Ostin viime syksynä raymarine a70d plotterin, siinä sisään ladatut kartat, eri hintaan lisäosaa saatavilla jota en ole vielä ostanut.. Aijemmin minulla oli plotteri jossa oli Max c-map kartat, ne olivat mielestäni hyvät.
Kysymys on teille joilla kokemusta maxin ja Navioniksin kartoista, kummat on selkeämmät ja mitä eroja niillä on.
Olen tässä kahden vaiheilla ostanko plotterin mihin tuo max kartat sopii vai kartat a70d:hen. Ongelmanani Raymarinen leveys en huomannut mitata tilaa johon tuo tulee asentaa, jos lisäkartat vähintään samaaluokkaa kun Max kartat voisin irroittaa kaikki mittarit ja rakentaa uuden konsoolin eli muuttaa järjestystä siten saisin sen mahtumaan. En pääse lähtemään venemessuille ja paikallisesta veneliikkeessä ei vertailu mahdollisuutta eikä oikeen tietoakaan.
Plottereista ja kartoista mielipiteitä.
15
733
Vastaukset
- että näin,
tässäpä eroa, silver on siis esiladattu matsku
http://www.navionics.com/en/news/new-navionics-silver-upgrade-path- silverilläkin pärjää
Jos Reiskan plotteriin valmiiksi esiladattuun silver-kartastoon haluaa laittaa sinistä väriä vaikkapa 5 m ja sitä matalampien syvyyksien merkiksi, sen voi näppäillä asetuksista. Silver-kartastollakin pärjää varsinkin merkittyjen väylien alueella.
Jos haluaa yksityiskohtaisemmat karttamerkinnät saaristokäyttöön, pitää ostaa Navionic Gold-karttakortti. Gold-kortit eivät sisälly plotterin hintaan. Minusta c-mapin vastaavat ovat jokseenkin saman näköisiä, ymmärtääkseni aivan samat karttatiedot . - näin on
silverilläkin pärjää kirjoitti:
Jos Reiskan plotteriin valmiiksi esiladattuun silver-kartastoon haluaa laittaa sinistä väriä vaikkapa 5 m ja sitä matalampien syvyyksien merkiksi, sen voi näppäillä asetuksista. Silver-kartastollakin pärjää varsinkin merkittyjen väylien alueella.
Jos haluaa yksityiskohtaisemmat karttamerkinnät saaristokäyttöön, pitää ostaa Navionic Gold-karttakortti. Gold-kortit eivät sisälly plotterin hintaan. Minusta c-mapin vastaavat ovat jokseenkin saman näköisiä, ymmärtääkseni aivan samat karttatiedot ."Jos Reiskan plotteriin valmiiksi esiladattuun silver-kartastoon haluaa laittaa sinistä väriä vaikkapa 5 m ja sitä matalampien syvyyksien merkiksi, sen voi näppäillä asetuksista". Joo voi näppäillä asetuksia mutta, sinistä väriä ei tule kuin kolmeenmetriin asti, muu on sitten valkoista. jossakin useamman vuoden vanhoissa on voinut olla tai sitten ei.
Oma mielipiteeni on, että c mapin kartat pesee navionicsin mennen tullen selkeydessä. Aineisto on sama, mutta toteutustapa toimii cmapilla paremmin. Kannattaa käydä mesuilla katsomassa ja vertaamassa, itse laitan meidän ständillä samankokoisia koneita eri kartoila riviin, niin voi pällistellä sitten eroja.
Uusi 4d kartta sisältää vielä kaiken lisäksi alkuperäisen liikenneviraston rasterimateriaalin, jonka voi halutessa kytkeä päälle tai pois. Raymarineen ei kyllä noita cmappeja saa, mutta goldin ostokin parantaa kyllä kartan luettavuutta.- sama-aineisto
Onko aineisto sama? Nämähän eivät ole ostaneet Trafin digitoituja karttoja, vaan ovat paperikartalta digitoineet itse (varmaankin jossain intiassa).
Taitaa olla Uusi Loisto melkein ainoa joka käyttää "virallista" aineistoa. - pena46
sama-aineisto kirjoitti:
Onko aineisto sama? Nämähän eivät ole ostaneet Trafin digitoituja karttoja, vaan ovat paperikartalta digitoineet itse (varmaankin jossain intiassa).
Taitaa olla Uusi Loisto melkein ainoa joka käyttää "virallista" aineistoa.Elmeri käyttää myös virallisia karttoja. Kannattaa valita virallisia aineistoja käyttävä toimittaja kartoilleen.
- Rati riti rallaa.
"Oma mielipiteeni on, että c mapin kartat pesee navionicsin mennen tullen selkeydessä"
Pitää ottaa aika ja lähteä venemessuilla vertailemaan, jokseenkin itse samaa mieltä, että c-mapin kartat selkeämmät. Ainankin tuossa navionicsin esiladatuissa esim linija viivat yhtä viivaa eli väylä viiva ja linija viivan helposti sekoittaa kun näyttö on pieni myös. Jos se on noin tuossa Gold versiossakin, valitsen ehdottomasti c-mapin.
Kai se myös on paljolti minkälaiseen on tottunut, eikä erot varmasti isot ole. kylläkin toisen iso on toisen pieni.
Kyllä ne käyttää Liikenneviraston virallista aineistoa lähdeaineistonaan, eli paperikarttaa, joka skannataan ja digitoidaan, yleisimmin intiassa. Liikenneviraston painettu merikartta kun on virallinen aineisto.
Miksi skannaavat, kun valmiiksi digitoitunakin saisi? On vaan halvempaa.- sama-aineisto
Niin, eli tekevät itse digitaalisen aineiston. Aineistolla tarkoitan nimenomaan kortilla olevaa aineistoa, joka ei ole sama c-map ja Navionics:lla, eikä siten myöskään Liikenneviraston "virrallisen" digitaalisen aineiston kanssa.
Se ei tee lopputuloksesta "virallista" että on alunperin skannattu viralliselta merikartalta.
- ei ymmärrä...
Ueimmat keskustelijat kai pysyttelevät Itämeren alueella, mutta varmaankin seilaavat kesäisin Suomen aluevesiä kauemmaksi. Siksi ihmettelen, miksi plotterikeskustelu siirtyy Liikennevirastoon tai "virallisiin" kartta-aineistoihin. Mikä merkitys sillä on matkapurjehtijalle?
Saaristoissa väylien ulkopuolella löytyy aina sellaisia kiviä, joita ei ole merkitty karttoihin.Väyliä seilatessa ei ole ongelmia oli kartta-aineisto mikä tahansa. - Motari vaan
Kävin Marineassa v 2008 katsomassa plotterit, ja ostin sitten 7" Cmap maxin kartoilla varustetun mallin. Ihan ok.
- Goldkartta
Itselläni on kolmatta vuotta käytössä saaristomerellä samanalainen Raymarinen a70 plotteri. Ostin siihen heti alusta lähtien tuon Gold-kortin, koska olin tutustunut sisäänrakennettuun silver-karttaan. Kyllä se varmaan pelaa sellaisessa vesistössä, jossa vain saaret pitää merkitä.
Jos olet käyttänyt tuota sisäänrakennettua karttaa, niin sitä ei kannata verrata gold-karttaan. Itse en tuolla sisäänrakennettulla kyllä uskaltaisi purjeveneellä liikkua saaristossa. Gold ongelma on toisinaan liiankin tarkat tiedot, jotka taas joudutaan plotterissa suodattamaan pois. Ei siis ongelmaton ole Gold-versiokaan, mutta on se aivan käyttökelpoinen.- Tampio
Toimiiko silver ja gold samanaikaisesti ja portaattomasti vai pitääkö vaihtaa itse karttaa?
- Homma tökkii.
Päätin lähteä messuille huomenna vertailemaan plottereita ja karttoja. Hyviä kommentteja on sadellut paljon. Toden näköisesti sieltä jää käteen uusi plotteri tai Navionic Gold-karttakortti.
- Homma tökkii.
Homma tökkii. kirjoitti:
Päätin lähteä messuille huomenna vertailemaan plottereita ja karttoja. Hyviä kommentteja on sadellut paljon. Toden näköisesti sieltä jää käteen uusi plotteri tai Navionic Gold-karttakortti.
Navionic Gold-karttakortti jäi käteen. Hassua kuitenkin on että, se näkyy raymarinen eri plottereissa eri tavoin esim. tässä minun plotterissa vesijohdot mustana katkoviivana ja linja merkit suoraa viivaa niin kuin väylä jatkuisi.
Luulin aluksi että, Navionic kartat ovat surkeat vaan se onkin niin että, osa raymaren plottereista on niin surkeita, ettei osaa näyttää tietoa niin kuin sen kuuluisi vaikka ostaisi Navionic Gold-karttakortin.
Jopa raymarin maahantuoja asian tunnusti. Kai tuolla pärjää pitää, olla vain tarkempi oudoilla vesillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406