Ottaisin esille Kuninkaankallion asumispalveluyksikön sisäiset omituisuudet sellaisina kuin olen niitä sisältä käsin asiakkaana todistanut. Kirjoitukseni jälkeen ei kenellekään liene epäselvää ettei Espoossa ole muutettu käytäntöjä asunnottomien suhteen, toisin kuin mediassa väitettiin Kuninkaankallion sisäänajamisessa julkisuuteen viime talvena. Asunnottomille ei ole tarjolla kunnon kotia, yksityisyyttä, toimivia keittiöitä (omani on ollut jo kuukausia epäkunnossa ja 'asiaan puututaan kohta'), lämmitystä eikä normaalia yksilöllisyyttä.
Paikalla on minun tietääkseni vuoden sisällä
- puukotettu useampi kuin yksi,
- pahoinpidelty moni yksilö (itseni kohdalla jokseenkin vakavasti kun pahoinpitelyn kohteeksi jouduin - uhkatilanteita on ollut useita)
- käynyt poliisi tai ambulanssi viikoittain.
Omalta osaltani olen myös joutunut pakenemaan puukotusta - innokkaana osanottajana asukasyhteisöön - kaksi, kolme kertaa, naamastani on tosiaan suihkunnut verta kerran, välini sukulaisiini ovat katkenneet, minua on kohdeltu työntekijöiden toimesta paskamaisesti, kunnioittamatta toiveitani, epäluuloisesti ja jotenkin omituisesti onnistuen yhä uudestaan ja uudestaan suhtautumaan kuin laitosvankiin. Jälkimmäinen ei muutoin olisi niin ongelmaksi, kun en tahtoisi kotonani joutua kenenkään kanssa pakollisiin tekemisiin, kyseessähän on minun oma tilani, mutta kun taustalla on viiden vuoden mielenterveyshoito, josta työntekijät bongaavat lähinnä tilaisuuden 'pelotella lähestyvällä hoitojaksolla', on varsin ikävä tilanne.
Olen joutunut kerran ajamaan ambulanssilla sairaalaan todistaakseni lääkärille olevani mielen ja sielun voimissa. Toisenlaisissa tilanteissa taas eräs työntekijä - jonka nimi jääköön tässä mainitsematta - on toistuvasti ilmestynyt asuntoni viereisen toimistotilan ovelle tiivistämään psyykkistä hyvinvointiani koskevia epäilyksiään lauseiseen jonka olen tottunut kuulemaan niin usein nyt: 'soitan' (huomaa: ambulanssin). Valtion psykiatrisen laitoksen hyödyntäminen tällaisena manipulaatiokikkana ei mielestäni rakenna tervettä kuvaa meiningistä, ja kun tilanne menee siihen että istun huoneessani hiljaa - esim. lepäämässä - ja yhtäkkiä viiden metrin päästä kuuluu äkillinen, silmitön älämölö jossa yritetään 'psyykata' pelkotilaan valtion laitoksia kohti, on mielestäni kyseessä vakava henkinen oksentelu.
En myöskään nauti niin sanotuista 'blitzeista' joita työntekijät järjestävät. Soitin kerran pyytääkseni äidiltä palvelusta jota en voinut kuumeestani johtuen suorittaa itse, ja oven taakse tultiin 'kyselemään vointiani' koska siitä 'oltiin huolissaan' ja tietysti olisi pian kysytty, haluanko ilmoittautua valtion psykiatriselle hoitoon. Ensimmäinen tunne joka valtaa kun ihmiset tulevat tällaisen kysymyksenasettelun kannalla juttelemaan on vaistomainen pelko. Tässä lukaalissa siinä pelossa joutuu tosiaan elämään aika useinkin, asiakkaidenkin vuoksi, mutta varsinkin työntekijöiden.
Kerrokseni asiakkaat ovat ottaneet käytännöksi jonkinlaisen ovien paiskomiskulttuurin. Käytävältä kuuluu metakkaa joka lähtöön ja sitä että nimet ovat molemmin puolin tiedossa pidetään tekosyynä alkaa telmiä oman huoneen ulkopuolella kaikkia häiritsevällä tavalla. On monta juopunutta mekkalaa kuulunut rappukäytävästä. Eikä kukaan saa puuttua asiaan. Yläkerrassa naapurit tekevät samaa, hakkaavat ovia ja paukuttavat. Ilmeisesti se itse en ole suomalainen on kaikille jonkinlainen oikeutus mökätä einarit pihalle hiljaisuudesta. Täällä ei arvosta kukaan hiljaisuutta, eikä siitä siksi juuri kokemusta tulekaan. Ulkona kulkiessa tulee sitäpaitsi poikkeuksetta vastaan psykoottisia yksilöitä. Millaisella seudulla täällä oikein ollaan?
Paikalla on työntekijöitä jotka ovat ottaneet epäasiallisuuden kunnia-asiakseen. Kusipäisempää, sekavampaa, narsistisempaa sakkia en ole eläissäni nähnyt yhdessä paikassa. Lähes kaikilla on jokin 'omituisuus' tai 'ongelma'. Yksityisyyttäni tahdotaan loukata. Työntekijöillä on oikeus tulla asiakkaiden asuntoihin halutessaan ja käskeä heitä siivoamaan jos kaikki ei ole kliinistä.
Sääliksi käy lähinnä että kuka lähtee tällaista hommaa edes yrittämään, keksikää jotain pliis tekemistä niille verorahoillenne. Täällä tuntuu olevan niille muutenkin liian paljon väärinkäyttäjiä.
Kuninkaankallion asumisyksikön heikosta toteutuksesta
12
4908
Vastaukset
- hullun vikinää
Olet mielenvikainen ja kuvittelet kaiken.
- Kyllästynyt
Asun Kuninkaankallion läheisyydessä ja bussilla kulkiessani joudun joka päivä jonkun asukkaan ahdistelun kohteeksi joko he huutelevat törkeitä kommentteja tai vain katsovat erittäin halveksuvasti. Minun puolestani voisitte etsiä toisen paikan minne mennä. Muita naapurustossa asuvia nuoria on uhattu kirveellä, yhtä tyttöä kuristettu ja lyöty kasvoihin, örvellätte aamusta iltaan ja käyttäydytte kuin omistaisitte koko maan. Herätkää sieltä pilvilinnastatte, että te olisitte muka kaltoinkohdeltuja. Meitä asukkaita ei varoitettu tulostanne millään tavalla ja nyt joudumme elämään kanssanne rinta rinnan päivästä toiseen. Ryhdistäytykää ja lopettakaa ryyppääminen ja huumeiden käyttö.
- nelosen-asukas
Pötyä puhut! Toki joskus joku ampuu yli. Miten te meitä katsotte? Lähikauppa anatanut koko kunkun asukkaile porttikiellon kauppaan(hyvältä tuntuu). Taxisit ei aja pihaan, mainoksia ei tule(jakajat pelkää?) ja ym. jos ette sylkisi meidän päälle ja juttelisitte meille kun tavallisille ihmisille niin ehkä meidänkin "katkera" käytös muuttuisi?!. Sinä voit olla seuraava joka menettää mielenterveytensä ja vaikkapa sen takia ajautuu holismiin tms. ja menettää asuntonsa ja sitten syljetään päälle vielä. Muistakaa se lokki voi paskantaa sinunkin otsaa jo tänään? ;)
- Kyllästynyt2
En ymmärrä et millä perusteella teitä pitäisi kohdella kuin ihmisiä jos hyökkäätte päälle? En usko et vaikka kuinka joskus vaipuisin masennuksen valtaan tai minusta tulisi alkoholisti niin en sitä muille kostaisi lyömällä/uhkailemalla. Kyllä se on aina sen vika kuka uhkaa ja käyttäytyy väkivaltaisesti. Jokaisella näistä kerroista kyseisille asukkaille ei ole sanottu mitään ja silti hyökätty päälle. Ja tottakai jakelijat pelkää jos kuulee et jengi saa turpaan kun tulee lähelle. En itekään suostuis. Kannattais omalla käytöksellä ja ulkoasulla yrittää erottua fiksusti joukosta eikä öristä kännissä bussipysäkillä päivästä toiseen niin ehkä ihmisten suhtautuminen muuttuisi.
- asukas-nelonen
Helvetin asallinen mesta itse siellä asun ja toi ruikuttaja puhuu paskaa! Työntekijät huippuja, ammattitaitoisia ja mukavia. T. Nelosen m...;)
- nelosen-asukas
tulkaa tutustumaan lähinaapurit! Tarjoamme vaikka grillattua makkaraa ;)
- larenze1
Tarkotuksena ois mennä sinne asunto haastatteluun ! Asun kylläkin tällä hetkellä Asuntolassa, jossa ei saa käyttää päihteitä, ja tavallaan jo tottunut tähän. Mutta siis, kannattaako mennä sinne kuninkaankallioon jos vähääkään epäilee, etteikö jaksaisi tai haluaisi olla selvinpäin ?
- Tyrmistynyt
Pihlajarinteen asukkaana haluan ilmaista ihmetykseni, että miksi tässä yhteiskunnassa hyysätään vankeja, ex-vankeja, päihderiippuvaisia ja kaikenlaisia laitapuolen kulkijoita meidän ns. kunnon kansalaisten turvallisuuden kustannuksella. Pyydetään elämän kolhimien ihmisten ymmärrystä ja erilaisuuden arvostusta, mutta unohdetaan että meillä Pihlarinteen asukkailla lapsinemme on oikeus liikkua kotiseudullamme pelkäämättä, että joku hyökkää puskista päälle tai ulostaa tai viljelee huumeruiskuja bussipysäkeille. En muutenkaan usko, että Kuninkallion asukkaita kauheasti lämmittää/innostaa asua alueella, joiden pihoilla on 2-3 autoa ja muutenkin elämä ainakin puitepoliittisesti mallillaan... Mitä tulee porttariin lähikauppaan, sen ymmärtää sillä sen verran usein siellä on nähty kaljaostoksilla viinalta ja pesemättömyydeltä lemuavia Kuninkaankallion asukkaita.
Ratkaisu ongelmaan on tehostaa Kuninkaankallion vartiointia. Tyttäreni ystävä 15 v sai bussissa nyrkistä Kuninkaankalliossa asuvalta naiselta, joka kuulemma käyttää huumeitaja on "ihan sekasin". Laittakaa Kuninkaankallioon suljettu osasto tuon naisen kaltaisia hmisiä varten. Kyllähän mielisairaatkin, jotka ovat vaaraksi itselleen ja muille, laitetaan suljetulle osastolle. Mikä ero on päihteistä seonneen ja ympäristölleen vaarallisen ja mielisairaan ja ympäristölleen vaarallisen välillä? Ei mikään.
Jos Kuninkaankallion asukkaat pitäisivät mölyt mahassaan vastaan tullessaan ja käyttäytyisivät kuten muutkin ihmiset, kellään ei olisi mitään heitä vastaan. Niin että turha moittia paikallisia, vaikka saimmekin tietää vasta taloon muuttonne jälkeen millaisesta talosta on kyse, mikä oli luultavasti suunniteltua. Olen käsittänyt, että osa asukkaista yrittää saada elämänsä kuntoon ja päästä eroon päihteistä. Heille toivon tsemppiä ja kaikkea hyvää. Mutta sellaiset ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista yritystä edes aloittaa uutta elämää voisi siirtää jonnekin metsän keskelle rälläämään; jos kerran ainut mikä kiinnostaa on pään sekaisin saaminen hinnalla millä hyvänsä. Tai sitten heidät voisi siirtää sinne Aarnio-Wihurin takapihalle.
Ja aina parempi jos joku Kuninkaankallion asukas on sitä mieltä, että Pihlajarinteessä asuu omituista sakkia. Sitten vaan paperit vetämään, että pääset muuttamaan nopeasti pois ja mieluummin omillesi (lue: mene töihin), ettei meidän korkeiden verojen maksajien ei tarvitse kuunnella tässä kaiken huipuksi vielä vapaamatkustajien narinaakin. - Ketkuilijat
Olen vuosia kärsinyt kyseisestä asumisyksiköstä, tai siis sen asukkaista. Ei noita piripäitä varmaankaan ole siellä kuin kymmenkunta, mutta mieletöntä tuhoa ja pelkoa ne muutamat saavat aikaan.
Bussissa käyttäytyvät kuin aivottomat, huutavat, haistattelevat, kiroilevat. Läheisten talojen pihoilta kelpaa kaikenlainen irtonainen, kukkaruukkuja yms. myöten. Pari asukasta uhkailee ja raivoaa vastaantulijoille.
Ärsytyskynnys nousi kohisten, kun netistä löytyi vanha kirjoitus näiden asukkaiden vuokrista. Olin ollut siinä uskossa, että vuokra on samaa tasoa kuin kaupungin vuokra-asunnoissa. No osalla onkin. Ja joidenkin asumisesta veronmaksajat maksavatkin sitten kymmenkertaisen summan:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/75143-asunnoton-heidi-odottanut-kotia-jo-vuosia- Vinkkinä
Kaikenlaisista häiriöistä kannattaa ilmoittaa Kuninkaankallion ympäristötyöntekijälle Pekka Kiurulle. Numero löytyy netistä tai sitten [email protected].
- Asunnotonespoosta
Espoon kaupunki osallistuu valtakunnallisen Asunnottomuuden ennaltaehkäisyn toimenpideohjelman toteuttamiseen vuosina 2016–2019. Espoon kaupungin ja valtion välinen kuntasopimus on valmisteltu vuoden 2016 aikana ja hyväksytty kaupunginhallituksessa 28.11.2016. Sopimuksen tarkoituksena on jatkaa asunnottomuuden vähentämistä valtion, kuntien, järjestöjen, kirkon ja yritysten yhteisin toimenpitein.
Lähtökohtana on pääministeri Sipilän hallituksen 9.6.2016 tekemä periaatepäätös Asunnottomuuden ennaltaehkäisyn toimenpideohjelmasta. Valtio tekee vastaavat sopimukset Helsingin, Vantaan, Tampereen, Lahden, Jyväskylän, Kuopion sekä halukkaiden kehyskuntien ja kaupunkien kanssa, jotka ovat motivoituneet asunnottomuuden ehkäisyyn. - Anonyymi
Tää on jo monta vuotta vanha mutta ajattelin kysäistä silti. Asun itse noin 10min kävelymatkan päässä Kuninkaankallion asumispalveluyksiköstä ja liikun julkisilla joka päivä. Mua kiinnostais tietää mikä tilanne on tällä hetkellä kun aiemmin on puhuttu, että asumisyksikössä asuvat on esim uhkaillut kirveellä, lyönyt ja huudellut bussissa. Olen itse siis asunut täälläpäin vain hetken ja kun muutin en tiennyt asumisyksiköstä. Omat kokemukseni asukkaista ovat, että käyttävät huumeita täydessä suljetussa bussissa, olen kuullut juuri bussissa kun puhuu kuinka on tappanut ihmisen ja ollut sen takia vankilassa ja välillä asukkaita on ollut niin sekaisin bussipysäkillä etten ole edes uskaltanut mennä bussiin. Mua siis kiinnostaisi nykyaikaisempia kokemuksia mitä on tapahtunut ja miten Kuninkaankallio on häirinnyt teitä vai onko enää. Olen siis alaikäinen tyttö ja asun yksin niin senkin takia kiinnostaa, koska aiemmassa keskustelussa oli, että 15 v tyttöä oli lyöty bussissa ilman syytä…
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä372071Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1821500- 941401
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421209- 1151108
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351050Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251000- 74960
- 70894
- 250886