Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Moottorin puristussuhteen muuttaminen

OECD

Leijonan luolassa erään yrityksen edustajat hakivat ja ”saivat” rahoitusta idealleen moottorin puristussuhteen muuttamisesta, jonka myötä polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät. Löysin patentin eräästä blogista, mutta en oikein ymmärrä, miten puristussuhteen muuttaminen tehdään. Osaako kukaan selittää?

http://oulun1.blogspot.fi/2013/02/oy-waulis-motors-ltd.html

27

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmiita moottoreita
    • sitroen.

      Saabin versio olisi helpompi ja paljon halvempi toteuttaa.
      Sen patentin vain osti GM ja pani hyllyyn piiloon.
      Amerikkalainen ohje "Seuraa rahaa" johtaa öljyntuottajiin. Osakuormalla reilusti pienentynyt polttoaineen kulutus ei passaa öljyntuottajille, joten sellaista keksintöä ei saa päästää markkinoille. Päinvastoin, katalysaattoripakko lisäsi autojen kulutusta 8 - 18 % (Volvo, Skoda), joten se piti saada maailmanlaajuiseksi. Toinen on nämä epäkäytännölliset möhköautot, mukamaasturit, ja muutenkin autojen ulkomittojen ja erityisesti painojen jatkuva kasvattaminen. Kaikki ne lisäävät kulutusta tarpeettomasti ja kohtuuttomasti. Öljyntuottajat hierovat tyytyväisinä karvaisia käsiään ja setelitukot siirtyvät "oikeisiin" taskuihin.

      • Valmiita moottoreita

        Mahtaako Saabin patentti olla enää voimassa?


    • VeeeM

      Eli jos kierretään kammentappia (osa6) ison hammaskehän avulla, saadaan iskunpituus muuttumaan jolloin puristus suhde saadaan halutuksi, tuon ison hammaskehän riittävä liike aikaansaadaan siis noilla sivuvipu vimstaakeilla. Iskunpituuden muutoksen määrähän ei kai tarvitse olla kovin suuri eli vipuhässäkällä saadaan riittävän useiden asteiden muutos epäkeskeiseen kammentappiin ja sitä kautta iskunpituuteen..ja muutoshan voidaan tehdä siis kammen alaliikkeen lyhentämisellä eli mäntä jokatapauksessa voi tulla ylös asti aina jolloin palotila säilyttää optimaalisen muodon.
      ..sori epäselvyytä, baariin matkalla just..

    • VeeeM

      Sori äskeiseen, ei siis kierretä kampiakselissa olevaa kammentappia vaan sen ympärillä olevaa kiertokangan alapään laakerointi hässäkkää joka siis laakerina kiertokangelle. http://1.bp.blogspot.com/-mDtyfxKrEgQ/UR4QmzPGaSI/AAAAAAAADFc/uaCnKL_uIj8/s1600/waulis3.jpg
      ..tuo iso hammaskehä varmaan nypyttää kivasti koneen käydessä?

      • Sekava on

        Pitääkö noita säätöhässäköitä olla oma jokaiselle männälle? Miten ne laakeripesät on tuettu, että kestää nostamisen ja laskemisen? Voima ulos välittyy tuon ison rattaan kautta, aikamoisella rasituksella hampaat.

        Tiivistys varmaan helpomi kuin Saabin moottorissa jos tuo muuten kestää. Kai se jotenkin toimii kun pätevät kehittäjät pitäisi olla. Toivottavasti ei tarvitse tuota isoa mötikkää päällä )) mikähän lie.


    • amatör

      Eli saabilaisessa systeemissä kansi ja sylinterit on yhtä. Nivellettynä lohkoon. Toisesta reunasta kun nostetaan niin palotila suurenee ja puristussuhde pienenee ja kone sietää ahtopainetta. Pienellä kormituksella kansi-sylnteriyhdistelmä on alimmillaan joten painetta ja voimaa riittää ilman ahtoakin. Jäähdytysneste kiertää nivelöidyssä kansi- sylinteriosassa ja alalohkoon tiiviys on tehty joustavalla materiaalilla, esim. erkoiskumilla.
      Jos olen oikein ymmärtänyt.

      • Anonyymi

        Ei vaikuttanut kestävältä Saabin systeemi, siksi varmaan ei ole käytössäkään. Kamoiakselissa voisi olla samanlainen systeemi kuin nokka-akseleissakin missä venttiilien aukeaminen on säädettävä.


    • Turbolla

      Puristussuhteen geometrista säätöä vastaava muutos on mahdollista saavuttaa nykyaikaisilla sähköisesti säädettävillä turboilla. Jos turbomoottorissa geometrinen puristussuhde on 7 niin silloin 1 barin ylipaineella saadaan puristuspaine mikä vastaa geometristä puristussuhdetta 14. Turbo onkin toimivin ratkaisu toteuttaa puristussuhteen muutosta vastaava puristuspaineen nosto.

    • Hmm...

      Avausviestin linkin blogiin on lisätty kaksi videota, joissa kuvataan, miten säätö toimii. Näyttää hieman siltä, että Waulis "on keksinyt pyörän uudelleen".

      • Oliko noista

        videoista kumpikaan Waulis? Luulisisi olevan jo toimiva moottorikin.
        Tiivistys ei olekaan ongelma jos säätö ruuvisysteemillä, mutta liikaa osia ja pieniä rattaita. Kallis ja tuskin kestää, mutta saa nähdä.

        Pitäisi olla tuo ruuvisysteemi vaikuttamassa suoraan jokaiseen kampiakselin laakeripesään, mutta kuluttaisiko liikaa sylintereitä kun kampiakseli ei olisi suorassa linjassa koko aikaa.


    • h7gg

      Onko tästä kuulunut mitään uutta?

      Toimiiko moottori luvatulla tavalla?

      Onko Terentjeff sijoittanut lupaamansa rahat yhtiöön?

      • Anonyymi

        Sähkömoottoreissa on erilaiset tuuvit.


    • Anonyymi

      Joku kiirehti 10 vuotta liian aikaisin kysymään.
      Pekka

    • Anonyymi

      En katsellut noita linkkejä, mutta olisiko periaatteessa iskutilavuutta muuttamalla, eli koko mäntä-kampiakseliasetelmaa liikutellaan ylös-alas -suunnassa, jolloin männän laki on välillä lähempänä, ja välillä kauempana palotilan katosta, siis yläkuolokohdassa? Kampiakselin laakeripukki olisi asennettu jonkinlaisille pystysuuntaisille kiskoille, vähän kuin cd soittimen laserlukupää tai korppuaseman lukupää.

    • Anonyymi

      Eikös esim. Volvon B moottoreissa, venekäytössä, käytetty simppelisti paksumpaa kansipahvia, jolloin ne pelas petroolilla eli puristuspainetta laskettiin.

    • Anonyymi

      Mieleenkin juuri mikä tämä Dodgen uusi Challenger Hellcat... 900BHP, 10,2litrainen v8 ja 2kpl remmiahtmia eli ei mitään turbopasskoja heheh kova peli..

      Ja kun manuaaliset vaihteet ja manuaalisesti ohjaamosta ohjattavissa remmiahtimien tehot reaaliaikaisesti....

      • Anonyymi

        remmiä perciille niinku 70-luvulla nii jokohan oppii olemaan.


    • Anonyymi

      No eipä taida enää yksikään valmistaja lähteä mihinkään polttomoottorin kehitysprojektiin. Patentti on muuttunut arvottomaksi.

      • Anonyymi

        Koko ajan kehitetään ja käyteään myös synteettisiä polttoaineita, ei patteriautot korvaa koskaan kokonaan polttomoottoria, paljon enemmän kehitettävää akuissa on.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nissan on jo vuosien muutamien vuosien ajan valmistanut autoihinsa tuollaista muuttuvan puristussuhteen moottoria. 2019 ja uudempi Nissan 2.0l VC Turbo 248hv rivi4 bensamoottori. Tämä moottori on esim. Sedan korinen Nissan Altima, katumaasturi Infiniti QX50.
      https://www.youtube.com/watch?v=j0An3RbXcPg
      Tämä Nissan VC 2.0 turbo käy korkeammalla puristussuhteella ajettaessa taloudellisesti polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi, sitten kaahaillesssa moottorin puristussuhde vähenee mutta turbo kompensoi puristussuhteen alenemisen ettei moottorin voiman tuotto huonone. Tämän moottorin kohdalla VC on lyhenne sanasta variable compression. Mahdollisimman taloudellisesti ajamalla pääsee jopa alle 6.2l/100km bensankulutukseen.

      Vastaavasta moottorista on myös 3-sylinterinen 1.5l VC turbo 201hv. Automallista katumaasturissa nissan Rogue. Kumpaakaan näistä VC turbo moottoreista, automalleista ei tietääkseni ole Suomen markkinoilla, eikä ehkä EU alueella ainakaan Nissan merkin autoissa. Nissanin sisar merkistä Infiniti en osaa sanoa että onko tämän merkin autoissa kumpaakaan moottoria Suomen tai EU alueella.

      • Anonyymi

        Tuohan on pätevä systeemi, toisin kuin Saabin keksintö aikoinaan. Voisi käyttää myös eri polttoaineille. Valmistus tietysti jonkin verran kalliimpi.


    • Anonyymi

      Polttomoottorien kehitys on ajettu alas, koska enää ei ehtisi saada niihin sijoitettuja rahoja takaisin.

      Se tietää myös polttomoottorien valmistukseen käytettävien alihankkijoiden ja koneiden alasajoa.

      • Anonyymi

        Mazda, Toyota ja jotkut muutkin vielä kehittää polttiksiakin. Maailmassa on maita missä sähkö ei ole ratkaisu kymmeniin vuosiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe