Kuuluuko ulosottoveloista kertoa?

Johannes--

Tyttöystävän kämpällä ulosottokirjeitä tuli jatkuvasti ja hän tyrkäsi ne
avaamattomana laatikkoon. Ajattelin hänen itse sitten kertovan kun hän on valmis.

Sitten hän pikaisesti muutti veljensä omistamaan kämppään. veli siis asuu ulkomailla.aaattelin tän asuntojärjestelyn liittyvän velkoihin mutten uskaltanut kysyä mitään.

Aloimme puhumaan nyt yhteenmuttamisesta joten oletn hänen ny vihdoin kertovan ulosotosta. mitään ei tapahtunut. en enää jaksanut odottaa vaan kysyin itse. Tyttöystäväni myönsi opintolainojen (10 000 e) menneen ulosottoon.
Hän kuitenkin sanoi että tämä on hänen henk.koht asioita eikä hän ois mulle kertonut niistä omaalotteisesti ollekaan. Olen vähän pettynyt tyttöystävääni. mielestäni veloista ois pitänyt kertoa kun kertaa ollan suunnittelemassa yhteen muuttamista ja luottotietojen menetys vaikuttaa kuiteskin asunnonsaantiin.

Hänen veljensä myös kertoi että asuntojärjestely nimen oman liittyi tyttöystäväni velkoihin ja asuntohäätöön. Tyttöystäväni väitti ettei veljen asuntoon muuttaminen mitenkään liittynyt velkoihin.

Mitä mieltä olette? Tarvitseeko ulosottoveloista kertoa?

14

801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies työssä

Tarviiko opiskeluun ottaa muka velkaa. Mulla kolme ammattia enkä koskaan ottanut velkaa ja olen siltin yliopiston käynyt. Elin opintotuella ainoastaan silloin ja soskusta sain ruokarahaa. mitään lainaa en ole koskaan ottanut eikä mulla ole vanhempiakaa jotka olis opiskelut maksanut.

• No jopas. Ainakin silloin kun minä opiskelin, sossusta sanottiin, että ensin pitää nostaa opintolainat ja elää niillä.

• Lucrezia*

Ymmärrän toisaalta tyttöä, veloista puhuminen ei ehkä ole kovin helppoa vaan hieman jopa nöyryyttävää. Mielestäni olisi reilua että kumppanit tietävät toisistaan myös tällaiset velka-asiat, mutta aroista asioista täytyy keskustella pehmeästi ja rauhassa.

• Puhetta puhetta

Samaa mieltä. Parisuhteessa pitää pystyä puhumaan asioista. Aikuiset ihmiset hoitavat asioitaan silleen. Jos puhuminen ei suju alkuun, se ei tosiaankaan ala sujumaan helpommin myöhemmin.

• Kyllä minäkin ymmärrän, ettei veloistaan mielellään puhu heti alkuun. Mutta minusta on törkeää salailua, ettei edes yhteenmuuttoa suunniteltaessa puhu moisesta. Yhteiskunta kun on sitä mieltä, että avoliitossakin on puolison elatusvelvollisuus.

• Seurustelu-tapailu-vaiheessa ei tarvitse vippejä ja velkoja toiselle kertoa, mutta kun suunnitellaan yhteistä tulevaisuutta ja asuntoa, niin silloin jo pitää. Jos kumppanin talous on retuperällä ja maksuhäiriömerkintöjäkin löytyy, niin vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu. Lisäksi ihmetyttää miten tyttöystäväsi talous on muuten hallussa. Mahtaako sulle olla varattuna kävelevän lompakon virka?
      Minä vaatisin kunnon selitystä mitä velkoja kaiken kaikkiaan on ja miten ne on tarkoitus hoitaa, ennenkuin alkaisin yhteistä kämppää hankkia.

• Samaa mieltä kuin edelliset. Sinänsä omat raha-asiat eivät toiselle kuulu mutta jos yhteistä kotitaloutta lähdetään suunnittelemaan niin maksuhäiriömerkinnällä on vaikutusta ja se tulisi kertoa. Ainakin vuokra-asunnon saantiin se voi vaikuttaa mutta joskus muistan kuulleeni, että saattaa estää myös puhelin- ja nettiliittymän hankinnan.

Kymppitonnin ulosotot hoitaa aika nopeasti pois, parissa vuodessa. Ehkä kannattaisi siirtää yhteenmuuttamista ainakin sen verran. Tosin luottotietojen palautuminen taitaa kestää siitä vielä toiset kaksi vuotta eteenpäin. Tytön kannattaisi selvittää sosiaalisen luoton mahdollisuutta, välttyisi maksamasta niin älyttömiä korkoja ja voisi selvitä nopeamminkin kuiville.

• täss74747848

Parissa vuodessa jos on tulot. Itselläni on 10tonnia eikä ulosotossa, ja ihan normaalilla korolla siis: ei hoitomaksuja ei mitään. Mitä tulee ulosotossa sitten sairaanloista vauhtia. Ja koska olen työtön ja ollut opiskelija pystyn lyhentämään noin 100 euroa kuussa, eikä tosiaankaan ole varaa tinkiä mistään. Tingin jo kaikesta, säästän muovipusseissakin, en pidä edes valoja joka huoneessa, ruoka on monipuolista mutta halpaa eli olen siirtynyt jo kasvissyöjäksikin lähes kokonaan, vain rahan takia. Ja niin edelleen. Joten 10tonni on sinulle ehkä vähän, mutta pienituloiselle vuokralla asuvalle se ei tosiaan ole ja sen satasen kuussa kasaan raapiminen on iso juttu. Sitä 10 000 ulosottovelkaa ei siis makseta "parissa vuodessa" mistä tahansa tuloista, se ei tosiaan ole pieni raha ja korko on hieman toista luokkaa, plus kulumaksut, mitkä siitä tulee (ja niille jotka ihmettelee, niin joo, suomessa on oikeita köyhiä, jotka elää ihan kunnollista elämää, ovat hakeneet töitä, valmistuneet opinnoista eivätkä ryyppää tai polta: kuten minä).

Joten jos töitä ei saa ja palkkaa ei ole, siinä menee normaalistikin parhaimmillaan 10 vuotta että sen pystyy maksamaan takaisin. Kaikki meistä ei elä suomi-utopiaa missä keskiansiot on valmistumisenkaan (edes sen toisen valmistumisen) jälkeen 2600 euroa ja äiskä ja iskä jeesanneet kolmekymppiseksi, kun ei ne auta aina edes täysi-ikäiseksi.
        Rahan arvo on hieman toinen toisilla. Tämä vain siis siksi, että kaikkien on turha kuvitella maksavansa tonnien velkoja pois tai että semmoista lainaa kannattaa ihan huolettomasti ottaa.
        Minulla ei ole yhtään maksumerkintää, mutta se on jossain elämänvaiheessa tarkoittanut jopa nälän näkemistä, kun ei ole ollut enää mitään muuta mistä tinkiä kuin ruoka.

Se on ihan sama mitä se tyttö selvittää, jos se ei osaa tuon rehellisemmin asioitaan hoitaa ja sosiaalinen velka on apu jonka saa kerran elämässään. Ei mikään jatkuva palkkio joka kannattaa tuhlata typeryyksiin: sitä kun saattaa tarvita joskus ihan oikeasti ja sen saa: kerran. Ei toista.
        Sitäpaitsi, tuo ei ole sellainen laina mihin apua välttämättä edes myönnetään JA siihen pitää olla realistinen suunnitelma, sitoumus ja maksukyky. Ei sitä kenelle tahansa myönnetä.

Lisäksi hän on hankkinut jo häädönkin: osaako tuollainen ihminen siis maksaa tai priorisoida mitään. Aika karua oppia hänelle tulossa mutta ap:nä en edes harkitsisi yhteenmuuttoa, ellei hän ole masokisti ja halua pilata elämäänsä. En suunnittelisi sitä nyt enkä tosiaankaan haaveilisi optimistisesti mistään kahdesta vuodesta.

• 2345678

Tarvitsee jos aikoo yhteen muuttaa. Unohda yhteenmuutto, jos hän ei noin isoa asiaa kerro, valehtelee kaikesta. Hän pystyy sitten meinaan tuhoamaan sinunkin taloutesi. Rakkaus ei aina riitä, muista se. Tämä maailma on myös realiteetteja ja yksi niistä on raha ja toinen se, että ihminen osoittaa käytöksellään sen kuka ja mikä lopulta isolta osin on. Hän voi olla hauska ja kiva kaveri, mutta hän valehtelee isoistakin asioista, ei osaa hoitaa raha-asioitaan ja silti vielä valehtelee ja hän valehtelee senkin jälkeen kun asia on jo otettu puheeksi.

Aikuiset hoitaa asiat niinkuin ne on. Ja arat asiat voi olla herpeksestä kertominen, mutta isot ulosotto velat tosiaan vaikuttaa jo asunnon saantiin ja siinä kohtaa puhutaan ihan oikeasti vakavista asioista. Miten hän on aikonut sen hoitaa, ja tehän asutte sitten aina vuokralla kunnes tiedot on palanneet: omaa ette ainakaan yhdessä osta jne. jne.
      Ei tota ekoilla treffeillä tartte kertoa, mutta yhteenmuuttaminen on iso asia.
      Olen sitä mieltä, että minä itse unohtaisin tuossa vaiheessa vakavan suhteen kokonaan, ja ikävä kyllä, minulle tuo olisi niin vakavaa valehtelua että myös suhteemme päättyisi siihen.
      Mutta sitä en voi sanoa että pitäisi tehdä tai ei, mutta yhteiseen talouteen ei kannata muuttaa ja sitä ei kannata suunnitella.

• Kylmäkkö

Ihan dillee kuvitella että ihminen joka on itsensä velkoihin ajanut, olisi parisuhteessakaan sen taloudellisempi. Tai oppisi huolehtimaan taloudestaan.

Yksi elämän talousasia on että osataan olla perus taloudellisia ja sitten osataan käyyttää hallitusti isojakin summia vaikka perhelomailuihin.

Minä en tuolla tavalla velkaista missään olosuhteissa ottaisi kumppaniksi, asioitaan hoitaviakin kumppaniehdokkaita on jonossa mailmassa odottamassa, pitää osata vain valita.

• Ittuuntunuteläin

Meillä häihin oli puoli vuotta ennen kuin mies avasi sanaisan arkkunsa tuon suhteen ja sekin tapahtui vahingossa. Luulin hänen pettävän, kun tuli äkillisiä raivareita ilman syytä (palkkapäivinä tai kirjeiden saapuessa, en itse tajunnut) ja puheluiden tullessa mentiin puhumaan toiseen huoneeseen.

Kun asia valkeni minulle, olin todellakin vihainen. Hän oli menettänyt luottotietonsa KAKSI VUOTTA SITTEN (olimme seurustelleet kolme vuotta) eikä ollut viitsinyt kertoa, koska "ei halunnut huolestuttaa."
      Kyllä kaikki palaset loksahtivat kohdilleen mutta kyllä vitutti kuin pientä eläintä. Todella paljon. Nykyään sitten kaikki menee minun nimiini suoraan ja se on myös hyvin ärsyttävää. Puoli vuotta pitäisi vielä kestää kunnes luottomerkintä häviää.

• velatonvaraton

Jos on puolivuotta häihin, eikä ole vielä lapsia, niin häät voi ja pitää perua.

Komekin vuotta epärehellisyyttä on aivan käsittämätöntä.

• lifemocker

olisihan se varmaan ihan hyvä tietää ainakin pitkää suhdetta ajatellen

• aladdinn

Ittuuntunuteläin miten teillä sitten menee nykyään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4858
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3233
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3155
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      415
      2276
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1402
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1166
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1138
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      121
      1042
    Aihe