Olen ostamassa elämäni ensimmäistä autoa ja kaipaisin autoja tuntevilta ihmisiltä tietoa ja apua muutamiin kysymyksiin.
Budjettini on noin 15 000 - 18 000 €. Olen ajatellut joka Audi A3, BMW 316 compactia tai MB A 140. Bemarilla olen ajanut Audista ja Mersusta ei ole kokemusta. Kaikissa on varmaan omat hyvät puolensa ja vikansa, mutta onko jotain erityistä joka pitäisi ottaa huomioon näissä malleissa? Miten tuo MB A 140, riittääkö moottorissa tehoa ja vääntöä? Vähän pieneltä se kyllä tuntuu.
Entä sitten auton kilometrit? Miten niihin pitäisi suhtautua? Onko 80 tkm näissä autoissa paljon? tuolla budjetilla saa auton jolla on ajettu noin 45 - 90 tkm. Mersu on edullisin.
Olisiko jossain auton ostajan opasta, josta voisi lukea vakuutus ja huoltoasioista? Paljonko auton huoltoon pitää varata vuosittain rahaa? Entä paljonko talvirenkaat yleensä maksavat?
Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Neuvoja ensiauton ostoon
14
2904
Vastaukset
- lassae
Oli vuokra-autona minulla kerran.
Plussat uskomattoman alhainen bensan kulutus
5l 100km en vieläkään ymmärrä miten voi viedä niin vähän.
3 hengen kuormalla pääsi ihan hyvin ohi ei valittamista.
korkealta näki hyvin ja auto kohtuu hiljainen.
miinukset, ahdas tavaratila ja kurveihin ei tehnyt mieli ajaa kovaa.
Jotenkin paketti-auton tuntu.- newbie
Isoissa mersuissahan 200000km on lähemmäs sisäänajoa. Entä tuon 140:n mylly? Tipahtaako pikkuautojen kastiin, jossa 200000km alkaa olla merkki vaihdon tarpeesta?
- ei kokemusta
newbie kirjoitti:
Isoissa mersuissahan 200000km on lähemmäs sisäänajoa. Entä tuon 140:n mylly? Tipahtaako pikkuautojen kastiin, jossa 200000km alkaa olla merkki vaihdon tarpeesta?
mutta 1.3 Corollalla ajelin 370 000 kilometria ja kone oli vieläkin tikissään. Valitettavasti vaan pellit ruostuivat ympäriltä pois.
- Avustaja
Vaihtoehdoistasi Audi ja BMW ovat melko samankaltaisia. MB erottuu joukosta ja itse en sitä valitsisi noiden vaihtoehtojen joukosta. Jos autossasi on tehoa yli 100 hv, sillä tulee hyvin toimeen. A140 82 hv riittää kaupungissa, mutta maantiellä ajamisesta tulee hieman raskasta tehon puutteen vuoksi.
Tietoa autoista ym. saat esim. tuulilasin, iltasanomien, Parkers ym. nettisivuilta.
Nykyautoissa 80 tkm ei ole paljon. Ilman suurempia remontteja auto kun auto kulkee sen 250-300 tkm, KUN KÄYTTÄÄ JA HUOLTAA SITÄ HYVIN. Suurin vaikutus kilometreillä on auton haluttavuuteen ja siten jälleenmyyntiarvoon.
Huolto maksaa vuodessa (20000 km) 200-500 €, vakuutukset ilman bonuksia em. autoihin 1000 € ylöspäin. Talvirenkaat 400 €. Auton kustannuksista suurin on kuitenkin arvon alentuminen polttoainekulujen lisäksi.- Huoltaja
Mitäköhän se hyvin huoltaminen oikein tarkoittaa?
Takuun umpeuduttua autoa ei juuri kannata merkkihuoltoon viedä, siellä saa lähinnä valohoitoa, jolla ei auton todellisen kestävyyden kanssa ole mitään tekemistä.
Riittää kun vaihdatat öljyt ja suodattimet valmistajan suosituksen mukaan, esim. 15 tkm. Lisäksi mahdollinen jakohihna kannattaa vaihtaa valmistajan ohjeen mukaisesti, yleensä matka-/aikaraja, esim. 100 tkm/ 5 vuotta. - TT-Citikka
Huoltaja kirjoitti:
Mitäköhän se hyvin huoltaminen oikein tarkoittaa?
Takuun umpeuduttua autoa ei juuri kannata merkkihuoltoon viedä, siellä saa lähinnä valohoitoa, jolla ei auton todellisen kestävyyden kanssa ole mitään tekemistä.
Riittää kun vaihdatat öljyt ja suodattimet valmistajan suosituksen mukaan, esim. 15 tkm. Lisäksi mahdollinen jakohihna kannattaa vaihtaa valmistajan ohjeen mukaisesti, yleensä matka-/aikaraja, esim. 100 tkm/ 5 vuotta.esimerkiksi sitä, että öljyt vaihdetaan vähintään valmistajan huolto-ohjelman mukaan (mieluummin useammin Suomen kovista olosuhteista johtuen) ja ilmenneet viat korjataan ajoissa. Lisäksi olisi hyvä huolehtia asiallisesta ruostesuojauksesta...
- lisäksi
TT-Citikka kirjoitti:
esimerkiksi sitä, että öljyt vaihdetaan vähintään valmistajan huolto-ohjelman mukaan (mieluummin useammin Suomen kovista olosuhteista johtuen) ja ilmenneet viat korjataan ajoissa. Lisäksi olisi hyvä huolehtia asiallisesta ruostesuojauksesta...
kannattaisi kytkin-, jäähdytin- ja jarrunesteet vaihtaa parin vuoden välein ja vaihteisto- ja peräöljytkin ohjeiden mukaan. Haitarikumit kannattaa käydä läpi vuosittain ja vaihtaa heti kun kulumia ilmenee. Merkkihuollot kannattaa kyllä kiertää kaukaa jollei välttämättä halua maksaa pissapojan täytöstä kymmeniä euroja.
Jarrut, renkaat ja iskarithan tarkastetaan vuosittain katsastuksessa.
- Uuno
Sinä haet aivan liian kallista ja "hienoa" vehjettä ensiautoksesi. Noilla tulee harjoitteleminen sikakalliiksi, oikea valinta sulle on vm-73-78 Datsun 100a tai vanha kunnon Toyota Corolla KE20 vm-73-78. Noilla kun ajelet 2-3 vuotta niin opit hyväksi kuskiksi eikä rahaa mene hankintaan yli 1000 euron vaikka olisi huippuyksilö!
- näin
päästä hengestäsi, niin osta tuollainen vanha p***a ja toivo ettei se jätä tien reunaan.
Itse en pysty kertomaan kovinkaan kummoisia kokomuksia uusista autoista, mutta sen sanon että uudehkolla autolla kilometrit ovat varmoja ja huoltoihin ei mene rahaa läheskään yhtä paljoa kuin vanhoissa autoissa. Myös turvallisuus on huomattavasti parempi ajomukavuudesta puhumattakaan.
Muista pysyä erossa ranskalaisista (autoista huom.) - Kape
Asia tässä tilanteessa on vähän sama kuin minkä tahansa "hyödykkeen" tai tavaran ostamisessa. Voit ostaa joko halpaa (ja hyvääkin joskus) tai sitten kalliimpaa. Kalliimmilla tavaroilla on yleensä myös jonkinlainen imago- tai status-arvo, tässä tapauksessa ketjun aloittaja selvästi etsii ns. arvostettua merkkiä autokseen.
Samalla tavalla voi miettiä haluaako kukin ostaa ns. merkkivaatteita vaiko Prisman vaatevarastosta varmasti yhtä hyvin kulutusta kestävät farmarit. Vai ostaako asunnon arvopaikalta, vai asuuko betonilähiössä - kyllä se katto niissäkin päällä kestää.
Eiköhän tuo autonkin valinta ole näitä arvoituskysymyksiä itse kullekin pohdittavaksi.
- TT-Citikka
siitä haluaako varmahkon (kaikkiin autoihin tulee vikoja) käyttöauton vai statuspelin.
Epäilemättä mainitsemasi autot ovat ihan hyviä ainakin asiallisesti huollettuina ja hoidettuina (ruostesuojaus!), mutta halvemmallakin pirssillä pääsee ajamaan mukavia ja kivoja kilometrejä...
Ja meillä on ranskalainen auto ja ollaan siihen tosi tyytyväisiä. Ei juuri ole ollut vikoja...- Leila
Tuossa joku mainitsi, että ensimmäisen oman auton pitäisi olla joku kulahtanut ikivanha romu. Kuitenkaan se, että ei ole ollut omaa autoa, ei tarkoita etteikö olisi ajanut paljon autolla jo usean vuoden ajan...
Niin, Citroënkin on ollut mielessä, mutta nyt tuntuu siltä, että Audi A3 on minun valintani. Tarkoitus ei ole vaihtaa autoa ihan heti ja kilometrejikin tulee varmaan noin 10 tkm vuodessa. Audissa hinta tuntuu säilyvän aika hyvin ja kun tarkastelin Hesarin tyyppivika listaa ei A3:n kohdalla ollut läheskään yhtä paljon vikoja kuin BMW 316:sta tai Mersu A:ssa. Toisekseen tuo 140 ei tunnu maantieajoon houkuttelevalta, parempi olisi kai olla A 170. Ja totta kai valintaan vaikuttavat status ja mielikuvat, se etenkin Audin sporttinen ulkonäkö Mersu ei kyllä kuulu sporttisarjaan. - Mk77
Leila kirjoitti:
Tuossa joku mainitsi, että ensimmäisen oman auton pitäisi olla joku kulahtanut ikivanha romu. Kuitenkaan se, että ei ole ollut omaa autoa, ei tarkoita etteikö olisi ajanut paljon autolla jo usean vuoden ajan...
Niin, Citroënkin on ollut mielessä, mutta nyt tuntuu siltä, että Audi A3 on minun valintani. Tarkoitus ei ole vaihtaa autoa ihan heti ja kilometrejikin tulee varmaan noin 10 tkm vuodessa. Audissa hinta tuntuu säilyvän aika hyvin ja kun tarkastelin Hesarin tyyppivika listaa ei A3:n kohdalla ollut läheskään yhtä paljon vikoja kuin BMW 316:sta tai Mersu A:ssa. Toisekseen tuo 140 ei tunnu maantieajoon houkuttelevalta, parempi olisi kai olla A 170. Ja totta kai valintaan vaikuttavat status ja mielikuvat, se etenkin Audin sporttinen ulkonäkö Mersu ei kyllä kuulu sporttisarjaan.Ja se A Mersu ei ole "oikea" Mesrsu mun mielestä. Oikea mersu on C, CLK, E, CL, S lukan autot. Kaikki Vitot ja Vaneot ja A mallit ovat huonompi laatuisia.
- aapo
Leila kirjoitti:
Tuossa joku mainitsi, että ensimmäisen oman auton pitäisi olla joku kulahtanut ikivanha romu. Kuitenkaan se, että ei ole ollut omaa autoa, ei tarkoita etteikö olisi ajanut paljon autolla jo usean vuoden ajan...
Niin, Citroënkin on ollut mielessä, mutta nyt tuntuu siltä, että Audi A3 on minun valintani. Tarkoitus ei ole vaihtaa autoa ihan heti ja kilometrejikin tulee varmaan noin 10 tkm vuodessa. Audissa hinta tuntuu säilyvän aika hyvin ja kun tarkastelin Hesarin tyyppivika listaa ei A3:n kohdalla ollut läheskään yhtä paljon vikoja kuin BMW 316:sta tai Mersu A:ssa. Toisekseen tuo 140 ei tunnu maantieajoon houkuttelevalta, parempi olisi kai olla A 170. Ja totta kai valintaan vaikuttavat status ja mielikuvat, se etenkin Audin sporttinen ulkonäkö Mersu ei kyllä kuulu sporttisarjaan.Tiedän erään ystäväni joka vasta 4-kymppisenä osti oman auton ja valinta oli pakastavedetty Mazda6 GT. Perusteeena oli ulkonäkö, suht. edullinen kokoluokassaan ja maine luotettavana pelinä. Ei kuulemma autoista tietämättömänä uskaltanut muuta ostaa.
Että näinkin voi ajatella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683