Auto Bild Suomi juoruilee

Jimnyx

Neliveto-spesiaalissa 3/2013 väitetään:

"Jäykkä neliveto on ilman keskitasauspyörästöä ja voimanjakosuhteen säätelymahdollisuutta. --- pitävällä pinnalla kankea kääntymään ja suuremmissa nopeuksissa vaarallinen."

Miten vanha kunnon perusnelikko voi olla vaarallinen? Omituinen vihjaus, jota ei perustella mitenkään! Olen ajanut Suzukilla pitkin lumisen motarin vasenta kaistaa, kun sedan-köröttelijät eivät rohjenneet nostaa vauhtia yli kuudenkympin. Ei minullakaan varsinaisesti kiire ollut, mutta ajelinpahan satasta satasen tiellä. Vaarallista?

22

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosion2

      Se nyt johtuu siitä ettet tiedä asioista mitään, tuollainen jäykkä neliveto on liukkaalla jarrutuksissa ongelmallinen ja voi tietyissä olosuhteissa kääntää auton salaman nopeasti poikittain, vaarallisia ovat etenkin nuo pikkuiset kökkänä nelivedot joissa ei ajo-ominaisuuksia ole laitettu tehtaalla ollenkaan, johtuen äärimmäisen lyhyestä akselivalistä, hyvä etteivät etu ja takapyörät ole lomittain.

      • Jimnyx

        Olikos sinulla vielä peruskoulukaan käyty v. 1997, kun hankin ensimmäisen neliveto-Suzukini? Olen muutaman kerran spinnannut, mutta aina on kysymyksessä ollut pelkälle takavedolle unohtunut voimansiirto. Neliveto on se, joka talvikelissä auton kulun vakauttaa.

        Auto Bild suoltaa soopaa, mutta ei edes yrittänyt laillasi "perustella" väitettään. Ja taisipa sinultakin jäädä kuvailematta ne "tietyt olosuhteet". Onko niitä olemassakaan?


      • Tosion2
        Jimnyx kirjoitti:

        Olikos sinulla vielä peruskoulukaan käyty v. 1997, kun hankin ensimmäisen neliveto-Suzukini? Olen muutaman kerran spinnannut, mutta aina on kysymyksessä ollut pelkälle takavedolle unohtunut voimansiirto. Neliveto on se, joka talvikelissä auton kulun vakauttaa.

        Auto Bild suoltaa soopaa, mutta ei edes yrittänyt laillasi "perustella" väitettään. Ja taisipa sinultakin jäädä kuvailematta ne "tietyt olosuhteet". Onko niitä olemassakaan?

        Ikävä kyllä, koulu oli käyty loppuun jo vuonna 1963 jolloin Sinua ei edes oltu suunnitettu, olen aivan riittävästi ajanut noilla kiinteillä nelivedoilla joten kyllä tiedän itä ne ovat, etenkin nuo pikku suzukin maasturin pennut, kottosia joita ei ikinä olisi edes Suomeen pitänyt tuoda, yleisesti ottaen kaikki alle 4 metrissien ja akseliväliltään alle 2.6 metrisiä ei tänne pitäisi tuoda, pidetään nyt kuitenkin hieman rajaa siitä mitä autoiksi kutsutaan, koppimopot ovat erikseen. Ei tuo ajoyra kovin vankka vielä Sinulla ole, ei kannata rinta rottingilla "totuuksia" julistaa, ei ainakaan jos kulkimena on jokin jeepin pentu.


      • hummeristi
        Tosion2 kirjoitti:

        Ikävä kyllä, koulu oli käyty loppuun jo vuonna 1963 jolloin Sinua ei edes oltu suunnitettu, olen aivan riittävästi ajanut noilla kiinteillä nelivedoilla joten kyllä tiedän itä ne ovat, etenkin nuo pikku suzukin maasturin pennut, kottosia joita ei ikinä olisi edes Suomeen pitänyt tuoda, yleisesti ottaen kaikki alle 4 metrissien ja akseliväliltään alle 2.6 metrisiä ei tänne pitäisi tuoda, pidetään nyt kuitenkin hieman rajaa siitä mitä autoiksi kutsutaan, koppimopot ovat erikseen. Ei tuo ajoyra kovin vankka vielä Sinulla ole, ei kannata rinta rottingilla "totuuksia" julistaa, ei ainakaan jos kulkimena on jokin jeepin pentu.

        Taitaa kolunkäynnistäsi olla liian kauan aikaa, tai sitten et ole vielä sinne hakeutunutkaan, meinaan kun tuo kirjoitustaitokin on vielä hakusalla.


    • Sulavampaa

      Vaarallisesta tiedä, mutta tekeehän se auton käytöksestä jotenkin kulmikasta. Ei oikein tiedä lähteekö ensin luistoon etu vai takapää ja kun vekotin luistoon lähtee on hallinta suht vaikeaa. Keskitasauspyörästöllä varustetun nelivedon toiminta on jotenkin sulavampaa ja helpommin ennakoitavissa.

      Jarrutuksessa jäykän nelivedon ongelma on se, että samalla hetkellä kun eturenkaat menevät lukkoon lukittuvat myös takapyörät. Ja silloin on pyörähtäminen lähellä. Tämä ei tietenkään enää ABS-jarrujen aikakaudella ole samanlainen ongelma kuin ennen. Toisaalta nykyään jäykkä neliveto varmaan asettaa haasteita ajonvakautusjärjestelmien suunnittelijoille.

      En minä ainakaan mielelläni ajele liukkaalla keskitasaus lukittuna.

    • Eipä tuollaista äkkipyörähdystä ole koskaan kohdalleni nelikko päällä sattunut, sen sijaan takavedolla tilanteita oli.

      Eikä siinä jäykässä nelikossa muuta vikaa ole kuin, että tuppaa puskemaan kaarteissa. Ominaisuus, joka yllättää ekalla keralla varsinkin lumisohjossa. Toinen huono piirre on tietysti se, että hitaalla välityksellä kun pitää venkslailla vaikka raskaan kärryn kanssa, niin voimansirto on kovilla.

    • Nikkelimies

      Ja kun kääntyy, toisen puolen pyörien pitäisi päästä pyörimään eri nopeudella kuin toisen puolen pyörien (sisäkaarteessa kuljettu matka on lyhyempi kuin ulkokaarteessa jne). Jos neliveto on aidosti "jäykkä" ilman tasauspyörästöjä, jotkut pyörät luisuvat pakosti kääntyessä.

      • base2013

        Kyse ei ollut nyt mistään"kempinlukoista". Vaan siitä- että etu ja taka-akseli pyörii samaa nopeutta ja kun painaa jarrua molemmat akselit pysähtyy saman aikaisesti. Totta kai siellä on tasauspyörästö mutta ei tasauspyörästön lukkoja. Sama ku ihmiset sotkee napalukot ja tasauspyörästön lukot.


    • Jimnyx

      Tietenkään pitävällä pinnalla jyrkissä käännöksissä ei kannata käyttää nelivetoa. Sen Auto Bild totesi aivan oikein. Puskeminen (aliohjautuvuus) kaarteissa on myös totta, mutta siihen varaudutaan oikealla tilannenopeudella. Samanlaista puskemista on etuvetoisten kaarrekäytös ollut vuosikymmeniä; muistatte varmaan Saab 96:n. "Vaarallisuus" on sen sijaan yhä selittämättä! Pitää varmaan lähettää postia lehdelle ja kysyä perusteita.

      Eräs heebo tässä ketjussa näkyy suuttuneen Suzukille autonvalmistajana, koska Jimnyn akseliväli on hänelle (?) liian pieni. Murheensa kullakin!

    • Tosion2

      En mitenkään ole Suzukille suuttunut vaan kerroin pelkkää faktaa, tuollaisella akselivälillä varustettu laite on sellainen hyppyheikki ja nypyttäjä tiellä millä ei kukaan oikeasti pitkiä matkoja ilman sisäelin vikoja ajele, kaupungissa menee kun on pieni ja nopeudet ovat siinä 40 tienoilla.

      • Omasta mielestäni pieni raideväli on suurempi ongelma noissa pikkuautoissa, kun ei mahdu uriin....


    • Eikö näin ole.

      Voi se olla vaarallinen.

      Esimerkiksi juurikin jos kovassa vauhdissa karkaa käsistä, ruotuun palauttaminen voi olla huomattavan hankalaa, verrattuna siihen, että neliveto ei olisi jäykkä?

    • Näin on!

      Neliveto, jäykkä tai ei, on huomattavasti vaikeampi saada menettämään pitonsa kuin kaksivetoinen -tarvitaan paljon enemmän vauhtia. Mutta kun sen saa aikaan, ei sitä kovin moni ilman ajonvakautusta saa takaisin hallintaan. Ja siinä vaiheessa vauhti pitää huolen siitä, että tilanne on vaarallinen. Eikä mielestäni nelivetoa voi siitä syyttää, että kuski ulosmittaa ajo-ominaisuudet liukkaalla alustalla, missä kaiken järjen mukaan pitäisi ajaa maltilla. Mutta tätä kai se amerikkalaistuminen on, että oma järki on ulkoistettu toisen tekemiin käyttöohjeisiin, joista hakemalla haetaan porsaanreikiä.

    • Özzi

      Jos lähtee lapasesta peilissä on syyllinen!! Että mua sitten naurattaa noi ajonvakaus-intoilijat. Mua ainankin hävettäisi tunnustaa tarvitsevani jotai järjestelmää, et saan pysyy auton tiellä. Sama kun liikenne-lentäjä, joka ei osaa lentää konetta muuta kuin autopilotilla. Hädän tultaessa ei osata lentää manuaalisesti. Ajakaa sitten niillä pitkillä akseliväleillä ja ajonvakautus järjestelmillä, jos pelottaa. 6 suzukia ollut ja Jeeppi, Alfa romeo, Mersu, Bemari... kaikki on pysynyt hanskassa ilman ajonvakautusta. Rekankin saa pyörähtämään mutkilleen vaikka on pitkiä akselivälejä.. Mutta silloin ei voi syyttää ajonvakutuksen puutetta... silloin kuljettaja yleensä poikkeuksetta saa lukea lööpeistä olevansa syyssä.

      • Tosion2

        Nythän tänne pamahti oikei ajajamestari joka on jo monella autolla ajanut, noin äärettömän pätevän rattimiehen olisi luullut jo aikaa sitten siirtyneen rallin pariin ja olevan jo lähes maailman mestari, nythän noita kuski guruja ei siellä liiemmin ole.
        Tarkoititko rekalla täysperävaunua vaiko rekkaa?
        Väitän että jokainen liikennelentäjä osaa lentää kipparoimaansa konetta ainakin yhtä hyvin kun Sinä rattimiesten gingi noita monia autojasi ja etenkin sitä bemaria.


      • .,,
        Tosion2 kirjoitti:

        Nythän tänne pamahti oikei ajajamestari joka on jo monella autolla ajanut, noin äärettömän pätevän rattimiehen olisi luullut jo aikaa sitten siirtyneen rallin pariin ja olevan jo lähes maailman mestari, nythän noita kuski guruja ei siellä liiemmin ole.
        Tarkoititko rekalla täysperävaunua vaiko rekkaa?
        Väitän että jokainen liikennelentäjä osaa lentää kipparoimaansa konetta ainakin yhtä hyvin kun Sinä rattimiesten gingi noita monia autojasi ja etenkin sitä bemaria.

        Jos olet kansakoulun päässyt päätökseen 1963, sinulle paras ajonvakautus järjestelmä on hankkia kelalta taxi-lippuja... Mutta epäilen kyllä ikääsi!!!!
        Eipä ne tunnu siellä ilmassa pysyä. Rekka/tysperävaunu, mitä väliä.... puolikas on puolikas/nuppi on nuppi......Mene purkamaan tota pahaa oloas vaikka lenkki polulle.


      • Tosion2
        .,, kirjoitti:

        Jos olet kansakoulun päässyt päätökseen 1963, sinulle paras ajonvakautus järjestelmä on hankkia kelalta taxi-lippuja... Mutta epäilen kyllä ikääsi!!!!
        Eipä ne tunnu siellä ilmassa pysyä. Rekka/tysperävaunu, mitä väliä.... puolikas on puolikas/nuppi on nuppi......Mene purkamaan tota pahaa oloas vaikka lenkki polulle.

        Ja toinenkin NS huippukuski tupsahti palstalle, Jos et omista minkäänlaista nelivetoa ja et ole ilmeisesti koskaan sellaista päässyt ajamaan niin opettele vaikka lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi, jäykkä neliveto on surkea yhdistelmä liukkaan kelin kanssa, juuri sen takia noissa kaupunkimaastureissa on sähköisesti kytkeytyvä neliveto sekä ajovakautus kaltaisiasi juuri ajokortin saaneita henkilöitä varten, äärettömän viisas systeemi kaikkiaan se on.


      • .,,.
        Tosion2 kirjoitti:

        Ja toinenkin NS huippukuski tupsahti palstalle, Jos et omista minkäänlaista nelivetoa ja et ole ilmeisesti koskaan sellaista päässyt ajamaan niin opettele vaikka lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi, jäykkä neliveto on surkea yhdistelmä liukkaan kelin kanssa, juuri sen takia noissa kaupunkimaastureissa on sähköisesti kytkeytyvä neliveto sekä ajovakautus kaltaisiasi juuri ajokortin saaneita henkilöitä varten, äärettömän viisas systeemi kaikkiaan se on.

        Farmari missä on osa- aikainen nelveto, ei sen enempää. Varmaan ihan kiva.
        Nyky aikaista höpöhöpö tekniikkaa, joka tekee ihmisen tyhmäks.


    • özikö

      Joo, joku teini purkaa turhautumistaan, kun ei ole vielä 18 ja korttin hinta se kun nousee ja nousee.....ettei pikku jalat kerkeä kipittää lähiölehteä jakavaa teiniä siihen tahtiin, että saisi joskus ajokortin hankittua. Sais maksaa mun puolesta vaikka tuplasti enemmän. Jos sillä sais vaikka muutaman lisäajotunnin ja oppis ajamaan autoa ilman ajonvakautusta. Ja siihen omaan mopoautoon ei sitä ajonvakautusta saa!!

      • Hehe.

        Minusta se olet sinä joka täällä purkaa turhautumistasi.

        Saa kai maasturipalstlla keskustelun avauksia tehdä kiinnostavista aiheista.


    • Jimnyx

      Uusimman Auto Bildin (4/2013) yleisöpalautteessa oli hyvä kysymys: mihin nelivetoextrasta unohtui Suzuki ja sen nelivetomallisto? Lehti ei vastannut kysymykseen, mutta onneksi kuitenkin julkaisi tuon aiheellisen ihmettelyn. Oliko jäykän nelivedon vaaralliseksi väittäminen (3/2013) todellakin kaikki, mitä lehti halusi Suzukin varmasta ja edullisesta systeemistä sanoa?

      No, sakemannilehti ABS on Volkkarin äänenkannattaja, joka vaihteeksi esitteli seitsemän Golfia kerralla. Edes Volkswagenin myyntiesitteessä ei tuotetta kehuta yhtä vuolaasti.

      • Jooh..

        Näimpä. Ei niitä lehtijuttuja kanata ottaa liian vakavasti.

        Onhan Suomessa omastakin takaa kyllä Vagniikan Maaima, jossa VW konsernin tuotteet on aina muistettu ylistää . . .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3423
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1545
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1285
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1125
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1057
    Aihe