johonkin rannikolla.
      Linnuntietä 100km matka saattaakin olla tietä pitkin 200km ja vauhti ei yleensä päätä huimaa. Suomessa autolla liikkuminen on niin helppoa ja nopeeta, ettei tollaselle laivareitille ole kysyntää

      • varma asiakas

        Kaikki ei halua tai voi liikkua autolla ja ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti rannikkoreitti pohjoiseen jos olisi useita pysäkkejä laivamatkan varrella, esim. pyöräturismi on jäänyt kehittämättä vaikka meillä olisi siihen loistavat edellytykset.


      • Tee se jo!
        varma asiakas kirjoitti:

        Kaikki ei halua tai voi liikkua autolla ja ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti rannikkoreitti pohjoiseen jos olisi useita pysäkkejä laivamatkan varrella, esim. pyöräturismi on jäänyt kehittämättä vaikka meillä olisi siihen loistavat edellytykset.

        Lopeta jo toi paskanjauhanta ja perusta tuo laivareitti, koska on mielestäsi niin tuottoisa.


      • Crescent1
        varma asiakas kirjoitti:

        Kaikki ei halua tai voi liikkua autolla ja ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti rannikkoreitti pohjoiseen jos olisi useita pysäkkejä laivamatkan varrella, esim. pyöräturismi on jäänyt kehittämättä vaikka meillä olisi siihen loistavat edellytykset.

        Kyllä Helsingistä pääsee pyörätietäpitkin Ouluun!
        Vai meinasitko että pyörä helsingissä laivaan ja Oulussa ulos missä voisikin elvistellä että pyöräretkeilimpä Helsingistä Ouluun?


      • ftrthgf
        varma asiakas kirjoitti:

        Kaikki ei halua tai voi liikkua autolla ja ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti rannikkoreitti pohjoiseen jos olisi useita pysäkkejä laivamatkan varrella, esim. pyöräturismi on jäänyt kehittämättä vaikka meillä olisi siihen loistavat edellytykset.

        Ehkä sinua, mutta ei kovin montaa muuta. Koettakaa nyt jo ääliöt tajuta, että kotimaanmatkailu ei ylipäätään kiinnosta kovin montaa ihmistä ja ylipäätään Suomi on kuolevaa takapajulaa, jonne ei juuri turisteja saa houkuteltua. Virta vie etelään, ei pohjoiseen.


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Kyllä Helsingistä pääsee pyörätietäpitkin Ouluun!
        Vai meinasitko että pyörä helsingissä laivaan ja Oulussa ulos missä voisikin elvistellä että pyöräretkeilimpä Helsingistä Ouluun?

        Ajattelin reittiliikennettä jossa olisi useita pysäkkejä pitkin rantaviivaa vaikka juuri akselilla Kotka-Oulu voisi olla 10-15 kaupunkipysäkkiä. Voisi sitten esim. matkata pätkän kerrallaan ja tehdä koukkauksia sisämaahan tai miten vaan. En väitäkään etteikö vaikka pyörä-juna yhdistelmä reittejä löydy mutta tarjoaisihan tuo vesitietä kulkeminen uusia elämyksiä ja liisää valinnan mahdollisuuksia eli ei koko reittiä tarvitse kerralla kulkea vaan harrastuksena useiden vuosien aikana se tulisi varmaan tutuksi. Kuten jo laitoin pyöräilyturismissa olisi paljon potentiaalia jota on jäänyt hyödyntämättä ja kehittämättä.


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Ajattelin reittiliikennettä jossa olisi useita pysäkkejä pitkin rantaviivaa vaikka juuri akselilla Kotka-Oulu voisi olla 10-15 kaupunkipysäkkiä. Voisi sitten esim. matkata pätkän kerrallaan ja tehdä koukkauksia sisämaahan tai miten vaan. En väitäkään etteikö vaikka pyörä-juna yhdistelmä reittejä löydy mutta tarjoaisihan tuo vesitietä kulkeminen uusia elämyksiä ja liisää valinnan mahdollisuuksia eli ei koko reittiä tarvitse kerralla kulkea vaan harrastuksena useiden vuosien aikana se tulisi varmaan tutuksi. Kuten jo laitoin pyöräilyturismissa olisi paljon potentiaalia jota on jäänyt hyödyntämättä ja kehittämättä.

        Mitä ihmeen kehittämistä pyöräilyturismissa on? Leirintäalueita löytyy joka paikasta. Rannikolla ja sisävesillä pääsee sitten risteilemään paikallisesti.
        Ahvenanmaalle pääsee lautoilla mantereelta ja paikallisesti saarelta toiselle. Turunmaan saariston rengasreitti toimii lauttoineen!
        Mutakuin alat polkemaan.
        Hyödynnä potentiaali ihmeessä itse jos semmoista kerran on olemassa!!
        Tai yleensäkin toteuta ideasi itse äläkä täällä länkytä!


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Mitä ihmeen kehittämistä pyöräilyturismissa on? Leirintäalueita löytyy joka paikasta. Rannikolla ja sisävesillä pääsee sitten risteilemään paikallisesti.
        Ahvenanmaalle pääsee lautoilla mantereelta ja paikallisesti saarelta toiselle. Turunmaan saariston rengasreitti toimii lauttoineen!
        Mutakuin alat polkemaan.
        Hyödynnä potentiaali ihmeessä itse jos semmoista kerran on olemassa!!
        Tai yleensäkin toteuta ideasi itse äläkä täällä länkytä!

        Käy katsomassa Tanskassa ja Hollanissa miten pyöräilykulttuuri toimii kaikilla tasoilla. Enkä muuten ole idean esittäjä vaan vastasin ap:n 'kuningasideaan'.


      • ??????????????
        mieti itse kirjoitti:

        Käy katsomassa Tanskassa ja Hollanissa miten pyöräilykulttuuri toimii kaikilla tasoilla. Enkä muuten ole idean esittäjä vaan vastasin ap:n 'kuningasideaan'.

        Kuningasideaan - siis laivareitin perustamiseen?


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Käy katsomassa Tanskassa ja Hollanissa miten pyöräilykulttuuri toimii kaikilla tasoilla. Enkä muuten ole idean esittäjä vaan vastasin ap:n 'kuningasideaan'.

        Millä ihmeen tasoilla?
        Olen ollut usein Tanskassa ja Hollannissa ja jopa ajellut näissä maissa polkupyörällä. Viimeksi pyöräilin (em. maista) toissakesänä Tanskan Odensessa ja Munkebossa.
        On selvää että esim. Hollannissa pyöräillään paljon, se kun on tiheään asutettumaa ja kelit on vähempi lumiset kun täällä meillä.
        Tanskassa nyt ei mitenkään hirveästi pyöräilijöitä näy.
        En näe mitään estettä etteikö suomessa voisi pyöräillä ihan samalla tasolla Hollannin tai Tanskan kanssa kun pitkän talven!
        Se jos mikä heikentää kyllä sitten sitä pyöräilyturismin "potentiaalia" Suomessa!!
        Hieman aiheeseen palatakseni kysynkin että monenko pyöräilyturistin arvioisit käyttäneen näitä 10-15 kaupunkipysäkkiä viimeisen viidenkuukauden aikana mikäli linja olisi toiminnassa?


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Millä ihmeen tasoilla?
        Olen ollut usein Tanskassa ja Hollannissa ja jopa ajellut näissä maissa polkupyörällä. Viimeksi pyöräilin (em. maista) toissakesänä Tanskan Odensessa ja Munkebossa.
        On selvää että esim. Hollannissa pyöräillään paljon, se kun on tiheään asutettumaa ja kelit on vähempi lumiset kun täällä meillä.
        Tanskassa nyt ei mitenkään hirveästi pyöräilijöitä näy.
        En näe mitään estettä etteikö suomessa voisi pyöräillä ihan samalla tasolla Hollannin tai Tanskan kanssa kun pitkän talven!
        Se jos mikä heikentää kyllä sitten sitä pyöräilyturismin "potentiaalia" Suomessa!!
        Hieman aiheeseen palatakseni kysynkin että monenko pyöräilyturistin arvioisit käyttäneen näitä 10-15 kaupunkipysäkkiä viimeisen viidenkuukauden aikana mikäli linja olisi toiminnassa?

        Pyöräilysesesonki Suomessa realistisesti toukokuusta syyskuun loppuun, mutta ei mikään estä kehittelemästä oheistoimintaa muulle ajalle vrt. hiihtokeskukset ja niiden kausiluonteisuus. Tulevaisuudessa puhdas luonto nousee arvoon arvaamattomaan, samoin ennusteiden mukaan lähi- ja ekomatkailu tulee kasvamaan ja olisi hyvä jos Suomessa olisi tähän varauduttu. Mitneköhän olisi laiva-hiihtosafarit?? Kuten laitoin meillä on jo paljon valmiina mm. hyvä tieverkosto, paljon vuokramökkejä ja kaunis luonto joka voisi houkutella terveydestä kiinnostuneita turisteja. Hommaa ei ole vaan kehitetty eikä markkinoitu. Muuten yllävilläkin aloilla voi tehdä ison tilin. Luin juuri että esim. akvaariokalojen kauppaa hallitsee Singapore jonka arvo on 300milj. joten aivot vaan raksuttamaan.


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Pyöräilysesesonki Suomessa realistisesti toukokuusta syyskuun loppuun, mutta ei mikään estä kehittelemästä oheistoimintaa muulle ajalle vrt. hiihtokeskukset ja niiden kausiluonteisuus. Tulevaisuudessa puhdas luonto nousee arvoon arvaamattomaan, samoin ennusteiden mukaan lähi- ja ekomatkailu tulee kasvamaan ja olisi hyvä jos Suomessa olisi tähän varauduttu. Mitneköhän olisi laiva-hiihtosafarit?? Kuten laitoin meillä on jo paljon valmiina mm. hyvä tieverkosto, paljon vuokramökkejä ja kaunis luonto joka voisi houkutella terveydestä kiinnostuneita turisteja. Hommaa ei ole vaan kehitetty eikä markkinoitu. Muuten yllävilläkin aloilla voi tehdä ison tilin. Luin juuri että esim. akvaariokalojen kauppaa hallitsee Singapore jonka arvo on 300milj. joten aivot vaan raksuttamaan.

        Niin niin mutta millä tasoilla se pyöräilykulttuuri toimii Tanskassa tai Hollannissa!
        Toimiiko Kiinassa jollain tasolla? Siellä ainakin on polkupyöriä ja pyöräilijöitä yllin kyllin!
        Kemissä on melkein Laiva-hiihtosafari (aika speciaali turistirysä).
        Vaikka noin yleensä laivalla kun ajellaan niin silloin tai siinä lähellä hiihdetään yleensä vesisuksilla, ehkä tarkoitit sitä. Mikäli haluaa merenjäälle hiihtämään niin siihen on puitteet olemassa jo ilman kallista laivaakin.
        Varmaan kuule matkailunedistämiskeskus miettii näitä asioita.
        Kas kun et ole perustanut heti akvaariokala liikettä?


      • Panssarilääkäri
        mieti itse kirjoitti:

        Pyöräilysesesonki Suomessa realistisesti toukokuusta syyskuun loppuun, mutta ei mikään estä kehittelemästä oheistoimintaa muulle ajalle vrt. hiihtokeskukset ja niiden kausiluonteisuus. Tulevaisuudessa puhdas luonto nousee arvoon arvaamattomaan, samoin ennusteiden mukaan lähi- ja ekomatkailu tulee kasvamaan ja olisi hyvä jos Suomessa olisi tähän varauduttu. Mitneköhän olisi laiva-hiihtosafarit?? Kuten laitoin meillä on jo paljon valmiina mm. hyvä tieverkosto, paljon vuokramökkejä ja kaunis luonto joka voisi houkutella terveydestä kiinnostuneita turisteja. Hommaa ei ole vaan kehitetty eikä markkinoitu. Muuten yllävilläkin aloilla voi tehdä ison tilin. Luin juuri että esim. akvaariokalojen kauppaa hallitsee Singapore jonka arvo on 300milj. joten aivot vaan raksuttamaan.

        Nyt vaan lähdet suksimaan tonne: http://yle.fi/uutiset/panssarivaunusafarista_lapin_uusi_matkailuvaltti/6489504
        Lähde heti niin olet ensimmäisten joukossa, ota selvää jospa hyvinkin pääsisit keväällä laivalla pois!


      • Jausaa!

      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Niin niin mutta millä tasoilla se pyöräilykulttuuri toimii Tanskassa tai Hollannissa!
        Toimiiko Kiinassa jollain tasolla? Siellä ainakin on polkupyöriä ja pyöräilijöitä yllin kyllin!
        Kemissä on melkein Laiva-hiihtosafari (aika speciaali turistirysä).
        Vaikka noin yleensä laivalla kun ajellaan niin silloin tai siinä lähellä hiihdetään yleensä vesisuksilla, ehkä tarkoitit sitä. Mikäli haluaa merenjäälle hiihtämään niin siihen on puitteet olemassa jo ilman kallista laivaakin.
        Varmaan kuule matkailunedistämiskeskus miettii näitä asioita.
        Kas kun et ole perustanut heti akvaariokala liikettä?

        Alla on linkki Tanskan pyöräilylomiin ja huomaa että kolmannessa kuvassa pyörälomailijat istuvat laivan kannella

        http://www.visitdenmark.com/en-gb/denmark/nature/cycling-denmark

        Joo siis mihin talvella ko. reittiä voisi käyttää. Tietysti riippuu laivan tasosta toimiiko esim. kongressien pitopaikkana tai ottaako paljon rahtiliikennettä. Hiihtosafareilla tarkoitan lomaa jossa jatkoyhteys esim. hiihtokeskuksiin. Loman voisi suunnitella netissä tai sitten valmiita paketteja. Tämä kaikki ei tietysti ole yhden ihmisen homma vaan pyöräturismi saattaisi nousta merkittäväksi työllistäjäksi laajemminkin.


      • lrtjeoihvkomspvhtlkh
        ftrthgf kirjoitti:

        Ehkä sinua, mutta ei kovin montaa muuta. Koettakaa nyt jo ääliöt tajuta, että kotimaanmatkailu ei ylipäätään kiinnosta kovin montaa ihmistä ja ylipäätään Suomi on kuolevaa takapajulaa, jonne ei juuri turisteja saa houkuteltua. Virta vie etelään, ei pohjoiseen.

        Etelän kriisimaihin vai arabikevään taistelua käyviin maihin??


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Alla on linkki Tanskan pyöräilylomiin ja huomaa että kolmannessa kuvassa pyörälomailijat istuvat laivan kannella

        http://www.visitdenmark.com/en-gb/denmark/nature/cycling-denmark

        Joo siis mihin talvella ko. reittiä voisi käyttää. Tietysti riippuu laivan tasosta toimiiko esim. kongressien pitopaikkana tai ottaako paljon rahtiliikennettä. Hiihtosafareilla tarkoitan lomaa jossa jatkoyhteys esim. hiihtokeskuksiin. Loman voisi suunnitella netissä tai sitten valmiita paketteja. Tämä kaikki ei tietysti ole yhden ihmisen homma vaan pyöräturismi saattaisi nousta merkittäväksi työllistäjäksi laajemminkin.

        Tuossa vähän oikeaa pyörälomailua eikä Tanskan matkailun tasoista mainoskuvaa: "http://oikotie4.blogspot.fi/2012/08/seikkailu-ahvenanmaalla.html" huomaa että kuudennessa kuvassa pyörälomailija seisoo laivan kannella.
        Ja tuossa vastaava kuin se Tanskan linkki Suomesta: http://www.pyoraillensuomessa.fi/fi/node/25
        Eli pyöräily kulttuuri on keksitty jo Suomessakin!
        Turha sun on keksiä pyörää uudestaan!
        Joko varasit panssarisafarin?
        "Tietysti riippuu laivan tasosta toimiiko esim. kongressien pitopaikkana tai ottaako paljon rahtiliikennettä." Ei ole kongresseja eikä ota rahtiliikennettä kun ei ole koko jäissäkulkevaa matkustaja-autolauttaa kukaan oikeasti edes laittamassa ko. reitille!


      • Retkiluistellen
        varma asiakas kirjoitti:

        Kaikki ei halua tai voi liikkua autolla ja ainakin itseäni kiinnostaisi kovasti rannikkoreitti pohjoiseen jos olisi useita pysäkkejä laivamatkan varrella, esim. pyöräturismi on jäänyt kehittämättä vaikka meillä olisi siihen loistavat edellytykset.

        Talvella voisi hyvin olla retkiluistelusafari. Rannikkoa pitkin Hesasta Ouluun väyläpaikat maan kautta kiertäen. Se olisi pyöräilyä kovempi maraton!


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Tuossa vähän oikeaa pyörälomailua eikä Tanskan matkailun tasoista mainoskuvaa: "http://oikotie4.blogspot.fi/2012/08/seikkailu-ahvenanmaalla.html" huomaa että kuudennessa kuvassa pyörälomailija seisoo laivan kannella.
        Ja tuossa vastaava kuin se Tanskan linkki Suomesta: http://www.pyoraillensuomessa.fi/fi/node/25
        Eli pyöräily kulttuuri on keksitty jo Suomessakin!
        Turha sun on keksiä pyörää uudestaan!
        Joko varasit panssarisafarin?
        "Tietysti riippuu laivan tasosta toimiiko esim. kongressien pitopaikkana tai ottaako paljon rahtiliikennettä." Ei ole kongresseja eikä ota rahtiliikennettä kun ei ole koko jäissäkulkevaa matkustaja-autolauttaa kukaan oikeasti edes laittamassa ko. reitille!

        Omatoimimatkailijoiden reppukuvat Ahvenanmaalta ja lähettämäsi linkki fillarikartoista osoittavat ettei manner-Suomessa ole pyöräilyturismia sen varsinaisessa merkityksessä, enkä tarkoita mitään extreme urheilua vaan valmiita lomapaketteja. Keskiverto pyöräturistille palvelu pitää toimia saumattomasti eli vähintään sen että pyörävuokraamoja olisi reittien varrella runsaasti saatavilla eikä niitä ole saatavilla koska pyöräturismi on jäänyt kehittämättä. Mielestäni tuo aloittajan ehdottama reitti olisi iso houkutin juuri tälle alalle ja ainakin itse kuvittelisin käyttäväni sen reittiverkostoa ahkeraan.


      • 12+14
        mieti itse kirjoitti:

        Omatoimimatkailijoiden reppukuvat Ahvenanmaalta ja lähettämäsi linkki fillarikartoista osoittavat ettei manner-Suomessa ole pyöräilyturismia sen varsinaisessa merkityksessä, enkä tarkoita mitään extreme urheilua vaan valmiita lomapaketteja. Keskiverto pyöräturistille palvelu pitää toimia saumattomasti eli vähintään sen että pyörävuokraamoja olisi reittien varrella runsaasti saatavilla eikä niitä ole saatavilla koska pyöräturismi on jäänyt kehittämättä. Mielestäni tuo aloittajan ehdottama reitti olisi iso houkutin juuri tälle alalle ja ainakin itse kuvittelisin käyttäväni sen reittiverkostoa ahkeraan.

        Ei kannata kehittää, kun ei ole asiakkaita.


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Omatoimimatkailijoiden reppukuvat Ahvenanmaalta ja lähettämäsi linkki fillarikartoista osoittavat ettei manner-Suomessa ole pyöräilyturismia sen varsinaisessa merkityksessä, enkä tarkoita mitään extreme urheilua vaan valmiita lomapaketteja. Keskiverto pyöräturistille palvelu pitää toimia saumattomasti eli vähintään sen että pyörävuokraamoja olisi reittien varrella runsaasti saatavilla eikä niitä ole saatavilla koska pyöräturismi on jäänyt kehittämättä. Mielestäni tuo aloittajan ehdottama reitti olisi iso houkutin juuri tälle alalle ja ainakin itse kuvittelisin käyttäväni sen reittiverkostoa ahkeraan.

        Jos tutkit hieman visit Finland linkkiä niin sieltä löytyy "fillarikarttojen" lisäksi vuokraaamot, majoitusta, fillarin kuljetusmahdollisuuksia hintoineen ym. Jos noillakaan eväillä ei pääse pyöräretkelle niin voi mennä matkatoimistoon, siellä ne kyllä varaavat sulle kaiken mitä keksit haluta tai sitten on vaan pysyttävä kotona.
        Sille nyt ei voi mitään että pyöräretkeily on enempi tai vähempi juurikin "omatoimi reppumatkailua" pyöräilykulttuuri taas varsinaisessa merkityksessään on mielestäni paljon muutakin kuin retkeily (se on matkailu kulttuuria). Työmatka liikennettä, kuntoilua, kilpailua, pyörätieinfraa jne.
        Vai mitä se sinunmielestäsi on varsinaisessa merkityksessään?
        Tuntuu että sinun retkeilyssäsi pyörä otetaan mukaan vaan että voidaan sanoa että ollaan oltu pyörä retkellä, ilmeisesti olisi hyvä jos joku muu vielä polkisi puolestasi!
        Ehkäpä ne laittavat siihen laivaan pyörä / suksi vuokraamon niin pääset jouhevasti jatkamaan matkaasi!


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Jos tutkit hieman visit Finland linkkiä niin sieltä löytyy "fillarikarttojen" lisäksi vuokraaamot, majoitusta, fillarin kuljetusmahdollisuuksia hintoineen ym. Jos noillakaan eväillä ei pääse pyöräretkelle niin voi mennä matkatoimistoon, siellä ne kyllä varaavat sulle kaiken mitä keksit haluta tai sitten on vaan pysyttävä kotona.
        Sille nyt ei voi mitään että pyöräretkeily on enempi tai vähempi juurikin "omatoimi reppumatkailua" pyöräilykulttuuri taas varsinaisessa merkityksessään on mielestäni paljon muutakin kuin retkeily (se on matkailu kulttuuria). Työmatka liikennettä, kuntoilua, kilpailua, pyörätieinfraa jne.
        Vai mitä se sinunmielestäsi on varsinaisessa merkityksessään?
        Tuntuu että sinun retkeilyssäsi pyörä otetaan mukaan vaan että voidaan sanoa että ollaan oltu pyörä retkellä, ilmeisesti olisi hyvä jos joku muu vielä polkisi puolestasi!
        Ehkäpä ne laittavat siihen laivaan pyörä / suksi vuokraamon niin pääset jouhevasti jatkamaan matkaasi!

        Kuten jo totesin meillä ei ole toimivaa pyöräilyturismia eikä lähettämäsi matkailuinfo osoita toista mm. kattava pyörien vuokrausverkoston puuttuminen kuten esim Ahvenanmaalla on. Minusta aloittajan tulisi laittaa linja pystyyn koska se edistäisi pyöräilyturismia, enkä suinkaan usko olevani ainut rantareitistä kiinnostunut. Toinen mielenkiintoinen suunta matkailun kannalta on rajantakainen Karjala.


      • Crescent1
        mieti itse kirjoitti:

        Kuten jo totesin meillä ei ole toimivaa pyöräilyturismia eikä lähettämäsi matkailuinfo osoita toista mm. kattava pyörien vuokrausverkoston puuttuminen kuten esim Ahvenanmaalla on. Minusta aloittajan tulisi laittaa linja pystyyn koska se edistäisi pyöräilyturismia, enkä suinkaan usko olevani ainut rantareitistä kiinnostunut. Toinen mielenkiintoinen suunta matkailun kannalta on rajantakainen Karjala.

        Totesit mitä totesit!
        Kuitenkin kun avaat silmät kesällä niin näet pyöräretkeläisiä pyöräilemässä ihan itse, varusteineen kaikkineen! Polkupyörävuokraamojahan oli kymmeniä!
        Kulkee se pyörä vaikka matkahuollonkautta takaisin vuokraamoon jos ei jaksa samaa reittiä takaisin ajaa. Vai pitäisikö esin jokaisella Bensa-asemalla olla vuokraamo? Mutta aikuisten oikeasti se joka lähtee pyöräretkelle niin tekee sen omalla hyväksi havaitulla pyörällään eikä millään vuokra vehkeellä! Joku kaupunki pyöräily on eri juttu, vähän niinkuin siinä Tanskan linkissä, puku päälle ja puistoon istumaan:).
        Karjalaan kun lähdet niin eipä ole valmiita matkailupaketteja tarjolla eikä pyörävuokraamojakaan, voi voi! Tietkin ovat aika extremeä joten maasturi alle!
        Perustakaa nyt se yhteinen laivapyörä varustamo niin sillähän siitä selviätte!
        Tv markkinointi kamppis vaan käyntiin!
        Itse en ole kiinnostunut koska kuten tässä ketjussa onkin jo todettu niin Isokarista pohjoiseen ei ole juurikaan nähtävää mikäli ei ihan veneluokkaan kuuluvalla aluksella mene "rantoja" pitkin. Sitten se onkin jo veneilyä mitä harrastetaan jo valmiiksi ja pääsee kyytiin pyöräretkeilijäkin kuten on myös aiemmin todettu.
        Nyt en jaksa enää jankata päivänselviä asioita joten turhaan toteat enää mitään ainakaan mulle!


      • mieti itse
        Crescent1 kirjoitti:

        Totesit mitä totesit!
        Kuitenkin kun avaat silmät kesällä niin näet pyöräretkeläisiä pyöräilemässä ihan itse, varusteineen kaikkineen! Polkupyörävuokraamojahan oli kymmeniä!
        Kulkee se pyörä vaikka matkahuollonkautta takaisin vuokraamoon jos ei jaksa samaa reittiä takaisin ajaa. Vai pitäisikö esin jokaisella Bensa-asemalla olla vuokraamo? Mutta aikuisten oikeasti se joka lähtee pyöräretkelle niin tekee sen omalla hyväksi havaitulla pyörällään eikä millään vuokra vehkeellä! Joku kaupunki pyöräily on eri juttu, vähän niinkuin siinä Tanskan linkissä, puku päälle ja puistoon istumaan:).
        Karjalaan kun lähdet niin eipä ole valmiita matkailupaketteja tarjolla eikä pyörävuokraamojakaan, voi voi! Tietkin ovat aika extremeä joten maasturi alle!
        Perustakaa nyt se yhteinen laivapyörä varustamo niin sillähän siitä selviätte!
        Tv markkinointi kamppis vaan käyntiin!
        Itse en ole kiinnostunut koska kuten tässä ketjussa onkin jo todettu niin Isokarista pohjoiseen ei ole juurikaan nähtävää mikäli ei ihan veneluokkaan kuuluvalla aluksella mene "rantoja" pitkin. Sitten se onkin jo veneilyä mitä harrastetaan jo valmiiksi ja pääsee kyytiin pyöräretkeilijäkin kuten on myös aiemmin todettu.
        Nyt en jaksa enää jankata päivänselviä asioita joten turhaan toteat enää mitään ainakaan mulle!

        Tämän haluan vielä todeta että esim. viikon hiihtoloman vaikkapa nyt Itävallasta varaava perhe haluaa valmiin matkapaketin jossa välineet saa kohteesta, hotellit ja ruokailut järjestetty. Toinen vastaava harrastusloma vaikkapa ratsastusloma Unkarissa, sama juttu kaikki pitää löytyä eteen kannettuna, kuten myös niissä mahdollisissa Karjala-paketeissa. Tarkoitan tällaista valmista pyöräilylomakonseptia jossa kaikki on hoidettu. Nykyisellään pyöräturisti joutuu työläästi itse kaiken suunnittelemaan eikä se houkuta monia kuten esimerkiksi lapsiperheitä. Ja mitä tulee pohjoisen karuun luontoon olen eri mieltä sen kiinnostavuudesta, käyhän monet mm. ihmettelemässä Saharan hiekka-aavikkoa. Toivon siis että aloittajalla on kaikesta huolimatta rohkeutta viedä ideaansa eteenpäin.


      • Kuningasidea.
        mieti itse kirjoitti:

        Tämän haluan vielä todeta että esim. viikon hiihtoloman vaikkapa nyt Itävallasta varaava perhe haluaa valmiin matkapaketin jossa välineet saa kohteesta, hotellit ja ruokailut järjestetty. Toinen vastaava harrastusloma vaikkapa ratsastusloma Unkarissa, sama juttu kaikki pitää löytyä eteen kannettuna, kuten myös niissä mahdollisissa Karjala-paketeissa. Tarkoitan tällaista valmista pyöräilylomakonseptia jossa kaikki on hoidettu. Nykyisellään pyöräturisti joutuu työläästi itse kaiken suunnittelemaan eikä se houkuta monia kuten esimerkiksi lapsiperheitä. Ja mitä tulee pohjoisen karuun luontoon olen eri mieltä sen kiinnostavuudesta, käyhän monet mm. ihmettelemässä Saharan hiekka-aavikkoa. Toivon siis että aloittajalla on kaikesta huolimatta rohkeutta viedä ideaansa eteenpäin.

        Asian tiimoilta.

        http://yle.fi/uutiset/oulusta_maailman_paras_talvipyorailykaupunki/6493953


    • Insaider

      Erikoista että täällä oikein vastustetaan ja haukutaan tätä ideaa. En itsekään lähtisi yrittäjänä toteuttamaan tällaista hanketta, mutta en kyllä vastustaisikaan sitä. Päinvastoin varaisin heti lipun tällaiselle risteilylle, jos joku oikeasti tällaisen bisneksen aloittaisi. Ja joku jurpo kysyi että mitä kehittämistä pyöräilymatkailussa on? Kaikessahan on aina kehittämistä, yritystenkin on kehittyttävä jatkuvasti, muuten tulee gongurssi. Jos ei sitä älyä, niin ei älyä juuri mitään elämästä.

      • ahtojäässä

        No niin taas.
        Täällähän on moni kannustanut alottajaa ja ideanpuolustajia ostamaan laivan ja avaamaan linjan, jos et ole sattunut huomaamaan.
        Ja voisitko sanoa että miten sitä pyöräilymatkailua pitäisi vielä kehittää?
        Ilmaston lämpeneminen vois ola hyvä konsti saada suomeen pyöräilymatkailua (eli kiihdytetään sitä). Vai niinkuin tälle yhdelle että pitäis suunnilleen kotoa jonkun hakea ja lähteä opastamaan. Tietysti voidaan valjastaa mamut polkemaan puolestasi, niin pyörääsi kuin muijjaasikin. Näitähän tänne tuodaan paikkaamaan työvoimapulaa.


      • Outo olet sinä
        ahtojäässä kirjoitti:

        No niin taas.
        Täällähän on moni kannustanut alottajaa ja ideanpuolustajia ostamaan laivan ja avaamaan linjan, jos et ole sattunut huomaamaan.
        Ja voisitko sanoa että miten sitä pyöräilymatkailua pitäisi vielä kehittää?
        Ilmaston lämpeneminen vois ola hyvä konsti saada suomeen pyöräilymatkailua (eli kiihdytetään sitä). Vai niinkuin tälle yhdelle että pitäis suunnilleen kotoa jonkun hakea ja lähteä opastamaan. Tietysti voidaan valjastaa mamut polkemaan puolestasi, niin pyörääsi kuin muijjaasikin. Näitähän tänne tuodaan paikkaamaan työvoimapulaa.

        Huonoa ja epäpätevää argumentoitia sinulla.


      • 19 ja 15

        Minäpä en vastusta. Suorastaan yllytän aloittajaa aloittamaan ajelemisen linjalla. Lisäänkin vielä, että kannattaa reissulla poiketa myös Tampereen Laukontorin rannassa mustamakkarakaupoilla. Onhan siinä Kokemäenjoessa vettä.


      • ahtojäässä
        Outo olet sinä kirjoitti:

        Huonoa ja epäpätevää argumentoitia sinulla.

        Tänne mitään pätevyysvaatimuksia ole!!
        Tämmöiseen jauhantaan voi argumentoida ihan kiertokoulupohjalta!
        Miten muuten oma argumenttisi liittyi ketjun aiheeseen, toiko se siihen jotain uusia näkökulmia?


      • 18+19

        Ei minusta täällä ole vastustettu niinkään itse ideaa vaan esittäjän epärealistisia kuvitelmia sen kannattavuudesta. Itsekin joskus muinoin tuli kommentoitua; minuä ärsyttää aina se, että ihmiset eivät perehdy faktoihin ja harjoita vähän laskemista ennen kuin ryhtyvät jotain liikeideaa väittämään hyväksi. Kovin usein tulee kadulla kulkiessa kiinnitettyä huomiota siihen, miten jossain kulmassa sinnittelee muutaman viikon tai kuukauden kahvila tai jonkin sortin erikoisliike ja kuolee sitten pois. Kun ei ole minkäänlaista realismia siinä, minkä verran asiakkaita voisi ehkä olla ja minkä verran tarvittaisiin, että saataisiin kokoon edes break even -tason liikevaihto... Eikä yleensä sitä käynnistyspääomaa kestämään ne alkukuukaudet, jotka lähes poikkeuksetta ovat tappiollisia.

        Muistan yhden tapauksen, että joku on toiminut fiksusti: tässä omalla asuinalueellani jaettiin vuosia sitten kysely, jossa muutama henkilö kertoi suunnittelevansa palvelupesulan perustamista ja tiedusteli ihmisten kiinnostusta ja vähän hintanäkemyksiäkin. Eipä sitä pesulaa ilmestynyt; toisin sanoen olivat tajunneet, ettei kysyntää olisi tarpeeksi.


      • Kylläkyllä...
        19 ja 15 kirjoitti:

        Minäpä en vastusta. Suorastaan yllytän aloittajaa aloittamaan ajelemisen linjalla. Lisäänkin vielä, että kannattaa reissulla poiketa myös Tampereen Laukontorin rannassa mustamakkarakaupoilla. Onhan siinä Kokemäenjoessa vettä.

        "Lisäänkin vielä, että kannattaa reissulla poiketa myös Tampereen Laukontorin rannassa mustamakkarakaupoilla. Onhan siinä Kokemäenjoessa vettä."

        Kokemäenjoki olisikin hyvä kanavoida.

        Kauppalehdessä oli hyvä keskustelu aiheen tiimoilta:

        http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=218189&tstart=25


    • pojonggggggg

      Ehkä ongelma on siinä että pelkällä juoppolaivalla ei ole tarpeeksi kysyntää :)
      Pitää olla muutakin kyydissä kuin vain känniset suomalaiset.

      Siksi, Suomen ja Ruotsin välillä menee autolauttaliikenne, kaksi kärpästä
      yhdellä iskulla ns, menee hyötyliikennettä, oikeaa turismia, sekä känniääliöt.

      Tälläistä liikennettä ei olisi rannikkoa pitkin eli matkan hinta olisi ehkä liian korkea
      tälläisillä hulppeilla laivoilla?

      Ideana hyvä, monta satamaa mistä ottaa uusia matkalaisia kyytiin ja monikin
      pääsisi uudella tavalla käymään muissa kaupungeissa. Asiaa kannattaa miettiä ja hyvällä suunnittelulla ja markkinoinnilla ennen kaikkea voisi jotain saadakkin aikaan ja voihan sitä aina kokeilla. Kesäsesongin jälkeen ehkä joku
      laiva joutaisi tälläiseen mukaan, Turku - Vaasa - Oulu ja oisko välissä varmaan
      ehkä joku muukin satama?

      • kddkdkkd

        Usko jo että reitti ei kannata. Ketä helvattua kiinnostaa istua Turusta Ouluun laivassa avomerellä? Ja oulu on aivan yhtä kuollut kaupunki tulit sinne millä kulkupelillä tahansa. Ja pidä mielessä että linja kilpailisi myös olemassa olevien linjojen kanssa, kumpaanko sitä Turusta mieluummin lähtisi, tholmaan vai Ouluun, tai Vaasaan. Tai hesasta Tallinnaan...?


      • oi Julia....

        "...ja voihan sitä aina kokeilla."

        Se kokeilu maksaisi paperirahaa.

        Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea.


      • kysympä vaan
        oi Julia.... kirjoitti:

        "...ja voihan sitä aina kokeilla."

        Se kokeilu maksaisi paperirahaa.

        Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea.

        "Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea."

        Monellakohan on tuttuja tai sukulaisia Pietarissa? Tai ylipäätään oikeaa asiaa kyseiseen kaupunkiin?


      • Ei onnistu!
        kysympä vaan kirjoitti:

        "Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea."

        Monellakohan on tuttuja tai sukulaisia Pietarissa? Tai ylipäätään oikeaa asiaa kyseiseen kaupunkiin?

        No mitäs siellä Oulussa sitten ois? Ei taxiä ja Pohjanlahden näkymä maailman yksitoikkoisimpia.

        Täysin kuolleena syntynyt ajatus tuollainen reitti.

        Jos joku kuitenkin uskoo löytäneensä kultasuonen, niin siitä vaan konkurssin tekoon!


      • kddkkddkdkd
        kysympä vaan kirjoitti:

        "Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea."

        Monellakohan on tuttuja tai sukulaisia Pietarissa? Tai ylipäätään oikeaa asiaa kyseiseen kaupunkiin?

        Useita työreissuja olen tehnyt Ouluun ja voin sanoa että ei tulisi mieleenkään lähteä sinne vapaa-ajalla. Siellä ei ole yhtään mitään. Samoin Vaasan kanssa, tai Porin.

        Ainoa kokeilemisen arvoinen reitti voisi olla Turku-Tallinna ja tuolle välille on kavailtukin liikennettä. Turun edustalla upea saaristo ja iltalähdöllä ehtisi seuraavaksi aamuksi Tallinnaan.


      • allekro
        kysympä vaan kirjoitti:

        "Kun Pietariinkaan ei riitä matkustajia, tax-freestä huolimatta, tuo on kuolleena syntynyt idea."

        Monellakohan on tuttuja tai sukulaisia Pietarissa? Tai ylipäätään oikeaa asiaa kyseiseen kaupunkiin?

        Jostain syystä junat H:ki - Pietari välillä on melko täynnä koko ajan ;)

        Ja tuo nopea (n.4h) junayhteys olisi tappanut mahdollisen laivareitin ko.väliltä.


      • buubelibuu
        allekro kirjoitti:

        Jostain syystä junat H:ki - Pietari välillä on melko täynnä koko ajan ;)

        Ja tuo nopea (n.4h) junayhteys olisi tappanut mahdollisen laivareitin ko.väliltä.

        "Jostain syystä junat H:ki - Pietari välillä on melko täynnä koko ajan ;)

        Ja tuo nopea (n.4h) junayhteys olisi tappanut mahdollisen laivareitin ko.väliltä."


        Eikö princess marialla enää väliä kuljekkaan? Minun tietääkseni kyllä kulkee.


      • henkka....
        buubelibuu kirjoitti:

        "Jostain syystä junat H:ki - Pietari välillä on melko täynnä koko ajan ;)

        Ja tuo nopea (n.4h) junayhteys olisi tappanut mahdollisen laivareitin ko.väliltä."


        Eikö princess marialla enää väliä kuljekkaan? Minun tietääkseni kyllä kulkee.

        Kulkee, mutta matkustajat kulkevat lähinnä Pietari - Helsinki - Pietari väliä.

        Eli, suurinosa asiakkaista on venäläisiä.


      • Täysiä rontteja
        henkka.... kirjoitti:

        Kulkee, mutta matkustajat kulkevat lähinnä Pietari - Helsinki - Pietari väliä.

        Eli, suurinosa asiakkaista on venäläisiä.

        Eikä niitä ryssiä oikein itse pirukaan siedä. Thaimaassa matkailualan palveluhenkilöt ovat uhanneet Pattayalla jopa lakolla, mikäli ryssiä tulee lisää. Ja he kyllä tuntuvat sietävän melkein mitä vaan!


      • buubelibuu
        henkka.... kirjoitti:

        Kulkee, mutta matkustajat kulkevat lähinnä Pietari - Helsinki - Pietari väliä.

        Eli, suurinosa asiakkaista on venäläisiä.

        "Kulkee, mutta matkustajat kulkevat lähinnä Pietari - Helsinki - Pietari väliä.

        Eli, suurinosa asiakkaista on venäläisiä."

        No miksi nämä venäläiset eivät käytä junaa, jos se kerran on niin paljon kivempi ja nopeampi?


      • juu..
        kddkdkkd kirjoitti:

        Usko jo että reitti ei kannata. Ketä helvattua kiinnostaa istua Turusta Ouluun laivassa avomerellä? Ja oulu on aivan yhtä kuollut kaupunki tulit sinne millä kulkupelillä tahansa. Ja pidä mielessä että linja kilpailisi myös olemassa olevien linjojen kanssa, kumpaanko sitä Turusta mieluummin lähtisi, tholmaan vai Ouluun, tai Vaasaan. Tai hesasta Tallinnaan...?

        "Ja oulu on aivan yhtä kuollut kaupunki tulit sinne millä kulkupelillä tahansa."

        Nähtävää riittää. Näitäkin risteilyvieraita kuskattiin pitkin kaupunkia.

        http://yle.fi/uutiset/kesan_ainoa_risteilijavieras_toi_britteja_ouluun/6138375


    • ant2

      Oulu on vierotettu tuosta merestä ihan täysin. Se on ihan vaan paha lätäkkö tuossa edustalla.. Merta ei osata hyödyntää täällä YHTÄÄN!! Täällä on vaan Kärpät ja Nokia. Sitten kun ne skippaa, niin kädet pystyyn ja VOIVOIVOI, kun menee huonosti!
      Risteilyreitti vaikka Oulusta Luleåån, vaikka Haaparannan kautta.. Mutta EI! Kärpillä on harjoituspeli huomenna.. Oulu on ihan perseestä..

    • ookkonä oulusta

      Mutta jospa ostais koneettoman laivan. Ikkunoihin laitettaisi isot taulutelkkarit joissa maisema vaihtuisi. Oltaisiin virtuaalimatkalla Ouluun.
      Parasta tässä olisi se ettei Ouluun koskaan oikeasti joutuisi.

    • Jepsistä...
      • No joko taas?

        No siitä vaan yhteistyötätekemään roskatunturinkannssa. Tsadista lökäpöksyt lautoineen kyytiin ja parinpäivänpäästä olettekin jo perillä. Ilmatkin siellä vissiin on olleet juuri nyt ihan mukavat, vai?
        Joko sulla on laiva, paljo maksaa liput?


    • Kuningasidea.

      Taloussanomat tietää kertoa että, "Keskimäärin, reitistä riippumatta, asiakas kuluttaa yhden suuntaisella matkalla 55–60 euroa, Tallink Siljan toimitusjohtaja"

      http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/12/28/tervetuloa-laivaan-alahan-kuluttaa/201317556/139


      Jos yhdensuuntaisella matkalla, joka siis kestää enimmillään puoli vuorokautta tuhlataan tuon verran, niin mitäpä kuluu kolmessa vuorokaudessa Reitillä Helsinki - Oulu?

      Lasketaan vaikkapa että sama summa kuluu vuorokaudessa (55-60) Helsinki-Oulu reitillä. Eli 2000 matkustajaa kertaa 3 vuorokautta kertaa vaikka nyt tuo pienempi luku 55 euroa. Eli 330000 yhteen suuntaan ja 110000 päivässä.

      Matkustuspäiviähän laskettiin olevan 340 eli saadaan 37400000 euroa vuodessa.


      37 miljoonaa ja rapiat päälle vuodessa ja lipuistahan tuli 68 miljoonaa eli 105 miljoonan liikevaihto. Ei huono.

      • 16+8

        Tuolle reitille vuoden keskiarvoksi päivää kohden jos veikkaisi yläkanttiin 50 ihmistä, niin osuu enempi oikeaan.

        Kuningasidealla kavitoi


      • 7+19

        Tässä on koko ajan se ongelma, että tuo 2000 matkustajaa on täysin järjetön ja perusteita vailla oleva oletus. Jos 200 saisi keskimäärin, olisi se jo kova markkinointisuoritus!


      • otetaas taas

        Jaahas, glögiä oli vielä jäljellä...:))

        Jos, siis j o s, tuolle reitille saisi kourallisen matkustajia, ne kuluttaisivat paljon
        enemmän rahaa ja se raha kuluisi baarissa.

        Ko.reitti on niin saatanan tylsä, ei sitä selvin päin kestä;)


      • Kuningasidea.
        7+19 kirjoitti:

        Tässä on koko ajan se ongelma, että tuo 2000 matkustajaa on täysin järjetön ja perusteita vailla oleva oletus. Jos 200 saisi keskimäärin, olisi se jo kova markkinointisuoritus!

        "Tässä on koko ajan se ongelma, että tuo 2000 matkustajaa on täysin järjetön ja perusteita vailla oleva oletus."

        Miksi 2000 matkustajaa olisi järjetön luku?


      • plumps
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Tässä on koko ajan se ongelma, että tuo 2000 matkustajaa on täysin järjetön ja perusteita vailla oleva oletus."

        Miksi 2000 matkustajaa olisi järjetön luku?

        Ei 2000 matkustajaa ole järjetön luku jos sen jakaa kymmenelle vuodelle.

        Tosin, varustamo ei kestä pelkkää tappiota kymmentä vuotta.


      • 7+19
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Tässä on koko ajan se ongelma, että tuo 2000 matkustajaa on täysin järjetön ja perusteita vailla oleva oletus."

        Miksi 2000 matkustajaa olisi järjetön luku?

        No itse asiassa mikä tahansa nollasta poikkeava luku on järjetön, ellei ole esittää uskottavia faktaperusteluja. Toisin sanoen on näyttämättä toteen, että olisi mitään järkeä olettaa tuollaiselle laivareitille löytyvän YHTÄÄN maksavaa matkustajaa:
        -"tuotannollisen logistiikan" kannalta ei ole kysyntää eli laivakuljetus ei tarjoa mitään sellaista, että tavaran tai ihmisten kannattaisi käyttää sitä eikä maakuljetuksia
        -reitin olisi siis nojattava puhtaaseen turismiin, risteilymatkustajiin. Se vain ei tarjoa sellaisille juuri mitään. Ainoa funktio voisi olla eräänlainen mökkeily, kolme vuorokautta lepäämässä ja rauhoittumassa, kun ei muuannekaan pääse.


      • Kuningasidea.
        7+19 kirjoitti:

        No itse asiassa mikä tahansa nollasta poikkeava luku on järjetön, ellei ole esittää uskottavia faktaperusteluja. Toisin sanoen on näyttämättä toteen, että olisi mitään järkeä olettaa tuollaiselle laivareitille löytyvän YHTÄÄN maksavaa matkustajaa:
        -"tuotannollisen logistiikan" kannalta ei ole kysyntää eli laivakuljetus ei tarjoa mitään sellaista, että tavaran tai ihmisten kannattaisi käyttää sitä eikä maakuljetuksia
        -reitin olisi siis nojattava puhtaaseen turismiin, risteilymatkustajiin. Se vain ei tarjoa sellaisille juuri mitään. Ainoa funktio voisi olla eräänlainen mökkeily, kolme vuorokautta lepäämässä ja rauhoittumassa, kun ei muuannekaan pääse.

        "Ainoa funktio voisi olla eräänlainen mökkeily, kolme vuorokautta lepäämässä ja rauhoittumassa, kun ei muuannekaan pääse."

        Tähänhän miniristeilytkin perustuu, mitään määränpäätä ei ole. Siitä huolimatta näitä risteilyjä kovasti myydään.


    • Näin on

      No jos katsot liikeideasi olevan kannattavan, chartraat laivan miehistöineen ja huoltoliikkeen hoitelemaan satamajutut ja matkaliput ja sitten vaan teet kuten poliitikot: pelaat muiden rahoilla miljoonatappioita.

    • JJSS

      Tämä "Kuningasidea" taitaa olla varsinainen jäärä. Vaikka idea on moneen kertaan ja monelta suunnalta ammuttu sen kymmenen kertaa upoksiin, niin eiku jatkaa.
      Se homma ei nyt vaan yksinkertaisesti toimi.

    • Ei toimi

      Oulusta joku voisi ajaakin Helsinkiin, mutta ei kolmea vuorokautta. Kukaan hesalainen ei puolestaan lähtiai Ouluun, jos vertaat Tallinnaan tai Tukholmaan. Huono idea.

      • Kuningasidea.

        "Oulusta joku voisi ajaakin Helsinkiin, mutta ei kolmea vuorokautta. Kukaan hesalainen ei puolestaan lähtiai Ouluun, jos vertaat Tallinnaan tai Tukholmaan. Huono idea."

        Ei ouluun asti tarvisikkaan mennä. Voisi mennä vaikka vain jonkin välin. Esim. Helsinki-Turku.


      • acke
        Kuningasidea. kirjoitti:

        "Oulusta joku voisi ajaakin Helsinkiin, mutta ei kolmea vuorokautta. Kukaan hesalainen ei puolestaan lähtiai Ouluun, jos vertaat Tallinnaan tai Tukholmaan. Huono idea."

        Ei ouluun asti tarvisikkaan mennä. Voisi mennä vaikka vain jonkin välin. Esim. Helsinki-Turku.

        Kesällä voisi olla jonkin verran matkustajia, mutta olisiko tarpeeksi......

        H:ki - Turku, n.185 mailia, 15 solmun keskivauhdilla n.12h

        Linja-auto tai juna n.2h ;)


      • Jepsistä..
        acke kirjoitti:

        Kesällä voisi olla jonkin verran matkustajia, mutta olisiko tarpeeksi......

        H:ki - Turku, n.185 mailia, 15 solmun keskivauhdilla n.12h

        Linja-auto tai juna n.2h ;)

        Lento Helsinki-Tukholma lentoaika 1 tunti.

        Jostain syystä laivojakin silti kulkee.


      • nloi
        Jepsistä.. kirjoitti:

        Lento Helsinki-Tukholma lentoaika 1 tunti.

        Jostain syystä laivojakin silti kulkee.

        Montako rekkaa lentokoneeseen mahtuu ?


      • Jepsistä..
        nloi kirjoitti:

        Montako rekkaa lentokoneeseen mahtuu ?

        "Montako rekkaa lentokoneeseen mahtuu ? "

        Jos rekkojen kuskaaminen on tärkeintä, niin miksi ruotsinlauttoja ei ole tehty pelkästään rekoille? Luulisi olevan taloudellisesti kannattavaa tehdä laiva, johon saa maksimaallisen määrän rekkoja, eikä tehdä tuhansille ihmisille hyttejä, ravintoloita yms.

        Ihmisethän voisi mennä Tukholmaan nopeasti ja vaivattomasti lentäen ja laivat kuskata rekkoja.


      • Ro-Ro
        Jepsistä.. kirjoitti:

        "Montako rekkaa lentokoneeseen mahtuu ? "

        Jos rekkojen kuskaaminen on tärkeintä, niin miksi ruotsinlauttoja ei ole tehty pelkästään rekoille? Luulisi olevan taloudellisesti kannattavaa tehdä laiva, johon saa maksimaallisen määrän rekkoja, eikä tehdä tuhansille ihmisille hyttejä, ravintoloita yms.

        Ihmisethän voisi mennä Tukholmaan nopeasti ja vaivattomasti lentäen ja laivat kuskata rekkoja.

        Etkö tiedä että näin hyvin usein menetelläänkin. Ne irtoperät ei ole useinkaan menossa tukholmaan tai sieltäpäin tulossa niin ajetaan vähän muuallekin.


    • Juu..

      12 laivaa seilaa norjan rannikolla ja poikkeaa 34 satamassa.

      Luulisi että Oulu-Helsinki reitillä kannattaisi pari alusta, jotka poikkeaisi vain isoissa kaupungeissa.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Hurtigruten

      • Lopettakka ny jo!

        Niinhän sitä vois luulla!
        "Hurtigruten on ollut monelle norjalaiselle rannikkopaikkakunnalle elintärkeä tavaroiden ja ihmisten kuljetustapa."
        "Tavaraa kuljetetaan vuosittain satoja tuhansia tonneja."

        Tuossa nuo 2 asiaa mitä varten reitti on olemassa. Norjassa on tuo logistiikka rakennettu tuon reitin ympärille hankalien maayhteyksien vuoksi.
        Oulu-Helsinki välillä ei ole mitään syytä jaella tavaraa joka kylään laivalla ja ihmisetkin matkustavat junilla, busseilla tai lentäen ja jotkut jopa omalla autolla. Turistitkin menevät mieluumin Hurtigrutenille kun siellä on jotain nähtävää, miksi tulisivat näköalaköyhälle Helsinki-Oulu linjalle? Turun saaristoa pääsee katsomaan useankin laivan kyydistä!


    • nok

      Norjan rannikolla liikenöi usea varustamo mm nor-cargo.

    • Puupärse

      "Hurtigruten on ollut monelle norjalaiselle rannikkopaikkakunnalle elintärkeä tavaroiden ja ihmisten kuljetustapa."
      "Tavaraa kuljetetaan vuosittain satoja tuhansia tonneja."

      Tämäntakia Norjan valtio subventoi koko reittiä.
      Samaa ei voi sanoa jostain vitun H:ki - Öulu-reitistä. Se kun tosiaan ei ole mitenkään tarpeellinen.
      Kuka vittu nyt muutenkaan haluaisi Ouluun? Eihän siellä ole kun hulluja - olen kyllä monta oululaista tavannut - ei yhtään täysjärkistä.

      • Faktaa pöytään

        Fakta 1. Ihmiset haluavat viihtyä. Tämän todistaa se että ihmiset käy ravintoloissa, tansseissa yms.

        Fakta 2. Ihmisillä on tarve liikkua kaupungista toiseen.

        Fakta 3. Viihtyminen ja liikkuminen on mukava yhdistää hienoihin merimaisemiin.


      • vmenn
        Faktaa pöytään kirjoitti:

        Fakta 1. Ihmiset haluavat viihtyä. Tämän todistaa se että ihmiset käy ravintoloissa, tansseissa yms.

        Fakta 2. Ihmisillä on tarve liikkua kaupungista toiseen.

        Fakta 3. Viihtyminen ja liikkuminen on mukava yhdistää hienoihin merimaisemiin.

        "Fakta 3. Viihtyminen ja liikkuminen on mukava yhdistää hienoihin merimaisemiin."

        Fakta 4. Helsingistä Ouluun seilatessa Isokarin jälkeen ei ole hienoja merimaisemia. On vain tyhjää merta;)


      • Ei vikaa, vikaa, vik
        vmenn kirjoitti:

        "Fakta 3. Viihtyminen ja liikkuminen on mukava yhdistää hienoihin merimaisemiin."

        Fakta 4. Helsingistä Ouluun seilatessa Isokarin jälkeen ei ole hienoja merimaisemia. On vain tyhjää merta;)

        Mikä vika avomeressä?

        Sehän on hienoa katseltavaa.


    • anna mun kestää....

      Minkähänlainen älykääppä jaksaa tämmöstä bull shittiä jauhaa vuositolkulla. Ei taida yläkerrassa kaikki olla ihan kohdillaan..?

    • Ihmettelijä
      • 16ja8

        Ihmettele rauhassa vaa. Kyllä se linja avataan, kunhan hoksaavat käydä Tampereella myös ohimennessään.


      • Tämäkin hyöty
        16ja8 kirjoitti:

        Ihmettele rauhassa vaa. Kyllä se linja avataan, kunhan hoksaavat käydä Tampereella myös ohimennessään.

        Reitissä olisi sekin hyvä puoli että hesalaisetkin voisivat matkata Ouluun katsomaan SM-liigan kärkitason jääkiekkoa. Oma metropoli kun ei sellaista tarjoa.


      • Autolla mennään

        Tätä matkailuvalttia on kätevin käydä katsomassa omalla autolla. Pääsee suoraan pihaan.


    • 20+3

      Suomessa hotellihuoneen keskihinta on 129 euroa. Tällä hinnalla saa siis huoneen yksitoikkoisella näkymällä ja matka ei taitu, vaan aamulla herää samasta paikasta kuin mihin illalla meni nukkumaan.

      Jos vuorokausi Helsinki-Turku-Pori-Vaasa-Oulu reitillä maksaisi 100 euroa, eli vähemmän kuin keskimääräinen hotellihuone maissa, niin ihmettelen jos ei laivamatka kiinnosta. Lisäplussana on tietysti vaihtelevat maisemat ja se että herää eri paikasta kuin minne illalla on mennyt nukkumaan.

      http://www.ksml.fi/erikoissivut/matkailu/hotellihuoneiden-hinnat-nousseet-ennatyslukemiin/1246865

      • Tuhoon tuomittu!

        Kahdeksankymmpiä junalla, kuusi tuntia ja vaihtuvat maisemat.

        Jos laivamatkan pitäisi kannattaa, lipun hinnaksi tulisi ainakin 500 euroa ja sillä ei matkustajia tulisi.

        Mutta jos sinusta tuntuu kannattavalta, ala liikennöidä. Eli tee jotauin sanojesi eteen ja lakkaa pilaamasta ilmaa!


    • ei toimi

      En näe tällaisessa minkäänlaista ansaintalogiikkaa. En itsekään lähtisi, en siitä huolimatta, että olen majakkaseuralainen, bongailen majakoita, viihdyn merillä ja käyn ehtimiseen Kokkolassa ja Oulussa. Jos tällainen laiva tulisi, en menisi sillä kertaakaan, en edes kokeeksi. Risteilyt on risteilyitä, ja Ouluun pääsee lentokoneella halvalla ja muualle menen luultavasti autolla jos perheen kanssa tai junalla jos yksin.

      Jos varustamo pystyisi tarjoamaan aivan poikkeuksellista palvelua aivan poikkeukselliseen hintaan sillä voisi saumoja kilpailla 24 tunnin risteilyistä, muuten ei.

    • Anonyymi

      Helsinkiin pääsee Oulusta suoralla lennolla, mutta Königsbergiin ei.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe