Adventtiliikkeen ja jehovantodistajien yhteiset syntyvaiheet?

Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ?


1800 luvun jälkipuoliskolla oli monia ryhmiä jotka korostivat Jeesuksen pikaista tuloa.

Pimeä keskiaika oli sivuutettu ja adventtiajatus herätti intoa evankeliumiin. Raamatusta löytyi ”uutta” tietoa ja uusia asioita löydettiinkin. Kun joku löysi uutta tietoa syntyi ympärille ryhmä josta kasvoi kokonaisia protestanttisia kirkkoja maailmanlaajuisiksi hengellisiksi liikkeiksi.

C.T. Russell joka kuului aluksi bresbyteeriseen kirkkoon siirtyi jo nuorena kongregationalistiseen seurakuntaan jossa ei ollut piispallista eli episkopaalista järjestelmää mutta erosi siitä 1869. Vuonna 1870 Russell tutustui joihinkin varhaisadventisteihin jotka vakuuttivat Russelin Raamatun jumalallisesta inspiraatiosta.
Vuonna 1879 Russell perusti oman lehtensä Zions Watch Tower, myöh.Watchtower, suom= Vartiotorni.
Seitsemännen päivän adventisti Russell ei ole koskaan ollut. Jehovan todistajien käsitykset poikkeavat keskeisissä opinkohdissa 7päivän adventistien opetuksesta.
Seitsemännen päivän adventistit eivät ole koskaan tehneet laskelmia Herran paluusta. Päinvastoin he oikaisivat Babtistisaarnaaja William Millerin virheelliset käsitykset että Jeesus tulisi 1843.
(Lähde: Totuutta vai valhetta:Pastori Olavi Rouhe)

Millerillä oli 15 todistetta Jeesuksen tulolle noin vuonna 1843 ja että hän ei korosta Danielin kirjan profetiaa muita todisteita tärkeämpänä. Miller löysi raamatusta 15 todistetta että Jeesuksen tulolle.
Babtisti Millerin laskelma Jeesuksen II adventille perustui profetiaan Dan 8:14, mutta Millerille oli tärkeimpiä laskelmat 6000 vuoden aikajaksosta luomisesta ja nk. ”Mooseksen 7 vuoden profetia” joka olisi 2520 vuotta? Nämä 15 Millerin ”todistetta” olivat:
1.) Mooseksen profetia (7 vuotta, 3M 26), 2.) Seitsemäs vuosi eli sapattivuosi profetiana (5M 15), 3.) Gog ja, Magog 7 vuoden profetia (Jer 34, Hes 34), Miller myös todisteli edellä mainittuja Dan 4 tekstillä, josta on tullut Jehovan Todistajien tärkein profetiatulkinta, 4.) 6000 vuotta luomisesta, 5.) Riemuvuosi (3M 25), 6.) Kolmannen päivän profetia (Hoos 6), 7.) Dan 8.14, 8.) Dan 12.6,7, 9.) Dan 12.11-13, 10.) Kolmannen päivän profetia (Lk 13), 11.) Ilm 9.5,15, 12, 13, 14 Ilm 11.3; 12.6,14; 13.5, 15. Ilm 13.18.
Seitsemännen päivän adventistit eivät yleensä edes tiedä, että Miller opetti myös jotakin muuta Danielin lukua kahdeksan. William Miller ei kannattanut Samuel Snown lokakuun 22 päivään 1844 keskittynyttä aikalaskelmaa. Miller vastusti sitä samoin kuin Joshua Himes, joka oli herätysliikkeen organisaattori. Vaikka hän kirjoitti yhden kirjeen, jossa hän ilmaisee uskovansa, että Jeesus tulee viikon, parin sisällä takaisin, kirjeen ajoitus ei ole lokakuun 22 päivän kannatus eikä sellaista Milleriltä löydy. Päivän 22.10.1844 vastustusta kylläkin Milleriltä löytyy. Miller itse halusi pysyä summittaisessa ajassa (noin vuonna 1843) koska hän oli sitä mieltä, että päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan eikä sitä saanut yrittää laskea. Miller kuitenkin itse v. 1842 lankesi spekuloimaan sillä, että Jeesuksen tulo tapahtuisi juutalaisen eikä meidän gregoriaanisen kalenterivuotemme mukaan. Vaikka Miller kuinka sanoi, että tässä puhutaan summittaisesta vuodesta, ei tarkasta ajasta innokkaimmat kannattajat jo kinasivat siitä, pitikö juutalainen vuosi laskea yleisen juutalaisen tavan mukaan maaliskuulle vai juutalaisten mukaan huhtikuulle. Barbour ja Paton (mahdollisesti myös Wendell) kuuluivat ”oudoimpaan” milleriläisryhmään. Kun valtaosa herätyksessä mukana olleista seurasi Milleriä ja Himesia kannattaen yksinkertaista protestanttista uskonkäsitystä ja uskoa Jeesuksen tulon läheisyyteen, Barbour ja Paton ryhtyivät laskemaan uusia Jeesuksen tulon aikoja. Ensimmäinen keskiyön huuto oli heidän mukaansa v. 1844 ja toinen vuonna 1860 (joka ei juuri kannattajia saanut) he olivat uudelleen laskeneen Millerin 15 todistetta ja opettivat kolmatta ja lopullista keskiyön huutoa (=ylkä tulee) vuonna 1873/4. Näiden matkaan lähti myös Russel ja alkoi auttaa heitä heidän lehtensä tekemisessä. Seuraus oli se, että nykyisten Jehovan todistajien profetiatulkintojen runko oli 1920 -luvun lopulle melko tarkalleen sama kuin kymmenkunta Millerin 15 todisteesta. Danielin 8.14 ei heille oikein sopinut, koska sen aikaa oli vaikeampi laskea uudelleen ja taas uudelleen ja ehkä myös siksi, että se ja siihen liittyvät profetiat oli sapattia pitävien adventistien ainoa tai ainakin tärkein profeetallinen perintö millerismistä.
(Lähde:Arasola Kai.Suomi24foorumi:4.2.2013)

Jatkuu alla heti......................................

1

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa edelliseen..................................



      W. Miller oli löytänyt merkittävän profetian jossa hän laski ajan oikeinkin, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Uskonpuhdistaja hengellinen kirjailija ja hengellinen näkijä Ellen G White (1827-1015) selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. (Dan 8:13-27)

      1800 luvulla odotettiin Jeesusta. (Matt 24:36) Martti Luther 350 vuotta aikaisemmin ajatteli olevansa viimeinen evankelista ja totuuden torvi ja näkevänsä Jeesuksen tulon. Niin ihmeellistä oli herääminen Kristuksen evankeliumin ympärille pimeän keskiajan jälkeen. Paavali rauhoitti Jeesusta odottavaa alkuseurakuntaa; 2 Tess 2:1-4.

      Babtistisaarnaaja William Millerin "ensimmäisen päivän milleriläinen herätysliike" jakaantui viiteen eri ryhmään jotka kaikki erkanivat toisistaan.

      Seitsemännen päivän Adventtikirkko perustettiin 1863. Adventtikirkossa osa niitä jotka tulivat uskoon Millerin herätyssaarnojen auttamana. Osa ei masentunut epäonnistuneista Jeesus-odotuksista vaan entistä innokkaammin rukoilivat lisää ymmärrystä ja vahvistuivat uskossaan.
      Seitsemännen päivän adventtiliike ei koskaan laskeskellut Jeesuksen paluun päivämäärää. (Matt 24:36)

      Seitsemännen päivän adventtiliikkeen missio on vanhurskautus yksin uskosta, yksin armosta Jeesuksen Kristuksen ansion ja uhrin tähden. (Ef 2:8-9.) Adventtiliike tunnustaa kolmiyhteisen jumaluuden. (Kol 2:9, Apt 17:29)

      ”Adventus” on latinaa, tarkoittaa suomennettuna ”Jeesuksen tuloa.”
      (Joh 1:7)

      Uuden liiton uskovan on pakko olla adventtiajatuksen hengessä ja -uskossa ollakseen uuden liiton kansalainen.
      (Hebr 8:8-13, 10:16-17, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27)

      "Olettehan te selvästi Kristuksen kirje jonka kirjoittamisen Hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluhin vaan ihmissydämiin." (2 Kor 3:3)

      Herran Jeesuksen Kristuksen paluu on mission alku ja juuri ja keskeisin viimeisien aikojen asia.



      Jari Laurila
      5.2.2013

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3067
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2343
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      1996
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1519
    Aihe