"Onko Jehovantodistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset

... vaiheet" kysyi Jari Laurila. Tässä minun vastaukseni.

William Miller (1782-1849) tuli uskoon (baptisti) vuonna 1816
Tutkittuaan innokkaasti Raamattua noin kahden vuoden ajan, hän koki,
että hänelle oli paljastunut erityinen totuus,
joka sittemmin julkaistiin kirjana:
"Evidence from Scripture and History
of the Second Coming of Christ,
About the Year 1843."

Millerin laskelma Jeesuksen paluun ajankohdasta
perustui Danielin kirjan jakeeseen (8:14).
2300 iltaa ja aamua.
Sitten temppeli saatetaan jälleen oikeuteensa.

MIllerin käyttämässä käännöksessä (King James)
tuon kohdan viimeinen sana on "cleansed",
ja ilmaisu ilta ja aamu on siinä oikaistu päiväksi.
Miller kuitenkin tiesi ainakin tuon viimeisen sanan osalta,
että alkutekstin ilmaisu tarkoittaa oikeuttamista,
sillä hän siteeraa tuota jälkimmäistä lausetta näin:
" 'then shall the sanctuary be cleansed;'
or justified, as it might have been translated.


Danielin näkemä näky kokonaisuudessaan on tämä:

1. Kuningas Belsassarin kolmantena hallitusvuotena
näin minä, Daniel, näyn, senjälkeen kuin minulla
jo ennen oli ollut näky.
2. Kun minä näyssä katselin,
havaitsin minä olevani Suusanin linnassa,
Eelamin maakunnassa;
ja kun minä näyssä katselin, olin minä Uulai-joen rannalla.
3. Minä nostin silmäni ja katsoin.
Ja katso, oinas seisoi päin jokea,
ja sillä oli kaksi sarvea;
ja sarvet olivat korkeat,
ja toinen oli toista korkeampi;
ja korkeampi puhkesi esiin myöhemmin.
4. Minä näin oinaan puskevan länteen,
pohjoiseen ja etelään päin,
eikä yksikään eläin kestänyt sen edessä,
eikä kukaan voinut pelastaa sen vallasta.
Se teki, mitä tahtoi; ja se tuli suureksi.
5. Sitten minä tarkkasin, ja katso:
tuli kauris päivän laskun puolelta,
kulki koko maan ylitse eikä maata koskettanut;
ja kauriilla oli keskellä otsaa uhkea sarvi.
6. Ja se tuli aivan sen kaksisarvisen oinaan luokse,
jonka minä olin nähnyt seisovan päin jokea,
ja karkasi sen kimppuun vihansa väessä.
7. Ja minä näin sen käyvän kiinni oinaaseen
ja kiukuissaan puskevan oinasta
ja murskaavan sen molemmat sarvet.
Eikä oinaalla ollut voimaa kestää sen edessä,
vaan kauris heitti sen maahan ja tallasi sitä;
eikä ollut ketään, joka olisi voinut
pelastaa oinaan sen vallasta.
8. Ja kauris tuli ylen suureksi;
mutta kun se oli väkevimmillään,
särkyi suuri sarvi, ja sen sijalle kasvoi
neljä uhkeata sarvea,
taivaan neljää tuulta kohti.
9. Ja yhdestä niistä puhkesi esiin sarvi,
alussa vähäpätöinen.
Se kasvoi suuresti etelään päin
ja itään päin ja Ihanaan maahan päin.
10. Ja se kasvoi taivaan sotajoukkoon asti
ja pudotti maahan osan siitä sotajoukosta
ja tähdistä ja tallasi niitä.
11. Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan,
ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri,
ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin.
12. Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi
annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle.
Se sarvi heitti totuuden maahan,
ja mitä se teki, siinä se menestyi.
13. Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan,
ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui:
"Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky
jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta:
pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?"
14. Ja hän sanoi minulle:
"Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua;
sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa."

38

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daniel saa selityksen näylleen enkeli Gabrielilta.
      15. Kun minä, Daniel, olin nähnyt tämän näyn
      ja koetin sitä ymmärtää, niin katso,
      minun edessäni seisoi miehen muotoinen olento.
      16. Ja minä kuulin ihmisen äänen Uulain keskeltä,
      ja se huusi ja sanoi: "Gabriel, selitä tälle se näky!"
      17. Silloin hän tuli aivan lähelle sitä paikkaa,
      jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa
      minut valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni.
      Ja hän sanoi minulle:
      "Tarkkaa, ihmislapsi, sillä näky tarkoittaa lopun aikaa."
      18. Ja kun hän puhui minulle, olin minä horroksissa,
      kasvot maata vasten;
      mutta hän tarttui minuun ja nosti minut seisomaan.
      19. Sitten hän sanoi:
      "Katso, minä ilmoitan sinulle,
      mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana;
      sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa.
      20. Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on:
      Meedian ja Persian kuninkaat.
      21. Ja kauris on Jaavanin kuningas,
      ja suuri sarvi, joka sillä oli keskellä otsaa,
      on ensimmäinen kuningas.
      22. Ja että se särkyi ja neljä nousi sen sijalle, se on:
      neljä valtakuntaa nousee siitä kansasta,
      ei kuitenkaan niin väkevää kuin hän.
      23. Ja heidän valtansa lopulla,
      kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan,
      nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava.
      24. Ja väkevä on hänen voimansa,
      vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan,
      ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä;
      ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee,
      ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.
      25. Ja hänen oveluutensa tähden
      onnistuu petos hänen kädessään.
      Hän hautoo suuria sydämessään,
      ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille.
      Ruhtinasten ruhtinastakin vastaan hän nousee,
      mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan.
      26. Ja näky illoista ja aamuista, josta oli puhe, on tosi.
      Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa."

      Näky toteutui aivan järjestyksessään
      ja täsmälleen niinkuin enkeli Gabriel oli sanonut.
      Meedo-Persian valtakausi

      3. Minä nostin silmäni ja katsoin.
      Ja katso, oinas seisoi päin jokea,
      ja sillä oli kaksi sarvea;
      ja sarvet olivat korkeat,
      ja toinen oli toista korkeampi;
      ja korkeampi puhkesi esiin myöhemmin.
      4. Minä näin oinaan puskevan länteen,
      pohjoiseen ja etelään päin,
      eikä yksikään eläin kestänyt sen edessä,
      eikä kukaan voinut pelastaa sen vallasta.
      Se teki, mitä tahtoi; ja se tuli suureksi.
      20. Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on:
      Meedian ja Persian kuninkaat.
      1. Ensimmäisen ja matalamman sarven puhkeaminen,
      oli siis Meedian valtakunnan nousu.
      2. Toisen ja korkeamman sarven puhkeamisen
      ensimmäisen jälkeen, oli Persian valtakunnan nousu.
      3. Tuon kaksisarvinen oinas eli Meedo-Persian valtakunta
      puski sitten länteen, pohjoiseen ja etelään.
      Tämä ensimmäinen osa näkyä oli täyttynyt
      viimeistä kirjainta myöten, kun 525 eKr,
      Kyyroksen poika Kambyses valloitti Egyptin etelässä.
      Kreikan valtakausi

      5. Sitten minä tarkkasin, ja katso:
      tuli kauris päivän laskun puolelta,
      kulki koko maan ylitse eikä maata koskettanut;
      ja kauriilla oli keskellä otsaa uhkea sarvi.
      6. Ja se tuli aivan sen kaksisarvisen oinaan luokse,
      jonka minä olin nähnyt seisovan päin jokea,
      ja karkasi sen kimppuun vihansa väessä.
      7. Ja minä näin sen käyvän kiinni oinaaseen
      ja kiukuissaan puskevan oinasta
      ja murskaavan sen molemmat sarvet.
      Eikä oinaalla ollut voimaa kestää sen edessä,
      vaan kauris heitti sen maahan ja tallasi sitä;
      eikä ollut ketään, joka olisi voinut
      pelastaa oinaan sen vallasta.
      Ja kauris tuli ylen suureksi;
      mutta kun se oli väkevimmillään,
      särkyi suuri sarvi, ja sen sijalle kasvoi
      neljä uhkeata sarvea, taivaan neljää tuulta kohti.
      21. Ja kauris on Jaavanin kuningas,
      ja suuri sarvi, joka sillä oli keskellä otsaa,
      on ensimmäinen kuningas.
      22. Ja että se särkyi ja neljä nousi sen sijalle, se on:
      neljä valtakuntaa nousee siitä kansasta,
      ei kuitenkaan niin väkevää kuin hän.

      1. Päivänlaskun puolelta eli lännestä
      nousi sitten Kreikan maailmanvalta.
      Aleksanteri Suuri valloitti maailman vauhdilla
      kuin lentäen kuin ei olisi maata koskettanutkaan.
      2. Mutta Aleksanteri suuri, tuon ensimmäinen kuningas,
      Kauriin uhkea sarvi särkyi,
      kun Aleksanteri suuri kuoli vain 33-vuotiaana 323 eKr.
      Ja valtakunta jakaantui neljään osaan.
      Ensimmäisen kuninkaan jälkeen valtakuntaa hallitsikin
      neljä hallitsijaa. Neljä uhkeaa sarvea. Joista yksikään
      ei ollut niin väkevä kuin ensimmäinen kuningas.
      Makedoniaa hallitsi Gassander.
      Traakian ja Vähän-Aasian aluetta hallitsi Lysimakus.
      Egyptiä hallitsi Ptolemaios I.
      Lähi-itää ja Syyriaa hallitsi Seleukus.

      • Miller tulkitsi tuon jakeen tarkoittavan
        Jeesuksen paluuta maan päälle.

        Miller ja hänen uskontoverinsa
        monista eri kirkkokunnista
        odottivat kiihkeästi Jeesuksen paluuta.
        Ja siksi heitä alettiin kutsua adventisteiksi.
        Sitten tuli vuosi 1843. Ja meni.
        Eikä Jeesus palannutkaan.

        Miller ei silti antanut periksi laskelmistaan,
        joiden mukaan Danielin kirjan 2300 iltaa ja aamua
        päättyivät keväällä 1843. Hän kirjoitti kirjeen (6.10.1944).
        When did the 2300 days end? Last spring.
        Ja koska Millerin laskelmat Jeesuksen paluusta
        perustuivat juuri noihin 2300 päivään,
        odotti Miller edelleen Jeesuksen pikaista
        paluuta maan päälle. Tuossa kirjeessään
        hän sanoo olevansa hyvin pettynyt, jos
        Jeesus ei tule 20-25 päivän kuluttua.

        Samuel Snow (1806–1870)
        oli yksi Millerin uskotovereista.
        Hän kehitti päätelmää.
        Jeesus on astuva ulos taivaan kaikkein pyhimmästä
        ja tuleva maan päälle seuraavana
        suurena sovituspäivänä 22.10.1844.

        Tuhannet uskovat kävivät odottamaan
        tuota päivää vakaalla sydämellä.
        Synnit tunnustettiin jne.
        Liikemiehet sulkivat kauppansa.
        Työläiset jättivät työpaikkansa.
        Viljelijät jättivät viljan korjaamatta.
        Omaisuutensa he jakoivat köyhille.

        Hiram Edson oli yksi maanviljelijöistä.
        Hänenkin kotonaan vietetty riemullinen odotus vaihtui
        aamuyöstä itkuksi. Auringon noustua Edson
        meni vilja-aittaan rukoilemaan.
        Ja sitten rohkaisemaan uskon-veljiään.
        Matkalla Edsonille kirkastui totuus:
        ”Sen sijaan, että ylipappi tulisi ulos
        taivaallisen pyhäkön
        kaikkein pyhimmästä
        ja astuisi maan päälle
        10 päivänä 7 kuuta
        (heprealaisen kalenterin mukaan)
        2300 päivän lopussa,
        Hän astuukin ensimmäisen kerran
        tämän pyhäkön toiseen osaan suorittaakseen
        tehtävän kaikkein pyhimmässä
        ennen maan päälle tuloaan.”
        Saarnaajat pitivät konferenssin.
        Edsonin oivallusta tutkittiin.
        Owen Crossier kynäili lopputuloksen paperille.
        Sen mukaan aikalaskelma,
        jonka mukaan Jeesus palaa takaisin
        22.10.1844, oli sittenkin täysin oikea.
        Tapahtui vain sovellusvirhe.
        Jeesuksen tulemuksen odotus maan päälle
        oli tuo virhe. Taivaallinen ylipappi
        ei astunutkaan ulos kaikkein pyhimmästä
        vaan sisään kaikkein pyhimpään.
        Hän oli astunut toiseen eli viimeiseen vaiheeseen
        ylipapillisessa tehtävässään.
        Pettyneitä Jeesuksen tulemuksen odottajia,
        adventisteja, siis lohdutettiin näin:
        Menee vielä hetki ennen kuin Hän loppuun suorittaa
        pyhäkön puhdistuksen.
        Ja niin oli vielä hiukan aikaa odotettava.
        Ja Jeesus tulisi sen jälkeen maan päälle vuonna 1874.

        Eli kun Millerin ennustama Jeesuksen paluu maan päälle
        ei tapahtunut edes vuonna 1844,
        niin muodostuneen tyhjiön täytti tuo pyhäkköoppi.
        Tyhjiötä tuli täyttämään pian myös sapattikysymys.
        Muualla oli jo paljon aikaisemmin syntynyt
        pieniä liikkeitä, joissa lauantaita vietettiin sapattina.
        Näitä oli adventistienkin joukossa.
        Mutta vuonna 1846 sapatinvieton aloittanut
        Ellen G White ja hänen miehensä James
        alkoivat ponnekkaasti käännyttää adventisteja
        samalle tielle. Syntyi seitsemännen päivän adventismi.


      • kalamos kirjoitti:

        Miller tulkitsi tuon jakeen tarkoittavan
        Jeesuksen paluuta maan päälle.

        Miller ja hänen uskontoverinsa
        monista eri kirkkokunnista
        odottivat kiihkeästi Jeesuksen paluuta.
        Ja siksi heitä alettiin kutsua adventisteiksi.
        Sitten tuli vuosi 1843. Ja meni.
        Eikä Jeesus palannutkaan.

        Miller ei silti antanut periksi laskelmistaan,
        joiden mukaan Danielin kirjan 2300 iltaa ja aamua
        päättyivät keväällä 1843. Hän kirjoitti kirjeen (6.10.1944).
        When did the 2300 days end? Last spring.
        Ja koska Millerin laskelmat Jeesuksen paluusta
        perustuivat juuri noihin 2300 päivään,
        odotti Miller edelleen Jeesuksen pikaista
        paluuta maan päälle. Tuossa kirjeessään
        hän sanoo olevansa hyvin pettynyt, jos
        Jeesus ei tule 20-25 päivän kuluttua.

        Samuel Snow (1806–1870)
        oli yksi Millerin uskotovereista.
        Hän kehitti päätelmää.
        Jeesus on astuva ulos taivaan kaikkein pyhimmästä
        ja tuleva maan päälle seuraavana
        suurena sovituspäivänä 22.10.1844.

        Tuhannet uskovat kävivät odottamaan
        tuota päivää vakaalla sydämellä.
        Synnit tunnustettiin jne.
        Liikemiehet sulkivat kauppansa.
        Työläiset jättivät työpaikkansa.
        Viljelijät jättivät viljan korjaamatta.
        Omaisuutensa he jakoivat köyhille.

        Hiram Edson oli yksi maanviljelijöistä.
        Hänenkin kotonaan vietetty riemullinen odotus vaihtui
        aamuyöstä itkuksi. Auringon noustua Edson
        meni vilja-aittaan rukoilemaan.
        Ja sitten rohkaisemaan uskon-veljiään.
        Matkalla Edsonille kirkastui totuus:
        ”Sen sijaan, että ylipappi tulisi ulos
        taivaallisen pyhäkön
        kaikkein pyhimmästä
        ja astuisi maan päälle
        10 päivänä 7 kuuta
        (heprealaisen kalenterin mukaan)
        2300 päivän lopussa,
        Hän astuukin ensimmäisen kerran
        tämän pyhäkön toiseen osaan suorittaakseen
        tehtävän kaikkein pyhimmässä
        ennen maan päälle tuloaan.”
        Saarnaajat pitivät konferenssin.
        Edsonin oivallusta tutkittiin.
        Owen Crossier kynäili lopputuloksen paperille.
        Sen mukaan aikalaskelma,
        jonka mukaan Jeesus palaa takaisin
        22.10.1844, oli sittenkin täysin oikea.
        Tapahtui vain sovellusvirhe.
        Jeesuksen tulemuksen odotus maan päälle
        oli tuo virhe. Taivaallinen ylipappi
        ei astunutkaan ulos kaikkein pyhimmästä
        vaan sisään kaikkein pyhimpään.
        Hän oli astunut toiseen eli viimeiseen vaiheeseen
        ylipapillisessa tehtävässään.
        Pettyneitä Jeesuksen tulemuksen odottajia,
        adventisteja, siis lohdutettiin näin:
        Menee vielä hetki ennen kuin Hän loppuun suorittaa
        pyhäkön puhdistuksen.
        Ja niin oli vielä hiukan aikaa odotettava.
        Ja Jeesus tulisi sen jälkeen maan päälle vuonna 1874.

        Eli kun Millerin ennustama Jeesuksen paluu maan päälle
        ei tapahtunut edes vuonna 1844,
        niin muodostuneen tyhjiön täytti tuo pyhäkköoppi.
        Tyhjiötä tuli täyttämään pian myös sapattikysymys.
        Muualla oli jo paljon aikaisemmin syntynyt
        pieniä liikkeitä, joissa lauantaita vietettiin sapattina.
        Näitä oli adventistienkin joukossa.
        Mutta vuonna 1846 sapatinvieton aloittanut
        Ellen G White ja hänen miehensä James
        alkoivat ponnekkaasti käännyttää adventisteja
        samalle tielle. Syntyi seitsemännen päivän adventismi.

        Kaksi vuotta uskossa olleen Millerin
        kehittelemä harha jäi näin henkiin,
        vaikka ei tapahtunut, niinkuin Miller oli todistanut,
        vaikka Jeesus ei tullutkaan takaisin.
        Adventismin juuret ovat siis puhtaasti
        väärässä ennustuksessa, jossa täyttymätön
        ennustus Jeesuksen paluusta maan päälle
        selitettiin siten, että tarkennettu päivämäärä
        oli sittenkin ihan oikea, mutta tapahtuma
        ihan muu kuin mitä odotettiin.

        Jeesuksen tulemus maan päälle oli siis nyt
        tapahtuva vuonna 1874, jota ilosanomaa
        Millerin harhan pohjalta syntynyt adventistien joukko
        nyt julisti. Yksi adventisti-saarnaaja oli nimeltään
        Jonas Wendell. Vuonna 1869
        Jonas Wendelliä oli kuuntelemassa
        nuori mies nimeltään Charles Taze Russell.
        Russell itse todistaa tuosta illasta,
        että se lujitti hänen horjuvan uskonsa
        Raamatun jumalalliseen henkeytykseen
        ja osoitti, että apostolien ja profeettain
        kirjoitukset ovat tarkkaan yhtäpitävät.

        Jeesus ei kuitenkaan tullut edes vuonna 1874.
        Adventtijulistaja Nelson Barbour
        ratkaisi asian taas vanhaan tyyliin.
        Vaikka mitään ei tapahtunut, niin
        kyllä tuokin vuosiluku 1874 oli ihan oikea,
        tapahtuma vaan oli taas jälleen kerran eri
        kuin oli profetoitu. Jeesus tuli kyllä takaisin
        maan päälle, mutta näkymättömästi.

        Russell tapasi Barbourin ja vakuuttui Barbourin
        hyperlaskelmien perusteella,
        että Jeesus todella tuli vuonna 1874.

        Barbour ja Russel julkaisivat 1877 kirjan
        Three Worlds,
        and the harvest of this World.
        Ja siinä he kirjoittavat :
        And that time has already commenced,
        the harvest, or end of the aion [age]
        began on the tenth day of the seventh month in 1874.
        And this "time of harvest,"
        measures three and a half years.
        Eli heidän mukaansa sadonkorjuun aika, aikakauden loppu,
        on jo käynnissä ja se on alkanut 10.7.1874.
        Ja tämä sadonkorjuun aika on pituudeltaan
        kolme ja puoli vuotta, ja päättyy siis vuonna 1878,
        jolloin koittaa pelastus/vapautus.
        deliverance ... the end of the "harvest," in 1878.
        Sitten Barbour ja Russell päätyvät
        kahdella eri tavalla vuoteen 1914.
        2520 years from B.C. 606, will end in A.D. 1914,
        or forty years from 1874
        Eli vuodesta 1874 alkoi 40 vuotta pitkä
        äärimmäisen vaikea aikakausi.
        a time of trouble as never was
        since there was a nation
        Tuon 40 vuoden aikana eli 1874-1914
        Jumalan valtakunta asetetaan,
        Juutalaiset palautetaan,
        ja tämän maailman valtakunnat
        tulevat Jumalan ja meidän Herramme
        Jeesuksen Kristuksen valtakunniksi.
        And during this forty years,
        the kingdom of God is to be set up,
        (but not in the flesh,
        "the natural first and afterwards the spiritual),"
        the Jews are to be restored,
        the Gentile kingdoms broken in pieces
        "like a potter's vessel,"
        and the kingdoms of this world become
        the kingdoms of our Lord and his Christ,
        and the judgment age introduced.
        Eli tuota 40 vuotta kestävää jaksoa (1784-1914)
        seuraa 1000 vuotta kestävä aikajakso.
        In the world to come, the first,
        or millennial age, is to be a 1000 years;
        and is introduced by the "time of trouble,"
        so often referred to in Scripture.
        Kirja selvitti vuoden 1874 lisäksi muun muassa sen,
        että Ilmestyskirjan 12 luvussa olevat 1260 päivää
        päättyivät vuonna 1798.
        ”Viimeiset päivät” alkoivat tuolloin.


      • kalamos kirjoitti:

        Kaksi vuotta uskossa olleen Millerin
        kehittelemä harha jäi näin henkiin,
        vaikka ei tapahtunut, niinkuin Miller oli todistanut,
        vaikka Jeesus ei tullutkaan takaisin.
        Adventismin juuret ovat siis puhtaasti
        väärässä ennustuksessa, jossa täyttymätön
        ennustus Jeesuksen paluusta maan päälle
        selitettiin siten, että tarkennettu päivämäärä
        oli sittenkin ihan oikea, mutta tapahtuma
        ihan muu kuin mitä odotettiin.

        Jeesuksen tulemus maan päälle oli siis nyt
        tapahtuva vuonna 1874, jota ilosanomaa
        Millerin harhan pohjalta syntynyt adventistien joukko
        nyt julisti. Yksi adventisti-saarnaaja oli nimeltään
        Jonas Wendell. Vuonna 1869
        Jonas Wendelliä oli kuuntelemassa
        nuori mies nimeltään Charles Taze Russell.
        Russell itse todistaa tuosta illasta,
        että se lujitti hänen horjuvan uskonsa
        Raamatun jumalalliseen henkeytykseen
        ja osoitti, että apostolien ja profeettain
        kirjoitukset ovat tarkkaan yhtäpitävät.

        Jeesus ei kuitenkaan tullut edes vuonna 1874.
        Adventtijulistaja Nelson Barbour
        ratkaisi asian taas vanhaan tyyliin.
        Vaikka mitään ei tapahtunut, niin
        kyllä tuokin vuosiluku 1874 oli ihan oikea,
        tapahtuma vaan oli taas jälleen kerran eri
        kuin oli profetoitu. Jeesus tuli kyllä takaisin
        maan päälle, mutta näkymättömästi.

        Russell tapasi Barbourin ja vakuuttui Barbourin
        hyperlaskelmien perusteella,
        että Jeesus todella tuli vuonna 1874.

        Barbour ja Russel julkaisivat 1877 kirjan
        Three Worlds,
        and the harvest of this World.
        Ja siinä he kirjoittavat :
        And that time has already commenced,
        the harvest, or end of the aion [age]
        began on the tenth day of the seventh month in 1874.
        And this "time of harvest,"
        measures three and a half years.
        Eli heidän mukaansa sadonkorjuun aika, aikakauden loppu,
        on jo käynnissä ja se on alkanut 10.7.1874.
        Ja tämä sadonkorjuun aika on pituudeltaan
        kolme ja puoli vuotta, ja päättyy siis vuonna 1878,
        jolloin koittaa pelastus/vapautus.
        deliverance ... the end of the "harvest," in 1878.
        Sitten Barbour ja Russell päätyvät
        kahdella eri tavalla vuoteen 1914.
        2520 years from B.C. 606, will end in A.D. 1914,
        or forty years from 1874
        Eli vuodesta 1874 alkoi 40 vuotta pitkä
        äärimmäisen vaikea aikakausi.
        a time of trouble as never was
        since there was a nation
        Tuon 40 vuoden aikana eli 1874-1914
        Jumalan valtakunta asetetaan,
        Juutalaiset palautetaan,
        ja tämän maailman valtakunnat
        tulevat Jumalan ja meidän Herramme
        Jeesuksen Kristuksen valtakunniksi.
        And during this forty years,
        the kingdom of God is to be set up,
        (but not in the flesh,
        "the natural first and afterwards the spiritual),"
        the Jews are to be restored,
        the Gentile kingdoms broken in pieces
        "like a potter's vessel,"
        and the kingdoms of this world become
        the kingdoms of our Lord and his Christ,
        and the judgment age introduced.
        Eli tuota 40 vuotta kestävää jaksoa (1784-1914)
        seuraa 1000 vuotta kestävä aikajakso.
        In the world to come, the first,
        or millennial age, is to be a 1000 years;
        and is introduced by the "time of trouble,"
        so often referred to in Scripture.
        Kirja selvitti vuoden 1874 lisäksi muun muassa sen,
        että Ilmestyskirjan 12 luvussa olevat 1260 päivää
        päättyivät vuonna 1798.
        ”Viimeiset päivät” alkoivat tuolloin.

        Barbour ja Russell alkoivat julkaista myös lehteä:
        Herald of the morning
        Mutta sitten heidän tiensä erosivat
        lunastusoppia koskevan kiistan takia.
        Ja Russell alkoi julkaista omaa lehteään
        Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence
        Oli syntynyt toinen liike adventistien rinnalle,
        joka julisti Millerin väärään ennustukseen
        perustuvaa harhaa Jeesuksen paluusta.
        Nyt myös nämä Russelilaiset opettivat, että
        Jeesus todella palasi maan päälle,
        toisin näkymättömästi vuonna 1874.
        Ja silloin alkoi myös Harmageddon,
        joka päättyy ennenkuin vuosi 1914 päättyy.
        Ennenkuin vuosi 1914 loppuu,
        Jeesus palaa takaisin maan päälle näkyvästi,
        ja perustaa valtakuntansa.
        Mutta syttyikin maailmansota.
        Enemmän ei voisi profeetta olla väärässä.

        Mutta Jehovan Todistajat odottivat
        ennustuksen toteutumista edelleen.
        Jeesus tulisi maan päälle vuonna 1915.
        Taas pettymys. Uudet laskelmat, ja odotettiin vuotta 1918.
        Sitten 1920 jne. Lopulta päädyttiin jälleen kerran ratkaisuun:
        Vuosi 1914 oli sittenkin oikea.
        Tapahtuma vain ihan muu kuin ennustettu.
        ____________

        Danielin saama näky sisälsi maininnan 2300 illasta ja aamusta,
        ja Miller tulkitsi sen merkitsevän Jeesuksen paluuta maan päälle,
        mikä synnytti adventismin ja kylkiäisenä jehovantodistajuuden,
        vaikka tuo 2300 iltaa ja aamua tosiasiassa tarkoitti sitä,
        mikä toteutui pilkun tarkasti
        kun neljännestä sarvesta puhjennut sarvi
        lopulta häpäisi Jerusalemin temppelin vihkimällä sen
        Zeuksen palvontapaikaksi irstaine uhrimenoineen.
        Ja aivan niinkuin Gabriel selityksensä loppuriveillä oli sanonut,
        tuo vähäpätöinen sarvi, joka oli kasvanut taivaita hipovaksi,
        muserrettiin ilman ihmiskättä, kun Jumala lähetti häneen
        sairauden ja hän kuoli Jumalan lähettämään sairauteen
        kovien tuskien keskellä matojen kihistessä hänen ruumiissaan.

        Eikä tuo historia unohdu. Se on tallennettu Makkabilaiskirjoihin,
        ja Israelilaiset viettävät yhä edelleen
        vuosittaista Hanukka-juhlaa sen kunniaksi,että
        Juudas Makkabilainen Kislevkuun 15 päivänä vuonna 165 eKr.
        voitti taistelun temppelin ryöstäjiä ja häpäisijöitä vastaan,
        jotka tasan 2300 päivää aikaisemmin 171 eKr. olivat panneet
        toimeen useita temppelin ryöstöjä Jerusalemin alueella.


      • höpönlöpön!
        kalamos kirjoitti:

        Barbour ja Russell alkoivat julkaista myös lehteä:
        Herald of the morning
        Mutta sitten heidän tiensä erosivat
        lunastusoppia koskevan kiistan takia.
        Ja Russell alkoi julkaista omaa lehteään
        Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence
        Oli syntynyt toinen liike adventistien rinnalle,
        joka julisti Millerin väärään ennustukseen
        perustuvaa harhaa Jeesuksen paluusta.
        Nyt myös nämä Russelilaiset opettivat, että
        Jeesus todella palasi maan päälle,
        toisin näkymättömästi vuonna 1874.
        Ja silloin alkoi myös Harmageddon,
        joka päättyy ennenkuin vuosi 1914 päättyy.
        Ennenkuin vuosi 1914 loppuu,
        Jeesus palaa takaisin maan päälle näkyvästi,
        ja perustaa valtakuntansa.
        Mutta syttyikin maailmansota.
        Enemmän ei voisi profeetta olla väärässä.

        Mutta Jehovan Todistajat odottivat
        ennustuksen toteutumista edelleen.
        Jeesus tulisi maan päälle vuonna 1915.
        Taas pettymys. Uudet laskelmat, ja odotettiin vuotta 1918.
        Sitten 1920 jne. Lopulta päädyttiin jälleen kerran ratkaisuun:
        Vuosi 1914 oli sittenkin oikea.
        Tapahtuma vain ihan muu kuin ennustettu.
        ____________

        Danielin saama näky sisälsi maininnan 2300 illasta ja aamusta,
        ja Miller tulkitsi sen merkitsevän Jeesuksen paluuta maan päälle,
        mikä synnytti adventismin ja kylkiäisenä jehovantodistajuuden,
        vaikka tuo 2300 iltaa ja aamua tosiasiassa tarkoitti sitä,
        mikä toteutui pilkun tarkasti
        kun neljännestä sarvesta puhjennut sarvi
        lopulta häpäisi Jerusalemin temppelin vihkimällä sen
        Zeuksen palvontapaikaksi irstaine uhrimenoineen.
        Ja aivan niinkuin Gabriel selityksensä loppuriveillä oli sanonut,
        tuo vähäpätöinen sarvi, joka oli kasvanut taivaita hipovaksi,
        muserrettiin ilman ihmiskättä, kun Jumala lähetti häneen
        sairauden ja hän kuoli Jumalan lähettämään sairauteen
        kovien tuskien keskellä matojen kihistessä hänen ruumiissaan.

        Eikä tuo historia unohdu. Se on tallennettu Makkabilaiskirjoihin,
        ja Israelilaiset viettävät yhä edelleen
        vuosittaista Hanukka-juhlaa sen kunniaksi,että
        Juudas Makkabilainen Kislevkuun 15 päivänä vuonna 165 eKr.
        voitti taistelun temppelin ryöstäjiä ja häpäisijöitä vastaan,
        jotka tasan 2300 päivää aikaisemmin 171 eKr. olivat panneet
        toimeen useita temppelin ryöstöjä Jerusalemin alueella.

        Danielin 2300 iltaa ja aamua ei löydä mitään vastinetta Makkabilaissodista. Sen myöntävät kaikki teorian kannattajat, paitsi sinä näköjään.


    • Tämä on totuus!

      Sekä jehovantodistajat että adventistit ovat kummatkin täysin hakoteilla.
      Ne molemmat lahkot kun ovat etsineet vain omaan korvasyyhynsä käyviä selityksiä.
      Adventistit ja jehovantodistajat pilkkaavat Jumalaa selityksillään.
      Adventistit ovat pakottaneet Jumalansa temppeliin v. 1844, vaikka temppelipalvelus tuli täysin tarpeettomaksi Jeesuksen ristinkuoleman yhteydessä. Adventistit eivät halua uskoa sitä, että Joka uskoo Jeesukseen, se pelastuu ja joka ei usko on jo tuomittu ristillä kadotukseen. Adventistit siis ehdoin tahdoin pilkkaavat Jumalaansa omilla sepustuksillaan.
      Jehovalaisilla on taas omat harhansa ja hekin pilkkaavat harhoillaan Jumalaansa.

      • Ymmärrä tämä

        "Synnin palkka on kuolema". Jokainen oppi joka kieltää tuon on harha-oppi. Jokainen oppi ja opettaja joka ei tunnusta, että synnin palkka on elämän lopullinen tuhoutuminen on väärässä. Sitten voimme keskustella lahkojen nimistä ja mistä vain - mutta tätä tosi asiaa ei kukaan oikea uskoinen voi (saa) kieltää tai sivuuttaa olan kohautuksella, niin tärkeä se on.


      • Room 6:23
        Ymmärrä tämä kirjoitti:

        "Synnin palkka on kuolema". Jokainen oppi joka kieltää tuon on harha-oppi. Jokainen oppi ja opettaja joka ei tunnusta, että synnin palkka on elämän lopullinen tuhoutuminen on väärässä. Sitten voimme keskustella lahkojen nimistä ja mistä vain - mutta tätä tosi asiaa ei kukaan oikea uskoinen voi (saa) kieltää tai sivuuttaa olan kohautuksella, niin tärkeä se on.

        Synnin palkka on kuolema,
        mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä
        Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme


      • TimoFlink

        Lainaan Raamattua.

        Hepr. 2:17 "Niinpä hänen (Jeesuksen) oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit."

        Hepr. 8:1-2 "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse."

        Hepr. 4:14-16 "Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä

        Raamatun mukaan Jeesus on taivaallinen ylipappi, johon tehtävään ristinkuolema hänet asettaa. Voisin laittaa monia muitakin tekstejä, mutta rehellinen ja avoin Raamatun tutkija vakuuttunee jo noista kolmesta.


      • 1234567...

        Tämä on totuus. . . Helluntailaiset ja jehovan todistajat ja monet muut suunnat opettavat viettävänsä 1000 vuotista rauhanvaltakuntaa maanpäällä, vaikka pyhät ovat taivaassa sen 1000 vuotta. Ilmestyskirjan sanomasta ei heillä ole hajuakaan ei myöskään mitä tulee petoon antikristukseen ja pedon merkkiin. On salaisen tempauksen oppi, siis rahtaamista taivaan ja maan välillä useampia kertoja.

        Jeesuksen tulolle on useat suuntaukset laittaneet vuosia ja päivämääriä nykyäänkin kun lukee esim. profetia palstaa. Luterilaiseen kirkkoon kuuluvat Kartanolaiset piiskasivat lapsia uskoon 1930 luvulla odottivat Jeesuksen tulemista. Vuosikymmeniä vapaat suunnat odottivat Jeesuksen tulemista vaikka jo ensi yönä.

        Mitä he unohtivat ? Kaikkien näiden täytyy ensin tapahtua ja sitten tulee loppu Ilm.
        Ennen Jeesuksen toista tulemista on kaikki viimeiset vitsaukset, sodat, vihat ja vainot.
        Viimeisin vaino ennen Jeesuksen toista tulemista tulee pedon ja pedon kumartajien taholta kun peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi Ilm.17:12-13.


      • Hei !

        Lyhyesti;

        - Jeesuksen uhrikuolema oli ainutkertainen ja ainoa kerta. Mitään vastaavaa ei ole ollut, eikä tule. Se piisaa oikeasta uhrista. Muuta ei tarvitakkaa.
        Mutta etkö ymmärrä sitä että Ylipapin työ jatkuu? Täällä ollaan viellä me ihmisparat.
        Katso Hebr 8:1-2 ja sitten luetn koko luvun ja sielläkin muistutetaan että se maallinen pyhäkkö oli tarkka kopio vasta siitä mikä oli tuleva, eli se oikea pyhäkkö.
        Logiikka on näin yksinkertainen perusjuoneltaan. En minä usko että yksikään "adventisti" on saanut Jeesuksen sinne pakotettua.

        yst.t. jari


      • Ajattele vähän

        Taivaallisessa temppelissä on pappi, Jeesus Kristus. Katso hebrealaiskirjeestä, niin löydät.

        Kun hän sieltä poistuu, tapahtumat alkavat toden teolla, sillä armon aika on silloin ohi. Pelastettujen luku on silloin täysi.

        Sinä pilkkaat Jeesusta, joka yhä temppelissään rukoilee sinunkin puolestasi. Hän on meidän ylimmäinen pappimme, joten mieti, mitä kirjoitat häntä vastaan.


    • oihdfgo

      BRAVO! Suuri urakka ansaitsee aina aplodit. Toivottavasti tästä on jotakin hyötyä.

    • Hei !

      Kiitos paljon ! Laitan tähän alle mitä kirjoitin ja mielenkiintoista katsoa mitä näihin muut sanovat. Jos jotakin uutta asiassa ilmenisi.

      Yst. t. jari laurila

      Näin kirjoitin;

      Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ?

      1800 luvun jälkipuoliskolla oli monia ryhmiä jotka korostivat Jeesuksen pikaista tuloa.
      Pimeä keskiaika oli sivuutettu ja adventtiajatus herätti intoa evankeliumiin. Raamatusta löytyi ”uutta” tietoa ja uusia asioita löydettiinkin. Kun joku löysi uutta tietoa syntyi ympärille ryhmä josta kasvoi kokonaisia protestanttisia kirkkoja ja maailmanlaajuisia hengellisiä liikkeitä.

      C.T. Russell joka kuului aluksi bresbyteeriseen kirkkoon siirtyi jo nuorena kongregationalistiseen seurakuntaan jossa ei ole piispallista eli episkopaalista järjestelmää mutta erosi siitä 1869. Vuonna 1870 Russell tutustui joihinkin varhaisadventisteihin jotka vakuuttivat Russelin Raamatun jumalallisesta inspiraatiosta. Vuonna 1879 Russell perusti oman lehtensä Zions Watch Tower, myöh.Watchtower, suom= Vartiotorni.

      Seitsemännen päivän adventisti Russell ei ole koskaan ollut. Jehovan todistajien käsitykset poikkeavat keskeisissä opinkohdissa 7päivän adventistien opetuksesta.

      1800 luvulla odotettiin Jeesusta. (Matt 24:36) Martti Luther ajatteli jo aiemmin olevansa viimeinen evankelista ja totuuden torvi ja näkevänsä Jeesuksen tulon. Niin ihmeellistä oli herääminen Kristuksen evankeliumin ympärille pimeän keskiajan jälkeen. Paavali rauhoitti Jeesusta odottavaa alkuseurakuntaa 2 Tess 2:1-4.

      Seitsemännen päivän adventistit eivät ole koskaan tehneet laskelmia Herran paluusta. Päinvastoin he oikaisivat Babtistisaarnaaja William Millerin virheelliset käsitykset että Jeesus tulisi 1843.
      W. Miller oli löytänyt merkittävän profetian jossa hän laski ajan oikein, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Uskonpuhdistaja hengellinen kirjailija ja hengellinen näkijä Ellen G White (1827-1015) selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. (Dan 8:13-27)

      Adventtikirkko perustettiin 1863 ja Adventtikirkossa oli muutamia ihmisiä jotka tulivat uskoon Millerin herätyssaarnojen auttamana. Suuri osa ei masentunut epäonnistuneista Jeesus-odotuksesta vaan entistä innokkaammin rukoilivat lisää ymmärrystä.

      ”Adventus” = latinaa, suom. ”Jeesuksen tulo.” Uuden liiton uskovan on pakko olla adventtiajatuksen hengessä ja -uskossa ollakseen uuden liiton kansalainen.
      Herran Jeesuksen Kristuksen paluu on mission alku ja juuri ja keskeisin asia.
      (Lähdeaineisto: Totuutta vai valhetta:Pastori Olavi Rouhe)


      Jari Laurila
      29.1.2013

    • Lyhyt historian oppitunti.

      Kun milleriläinen herätysliike kohtasi ns. suuren pettymyksen, liike jakautui viiteen haaraan. Seitsemännen päivän adventistit syntyvät aivan eri haarasta kuin se liike, joka sai vasta Russellin jälkeen nimen Jevohan todistajat. Kumpikaan liike ei ole eronnut toisistaan.

      Wendell ja Barbour eivät olleet seitsemännen päivän adventisteja. He olivat sunnuntaita viettäviä ensimmäisen päivän adventisteja.

      • Hupsista, siis "Jehovan todistajat" :)


      • TimoFlink kirjoitti:

        Hupsista, siis "Jehovan todistajat" :)

        Hei !

        Kiiros paljon keskustelusta. Olen tässä seuraavassa tehnyt joitakin muutoksia siihen mitä ensin kirjoitin:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11245484

        Pyydän lukemaan myös seuraavat että minun ajatukseni olisivat ymmärrettyjä.
        Minä en ole tuomarina, eikä minusta ole kukaan saanut vihamiestä uskon vuoksi. Olen elämässäni tutkinut luterilaisen, adventtiliikkeen, mormonikirkon ja jehovantodistajienkin opin, JT oppi 1970-1980 luvun varassa tosin ja joitakin käsityksiä on muuttunut. Oppi Jeesuksesta on saanut uutta pontta viime aikoina myönteiseen suuntaan.
        Minullakin julkaisu on pöydälläni: "Mitä Jumala vaatii meiltä?"
        Hyllykössäni on yksitoista metriä hengellistä kirjallisuutta johon mahtuu myös jehovantodistajien kirjoja ja kaksikin UM Raamattua, molemmat painokset.4

        Minulla on ystäviä ollut yksilötasolla moninista hengellisistä liikkeistä elämäni varrella, enkä ole tuomarina koskaan ollut.

        Pyydän lukemaan myös nämä jossa kerron hiukan opillisten erojen merkityksestä miten minä niitä ajattelen:

        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12

        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12

        ystävällisin siunaustoivotuksin
        Jari Laurila


      • TimoFlink kirjoitti:

        Hupsista, siis "Jehovan todistajat" :)

        Lisäys;

        Pidän täällä kirjoitustani Jt ja adv. liikkeen oppikysymyksestä.
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/17.6

        Pahoittelen että oli paljon tekstiä, mutta niissä ei ole mitään adv. liikkettä loukkaavaa ei pidä sellaisia ajatella, enkä loukkaa muitakaan piirejä.

        Ymmärrän jos kirjoitin niin paljon ettei aikanne riitä lukemiseen tarkoin.
        Pikalukea aina voi ja opiskelleilla ihmisillä sellainen taito yleensä on.

        yst. .t. jari


    • Minultakin pieni historiaan liittyvä kommentti.

      Veli Kalamos on ihan kunnioitettavan perusteellisesti tutustunut adventismin vaiheisiin.

      Ensimmäinen kommenttini koskee sitä väitettä, että Millerin aikalaskelma perustuu Danielin 8:14 profetiaan. Näin seitsemännen päivän adventistit yleensä uskovat. Jos kuitenkin lukee Millerin kirjan "Evidence from Scripture and History of the Second Coming of Christ about the Year A.D. 1843" huomaa, että Millerillä oli 15 todistetta Jeesuksen tulolle noin vuonna 1843 ja että hän ei korosta Danielin kirjan profetiaa muita todisteita tärkeämpänä. Tuon kirjan tai milleriläisten lehtien julkaisemien artikkelien perusteella Millerille tärkeintä olivat joko laskelmat 6000 vuodesta tai nk. Mooseksen seitsemän vuoden profetia (2520 kirjaimellista vuotta).

      Nämä 15 todistetta olivat:
      1. Mooseksen profetia (7 vuotta, 3M 26)
      2. Seitsemäs vuosi eli sapattivuosi profetiana (5M 15)
      3. Gog ja Magog 7 vuoden profetia (Jer 34, Hes 34)
      Miller myös todisteli edellämainittuja Dan 4 tekstillä, josta on tullut Jehovan Todistajien tärkein profetiatulkinta.
      4. 6000 vuotta luomisesta
      5. Riemuvuosi (3M 25)
      6. Kolmannen päivän profetia (Hoos 6)
      7. Dan 8.14
      8. Dan 12.6,7
      9. Dan 12.11-13
      10. Kolmannen päivän profetia (Lk 13)
      11. Ilm 9.5,15
      12, 13, 14 Ilm 11.3; 12.6,14; 13.5
      15. Ilm 13.18

      Muille adventisteille kuin seitsemännen päivän adventisteille edellä kuvattu on enemmän tai vähemmän itsestäänselvyys. Seitsemännen päivän adventistit (asiaa tutkineetkaan) eivät yleensä edes tiedä, että Miller opetti myös jotakin muuta Danielin lukua 8.

      Toinen kommenttini on se, että toisin kuin veli Kalamos on ymmärtänyt, William Miller ei kannattanut Samuel Snown lokakuun 22 päivään 1844 keskittynyttä aikalaskelmaa, hän vastusti sitä samoin kuin Joshua Himes, joka oli herätysliikkeen organisaattori. Vaikka hän kirjoitti yhden kirjeen, jossa hän ilmaisee uskovansa, että Jeesus tulee viikon, parin sisällä takaisin, kirjeen ajoitus ei ole lokakuun 22 päivän kannatus eikä sellaista Milleriltä löydy. Päivän vastustusta kylläkin.

      Miller itse halusi pysyä summittaisessa ajassa (noin vuonna 1843) koska hän oli sitä mieltä, että päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan eikä sitä saanut yrittää laskea. Vuodesta ei puhuttu mitään eikä varsinkaan, jos sen edelle tulee sana "noin." Hän kuitenkin itse v. 1842 lankesi spekuloimaan sillä, että Jeesuksen tulo tapahuisi juutalaisen eikä meidän gregoriaanisen kalenterivuotemme mukaan ja mopo karkasi käsistä. Vaikka Miller kuinka sanoi, että tässä puhutaan summittaisesta vuodesta, ei tarkasta ajasta innokkaimmat kannattajat jo kinasivat siitä, pitikö juutalainen vuosi laskea yleisen juutalaisen tavan mukaan maaliskuulle vaiko karaite juutalaisten mukaan huhtikuulle.

      Timo jo mainitsi adventtiherätyksen jakautumisen. Se, mitä hän ei kertonut on, että ainakin Barbour ja Paton (mahdollisesti myös Wendell) kuuluivat kaikkein oudoimpaan milleriläisryhmään. Kun valtaosa herätyksessä mukanaolleista seurasi Milleriä ja Himesia kannattaen yksinkertaista protestanttista uskonkäsitystä ja uskoa Jeesuksen tulon läheisyyteen, Barbour ja Paton ryhtyivät laskemaan uusia Jeesuksen tulon aikoja. Ensimmäinen keskiyön huuto oli heidän mukaansa v. 1844 ja toinen vuonna 1860 (joka ei juuri kannattajia saanut) he olivat uudelleenlaskeneen millerin 15 todistetta ja opettivat kolmatta ja lopullista keskiyön huutoa (=ylkä tulee) vuonna 1873/4. Näiden kahelien matkaan Russel lähti ja alkoi auttaa heitä heidän lehtensä tekemisessä. Seuraus oli se, että Jehovan todistajien profetiatulkintojen runko oli 1920 -luvun lopulle melko tarkalleen sama kuin kymmenkunta Millerin 15 todisteesta. Danielin 8.14 ei heille oikein sopinut, koska sen aikaa oli vaikeampi laskea uudelleen ja taas uudelleen ja ehkä myös siksi, että se ja siihen liittyvät profetiat oli sapattia pitävien adventistien ainoa (hmmm) tai ainakin tärkein profeetallinen perintö millerismistä.

      Toisin sanoen kaheleimmat opetukset Milleriltä menivät Jehovan todistajille ja niistä sunnuntaita ja sapattia pitävät adventistit liki tyystin luopuivat.

      Vaikka adventisteilla ja Jehovan Todistajilla on tämänverran yhteistä juurta, täytyy vielä lisätä, että erot ovat yhtäläisyyksiä suuremmat. Adventistit samaistuvat prostetantismin periaatteisiin yksin uskosta, yksin armosta Jeesuksen tähden. He hyväksyvät kolminaisuuden. Näin adventistit tuntevat veljeyttä kristittyihin toisissa vapaissa suunnissa tai herätysliikkeissä toimiviin kristittyihin, eivät Jehovan todistajiin.

      Kai

      • Kiitos veli Kai viestistäsi.

        Et tainnut huomata, että avauksessani
        tai siis avaukseni kolmannessa osiossa kirjoitin:
        "Miller ei silti antanut periksi laskelmistaan,
        joiden mukaan Danielin kirjan 2300 iltaa ja aamua
        päättyivät keväällä 1843."

        Eli se, mitä kirjoitin Samuel Snowsta jne
        ei ollut sellaista, minkä Miller olisi halunnut allekirjoittaa.
        Mutta ilman Millerin virheellistä opetusta ei olisi alkanut se,
        mikä johti adventismin ja myös jehovantodistajuuden syntyyn.

        Olen myös samaa mieltä kanssasi veli Kai siitä,
        mitä kirjoitit "yksin uskosta, yksin armosta".
        Tälläkin foorumilla adventistit on sijoitettu osastolle "kristinusko".

        Mutta kun veli Jari halusi keskustelua aiheesta,
        niin halusin sen, mitä olen aiheesta itse löytänyt, siihen mukaan tuoda.
        Ja kun jehovatodistajuuspalstalla,
        johon veli Jari oli aloituksensa tehnyt,
        jokainen vastaukseni poistettiin,
        niin toin nyt sitten vastaukseni Jarille tälle palstalle.


      • Hei !

        Kiiros paljon keskustelusta. Olen tässä seuraavassa tehnyt joitakin muutoksia siihen mitä ensin kirjoitin. Olen lainannut kirjoittajien tietoja;
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11245484

        Pyydän lukemaan myös seuraavat että minun ajatukseni olisivat ymmärrettyjä.
        Minä en ole tuomarina, eikä minusta ole kukaan saanut vihamiestä uskon vuoksi. Olen elämässäni tutkinut luterilaisen, adventtiliikkeen, mormonikirkon ja jehovantodistajienkin opin, JT oppi 1970-1980 luvun varassa tosin ja joitakin käsityksiä on muuttunut. Oppi Jeesuksesta on saanut uutta pontta viime aikoina myönteiseen suuntaan.
        Minullakin julkaisu on pöydälläni: "Mitä Jumala vaatii meiltä?"
        Hyllykössäni on yksitoista metriä hengellistä kirjallisuutta johon mahtuu myös jehovantodistajien kirjoja ja kaksikin UM Raamattua, molemmat painokset.4

        Minulla on ystäviä ollut yksilötasolla moninista hengellisistä liikkeistä elämäni varrella, enkä ole tuomarina koskaan ollut.

        Pyydän lukemaan myös nämä jossa kerron hiukan opillisten erojen merkityksestä miten minä niitä ajattelen:

        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12

        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12

        ystävällisin siunaustoivotuksin
        Jari Laurila


      • Lisäystä;

        Pidän täällä kirjoitustani Jt ja adv. liikkeen oppikysymyksestä.
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/17.6

        Pahoittelen että oli paljon tekstiä, mutta niissä ei ole mitään adv. liikkettä loukkaavaa ei pidä sellaisia ajatella, enkä loukkaa muitakaan piirejä´!

        Ymmärrän jos kirjoitin niin paljon ettei aikanne riitä lukemiseen tarkoin.
        Pikalukea aina voi ja opiskelleilla ihmisillä sellainen taito yleensä on.

        yst. .t. jari


      • kalamos kirjoitti:

        Kiitos veli Kai viestistäsi.

        Et tainnut huomata, että avauksessani
        tai siis avaukseni kolmannessa osiossa kirjoitin:
        "Miller ei silti antanut periksi laskelmistaan,
        joiden mukaan Danielin kirjan 2300 iltaa ja aamua
        päättyivät keväällä 1843."

        Eli se, mitä kirjoitin Samuel Snowsta jne
        ei ollut sellaista, minkä Miller olisi halunnut allekirjoittaa.
        Mutta ilman Millerin virheellistä opetusta ei olisi alkanut se,
        mikä johti adventismin ja myös jehovantodistajuuden syntyyn.

        Olen myös samaa mieltä kanssasi veli Kai siitä,
        mitä kirjoitit "yksin uskosta, yksin armosta".
        Tälläkin foorumilla adventistit on sijoitettu osastolle "kristinusko".

        Mutta kun veli Jari halusi keskustelua aiheesta,
        niin halusin sen, mitä olen aiheesta itse löytänyt, siihen mukaan tuoda.
        Ja kun jehovatodistajuuspalstalla,
        johon veli Jari oli aloituksensa tehnyt,
        jokainen vastaukseni poistettiin,
        niin toin nyt sitten vastaukseni Jarille tälle palstalle.

        Kalamos. . . .Mikä pyhäkkö ? Millerille ei selvinnyt samalla tavalla kuin Ellen G. Whitelle, että kysymys ei ollut 1844 maailman lopusta, vaan pyhäköstä, joka asetettaisiin jälleen oikeuteensa.

        Dan.8:14 kertoo 2300 iltaa ja aamua, sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.
        Daniel kertoo myöskin Jeesuksen aikaisesta pyhäköstä, jota rakennettiin 7 vuosiviikkoa, josta Jeesus sanoi: Hajoittakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen uudelleen kolmessa päivässä. Näillä sanoilla Jeesus tarkoitti oman ruumiinsa temppeliä, joka tulisi Herran ehtoollisen kautta pyhittämään seurakunnat pyhine palveluksineen missä tai kaksi tai kolme kokoontuu yhdessä Hänen nimessään.

        Dan.8:14 ennustus aamuista ja illoista kuuluu 70 vuosiviikon rakenteisiin, jossa sanotaan: 70 vuosiviikkoa on säädetty kansallesi Israelille, silloin synti sinetillä lukitaan ja pahan teot sovitetaan ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan.
        Kaikki nämä sovitettiin viimeiseen vuosiviikkoon mennessä ristillä, jolloin temppelin esirippu repesi ja pyhäkkö palvelus uhreineen päättyi, sillä Jeesus oli se oikea ja ainoa Jumalan uhrikaritsa, joka ottaa pois maailman synnin.

        Moosekselle näytettiin kuva taivaallisesta pyhäköstä ja Jumalan ohjeiden mukaisesti Mooses rakensi vertauskuvallisen pyhäkön ja temppelin maanpäälle Jumalan antamien ohjeiden mukaan, joka todistaa, että Danielin 8:14 ennustus saattaa koskeakin taivaallista pyhäkköä, jonne Jeesus on mennyt rukoilemaan aina meidän puolestamme, temppeliin jonka on rakentanut Jumala, eikä ihminen.

        Ellen G. Whiten näkemys taivaallisesta pyhäköstä, ei ole tuulesta temmattu ja Millerinkin ennustukset on syytä pitää mielessä, sillä maa ei tule koskaan olemaan pyhäkkö, eikä kolmatta temppeliäkään tulla rakentamaan maan päälle, ja jos yritetään on se antikristuksen temppeli ja pyhäkkö.


      • ylifariseus_1 kirjoitti:

        Kalamos. . . .Mikä pyhäkkö ? Millerille ei selvinnyt samalla tavalla kuin Ellen G. Whitelle, että kysymys ei ollut 1844 maailman lopusta, vaan pyhäköstä, joka asetettaisiin jälleen oikeuteensa.

        Dan.8:14 kertoo 2300 iltaa ja aamua, sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.
        Daniel kertoo myöskin Jeesuksen aikaisesta pyhäköstä, jota rakennettiin 7 vuosiviikkoa, josta Jeesus sanoi: Hajoittakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen uudelleen kolmessa päivässä. Näillä sanoilla Jeesus tarkoitti oman ruumiinsa temppeliä, joka tulisi Herran ehtoollisen kautta pyhittämään seurakunnat pyhine palveluksineen missä tai kaksi tai kolme kokoontuu yhdessä Hänen nimessään.

        Dan.8:14 ennustus aamuista ja illoista kuuluu 70 vuosiviikon rakenteisiin, jossa sanotaan: 70 vuosiviikkoa on säädetty kansallesi Israelille, silloin synti sinetillä lukitaan ja pahan teot sovitetaan ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan.
        Kaikki nämä sovitettiin viimeiseen vuosiviikkoon mennessä ristillä, jolloin temppelin esirippu repesi ja pyhäkkö palvelus uhreineen päättyi, sillä Jeesus oli se oikea ja ainoa Jumalan uhrikaritsa, joka ottaa pois maailman synnin.

        Moosekselle näytettiin kuva taivaallisesta pyhäköstä ja Jumalan ohjeiden mukaisesti Mooses rakensi vertauskuvallisen pyhäkön ja temppelin maanpäälle Jumalan antamien ohjeiden mukaan, joka todistaa, että Danielin 8:14 ennustus saattaa koskeakin taivaallista pyhäkköä, jonne Jeesus on mennyt rukoilemaan aina meidän puolestamme, temppeliin jonka on rakentanut Jumala, eikä ihminen.

        Ellen G. Whiten näkemys taivaallisesta pyhäköstä, ei ole tuulesta temmattu ja Millerinkin ennustukset on syytä pitää mielessä, sillä maa ei tule koskaan olemaan pyhäkkö, eikä kolmatta temppeliäkään tulla rakentamaan maan päälle, ja jos yritetään on se antikristuksen temppeli ja pyhäkkö.

        > Mikä pyhäkkö ? <

        Jerusalemin temppeli.

        Neljännestä sarvesta puhjennut sarvi
        oli häpäissyt sen 2300 päivää aikaisemmin
        muun muassa vihkimällä sen
        Zeuksen palvontapaikaksi irstaine uhrimenoineen.


      • pyh!
        kalamos kirjoitti:

        > Mikä pyhäkkö ? <

        Jerusalemin temppeli.

        Neljännestä sarvesta puhjennut sarvi
        oli häpäissyt sen 2300 päivää aikaisemmin
        muun muassa vihkimällä sen
        Zeuksen palvontapaikaksi irstaine uhrimenoineen.

        Dan. 8 EI KUVAA makkabilaissotia.


      • zzz.
        pyh! kirjoitti:

        Dan. 8 EI KUVAA makkabilaissotia.

        pyh! Vastauksesi oikea !


      • kalamos kirjoitti:

        Kiitos veli Kai viestistäsi.

        Et tainnut huomata, että avauksessani
        tai siis avaukseni kolmannessa osiossa kirjoitin:
        "Miller ei silti antanut periksi laskelmistaan,
        joiden mukaan Danielin kirjan 2300 iltaa ja aamua
        päättyivät keväällä 1843."

        Eli se, mitä kirjoitin Samuel Snowsta jne
        ei ollut sellaista, minkä Miller olisi halunnut allekirjoittaa.
        Mutta ilman Millerin virheellistä opetusta ei olisi alkanut se,
        mikä johti adventismin ja myös jehovantodistajuuden syntyyn.

        Olen myös samaa mieltä kanssasi veli Kai siitä,
        mitä kirjoitit "yksin uskosta, yksin armosta".
        Tälläkin foorumilla adventistit on sijoitettu osastolle "kristinusko".

        Mutta kun veli Jari halusi keskustelua aiheesta,
        niin halusin sen, mitä olen aiheesta itse löytänyt, siihen mukaan tuoda.
        Ja kun jehovatodistajuuspalstalla,
        johon veli Jari oli aloituksensa tehnyt,
        jokainen vastaukseni poistettiin,
        niin toin nyt sitten vastaukseni Jarille tälle palstalle.

        Kalamokselle kiitos korjauksesta. Taisin lukea tekstin huolimattomasti... tai muuten vain vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. :)

        Se, mikä olisi hyvä nähdä, jotta ymmärtäisi Millerin toiminnan on sen ajan tilanne. Historiassa vaikuttaneet ihmiset, hyvätkin, on helppo tuomita, jos heidän toimintaansa mitataan tämän päivän perspektiivistä. Minulla on useita luetteloita, joissa on yhteensä satoihin nouseva määrä englantilaisia ja amerikkalaisia teologeja ja pappeja, jotka laskivat Jeesuksen tulon aikaa.

        Isaac Newton oli jo aikanaan tehnyt suosituksi Raamatun aikalaskelmat. Newton kehitti Joseph Mede nimisen Cambridgen Christ Collegen professorin ajatuksia profetioiden synkronoinnista ja uskoi, että Raamattuun on kätketty jonkinlainen täydellinen matemaattisesti laskettavissa ole profeetallinen malli historiasta. Newtonin ja Meden kirjat olivat liian raskaita, mutta tämä malli tuli suosituksi ja liki ainoaksi protestanttiseksi tulkintamalliksi, kun piispa Thomas Newton, John Gill ja Stanley Faber (kaikki brittejä) kirjoittivat aiheeseen liittyvät kirjansa. Niistä otettiin painos toisensa jälkeen molemmilla mantereilla ja kirjaimellisesti tuhannet pastorit käyttivät näitä laskelmia saarnoissaan ja sadat kirjoittivat niistä omia versioitaan.

        Humphrey Noyes, joka ei ollut Millerin kannattaja, kirjoitti kuvaten hienosti tuota aikaa: "Tuhatvuotiskauden odotettiin olevan käsillä. Innostus valtasi minutkin. Sydämeni oli lujasti kiinni tuhatvuotiskauden läheisyydessä, ja päätin elää tai kuolla tässä toivossa... Odotus oli ajan herätysten avainsana... Milleriläiset ovat sittemmin saaneet osakseen määrättömästi pilkkaa, mutta pitäisi muistaa, että kaikki ne, jotka olivat uskonsa suhteen tosissaan, jotka olivat palavia ja uskoivat herätykseen, odottivat Jeesuksen paluuta yhtä hartaasti ja lähes yhtä fanaattisesti kuin Miller."

        Millerin onni (tai epäonni) oli siinä, että hänen laskemansa aika 1843 oli aikaisempi kuin useimpien muiden. Minulla on luetteloidut tiedot kymmenistä, ehkä sadoista tällaisista aikalaskelmista ja ylivoimaisesti suosituin odotuksen vuosi oli 1866.

        Jälkeenpäin on tietenkin helppo arvostella sitä, että joku laskelma oli väärä ja vaikkapa väittää, että Daniel 8.14 täyttyi kokonaisuudessaan makkabilaisaikana. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Jeesus tulkitsi Danielia toisin (Mt 24.15 rinnakkaistekstit) ja sanoo nimenomaan sen, mitä sopii pieneen sarveen (Dan 8.9 - 13; 11.16 - 45) olevan vielä tulevaisuudessa. Olisin kovin varovainen, jos joutuisin esittämään tulkintaa, joka pitää Jeesuksen Danielia koskevaa opetusta vääränä.


        Siunausta toivottelen!

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Kalamokselle kiitos korjauksesta. Taisin lukea tekstin huolimattomasti... tai muuten vain vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. :)

        Se, mikä olisi hyvä nähdä, jotta ymmärtäisi Millerin toiminnan on sen ajan tilanne. Historiassa vaikuttaneet ihmiset, hyvätkin, on helppo tuomita, jos heidän toimintaansa mitataan tämän päivän perspektiivistä. Minulla on useita luetteloita, joissa on yhteensä satoihin nouseva määrä englantilaisia ja amerikkalaisia teologeja ja pappeja, jotka laskivat Jeesuksen tulon aikaa.

        Isaac Newton oli jo aikanaan tehnyt suosituksi Raamatun aikalaskelmat. Newton kehitti Joseph Mede nimisen Cambridgen Christ Collegen professorin ajatuksia profetioiden synkronoinnista ja uskoi, että Raamattuun on kätketty jonkinlainen täydellinen matemaattisesti laskettavissa ole profeetallinen malli historiasta. Newtonin ja Meden kirjat olivat liian raskaita, mutta tämä malli tuli suosituksi ja liki ainoaksi protestanttiseksi tulkintamalliksi, kun piispa Thomas Newton, John Gill ja Stanley Faber (kaikki brittejä) kirjoittivat aiheeseen liittyvät kirjansa. Niistä otettiin painos toisensa jälkeen molemmilla mantereilla ja kirjaimellisesti tuhannet pastorit käyttivät näitä laskelmia saarnoissaan ja sadat kirjoittivat niistä omia versioitaan.

        Humphrey Noyes, joka ei ollut Millerin kannattaja, kirjoitti kuvaten hienosti tuota aikaa: "Tuhatvuotiskauden odotettiin olevan käsillä. Innostus valtasi minutkin. Sydämeni oli lujasti kiinni tuhatvuotiskauden läheisyydessä, ja päätin elää tai kuolla tässä toivossa... Odotus oli ajan herätysten avainsana... Milleriläiset ovat sittemmin saaneet osakseen määrättömästi pilkkaa, mutta pitäisi muistaa, että kaikki ne, jotka olivat uskonsa suhteen tosissaan, jotka olivat palavia ja uskoivat herätykseen, odottivat Jeesuksen paluuta yhtä hartaasti ja lähes yhtä fanaattisesti kuin Miller."

        Millerin onni (tai epäonni) oli siinä, että hänen laskemansa aika 1843 oli aikaisempi kuin useimpien muiden. Minulla on luetteloidut tiedot kymmenistä, ehkä sadoista tällaisista aikalaskelmista ja ylivoimaisesti suosituin odotuksen vuosi oli 1866.

        Jälkeenpäin on tietenkin helppo arvostella sitä, että joku laskelma oli väärä ja vaikkapa väittää, että Daniel 8.14 täyttyi kokonaisuudessaan makkabilaisaikana. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Jeesus tulkitsi Danielia toisin (Mt 24.15 rinnakkaistekstit) ja sanoo nimenomaan sen, mitä sopii pieneen sarveen (Dan 8.9 - 13; 11.16 - 45) olevan vielä tulevaisuudessa. Olisin kovin varovainen, jos joutuisin esittämään tulkintaa, joka pitää Jeesuksen Danielia koskevaa opetusta vääränä.


        Siunausta toivottelen!

        Kai

        Kiitos viestistä ja siunauksen toivotuksesta!

        Aika vähän, jos enää ollenkaan löydän viestistäsi tekstiä,
        joka liittyy suoraan avaukseni aiheeseen:
        "Onko jehovantodistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset vaiheet".
        Ilmeisesti tästä asiasta ei voida olla montaa mieltä.

        Annoit ymmärtää, että kirjoitan vaikeaselkoisesti.
        Jos ja kun näin sitten varmaan on, niin
        todettakoon nyt varmuuden vuoksi,
        että en suinkaan ole kirjoittanut mitään sellaista, etteikö tuo
        Danielin kirjan 8. lukuun tallennettu näky
        - vaikka onkin toteutunut pilkun tarkasti alusta loppuun saakka
        päätyen siihen, kun tuo Vanhan testamentin antikristus
        ihmiskäden koskematta murskattiin -
        enää odottaisi toteutumistaan.

        Tuo kerta Vanhan Testamentin aikakauden lopulla
        olisi voinut jäädä viimeiseksi toteutumiseksi,
        jos tuon aikakauden päättyessä ja Uuden alkaessa
        Todellisen Valkeuden tullessa maailmaan,
        Hänen omansa olisivat ottaneet Hänet vastaan.
        Mutta näin ei käynyt.
        Ja niin Jeesus itkee Jerusalemin kohtaloa, joka sitten toteutui 70 j.Kr.

        Ja valitettavasti tuokaan ahdistus ei saanut Israelia
        kääntymään ja uskomaan Jeesukseen.
        Ja niin tuli väliin uusi armotalouskausi,
        jota nyt on eletty 2000 vuotta.
        Ja Israelin kello on ollut pysähdyksissä.
        Mutta se tulee taas käynnistymään,
        ja mikä asiassa on murheellista,
        se tulee käynnistymään juuri viimeisen eli 70. vuosiviikon alkaessa.
        Siis samalla käynnistyy antikristillinen vihan aika.
        Ja mitä sitten tapahtuu, sen me tiedämme siitä,
        mitä Jeesus paljasti Johannekselle sen jälkeen,
        kun oli sinetöitynyt se, että Israel ei vielä tuon
        silloisen ahdistuksen aikana, josta Johanneskin oli osallinen,
        kääntyisi ja vastaanottaisi Jeesusta.

        Siunausta sinulle ja kaikille veljille ja sisarille Kristuksessa
        t. kalamos


      • pyh!
        kalamos kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja siunauksen toivotuksesta!

        Aika vähän, jos enää ollenkaan löydän viestistäsi tekstiä,
        joka liittyy suoraan avaukseni aiheeseen:
        "Onko jehovantodistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset vaiheet".
        Ilmeisesti tästä asiasta ei voida olla montaa mieltä.

        Annoit ymmärtää, että kirjoitan vaikeaselkoisesti.
        Jos ja kun näin sitten varmaan on, niin
        todettakoon nyt varmuuden vuoksi,
        että en suinkaan ole kirjoittanut mitään sellaista, etteikö tuo
        Danielin kirjan 8. lukuun tallennettu näky
        - vaikka onkin toteutunut pilkun tarkasti alusta loppuun saakka
        päätyen siihen, kun tuo Vanhan testamentin antikristus
        ihmiskäden koskematta murskattiin -
        enää odottaisi toteutumistaan.

        Tuo kerta Vanhan Testamentin aikakauden lopulla
        olisi voinut jäädä viimeiseksi toteutumiseksi,
        jos tuon aikakauden päättyessä ja Uuden alkaessa
        Todellisen Valkeuden tullessa maailmaan,
        Hänen omansa olisivat ottaneet Hänet vastaan.
        Mutta näin ei käynyt.
        Ja niin Jeesus itkee Jerusalemin kohtaloa, joka sitten toteutui 70 j.Kr.

        Ja valitettavasti tuokaan ahdistus ei saanut Israelia
        kääntymään ja uskomaan Jeesukseen.
        Ja niin tuli väliin uusi armotalouskausi,
        jota nyt on eletty 2000 vuotta.
        Ja Israelin kello on ollut pysähdyksissä.
        Mutta se tulee taas käynnistymään,
        ja mikä asiassa on murheellista,
        se tulee käynnistymään juuri viimeisen eli 70. vuosiviikon alkaessa.
        Siis samalla käynnistyy antikristillinen vihan aika.
        Ja mitä sitten tapahtuu, sen me tiedämme siitä,
        mitä Jeesus paljasti Johannekselle sen jälkeen,
        kun oli sinetöitynyt se, että Israel ei vielä tuon
        silloisen ahdistuksen aikana, josta Johanneskin oli osallinen,
        kääntyisi ja vastaanottaisi Jeesusta.

        Siunausta sinulle ja kaikille veljille ja sisarille Kristuksessa
        t. kalamos

        Antiokhus Epifanes EI OLE Danielin kirjan ennustusten täyttymys. Ihan sama mitä jankkaat.


      • pyh!
        kalamos kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja siunauksen toivotuksesta!

        Aika vähän, jos enää ollenkaan löydän viestistäsi tekstiä,
        joka liittyy suoraan avaukseni aiheeseen:
        "Onko jehovantodistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset vaiheet".
        Ilmeisesti tästä asiasta ei voida olla montaa mieltä.

        Annoit ymmärtää, että kirjoitan vaikeaselkoisesti.
        Jos ja kun näin sitten varmaan on, niin
        todettakoon nyt varmuuden vuoksi,
        että en suinkaan ole kirjoittanut mitään sellaista, etteikö tuo
        Danielin kirjan 8. lukuun tallennettu näky
        - vaikka onkin toteutunut pilkun tarkasti alusta loppuun saakka
        päätyen siihen, kun tuo Vanhan testamentin antikristus
        ihmiskäden koskematta murskattiin -
        enää odottaisi toteutumistaan.

        Tuo kerta Vanhan Testamentin aikakauden lopulla
        olisi voinut jäädä viimeiseksi toteutumiseksi,
        jos tuon aikakauden päättyessä ja Uuden alkaessa
        Todellisen Valkeuden tullessa maailmaan,
        Hänen omansa olisivat ottaneet Hänet vastaan.
        Mutta näin ei käynyt.
        Ja niin Jeesus itkee Jerusalemin kohtaloa, joka sitten toteutui 70 j.Kr.

        Ja valitettavasti tuokaan ahdistus ei saanut Israelia
        kääntymään ja uskomaan Jeesukseen.
        Ja niin tuli väliin uusi armotalouskausi,
        jota nyt on eletty 2000 vuotta.
        Ja Israelin kello on ollut pysähdyksissä.
        Mutta se tulee taas käynnistymään,
        ja mikä asiassa on murheellista,
        se tulee käynnistymään juuri viimeisen eli 70. vuosiviikon alkaessa.
        Siis samalla käynnistyy antikristillinen vihan aika.
        Ja mitä sitten tapahtuu, sen me tiedämme siitä,
        mitä Jeesus paljasti Johannekselle sen jälkeen,
        kun oli sinetöitynyt se, että Israel ei vielä tuon
        silloisen ahdistuksen aikana, josta Johanneskin oli osallinen,
        kääntyisi ja vastaanottaisi Jeesusta.

        Siunausta sinulle ja kaikille veljille ja sisarille Kristuksessa
        t. kalamos

        Olet täysin väärässä tuossa pysäytetyssä kellossakin. Se on vain dispensationalismina tunnettua HARHAA.


      • kalamos kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja siunauksen toivotuksesta!

        Aika vähän, jos enää ollenkaan löydän viestistäsi tekstiä,
        joka liittyy suoraan avaukseni aiheeseen:
        "Onko jehovantodistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset vaiheet".
        Ilmeisesti tästä asiasta ei voida olla montaa mieltä.

        Annoit ymmärtää, että kirjoitan vaikeaselkoisesti.
        Jos ja kun näin sitten varmaan on, niin
        todettakoon nyt varmuuden vuoksi,
        että en suinkaan ole kirjoittanut mitään sellaista, etteikö tuo
        Danielin kirjan 8. lukuun tallennettu näky
        - vaikka onkin toteutunut pilkun tarkasti alusta loppuun saakka
        päätyen siihen, kun tuo Vanhan testamentin antikristus
        ihmiskäden koskematta murskattiin -
        enää odottaisi toteutumistaan.

        Tuo kerta Vanhan Testamentin aikakauden lopulla
        olisi voinut jäädä viimeiseksi toteutumiseksi,
        jos tuon aikakauden päättyessä ja Uuden alkaessa
        Todellisen Valkeuden tullessa maailmaan,
        Hänen omansa olisivat ottaneet Hänet vastaan.
        Mutta näin ei käynyt.
        Ja niin Jeesus itkee Jerusalemin kohtaloa, joka sitten toteutui 70 j.Kr.

        Ja valitettavasti tuokaan ahdistus ei saanut Israelia
        kääntymään ja uskomaan Jeesukseen.
        Ja niin tuli väliin uusi armotalouskausi,
        jota nyt on eletty 2000 vuotta.
        Ja Israelin kello on ollut pysähdyksissä.
        Mutta se tulee taas käynnistymään,
        ja mikä asiassa on murheellista,
        se tulee käynnistymään juuri viimeisen eli 70. vuosiviikon alkaessa.
        Siis samalla käynnistyy antikristillinen vihan aika.
        Ja mitä sitten tapahtuu, sen me tiedämme siitä,
        mitä Jeesus paljasti Johannekselle sen jälkeen,
        kun oli sinetöitynyt se, että Israel ei vielä tuon
        silloisen ahdistuksen aikana, josta Johanneskin oli osallinen,
        kääntyisi ja vastaanottaisi Jeesusta.

        Siunausta sinulle ja kaikille veljille ja sisarille Kristuksessa
        t. kalamos

        Kalamos ei ymmärrä lukemaansa, sillä 69 vuosiviikon jälkeen seurasi seitsemäskymmenes vuosiviikko, ja sen ajan päättyessä Israelin kansalle säädetty 70 vuosiviikkoa tuli täyteen, ja evankeliumia alettiin saarnata pakanoille.
        Viimeiseen vuosiviikkoon kuului Jeesuksen kaste Jordanilla vuonna 27 jKr. ja Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen v.31 jKr. Ja viimeinen puolivuosiviikkoa ahtaina aikoina päättyi Stefanuksen kivittämiseen v.34 jKr, ja 70 vuosiviikkoa tuli täyteen Israelin kansalle samalla kun evankeliumia alettiin julistamaan apostolien toimesta.

        Alkuluku vuosiviikkoihin alkaa vuodesta 457 eKr. jos vuosilukumme pitää paikkansa ja Jeesuksen syntymästä on kulunut 2013 vuotta, näinollen Jeesus kastettiin v.27 jKr. ja ristiinnaulittiin vuonna 31 jKr. .Seitsemäskymmenes vuosiviikko päättyi vuonna 34 jKr. johon Israelin kansalle säädetty aika loppui ja alkoi evankeliumin aika, josta on kulunut yli 2000 vuotta, eikä sitä voi mitenkään samaistaa antikristuksen viimeiseen vainoon, joka kestää vain yhden hetken, eikä seitsemää vuotta.

        Raamattu ei tunne 7 vuotista vaivanaikaa. Ilm.17:12. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat vallan niinkuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi pedon kanssa.
        Tämä kaikki tulee kuulumaan edessä olevaan aikaamme .

        Säkkipukuisten todistajien ajan olemme jo ohittaneet keskiajan vainoissa, jotka kestivät 1260 vuotta, josta Lutherikin vaivoin pelastui. Edessä on toinen vaino, sillä marttyyrit alttarin alta huutavat kostoa Jumalalta menneestä vainon ajasta Ilm.6:9-11. Marttyyrit huutavat: Kuinka kauaksi sinä Pyhä Jumala jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka ovat ovat tappaneet meitä alusta asti.
        Tätä tulevaa aikaa kohti me olemme matkalla ja valintamme ratkaisee, olemmeko pedon vaiko Jumalan puolella.

        Ellen G. Whiten kirja "Suuri Taistelu" kertoo kirkkohistorian synkimmät ja valoisammat vaiheet.


      • ylifariseus_1 kirjoitti:

        Kalamos ei ymmärrä lukemaansa, sillä 69 vuosiviikon jälkeen seurasi seitsemäskymmenes vuosiviikko, ja sen ajan päättyessä Israelin kansalle säädetty 70 vuosiviikkoa tuli täyteen, ja evankeliumia alettiin saarnata pakanoille.
        Viimeiseen vuosiviikkoon kuului Jeesuksen kaste Jordanilla vuonna 27 jKr. ja Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen v.31 jKr. Ja viimeinen puolivuosiviikkoa ahtaina aikoina päättyi Stefanuksen kivittämiseen v.34 jKr, ja 70 vuosiviikkoa tuli täyteen Israelin kansalle samalla kun evankeliumia alettiin julistamaan apostolien toimesta.

        Alkuluku vuosiviikkoihin alkaa vuodesta 457 eKr. jos vuosilukumme pitää paikkansa ja Jeesuksen syntymästä on kulunut 2013 vuotta, näinollen Jeesus kastettiin v.27 jKr. ja ristiinnaulittiin vuonna 31 jKr. .Seitsemäskymmenes vuosiviikko päättyi vuonna 34 jKr. johon Israelin kansalle säädetty aika loppui ja alkoi evankeliumin aika, josta on kulunut yli 2000 vuotta, eikä sitä voi mitenkään samaistaa antikristuksen viimeiseen vainoon, joka kestää vain yhden hetken, eikä seitsemää vuotta.

        Raamattu ei tunne 7 vuotista vaivanaikaa. Ilm.17:12. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat vallan niinkuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi pedon kanssa.
        Tämä kaikki tulee kuulumaan edessä olevaan aikaamme .

        Säkkipukuisten todistajien ajan olemme jo ohittaneet keskiajan vainoissa, jotka kestivät 1260 vuotta, josta Lutherikin vaivoin pelastui. Edessä on toinen vaino, sillä marttyyrit alttarin alta huutavat kostoa Jumalalta menneestä vainon ajasta Ilm.6:9-11. Marttyyrit huutavat: Kuinka kauaksi sinä Pyhä Jumala jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka ovat ovat tappaneet meitä alusta asti.
        Tätä tulevaa aikaa kohti me olemme matkalla ja valintamme ratkaisee, olemmeko pedon vaiko Jumalan puolella.

        Ellen G. Whiten kirja "Suuri Taistelu" kertoo kirkkohistorian synkimmät ja valoisammat vaiheet.

        > kalamos ei ymmärrä <

        No joka tapauksessa vastasin sinulle ihan omalla avauksella,
        kun emme enää tässä ketjussa ole avauksen aiheessa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11252061


    • Amen13

      Alussa oli 1800-luvulla....1970-luvun jälkeen Adventtikirkko teki uskonnollisen porton kanssa liiton ja osti kolminaisuudella Ekumeniaan pääsyn TV:een ja radioon...jehovan todistajat pysyivät uskollisina Jumalalleen Jehovalle ja Pojalle Kristukselle...

      • pyH!

        Kirjoitat soopaa.


    • Hei !

      Kiiros paljon keskustelusta. Olen tässä seuraavassa tehnyt joitakin muutoksia siihen mitä ensin kirjoitin:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11245484

      Pyydän lukemaan myös seuraavat että minun ajatukseni olisivat ymmärrettyjä.
      Minä en ole tuomarina, eikä minusta ole kukaan saanut vihamiestä uskon vuoksi. Olen elämässäni tutkinut luterilaisen, adventtiliikkeen, mormonikirkon ja jehovantodistajienkin opin, JT oppi 1970-1980 luvun varassa tosin ja joitakin käsityksiä on muuttunut. Oppi Jeesuksesta on saanut uutta pontta viime aikoina myönteiseen suuntaan.
      Minullakin julkaisu on pöydälläni: "Mitä Jumala vaatii meiltä?"
      Hyllykössäni on yksitoista metriä hengellistä kirjallisuutta johon mahtuu myös jehovantodistajien kirjoja ja kaksikin UM Raamattua, molemmat painokset.4

      Minulla on ystäviä ollut yksilötasolla moninista hengellisistä liikkeistä elämäni varrella, enkä ole tuomarina koskaan ollut.

      Pyydän lukemaan myös nämä jossa kerron hiukan opillisten erojen merkityksestä miten minä niitä ajattelen:

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12


      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12

      ystävällisin siunaustoivotuksin
      Jari Laurila

    • Lunastajamme elää

      Aloittajalle sanoisin senverran, että kaikilla jotka uskovat Jeesukseen Lunastajanaan on ainakin yhteinen päämäärä, iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, vaikka ei lähdökohdat natsaisikaan.

      • Aamen!

        Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta
        ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
        hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen (Kol 1:13-14).


    • vieras evankeliumi

      Russell alkoi saarnata 1870-luvulla uutta vierasta evankeliumia. Voidakseen julistaa tätä toista evankeliumia hän joutui antautumaan kokonaan uudelle tielle, sillä hänhän ei edustanut Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

      Russell ratkaisi ongelman antautumalla tutkimaan Raamattua väärällä tavalla, joka kuitenkin näennäisesti oli Raamatunmukaista.

      Hän etsi kaikki raamatunkohdat, jotka näyttivät olevan vastakkaisia niille totuuksille, joista kristinusko pitää kiinni, mutta ei kaihtanut sivuuttaa muuta Jumalan sanaa.

      Saadakseen tämän "toisen evankeliumin" eli Vartiotornin evankeliumin näyttämään evankeliumilta,siis hyvältä uutiselta, Russell pani käyntiin kaikkialle suuntautuvan hyökkäyksen kristinuskoa ja niitä oppeja vastaan, jotka "kerta kaikkiaan on pyhille annettu".

      Hylkäämällä sen, mitä Kristus opetti, ja käyttämällä mielikuvitustaan rakentaakseen "uuden evankeliumin" hän on asettanut itsensä ja seuraajansa samaan asemaan kuin ne, joista Juudas kirjoitta kirjeessään, jakeessa 8:" Yhtäkkiä nämä uneksijat saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta, herjaavat kirkkauden henkiolentoja."

      Raamattu lausuu kirouksen niille, jotka julistavat vääristeltyä Kristuksen evankeliumia. (Gal.1:6-9). Eikä kukaan joka todella tuntee sekä Raamatun että Vartiotornin julistuksen, voi väittää, että Jehovan todistajat saarnaavat Kristuksen evankeliumia. Kun Kristuksen evankeliumin julistaminen tuo mukanaan siunauksen, sisältyy tähän vääristeltyyn evankeliumiin vaara joutua kirouksen alaiseksi.

      Niistä jotka ottavat vastaan Kristuksen evankeliumin tulee Jumalan lapsia. Jehovan todistajista, jotka ovat hyväksyneet tämän "uuden evankeliumin", tulee ovellekolkuttelijoita, raskaan ja työlään kodeissakäyntijärjestelmän orjia.

      Tämä Vartiotornin evankeliumi on todella ahdistavaa. Jokainen Jehovan todistaja, joka tuntee Raamattua, tietää, että se evankeliumi, jota Vartiotorni julistaa, ei ole evankeliumia Kristuksesta, vaikka he saarnaavatkin Hänen valtakuntaansa (Room.8). Kristuksen evankeliumi lupaa uuden syntymän Hengessä sekä ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Jehovan todistajajalta on riistetty suurin siunaus, minkä Kristuksen evankeliumi voi lahjoittaa, taivaaseen pääsyn toivo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe