Minäkin ostin dieselin niin nyt ei tartte autoa sammuttaa alle 1 tunnin pysähdyksiin. Varmaan ootte huomanneet että kaikilla mahdollisilla parkkipaikoilla kaupoissa, kouluissa, työpaikoilla, huoltoasemilla jne dieselit iloisesti raksuttavat, niin isot kuin pienetkin. Ilmeisesti dieseleitä ei koske tyhjäkäyntirajoitukset joten minäkin liityin tähän hilpeiden savuttajien joukkoon, ei vituta enää muiden tyhjätyhjäkäyttö. Suosittelen.
Dieselin tyhjäkäyttö
19
11350
Vastaukset
- NO huh huh
Kykeneekö sun aivotoimintas ymmärtämään sellaista asiaa,että toiset diesel autot missä on turbo tarvii tyhjäkäyntiä jotta turbossa lähtee öljy kiertämään ja jäähtymään!Ennemmin sen antaa vähän aikaa käydä kun se,että tekee pirun kalliin remontin!
- POLOinen
Taitaa olla Nohuhuh:illa jäänyt öljyt kiertämättä korvien välissä muutaman kerran tai shit kannatas lukee auton manuaalista mistä se sammuu.... Mulla pyörii ilman turbookin.
- teukka
POLOinen kirjoitti:
Taitaa olla Nohuhuh:illa jäänyt öljyt kiertämättä korvien välissä muutaman kerran tai shit kannatas lukee auton manuaalista mistä se sammuu.... Mulla pyörii ilman turbookin.
Olen pohtinut minäkin, miksi ne dieselit savuavat aina marketin edessä (lähes tuulikaapissa).
Pohjimmainen syy lienee se, että ennen diesel ja varsinkin dieselmersu olivat joidenkin mielestä sellaisia statuksia ja elämän korkeimpia arvoja, että niitä piti käyttää hyvin näkyvästi.
Omistajan ajatukset pyörivät niin kokonaisesti auton omistamisen ympärillä, että tyhmyys pääsee paistamaan. - HDi
teukka kirjoitti:
Olen pohtinut minäkin, miksi ne dieselit savuavat aina marketin edessä (lähes tuulikaapissa).
Pohjimmainen syy lienee se, että ennen diesel ja varsinkin dieselmersu olivat joidenkin mielestä sellaisia statuksia ja elämän korkeimpia arvoja, että niitä piti käyttää hyvin näkyvästi.
Omistajan ajatukset pyörivät niin kokonaisesti auton omistamisen ympärillä, että tyhmyys pääsee paistamaan.tyhmää on käyttää disukkaa marketin edessä nipottajien kiusaksi, kun kierrättää ja kaahata sillä vvt-i vinguttimella vaarantaen liikennettä, tyhmyyden huippu on se kun tullaan bensajollalla haastamaan 0-50 kmh kiihdytys kisaan isompia diiseleitä, koskaan ei tulla haastamaan 60-120kmh kiihdytykseen ;) ainiin, pitäis varmaan pysähtyä odottamaan moottoritien liittymän tukkeeksi että ne bensajollat ehtii tulla mukaan, jotta ne voisi sitten jättää sinne liittymän alkuun vingumaan ;)
- teukka
HDi kirjoitti:
tyhmää on käyttää disukkaa marketin edessä nipottajien kiusaksi, kun kierrättää ja kaahata sillä vvt-i vinguttimella vaarantaen liikennettä, tyhmyyden huippu on se kun tullaan bensajollalla haastamaan 0-50 kmh kiihdytys kisaan isompia diiseleitä, koskaan ei tulla haastamaan 60-120kmh kiihdytykseen ;) ainiin, pitäis varmaan pysähtyä odottamaan moottoritien liittymän tukkeeksi että ne bensajollat ehtii tulla mukaan, jotta ne voisi sitten jättää sinne liittymän alkuun vingumaan ;)
Mitähän tuo tarkoitti? En ymmärtänyt yhtään - taidan olla sittenkin tyhmä!
- Mts
teukka kirjoitti:
Mitähän tuo tarkoitti? En ymmärtänyt yhtään - taidan olla sittenkin tyhmä!
Tuon itsekin huomannut. Viikonloppusin, kun sattuu ajelemaan jossakin päin, niin automaattisesti ilmaantuu joku teiniritsa Focuksen rinnalle valoissa. No, armottoman vingutuksen saattelemana se sitten siitä lähtee.
Selvähän se on, että nuo voortin jättävät. Sitten moottoritiellä kun ajaa perässä ja polkaisee pohjaan kaasun ja päästää ohi, niin takana rupeaa mazdassa kone huutamaan, kun haetaan kierroksia, jotta päästään ohi. Pitäisi varmaan lisätä joku helvetillinen diesel-kyltti takalasiin, että tietäisivät edes että on diesel, jonka jättivät..
Niin, tyhjäkäytöstä. Turbodieselinhän pitäisi antaa hetki käydä ajon jälkeen. Ja toiseksi,ei sitä esim. talvella viitsi sammuttaa, kun kylmenee koppi. Ainakaan ihan aina, kun ei se kumminkaan juuri tyhjäkäynnillä kuluta.
Onpa joskus pohjoiseen ajaessa talvella väsyttänyt, niin levähdyspaikalla tunnin-pari nukkunut dieseli nakuttaessa ja kopin pysyessä lämpimänä. - HDi
Mts kirjoitti:
Tuon itsekin huomannut. Viikonloppusin, kun sattuu ajelemaan jossakin päin, niin automaattisesti ilmaantuu joku teiniritsa Focuksen rinnalle valoissa. No, armottoman vingutuksen saattelemana se sitten siitä lähtee.
Selvähän se on, että nuo voortin jättävät. Sitten moottoritiellä kun ajaa perässä ja polkaisee pohjaan kaasun ja päästää ohi, niin takana rupeaa mazdassa kone huutamaan, kun haetaan kierroksia, jotta päästään ohi. Pitäisi varmaan lisätä joku helvetillinen diesel-kyltti takalasiin, että tietäisivät edes että on diesel, jonka jättivät..
Niin, tyhjäkäytöstä. Turbodieselinhän pitäisi antaa hetki käydä ajon jälkeen. Ja toiseksi,ei sitä esim. talvella viitsi sammuttaa, kun kylmenee koppi. Ainakaan ihan aina, kun ei se kumminkaan juuri tyhjäkäynnillä kuluta.
Onpa joskus pohjoiseen ajaessa talvella väsyttänyt, niin levähdyspaikalla tunnin-pari nukkunut dieseli nakuttaessa ja kopin pysyessä lämpimänä.on hyvä ja hauska idea, mutta totuus tyhjäkäynnistä, en kyllä osaa sanoa, miksi itsekin käytän autoa marketin parkkipaikalla, jos vaikka vaimo kipaisee kiskalla, kun sen auton voisi ihan hyvin sammuttaa, ehkä se on sammuttamisen ja käynnistämisen aiheuttama "jumalaton" rytkytys, meinaa itse pudota kyydistä jos ei ole turvavyötä päällä ja ovi kiinni kun auton sammuttaa tai polkaisee käyntiin ;) toisaalta sisälle tuleva rauhoittava kotkotus konepellin alta on mukavaa kuunneltavaa. Kyllähän tuo turbon varjeleminenkin osaltaan vaikuttaa, sitä sitten varjelee sitä turboaan jokapaikassa, mutta eikös se niin ole että "ei vara venettä kaada" ;) Hyvät nakutukset kaikille ;)
- teukka
Mts kirjoitti:
Tuon itsekin huomannut. Viikonloppusin, kun sattuu ajelemaan jossakin päin, niin automaattisesti ilmaantuu joku teiniritsa Focuksen rinnalle valoissa. No, armottoman vingutuksen saattelemana se sitten siitä lähtee.
Selvähän se on, että nuo voortin jättävät. Sitten moottoritiellä kun ajaa perässä ja polkaisee pohjaan kaasun ja päästää ohi, niin takana rupeaa mazdassa kone huutamaan, kun haetaan kierroksia, jotta päästään ohi. Pitäisi varmaan lisätä joku helvetillinen diesel-kyltti takalasiin, että tietäisivät edes että on diesel, jonka jättivät..
Niin, tyhjäkäytöstä. Turbodieselinhän pitäisi antaa hetki käydä ajon jälkeen. Ja toiseksi,ei sitä esim. talvella viitsi sammuttaa, kun kylmenee koppi. Ainakaan ihan aina, kun ei se kumminkaan juuri tyhjäkäynnillä kuluta.
Onpa joskus pohjoiseen ajaessa talvella väsyttänyt, niin levähdyspaikalla tunnin-pari nukkunut dieseli nakuttaessa ja kopin pysyessä lämpimänä.Kummaa porukkaa. Aiheeena oli dieselien turha tyhjäkäynti.
Sitten tämä aihe väännetään kilpajoiksi että kenellä kiihtyy enemmän ja kuka pärjää liikennevaloista lähdettäessä jne ...
Onhan sen orgasmin saantiin muitakin keinoja kuin liikenteessä uhoaminen ja kiihdyttely. - Kirjaviisas...
teukka kirjoitti:
Kummaa porukkaa. Aiheeena oli dieselien turha tyhjäkäynti.
Sitten tämä aihe väännetään kilpajoiksi että kenellä kiihtyy enemmän ja kuka pärjää liikennevaloista lähdettäessä jne ...
Onhan sen orgasmin saantiin muitakin keinoja kuin liikenteessä uhoaminen ja kiihdyttely.80-lukulaisen pajeron mittaritaulun alapuolelle oli liimattu tarra, missä luki (suurinpiirtein) näin:
"TURBO-AHTIMEN KÄYTTÖOHJEET
1. Kylmäkäynnistys
Käytä moottoria nopeata joutokäyntiä vähän aikaa ennen liikkeelle lähtöä.
2. Sammutus kovan ajon jälkeen
Anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä n. 1 min. ahtimen lämpötilan tasaamiseksi"
Mobilin kirjasessa "Oikea voitelu" kerrottiin testistä missä ahtimen laakeri lämpeni niin kuumaksi että öljy alkoi "palaa" karstaksi...
Ja sehän on täyttä faktaa, että turboahtimen kierrosluku nousee yli 100'000 RPM... Noilla kierrosluvuilla tavallinen teräksinen kuiva kuulalaakeri sulaisi muutamassa sekunnissa... Tämän vuoksi turboahtimien laakerit ovat joko jotain erikoislaakereita, tai sitten ne on yhdistetty öljynkiertoon siten että ne pysyvät aina voideltuina...
Mainittakoot vielä, että ainakin Valtran ohjekirjoissa sanotaan, että mikäli kone on käyttämättä pitkiä aikoja pitäisi turbon laakeritila täyttää öljyllä ennen käynnistystä...
Sitten voidaankin miettiä, että mikäköhän sitten on sitä "turhaa tyhjäkäyntiä", ja mikä liittyy turboahtimen oikeaoppiseen käyttöön... - nykyaikaa
Kirjaviisas... kirjoitti:
80-lukulaisen pajeron mittaritaulun alapuolelle oli liimattu tarra, missä luki (suurinpiirtein) näin:
"TURBO-AHTIMEN KÄYTTÖOHJEET
1. Kylmäkäynnistys
Käytä moottoria nopeata joutokäyntiä vähän aikaa ennen liikkeelle lähtöä.
2. Sammutus kovan ajon jälkeen
Anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä n. 1 min. ahtimen lämpötilan tasaamiseksi"
Mobilin kirjasessa "Oikea voitelu" kerrottiin testistä missä ahtimen laakeri lämpeni niin kuumaksi että öljy alkoi "palaa" karstaksi...
Ja sehän on täyttä faktaa, että turboahtimen kierrosluku nousee yli 100'000 RPM... Noilla kierrosluvuilla tavallinen teräksinen kuiva kuulalaakeri sulaisi muutamassa sekunnissa... Tämän vuoksi turboahtimien laakerit ovat joko jotain erikoislaakereita, tai sitten ne on yhdistetty öljynkiertoon siten että ne pysyvät aina voideltuina...
Mainittakoot vielä, että ainakin Valtran ohjekirjoissa sanotaan, että mikäli kone on käyttämättä pitkiä aikoja pitäisi turbon laakeritila täyttää öljyllä ennen käynnistystä...
Sitten voidaankin miettiä, että mikäköhän sitten on sitä "turhaa tyhjäkäyntiä", ja mikä liittyy turboahtimen oikeaoppiseen käyttöön...kaikki pitää olla naps napis päälle tai pois. katoppa telkkarista se elisan mainos autotallin ovesta. eihän kukaa kestä kattoa että naapurin ovi aukenee noin kauan.
Ja sitte topikkiin.. en ole pahemmin nähnyt eroa dieseleitten ja bensavehkeitten välillä markettien pihakäyttämisessä. Enkä sen paremmin ovien eteen pysäköinnissä. Sen sijaan siihen ovien eteen pysäköivistä valtaosa näyttää kuuluvan tiettyyn vähemmistöön. Ja kylläpä siinä on tavan perheenisääkin oottamassa volvollaan akkaa kaupasta ku ei millään voi ajaa siihen 5 metrin päähän ruutuun. Sehän eukko hyytyy niille metreille viimestää ku on kävelly sen kolme kilometriä sielä supermarketissa kaikkien ostosten kanssa. - HABA
HDi kirjoitti:
on hyvä ja hauska idea, mutta totuus tyhjäkäynnistä, en kyllä osaa sanoa, miksi itsekin käytän autoa marketin parkkipaikalla, jos vaikka vaimo kipaisee kiskalla, kun sen auton voisi ihan hyvin sammuttaa, ehkä se on sammuttamisen ja käynnistämisen aiheuttama "jumalaton" rytkytys, meinaa itse pudota kyydistä jos ei ole turvavyötä päällä ja ovi kiinni kun auton sammuttaa tai polkaisee käyntiin ;) toisaalta sisälle tuleva rauhoittava kotkotus konepellin alta on mukavaa kuunneltavaa. Kyllähän tuo turbon varjeleminenkin osaltaan vaikuttaa, sitä sitten varjelee sitä turboaan jokapaikassa, mutta eikös se niin ole että "ei vara venettä kaada" ;) Hyvät nakutukset kaikille ;)
EI OLE turhaa tyhjäkäyttöä jos on itse autossa. Talvella Eberi syö akun ja kesällä ilmastointi vaatii moottorin. Siispä tyhjäkäyntiä (parkit päällä ettei polttimot kulu).
Jos lähden autosta pois niin se on eri juttu.
- Hoh
Tyhjäpäisillä esiintyy turhaa tyhjäkäyntiä.
- 95E
Dieselin tyhjäkäyttöhän rasittaa moottoria jopa 15000km verran ja ainakin jos sitä pitää käynnissä puolituntia tai tunnin. Ymmärrän toki sen turbollisen vehkeen ajonjälkeisen tyhjäkäynnin, mutta miksi sitä moottoria turhaan käytetään.
Bensavehkeillä noista asioista ei tartte huolehtia, kuten ei tientukkona olevan dieselauton ohittamisestakaan.- tdci
...Mieltä. Mutta kyllä diesel bensat päihittää! Ohituskiihtyvyys valovuoden edellä bensa koneita.
Sua vaan harmittaa katsoa niita teksteja; TDI, TDCI, HDI jne, mitä takalaudassa lukee
Koita kestää ja rikastu! - 95E
tdci kirjoitti:
...Mieltä. Mutta kyllä diesel bensat päihittää! Ohituskiihtyvyys valovuoden edellä bensa koneita.
Sua vaan harmittaa katsoa niita teksteja; TDI, TDCI, HDI jne, mitä takalaudassa lukee
Koita kestää ja rikastu!Ei ole tarvinnut dieselille vielä nöyrtyä, sillä kahdeksan sekunnin alle kiihtyvä bensapeli pitää huolen etteivät nuo mainitsemasi tekstit häiritse menoa ;)
Mulla on vara ajaa vielä bensakoneellakin ja harva dieselkone on oikeasti kova ohituskiihtyvyyksissä, sillä liikenteessä on paljon pikkunaksuja. Isommat dieselit ovat sitten asia erikseen, mutta kyllä urheiluauto on aina bensalla kulkenut.
Ihan hyvä se diesel varmasti on, mutta tarvetta sellaiselle ei vain ole. Onhan se varmasti joillekin helpompi jos on diesel niin ei tarvitse läheskään niin paljon keppiä käyttää ohituksiin ja vielä helpompi automaatilla.
Ja jos tartteen paljon vääntöä niin käyn ostaan traktorin =p - testaamaan
Testataan vaikka varttimaililla tai loppunopeuskilpailussa jääkö minun naku jälkeen.
nimim. 230hp ja 575Nm. tiisselinuhapumppu
- hjl
Bensiiniautoon verrattuna dieselin lämmitys- ja jäähdytyskäyttö ovat paljon tärkeämpiä ajateltaessa moottorin kestävyyttä oli turboa taikka ei, koska dieselmoottorin lämmöntasaantuminen kestää pitempään vankempien rakenteiden takia.
Ajoonlähtemisen viivyttely kylmäkäynnistyksen jälkeen ei ole dieselillä niin ympäristölle vaarallista kuin bensalla, koska kylmäpäästöjen suhteellinen määrä on vähäisempi.
Turboahdetussa dieselissä nousee jäähdytyskäyttö vielä tärkeämmäksi: ripeämmän ajon jälkeen moottoria olisi syytä käyttää ainakin pari minuuttia, tätä ei itse asiassa tulisi tehdä aivan tyhjäkäynnillä vaan noin 1000 rpm, jolloin lämmöntasaantuminen nopeutuu ja öljyn karstaantumisvaara poistuu. Tälläisen toimenpiteen suoritus kertoo myös auton kestävästä käytöstä. Huolimaton sammuttelu ei ehkä johda ongelmiin kuin vasta 10-15 vuoden kulttua.
Mutta kuitenkin lämmitys- ja jäähdytyskäyttö ei saa kestää henkilöautoilla järkevästi ajatellen yli 10 minuuttia olosuhteista riippumatta, koska sen hyöty menetetään tällöin. - Kyllä pääsee
Kyllä mulla ainaskin löytyy dieseli autosta 250 heppaa lastutettuna niin kyllä voitte tulla ihan koska vaan niitten bensapaskojenne kanssa rinnalle.....Katellaan mitä siellä perässä lukee,jos kerkeette näkeen;)
- XXCCcc
Niin mutta tuliko heppis silti sen pidemmäksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087