M-Kar kirjoitti:
"Vasta Ubuntu 12.04 LTS oli ensimmäinen Ubuntu joka sopi esiasennettuna kuluttajamyyntiin ns. suuremmille massoille, johtuen lainsäädännöstä."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11230155
Yritin kysellä parissakin ketjussa mutta jätkä häipyi kuin pieru saharaan. Eli mitä hittoa lainsäädäntö liittyy siihen että jokin jakelu sopisi esiasennettuna kuluttajamyyntiin? Estääkö muka jokin laki vanhempien versioiden laittamisen esiasennettuna vai mistä hitosta tuossa on kyse?
Mitä M-Kar tällä tarkoitti?
25
248
Vastaukset
- ....
Hän on lakiasiantuntijakin, nääs, mutta sitä kukaan muu ei tiedä, kun kyseessä on ns. salattu tieto.
- joopa joo
Mun mielestäni kyllä jos esittää jonkin hataran väittämän niin pitää olla myös valmiina perustelemaan sitä! Mutta taitaa ollakin niin että M-Karin jutut on puutaheinää kuten sekin ettei mukamas kukaan käyttäisi Linux Minttiä.
- 3,14
"..kuten sekin ettei mukamas kukaan käyttäisi Linux Minttiä."
Hänelle Mint edustaa epäpyhää kerettiläisyyttä, Mint kun on viritetty Ubuntun päälle.
Unohtuu vain se, että Ubuntu on viritetty Debianin päälle. - olet oikeassa
3,14 kirjoitti:
Hänelle Mint edustaa epäpyhää kerettiläisyyttä, Mint kun on viritetty Ubuntun päälle.
Unohtuu vain se, että Ubuntu on viritetty Debianin päälle.Niinpä, olet aivan oikeassa. Mint perustuu Ubuntuun joka perustuu Debianiin. Mutta sehän ei kaikkitietävälle M-Karille kelpaa. Itse en ole noin ahdaskatseinen vaan Mint on käytettävä käyttis siinä missä Ubuntu tai Debiankin. Itseasiassa jopa parempi siinä suhteessa että sopii Ubuntuakin paremmin aloittelijoille joilla ei esim. mediakoodekkien haku tms. ole vielä hanskassa ja joiden pitäisi päästä katselemaan Youtubea ja kuuntelemaan Mp3:sia.
- 3,14
olet oikeassa kirjoitti:
Niinpä, olet aivan oikeassa. Mint perustuu Ubuntuun joka perustuu Debianiin. Mutta sehän ei kaikkitietävälle M-Karille kelpaa. Itse en ole noin ahdaskatseinen vaan Mint on käytettävä käyttis siinä missä Ubuntu tai Debiankin. Itseasiassa jopa parempi siinä suhteessa että sopii Ubuntuakin paremmin aloittelijoille joilla ei esim. mediakoodekkien haku tms. ole vielä hanskassa ja joiden pitäisi päästä katselemaan Youtubea ja kuuntelemaan Mp3:sia.
Molempi parempi.
Itse olen käyttänyt Minttiä ja Ubuntua vuodesta 2008.
Mint soveltuu hyvin Windowsista siirtyville.
Tosin multimediavalmius on molemmissa nykyään hyvällä tasolla. - liikaa omia versioit
olet oikeassa kirjoitti:
Niinpä, olet aivan oikeassa. Mint perustuu Ubuntuun joka perustuu Debianiin. Mutta sehän ei kaikkitietävälle M-Karille kelpaa. Itse en ole noin ahdaskatseinen vaan Mint on käytettävä käyttis siinä missä Ubuntu tai Debiankin. Itseasiassa jopa parempi siinä suhteessa että sopii Ubuntuakin paremmin aloittelijoille joilla ei esim. mediakoodekkien haku tms. ole vielä hanskassa ja joiden pitäisi päästä katselemaan Youtubea ja kuuntelemaan Mp3:sia.
Eikö tässä ole kumminkin vaarana semmoinen asia, kuten leffassa Minusta on moneksi, missä se tyyppi kloonasi iteänsä. Ensimmäinen oli vielä ok, mutta kun kloonit kloonasi itseänsä, niin se kolmas Mint-tyyppi olikin jo aika typerä tyyppi.
3,14 kirjoitti:
Unohtuu vain se, että Ubuntu on viritetty Debianin päälle.Ubuntua tuetaan ihan erikseen, se ei tarvitse siihen Debiania.
olet oikeassa kirjoitti:
Debian on minusta oikein hyvä käyttis ja pidän siitä paljon.
Tämän hienoja puolia seuraavat:
1. Kehitysmalli joka lähtee siitä, että ensiksi määritellään menettelytapa, ja sitten sitä sovelletaan koko pakettikantaan. Seurauksena tasainen laadun parantuminen ja järjestelmän yhtenäistyminen, ja voi odottaa kaikkien Debianin ominaisuuksien olevan laadultaan vähintään tietyn tasoisia.
2. Arkkitehtuuri tuki, tukee erittäin monia arkkitehtuureja.
3. Vaatii tarvittaessa erittäin vähän muistia, ja sopii siten käyttöön jossa resurssit ovat rajoitetut.
4. Julkaisut korkealaatuisia ilmestymishetkellä.
5. Erittäin luotettava ja sopii operaattorikäyttöön
6. Erittäin vakaa, mitään ei muutella julkaisun jälkeen.
7. Tukee monia työpöytäympäristöjä. Sopii erittäin hyvin niille ketkä haluaa valita mieleisen käyttöliittymän.
8. Tuleva Debian 7 tarjoaa erikoisuutena tuen reaaliaikakernelille, mikä on harvinaista ilmaiskäyttiksissä.
9. Tukee hyvin myös DirectFB:tä, mikä tekee siitä reaaliaikakernelituen ansioista alustan jota voi käyttää erikoiskohteissa.
---
Mutta, se ei sovi massamyyntiin kuluttajamarkkinoille. Tämän heikkoutena on lyhyt elinkaari (noin 3v). Tietokonemyyjä joutuisi helposti tilanteeseen jossa möisi tietokoneita jonka ohjelmistojen tuki loppuu puolen vuoden kuluttua.
- niinpä niin
M-Kar nyt yrittää olla vähän joka-alan erikoisasiantuntija, vähän niinkuin okaro tuolla tv ja valokuvauspalstalla. Kumpikin tietää vähän eikä tiedä sitä mitä ei tiedä mutta luulee tietävänsä kaiken. Joku on sanonut että vaarallisinta on se ettei tiedä mitä ei tiedä vaan LUULEE tietävänsä.
Minä en luule tietäväni. Olen IT-alan ammattilainen.
Oletko itse myynnyt elinkeinona tietokoneita kenellekään?- niinpä niin
M-Kar kirjoitti:
Minä en luule tietäväni. Olen IT-alan ammattilainen.
Oletko itse myynnyt elinkeinona tietokoneita kenellekään?Mutta ainakin on niin että et tiedä kaikkea etkä tiedä mitä et tiedä. :)
Ja kyllä, olen myynyt tietokoneita ja olen myös käynyt it-linjan ja hyväksyttävästi suorittanut sen alan tutkinnon. Joten tiedän minäkin jotain, en kaikkea mutta toisaalta en luulekaan tietäväni kaikkea.
Myyntiä on säädelty niin, että kuluttajamyynnissä on 2v virhevastuu . Tämä tarkoittaa sitä, että kukaan myyjä ei myy mitään mikä ei ole tuettuna 2v myyntihetkestä eteenpäin ilman rajuja muutoksia.
Kuluttaja-asiakkaat kun ovat hankalia ja voivat tuoda koneensa takaisin ja vaatia kaupan purkua, hyvitystä yms. joka tulisi kalliiksi jos siellä laitteessa olisi asennettuna jotain puolivillaista kuraa jota ei tueta.
Tälläisen lainsäädännön vuoksi, Ubuntu 12.04 LTS on ensimmäinen massamyyntiin kelpaava Ubuntu julkaisu koska siinä on 5v tuki. Sillä varmistetaan, että ostohetkestä eteenpäin järjestelmä on 2v tuettuna eikä siihen tule rajuja muutoksia mitkä tuottaisi ongelmia.
Tästä syystä kaikki Ubuntun väliversiot, Fedorat, openSuset ja muut roskat eivät kuluttajansuojalain takia kelpaa massamyyntiin. Tulisi kalliiksi myyjälle hyvittää kun bugikasat reistailevat ja puolen vuoden kuluttua tulee pakkopäivitys uuteen julkaisuun joka viimeistään pistää pa5kaksi sen järjestelmän.
Vanhempia versioita ei tietenkään voi laittaa kun niitä ei tueta riittävän pitkään.
Koita ajatella asia niin, että itse myyt tietokoneita. Myy vaikka 60000 tietokonetta kuluttajille jossa on esiasennettuna käyttis X. Ostohetkestä eteenpäin, jos nämä tietokonejärjestelmä sekoaa, saastuu verkkomadosta tai muuta vastaavaa 2v aikana, sinä vastaat kaikesta omilla rahoillasi mikäli käyttäjä ei ole itse hölmöillyt.
Tälläisestä laista on kyse, ja se rajaa tehokkaasti puolivillaiset rupuviritykset pois kuluttajalaitteiden massamyynnistä. Ubuntu pääsi vaadittavaan tasoon vasta 12.04 LTS:ssä.- vastuusta vielä
No missä on se virhevastuu kun Samsungin läppärit hajoaa kun asiakas yrittää asentaa niihin Ubuntua?
- vastuusta vielä
vastuusta vielä kirjoitti:
No missä on se virhevastuu kun Samsungin läppärit hajoaa kun asiakas yrittää asentaa niihin Ubuntua?
Voisitko M-Kar vastata tuohon kysymykseen
Asiakas vie Samsungin koneen myyjälle ja vaatii korjausta, ehjää tilalle tai kaupan purkua, tietysti. Mitä itse oikein tekisit? "Oho, pa5ka tietokone hajosi, eilen vasta ostin." Ihmiset yleensä pitävät tuollaisessa tilanteessa meteliä.. Kalliiksi tulee Samsungille tuollaiset virheet tuotteessa.
Microsoftihan taas on kuluttajamyynnin takia aikaisemmin joutunut tekemään eriskummallisia manöövereitä. Se kun on Windowsiin rakentanut aikoinaan tukea bugisille sovellusohjelmille! Eli siis niin, että ohjelma on tehty Microsoftin alustalle versiota N ja se on tehty päin persettä, varailee muistia miten sattuu, kirjoittelee asioita minne sattuu yms. eikä käytä Microsoftin tarjoamia rajapintoja oikein.
Sitten, Microsoft on julkaissut alusta N 1 version, jossa bugipaskaohjelma menee rikki. Ohjelma vaan ollut niin suosittu, että Microsoft tehnyt Windowsiin hassuja poikkeussääntöjä ja kommervenkkejä, että ohjelma toimisi.
Ja minkä takia? No kuluttajamyynnin takia. Kuluttaja ostaa vaikka pelin, pelailee sitä ja sitten ostaa Windows päivityksen joka särkee pelin. Mitä kuluttaja tekee? No palauttaa sen Windowsin ja purkaa kaupan kun on laissa määritelty.
Tämä on yksi niistä syistä, miksi Windowsin retail myynti loppui...- vastuusta vielä
M-Kar kirjoitti:
Asiakas vie Samsungin koneen myyjälle ja vaatii korjausta, ehjää tilalle tai kaupan purkua, tietysti. Mitä itse oikein tekisit? "Oho, pa5ka tietokone hajosi, eilen vasta ostin." Ihmiset yleensä pitävät tuollaisessa tilanteessa meteliä.. Kalliiksi tulee Samsungille tuollaiset virheet tuotteessa.
Microsoftihan taas on kuluttajamyynnin takia aikaisemmin joutunut tekemään eriskummallisia manöövereitä. Se kun on Windowsiin rakentanut aikoinaan tukea bugisille sovellusohjelmille! Eli siis niin, että ohjelma on tehty Microsoftin alustalle versiota N ja se on tehty päin persettä, varailee muistia miten sattuu, kirjoittelee asioita minne sattuu yms. eikä käytä Microsoftin tarjoamia rajapintoja oikein.
Sitten, Microsoft on julkaissut alusta N 1 version, jossa bugipaskaohjelma menee rikki. Ohjelma vaan ollut niin suosittu, että Microsoft tehnyt Windowsiin hassuja poikkeussääntöjä ja kommervenkkejä, että ohjelma toimisi.
Ja minkä takia? No kuluttajamyynnin takia. Kuluttaja ostaa vaikka pelin, pelailee sitä ja sitten ostaa Windows päivityksen joka särkee pelin. Mitä kuluttaja tekee? No palauttaa sen Windowsin ja purkaa kaupan kun on laissa määritelty.
Tämä on yksi niistä syistä, miksi Windowsin retail myynti loppui...1. Onko Ubuntun bugi mielestäsi Samsungin vika? Ei takuu kyllä taida kattaa sitä että asennetaan kolmannen osapuolen tekemä käyttis Windows-koneeseen ja kone menee siinä rikki.
2. Ei Windowsin retail-myyntiä ole mihinkään lopetettu, esim. Windows 7 retailia saa edelleen. vastuusta vielä kirjoitti:
1. Onko Ubuntun bugi mielestäsi Samsungin vika? Ei takuu kyllä taida kattaa sitä että asennetaan kolmannen osapuolen tekemä käyttis Windows-koneeseen ja kone menee siinä rikki.
2. Ei Windowsin retail-myyntiä ole mihinkään lopetettu, esim. Windows 7 retailia saa edelleen."1. Onko Ubuntun bugi mielestäsi Samsungin vika?"
No kun se ei ole Ubuntun bugi vaan Samsungin bugi.
Samsugin roskaläppäri hajoaa itsekseen kun siitä vaihtaa ohjelmistoa.
"Ei takuu kyllä taida kattaa sitä että asennetaan kolmannen osapuolen tekemä käyttis Windows-koneeseen ja kone menee siinä rikki."
En minä mistään takuusta ole puhunut vaan virhevastuusta. Takuuehdot saa olla millaiset valmistaja haluaa määritellä mutta virhevastuu on lakisääteinen. Tuotteessahan on selvästikin virhe, kun ohjelmistoa vaihtamalla rauta hajoaa. Kyseistä tuotetta kun myydään PC:nä, eli henkilökohtaisena tietokoneena, laitteena jossa käyttäjä itse hallinnoi ohjelmistoa ja jossa ohjelmisto on tehty vaihdettavaksi. Laite ei saa hajota vaikka käyttäjä asentaisi mitä tahansa paskaa siihen. Laitteisto kun toimii eri abstraktiotasolla kuin softa ja laitekomponentin tulee sanitoida rajapintansa taakse toiminnot ettei se hajoa.
Koko firmwaren idea on juurikin se, että on sellainen perustila johon pääsee aina käynnistämään käyttöjärjestelmää (tai mitä tahansa muuta softaa). Jos näin ei olisi niin erillistä firmwarea ei tarvittaisi vaan tietokone voisi käynnistyä suoraan käyttöjärjestelmään ilman mitään tarpeettomia välivaihetta käynnistysprosessissa.
"2. Ei Windowsin retail-myyntiä ole mihinkään lopetettu, esim. Windows 7 retailia saa edelleen."
No onhan lopetettu, jos ei olisi niin saisi sitten Windows 8:akin. Retail myynti vaan on lopetettu eikä Windows 8:a eikä tulevia Windowseja saa retailina.- vastuusta vielä
M-Kar kirjoitti:
"1. Onko Ubuntun bugi mielestäsi Samsungin vika?"
No kun se ei ole Ubuntun bugi vaan Samsungin bugi.
Samsugin roskaläppäri hajoaa itsekseen kun siitä vaihtaa ohjelmistoa.
"Ei takuu kyllä taida kattaa sitä että asennetaan kolmannen osapuolen tekemä käyttis Windows-koneeseen ja kone menee siinä rikki."
En minä mistään takuusta ole puhunut vaan virhevastuusta. Takuuehdot saa olla millaiset valmistaja haluaa määritellä mutta virhevastuu on lakisääteinen. Tuotteessahan on selvästikin virhe, kun ohjelmistoa vaihtamalla rauta hajoaa. Kyseistä tuotetta kun myydään PC:nä, eli henkilökohtaisena tietokoneena, laitteena jossa käyttäjä itse hallinnoi ohjelmistoa ja jossa ohjelmisto on tehty vaihdettavaksi. Laite ei saa hajota vaikka käyttäjä asentaisi mitä tahansa paskaa siihen. Laitteisto kun toimii eri abstraktiotasolla kuin softa ja laitekomponentin tulee sanitoida rajapintansa taakse toiminnot ettei se hajoa.
Koko firmwaren idea on juurikin se, että on sellainen perustila johon pääsee aina käynnistämään käyttöjärjestelmää (tai mitä tahansa muuta softaa). Jos näin ei olisi niin erillistä firmwarea ei tarvittaisi vaan tietokone voisi käynnistyä suoraan käyttöjärjestelmään ilman mitään tarpeettomia välivaihetta käynnistysprosessissa.
"2. Ei Windowsin retail-myyntiä ole mihinkään lopetettu, esim. Windows 7 retailia saa edelleen."
No onhan lopetettu, jos ei olisi niin saisi sitten Windows 8:akin. Retail myynti vaan on lopetettu eikä Windows 8:a eikä tulevia Windowseja saa retailina.Toistan, siis Windows 7 retailia saa edelleenkin. Windows 8:n tilanteesta en tiedä. Myös Windows 7 OEM-versioita myydään kaupoissa koneen kasaajille. Tiedän tasan tarkkaan koska olen Windows 7 retail-versioita ostanutkin.
Toistan, siis Windows 7 retailia saa edelleenkin. Windows 8:n tilanteesta en tiedä. Myös Windows 7 OEM-versioita myydään kaupoissa koneen kasaajille. Tiedän tasan tarkkaan koska olen Windows 7 retail-versioita ostanutkin.
Windows 7 ei ole nykyinen Windows. Ei sillä ole mitään merkitystä siis. Etkö nyt palikka tajua, että kun sanoin retail myynnin lopetettu, tarkoitin sillä sitä, että nykyisistä Windows versioista ei tarjota retail versioita eikä tulevista.
Millään yli 3v vanhalla muinaisversiolla ei ole mitään merkitystä asian kanssa vaikka jostain varaston pohjilta jotain vielä löytyisikin. Ei se vaikuta siihen, että Microsoftin ei tarvitse nykyisellä ja tulevilla Windowseilla välittää retailmyynnin ongelmista. Windows 7 ON JO JULKAISTU. Ei se liity keskusteluun millään tavalla.- vastuusta vielä
M-Kar kirjoitti:
Windows 7 ei ole nykyinen Windows. Ei sillä ole mitään merkitystä siis. Etkö nyt palikka tajua, että kun sanoin retail myynnin lopetettu, tarkoitin sillä sitä, että nykyisistä Windows versioista ei tarjota retail versioita eikä tulevista.
Millään yli 3v vanhalla muinaisversiolla ei ole mitään merkitystä asian kanssa vaikka jostain varaston pohjilta jotain vielä löytyisikin. Ei se vaikuta siihen, että Microsoftin ei tarvitse nykyisellä ja tulevilla Windowseilla välittää retailmyynnin ongelmista. Windows 7 ON JO JULKAISTU. Ei se liity keskusteluun millään tavalla.Jaaha, kun M-Karilta loppuu sopivat argumentit niin alkaa palikaksi nimittely ja herjaaminen. Lapsellista käytöstä! Ja tuollainen ihminen toimii vielä myyntityössä (niinkuin aiemmasta viestistä sai sellaisen käsityksen), mitenköhän mahdat haistatella ja nimitellä asiakkaitasi?
Mitä tulee Windows 8:aan, ainakin päivitysversioita myydään, samoin OEM-versioita. Tsekkasin tilanteen juuri hetki sitten. vastuusta vielä kirjoitti:
Jaaha, kun M-Karilta loppuu sopivat argumentit niin alkaa palikaksi nimittely ja herjaaminen. Lapsellista käytöstä! Ja tuollainen ihminen toimii vielä myyntityössä (niinkuin aiemmasta viestistä sai sellaisen käsityksen), mitenköhän mahdat haistatella ja nimitellä asiakkaitasi?
Mitä tulee Windows 8:aan, ainakin päivitysversioita myydään, samoin OEM-versioita. Tsekkasin tilanteen juuri hetki sitten.Minä puhuin täydestä retail versioista.
- Ota tämä huomioon!
M-Kar kirjoitti:
Minä puhuin täydestä retail versioista.
Kuinka moni hankkii retaileja suoraan? En näe mitään syytä ostaa moista niin kauan kuin OEM-Windowsin product key / license key käy myös *vastaavan* Windowsin retail -versioon.
Useinhan läppärin mukana tulee OEM-Windows esiasennettuna. Kokeneet käyttäjät sitten lataavat netistä ilmaiseksi vastaavan retail -Windowsin ja asentavat sen bloatoituneen OEM-Windowsin tilalle. Toki ennen sitä älyävät ladata tarpeelliset ajurit ja siirtää ne ulkoiselle kiintolevylle tai esim. CD:lle.
Miksi puhutte Kasista? Se on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle ja sen hiirellä toimiva Seiskaa muistuttava työpöytäympäristö on myös paradoksaalisesti suunnattu kosketusnäytölle siten, että siitä puuttuu tiettyjä ominaisuuksia, jotka suunnittelijoiden mielestä ovat hankalasti käytettäviä kosketusnäytöllä. Tuo Seiskaa muistuttava työpöytäympäristö siis kärsii siitä, että se on myös suuniteltu kosketusnäytölle vaikka todellisuudessa kukaan ei sitä käytä kosketusnäytöllä, vaan ruudun klähmiminen tapahtuu oikeasti vain Metroa käytettäessä. Tämän lisäksi Windows 8:aa sitä ei ole suunnattu juurikaan sisällön tuottamiseen vaan kuluttamiseen. Vasta se Ysi tulee mahdollisesti olemaan sellainen, joka voidaan ottaa myös käyttöön työpaikoilla työkäyttikseksi.
Seiska, Vista ja XP ovat de facto Windows-käyttiksiä tätä nykyä. Sitten vuosien kuluttua, sanotaan 5-7 vuotta, nähdään, onko Windows 9 samanlainen kuin Windows 8 vai ei eli sopiiko se de facto standardikäyttikseksi, vai pitääkö sen tilalle asentaa Mac OS tai Linux-jakelu tai käyttää esim. Seiskaa virtualisoituna jos/kun sillä tekee muutakin kuin kuluttaa sisältöä. Microsoft voi tehdä tavallisen Windows-käyttöjärjestelmän, josta on tarkoitus tulla suosittu ja joka on tarkoitettu myös muillekin kuin ensisijaisesti kosketusnäytöllä toimiviin koneisiin, eli siis siinä olisi molemmat työpöytäympäristöt siten, että hiirellä käytettävä työpöytäympäristö ei kärsi kosketusnäyttötoiminnoista ja Metro-työpöytä on täysin suunniteltu kosketusnäytölle.
Luultavasti kaikista tulevista Windowseista tullaan tekemään ns. retail -versioita joko Microsoftin tai yhteisön toimesta. Jos niitä tehdään yhteisön toimesta, niin silloin kyseessä on ilmainen "stripped down" -versio Windowsista, jossa on mukana vain olennainen ja kaikki bloatware kuten ClickBoomit ja Chicken Invadersit on karsittu pois. Ota tämä huomioon! kirjoitti:
Kuinka moni hankkii retaileja suoraan? En näe mitään syytä ostaa moista niin kauan kuin OEM-Windowsin product key / license key käy myös *vastaavan* Windowsin retail -versioon.
Useinhan läppärin mukana tulee OEM-Windows esiasennettuna. Kokeneet käyttäjät sitten lataavat netistä ilmaiseksi vastaavan retail -Windowsin ja asentavat sen bloatoituneen OEM-Windowsin tilalle. Toki ennen sitä älyävät ladata tarpeelliset ajurit ja siirtää ne ulkoiselle kiintolevylle tai esim. CD:lle.
Miksi puhutte Kasista? Se on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle ja sen hiirellä toimiva Seiskaa muistuttava työpöytäympäristö on myös paradoksaalisesti suunnattu kosketusnäytölle siten, että siitä puuttuu tiettyjä ominaisuuksia, jotka suunnittelijoiden mielestä ovat hankalasti käytettäviä kosketusnäytöllä. Tuo Seiskaa muistuttava työpöytäympäristö siis kärsii siitä, että se on myös suuniteltu kosketusnäytölle vaikka todellisuudessa kukaan ei sitä käytä kosketusnäytöllä, vaan ruudun klähmiminen tapahtuu oikeasti vain Metroa käytettäessä. Tämän lisäksi Windows 8:aa sitä ei ole suunnattu juurikaan sisällön tuottamiseen vaan kuluttamiseen. Vasta se Ysi tulee mahdollisesti olemaan sellainen, joka voidaan ottaa myös käyttöön työpaikoilla työkäyttikseksi.
Seiska, Vista ja XP ovat de facto Windows-käyttiksiä tätä nykyä. Sitten vuosien kuluttua, sanotaan 5-7 vuotta, nähdään, onko Windows 9 samanlainen kuin Windows 8 vai ei eli sopiiko se de facto standardikäyttikseksi, vai pitääkö sen tilalle asentaa Mac OS tai Linux-jakelu tai käyttää esim. Seiskaa virtualisoituna jos/kun sillä tekee muutakin kuin kuluttaa sisältöä. Microsoft voi tehdä tavallisen Windows-käyttöjärjestelmän, josta on tarkoitus tulla suosittu ja joka on tarkoitettu myös muillekin kuin ensisijaisesti kosketusnäytöllä toimiviin koneisiin, eli siis siinä olisi molemmat työpöytäympäristöt siten, että hiirellä käytettävä työpöytäympäristö ei kärsi kosketusnäyttötoiminnoista ja Metro-työpöytä on täysin suunniteltu kosketusnäytölle.
Luultavasti kaikista tulevista Windowseista tullaan tekemään ns. retail -versioita joko Microsoftin tai yhteisön toimesta. Jos niitä tehdään yhteisön toimesta, niin silloin kyseessä on ilmainen "stripped down" -versio Windowsista, jossa on mukana vain olennainen ja kaikki bloatware kuten ClickBoomit ja Chicken Invadersit on karsittu pois."Kuinka moni hankkii retaileja suoraan? En näe mitään syytä ostaa moista niin kauan kuin OEM-Windowsin product key / license key käy myös *vastaavan* Windowsin retail -versioon."
Tekninen tuki, ja mahdollisuus käyttää samaa lisenssiä uudessa tietokoneessa.
"Kokeneet käyttäjät sitten lataavat netistä ilmaiseksi vastaavan retail -Windowsin ja asentavat sen bloatoituneen OEM-Windowsin tilalle."
Kokeneet eivät näin typerästi tee. Jossain piraateissa on haittaohjelmat valmiina. Lisäksi OEM-Windowissa on usein keskeisiä ohjelmia, kuten sellaiset mistä löytyy laitteen service tag yms. kun tietokoneessa voi olla 3v next business day vaihtotakuu.
Saahan ne ylimääräiset roskat pois kun klikkailee poistonappia siellä ohjelmien poistovalikossa, järjetöntä käydä käyttistä asentamaan.
"Miksi puhutte Kasista?"
Se on nykyinen Windows.
"Se on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle"
Koska Windows on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle.
"Seiska, Vista ja XP ovat de facto Windows-käyttiksiä tätä nykyä."
Kerrataanpa faktat, ohjelmisto- laite valmistajia ei kiinnosta tukea kuin max. kolmea uusinta käyttisjulkaisua. Tämä tarkoittaa sitä, että Windows XP:llä ei ole mitään merkitystä. Seiska ja Vista ovat vuosikausia vanhoja versioita. Vistaa ei oikein saa mistään ja seiskan saatavuus heikkenee hyvää tahtia.
"Tämän lisäksi Windows 8:aa sitä ei ole suunnattu juurikaan sisällön tuottamiseen vaan kuluttamiseen. Vasta se Ysi tulee mahdollisesti olemaan sellainen, joka voidaan ottaa myös käyttöön työpaikoilla työkäyttikseksi."
Voisi odottaa, että Windows 8 on ok vaihtoehto työkäyttikseksi silloin kun:
1. Työ on sellaista, että käytetään vain yhtä ohjelmaa
2. Ohjelma halutaan taulutietokoneeseen ja pöytäkoneeseen
Näin voisi olla helposti esim. terveydenhuollon puolella.
Seuraava Windowsihan tulee jo kesällä tiettävästi, ei eroa oleellisesti Windows 8:sta.
Windows ei muuten ole mikään defacto standardi käyttis.- Hejsan!
M-Kar kirjoitti:
"Kuinka moni hankkii retaileja suoraan? En näe mitään syytä ostaa moista niin kauan kuin OEM-Windowsin product key / license key käy myös *vastaavan* Windowsin retail -versioon."
Tekninen tuki, ja mahdollisuus käyttää samaa lisenssiä uudessa tietokoneessa.
"Kokeneet käyttäjät sitten lataavat netistä ilmaiseksi vastaavan retail -Windowsin ja asentavat sen bloatoituneen OEM-Windowsin tilalle."
Kokeneet eivät näin typerästi tee. Jossain piraateissa on haittaohjelmat valmiina. Lisäksi OEM-Windowissa on usein keskeisiä ohjelmia, kuten sellaiset mistä löytyy laitteen service tag yms. kun tietokoneessa voi olla 3v next business day vaihtotakuu.
Saahan ne ylimääräiset roskat pois kun klikkailee poistonappia siellä ohjelmien poistovalikossa, järjetöntä käydä käyttistä asentamaan.
"Miksi puhutte Kasista?"
Se on nykyinen Windows.
"Se on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle"
Koska Windows on suunnattu ensisijaisesti kosketusnäytölle.
"Seiska, Vista ja XP ovat de facto Windows-käyttiksiä tätä nykyä."
Kerrataanpa faktat, ohjelmisto- laite valmistajia ei kiinnosta tukea kuin max. kolmea uusinta käyttisjulkaisua. Tämä tarkoittaa sitä, että Windows XP:llä ei ole mitään merkitystä. Seiska ja Vista ovat vuosikausia vanhoja versioita. Vistaa ei oikein saa mistään ja seiskan saatavuus heikkenee hyvää tahtia.
"Tämän lisäksi Windows 8:aa sitä ei ole suunnattu juurikaan sisällön tuottamiseen vaan kuluttamiseen. Vasta se Ysi tulee mahdollisesti olemaan sellainen, joka voidaan ottaa myös käyttöön työpaikoilla työkäyttikseksi."
Voisi odottaa, että Windows 8 on ok vaihtoehto työkäyttikseksi silloin kun:
1. Työ on sellaista, että käytetään vain yhtä ohjelmaa
2. Ohjelma halutaan taulutietokoneeseen ja pöytäkoneeseen
Näin voisi olla helposti esim. terveydenhuollon puolella.
Seuraava Windowsihan tulee jo kesällä tiettävästi, ei eroa oleellisesti Windows 8:sta.
Windows ei muuten ole mikään defacto standardi käyttis."Kokeneet eivät näin typerästi tee. Jossain piraateissa on haittaohjelmat valmiina."
-Olin juuri sanomassa, että ne kokeneimmat käyttävät luotettavia sivustoja, joihin jopa MS:n väki linkittää. Niihin imageihin on vielä tarkistussummat jos haluaa varmistua siitä, että kyseessä on validi homma. Ei kai tässä kukaan ole imagea lataamassa jonkun Pirate Bayn torrentin kautta? Tai rlslogin filehoster-linkeistä?
"Seuraava Windowsihan tulee jo kesällä tiettävästi, ei eroa oleellisesti Windows 8:sta."
-Eli joudumme odottamaan, mitä käy kun Seiskan tuki loppuu. Sinä tietysti odotat vesi kielellä Microsoftin tuhoutumista ja toivot, että Microsoft ei enää tähtää työpöytämarkkinoille, vaan sisällön kuluttamiseen. Epäilen, että syynä on se, että haluat myydä Ubuntulla esiasennettuja koneita. Täysin vittuilematta väittäisin, että yksi asia voi tuon skenarion estää: Applen tuleva asema työpöytäkonemarkkinoilla. Mitäs jos Apple saa hegemonisen aseman Microsoftin jälkeen jos Ballmer päättää tehdä MS:stä lopullisesti mobiilikäyttisyrityksen? Silloinkaan Ubuntusta ei tule sitä suurimenekkistä käyttistä, jota pääsisit myymään esiasennettuna.
"Kerrataanpa faktat, ohjelmisto- laite valmistajia ei kiinnosta tukea kuin max. kolmea uusinta käyttisjulkaisua."
-Sen vuoksi tulevaisuudessa olisi mitä loistavinta jos hardware-puoli voitaisiin kiertää jollakin keinoin. Ajuriongelmien vuoksihan moni aloittelijakin valittelee, että ei pääse nettiin, kun eivät tulleet ajatelleeksi, että uuden käyttiksen asentaminen toimintakuntoon laittaminen edellyttää ajurisaatavuuden selvittämistä.
"Windows ei muuten ole mikään defacto standardi käyttis."
-Ei toki olekaan serveripuolella, eikä mobiililaitteissa. Serveripuolella meillä on vaikka Debian ja niitähän käyttävät lähinnä hyvin kokeneet heput. Ne mobiililaitteet on niitä, joita käytän junassa, bussissa sekä kahvilassa ja puheluita varten. Sitten kotona en niihin suurin surminkaan koske jos/kun teen töitä.
"Näin voisi olla helposti esim. terveydenhuollon puolella."
-Joo, joissakin tosi simppeleissä tehtävissä tuollainen taulutietokonemainen ratkaisu voi olla paras mahdollinen. Hejsan! kirjoitti:
"Kokeneet eivät näin typerästi tee. Jossain piraateissa on haittaohjelmat valmiina."
-Olin juuri sanomassa, että ne kokeneimmat käyttävät luotettavia sivustoja, joihin jopa MS:n väki linkittää. Niihin imageihin on vielä tarkistussummat jos haluaa varmistua siitä, että kyseessä on validi homma. Ei kai tässä kukaan ole imagea lataamassa jonkun Pirate Bayn torrentin kautta? Tai rlslogin filehoster-linkeistä?
"Seuraava Windowsihan tulee jo kesällä tiettävästi, ei eroa oleellisesti Windows 8:sta."
-Eli joudumme odottamaan, mitä käy kun Seiskan tuki loppuu. Sinä tietysti odotat vesi kielellä Microsoftin tuhoutumista ja toivot, että Microsoft ei enää tähtää työpöytämarkkinoille, vaan sisällön kuluttamiseen. Epäilen, että syynä on se, että haluat myydä Ubuntulla esiasennettuja koneita. Täysin vittuilematta väittäisin, että yksi asia voi tuon skenarion estää: Applen tuleva asema työpöytäkonemarkkinoilla. Mitäs jos Apple saa hegemonisen aseman Microsoftin jälkeen jos Ballmer päättää tehdä MS:stä lopullisesti mobiilikäyttisyrityksen? Silloinkaan Ubuntusta ei tule sitä suurimenekkistä käyttistä, jota pääsisit myymään esiasennettuna.
"Kerrataanpa faktat, ohjelmisto- laite valmistajia ei kiinnosta tukea kuin max. kolmea uusinta käyttisjulkaisua."
-Sen vuoksi tulevaisuudessa olisi mitä loistavinta jos hardware-puoli voitaisiin kiertää jollakin keinoin. Ajuriongelmien vuoksihan moni aloittelijakin valittelee, että ei pääse nettiin, kun eivät tulleet ajatelleeksi, että uuden käyttiksen asentaminen toimintakuntoon laittaminen edellyttää ajurisaatavuuden selvittämistä.
"Windows ei muuten ole mikään defacto standardi käyttis."
-Ei toki olekaan serveripuolella, eikä mobiililaitteissa. Serveripuolella meillä on vaikka Debian ja niitähän käyttävät lähinnä hyvin kokeneet heput. Ne mobiililaitteet on niitä, joita käytän junassa, bussissa sekä kahvilassa ja puheluita varten. Sitten kotona en niihin suurin surminkaan koske jos/kun teen töitä.
"Näin voisi olla helposti esim. terveydenhuollon puolella."
-Joo, joissakin tosi simppeleissä tehtävissä tuollainen taulutietokonemainen ratkaisu voi olla paras mahdollinen."-Eli joudumme odottamaan, mitä käy kun Seiskan tuki loppuu."
Silloin käy niin, että Windows 7:n tuki loppuu. Windows 7:n käyttö tosin vähentyy rajusti muutenkin 5v kuluttua.
"Sinä tietysti odotat vesi kielellä Microsoftin tuhoutumista ja toivot, että Microsoft ei enää tähtää työpöytämarkkinoille, vaan sisällön kuluttamiseen."
En toivo. En hyödy siitä mitään. Windows työasemat teettävät mukavasti työtä.
"Epäilen, että syynä on se, että haluat myydä Ubuntulla esiasennettuja koneita."
Myyn niitä muutenkin.
"Täysin vittuilematta väittäisin, että yksi asia voi tuon skenarion estää: Applen tuleva asema työpöytäkonemarkkinoilla."
Ei Applella ole mitään erityistä asemaa työpöytäkoneissa, eikä myöskään ole tulossa.
Lähdetään nyt siitä, että:
1. Applen tuotteilla ei voi rakentaa yritysverkkoa
2. Applen käytettävyys karmea perustoimistotyössä ja tietotyössä
3. Applen tietokoneet maksavat paljon
4. Applen tietokoneet vanhennetaan ennenaikaisesti
5. Applella ei ole tähän vaadittavaa partneriverkostoa, eikä haluja hankkia sellaista.
6. Applen käyttis on varsin epävakaa, eikä mahdollista downgradea tai muutenkaan mielekästä tapaa stabiloida ympäristöä
Tälläiset asiat pitävät huolta siitä, että Applelle ei ole tulossa mitään hegemonista asemaa.
"-Ei toki olekaan serveripuolella, eikä mobiililaitteissa."
Eikä työasemissa. Windowsilla on defacto asemia jossain marginaalitapauksissa. Yksi sellainen on esimerkiksi suurikokoiset kosketusnäyttö inforuudut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803