"1200-luvulla , "egentliga- finland" on käännetty kautta aikojen epätäsmällisesti ,
siis oikea käännös sanasta on tietysti --" verohallinnollinen omistusalue"-sarastuksen maa
näin meitä aina sumutetaan niillä epätäsmällisillä käännöksillä
varsinais- suomi
3
226
Vastaukset
- nykyaikana
En oikein ymmärrä logiikkasi.
Aikojen alussa Aurajoen seutua kutsuttiin Suomeksi, ruotsiksi Finland. Ajan mittaan nimi alkoi tarkoittaa koko nykyista Suomea. Sitten asiotten selventämiseksi alettii puhua Varsinais Suomesta kun tarkoitettiin Turun seutua.
Ihan selvä juttu?
Suomi on vanha suomalaisugrilainen sana. Unkarin kielessä se on "szomsed" ja vanhassa eestinkielessa se on "soom", tarkoittaa naapuria. Me ollaan siis naapureita. Loogista eikövain? - vero ety
"verohallinnollinen omistusalue - sarastuksenmassa" -- on tietysti ruotsin veroherrojen antama nimi eli Egentliga Finnland ennen kuin Hämeestä tuli ruotsin verohallinnollinen alue -- siis itämeri on ruotsalaisten antama nimi lounasmerelle tai niinku virolaiset sanoo länsimeri.
Finnland niiku se pitäs oikeasti kirjottaa 2.lla n.llä - tulee ruotsalaisesta sanasta finnas = valjeta ,sarastaa ,kirkastua ,tajuta, löytää jne
Suomi sanan etymologiassa olet aika hyvä, paitsi ,että sana tulee kyllä s(u)aamenkielen sanasta suamed = komeammat ,isommat , siis henk. koht. ominaisuuksia vertailevasta adjektiivistä , no myöhemmin se saatettiin käsittää naapuriksi.- lisääkilöytyy
-- lisää epätäsmällisiä käännöksiä ruotsista suomeen , -- kuka nyt olisi olavi sylikuningas , kun oikea käännös olisi Olavi Tunnollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 785236
- 1183608
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj403466- 513064
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262778Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72309- 242101
- 1992000
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4191638Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91578