Kitaran putsaus ja huoltoaineet.

Putsailija

Mitähän puhdistusaineita sähkökitaraan uskaltaa laittaa koska valikoimaa tuntuu olevan niin paljon ettei enää pysy kärryillä.
Pääasiassa otelaudan kunnossapitoon olevaa öljyä tms. mänkkiä tarvitsisin joka ei ainakaan tuhoa otelautaa.

Kitarani on Schecter C1 ja otelauta tässä on ruusupuuta, jotain öljytystä puhutaan myös joten onko tähän suosituksia mitä puhdistusainetta uskaltaisi otelautaan laittaa?
http://bit.ly/OQWTWT

Thomannilla esim on jotain ghs fast fret ainetta, miten se sopii vai onko jokunöljy parempaa?
http://www.thomann.de/fi/puhdistusaineet.html

30

3553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skebaristi

      Otelaudan puhdistus:

      1. Puhdista otelauta
      2. Öljyä otelauta

      Osta siis setti, jossa on otelaudan puhdistavaa ainetta ja toinen pikku puteli öljyä esim. Dunlopin setti, ei maksa edes paljoa ja kestää vuosikymmeniä jos ei omista jumalattomasti kitaroita (kitaran perusteellinen putsaus 1-2 vuodessa ja samalla siis otelaudan öljyäminen).

      Tuohon puhdistukseen sitten pehmeää liinaa ja vanha hammasharja, harjalla saa hyvin ne nauhan viereiset paikat putsattua ja kun on putsattu ja kuivahtanu niin sitten vasta öljyt ja sillä öljyllä ei lutrata vaan sitä sipastaan vaikkapa topsypuikon avulla jokaiseen nauhaväliin ja sitten levitetään ja annetaan kuivua tovin jonka jälkeen vielä kuvataan liinalla jos tarvis.

      PS. Kerran vuodessa voi samalla putsata nauhat erittäin hienolla teräsvillalla pyyhkien, toki tähän kin löytyy aineet ja tämä tehdään puhdistusvaiheessa eikä enää öjyämisen jälkeen.

      Jos ei halua maksaa aineista niin puhdistukseen kelpaa vaikkapa miedolla saippuavedellä kastettu rätti jolla pyyhitaan ja hammarharjalla ne nauhan vierustat ja kuvaa rätillä ja antaa kuivaa, öljyn voi korvata vaikka ruokaöljyllä (mutte sitäkään lutrata vaan sipaistaan hieman ja levitetään, haju toki on eri kui sitruunaöljyssä mutta ei tuolleenkaan mönkään mene vaan kelpaa hyvin).

      Öljyä sitten tosiaan maltilla ja riittää hyvin 1 -2 kertaa vuodessa ja hyvin voi ottaa.

      • Putsailija

        Kyllä ihan kunnon putsausaineet ajattelin ostaa vaikka maksaisi vähän enemmän kun kitara nyt ei ole halvimmasta päästä.

        Tuosta mun kitaran otelaudasta sen verran että onkohan se kenties ns. allerginen joillekin öljyille.
        Meinaan kun tuossa esim dunlopin sitruunaöljyssä mainitaan että not suitable for unlaquered maple fingerboards.

        Eli onkohan tuo sopivaa mun otelautaan?
        http://www.thomann.de/fi/dunlop_lemon_oil.htm?sid=6f757fde8bca6511da4ebf2d11aa5eee

        Olipa tuolla isompikin setti mutta ei taas lue yhtään mitä myrkkyjä se sisältää.


      • Skebaristi
        Putsailija kirjoitti:

        Kyllä ihan kunnon putsausaineet ajattelin ostaa vaikka maksaisi vähän enemmän kun kitara nyt ei ole halvimmasta päästä.

        Tuosta mun kitaran otelaudasta sen verran että onkohan se kenties ns. allerginen joillekin öljyille.
        Meinaan kun tuossa esim dunlopin sitruunaöljyssä mainitaan että not suitable for unlaquered maple fingerboards.

        Eli onkohan tuo sopivaa mun otelautaan?
        http://www.thomann.de/fi/dunlop_lemon_oil.htm?sid=6f757fde8bca6511da4ebf2d11aa5eee

        Olipa tuolla isompikin setti mutta ei taas lue yhtään mitä myrkkyjä se sisältää.

        Sopii sun otelautaan, joka siis oli Rosewood eli ruusupuuta, sopisi myös Ebony puiselle otelaudalle myös eli hyvin käy.

        Tuo "not suitable for unlaquered maple fingerboards." tarkoittaa suomeksi sanottuna, ettei sovi vaahteraotelaudoille joissa ei ole lakkaa, eli ne vaaleat otelaudat, joissa ei ole lakkapintaa.

        Kun sitten käsittelet sitä otelautaa niin öljyä toki vaan siihen otelaudalle sipastaan ja levitetään siten, ettei sitä öljyä lotrata muualle :D

        Hyvin käy tuo Dunloppi josta laitoit linkin ja kaveriksi Dunlopin fretboard cleaner jolla putsaat.

        Pikku putelit riittää koska ei sitä joka päviä putsata ja tuo öljy on riittoisaa kamaa.


      • Putsailija
        Skebaristi kirjoitti:

        Sopii sun otelautaan, joka siis oli Rosewood eli ruusupuuta, sopisi myös Ebony puiselle otelaudalle myös eli hyvin käy.

        Tuo "not suitable for unlaquered maple fingerboards." tarkoittaa suomeksi sanottuna, ettei sovi vaahteraotelaudoille joissa ei ole lakkaa, eli ne vaaleat otelaudat, joissa ei ole lakkapintaa.

        Kun sitten käsittelet sitä otelautaa niin öljyä toki vaan siihen otelaudalle sipastaan ja levitetään siten, ettei sitä öljyä lotrata muualle :D

        Hyvin käy tuo Dunloppi josta laitoit linkin ja kaveriksi Dunlopin fretboard cleaner jolla putsaat.

        Pikku putelit riittää koska ei sitä joka päviä putsata ja tuo öljy on riittoisaa kamaa.

        Jeps, kiitosta infosta, pitänee ostaa kunnon setti eri myrkkyjä ja liinoja ym.

        Tuossa omassa Schecterissä on kyllä vaaleita raitoja otelaudassa myöskin mutta ilmeisesti otelautaa on vain värjätty, eli otelaudan ohuempien kielien puolella on osittain vaaleampaa sävyä kuin paksuimpien kielten kohdalla.


      • 17 + 20
        Putsailija kirjoitti:

        Jeps, kiitosta infosta, pitänee ostaa kunnon setti eri myrkkyjä ja liinoja ym.

        Tuossa omassa Schecterissä on kyllä vaaleita raitoja otelaudassa myöskin mutta ilmeisesti otelautaa on vain värjätty, eli otelaudan ohuempien kielien puolella on osittain vaaleampaa sävyä kuin paksuimpien kielten kohdalla.

        "Tuossa omassa Schecterissä on kyllä vaaleita raitoja otelaudassa myöskin mutta ilmeisesti otelautaa on vain värjätty"

        Ruusupuu on valmiiksi sen verran komeata että tuskinpa sitä on värjätty. Ellei sitten olisi yritetty matkia ebenpuuta ja värjätty vallan mustaksi.

        Mutta ruusupuun puuainettahan on kahdenlaista, sydänpuu on tummahkon punaruskeaa ja siinä on tummempia juovia. Pintapuu taas on huomattavan vaaleaa. Olisikohan otelautasi sahattu irti juuri siitä pintapuun alta, se raja on kyllä aika jyrkkä. Värjättyä pintapuuta se tuskin voi olla kun pintapuu ei pehmeämpänä oikein otelaudaksi käy.


      • Skebaristi
        Putsailija kirjoitti:

        Jeps, kiitosta infosta, pitänee ostaa kunnon setti eri myrkkyjä ja liinoja ym.

        Tuossa omassa Schecterissä on kyllä vaaleita raitoja otelaudassa myöskin mutta ilmeisesti otelautaa on vain värjätty, eli otelaudan ohuempien kielien puolella on osittain vaaleampaa sävyä kuin paksuimpien kielten kohdalla.

        Ruusupuussa on hieman värisävyn vaihteluita tummemmasta vaaleahkoon ja punertavuuttakin, vähän riippuu mistä päin se ruusupuu on kotoisin ja miten sitä ollaan tehtaallakin käsitelty (kuivattu ym. valmistusvaiheen käsittely).

        Ruusupuuta kuitenkin eli noi puhdistusaineet sopii siihen otelautaan.


      • Putsailija
        17 + 20 kirjoitti:

        "Tuossa omassa Schecterissä on kyllä vaaleita raitoja otelaudassa myöskin mutta ilmeisesti otelautaa on vain värjätty"

        Ruusupuu on valmiiksi sen verran komeata että tuskinpa sitä on värjätty. Ellei sitten olisi yritetty matkia ebenpuuta ja värjätty vallan mustaksi.

        Mutta ruusupuun puuainettahan on kahdenlaista, sydänpuu on tummahkon punaruskeaa ja siinä on tummempia juovia. Pintapuu taas on huomattavan vaaleaa. Olisikohan otelautasi sahattu irti juuri siitä pintapuun alta, se raja on kyllä aika jyrkkä. Värjättyä pintapuuta se tuskin voi olla kun pintapuu ei pehmeämpänä oikein otelaudaksi käy.

        Tuossa varsin kuva otelaudastani mitä tarkoitin tuolla sävyvaihtelulla.
        http://aijaa.com/pZOrrD


        Erikoinen ja omaan makuun ihan hienokin tuo sävy tuossa.


    • paskainen lankku

      Enpä ole putsannut kitaraani vielä kertaakaan. Olisiko ollut lähemmäs kymmenen vuotta jo. Kielten vaihdon yhteydessä vaan enimmät paskat olen skrapannu pois. Turhaa höpötystä nysvätä öljyjen kanssa. Hommaan uuden sitten kun nauhat on kuluneet.

      • KitaristiX

        Ja otelauta onkin sitten varmaan mukavasti lohkeillut, eikös vain.


      • paskainen lankku
        KitaristiX kirjoitti:

        Ja otelauta onkin sitten varmaan mukavasti lohkeillut, eikös vain.

        En minä löydä minkäänlaisia lohkeamien alkuja edes.


      • Jepujee, sanon mää
        paskainen lankku kirjoitti:

        En minä löydä minkäänlaisia lohkeamien alkuja edes.

        Sun kitara ei sitten ole varmaan ainakaan paljoa yli 5 vuotta vanha, omassa n.10 vuoden Esp aidossa, ei ltd mallissa on jo lohkeamaa 12nauhan kohdalla.
        Kitarat vaatii öljyä koska puu elää, kokeilemallahan se selviää sullekin.


      • hehhehhehh
        Jepujee, sanon mää kirjoitti:

        Sun kitara ei sitten ole varmaan ainakaan paljoa yli 5 vuotta vanha, omassa n.10 vuoden Esp aidossa, ei ltd mallissa on jo lohkeamaa 12nauhan kohdalla.
        Kitarat vaatii öljyä koska puu elää, kokeilemallahan se selviää sullekin.

        Isäni yli 30 vuotta vanhassa lespassakaan ei ole otelauta lohkeillut eikä sitä ole öljytty koskaan. Taitaa olla se jatkuva puunaaminen joka pilaa puun.


      • juupajuuu
        hehhehhehh kirjoitti:

        Isäni yli 30 vuotta vanhassa lespassakaan ei ole otelauta lohkeillut eikä sitä ole öljytty koskaan. Taitaa olla se jatkuva puunaaminen joka pilaa puun.

        No, kokeilemallahan se selviää, puu nyt vain on elävää ja vaatii huolenpitoa.
        Sama kun kielten vaihtokin.


      • ei turhaa häsläystä
        juupajuuu kirjoitti:

        No, kokeilemallahan se selviää, puu nyt vain on elävää ja vaatii huolenpitoa.
        Sama kun kielten vaihtokin.

        Mitä aiheesta lueskelin niin väärällä hoidolla saa pilattua nopeammin kuin jos ei tee mitään.


      • juupajuuu
        ei turhaa häsläystä kirjoitti:

        Mitä aiheesta lueskelin niin väärällä hoidolla saa pilattua nopeammin kuin jos ei tee mitään.

        Annappa sitten linkkiä tännekin päin niin käyn nauramassa.


      • jijijijdhfdihdfd
        hehhehhehh kirjoitti:

        Isäni yli 30 vuotta vanhassa lespassakaan ei ole otelauta lohkeillut eikä sitä ole öljytty koskaan. Taitaa olla se jatkuva puunaaminen joka pilaa puun.

        Sorry, että epäilen tuota sun stooriasi..en meinaan ihan heti usko, mutta ainahan sitä saa yrittää.


      • sdfjajsdfansdfa
        ei turhaa häsläystä kirjoitti:

        Mitä aiheesta lueskelin niin väärällä hoidolla saa pilattua nopeammin kuin jos ei tee mitään.

        Ei pidä antaa skitalle väärää hoitoa ja hyvin harva kitaristi jättää kitaransa täysin hoitamatta, se nyt vaan on faktaa.

        Kyllä niitä kitaroita pitää välistä pyyhkäistä ja vaikka kerran vuodessa öljytä se otelauta isomman putsailun lomassa, se pitää otelaudan vähän paremmassa kuosissaan kuin jos ei öljyä, toki jokainen tekee niin kuin itse haluaa.


      • niin varmaan9909099+

        Niin varmaan, että hommaat oikein uuden kitaran kun nauhat on kuluneet, ei taida olla se kun kitaras 20 euroa kalliimpi ja ylipäätään et taida kovinkaa olla soittomiehiä.

        Sa voit pitää turhana hommana, mutta oletkin aika harvoihin lukeutuvaa sorttia ajattelumaailmasi kanssa kun suurin osa kuitenkin taitaa ne otelaudat öljytä (paitsi käsittelemätön vaahteraotelauta).


      • kyllä on mystistä
        niin varmaan9909099+ kirjoitti:

        Niin varmaan, että hommaat oikein uuden kitaran kun nauhat on kuluneet, ei taida olla se kun kitaras 20 euroa kalliimpi ja ylipäätään et taida kovinkaa olla soittomiehiä.

        Sa voit pitää turhana hommana, mutta oletkin aika harvoihin lukeutuvaa sorttia ajattelumaailmasi kanssa kun suurin osa kuitenkin taitaa ne otelaudat öljytä (paitsi käsittelemätön vaahteraotelauta).

        En ala tarpeettomasti öljyämään vain koska muutkin öljyävät.

        En varsinkaan kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee mutta ei minulla kun en öljyä.


      • Kielimiehiä
        kyllä on mystistä kirjoitti:

        En ala tarpeettomasti öljyämään vain koska muutkin öljyävät.

        En varsinkaan kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee mutta ei minulla kun en öljyä.

        Se tulee kalliiksi sinulla, tai no eihän niitä lelukitaroita kannata edes harkita öljytä mutta jos se kitara vaikka 200€ ylöspäin maksaa niin kyllä kannattaa.

        Mutta sinähän teet ihan niinkuin sinä teet, antaa asiantuntijoiden hoitaa kitarat oikein.
        Vaihdatko kieliäkään koskaan?


      • Pölkky
        kyllä on mystistä kirjoitti:

        En ala tarpeettomasti öljyämään vain koska muutkin öljyävät.

        En varsinkaan kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee mutta ei minulla kun en öljyä.

        Öljyän pari kertaa vuodessa kitaran otelaudan kielien vaihdon yms yhteydessä ja kerran parvekkeen laudat jotka ovat mäntyä. Vuodessa.

        Ne näyttää nätimmiltä sen jälkeen. Parvekkeen laudat eivät ole halkeilleet 15 vuoteen. Mutta väri olisi hyvin paljon harmaamp ilman öljyämistä.

        Ei minunkaan kitarani otelauta ole halkeillut..Tosin se on vain neljä vuotta vanha.


      • 7werhwernhwbherbwe9h
        kyllä on mystistä kirjoitti:

        En ala tarpeettomasti öljyämään vain koska muutkin öljyävät.

        En varsinkaan kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee mutta ei minulla kun en öljyä.

        Merkillinen väite, "kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee"???
        Ei mulla tuollaista ole tapahtunut ja öljyän 1-2 kertaa kevyesti vuodessa kitarani isomman puhdistuksen yhteydessä.

        Puhtaalla kitaralla on kiva soittaa, öljytty puu on vieläpä paremman näköistä, samalla kun putsaa niin myöskin ne nauhat voi kattoa ja pyyhkiä hienoisesti teräsvillalla tai todella hienolla viilalla, kun vielä sitten tarkistaa kitaran säädöt sun muut ja skitta on puhdas on sillä helvetin paljon kivempi soittaa kun se tuntuuki paremmalta ja sitä paitsi sinne elektroniikankin puolelle on hyvä katella ja putsata sitäkin oikein, ei rupea potikat rahisemaan paskan takia.

        Ja edelleenkään öljyäminen ei ole tarpeetonta vaan fiksua kitaran hoitamista (tosin vaahteraotelautaan, joka on käsittelemätöntä ei sitä öljyä laiteta ja siihen on syynsä).

        Ne ruusupuut, ebonyt sun muut eksoottiset puut pysyy parempina pidempään kun niitä hoitaa ja myöskin öljyää.


      • Putsailija
        7werhwernhwbherbwe9h kirjoitti:

        Merkillinen väite, "kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee"???
        Ei mulla tuollaista ole tapahtunut ja öljyän 1-2 kertaa kevyesti vuodessa kitarani isomman puhdistuksen yhteydessä.

        Puhtaalla kitaralla on kiva soittaa, öljytty puu on vieläpä paremman näköistä, samalla kun putsaa niin myöskin ne nauhat voi kattoa ja pyyhkiä hienoisesti teräsvillalla tai todella hienolla viilalla, kun vielä sitten tarkistaa kitaran säädöt sun muut ja skitta on puhdas on sillä helvetin paljon kivempi soittaa kun se tuntuuki paremmalta ja sitä paitsi sinne elektroniikankin puolelle on hyvä katella ja putsata sitäkin oikein, ei rupea potikat rahisemaan paskan takia.

        Ja edelleenkään öljyäminen ei ole tarpeetonta vaan fiksua kitaran hoitamista (tosin vaahteraotelautaan, joka on käsittelemätöntä ei sitä öljyä laiteta ja siihen on syynsä).

        Ne ruusupuut, ebonyt sun muut eksoottiset puut pysyy parempina pidempään kun niitä hoitaa ja myöskin öljyää.

        Annoit erään todella hyvän vinkin jonka vanhassa kitarassa huomasin ja en haluaisi uudessa samaa vikaa, eli tuo potikoiden rohina.
        Millä tavalla näitä potikoita ja elektroniikkaa yleensä kannattaa pitää kunnossa?


      • turhat putelit
        Kielimiehiä kirjoitti:

        Se tulee kalliiksi sinulla, tai no eihän niitä lelukitaroita kannata edes harkita öljytä mutta jos se kitara vaikka 200€ ylöspäin maksaa niin kyllä kannattaa.

        Mutta sinähän teet ihan niinkuin sinä teet, antaa asiantuntijoiden hoitaa kitarat oikein.
        Vaihdatko kieliäkään koskaan?

        Minähän säästän kun ei tarvi litkuja ostella.

        Kun ei tuota puunaamista aikoinaan tullut aloitettua niin miksi nyt sitten kun omasta kokemuksesta näkyy olevan pelkkää hifistelyä.


      • Kielimiehiä
        turhat putelit kirjoitti:

        Minähän säästän kun ei tarvi litkuja ostella.

        Kun ei tuota puunaamista aikoinaan tullut aloitettua niin miksi nyt sitten kun omasta kokemuksesta näkyy olevan pelkkää hifistelyä.

        Juu, minä säästän huoltamalla kitarani, köyhä kun olen niin varani ei riitä tonnin kitaraa uuttakaan ostaa, ja varsinkaan ei tee mieli alkaa korjaamaan sen takia että olen sen huolimattomasti itse tuhonnut.
        Sama asia autoissa, autot vaatii huoltoa ja pesemistä jos haluaa niiden kestävän.

        Ei ole pakko, kukaan ei voi sulle tässä pallolla käskeä tekemään yhtään mitään mitä et itse halua.


      • hoidosta huolimatta
        Kielimiehiä kirjoitti:

        Juu, minä säästän huoltamalla kitarani, köyhä kun olen niin varani ei riitä tonnin kitaraa uuttakaan ostaa, ja varsinkaan ei tee mieli alkaa korjaamaan sen takia että olen sen huolimattomasti itse tuhonnut.
        Sama asia autoissa, autot vaatii huoltoa ja pesemistä jos haluaa niiden kestävän.

        Ei ole pakko, kukaan ei voi sulle tässä pallolla käskeä tekemään yhtään mitään mitä et itse halua.

        Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Kitarani on pysynyt aivan moitteettomassa kunnossa ilman jatkuvaa putsaamista ja öljyämistä. Ei se ole mitään tuhoutunut, ei yhtään mihinkään.

        Te sen sijaan valitatte, että millä tärpätillä sitä tällä kertaa kestäisi puhdistaa ettei mene pilalle tai kuinka karkealla teräsvillalla jyystäisi huomenna.

        Ihmettelen vaan.


      • Putsailija
        7werhwernhwbherbwe9h kirjoitti:

        Merkillinen väite, "kun teillä öljyäjillä otelaudat halkeilee"???
        Ei mulla tuollaista ole tapahtunut ja öljyän 1-2 kertaa kevyesti vuodessa kitarani isomman puhdistuksen yhteydessä.

        Puhtaalla kitaralla on kiva soittaa, öljytty puu on vieläpä paremman näköistä, samalla kun putsaa niin myöskin ne nauhat voi kattoa ja pyyhkiä hienoisesti teräsvillalla tai todella hienolla viilalla, kun vielä sitten tarkistaa kitaran säädöt sun muut ja skitta on puhdas on sillä helvetin paljon kivempi soittaa kun se tuntuuki paremmalta ja sitä paitsi sinne elektroniikankin puolelle on hyvä katella ja putsata sitäkin oikein, ei rupea potikat rahisemaan paskan takia.

        Ja edelleenkään öljyäminen ei ole tarpeetonta vaan fiksua kitaran hoitamista (tosin vaahteraotelautaan, joka on käsittelemätöntä ei sitä öljyä laiteta ja siihen on syynsä).

        Ne ruusupuut, ebonyt sun muut eksoottiset puut pysyy parempina pidempään kun niitä hoitaa ja myöskin öljyää.

        Etkö sitten osaakaan antaa vinkkiä tuohon elektroniikan kunnossapitoon?


    • gh4h5eh

      Otelaudan öljyäminen kerran pari vuodessa, jos on tummaa puuta sisältävä otelauta.

      Jos kitaran runkoa sormenjäljiltä ym. putsaatte niin siihen paras on lämpimässä vedessä uitettu ja kunnolla nihkeäksi puristeltu mikrokuituliina tai vastaava. Ja ei m i s s ä ä n tapauksessa esim. Johnson Plediä tai vastaavaa mikä sisältää silikonia.
      Silikoni kun on sellainen aine, ettei se kuivu ikinä. Jos kävisi sellainen tapaus, että kitaran joutuisi maalaamaan uudestaan, niin ilman huolellista silikoninpoistoa maali ei pinnalla pysy vaan silikoni kiehahtaa alta.

    • Anonyymi

      Vuodet ja soittotapa vaihtuvat soittimet ovat erilailla kompromisseja nyt kuin eilen. Kova ja viisas osaa sekoittaa säilyvän tuotteen vaikka hopea pikarissa kynttilän lämmöllä. Itsellä ei lähde, karkea jako haihtuvat tuotteet nopeasti. Sitten liian sopimattomat kuristavat. Saateri kun ei hoksaa sopivia aineita. Soittajien salat aina vain

    • Anonyymi

      Ihmejuttuja otelaudan halkeilusta??? Mulla on kaikenikäsiä ja -tyyppisiä kitaroita, vanhimmat 1960-luvun alusta. Koskaan en ole mitään öljynnyt. Koskaan ei ole otelaudoissa ollut ensimmäistäkään halkeamaa. Muusikoilla on taipumusta keksiä tullaisia älyttömiä juttuja joita sitten sössötetään totuuksina ja sotketaan nuorten alottelijoiden päät. Mutta siinä olen sama mieltä että kitara pitää puhdistaa, varsinkin ennen keikkaa. Joskus näkee lavoilla/telkkarissa törkeän paschkasia luuttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe