Alaikäiset polttajat Kauppakeskus Granin edessä

Ykstyyppivain

Tapahtui sunnuntai-iltana:

Olin menossa Kauniaisten Ärrälle tekemään veikkausta ja näin siinä kioskin edessä arviolta n. 11-13 vuotiaan pojan sauhuttelemassa tupakkaa hymy huulilla. Siinä hänen vieressänsä oli sauhuttelemassa myös pari (ulkonäkönsä puolesta) arviolta n. nelikymppistä naishenkilöä röökit suussaan.

Minä sitten jollain tapaa vaan pimahdin ja päätin sanoa pojalle, että nappaan sinusta nyt seuraavaksi kuvan ja laitan sen iltapäivälehteen, josta vanhempasi toivottavasti sen bongaavat. Sitten, kun olin hänestä muka ottavinani kuvan (en oikeasti edes ottanut), niin nämä kaksi röökimuijaa vieressäni pimahtivat ja alkoivat mesoamaan, että toimintani ei olisi laillista ja että he ottavat nimeni ylös..

No minä sitten vaan siihen tuhahdin, että toimintani on aivan yhtä laillista, kuin alaikäisen tupakanpolttokin. Ja että te voisitte sen sijaan kysyä pojan nimen ja ilmoittaa hänen vanhemmilleen sekä myös lisäksi antaa oman nimenne, niin saadaan erinomainen uutinen/artikkeli otsikolla "tällaiset aikuiset tukevat alaikäisten päihteidenkäyttöä julkisilla paikoilla".

Tämän jälkeen menin tekemään veikkaukseni kioskiin ja yllättäen röökiä polttanut poika tulikin perässäni ja tarjosi vanhempiensa numeroa sanoen, että soittaisin mieluummin nyt heille kuin laitan kuvan iltapäivälehteen.

No sitten totesin hänelle vaan, että en minä sinun vanhempiesi numeroa halua, enkä oikeasti kuvaa ottanut. SInun tulisi itse ymmärtää että olet vielä kasvuiässä eikä tupakka ole terveelle kasvulle hyväksi tuossa iässä, eikä myöhemminkään.

Sitten hän kertoi, että hänen vanhempansa polttavat itse ja tietävät myös sen, että hän polttaa. Joten tuskin soittoni olisi auttanut mitään, olisin saanut vaan vihat niskaani, kun puutun heidän "kasvatukseensa".

Toivotin sitten pojalle vaan hyvää iltaa ja toivoin, että toimintani olisi herätellyt ajatuksia edes. Kun edes joku puuttui (välitti).

Mietin tuon jälkeen, että olisiko sittenkin tuossa tapauksessa oikea tie vaikuttaa positiivisesti (koituen lopulta pojan ja monen muunkin terveyden hyväksi) ollut vain ottaa se kuva ja laittaa se vaikka johonkin paikallislehteen..

Toivottavasti tekstini laittoi miettimään, hyvät kasvattajat..

6

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkausonrajoja

      Oikein herätelty. Täällä on lapset kysyneet tupakkaa ja kyllä niitä kaljaakin tuolla näkyy juovan. Kannattaisi vanhempien kiinnostua touhuista ja puhaltaa peli poikki. Tärkeää on myös, että kylä kasvattaa myös.

      • Exasiakasvain

        Samanlaista meininkiä Mankkaan Alepan edessä. Viikonloppuisin ulko-oven edustalla päivystää nuorisojoukko kaljaa juoden, tupakkaa poltellen ja mopoja päristellen. Hyvä, että myymälään edes sisälle pääsee.


    • Niksit on monet

      Jos pyytävät ostamaan tupakkaa ja kaljaa, niin ostakaa tikkareita ja Muumi-limua koko rahalla. Oppivatpahan olemaan pummimatta ja vaikka hampaat ei tykkää, niin hammasharja auttaa siihen. Keuhkoja ei kuuraa millään puhtaaksi ja pikkuisten maksat ei vielä alkoholia käsittele kunnolla.

    • kukkahattukeskari

      Itse tupakoin jo todella nuoresta pojasta asti. Itse lopetin parikymppisenä, ja säälein kavereita, joilla oli ollut tiukka kotikasvatus ja alkoivat vetää siinä vaiheessa enemmän kessua kuin minä ikinä olin vetänyt. Ei se holhous näyttänyt auttavan. Jokainen itse ymmärtää oman edun kasvaessaan.

    • sopis003

      Ilkee akka, anna poikien vetää röökiä, muuten tulee niksat.

      Turhaa näät vaivaa, peli on jo menetetty.

    • huolestunut_kansalainen

      Vieläks ne blaadaa siellä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe