Työsopimuksessani lukee, että noudatetaan Erton työehtosopimusta. Ertolta huomasin, että kokemuslisää maksetaan jos on ollut yhtäjaksoisesti työnantajan palveluksessa 3 vuotta. Tämä täyttyy minulla pian.
Mutta pitäisikö työsopimuksessa olla maininta erikseen, että olisin oikeutettu kokemuslisään?
Kyselen siksi, että minun pitää olla itse tietoinen esim. Erton työehtosopimuksen mukaisista palkankorotuksista ja vaatia ne työnantajalta. Muuten en saisi mitään. Onneksi tähän asti ne on maksettu kiltisti.
Kokemuslisästä
5
994
Vastaukset
- lisäkkä
Jos työehtosopimuksessa sanotaan, että kokemuslisä maksetaan, niin sitten se maksetaan. Sitten voi olla myös, että kokemuslisä voi sisältyä johonkin henk.koht.lisään tms. Eli kokemuslisää ei saa, jos henk.koht.lisä on jo tarpeeksi suuri.
Liity liittoon, niin saat tarkkoja vastauksia muihinkin kysymyksiin. - lisää liksaa
Sinun kannattaa nyt ehdottomasti tehdä kaksi asiaa: 1) Liity Ertoon, niin saat apua jos tuossa tulee pulmia: www.erto.fi/liity-jaseneksi. 2) Kun 3 vuotta on täynnä, niin kysäise palkanlaskijaltasi/esimieheltäsi tuota kokemuslisää.
Kannattaa aina kuulua siihen liittoon, jonka työehtosopimusta sinuun noudatetaan. Silloin saat tietoa kaikista korotuksista ym. jotka sinulle kuuluvat. Ja tietty voit kysyä apua liitosta, jos työnantaja onkin eri mieltä kanssasi.- ap.
Erton jäsen kyllä olen ja puhelinpalveluun yritin jo jonottaa (kunnes kyllästyin). Kokeilen kyllä sieltä kysyä asiaa vielä. Nimittäin en ihan ymmärtänyt tuota kokemuslisä kohtaa työehtosopimuksesta (siis sitä että pitääkö se olla kirjattuna työsopimukseeni). Ongelmanahan on, että työpaikka on pieni, joten palkanlaskija olen itse...Ja esimies ei näitä asioita selvitä.
Yleiskorotukset on onneksi selkeät niin niistä olen vain pomolle esittänyt prosentit ja päivämäärän mistä lähtien voimassa (ja mistä hän voi asian tarkistaa...).
- ap jatkaa...
Noniin, jonottelin samaan kuin kun kirjoittelin ed. tekstiä. Ertosta vastattiin, että kyllä kokemuslisä kuuluu. Sitä ei tarvitse erikseen mainita työsopimuksessa. Kokemuslisä on näillä vuosilla 6 %, mutta kyllähän se palkassa jo vähän näkyykin (enemmän kuin yleiskorotukset).
Nyt vaan pitäs asia esittää pomolle, vähän luulen että vastaväitteitä tulee. - hyvä homma
Jos työehtosopimuksesi on yleissitova, niin ei siinä pomo voi mitään pullikoida. Tai siis aina voi yrittää, mutta senkus lyöt faktat pöytään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1062026En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761548Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 78870
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728