Skolioosi?!

Auttakee!

Minulla on vuoden vaihteesta ollut pientä selkäkipua. Olen siis 14v ja kasvukausi menossa. Tämä ratkeaisi hierojalla, mutta minulla on synnynnäiset eripituiset jalat, oikea jalka noin 2 cm lymyempi ja 2 kokoo pienempi kuin vasen. Tämän murrosiän kasvun takia selkärankani on varmaankin niin pahassa solmussa, ettei partiolaisetkaan saa sitä auki. Burana ei auta, koulussa ei pysty keskittymään kivun takia, en uskalla mennä hierojalle koska se ei tajua ongelmaani, ja joinain iltoina itken itseni uneen tuon helvetillisen kivun takia. Olen kokeillut tyynyjä selän alla, äidin hierontaa, kuumaa jyvätyynyä, uintia, mikään ei auta! Tätä ei vaan voi sietää! Kipu oli aluksi siis pientä, mutta nyt kaksi viikkoa sitten se kiihtyi huimasti.

19

1618

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisitautia sulla

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin, jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen nimellään varustettuja vitamiineja söisikään.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

• riisitautinen.
    • muakivoisauttaa....

Mä en sillee osaa auttaa mut mulla saattaa kans olla se skolioosi. Ainaki lääkäri sano ku kuvattii kylkiluut ku murtu ja kylsen huomas iha selvästi et se oli vinossa. Siis se selkä :DD ja nyt sit ens kuus tarkistus et onko siel mitää ja jos on nii mulla pelottaa aiva hirveesti. En määkää oo pystyny nyt yli viikkoon nukkuu ku se on niin kipee ja muutenki huolettaa. Onks kellää sitä ihme korsetti hommelii ollu vai mikä ny onki? Näkyykse paljo? Onks liikkuminen vaikeeta? Ja sattuukse? D:

• skolioosi >:(

Miulla o skoosi ja miulle annettiin korsetti jota en pidä, se on ihan se ja sama pitääkö vai ekö mut silti sattuu D:

• D-vitamiinia 50µg

D-vitamiinin puute aiheuttaa luuston kasvun häiriötä.

Ja lihasten heikkoutta myös.

Riittävä D-vitamiinin saanti (yhdessä muun aidon kunnon ruuan kanssa) vaikuttaa oleellisesti lihasten kasvuun, voimaan ja kestävyyteen sekä lihasten palautumiseen. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa, kun elimistö kuljettaa kalsiumia lihassoluihin, jotta ne voivat supistua ja työskennellä. Ilman riittävää D-vitamiinia lihaksissa ei ole voimaa. Kun kalsiumin on vuorostaan aika poistua lihassoluista, jotta lihakset voivat rentoutua, tarvitaan riittävästi D-vitamiinia. Muutoin riskinä on, että lihakset alkavat krampata, kipeytyvät ja palautuminen heikentyy.

• Eripituiset jalat

Eihän se mikään suuri yllätys ole, jos jalat ovat eripituiset! Vaatii vain pienen, osaavan korjauksen, että ne saadaan yhtä pitkiksi. Voivat olla jo syntymästä sakka eripituiset, jos esim. lantio on synnytyksessä hiukan kääntynyt.

Katopa tuota:

http://www.elisanet.fi/faro/selka/repa/repa.html

• riisitautinen ollu

Tiedemaailmassa on jo vuosia vallinnut satoihin tieteellisiin tutkimuksiin perustuva yksimielisyys siitä, että alle 80 nmol/l veren D-vitamiinipitoisuus on osoitus terveyttä vaarantavasta D-vitamiinin puutteesta.

Veren D-vitamiinipitoisuuden ollessa 80-100 nmol/l tiedetään estävän osteoporoosia, osteopeniaa ja osteomalasiaa (aikuisten riisitauti) ja riittävän terveen luuston kasvuun. Ja tähän tarvitaan 25-125µg D-vitamiinia päivässä riippuen iästä sekä painosta ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. n. 20% suomalaisista ei saa kesälläkään auringosta riittävästi D-vitamiinia, koska oleilevat liikaa sisätiloissa. D3-vitamiini on keskeisessä asemassa kaikessa mikä koskee tukirangan niin pehmeitä kuin kovia osia. Yleisin "sairaus" suomalaisilla on huono ryhti ja raajojen pituuserot, joita D-vitamiinin puute aiheuttaa jo luuston kasvuaikana.

Myös hampaiden hyvä kunto edellyttää riittävää D-vitamiinin saantia läpi elämän. Hammasluu eli dentiini on luuston tapaan elävää kudosta ja siihen kulkeutuu ravinteita.

Riittävä D-vitamiinin saanti on merkittävässä roolissa myös lihaksille eli se vaikuttaa lihasvoimaan, -kasvuun ja -kestävyyteen sekä lihasten palautumiseen rasituksesta.

D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa, kun elimistö kuljettaa kalkkia lihassoluihin, jotta ne voivat supistua ja työskennellä. Ilman riittävää D-vitamiinia lihaksissa ei ole voimaa. Kun kalsiumin on vuorostaan aika poistua soluista, jotta lihakset voivat rentoutua, tarvitaan riittävästi D-vitamiinia. Muutoin riskinä on, että lihakset alkavat krampata.

Suomessa virallisella D-vitamiinin saantisuosituksella 7,5-10µg, veren D-vitamiinipitoisuus jää lähes koko kansalla kohdusta hautaan alle 50 nmol/l. Kesällä tasot nousee niillä, jotka ulkoilevat runsaasti auringossa iho paljaana keskipäivällä kello 10-16.

Virallisen tahon D-vitamiinityöryhmän jäsenet Suvi Virtanen (THL:n ravitsemusyksikön päällikkö ja tutkimusprofessori) ja Christel Lamberg-Allardt (professori) väittävät, että 10µg D-vitamiinia päivässä riittää ja veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l riittävän, vaikka mitään tieteellistä pohjaa näin alhaiselle arvolle ei löydy.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

• kokemusta on!

Ei kyllä mitkään vitamiinit auta, jos on skolioosi. Vain selän suoristus vaativalla leikkauksella auttaa, lievemmissä tapauksissa korsettihoito (korsetti 23h päivässä pidetään) mutta sekään ei ilmeisesti suorista selkää kokonaan tai sitten selän virheasennon kasvaminen loppuu, mutta voi jatkua uudelleen, en ole varma koska olen kuullut monenlaista juttua korsettihoidosta. Oikein lievissä tapauksissa selkä- ja vatsalihasten treenaaminen ja venyttely voi auttaa. Silloin on ilmeisesti kyseessä toiminnallinen skolioosi.

Lekurille ja heti, jos luulet sinulle olevan skolioosia. Selkäsi voi näyttää olevan aivan suorassa, mutta röntgenistä voi paljastua suuri mutka, joka voi jatkaa kasvamistaan ja alkaa painamaan keuhkoja ja sydäntä ajan mittaan.

Onhan se hyvä myös kivuista päästä eroon, ne rasittavat myös mieltä jos jatkuvat pitkään. Uniongelmia voi tulla, ja jatkuvasta väsymyksestä masennusta, joka voi viedä sinut itsemurhan partaalle. Nyt taisin hieman liioitella..?

vera.jiihu @ gmail.com on sähköpostiosoitteeni, jos haluat kuulla kokemuksiani skolioosistani ja sen korjaamisesta.

• skolioosista

huomaan että tää keskustelu on vanha, mutta kirjoitan silti. Eräällä sukulaisella on paha skolioosi. On kalliit kengänpohjalliset, yksilölliset jumppaohjeet jne. Sillä tutulla on jopa toispuoliset selkälihakset. Lääkäri sano ettei jumpat enää auta vaan tiedossa on kuntoutusta ja mahdollisesti leikkausia elämänlaadun parantamiseksi. Ikää vasta 20. Vika oli synnynnäinen, ei olis mikkään vitamiinit auttanu

• riittävästi

Synnynnäinen?

Tuskin.

D-vitamiinin riittämätön saanti on yhteydessä raskaudenaikaiseen heikkoon painonnousuun ja sikiön luuston kehityshäiriöihin. Se on yhdistetty myös lapsen kroonisten sairauksien, kuten astman ja allergisten sai­rauksien riskiin.

• Paha skolioosi
    • skolioosi1

Kannattaa vitamiinien saanti laittaa kuntoon

• Zumbaaja :)

Itselläni epäiltiin skolioosia 1-2 asteen. Kun tuo "skolioosi" todettiin en ollut harrastanut liikuntaa vähään aikaan. (n. 2kk:teen). Aloitin jälleen zumban ja viikko sitten lääkäri tutki selän ja sanoi, että selkä on oikein suora. (ei siis mulla enää ongelmaa). Kannattaa harrastaa myös liikuntaa. (zumba on hyvä)

• huoh huh

Voi hyvänen aika sentään teidän "amatöörikotilääkärien" neuvoja täällä :D
      Skolioosi on myös periytyvä sairaus, joten montako sukupolvea ennen pitää alkaa tankata D-vitamiinia, ettei se perillisille tai heidän perillisilleen periydy??
      Toisekseen, skolioosia ei todeta 1-2 asteen kohdalla, ei edes epäillä :D kenelläkään ei ole 100% suora selkäranka, joten muuten kaikilla olisi skolioosiepäily harteillaan kannettava. Skolioosista aletaan puhumaan epäilyksenä vasta kun asteet kasvavat n. 20 kohdalle ja siitä yli. Joten ei auta zumbaaminenkaan skolioosiin ja sen oikenemiseen. Siihen ei ole kuin lääketieteellisiä, korsetti- , leikkaus- , ym hoitoja olemassa, jotka auttavat kun se todetaan.
      Nimim. yli 80 asteen skolioosin kanssa elänyt

• skolioosi

Minullakin on skolioosi.skolioosin takia hartioistani vasen on alempana. Minulla on paljon selkäkipuja mutta niihin auttaa jos aluksi selvität onko skolioosisi ässän vai seen muotoinen sen jälkeen katsot youtubesta liikkeitä skolioosiin. Minulla liikkeet on auttanut!sori jos tuli sekava.

• minä nainen 25v

Nyt mars lääkäriin. Mene vaikka eka kouluterkan juttusille. Ja lääkärissä valita kunnolla. Äläkä tyydy vastauksiin kasvukivuista. Fysiotrapeutille olisi varmaan myös hyvä päästä. Osais neuvoa oikean laiset venytykset ym.

Pieni korko kengän sisään voi auttaa. kun "poistaa" tuon 2cm eron kengät jalassa.

Itsellä skolioosi. Hoidettu korsetilla, joka 23h päällä vuorokaudessa. Itsellä ei ollut apu, muutenkun että ei päästäny pahemmaksi. Mutta itsellä oli niin iso mutka etta tukitangot laitettiin kun oli 6 luokalla.

Kipua on toisinaan ja burana ei auta. Lepo vaan ja hyvän asennon löytäminen. Aina ei onnistu. Itselle hyväks oon toennu että käännyn ensin kyljelle ja sitten asettelen selän taakse tyynyjä jonoon selän mitalta. (Itsellä riittää 1-2kpl.) Päästän itseni nojaamaan niitä vasten ja renteudun. Toimii toisinaan.

Oon tehny aikoinani erilaisia fysioterapeutin ohjella mm. seuraavia liikkeita, roikkuminen, lattialla selällään ja venytän itteäni molempiin suuntiin, selällään jalat koukussa (jalkapohjat lattiassa) ja kiertäny jalkoja puolelta toisellle selän pysyessä lattiassa, kontallaan lattialla nostaen vastakkaista jalkaa jä kättä ilmaan ja pieni venytys kyn ylhäällä....

Mutta en voi sanoa että nuo toimii. En ole fysioterapeutt tai lääkäri.

• Anonyymi

mulla on skolioosi kivut ovat ihan vidun kovat en pysty istua edes koulun yhtä oppituntia skolioosi on jo 12astetta käsketään venytellä ei vaan tunnu auttavan sattuu edelleen järjettömästi ja oikeisn oksettaa ajatus selästä ku mun kamu näki se itki ja sano kato sun selkää se on vino

• Anonyymi

Mene ihmeessä lääkäriin, ellet ole jo käynyt.

• Anonyymi

Etkö ole saanut koroketta lyhyempään jalkaasi, koeta kysyä fysioterapilta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3523
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2144
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1809
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1579
    5. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1538
    6. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      12
      1482
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1397
    8. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1257
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1215
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      84
      1145
    Aihe