Leijonan luolassa erään yrityksen edustajat hakivat ja ”saivat” rahoitusta idealleen moottorin puristussuhteen muuttamisesta, jonka myötä polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät. Löysin patentin eräästä blogista, mutta en oikein ymmärrä, miten puristussuhteen muuttaminen tehdään. Osaako kukaan selittää?
http://oulun1.blogspot.fi/2013/02/oy-waulis-motors-ltd.html
Moottorin puristussuhteen muuttaminen
27
1482
Vastaukset
- Valmiita moottoreita
Onhan noita tehty aiemminkin ihan toimiviksi moottoreiksi saakka. Tässä Saabin versio:
http://www.autozine.org/technical_school/engine/tech_engine_4.htm - sitroen.
Saabin versio olisi helpompi ja paljon halvempi toteuttaa.
Sen patentin vain osti GM ja pani hyllyyn piiloon.
Amerikkalainen ohje "Seuraa rahaa" johtaa öljyntuottajiin. Osakuormalla reilusti pienentynyt polttoaineen kulutus ei passaa öljyntuottajille, joten sellaista keksintöä ei saa päästää markkinoille. Päinvastoin, katalysaattoripakko lisäsi autojen kulutusta 8 - 18 % (Volvo, Skoda), joten se piti saada maailmanlaajuiseksi. Toinen on nämä epäkäytännölliset möhköautot, mukamaasturit, ja muutenkin autojen ulkomittojen ja erityisesti painojen jatkuva kasvattaminen. Kaikki ne lisäävät kulutusta tarpeettomasti ja kohtuuttomasti. Öljyntuottajat hierovat tyytyväisinä karvaisia käsiään ja setelitukot siirtyvät "oikeisiin" taskuihin.- Valmiita moottoreita
Mahtaako Saabin patentti olla enää voimassa?
- VeeeM
Eli jos kierretään kammentappia (osa6) ison hammaskehän avulla, saadaan iskunpituus muuttumaan jolloin puristus suhde saadaan halutuksi, tuon ison hammaskehän riittävä liike aikaansaadaan siis noilla sivuvipu vimstaakeilla. Iskunpituuden muutoksen määrähän ei kai tarvitse olla kovin suuri eli vipuhässäkällä saadaan riittävän useiden asteiden muutos epäkeskeiseen kammentappiin ja sitä kautta iskunpituuteen..ja muutoshan voidaan tehdä siis kammen alaliikkeen lyhentämisellä eli mäntä jokatapauksessa voi tulla ylös asti aina jolloin palotila säilyttää optimaalisen muodon.
..sori epäselvyytä, baariin matkalla just.. - VeeeM
Sori äskeiseen, ei siis kierretä kampiakselissa olevaa kammentappia vaan sen ympärillä olevaa kiertokangan alapään laakerointi hässäkkää joka siis laakerina kiertokangelle. http://1.bp.blogspot.com/-mDtyfxKrEgQ/UR4QmzPGaSI/AAAAAAAADFc/uaCnKL_uIj8/s1600/waulis3.jpg
..tuo iso hammaskehä varmaan nypyttää kivasti koneen käydessä?- Sekava on
Pitääkö noita säätöhässäköitä olla oma jokaiselle männälle? Miten ne laakeripesät on tuettu, että kestää nostamisen ja laskemisen? Voima ulos välittyy tuon ison rattaan kautta, aikamoisella rasituksella hampaat.
Tiivistys varmaan helpomi kuin Saabin moottorissa jos tuo muuten kestää. Kai se jotenkin toimii kun pätevät kehittäjät pitäisi olla. Toivottavasti ei tarvitse tuota isoa mötikkää päällä )) mikähän lie.
- amatör
Eli saabilaisessa systeemissä kansi ja sylinterit on yhtä. Nivellettynä lohkoon. Toisesta reunasta kun nostetaan niin palotila suurenee ja puristussuhde pienenee ja kone sietää ahtopainetta. Pienellä kormituksella kansi-sylnteriyhdistelmä on alimmillaan joten painetta ja voimaa riittää ilman ahtoakin. Jäähdytysneste kiertää nivelöidyssä kansi- sylinteriosassa ja alalohkoon tiiviys on tehty joustavalla materiaalilla, esim. erkoiskumilla.
Jos olen oikein ymmärtänyt.- Anonyymi
Ei vaikuttanut kestävältä Saabin systeemi, siksi varmaan ei ole käytössäkään. Kamoiakselissa voisi olla samanlainen systeemi kuin nokka-akseleissakin missä venttiilien aukeaminen on säädettävä.
- Turbolla
Puristussuhteen geometrista säätöä vastaava muutos on mahdollista saavuttaa nykyaikaisilla sähköisesti säädettävillä turboilla. Jos turbomoottorissa geometrinen puristussuhde on 7 niin silloin 1 barin ylipaineella saadaan puristuspaine mikä vastaa geometristä puristussuhdetta 14. Turbo onkin toimivin ratkaisu toteuttaa puristussuhteen muutosta vastaava puristuspaineen nosto.
- Hmm...
Avausviestin linkin blogiin on lisätty kaksi videota, joissa kuvataan, miten säätö toimii. Näyttää hieman siltä, että Waulis "on keksinyt pyörän uudelleen".
- Oliko noista
videoista kumpikaan Waulis? Luulisisi olevan jo toimiva moottorikin.
Tiivistys ei olekaan ongelma jos säätö ruuvisysteemillä, mutta liikaa osia ja pieniä rattaita. Kallis ja tuskin kestää, mutta saa nähdä.
Pitäisi olla tuo ruuvisysteemi vaikuttamassa suoraan jokaiseen kampiakselin laakeripesään, mutta kuluttaisiko liikaa sylintereitä kun kampiakseli ei olisi suorassa linjassa koko aikaa.
- h7gg
Onko tästä kuulunut mitään uutta?
Toimiiko moottori luvatulla tavalla?
Onko Terentjeff sijoittanut lupaamansa rahat yhtiöön?- Anonyymi
Sähkömoottoreissa on erilaiset tuuvit.
- Anonyymi
Joku kiirehti 10 vuotta liian aikaisin kysymään.
Pekka - Anonyymi
En katsellut noita linkkejä, mutta olisiko periaatteessa iskutilavuutta muuttamalla, eli koko mäntä-kampiakseliasetelmaa liikutellaan ylös-alas -suunnassa, jolloin männän laki on välillä lähempänä, ja välillä kauempana palotilan katosta, siis yläkuolokohdassa? Kampiakselin laakeripukki olisi asennettu jonkinlaisille pystysuuntaisille kiskoille, vähän kuin cd soittimen laserlukupää tai korppuaseman lukupää.
- Anonyymi
Eikös esim. Volvon B moottoreissa, venekäytössä, käytetty simppelisti paksumpaa kansipahvia, jolloin ne pelas petroolilla eli puristuspainetta laskettiin.
- Anonyymi
Mieleenkin juuri mikä tämä Dodgen uusi Challenger Hellcat... 900BHP, 10,2litrainen v8 ja 2kpl remmiahtmia eli ei mitään turbopasskoja heheh kova peli..
Ja kun manuaaliset vaihteet ja manuaalisesti ohjaamosta ohjattavissa remmiahtimien tehot reaaliaikaisesti....- Anonyymi
remmiä perciille niinku 70-luvulla nii jokohan oppii olemaan.
- Anonyymi
No eipä taida enää yksikään valmistaja lähteä mihinkään polttomoottorin kehitysprojektiin. Patentti on muuttunut arvottomaksi.
- Anonyymi
Koko ajan kehitetään ja käyteään myös synteettisiä polttoaineita, ei patteriautot korvaa koskaan kokonaan polttomoottoria, paljon enemmän kehitettävää akuissa on.
- Anonyymi
Pyörivällä mändingolla kovat dieseljetsulan paukut.
https://www.greencarcongress.com/2012/10/lpix2-20121018.html- Anonyymi
Kumma kun nämä ihmemoottorit ei pääse koskaan tuotantoon.
- Anonyymi
Nissan on jo vuosien muutamien vuosien ajan valmistanut autoihinsa tuollaista muuttuvan puristussuhteen moottoria. 2019 ja uudempi Nissan 2.0l VC Turbo 248hv rivi4 bensamoottori. Tämä moottori on esim. Sedan korinen Nissan Altima, katumaasturi Infiniti QX50.
https://www.youtube.com/watch?v=j0An3RbXcPg
Tämä Nissan VC 2.0 turbo käy korkeammalla puristussuhteella ajettaessa taloudellisesti polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi, sitten kaahaillesssa moottorin puristussuhde vähenee mutta turbo kompensoi puristussuhteen alenemisen ettei moottorin voiman tuotto huonone. Tämän moottorin kohdalla VC on lyhenne sanasta variable compression. Mahdollisimman taloudellisesti ajamalla pääsee jopa alle 6.2l/100km bensankulutukseen.
Vastaavasta moottorista on myös 3-sylinterinen 1.5l VC turbo 201hv. Automallista katumaasturissa nissan Rogue. Kumpaakaan näistä VC turbo moottoreista, automalleista ei tietääkseni ole Suomen markkinoilla, eikä ehkä EU alueella ainakaan Nissan merkin autoissa. Nissanin sisar merkistä Infiniti en osaa sanoa että onko tämän merkin autoissa kumpaakaan moottoria Suomen tai EU alueella.- Anonyymi
Tuohan on pätevä systeemi, toisin kuin Saabin keksintö aikoinaan. Voisi käyttää myös eri polttoaineille. Valmistus tietysti jonkin verran kalliimpi.
- Anonyymi
Polttomoottorien kehitys on ajettu alas, koska enää ei ehtisi saada niihin sijoitettuja rahoja takaisin.
Se tietää myös polttomoottorien valmistukseen käytettävien alihankkijoiden ja koneiden alasajoa.- Anonyymi
Mazda, Toyota ja jotkut muutkin vielä kehittää polttiksiakin. Maailmassa on maita missä sähkö ei ole ratkaisu kymmeniin vuosiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta812087Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt231798- 191677
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin211480Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu651433- 761348
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo201344Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61302En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121274Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää111245