Korkealta laulaminen

i ei onnistu

Olisko laulunopeja tällä foorumilla. Minulla on ongelma. Pääsen laulaessa emlkoisen korkealle ja ihan kauniilta kuulostaakin, mutta ongelmana on i-äänne. Kaikki muut vokaalita kuulostavat hyviltä, mutta tuo i on aivan kamala. Mitä pitäisi tehdä?

5

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jabaduu

Mikä siinä i:ssä on sitten vikana? Aika huono sanoa kun ei kuule eikä edes mitään tarkempaa kuvailua. Osaatko itse paikallistaa tai kuvailla millä tavalla se on kamala? Esim. Tukossa, lukossa, nasaali,särisevä, takainen, kireä, huokoinen,kumea,jännittynyt..?

Voisko olla vaikkapa niin, että i-vokaalisi on poikittaissuuntainen/horisontaalinen (pituus/solakka/vertikaalisen suunnan sijaan) eli levität vähän liikaa suuta ja näin se on kurkussa. Tämä on aika yleinen juttu klassisessa laulussa / iskelmässä. En tiedä missä jamassa juuri sinun yksilölliset vokaalit ovat, mutta yleensä y,ö,u,o ja miksei myös a ovat helpommin saatavissa vertikaaliseen linjaan. Voit sitten näistä paremmin solakoista vokaaleista ottaa mallia ja lisätä sitä i:hin vaikkapa ottamalla yhden sävelen. Laulat yhdellä sävelellä oooooooiiiiiiiiiiiiioooooooooooiiiiiiiiiiii. Yrität olla levittämättä sitä iitä liikaa. Tee siirtymä o:sta i:hin mahd.hieno varaisilla liikkeillä ilman levittämistä. Huomioi kielen liikkuminen. Älä tee mitään ylimääräistä. Kokeile välillä ajatuksella että "niinkuin sanoisit puheäänellä i". Ja yritätä samaa helppoutta saada laulettuun iihin. Tai sitten voit kokeilla saada solakkuutta iihin sekoittamalla siihen hieman y -vokaalia. Sellainen i:n ja y:n yhdistelmä. Jos onnistut saamaan i:tä paremmaksi yhden sävelen harjoituksella, pohdi miltä se tuntui. Sitten aina kun laulat kappaleessa i:n niin yrität saada sen saman fiiliksen siihen joka kerta. Voit kokeilla laulaa myöhemmin iitä, jollain kolmisointu harjoituksella. Vaikka c-e-g-e-c. Tai okaavilla, kvintillä, ihan mitä vaan.

Tää nyt oli heitto. En yhtään tiedä mikä se ongelman juuri on, niin paha sanoa.

• joopa jooooo

Kieli jännittyy.

Tai sitten se on ihan normaalin kuuloinen, kapeampi vokaalihan tuo kuin a tai o.

• Sinkeri

"i" on vokaalina sellainen, että sitä on vaikea laulaa todella korkealta. Kokeilepa kääntää sitä e:hen päin.

• khhjj

ota ii enempi ylös kitalakeen ja aloita se vaikka R:llä...rriiiiiiiiiiii

• i ei onnistu

Kiitos kaikista vastauksista. Olin jo unohtanut, että kyselin tätä täällä. No ei hätiä mitiä. tällä välin olinkin harjoitellut tuota siirtymistä nyt saamieni ohjeiden mukaan. eli lauluooin oota ja uuta ja siirryin I:hin siten, että yritin olla liikuttamatta yhtikäs mitään tuolla suussa ja kyllä se taitaa parhaiten mennä tuon e-vokaalin kanssa eli kuvittelen laulavani e-vokaalia (siis kaikki on siinä asennossa suussa ja kurkussa) ja kuitenkin suusta tuleepi se i-äänne. Se mun i-vokaali oli tai välillä edelleenkin kuin karmeasti soiva viulunkieli ja olen äänittänyt lauluani ja kuunnellut näitä vokaaleja. Siis siinä I.ssä tuntui, että kaikki ovat kurkussa kireällä. En oikein osaa selittää. Tuo viimeisn neuvo on myös hyvä eli kokeilen vielä sitä, että aloitan r-konsonantilla. Onneksi se on alkanut jo sujumaan, mutta välillä tulee vielä niin kireästi.
      Kiitos teille vastanneille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      116
      5383
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      436
      1691
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      200
      1203
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1163
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1139
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1053
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      951
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      941
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      896
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      846
    Aihe