Naisvaltainen ala

Nainen_Maisteri

Olen itse naisihminen ja kouluttanut itseni naisvaltaiselle alalle. En kuitenkaan voi olla harkitsematta alan vaihtoa, koska minua suoranaisesti ärsyttää se kuinka huonosti naiset tuntuvat ymmärtävän työelämän pelisäännöt.

Sanokaa suoraan, jos jokin asia häiritsee. Vaikka olen naisihminen, en ala tulkita rivien välien perusteella mikä on hätänä. Kaikkein ärsyttävin naistyyppi on sellainen, joka sanoo, että "mites nyt tämä meni näin, kun sinä olit tässä. Ei ole aiemmin käynyt näin." Niin sano suomeksi, että minusta sinä teit tämän työn huonosti ja selkeä perustelu. Jos sinusta vain tuntuu siltä, että tein työn huonosti, niin jätä mainitsematta. Valitettavan usein nämä, että minusta tuntuu menevät ainakin omalla kohdallani metsään.

Päinvastoin: Jos antaa suoraa palautetta siitä, että lue huolellisemmin tehtävänanto, koska... tai pidä aikatauluista kiinni (tulit jälleen kerran myöhässä), se ei tarkoita samaa kuin, että minä en pidä sinusta.

Kolmas: Vaikka te naiset olette todella taitavia puhumaan, toinen nainen huomaa, jos ette hoida työtänne kunnolla tai selittelette tekemättömiä töitä.

Tämä viesti on myös heille, naismaisille miehille.

7

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorsittu..

Toi on niin totta. Varsinkin ettei voida suoraan sanoa. Sit haukutaan selän takana kun tekee väärin tietämättömyyttään, mut kukaan ei vaivaudu kertomaan..

• ....................

Olen miettinyt sitä, että eikö naiset uskalla sanoa suoraan miten asiat on? Itse olen joskus antanut suoraan palautetta ja asiat on käännetty minua itseäni vastaan... Itse nimittäin haluan palautetta, jos jonkun mielestä hoidan työni huonosti. Terkut entisille graduohjaajalle, joka ei kyennyt antamaan minkäänlaista järkevää palautetta, vaan höpisi jostain astrologiasta. Mitäköhän sekin nainen tienaa kuussa... 3000 euroa...

• Saman huomannut.

Olen samoin huomannut, että naiset eivät ymmärrä pelisääntöjä. Kaikenlainen kritiikki, jopa rakentavakin, koetaan heti kiusaamiseksi. Jos jollakin on eri mielipide, status, palkka tai mitä tahansa erilaista, niin se on kiusaamista.

Jos katsoo noita kiusaamisen fb-ryhmiä, niin niiden jäsenet ovat 80% naisia (loput naismaisia miehiä). Ja varmasti miehiä kiusataan yhtä paljon kuin naisiakin. Onhan toki sellaisiakin ryhmiä, missä tuo jako on tasaisempi.

Jos itse liittyisin johonkin ryhmään, niin valitsisin sellaisen jossa tuo sukupuolijakauma olisi tasaisempi. Nuo ryhmät, joissa on suuri enemmistö naisia, ovat jollakin tavalla kulttimaisia. Niissä ryhmissä hyökätään rajusti vastakkaisen mielipiteen omaavia kohtaan ja puolustetaan omaa kulttijohtajaa. Ja jos kuulut johonkin muuhun ryhmään, niin automaattisesti olet oppositiossa ja joudut ulossavustuksen kohteeksi. Tulee mieleen inkvisitio. Eikö se kuitenkin olisi etu, että ryhmässä olisi erilaisia yksilöitä ja yhteistyötä muiden ryhmien välillä. Tuo kulttimaisuus estää ryhmää kehittymästä ja saavuttamasta mitään. Joissakin työpaikkakiusaamisryhmissä kiusataan enemmän ja näkyvämmin kuin työpaikoilla. Mitä järkeä siinä on?

Kohta varmaan "kultista" tulee ilkkujia ja kiusaajia vastaamaan viestiini, mutta se vain todistaa ajatukseni oikeaksi.

• ei_vittuilulle

Moi,
      kannattaa kuunnelle 5.3. radiolähetys YLE-Areenasta

http://areena.yle.fi/radio/1813553

Jari Sarasvuo puhuu asiaa kiusaamisesta.

Itse olen työskennellyt miesvaltaisella alalla 10-vuotta. Takana työpaikkoja konepajoista insinööritoimistoon. Se, mistä Jari Sarasvuokin ohjelmassa on "Vittuilu". Monessa työpaikassa, jossa olen työskennellyt, on ollut "Vittuilu kulttuuri". Eli uudelleen tulokkaalle aika nopeasti tehdään selväksi se, että tämän vittuilun kulttuurin vuoksi olet vapaata riistaa niille henkilöille, jotka haluavat sivustapäin, takaapäin tai päin naamaa vapaita lausumaan kommentteja ulkonäöstäsi, palkkauksesta tai työtahdista tai muista asiattomuuksista. Miesten kulttuurissa vittuilu on monesti viihdettä. Tässä on usein ongelmana se, että ne, jotka siihen eivät halua osallistua, eristetään ja leimataan herkkänahkaisiksi. Vaatii aikapaljon keskivertoesimiestä enemmän puuttua asiaan ja tehdä selväksi suurvittuilijoille se, että "Vittuilun kulttuuri" voi olla vain pienen joukon keskinäistä huumoria, mutta jos sitä harjoitetaan niitä kohtaan, jotka siihen eivät halua osallistua, on se häiriökäytöstä, sosiaalista häpäisyä ja toistuttuaan kiusaamista.

Oma mielipiteeni on se, että vittuilun kulttuuri on yleistä puhtaasti kateellisuuden vuoksi, ja sen vuoksi, että joillakin on liian vähän hommia.

• "Pikku-Hukka"

Minä en perusta tuon Sarasvuoren ajatuksista pätkääkään. Niin turha ja ylimielinen otus on ollut aina. Toivottavasti menee konkkaan koko äijä ja joutuu mukaan todellisuuteen.

• 34,1

Totta on. Epäoleelliset sivuseikat ovat naisten työyhteisössä pääosassa. Tämä täytyy joko hyväksyä tai lähteä toisaalle. Itse olen päättänyt käydä hoitamassa työt ja jättää akkojen kuhinat heidän huomaansa.

• 231

Vittuilevat naiset ovat jätkämäisiä tai pepun jakajia.Heillä eivät työkiireet paina, kun antavat ymmärtää että antavat esimiehilleen.
        Virolaismuijat pahimpia.Pyörittävät jätkät pikkurillinsä ympärille ja usuttavat ahkerasti töitä tekevän suomalais naisen kimppuun.

Sitä paskaa tulee sitten joka suunnalta.
        Monesti miesten mukaan tuleminen on suurin palkinto.Osoittaaha se, että tykätään.

Miehet eivät uskalla puolustaa, koska saisivat heikon leiman.
        On siinä ahkeralla ihmisellä tekemistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe