Uusien autojen huomiovalot

Turhat huomiovalot

Jokin vuosi sitten tuli pakolliseksi uusiin autoihin ns. huomivalot. Kun huomiovalot ovat päällä, niin autossa ei kuitenkaan samalla ole päällä pakolliset ajovalot, eikä takana minkäänlaisia valoja, ei edes parkkivaloja. Mitä lainsäätäjä on ajatellut, kun lakia on säädetty. Huomiovalot kun ovat aivan turhat, koska on pakollinen ajovalopakko. Nyt vain eivät huomiovalojen kanssa pala takana edes parkkeja eikä edessä ajovaloja.

35

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stupido

      Nyt on pakko tyhmän kysyä, että mihin ihmeen tarpeeseen nämä huomiovalot on ylipäätään edes keksitty? Parkissa on parkit päällä ja ajaessa on ajovalot päällä. Mikä on siis huomiovalon funktio reaalielämässä?

      • SamaaMieltä

        Eipä enää turhempaa ole, kuin pakolliset huomiovalot uusiin autoihin, voimassa olevan ajovalopakon lisäksi ja kun huomiovalojen kanssa ei muut valot pala.


      • tyhmä olet

        Hyvä kuitenkin, että tunnistat tilasi.
        Ajovalot ovat sitä varten, että ne valaisevat tietä ja nähdään ajaa.
        "Parkkivalot taas, että pysähdyksissä oleva auto voidaan havaita (huomiovalot nekin).
        Päiväajovalot taas, että liikenteessä, silloin kun näkyvyys ei ole jonkun syyn takia rejoitettu, vastaantuleva ajoneuvo on hyvin havaittavissa (huomiovalot).


    • silmälääkäriin?

      Mistä ihmeestä teitä takavalopakkomielteisiä oikeen sikiää. Päivällä ei ole mitään hyötyä pitää takavaloja/ mitään valoja päällä. Muut ei hyödy siitä kuin huoltoliikkeet ja lamppufirmat. Jos autoa ei näe päivällä ilman että on valot päällä on syytä miettiä kannattaako lähteä ollenkaan autoilemaan.

      • EEUU

        Ongelma onkin se että autoilijat "unohtavat" laittaa tavalliset ajovalot päälle tai luulevat että niillä pärjää pimeäsääkin . Monta kertaa tullut vastaan autoja pimeällä perällä yön pimeydessä.


      • Tieteiskone hoitaa
        EEUU kirjoitti:

        Ongelma onkin se että autoilijat "unohtavat" laittaa tavalliset ajovalot päälle tai luulevat että niillä pärjää pimeäsääkin . Monta kertaa tullut vastaan autoja pimeällä perällä yön pimeydessä.

        Eikös ne vaihda valaistuksen mukaan ns. päivävaloja ja ajovaloja, jälkiasennukset on sitte asia erikseen.


      • sanokoot mitä sanoo

        Onneksi minun autossa on vielä kuljettajan päätettävissä palaako valot vai, selkeällä säällä ne ei pala, sateella ja pimeässä tietty. Sitten nuo huomiovalot ovat aivan hanurista, palavat myös kun ajovalot on sytytetty, miksi, mitä ne sitten säästää.


      • siinä syy

        paskapuhetta! kyllä tuo on tutkittu juttu, että valoilla varustettun auton havaitsee päivälläkin aikaisemmin ja se lisää turvallisuuta


      • sokeako olet
        siinä syy kirjoitti:

        paskapuhetta! kyllä tuo on tutkittu juttu, että valoilla varustettun auton havaitsee päivälläkin aikaisemmin ja se lisää turvallisuuta

        No miksi sitten vilkutetaan valoja puolen kilometrin päässä, silloin kai on näköhavainto tehty jo, ja sen jälkeen voi sitten ajaa oikeassa reunassa.


      • Hyötyä on

        Ajovalot on Suomen olosuhteissa hyödylliset myös selkeällä säällä ja päivällä.

        Varsinkin keväällä ja syksyllä, kun aurinko paistaa matalalta ja ajetaan tuollaista tyypillistä suomalaista maantietä, jossa ajorata on välillä suorassa auringonpaisteessa ja välillä metsän varjossa ajovalot helpottavat paljon vastaantulevan liikenteen havaitsemista. Nämä nykyiset muotivärit, eli eriasteiset harmaansävyt saavat sopivissa valaistusolosuhteissa valottoman auton sulautumaan aika hyvin asfaltin ja varjojen väriin.

        Minä ainakin pidän valot päällä ihan siitä syystä, että en tahdo kenenkään puolisokean koheltajan syöksyvän vastaan tulevan rekan takaa eteeni.

        Takavaloilla ei niin väliä ole, mutta eipä niistä ole haittaakaan.


      • Stupido

        Kyllähän niitä autoja näkee tuolla päivisin. Parkkipaikatkin on niitä tulvillaan. Koska olen kortin omannut vasta 3kk enkä tiedä autoista mitään, olen tuskin ehtinyt kehittää pakkomielteitä vielä minnekään suuntaan. Ihmettelin tässä vaan, että mihin tarjoitukseen nuo huomiovalot on kehitetty. Ajovalot kuitenkin ovat olemassa. Polttimot mahtavat todellakin olla hurjan kalliita, tuskin täällä muuten pimeän aikaan n. 50% autoista liikkuisi vajailla tai erittäin vajailla valoilla. Tuota en kieltämättä tullut lainkaan ajatelleeksi. Välillä saa arpoa että tuleeko sieltä pimeästä vastaan mopo vaiko auto. Olen pahoillani että koit tämän henkilökohtaisena loukkauksena...

        Jatketaan nyt kuitenkin hetki ajatusta avaamallasi polulla. Kun emme kerran ole sokeita, niin mihin tosiaan tarvitsee valoja päiväsaikaan? Kyllähän sen näkee muutenkin jos auto jarruttaa tai kääntyy jonnekin, tai vaikka peruuttaa. Ihan turha niitä lamppuja kuluttaa vilkuilla tai jarruvaloillakaan. Itsestä kuitenkin on mukavampaa, etenkin maantiellä, kun näkee jo pitkältä matkalta mitä edessä on tulossa. Ne valkoiset ja harmaan autot maastoutuvat yllättävän hyvin tuonne muuhun maastoon näin talvisaikaan. Päivälläkin. Ehkä kuitenkin olen totaalisen väärässä tai vain kokematon. Kai minäkin ymmärrän tämän asian paremmin sitten, kun käyn ostamassa sen ensimmäisen satojen (vai tuhansien?) eurojen vaihtolamppuni.


      • Sorry...
        Tieteiskone hoitaa kirjoitti:

        Eikös ne vaihda valaistuksen mukaan ns. päivävaloja ja ajovaloja, jälkiasennukset on sitte asia erikseen.

        Kellä vaihtaa, kellä sitten taas ei.

        Meillä on (Suomen autoverotuksesta johtuen) näitä karvalakkimallejakin, joissa tietokone hoitaa vain ABSeja ja vaihdesuositusten näyttämistä. Itse pitää tehdä kaikki vähänkin ajattelua vaativa. Yritä ymmärtää meitä jos joskus vähän unohtuu.


      • Ajotietokone päässä
        Sorry... kirjoitti:

        Kellä vaihtaa, kellä sitten taas ei.

        Meillä on (Suomen autoverotuksesta johtuen) näitä karvalakkimallejakin, joissa tietokone hoitaa vain ABSeja ja vaihdesuositusten näyttämistä. Itse pitää tehdä kaikki vähänkin ajattelua vaativa. Yritä ymmärtää meitä jos joskus vähän unohtuu.

        Mikä tietokone? Mikä abs? Mikä vaihdesuositus? Ohjaustehostimiakin kuulema on joissain uudemmissa autoissa olemassa...


      • Mutterinpyörittäjä
        EEUU kirjoitti:

        Ongelma onkin se että autoilijat "unohtavat" laittaa tavalliset ajovalot päälle tai luulevat että niillä pärjää pimeäsääkin . Monta kertaa tullut vastaan autoja pimeällä perällä yön pimeydessä.

        Rahtari Laittakaa ne ajovalot palamaan jotta palaa ne takavalotkin!
        Automaatti ei tunnista satetta eikä lumituiskua. Kuka itiootti keksi huomiovalot
        jotta takavalot ei pala. Henkilö-autoilijat unohtaa kytkeä ajovaloja.
        Tuossa kello 16.30 olin liikenteessä turhan monta autoa ei takavaloja.


      • sokeako olet kirjoitti:

        No miksi sitten vilkutetaan valoja puolen kilometrin päässä, silloin kai on näköhavainto tehty jo, ja sen jälkeen voi sitten ajaa oikeassa reunassa.

        Vilkuttavatko kaikki? Jos eivät, niin osa porukasta ei ehkä huomaa.

        Luokkaa kuukausi sitten eräs tapaus ei pitänyt edessä mitään valoja päällä. Ei muuten näkynyt peileistä, kun oli vähän roiskunut rapaa sinnepäin... Onneksi käänsin pätää sen verran reilusti, että tuo näkyi, vaikkei kuolleessa kulmassa ollutkaan.


      • Kiitos EU huomioista
        The_Rat kirjoitti:

        Vilkuttavatko kaikki? Jos eivät, niin osa porukasta ei ehkä huomaa.

        Luokkaa kuukausi sitten eräs tapaus ei pitänyt edessä mitään valoja päällä. Ei muuten näkynyt peileistä, kun oli vähän roiskunut rapaa sinnepäin... Onneksi käänsin pätää sen verran reilusti, että tuo näkyi, vaikkei kuolleessa kulmassa ollutkaan.

        Minä en vilkuta koska mitään vaaraa ei noista minulle aiheudu, jätän sen huomauttamisen valoista Poliisin hommaksi. Kaipa niitä kampanjaviikkoja joskus tästäkin järjestetään.

        Minä olen sen verran epävarma kuljettaja että käännän aina päätäni kaistanvaihdoissa, juuri noiden katveiden vuoksi. En myöskään lähde ohittamaan jos en ole varma siitä ettei päälleajon vaara ole, eli jos vastaan tulee polkupyörä en ohita. Ehdotan kuitenkin että peset peilisi sen sijaan että pakotetaan muut käyttämään valoja 50 euron rikesakon uhalla. Kadulle virtsaaminen maksaa vain 20 euroa, eli lainsäätäjällä "mopo on keulinut".


      • lääkäriin?

        Miksi siellä edessä sitten tarvitaan huomiovalot? Päivälläkin esim. varjossa tummaa metsää vasten tumma auto näkyy huonosti ja jos sattuu olemaan aurinkolasit silmillä niin vielä huonommin. Kyllä niistä takavaloista olisi hyötyä ihan samalla tavalla kuin etuvaloistakin ja ehkäpä enemmän, koska samaan suuntaan menevä on samalla kaistalla, helpommin siihen törmää jos suuri ero ajonopeudessa.


      • Rantti1

        Kyllä Suomen olissa pitää olla valot päällä autossa myös päivällä, olkoonkin sitten millaiset valot tahansa, joko led- huomiovalot tai lähivalot. Kesän valoisaa aikaa kun ei täällä sohjolan perukolla ole kuin muutama hullu viikko vuodessa!


    • ei käyhä eikä kade

      > Jokin vuosi sitten tuli pakolliseksi uusiin autoihin ns. huomivalot

      Mikä on erittäin hyvä juttu. Nyt palaa mersuissakin edes keulalla jotain valoja. Märssymiehethän ovat niin yltiönuukia, että vilkkujakaan eivät kehtaa käyttää, ettei rele kulu ja ajovalot ovat satavarmasti pois päältä päivällä.

      Uusien autojen huomiovalot on kytketty niin, että moottorin käydessä on aina vähintään päivävalot päällä. Vielä kun saisi vilkutkin automatisoitua...

      > eikä takana minkäänlaisia valoja, ei edes parkkivaloja

      Essonbaarin tahvolle tiedoksi: ne on takavalot.

      Eipä niitä kirkkaalla säällä mihinkään tarvita. Ongelmat tulevat pimeällä - ja se tyypillinen ongelma ei ole uusi auto, jossa ei ole hämäräkytkinautomatiikkaa & tampio kuljettaja, joka ei illan tullen ymmärrä kytkeä ajovaloja päälle, vaan vanhat ritsat.

      Esim. ½ h ajomatkalla moottoritiellä tuli justiinsa bongattua 2 ruppanaa, jossa ei palanut takavalot. Valot oli kyllä päällä, mm. rek. kilven valot paloivat, mutta takavaloissa oli polttimot rikki tai maadoitusvika. Valopuolia en jaksanut edes laskea. Siis näitä velttoperseitä, joilla toimi vain toinen takavalo tai edessä toinen puoli kokonaan pimeänä (etuvalo lähivalo) tai jarruvaloista vain osa toimi.

      Tuollaiset tilanteen, missä on jo perä kokonaan pimeänä ja keulallakin puolet lampuista, syntyminen ottaa aikansa, joten on perin ihmeellistä, ettei moisten pommien kuskeille anneta kunnon sakkoja aiheesta.

      Vanhemmat japsit ja saksanseisojat, joista uupuu valoautomatiikka, ajelevat usein kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä. Pilkkopimeälläkin. Samoin jakeluautot ja nokivasarat, joiden kuskeilla on "hauska" tapa jättää rotisko puoleksi tunniksi tyhmäkäymään ja silloinhan pitää säästää polttimoita.

      Etenkin pimeällä täysin ilman valoja ajavat ihmetyttävät. Luulisi nyt mittarivalojen puutteen jotain aivotoimintaa aikaansaavan...

      Kuten sanottu, uusien autojen päiväajovalot estävät sentään täysin ilman valoja ajelun ja monissa myös automatiikka pistää ajovalot ( takavalot) päälle pimeän tullen. Lisäksi päiväajovalot säästävät polttoainetta ja ajovalopolttimoita. Säästyy xenonien tehot sinne, missä niitä tarvitaan.

      Eikä tarvi käyhälistön tapaan downgreidata jo alkujaan kehnoja halogeenivaloja vielä entistäkin huonommiksi käyttämällä long life polttimoita, kun ei kukkaro kestä vaihtaa polttimoita kerran vuodessa.

      Köyhälistöstähän tässä tosiasiassa on kyse. On se niin harmillista, kun uuden auton erottaa päiväajovaloista (joita reppanat yrittävät nykyään jäljitellä ajamalla parkit sumuvalot -yhdistelmällä) ja pimeästä peräpäästä.

      Samalla lailla raivonpurkauksia aiheuttivat myös kulmavalot pari vuotta sitten. Samasta syystä - ero uuden ja vanhemman auton välillä näkyi kiusallisen selvästi pimeälläkin.

      Toki vanhaan ritsaankin voisi asentaa päiväajovalot tai kulmavalot tai uusia hapettuneet umpiot paremmiksi, mutku se maksaa = ei käy. Siksi pitää taistella tuulimyllyjä vastaan ja yrittää kieltää kaikki, mitä ei siinä rippikouluikäisessä autossa ole. Homovalojen polttaminen pimeällä on siis OK, koska näin moderni ja hieno varuste on ritsassakin...

      • parkit

        Takavalot = parkkivalot, takaparkit. Että siinä sinulle. KAtoppa vaikka kun kytket parkit päälle, takavalot palavat sillonkin.


      • parkit takana
        parkit kirjoitti:

        Takavalot = parkkivalot, takaparkit. Että siinä sinulle. KAtoppa vaikka kun kytket parkit päälle, takavalot palavat sillonkin.

        Parkit päällähän ei saisi ajaa, niin missä vaiheessa parkit muuttuu takavaloiksi, minulle se on aivan sama mutta tuolle pilkunnussijalle


      • ei käyhä eikä kade
        parkit kirjoitti:

        Takavalot = parkkivalot, takaparkit. Että siinä sinulle. KAtoppa vaikka kun kytket parkit päälle, takavalot palavat sillonkin.

        Essonbaarin miähen kannattaa tutustua valosäädöksiin. Takavalo on takavalo eikä mikään "takaparkki". Taidat kuulua janipettereihin, joiden mielestä akku = ladattava akkupatteri ja paristo = ei-ladattava akkupatteri. Itse keksitty terminologia on niiiin selkeää, ainakin janipetterin mielestä.

        Toki etu takavalot toimivat yhdessä myös pysäköintivalaisimina, mutta olisikin vähän hullua, jos auton ollessa liikenteessä siinä palaisi pysäköintivalot. Tai, no. Vanhemmat autot hyvinkin usein "pysäköivät" vaikka keskellä moottoritietä, kun päällä on pelkästään etu takavalot, siis "parkit", muttei minkäänmoisia ajovaloja. Tähän päälle vielä se, että on puolet polttimoista rikki, niin aika haastavaa on näitä ”stealth” –autoja havaita pimeällä & vesisateessa, esim. kaistanvaihtotilanteessa. Normaali oletushan on, ettei sivupeilejä tarvi kovin tarkkaan tiirailla, koska ajovalot on aika helppo havaita…

        Ihan selkeästi näissä vollotusketjuissa yritetään vain purkaa omaa kateutta – jos tavoitteena olisi liikenneturvallisuuden parantaminen, pitäisi aloittaa yleisimmistä ongelmista eli ritsoista, joissa on etu/taka/jarru/ajovalojen suhteen tilanne ”viimeistä viedään”.


      • Essosta hei!
        ei käyhä eikä kade kirjoitti:

        Essonbaarin miähen kannattaa tutustua valosäädöksiin. Takavalo on takavalo eikä mikään "takaparkki". Taidat kuulua janipettereihin, joiden mielestä akku = ladattava akkupatteri ja paristo = ei-ladattava akkupatteri. Itse keksitty terminologia on niiiin selkeää, ainakin janipetterin mielestä.

        Toki etu takavalot toimivat yhdessä myös pysäköintivalaisimina, mutta olisikin vähän hullua, jos auton ollessa liikenteessä siinä palaisi pysäköintivalot. Tai, no. Vanhemmat autot hyvinkin usein "pysäköivät" vaikka keskellä moottoritietä, kun päällä on pelkästään etu takavalot, siis "parkit", muttei minkäänmoisia ajovaloja. Tähän päälle vielä se, että on puolet polttimoista rikki, niin aika haastavaa on näitä ”stealth” –autoja havaita pimeällä & vesisateessa, esim. kaistanvaihtotilanteessa. Normaali oletushan on, ettei sivupeilejä tarvi kovin tarkkaan tiirailla, koska ajovalot on aika helppo havaita…

        Ihan selkeästi näissä vollotusketjuissa yritetään vain purkaa omaa kateutta – jos tavoitteena olisi liikenneturvallisuuden parantaminen, pitäisi aloittaa yleisimmistä ongelmista eli ritsoista, joissa on etu/taka/jarru/ajovalojen suhteen tilanne ”viimeistä viedään”.

        "An automotive battery is a type of rechargeable battery that supplies electric energy to an automobile."
        http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery

        "TheBatteryGuys.co.uk has a simple task "to deliver the right car battery at the right price directly to the customer""
        http://www.thebatteryguys.co.uk/

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=car battery


      • baarin tojotero
        Essosta hei! kirjoitti:

        "An automotive battery is a type of rechargeable battery that supplies electric energy to an automobile."
        http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery

        "TheBatteryGuys.co.uk has a simple task "to deliver the right car battery at the right price directly to the customer""
        http://www.thebatteryguys.co.uk/

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=car battery

        Päätit vielä varmistaa, että kaikki tietävät, että olet pesunkestävä essonbaarin mutumiäs…

        Ikään kuin me muut emme jo tietäisi, ettei amerikaanoilla ole erillisiä termejä akuille ja paristoille, joten he tarvitsevat noita ladattava/ei ladattava -lisämääreitä. Jotka uppoaa janipettereihin kuin häkä. Kuten ne muutkin jo aiemmin mainitut käännöskukkaset tyyliin "on the long run" = pitkässä juoksussa, "silicon valley" = tissivako jne.


      • Essosta hei!
        baarin tojotero kirjoitti:

        Päätit vielä varmistaa, että kaikki tietävät, että olet pesunkestävä essonbaarin mutumiäs…

        Ikään kuin me muut emme jo tietäisi, ettei amerikaanoilla ole erillisiä termejä akuille ja paristoille, joten he tarvitsevat noita ladattava/ei ladattava -lisämääreitä. Jotka uppoaa janipettereihin kuin häkä. Kuten ne muutkin jo aiemmin mainitut käännöskukkaset tyyliin "on the long run" = pitkässä juoksussa, "silicon valley" = tissivako jne.

        "uk" pääte nettiosoitteessa tarkoittaa kylläkin United Kingdom of Great Britain. Taitaa Suomi olla hyvin pienenä vähemmistönä maissa/kielissä, missä ladattavalle patterille on ihan oma nimi.


    • epävalo

      Ja ne ei sitten ole huomiovalot, ne on päivävalot. Ja eikös ne led päivävalot vie watteja ajovaloja vähemmän?

      • 42 vs. 160 W

        Aika paljon on myös päiväajovaloja, joissa on 21 W hehkulamppupolttimo. Säästävät nämäkin, kun verrataan 55 W halogeeneihin siinä sivussa voidaan (ehkä) sammuttaa kojelaudan tokio by night -valaistus ja puolentusinaa 5-10 W lamppua auton persiistä. Ajovalot päällä tarkoittaa n. 160 W tehonkulutusta, kun kaikki polttimot lasketaan.

        Suurin säästö taitaa kuitenkin tulla poltinkustannuksista. Nämä päiväajovalot olisi pitänyt määrätä pakollisiksi jo 10 vuotta sitten, niin olisin itsekin säästynyt jokavuotiselta ajovalopolttimoiden uusimiselta hintaan 60 €/kpl (tyylinä auto ylös, renkaan ja lokarit irti...) Eikä tuo ollut edes pahimmasta päästä.

        Myös kojelaudan polttimoiden uusiminen voi olla työlästä ja xenonithan maksavat kanssa useamman satasen, joten muutaman kympin jälkiasenteiset päiväajovalot voivat tienata hintansa jo alle vuodessa!


    • Huomiovaloa

      Johan on taas tietoviisaat äänessä..
      Aika paljon tossa tuli kyllä täyttä p'''aa.. ei voi ku nauraa =))))

    • -takavalot päälle-

      Totuushan on se että xenonvalot osoittautuivat käyttöiältään huonoiksi vaikka ensin niitä markkinoitiin auton iän kestoisina. Xenonit ovat kalliita vaihtaa ja siksi keksittiin led-päivävalot. Ledit ovat mainiot silloin kun ne sammuvat automaattisesti hämärässä ja oikeat ajovalot syttyvät (esim. jotkut Mersut) muutenhan ne ovat todella huonot kun ne unohtuvat sateella ja yöllä valaistuissa taajamissa päälle. Ledivalot pitäisi myös olla oikein sijoitetut eli ajovalojen yhteyteen eikä helmaan kuten joissain mersuissa on maantasalla. Oikea suunnitteluntyräys on että takavalot eivät ledien kanssa pala. Takavalot vievät kuitenkin olemattomasti virtaa ja nekin ovat paremmissa autoissa ledejä.
      En ole perehtynyt uusiin määräyksiin mutta aikoinaan kun keltaiset huomiovalot tulivat sallituiksi ne eivät saaneet palaa yhtäaikaa ajovalojen kanssa ja takkavalot oli toimittava. Nyt ledit palavat monessa autossa aina. Osaltaan niiden hajavalo heijastuu sateessa ja lumituiskussa huonontaen näkyvyyttä.
      Tuo ledivalohomma on suurelta osaltaan taas eräänlainen muotivillitys. Oikein suunniteltuna ja toteutettuina ne olisivat mainiot.
      Onhan näitä muitakin järjettömyyksia autoissa, esim parkkivalojen yhteydessä palavat mittarivalot.
      Tuo että morkataan ettei mersuissa pala ajovalot ajaessa ei ole auton vika vaan kuskin hölmöyttä. Ainakin minun vm 2002 mersussa voi valikosta valita joko ajovaloautomatiikan tai näppivalinnalla. Monet eivät vaan osaa edes lukea ohjekirjaa että osaisivat tuon automatiikan aktivoida.

    • Kiitos EU

      Minun autossani palaa päivänvalolla edessä 2 kpl 21 watin hehkulankapolttimoa, eli se ei ole yhtä "hieno" kuin led-toteutuksella. Sijoitus on ajovalojen yhteydessä, eli ei puskurin alla. Näin niiden näkyvyys on parempi.

      Takana ei pala valot, koska huomiovalojen ideana ei ole estää peräänajoja, ja jarruvalot syttyvät kun painan jarrua.

      Aamuhämärässä ja parkkihallissa automaatti käyttää ajovaloja.

      Ajovalojen käyttö päiväsaikaan oli harmittavaa. Hieno uudistus joka säästää ajovaloja pimeää vuodenaikaa varten.

      • "ei estää"

        Onko tarkoitus lisätä?


      • Kiitos EU
        "ei estää" kirjoitti:

        Onko tarkoitus lisätä?

        "Onko tarkoitus lisätä?"

        Peräänajojako?

        Huomiovalon on tarkoitus parantaa lähestyvän ajoneuvon näkyvyyttä, kaikki kun eivät käytä silmälaseja, ja silloin ohittelu voi olla tavanomaista vaarallisempaa jos ei näe kunnolla.

        Ei tarkoitus ole parantaa samaan suuntaan etenevän auton näkyvyyttä päivänvalolla. Nokkakolari on vaarallisempi kuin peräänajo, ja onhan autoissa jarruvalot. Peräänajo edellyttää melkoista nopeuseroakin, toisin kuin nokkakolari. Kylkikolarissa taas ei takavalot näy.

        Sitten tietysti säännöistä poikkeavat ovat eri juttu. Eli ne jotka ajavat liian kovaa tilannenopeutta, he päätyvät jossakin vaiheessa osallisiksi ketjukolariin. Puhuvat kuitenkin onnettomuudesta, eikä siitä että takapuskurissa painostaminen kostautui.


      • eikiitoseu
        Kiitos EU kirjoitti:

        "Onko tarkoitus lisätä?"

        Peräänajojako?

        Huomiovalon on tarkoitus parantaa lähestyvän ajoneuvon näkyvyyttä, kaikki kun eivät käytä silmälaseja, ja silloin ohittelu voi olla tavanomaista vaarallisempaa jos ei näe kunnolla.

        Ei tarkoitus ole parantaa samaan suuntaan etenevän auton näkyvyyttä päivänvalolla. Nokkakolari on vaarallisempi kuin peräänajo, ja onhan autoissa jarruvalot. Peräänajo edellyttää melkoista nopeuseroakin, toisin kuin nokkakolari. Kylkikolarissa taas ei takavalot näy.

        Sitten tietysti säännöistä poikkeavat ovat eri juttu. Eli ne jotka ajavat liian kovaa tilannenopeutta, he päätyvät jossakin vaiheessa osallisiksi ketjukolariin. Puhuvat kuitenkin onnettomuudesta, eikä siitä että takapuskurissa painostaminen kostautui.

        Se edessä oleva kun voi ajaa jostain syystä paljon tavallista hitaammin tai olla tullut sivutieltä eteen mutkan takana tai...Ei järkeä.


    • enevpk

      "Missä EU, siellä ongelma". Olosuhteet voivat olla erilaiset Sisiliassa ja Utsjoella. Suomessa olisi hyvä, jos perävalot palaisivat aina moottorin käydessä, silloin niitä ei voisi unohtaa sammuksiin. Perävalot saisivat mieluiten olla ledejä, jolloin ne kuluttaisivat mahdollisimman vähän.

      • Perävalot mieluiten ei ledejä. Ledit eivät lämpene tarpeeksi, että pysyisivät sulina pöllyävässä lumessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe