Jutan dieetti ja NORMAALIpaino???

Kokemuksia tästä?

Olen normaalipainon ylärajoilla ja haluaisin kiinteytyä muutaman kilon verran.
Onko joku samassa tilanteessa oleva/ollut noudattanut tuota "Jutan diettiä" tai siis Bullin?

Kaloreita on kai n. 1300kcal.

Eli todella vähän.

Sekoitanko tällä vaan kaikki systeemini, jotka ovat kuitenkin ihan ok, kun ikää on 40 ja BMI 24, vai voisiko tätä muutaman viikon noudatettuna saada hieman rasvaa tirisemään? Siis normaalipainon sisällä.

16

2401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuuhan se...

      Kaloreita on hiukan ennemmän, mutta kyllä tuolla paino putoaa normaalipainoiseltakin. Sillä ei kiinteydy. Kiinteytymiseen tarvitaan lihasta, ja sitä saa kuntosalilta voimaharjoittelulla.

      Kannattaahan sitä miettiä, onko järkeä lähteä soheltamaan. Jos ei ole tarpeeksi tahtoa, tulee vaan sekoiltua ruokien kanssa eikä taatusti laihdu.

      Voithan miettiä, jos vain muuten tarkastelet ruokavaliotasi, vähennät turhia hiilihydraatteja ja lisäät hiukan proteiineja. Jutan dieettiä hiukan tuunaten. Siihen voimaharjoittelu ja kevyt aerobinen päälle, niin rasvaa palaa kyllä ihan helposti niinkin.

      • aapee

        "Kaloreita on hiukan ennemmän, mutta kyllä tuolla paino putoaa normaalipainoiseltakin."

        Tarkoitinkin, että onkohan niitä liian vähän..? Siis kun vähäkalorisia ei suositella kuin tuntuvasti ylipainoisille.

        Totta tuo, mitä kiinteytymisestä puhuit, en vaan halunnut käyttää sanaa "laihtua", koska normaalipainon sisällä tuntuu olevan tabu. Mutta siitähän taitaa kyse olla, ellei tosiaan samanaikaisesti kasvata lihasmassaa.
        Liikun ja kuntoilen toki, olen aina tehnyt niin, koska pidän siitä. Aerobinen kunto on hyvä ja lihaskuntokin viime testeissä yli ikäisteni keskitason.

        Mutta siis: onko joku tarkennellut syömisiään ja ruokailurytmejään Jutan dietin avulla ja pudottanut normaalipainon sisällä muutaman kilon rasvaa?

        Pohdinkin, ettäkö itsekseni hieman tuunaisin perussyömisiäni kevyellä kädellä VAI kokeilisinko kerran elämässäni tällaista laadittua ruokailuohjetta, ja pääsisin vielä tässä iässä tosi timmiin kuntoon :)


      • Onnistuuhan se...
        aapee kirjoitti:

        "Kaloreita on hiukan ennemmän, mutta kyllä tuolla paino putoaa normaalipainoiseltakin."

        Tarkoitinkin, että onkohan niitä liian vähän..? Siis kun vähäkalorisia ei suositella kuin tuntuvasti ylipainoisille.

        Totta tuo, mitä kiinteytymisestä puhuit, en vaan halunnut käyttää sanaa "laihtua", koska normaalipainon sisällä tuntuu olevan tabu. Mutta siitähän taitaa kyse olla, ellei tosiaan samanaikaisesti kasvata lihasmassaa.
        Liikun ja kuntoilen toki, olen aina tehnyt niin, koska pidän siitä. Aerobinen kunto on hyvä ja lihaskuntokin viime testeissä yli ikäisteni keskitason.

        Mutta siis: onko joku tarkennellut syömisiään ja ruokailurytmejään Jutan dietin avulla ja pudottanut normaalipainon sisällä muutaman kilon rasvaa?

        Pohdinkin, ettäkö itsekseni hieman tuunaisin perussyömisiäni kevyellä kädellä VAI kokeilisinko kerran elämässäni tällaista laadittua ruokailuohjetta, ja pääsisin vielä tässä iässä tosi timmiin kuntoon :)

        Tarkoitin, että mun mielestäni Jutan ohjeilla saa kasaan melkein 1500 kcal, toki vähän riippuu mitä valitsee syödäkseen.

        Tiputtelen itse aina silloin tällöin Jutan dieetillä paria kiloa LÄSKIÄ jos olen sattunut lihomaan tai massakuurin jälkeen. MUTTA jos liikut paljon, etenkin aerobista, voi olla ettei hiilareita ole tuolla dieetillä tarpeeksi ja veto loppuu kesken juoksulenkin. Proteiinia tuossa on reippasti ja se on hyvä kiinteytymiselle.

        Toi ruokaohje on ihan perusruokaa, ja sitä kannattaa noudattaa pääpiirteissään muutenkin.

        Olen siis ihan normaalipainoinen ja varmasti vain siksi että tiputtelen heti hiljaksiltaan ne ylimääräiset kilot.

        Jos lihaksisto on kunnossa, niin kyllä tuolla dieetillä nätin kropan saa.


      • aapee
        Onnistuuhan se... kirjoitti:

        Tarkoitin, että mun mielestäni Jutan ohjeilla saa kasaan melkein 1500 kcal, toki vähän riippuu mitä valitsee syödäkseen.

        Tiputtelen itse aina silloin tällöin Jutan dieetillä paria kiloa LÄSKIÄ jos olen sattunut lihomaan tai massakuurin jälkeen. MUTTA jos liikut paljon, etenkin aerobista, voi olla ettei hiilareita ole tuolla dieetillä tarpeeksi ja veto loppuu kesken juoksulenkin. Proteiinia tuossa on reippasti ja se on hyvä kiinteytymiselle.

        Toi ruokaohje on ihan perusruokaa, ja sitä kannattaa noudattaa pääpiirteissään muutenkin.

        Olen siis ihan normaalipainoinen ja varmasti vain siksi että tiputtelen heti hiljaksiltaan ne ylimääräiset kilot.

        Jos lihaksisto on kunnossa, niin kyllä tuolla dieetillä nätin kropan saa.

        Ymmärsin väärin :)

        Kiitos kommenteista ja huh, nyt sorvin ääreen :) Hyvä meininki tuo, ettei tosiaan annakaan kertyä ylimääräisiä!


      • ellunen.

        Anteeksi nyt kun takerrun, mutta kiinteytyminen tarkoittaa sitä että rasvaprosentti pienenee...
        Elikkä vaikka ei kuntosalia vilkaisiskaan, mutta laihduttaa muilla keinoin ja nimenomaan sitä läskiä, niin silloinhan kiinteytyy, am I right? ;)


    • cuba libre

      Jos ei ole lihasharjoitteita aiemmin tehnyt, niin kiinteytymisprosessin aloittamiseen riittänee terveellinen ruoka riittävillä proteiineilla sekä lihaskuntoa kohentavat harjoitteet samalla tavalla kuin muillakin sohvaperunoilla. Eli alussa saattaa olla lihakset kipeinä ja kipeillä lihaksilla turha saliin mennä, silloin rauhallista palauttavaa toimintaa. Aerobisia harjoitteita kannattaa myös tehdä, koska ne, kunnon parantuessa, antavat lisätukea menestyksekkääseen lihasharjoitteen läpivientiin mm. paremman hapenottokyvyn myötä.

      Jos tällä ei vyötärö kapene, niin sitten pienet miinuskalorit, eli laihdutus auttanee asiaa. Mutta aluksi voi niin käydä, että nollakaloreillakin lihakset kehittyvät ja jonkinverran löllöä palaa.

      Mikäli kyse ei ole kiinteytymisestä, eli haluaa hintelöityä, niin samalla tavalla se hoituu kuin ylipainoisellakin. Esimerkiksi kiloklubista löytyy tarvittavat reseptit hommaan. Mitä vähemmän rasvaa on ( painoindeksi ei muuten sitä kerro ), sitä enempi töitä sen menestyksekkääsen poistamiseen pitää tehdä, ruokavalion liikunnan avulla ja sitä hitaampi se prosessi on, eli silloin pitkäjänteisyys palkitaan, nopeita tuloksia ei tule ( tai laihaläskiksi jos haluaa niin sitten ).

    • Sirumuru 10

      Nää Jutan dietit toimii vain TERVEILLÄ ihmisillä. Mieleeni on jäänyt jäkso ,jossa kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa elävä nainen ei laihtunutkaan riittävästi Olen ollut tukihenkilönä näille ihmisille ja on taivan tosi, että vaikka olisi THyroxin korvaushoito ja arvot viitteessä,LAIHDUTTAMINEN ON TODELLA VAIKEAA !! Olen sen kuullut niin monilta ihmisiltä, eivät mussuta herkkuja vaan syövät 1600 kalorin normiruokaa/ päivä eikä paino putoa. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi oireilla vuosia jopa 4-6 vuoteen ennenkuin se löydetään ,on alidiagnosoitu sairaus.Silloin aineenvaihdunta hidastuu ja paino nousee. Näistä ihmisistä ei puhuta koskaan,sama koskee sairauteen kortisonia käyttäviä ihmisiä, heitä on yhteensä satojatuhansia Suomessa. Laihduttaminen on kaikilla yksilöllinen asia , ei ole yhtä oikeaa tapaa , eikä ihmisiä pidä syyllistää vaikka laihduttaminen ei onnistu.Kaikki eivät ole terveitä.

      • mietinpämietin

        Jossei 1600kcal ihmiselle (mikä kuulostaa todella paljolle ruokamäärälle) riitä, pitäis varmaan kiristää tahtia... Ellen ole väärässä? Mutta jokaisen laihduttajan ei epäonnistuessaan pidä ajatella lähtökohtaisesti itseään tai oman elimistön toimintaa epäterveenä, vaan katsoa ensiksi syömisiään ja liikkumisiaan, niissä kun se ongelma monesti piilee. Tarkotan vaan, että tuosta sun tekstistä jäi sellanen käsitys, että näitä "epäterveitä/kilpirauhahäiriöisiä" laihduttajia on pilvin pimein.

        Itselläni pisti huomioon kyseisessä Jutta ja puolen vuoden superdieetit -jaksossa se, että kyseinen nainen oli koko prosessin ajan (lukuunottamatta kahta, kolmea ensimmäistä viikkoa) todella negatiivinen, eikä ollut oikeastaan mihinkään tyytyväinen. Vaikka ihan hienoja tuloksia oli hälläkin, ja niistäkin olisi voinut olla iloinen. Tiedän, että mukana oli kilpirauhasen vajaatoiminta -setti, mutta kyllä se ihmisen asenne ratkaisee aika pitkälle. Jos naama norsun v:eellä vääntää hommia, niin todennäkösesti ei tuloksetkaan näy samaan mittaan, kuin henkilöllä joka on joka pienestä askeleesta onnellinen. Tästä esimerkki tämä viime jakson jämäkkä rekkamies, joka laihdutti yli 35kg, ja oli koko prosessin ajan super-fiilis päällä.


      • Ja vielä...
        mietinpämietin kirjoitti:

        Jossei 1600kcal ihmiselle (mikä kuulostaa todella paljolle ruokamäärälle) riitä, pitäis varmaan kiristää tahtia... Ellen ole väärässä? Mutta jokaisen laihduttajan ei epäonnistuessaan pidä ajatella lähtökohtaisesti itseään tai oman elimistön toimintaa epäterveenä, vaan katsoa ensiksi syömisiään ja liikkumisiaan, niissä kun se ongelma monesti piilee. Tarkotan vaan, että tuosta sun tekstistä jäi sellanen käsitys, että näitä "epäterveitä/kilpirauhahäiriöisiä" laihduttajia on pilvin pimein.

        Itselläni pisti huomioon kyseisessä Jutta ja puolen vuoden superdieetit -jaksossa se, että kyseinen nainen oli koko prosessin ajan (lukuunottamatta kahta, kolmea ensimmäistä viikkoa) todella negatiivinen, eikä ollut oikeastaan mihinkään tyytyväinen. Vaikka ihan hienoja tuloksia oli hälläkin, ja niistäkin olisi voinut olla iloinen. Tiedän, että mukana oli kilpirauhasen vajaatoiminta -setti, mutta kyllä se ihmisen asenne ratkaisee aika pitkälle. Jos naama norsun v:eellä vääntää hommia, niin todennäkösesti ei tuloksetkaan näy samaan mittaan, kuin henkilöllä joka on joka pienestä askeleesta onnellinen. Tästä esimerkki tämä viime jakson jämäkkä rekkamies, joka laihdutti yli 35kg, ja oli koko prosessin ajan super-fiilis päällä.

        Vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta ja muut hormonaaliset häiriöt (joidenkin kohdalla itse hankittu esim. teinivuosien kitudieteillä)

        tottakai sekoittavat kaikkea aineenvaihduntaa (rasva-aineenvaihdunta, sokeriaineenvaihdunta, hormonitasapaino, melatoniinin tuotanto...)

        vuosikausiksi tai pysyvästi

        niin

        silti KUKAAN ei kerää _kymmeniä kiloja_ ylimääräistä ilman tuhansia ja tuhansia ylimääräisiä kaloreita.


    • aktu 38

      Itse olen aktiiviurheilija 38v. ja olen nyt ollut kaksi viikkoa Jutan dietillä ihan se vuoksi, että saan ruokailurytmin ja ruokavalion järkevämmäksi. Syksyn lepokausi kun meni hieman mässäilyn puolelle surujen ja murheiden vuoksi :(
      Tarkoitus on jatkaa tätä diettiä neljä viikkoa ja rinnalla treenata oman harjoitusohjelman mukaan, johon sisältyy 3-5 kuntosalitreeniä ja 1-3 aerobista viikosta riippuen. Mutta tosiaan hiilareita tarvii hiukan enemmän olla, jos aerobisia on useampia.
      Tuntemukset näin kahden viikon jälkeen ovat positiivisia. Olo on keventynyt lähes neljän kilon verran. Välipala-napostelu on jäänyt kokonaan pois, kun noudattaa dietin ateriarytmiä. Energisyys on noussut huomattavasti ja treenit jaksaa vetää aivan eri tehoilla kuin syksyllä.
      Omalla kohdalla tämä tuntuu toimivan tällaisena "suunnan tarkistuspisteenä".

    • Mistä oot napannu ittelles sopivan Jutan dietin?

    • aktu38

      Olen ottanut perusmallin www.gofatgo.fi sivulta.

      • aktu38

        Sori, eihän se osoite olekaan tuo. Googleta gofatgo, niin mm. Livin sivustolta löytyy :)


    • hsyjnsryjsryjtj

      HELPPO, SÄÄNNÖLLINEN RUOKAVALIO & PÄIVÄOHJELMA (kannattaa kirjoittaa/tulostaa jääkaapin oveen noudattamisen helpottamiseksi):

      klo 8:00 aamupala:
      - kaksi leipää, päälle esim. tomaattia, kurkkua ja juustoviipale
      TAI
      - lautasellinen kaurapuuroa (hiutaleita 1,5-2 dl), päälle hieman mysliä, marjoja, banaania, marjakeittoa ja/tai jogurttia
      JUOMAKSI: 1 kuppi kahvia/teetä/maitoa/tuoremehua

      klo 11:00 välipala:
      - välipalapatukka
      TAI
      - ruisleipäviipale, jonka päällä tomaattia tai kurkkua
      JUOMAKSI: 1 lasi vettä/kahvia

      klo 14:00 päivällinen:
      - 2-4 perunaa, hieman kastiketta, puolet lautasesta salaattia tai vihanneksia
      TAI
      - 1-2 kauhallista riisiä kanankoipipala ilman kuorta sekä hieman salaattia
      JUOMAKSI: 1-2 kuppia maitoa tai vettä

      klo 17:00 välipala:
      - välipalapatukka omena
      TAI
      - ruisleipäviipale, jonka päällä tomaattia ja kurkkua
      TAI
      - banaani 2 dl maustamatonta jogurttia
      TAI
      - kaurapuuroa (hiutaleita 1,5-2 desiä)
      JUOMAKSI: 1 kuppi kahvia/teetä/maitoa

      klo 20:00 illallinen:
      - 1 kauhallinen riisiä, kastiketta ja salaattia
      TAI
      - kanankoipi salaattia 1-2 rkl raejuustoa
      - 1-2 palaa tummaa suklaata
      JUOMAKSI: 1 kuppi kahvia/teetä/maitoa/vettä tai tuoremehua

      klo 21:00 tehtävät:
      - nosta 2-3 kg painoja 30-50 kertaa
      - mene kyykkyasentoon selkä ja vatsa suorassa ja nouse ylös (yritä pitää kantapäätkin lattiassa ja mene niin alas kuin pystyt), toista 10-25 kertaa
      TAI
      - mene kävely- tai hölkkälenkille 20-60 minuutiksi
      - venyttele jalkojasi esim. seisoessasi yrität kurottautua käsillä maahan, pysy venytysasennossa niin kauan kuin kestät
      JUOMAKSI: 2 lasillista vettä

      klo 22:00 iltapala:
      - banaani ja max. 10 mantelia tai muuta pähkinää
      TAI
      - ruisleipä (päälle esim. 1-3 kinkkuviipaletta, kurkkua ja tomaattia)
      JUOMAKSI: 1-2 kuppia maitoa, kaakaojuomaa tai vettä

      klo 23:00 viimeistään nukkumaan:
      - jos televisiosta tulee ohjelmia, tallenna digiboxille ja katso seuraavana päivänä esim. jumpan yhteydessä.

      1-2 kertaa viikossa voit pitää halutessasi herkutteluillan. Vaihtoehdot (valitaan VAIN YKSI seuraavista):
      - vähärasvaisia tai rasvattomia popcorneja
      - lautasellinen suklaapuuroa (= kaakaota puuroa)
      - max. 4 palaa tummaa suklaata
      - max. 2 palaa maitosuklaata
      - neljäsosa pullasta, pasteijasta tai leivoksesta
      - dippiä lautasellinen porkkanoita ja kurkkuja

      • Mikä tavoite?

        Liian vähän proteiineja, liikaa kovaa rasvaa, liikaa huonoja hiilareita ja aivan älyttömiä treeniohjeita. Hyvät rasvat puutuivat. Eikä tuosta löydy nimeksikään kasviksia, joita pitäisi syödä paljon. Ei kiitos.


    • 223344

      Eihän toi ole edes jutan dietti. Itse olen noudattanut nyt lähes kolme kuukautta jutan "julkista" diettiä ja olen elämäni kunnossa. Painoa on tippunut 11 kiloa ja vaatekoko on muuttunut 44>40. Ruokavalioa ovat muutkin ammattilaiset tutkineet ja ovat sen terveelliseksi todenneet. Ja mikä ihaninta, niin nälkää ei tarvi kärsiä ja herkkujakin saa silloin tällöin syödä. Suosittelen!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3470
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2810
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2698
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2604
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2405
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      1981
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1837
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1743
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      157
      1632
    Aihe