Miksei yritykset vastaa työ-sähköposteihin?

Työnhakija_vaan

Jos heillä on siellä niin kiire, etteivät ehdi yhteen sähköpostiin vastata, niin miksi he eivät voi palkata sinne apuria? Kumma juttu.

Varmaan 20 sähköpostia lähettänyt eri yrityksille, jossa olen kertonut itsestäni ja halustani tulla töihin, mutta ei mitään... Voiko siitä päätellä, ettei töitä ole, vai piitääkö ruveta soittelemaan perään?

17

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghvj

      Siis olet tehnyt avoimia hakemuksia vai?
      No, ehkä heillä ei ole mitään tarjottavaa sinulle, miksi he siis ottaisivat yhteyttä, jos ei mitään ole. Mitä järkeä heillä olisi tuhlata aikaansa vain kertoakseen sinulle, että kiitos kun hait, vaikutat ihan hyvältä tyypiltä, mutta valitettavasti meillä ei ole nyt juuri mitään sopivaa tarjolla, mutta palaamme asiaan jos jotain löytyy.

      Siksi toisekseen voisit ottaa käyttöön sellaisen sähköpostiohjelman, jolla voit pyytää vähintään vastaanottokuittauksen tai sitten jopa lukukuittauksen. Tosin siinäkin lukija ja vastaanottaja saa itse valita, kuittaako vai ei.

      Ja jos lähetät yritysten nettisivuilta heidän työnhakulomakkeittensa avulla hakemuksia, niin niistähän aina tulee viesti: Kiitos hakemuksestasi, otamme yhteyttä jos jotain ilmaantuu, säilytämme hakemusta niin ja niin kauan - tai jotain vastaavaa ilmoitusta tulee aina yritysten omien työnhakulomakkeitten lähettämisen jälkeen.

      Miksi soittaisit? Soittelusta on varoitettu, eli pitää olla painavaa asiaa, jos soittelee hakemuksen perään. Se ei ole painava asia, että kysyy, tuliko hakemukseni perille, miltäs vaikutan mielestäsi, sopisinko teille töihin?

      Tuohon soitteluun verraten parempi voisi sitten olla se, että menee suoraan itse yritykseen ja kysyy,että olisko teillä nyt tarjolla jotain tai lähiaikoina, ja jos heillä on lomakkeita täytettäväksi, niin täyttelee siellä sitten. Eli silloin ei tarvitse soitella, ja jos hyvin käy, niin ei tyrkätä ovesta ulos ja sanota, että lähetä vaan netin kautta hakemus, me otamme sitten yhteyttä, jos on aihetta.

    • Työnhakija_vaan

      Olisihan se reilumpaa lähettää edes "valitettavasti meillä ei nyt ole työpaikkaa tarjolla" -viesti. Ettei joudu arvuuttelemaan menikö viesti perille vai ei, ja sitten soitella perään selittäen samaa asiaa mitä sähköpostissakin.

      Antais paikastakin paljon reilumman kuva, jos jollain tavalla vastaisivat ihmiselle, joka on kiinnostunut heidän toiminnastaan ja haluaa heille töihin. Mutta kun ei... On niin kiire tai mitälie, ei kiinnosta ihmiset, jotka hakee töitä.

      Paikan päällä on vähän hankalaa käydä, kun kaikki työpaikat sijaitsee eri kunnassa missä itse asun.

      Sähköposti on kuitenkin kätevä, lisään siihen linkin työnäytteisiin, joiden esitteleminen puhelimitse on hieman hankalaa...Mutta täytyy kai siityä soittamiseen. Varmaan 15 sähköpostia lähetetty ja ehkä kolmeen on vastattu.

      • elä kuvittele liikoj

        Sinä olet vain työnhakija työnhakijoitten joukossa. Ei pidä kuvitella itsestään suuria. Eri asia jos olisit joku huipputunnettu taitaja, osaaja, jota headhunterit saalistavat niska limassa, niin sitten kyllä, vaan kun olet vain yksi monien joukossa, niin täytyy tyytyä siihen mitä saa.


      • Moniosaaja1
        elä kuvittele liikoj kirjoitti:

        Sinä olet vain työnhakija työnhakijoitten joukossa. Ei pidä kuvitella itsestään suuria. Eri asia jos olisit joku huipputunnettu taitaja, osaaja, jota headhunterit saalistavat niska limassa, niin sitten kyllä, vaan kun olet vain yksi monien joukossa, niin täytyy tyytyä siihen mitä saa.

        Huipputunnettu taitaja, osaaja....

        meinaatko sä nyt niitä afrikan sarven moniosaajia ja koneinsinöörejä? Eiköhän kenkälankilla ja jou jou vaateilla upgreidaa ittensä aika nopee sille tasolle.


      • vcxvxcvxcvcx
        elä kuvittele liikoj kirjoitti:

        Sinä olet vain työnhakija työnhakijoitten joukossa. Ei pidä kuvitella itsestään suuria. Eri asia jos olisit joku huipputunnettu taitaja, osaaja, jota headhunterit saalistavat niska limassa, niin sitten kyllä, vaan kun olet vain yksi monien joukossa, niin täytyy tyytyä siihen mitä saa.

        Järkevämpi työhönottaja ymmärtäisi, että hakija voi jossain vaiheessa sellainen olla ja voi olla aika varma, että sellaisen henkilön palvelukseen ei olla tulossa, joka ei viitsi edes vastata henkilökohtaiseen sähköpostiinsa lähetettyyn hakemukseen.

        Ei vaadi kovin suurta ponnistelua jos vastaa viestiin välittömästi, että mitään sopivaa paikkaa ei tällä hetkellä ole.


    • valot päälle

      ''Tuohon soitteluun verraten parempi voisi sitten olla se, että menee suoraan itse yritykseen''

      Ei nykyään tehtaan porttien sisään noin vain mennä kyselemään työtä. Porttivahti ei avaa porttia satunnaisille kulkijoille.

    • Työnhakija_vaan

      Pakkohan sitä on lähettää niitä sähköposteja, kun mol:ssa ei ole yhtään alan paikkaa tarjolla. Tai jos on, siihen vaaditaan 5v kokemusta ja rautaista osaamista. Juuri koulusta valmistuneena semmoista ei oikein ole...

      Ja tuskin joku über-moniosaaja mitään sähköposteja lähettää, semmoisella nyt on oma firma, eikä se hakis työpaikkaa mistään pienyrityksistä.

    • 12356784987498

      Sähköposteihin vastaamattomuus kertoo vaan sen faktan ettei hakija kiinnosta pennin vertaa. Sori vaan näin se menee.

      • moneksi on hakijoita

        Ei välttämättä. Kun olin rekrytoiva esimies, vastasin aina kaikille hakijoille, jotka lähetti avoimia hakemuksia.

        Kaikkein hankalin oli yksi nainen, joka laittoi ainakin kolme kertaa meilin: " Hei, etsin teiltä taloushallinto- tai toimistotöitä. Haluaisin aloittaa työt heti." Laitoin joka kerta vastauksen, että hän voisi vaikka laittaa minulle CV:n ja miltä alueelta on etsimässä töitä (toimipaikkoja siis kuusi ympäri maata). Lisäksi laitoin hänelle toisen rekrytoivan esimiehen puhelinnumeron ja kehoitin soittamaan suoraan, koska hänellä oli paikkoja auki. Tästä naisesta emme koskaan kuulleet mitään. Joten neljännen kerran en enää vastannut, vaan deletoin meilin.


    • Kukaan ei vastaa

      Niinpä mikää ei ole hyvä vaan kaikki ilmeisemmin deletoidaan. On erillaista rekryä, assistenttia, haasttatelijaa ja hakumenetelmää, mutta kukaan ei vastaa. Ei valinnoista, ketä haastatellaan ja kuka valittiin työtehtävään ja millaisin perustein. Meileihin ei tosiaankaan vastata saati puheluihin.

      Olen muutaman kerran kysynyt valintaprosessista ja mitkä seikat vaikuttivat valintaa niin kahdessa eri paikassa johtaja sanoi minulle en osaa sanoa perusteita. Menin ihan lukkoon kun tajusin kuinka tyhmiä valitsijoita ja johtajia voi olla ja tämä terveydenhuollon työpaikka molemmilla kerroilla. Ajattelin, että onpa hyviä valitsijoita työtehtäviin. Ilmankos kaikki on rempallaan hoitolatoksissa.

      Tämä työmaailma mennyt niin oudoksi, että ei ihme, että nuoria tai yleensä ketään edes huvittaa hakea työtehtäviä. Kun odottaa siellä valintapäässä olevan asiansa osaavia ihmisiä, mutta ei niin ole.

      Vaikka laittaa CV;tä ja erilaisia hakemuksia niin katsooko niitä edes kukaan ja valinta on jo ilmeisemmin tehty sukulaisen, tutun tai jonkin epäpätevän kanssa. Jolla ei ole edes riittävää kokemusta tai osaamista. Koulutuskin uein puutteellinen. Kunhan on hyvä suustaan ja antaa ylilipevän kuvan itsestään.
      iedän, että usealle sukulaiselle on pedattu valmiiksi työtehtävä ja muut ovat jääneet sivuun - pätevät hakijat. Mitä tämä sukulaisuus tuo tullessaa organisaatioon?

      Eroja paljon näissä valintamenettelyissä. Sama organisaatio niin joskus pääsee haastatteluun ja taas joskus ei tämäkin on tultu kokeiltua. Missä siis vika? Onko valitsijat ja haastattelijat ajan tasalla asioidensa suhteen.
      Luulen, että useallakaan valitsijalla ei ole osaamista asioiden suhteen ja jos olet koulutetumpi kuin esimies niin luulen, että olet heikoilla. Koska olet silloin hänelle selkeä uhka ja näitä syöjiähän työmaailmassa riittää.

    • Lissupissu3

      Kaikista haluttomimpia vastaamaan ovat yksityisyrittäjät. He eivät koskaan vastaa.
      No eipä heillä edes ole varaa palkata mitään assariakaan, joten turha edes yrittää.

      • vinkki vain

        Johtuu täysin siitä, että yksityisyrittäjlle ei maksa palkkaa kukaan ulkopuolinen. Työt on tehtävä itse ja palkka ei aina juokse....Sisäisestä yrittäjyydestä vois olla hyötyä työpaikkaakin hakiessa!


    • Huom Obs

      Hei! Älkää unta nähkö. Asiallisiin tuotekyselyihin ei kukaan vastaa. Siitä syystä, että on otettu käyttöön maksullinen puhelinnumero vaikka eletään nykyaikaa. Jos ja kun tulee se aika että sähköposti tulee maksulliseksi, varmasti vastataan. Myös roskapostittajat poistunevat varmasti kuvioista. Niin. Kaikkien yksityishenkilöiden pitäisi saada myös maksullinen numero sitä halutessaan, itse kuulun niihin haluajiin! Telemarkkinointikin loppuisi siinä samassa takuulla. Täytyy tässä kait perustaa jonkinlainen pöytälaatikkofirma, kuten useat tekevät. Otanpa asiasta selvää. Olkoon business sitten miten pyhä asia tahansa.

    • No jo on

      Jos firmalla on työtä, niin sitten se ilmoittaa siitä. Avoimet hakemukset ja ei-halutut työnhakusähköpostit ja -puhelut menevät heti Ö-mappiin. Pitäisihän tämän jokaisen tajuta. Tai no, onhan sitä kaikenlaisia...

    • ärsyyntynyt92

      ^ no pakkohan sitä on kysellä töitä, vai pitäisikö mielummin istua paikoillaan ja odottaa, että mol:n sivuille tulee joku paikka tarjolle? Harvoin mol:issa haetaan mitään apulaista, vaan ammattilaisia, vuosien kokemuksella.

      Ja se soittaminen on samanlaista säätöö, "henkilö ei ole paikalla", "henkilö on just ruokatauolla", "soita myöhemmin, kiire", "ei oo aikaa puhua, pistä tekstarilla mitä asiaa"...



      Ärsyttää miten nuoria työnhakijoita kohdellaan, toiset yrittää tosissaan päästä työn makuun ja toiset eivät edes voi vastata sähköpostiin. Tuskin se firma siihen kaatuis, jos palkkais apulaisen, voisivat sentään tarjota nuorelle työpaikkaa.

    • WorstJobAds
    • Anonyymi

      tuossa on paskinta ettei ehdota jotakin sopivaa työtä tai roolia jotta hakija voisi ehkä kiinnostaa ns kuin myynti, että mainostaa tätä x toimintaa ja sisällä tehdään y jotakin ja jne.

      sama hr itsekään ei tiedä noiden asiantuntija tehtävien toiminnasta mitään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe