Suomen liityttyä Euroopan Unioniin kului pari vuotta, kunnes mediassa ohimennen väläyteltiin pelkoa maaseudun avioerojen huomattavasta lisääntymisestä. Nyt olen sitä mieltä, että tuo arvaus on alkanut pitää paikkansa. Maaseudulla ilmeisesti erotaan paljon herkemmin ja useammin kuin ennen.
Olen kesän aikana tullut tuntemaan kaksi naisihmistä, maatalon emäntää, jotka ovat hiljattain kohdanneet avioeron. Kolmekymmentä vuotta ollaan eletty sopuisassa liitossa, mutta yhtäkkiä mies on alkanut valmistella ajatusta erosta. Ensimmäisessä tapauksessa tilalle oli juuri otettu lainaa uusiin tuotantorakennuksiin ja koneisiin, sitten isäntä tuli niin laiskaksi ettei halunnut tehdä yhtään töitä ja otti avioeron. Omaisuutta oli myytävä ja emäntä jäi yksinään isosta tilasta jäljelle jääneeseen päärakennukseen. Toisessa tapauksessa niinikään suurta karjaa kasvattavan tilan isäntä oli kaupunkireissullaan löytänyt uuden ja hehkeän naisen. Tämän jälkeen isäntää ei enää näkynyt kotimaisemissa. Puolen vuoden kuluttua tuli ero.
Mikä ajaa maaseudulla onnellisesti elävät pariskunnat nopeaan eroon? Miksi eron ottaa yleensä juuri mies? Valitettavan usein avioero kertaantuu naapuritalossa ja myöhemmin myös muualla kylässä, kun alkuun päästään. Se on samantien loppu eläintenhoidolle ja tilan viljelylle. Harva pariskunta enää jaksaa odottaa, että luoja heidät erottaa.
Maaseudun avioerot kasvussa?
2
479
Vastaukset
- kai
En tiedä vaikuttaako EU siihen, mutta viiveellä saapuu maaseudulle tämä "muoti". Kaupungeissa on jo pitkään erottu mitättömistä syistä, ei mitään halua yrittää, ei taitoa parisuhteeseen, musta johtuu myös mediasta, luullaan, että kauniit ja rohkeat ovat tosielämää, pitää olla suuria tunteita, tavallinen tyytyväisyys ja hyvä olo ei ole mitään, pitää olla huumaantunut. Surullista katsoa, kun ihmiset epätoivoisesti hakevat "tunnetta", elämisen makua ja uskottelevat itselleen, että tätä se on. Vuoden päästä syödään masennuslääkkeitä.
- Siiri
Minä olen hyvä esimerkki maatilan emännästä, joka jaksoi vuosikaudet passata ja laittaa ruokaa rakentajille ja kaiken maailman "konsulenteille", joita kävi harva se päivä. Minä avasin kotini vieraalle työväelle, omaa elämää ei ollut, se oli tulevaisuuden unelmana vain. Minä jaksoin niin kauan kuin piti mutta sitten kun tuli odotettu tyhjä hetki jolloin tuntui että nyt alkoi oma elämä. Oli rakennettu toista vuosikymmentä tilaa kuntoon ja sitten tuli romahdus.
Mies oli vuosien aikana vieraantunut, itse olin uupunut. Ei siinä auttanut enää avioliittoneuvolatkaan. Ero tuli ja siinä minä menetin aivan kaiken. Sitä on todella sidoksissa maatilaansa, ystävätkin samasta piiristä.
Minä menetin lapseni, ystäväni, miehen sukulaiset, kotini, elintasoni, kotieläimeni ja työni. Myös kaikki luottamustoimeni jotka liittyivät maatalouteen. Jäin ihan tyhjän päälle.
Miksi? Siksi että oli niin paha olla ja vierellä kulkeva mies oli muuttunut vieraaksi.
Eikä siinä vielä kaikki. On joillakin henkilöillä vielä otsaa tulla kaupassa arvostelemaan päätöstäni. Että ei maatilasta voi erota. Että normaalit erot ymmärtää mutta ei sitä että maatilasta otetaan ero. Se on vanhan kansan ajatusta ja minä järkytyin.
Menetin koko ihmisarvoni.
En syytä EU:ta. Ihmisissä on vikaa. Emme vain osanneet pitää toisistamme huolta silloin kuin raskainta aikaa oli.
Meille kävi näin!
Toivottavasti meitä ei ole montaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1512496Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot97999- 64871
- 60753
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18677Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637