En kaipaa anoppiani - olenko viallinen?

Irtominiä

Pari vuotta sitten anoppini haukkui minut pystyyn muiden perheenjäsenten läsnäollessa; oikein perusteellisesti ruoti kaikki (pahana pitämänsä) tekemiseni ja tekemättä jättämiseni ja purki kaiken pettymyksen mitä omaa poikaansa, miestäni kohtaan varmasti tuntee, tämä kun on elämässään isosti mokaillut. Minä puolestani olen pitänyt perheen ja talouden koossa ja kunnossa hänenkin puolestaan enkä ikinä ole anopille kaikkea edes paljastanut.

Me emme siis riidelleet vaan hän haukkui minut aivan totaalisesti.

Sen jälkeen sanoin miehelleni ja aikuisille lapsilleni, että käykää ja pitäkää yhteyttä; älkää ärsyttäkö puhumalla minusta, ja miehelleni sanoin että jos äitisi joskus sanoo katuvansa ja haluavansa pyytää anteeksi, niin kerro heti, tulen mukaasi seuraavalla kerralla kun käyt. Laitan Joulu- synttäri- ja äitienpäivälahjat ja kukat, huolehdin että mieheni vie ne, mutta itse en mene. (huom. hänestä pidetään kyllä huolta eli en ole jättänyt heitteille; itsekin huolehdin ettei mieheni unohda käydä, kuten ennenkin huolehdin että perheenä kävimme).

Nyt havahduin että pari vuotta on tosiaan mennyt, ja mietin olenko jotenkin viallinen ihminen kun en edes kaipaa anoppia elämääni? Minulla on lapset ja lastenlapset, työkaverit, ystäviä, ja olen tasapainoinen ja tyytyväinen elämääni.
Voiko näin 'tipauttaa' kyydistä ihmisen joka on kuulunut lähipiiriin yli kolmekymmentä vuotta? Koko ajan olen tiennyt ettei hän minusta pidä, ja aina kohdatessa olen saanut suoraa tai vihjailevaa vinoilua, joskin leipomis- ja kokkausapu on perhejuhlissa kelvannut.

Perheemme lapsiin ei anoppini ole luonut mitään suhdetta; aina kun he ovat käyneet tai itse aikoinaan heidän tekemisiään kerroin (olettaen että mummoa ja vaaria kiinnostaa!) malttoi tuskin odottaa että vaikenen että pääsi kertomaan muiden lapsenlasten tekemisiä. Tämä on ollut ihan surkuhupaisen selvää myös aikuisille lapsilleni; aina kun ovat käyneet ja jotain uusia käänteitä on elämässä, jo ennalta veikkailevat keskenään että ehtiikö lauseen loppuun ennen kuin alkaa 'Mutta XXX on... '.

Tämä anopin kylmyys lapsiani kohtaan, jo aivan pienestä, koski aina kovin, ja alkuun itsekseni sitä itkeskelin kun en ymmärtänyt miten voi huomioida samassa perhetilaisuudessa olevia toisia lapsia, jättäen toiset täysin huomiotta. Se sitten vuosien varrella mieltäni anoppia kohtaan kylmetti, joten ehkä siksi oli helpompi lopettaa yhteydenpito nyt kun hän itse kaikki purki ja hyökkäsi. Vielä silloinkaan en pystynyt häntä lasteni torjumisesta syyttämään, mitä vanhoja kaivamaan kun hän on niin voimakkaasti nähnyt kaiken minun syynäni ja oli niin täynnä kiukkua että sylkien huusi päälleni.

En siis valita tässä anopistani enkä kaipaa teiltä neuvoja miten suhteet luodaan uudestaan, vaan kysyn mielipidettänne, olenko jotenkin tunnevammainen kun näin helposti ja kivuttomasti olen anopin jättänyt elämänpiirini ulkopuolelle, ja jopa helpottunut siitä?

5

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyyninen tarkkailija

      Kertomasi perusteella päättelen, että ette koskaan ole olleet läheisiä -siis sinä anoppisi kanssa. Enkä yhtään ihmettele. Anoppihan on työntänyt perhettänne etäämmälle. Hän ihan itse on tuhonnut hyvien suhteiden edellytykset ja mahdollisuuden.

      Näin ollen - miksi ihmeessä häntä kaipaisit. En minä ainakaan kiintyisi enkä kaipaisi ihmistä, joka itse käytöksellään ja puheillaan torpedoi kunnioituksen rippeetkin.

      Jos ko anopilta kysyttäisiin, että miksi olet käyttäytynyt niin kurjasti, hän voisi olla hyvin hämmästynyt ja ihmeissään. Hänkö? Käyttäytynyt miniää kohtaan huonosti? Ja ihmetys olisi luultavasti aitoa.

      Ei hän luultavasti tee sitä ilkeyttään tai loukatakseen. Tai voi tehdäkin, mutta mahdollista on sekin, että hän on oman historiansa ja omien pettymystensä vanki.

      Silti - vaikka syyt olisi kuinka painavia tai ymmärrettäviä - toisia kohtaan ei saa käyttäytyä niin kuin kerroit hänen tekevän. Antaa hänen olla. Tuskin hän siitä muuttuu. Ja miksi ihmeessä sinun "pitäisi" kaivata elämääsi ko pahanilmanlintua ja energiasyöppöä?

    • aehsrsrj

      Niinkin yksinkertaista se on:
      Ei kaikki ihmiset tule toimeen keskenään, joten siitä on turha stressiä kantaa.
      Jos et kaipaa anoppiasi, niin ei siinä mitään pahaa ole.

    • .....

      Minunkaan anoppini ei pitänyt minusta. Joskus se koski, myös meillä oli niin, lapsemme joutuivat syrjityksi anopin takia, syystä että ei sietänyt minua.
      Nyt anoppi on mullissa, en kanna kaunaa, jos en lämmölläkään muistele.

    • miniän pahus

      Samanlaisia kokemuksia itsellänikin. Olemme kyllä olleet anopin kanssa vuosien varrella paljonkin tekemisissä.Mutta kun lapset kasvoivat, ei anopilla ollut
      enää tarvetta pitää yhteyttä miniäänsä ja poikaansa.
      Nyt hän on kylmä ja kaukainen henkilö, ei vaivaudu edes puhumaan meille.
      Muihin lapsiinsa pitää yhteyksiä,
      meidät on mustamaalannut kaikkien sukulaisten silmissä.
      Eihän elämässä kaikki mene käsikirjoituksen mukaan, mutta siltikin on mielestäni väärin tehdä vain yhdestä perheestä syntipukki kaikkeen.Anoppi sukulaistensa kanssa arvostelee kaikki ihmiset alimpaan maanrakoon.
      Sitten miniän joka sana painetaan muistiin ja laaditaan niistä asiayhteyksiä joilla sitten miniän kuvitellaan loukkaavan heidän sukuaan.
      Tämän toiminnan kun huomasin, niin olen luvannut miehelleni etten koskaan enään loukkaa hänen sukulaisiaan.Koska niin en tarkoittanut ikinä. Ja ainoa keino on olla pitämättä mitään yhteyttä.Mieheni saa minun puolestani käydä sukulaisillaan, mutta minua ei sinne kaivata
      He voivat korostaa omaa paremmuuttaan vertaamalla johonkin muuhun kuin minuun.
      En jaksa enää olla se vihattu ja arvosteltu.Väsyin ja petyin.Joskus luulin heidän ystävällisiä sanoja todeksi, mutta jälkeenpäin oli vain ollut haukkumista.
      Mutta pärjään kyllä ilman heitä.Toivotan heillekin onnea, kun eivät kärsi enää ilkeän miniän puheista.

    • Minä vain :)

      Olen koko ikäni ollut se "kolmas pyörä". Olen tottunut siihen, ettei kukaan minua kaipaa, minua ei kutsuta, eikä minua muisteta.
      Se alkoi jo lapsuudessa ison perheen jäsenenä, jatkui kouluissa ja työelämässä, ihme, että kelpasin aviovaimoksi. Avioliitossa olen jäänyt taka-alalle viinan sivuuttamana.
      Olen selviytynyt sillä, että itkuni itkettyäni olen oppinut olemaan itsekseni. Kun torjunta tulee, en odota enää toista, vaan suljen torjuajan pois läheisyydestäni.

      Olen joskus hämmästyksekseni kuullut, että joku olisi kaivannut seuraani ja toivonut yhteydenottoa. Niin pitkälle ei tietenkään tällaisetkaan ole menneet, että itse ottaisivat yhteyttä.

      Elämä on ihan onnellista, kun ei ripustaudu kehenkään. Muut saavat tehdä kuinka haluavat, minulle ei enää kukaan tuota mielipahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19511
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      3869
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2306
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      2003
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      304
      1722
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1412
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1395
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1207
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      246
      1111
    Aihe