Toimiiko Enontekiöllä demokratio?

äänestin päättäjiä

Eikö lautakuntien puheenjohtajat pitäisi olla valtuutettuja?
Valtuutettuja kansa on äänestänyt.

7

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lautakunnan jäsenen valitsee kunnanvaltuusto eikä jäsenen tarvitse olla valtuutettu. Lautakunnan jäsenen on kuitenkin oltava vaalikelpoinen (kuntalaki 33§, 34§, 35§, 36§ ja 37§). Eli pääsääntö on että kunta on henkilön kotikunta, henkilöllä on äänioikeus (huomaa, ei tarvitse olla esim suomalainen jotta saa äänioikeuden kunnallisvaaleissa!), eikä hän ole holhouksen alainen (tai nykyään puhutaan vajaavaltaisesta).

      Tärkeitä asioita ovat esim opettajille kuntalain 36.1:ssä, jossa sanotaan että henkilö ei saa olla suoraan ko. lautakunnan alaisena työssä. Eli esim kunnan palveluksessa olevia opettajia ei saa olla sivistys/koululautakunnissa, samoin terveyskeskuksen sairaanhoitaja / lääkäri ei saisi olla sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

      Lautakuntien puheenjohtajista käsittääkseni vain tarkastuslautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan on oltava valtuutettuja.Käytä googlea, luin nämä just joulukuussa jostain netistä, todennäköisesti kunnat.net - sivustolta.

      • hamekangas

        Noinhan se on niinkuin original-mikko veistelee, mutta kyse on demokratiasta ja moraalista.
        Enontekiöllä suurinta poliittista vaikusvaltaa käyttää juuri ne henkilöt jotka eivät ole enää julkisesti poliitiikassa mukana. Näkyy olevan, että uusiakin valtuutettuja on saatu retkutettua tukemaan tätä vinoutumaa :(


      • original-erkki

        Lopeta toi tyhjän kirjoittaminen lakien kirjoittaminen et tiedä koko laki pykäliä


      • huolestunut4

        miten on mahdollista että enontekiöllä ei noudateta kansan tahtoa nuijan koputtajat pitäisi olla ne jotka ovat saaneet kansalta valtuuden ei sellaiset joita kansa ei ole sinne valinnut tarkoitan niitä jotka eivät ole saaneet tarpeeksi ääniä siis varalla olevat.esim perusturvalautakuntaan nuijan koputtajaksi meinataan henkilöä jolla ei ole kansan tukea minun mielestä nuijan koputtajat pitäisivät olla vain ne jotka sinne on valittu varalla olevat ei kuulu koputtamaan nuijaa.


      • pol2
        huolestunut4 kirjoitti:

        miten on mahdollista että enontekiöllä ei noudateta kansan tahtoa nuijan koputtajat pitäisi olla ne jotka ovat saaneet kansalta valtuuden ei sellaiset joita kansa ei ole sinne valinnut tarkoitan niitä jotka eivät ole saaneet tarpeeksi ääniä siis varalla olevat.esim perusturvalautakuntaan nuijan koputtajaksi meinataan henkilöä jolla ei ole kansan tukea minun mielestä nuijan koputtajat pitäisivät olla vain ne jotka sinne on valittu varalla olevat ei kuulu koputtamaan nuijaa.

        On syntyperäinen vuontisjärvinen.


      • pol3
        pol2 kirjoitti:

        On syntyperäinen vuontisjärvinen.

        Tottakai se täytyy olla semmonen jota voi ohjailla.


    • aslak-jallu

      Kuule tänne ei kukaan muuta yrittämään tämä on kuoleva kunta joka suhteessa
      täällä ei ole mitään tulevaisuutta katsokaa menneisyyteen montako yritystä täällä on
      ei yhtään todellista yritystä ei niin hullua ole joka tänne tulee kyllä se Kittilä on viimeinen paikka joka haaveilee yritystä nuoret lähtee välittömästi etelään päin kun
      jotenkin koulut ohi nekin työpaikat mitkä täällä pyörii on nämä pakkotyöllistetyt joita kierrätetään yrityksistä toiseen kunnan ja valtion avustus rahalla joka on suomalaisten verorahaa tämä on kateudenkunta jokainen kajehtii toisiaan kisurahoitajat kateudesta korvat punaisesta toisten poromääristä jospa sillä
      on joku poroenempi näin täällä täälläkin kaksipaliskuntaa joten vois vähän olla yhteistyökykyä toisten tokista viedään kisuroita (no lainaksi otetaan)

      Look here, no one else is dying to try this municipality in every respect
      there is nothing to look at the future of the past number of companies here is
      is no serious attempt has been so crazy that it'll be here in Kittila is the last place that dreams of young people leaving the company immediately south of the
      Schools also somehow over here spins jobs which are these pakkotyöllistetyt which will rotate the other companies in the municipal and state grant money, which is the Finnish tax money that is the envy of every municipality kajehtii each other kisurahoitajat ears red with envy of others if only because the numbers of reindeer
      is more like a reindeer so here kaksipaliskuntaa here, so you have little ability to cooperate with other tokista exported kisuroita (no loan is taken

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe