Eroraha - kannattaako mainita?

Funtsaajatäti

Mitä olette mieltä, kannattaako haastattelussa mainita, että on saanut edellisestä työpaikastaan erorahan pois lähtiessään? Itselleni kävi näin. Yt:n sijaan suostuin allekirjoittamaan paperin, jossa luovun työpaikastani, lupasin vaieta asiasta ikuisiksi ajoiksi ja mukaani sain mukavan korvauksen.
Nyt olen puoli vuotta hakenut turhaan töitä - alalta, joka on täynnä työttömiä. Olenkin ajatellut, että pitäisin nyt sitten ihan vain lomaa ensi elokuuhun asti ja sitten aloittaisin haun uudelleen. Koska tiedän, että vuoden työttömyysjakso herättää työnantajissa epäilyksiä, ajattelin kertoa taustaksi tarinan siitä, miten olin mukamas itse päättänyt pitää välivuoden, nyt kun se taloudellisesti olisi mahdollista (7,5 kk normaali palkka, 4,5 kk ansiosidonnainen). Onhan takana jo melkein 25 vuoden katekeamaton työura omalla alalla.

Haen toki koko ajan uutta vakituista työpaikkaa, mutta nyt 6 kk:n jälkeen alkaa olla se tilanne, että ihmettelevät, miksi en ole mitään jo löytänyt.
Tuolla yllä kuvaamallani tavalla saisin ainakin silloin elokuussa "puhtaat paperit" - olisin toiminut ikäänkuin suunnitelman mukaan.

Kuulostaako perin hölmöltä?

5

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

En suosittele epärehellisyyttä. Jos haastattelija on vähäänkään fiksumpi ihminen, hän huomaa, että salaat jotain. Kyllä tiedän ihmisiä, jotka "harrastavat" valehtelua, mutta heidät tunnetaan siitä. Rehellisyys on valttikortti, jonka menettäminen on todella huono homma...

Minusta vuoden työttömyysjakso on aivan normaali ottaen huomioon, että on lama-aika. Tottakai voit hakemuksissasi tuoda esiin sen kuinka hyvin olet käyttänyt aikasi työttömyysaikana, koska toki sitä sinulta tullaan tulevaisuudessa kysymään. Voit kertoa kuinka olet opiskellut tai jotain vastaavaa...Asenne ratkaisee kuitenkin.

• dwssap

Ei siitä mitään haittaa ollut työhaastattelussa. Kysyivät sitä suoraan, niin sanoin että otin paketin ja lähdin vapaaehtoisesti. Kohta olen ollut jo vuoden uudessa työpaikassa.

• Anonyymi

Kaupungin johtaja antti ahonen sai potkut kun ei osannut hommiaan sikaili ym ym ym mutta eroraha on noin 40000 lihava syöttösika saa ruokaa ostettua. Kuka on keksinyt erorahan. Rahat on kunnilla tiukassa mutta herroille ja mamuille aina riittää rahaa. Miks näitä jätekasoja suositaan

• alkaako olla?

Heh, heh, minun mielestäni aika typerä työnantaja joka näinä aikoina ihmettelee, miksi ei ole löytänyt töitä. Eroraha, siis ikään kuin tuotannollis-taloudelliset syyt poispotkimiseen vai?

Hae uudelleenkoulutukseen. Sulla on ilmeisesti myös ansiosidonnainen käytettävissä myös, eli omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen vaan...

Voi, voi, mulla on tässä neljäs vuosi menossa - tämän neljän vuoden aikana muutaman kuukauden töitä, että kyllä ne varmaan ihmettelee kun ei ole töitä löytynyt. Siis silloin kun mä aloin oleen täällä työtön,niin ei ollut tota omaehtoista, se taisi tulla vasta siinä vaiheessa kun oli jo työmarkkinatuki kädessä vain. Niin, mä en vaan kelpaa täällä, vaikka sen homman mitä olen tehnyt, niin siitä on kokemusta ja koulutus ja osaamista, vaan ennemmin ottavat jonkun yliopisto-opiskelijan ikään kuin opintotukea petraamaan niihin määräaikaisuuksiin joita kautta saisi ehkä tällainenkin rahaa, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa!

• ehdotus.

Ei kukn sori, sun ei kannata hakea millekään omaehtoiselle, vaan nyt heti ja pikimmiten jollekin työvoimapoliittiselle kurssille, sillä sinnehän otetaan a) nuoria, mieluiten vasta amk:sta valmistuneita, b) juuri työttömäksi jääneitä ansiosidonnaisella olevia tyyppejä.

Tällaisille kuin minä suositellaan niinkin valovoimaista asiaa kuin menemistä uudelleen suorittamaan sitä koulutusta jolta on joskus aikoinaan valmistunut. Että käypä kuule uudestaan tuohon ammattiin kouluttava kurssi, mutta siis omaehtoisena. Sitä minä vaan, että miksiköhän se kurssi uudelleen käytynä olisi hyvä, kun mulla on kuitenkin tässä kokemusta (ennen tälle paskaseudulle muuttamista) sen alan töistä, että olen kyllä huomannut, että ne työt eivät ole mihinkään muuttuneet, vaikka atk-ohjelmat ovatkin, ja niinkö se on, että niitä tuon nimenomaisen ehdotuksen tehneen kouluttajan kursseilta tulee niin hyviä tyyppejä, ettei niitä tarvitse edes perehdyttää! Noo, jaa... sillä lailla. Mutta en nyt kuitenkaan meinaa sille heidän kurssilleen hakeutua! Ja vastahan se oli suositus tai oikeastaan ehdotus, että eihän se vielä sitä takaa, että edes sisään pääsisi. Opettelisin siellä sitten alan termejä, ja kuuntelisin jotain luentoja lakipykälistä, ja miten homma etenee jossakin prosessissa, että eipä siellä kuitenkaan niitä yksityiskohtaisimpia juttuja tulisi, mitkä vasta työn kautta opittaisiin, eikä heillä tokikaan ole siellä alan omia sovellusohjelmia käytettävissä opetukseen, että tuskinpa heillä niitä ohjelmien polkuja opittaisiin mitä kautta edetään siihen ja siihen kohtaan mihin täytetään sitä ja tätä!
        Että sillai!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3690
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe