SÄHKÖINEN RESEPTI.......

kiukuttaa

Miksi se ei toimi, mulla aikoinaan kipulääkäri määrännyt keskivahvaa kipulääkettä selän hermovauriokipuun. Vein sen aina terv. keskukseen uusittavaksi ja homma toimi.

Nyt kun tuli sähköinen resepti, soitin lääkärille kun sähköistä reseptiä ei kuulunut, soittamalla asia ei selvinnyt vaan piti selkäkivuissa mennä selvittämään nokatusten lääkärin kanssa. Lääkäri näytti koneelta, että on lähettänyt sähköisen reseptin. Minä väitin vastaan, no lääkäri soitti apteekkiin ja sieltä sanottiin, että reseptiä ei ole tullut.

Miksi sähköinen resepti ei toimi, jos kysymys olisi ollut esim. sydänlääkkeistä se olisi jo hengenvaarallista.Turhaa juoksutusta, kinaamista. Kuka teki virheen, eikö sähköinen resepti olekaan luotettava. Potilaan juoksuttamista, lääkärille lisätyötä ym. Sotkun selvitykseen meni viikko, koska minun piti olla paikalla kun lääkäri soitti apteekkiin ja ajan sain vasta viikon päästä, onko muille sattunut vastaavaa.

TAKAISIN PAPERIRESEPTI, KONEISIIN EI OLE LUOTTAMISTA.

27

3848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitähän tapahtui

"Minä väitin vastaan, no lääkäri soitti apteekkiin ja sieltä sanottiin, että reseptiä ei ole tullut."

Tuo sanamuoto herätti ajatukseni. Sähköinen resepti ei "tule" mihinkään apteekkiin vaan se on kanta.fi palvelussa josta apteekki käy hakemassa tiedot kun esität tiskillä kelakorttisi. Puhelinresepti on vanha järjestelmä joka tosiaankin "lähetetään" määrättyyn apteekkiin.

Mikäli tapauksessasi on ollut todellakin kyse sähköisestä reseptistä, olisit voinut käydä itsekin tarkistamassa sen olemassaolo kanta.fi palvelusta (pankkitunnuksilla). Ellei resepti näkynyt siellä, apteekkikaan ei näe sitä. Silloin on mahdollisesti tapahtunut virhe reseptiä kirjattaessa.

Olitko saanut lääkettä jo aiemmin sähköisellä reseptillä ja se uusittiin? Minulle on jäänyt jostakin mieleen että vanhan paperireseptin uusinta sähköiseksi edellyttäisi lääkärikäyntiä ja uusiminen ei onnistuisi paperiversiosta sähköiseksi pelkällä uusimistoiminnolla.

• KYLLÄ.....

Tarkistin pankkitunnuksilla ja sitä ei näkynyt siellä, juu olen saanut aikaisemmin toista lääkettä sähköisellä reseptillä samalta lääkäriltä, silloin se tuli.Lääkäri kyllä yritti puolustella, että heidän koneet ei aina pelaa, mutta ehkä tämä oli lääkärin moka, ehkä hän kirjoitti sen, mutta jostain syystä ei muistanut kirjata, lähettää. Nämä turhat juoksemiset ei ole mukavia.

Siis minun tunnuksilla ei näkynyt, eikä apteekissa, mutta lääkäri näytti koneelta, että oli lähettänyt. No sain ne lääkkeet kun olin vieressä katsomassa kun hän ne lähetti sähköisesti, mutta tuo kinastelu, että lääkäri väittää, että on lähettänyt se ei ole mukavaa, sotkua sotkun perään, kyllä paperinen resepti on luotettavampi, kerran apteekissakin sanoivat, että kestää kun jotain hämminkiä koneessa, samoin pakissa on käynyt, ettei liittymä toimi ja odotusta jonossa. Hiiteen koko tietotekniikka, en luota.

• Voisiko olla.....
        KYLLÄ..... kirjoitti:

Tarkistin pankkitunnuksilla ja sitä ei näkynyt siellä, juu olen saanut aikaisemmin toista lääkettä sähköisellä reseptillä samalta lääkäriltä, silloin se tuli.Lääkäri kyllä yritti puolustella, että heidän koneet ei aina pelaa, mutta ehkä tämä oli lääkärin moka, ehkä hän kirjoitti sen, mutta jostain syystä ei muistanut kirjata, lähettää. Nämä turhat juoksemiset ei ole mukavia.

Siis minun tunnuksilla ei näkynyt, eikä apteekissa, mutta lääkäri näytti koneelta, että oli lähettänyt. No sain ne lääkkeet kun olin vieressä katsomassa kun hän ne lähetti sähköisesti, mutta tuo kinastelu, että lääkäri väittää, että on lähettänyt se ei ole mukavaa, sotkua sotkun perään, kyllä paperinen resepti on luotettavampi, kerran apteekissakin sanoivat, että kestää kun jotain hämminkiä koneessa, samoin pakissa on käynyt, ettei liittymä toimi ja odotusta jonossa. Hiiteen koko tietotekniikka, en luota.

Mahdollista, että lääke olisi kirjautunut edellisen asiakkaan reseptiin, siis lääke olisi mennyt väärälle henkilölle. Myös apteekissa joskus tapahtuu virheitä, kerran vuosia sitten hain lääkkeitä. Farmaseutti yleensä naputtelee reseptin koneeseen ja lääkkeen tuo toinen henkilö tiskille, mulle tapahtui niin, että minun lääkkeiden mukana tuotiin joku Leponex lääke, mikä lääke se sitten lieneekään, mutta huomautin heti ettei ole minun lääke, loppujen lopuksi se oli viereiselle asiakkaalle tarkoitettu.

• sekoiluahan se on

Mulle kävi niin että sadan kappaleen lääke pakkauksia ei ollut, kyseessä allergia lääke. Annettiin 25 kpl, ja piti jäädä 75.
      No seuraavalla kerralla annettiin 50 ja sanottiin, että resepti tyhjä. Eli 25 kpl katosi kuin tuhka tuuleen.
      Tarkistin kanta.fi sivuilta ja siellä oli merkitty, että ekalla kerralla annettu myös 50, mikä ei pidä paikkaansa. Tällaisia virheitä lisää noihin sähköisiin resepteihin, niin vaihdan varmasti takaisin kaikki paperiversioihin. Entäpä jos kyseessä olisi ollut esim. jotkut rauhoittavat/ unilääkkeet tms. niin lääkärihän ei uusisi reseptiä aiemmin vaikka kuinka väittäisin, että apteekin moka. Onneksi en tarvi allergia lääkettä ihan joka päivä.

• reseptisotku

sähköinen resepti on onneton sekasotku...

Niimpä kävi minullekkin ettei reseptieni uusinnat näkyneet missään muualla kuin lääkärin omalla koneella. Kaksi viikkoa nyt selvitetty miksei resepti näy apteekissa
        eikä kanta.fi :ssä. Haenkin nyt paperiseseptit uudelleen käyttööni. Minulla ei ainakaan ole aikaa selvitellä resepti sotkuja joka ainut uusintakerta.

• Katsotaan...
        reseptisotku kirjoitti:

sähköinen resepti on onneton sekasotku...

Niimpä kävi minullekkin ettei reseptieni uusinnat näkyneet missään muualla kuin lääkärin omalla koneella. Kaksi viikkoa nyt selvitetty miksei resepti näy apteekissa
        eikä kanta.fi :ssä. Haenkin nyt paperiseseptit uudelleen käyttööni. Minulla ei ainakaan ole aikaa selvitellä resepti sotkuja joka ainut uusintakerta.

Jos haet paperireseptit niin eiköhän ne tiedot päivity uudelleen kanta.fi palveluunkin. Lääkäri on ilmeisesti mokannut edelliskerralla jotenkin ja tiedot on jäänyt siirtymättä. Mutta senhän voi tarkistaa itse kun pääsee lääkärikäynnin jälkeen tietokoneelle. Katsot itse kanta.fi palvelusta näkyykö reseptit, ellei näy niin soitto saman tien lääkärille että jossain on vikaa.

Kuukauden kuluttua minulla on vuosikäyntiaika ja edessä puolentusinan reseptin uusinta, sen jälkeen osaan itsekin arvioida e-reseptin etuja.

• sekoiluahan se on

Ei, siis paperireseptit ei kirjaudu kanta.fi palveluun. Sähköinen resepti on se joka on kanta.fi, ja sen kanssa on tosi paljon sotkuja.

Milloin tiedot ei päivity, milloin ei uusimispyynnöstä huolimatta reseptiä välitetä uusittavaksi, milloin hukkuu lääkkeitä. Mitään noista ongelmista ei ollut paperi versioiden aikaan. Ainoa muistaminen oli itse viedä reseptinsä uusittavaksi ja hakea se terveyskeskuksesta. Mutta tuntuu siltä että sekin oli nopeampi ja helpompi tapa kun nykyinen.
      Tosin välillä kun jättää uusintapyynnön, lääkäri uusi sen jo samana päivänä (siis niin ettei itse käy lääkärissä), mutta sotkuja silti enemmän kuin hyötyjä.

• Katsotaan...

Oma kuntani on nyt vasta tullut mukaan e-reseptin käyttöön. Saa nähdä onko alkuvaiheeen ongelmat jo karsiintuneet, itselläni ei ole ollut vielä e-reseptiä joten en pysty sanomaan mitään ongelmistakaan. Minulle ei ole ollut ongelma paperireseptin kuljettaminen mukana. Ostan lääkkeet hyvissä ajoin jolloin ei haittaa vaikka yhtenä päivänä unohtaisikin reseptin kotiin, lääkkeeet ehtii hakea seuraavallakin kauppareissulla joten e-reseptistä ei ole käytännön hyötyä. Kuljetan myös mukanani luetteloa käyttämistäni lääkkeistä jonka voin antaa uudelle lääkärille lääkitystä mietittäessä.

Tuota vaan olen miettinyt etttä miten jatkossa ulkomaanmatkat sujuu. Nythän pitää kuljettaa mukana alkuperäisiä reseptejä jotka voi näyttää tarvittaessa tullissa. Mutta mitenkä sitten kun ne onkin e-reseptinä, katsooko tulli kanta.fi palvelusta onko mukanasi olevat lääkkeet laillisia.

• Netsucks

Mulla on 'alistunut lääkäri' ja hän sanoi heti, ettei mun tarvitse ottaa "sähkö-reseptiä", jos en halua.

Toimii hyin näin. Get back.

E-resepti on aivan perseestä. Mulle Hus:in lääkäri kirjoitti Voxran 3 x 30 ja kun menin apteekkiin sitä hakemaan, niin lääkäri soitti, että olikin perunut lääkkeen.
      Jos olisi ollut normaali paperi resepti, niin olisin lääkkeeni saanut.
      "Et saisi nukuttua, jos käyttäisit Voxraa ja silloin tarvittaisiin jotain unilääkettä, jota en sulle kirjoita.."

• hyvä uudistus

Kyllä minulla toimi.Hyvä kun eläkkeellä olen ja voin vain soittaa lääkärille ja kovia särkylääkkeitä saa sitten hakea vaikka Ivalosta.Paperinen olisi vaike alähettää sillä eivät ikinä lähettäneet noita oransseja reseptejä mihinkään.
      Tukalat olet tulee vain niille jotka yrittää käyttää väärin lääkkeitä sillä lääkärit pystyy seuraan mitä muut antaneet ja koska.

• korkein tieto, missä

Voxran MAHDOLLISESTI aiheuttamaa unettomuutta voi toki hoitaa muillakin valmisteilla kuin "unilääkkeillä" eli bentsodiatsepiineilla.

• yksjukkis

jokin systeemi siinä on jos menee ulkomaille ja reseptit mukaan. Apteekin täti kertoi, että sieltä kysymään vaan. Koska reseptit tai jokin sellainen pitää olla ulkomaille mennessä mukana, muutoin voi olla vaikeuksia. Eikä kyseessä tarvii olla huumaavat tai sellaiset lääkkeet, kun passintarkastus ja tulli saattaa olla maassa, missä noita lääkeitä ei tunneta.

• sekoiluahan se on

Ulkomaille mennessä pitää lääkkeet olla alkuperäispaketeissa ja apteekista tai kotikoneelta kanta.fi sivulta saat tulostettua lääkemääräyksen. Ainakin mulle kerrottiin sen riittävän.

Ja sulle hyvä uudistus, on totta että se helpotus niissä on että lääkkeet voi uusittuaan hakea mistä kaupungista tahansa. Ja myös mökkireissulla "korvessa" jos lääkkeet loppuu niin soitto lääkäriin ja lähimpään apteekkiin.

Silti peräänkuulutan sähköisen reseptin ontuvaa systeemiä.
      Tiedot ei kirjaudu aina, ja vaikka kirjautuisivatkin lääkkeitä saattaa hävitä.
      Siinä kun ei oikein auta oma tarkkuus. Apteekki luovuttaa osan, luotat siihen että loput jää sinne, ja kun menet hakemaan, niin olet muka hakenut ne kaikki.

Lisäksi jokaisesta sähköisestä lääkemääräyksestä tulee erikseen merkintä kanta sivulle, jolloin paljon lääkkeitä käyttävällä merkintä jono kasvaa kilometrin pituiseksi.
      Sitten kun pyydät uusimaan jotain harvemmin käytettävää, sitä saa hoitajat hakea pitkään listalta. Lääkärit eivät itsekään tykkää tästä pitkästä lääkemerkintä jonosta.

Paljon on vielä puutteitta, ennenkö saadaan toimivaksi.

Enkä muuten täysin usko tuohon että se hankaloittaisi jotenkin lääkkeitten väärin käyttäjien, lääkkeiden saantia.

• Hullua hommaa

Jos otan lääkkeeni mukaan alkuperäispakkauksessa niin viikon reissulle tarvitse jo normaalikokoisen muovikassin ja lentolaukusta menee kolmannes lääkkeille (pakkaukset isoja).

• kunt.tukilainen
        Hullua hommaa kirjoitti:

Jos otan lääkkeeni mukaan alkuperäispakkauksessa niin viikon reissulle tarvitse jo normaalikokoisen muovikassin ja lentolaukusta menee kolmannes lääkkeille (pakkaukset isoja).

Otat vaan dosetin johon on viikon lääkkeet jaettu ja reseptit mukaan. Tarvittaessa otettavat alkuperäispakkauksissa ja vain sen verran kuin luulet viikon aikana tarvitsevasi ja reseptit mukaan niihinkin. Kuka hullu koko lääkevarastoa kuljettaisi mukanaan höh...

• Hullua hommaa
        kunt.tukilainen kirjoitti:

Otat vaan dosetin johon on viikon lääkkeet jaettu ja reseptit mukaan. Tarvittaessa otettavat alkuperäispakkauksissa ja vain sen verran kuin luulet viikon aikana tarvitsevasi ja reseptit mukaan niihinkin. Kuka hullu koko lääkevarastoa kuljettaisi mukanaan höh...

Dosetissa on minullakin, joskin resepteistä on vain kopiot (en riskeeraa alkuperäisten hukkumista), mutta todellakin ohje on että lääkkeet pitää kuljettaa alkuperäispakkauksissa (dosettiin jakaminen on kiellettyä). Toistaiseksi on ollut tuuria etten ole joutunut selittelemään viikkodosettini pillereitä tullimiehelle.

Parin viikon kuluttua kaikki reseptini vaihtuu e-reseptiksi ja sen jälkeen ei ole olemassa mitään reseptiä kuljetettavaksi. Yleensä sanotaan että silloin reseptin veroisena pidetään alkuperäispakkauksessa olevaa apteekin lipuketta.

• mat kalle
        Hullua hommaa kirjoitti:

Dosetissa on minullakin, joskin resepteistä on vain kopiot (en riskeeraa alkuperäisten hukkumista), mutta todellakin ohje on että lääkkeet pitää kuljettaa alkuperäispakkauksissa (dosettiin jakaminen on kiellettyä). Toistaiseksi on ollut tuuria etten ole joutunut selittelemään viikkodosettini pillereitä tullimiehelle.

Parin viikon kuluttua kaikki reseptini vaihtuu e-reseptiksi ja sen jälkeen ei ole olemassa mitään reseptiä kuljetettavaksi. Yleensä sanotaan että silloin reseptin veroisena pidetään alkuperäispakkauksessa olevaa apteekin lipuketta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020412141426PM?OpenDocument

"
        Reseptit

Ota matkalle mukaan lääkemääräysasiakirjat eli reseptit. Niillä voit tarvittaessa todistaa tullissa, että sinulla on oikeus kuljettaa henkilökohtaisia lääkkeitä mukanasi.

Jos käytät sähköistä reseptiä (eReseptiä), ota matkalle mukaan jokin seuraavista:

- lääkärin tulostama potilasohje. Siinä on lueteltu kaikki sinulle samalla kertaa määrätyt lääkkeet.
        - apteekista saatava yhteenvetotuloste.
        - yhteenveto, jonka voit itse tulostaa Kansallisen Terveysarkiston palvelusta Omien tietojen katselu. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.
        "

• kyllä on mennny
        kunt.tukilainen kirjoitti:

Mitkä reseptit mukaan,? sähköisetkö?

• Hulluahan se on

Niinhän se onkin, mutta näin kuulemma pitää toimia e-resepti aikana. En sitten tiedä miten se muka muuttaa asiaa, onko mukana vanhanaikainen paperiversio vai e-resepti? Nimittäin paperiversion kanssa ei tarvinnut olla kuin lääke joka on ns. liuskan sisällä, ettei siis irrallisia pillereitä ja liuskassa lääkkeen nimi näkyvissä.
      Mutta näin mulle asia kerrottu kun olen asiaa tiedustellut.

• .......

Eihän kaikkia lääkkeitä edes pakata liuskaan.

• hulluahan se on

Joo eipä niin, enpä ajatellut. purkki kama on otettava kai kokonaisuudessaan mukaan. Siis onhan se hyvä jos dosetti riittää ja nuo paperit, mutta harva tulli rupeaa oikeasti tutkimaan dosetista löytyvän pillerin tietoja vaikka olis sadan lääkärin todistus mukana. Täytyy vaan luottaa tuuriin, niinhän se on.

• .......

Niin mutta sittenhän sinne purkkiin voi laittaa mitä vaan eli esim. salakuljettaa kiellettyjä lääkkeitä ilman reseptiä. No en tiedä, en pahemmin matkusta lentäen, joten asia ei kosketa minua. Mietiskelin vain.

• palautteen antaja

Lääkäri mokasi, tai minä mokasin, tai joku jossain mokasi, siten että reseptin uusimisen yhteydessä lääkäri oli laittanut päivämäärän, jonka jälkeen reseptiä saa vasta käyttää. Tätä tietoa ei annettu lääkkeen käyttäjälle, eli minulle, tämä tieto näkyi vaan apteekin farmaseutille, siis tekstiviesti tuli pari viikkoa sitten että resepti oli uusittu, vain uusimistieto tuli ei tätä päivämäärää.

Lääkkeet loppui, sitten menin hakemaan uusia: apteekissa sitten sanoivat että vasta kymmenen päivän päästä, koska lääkäri oli laittanut sellaisen ehdon. Apteekissa tajusivat lääkärin mokanneen, mutta lääkäri on niin Iso Herra, että apteekista ei irronnut edes yhtä lääkeannosta, kahta tablettia.

Tätä päivämäärä-ehtoa ei tullut lääkkeen käyttäjälle eli minulle, jolloin käyttäjä olisi voinut varautua siihen etukäteen. Lääkkeet loppui, ja sitten menin apteekkiin jossa tyrmäävästi sanoivat ei voi, vasta kymmenen päivän päästä.

Apteekista terveysasemalle, siellä lähihoitaja laittoi lääkärin soittamaan seuraavana päivänä. Lähihoitajat eivät edes näe apteekin tietoja.

Lähihoitajat eivät saa nähdä apteekin tietoja eikä lääkkeen käyttäjäkään tiedä kaikkea reseptistään, koska lääkäri voi apteekille lähettää tietoja.

No kaikkihan me ollaan ihmisiä ja ihmiset tekee virheitä, mutta kyllä otti päähän kun lääkkeet oli loppu ja apteekista ei saanut mitään!

• Kuin heinänteko

Eilen tuli hyödynnettyä e-reseptin etua. Olin toisella puolella Suomea käymässä ja jäi aikaa ennen junan lähtöä. Kävelin apteekin ohi ja tuli mieleen että yksi lääkkeistäni oli loppumassa ja olin jo suunnitellut apteekissa käymistä. Siitä vaan sisälle ja kelakortti pöytään. Sain samantien reseptilääkkeeni, ei olisi onnistunut paperireseptin aikaan kun en edes ajatellut käydä apteekissa reissussa ollessani.

• huonoksi menny

Mulla ollut usein resepti "hukassa", melkoinen metsästys
      ollut noista.
      viime viikolla( maan.) uusin reseptin apteekissa 3 eurolla ja
      tänään kysyin apteekissa, ei mitään löytynyt .
      Ei muuta kun ter. kesk. uusimaan uusiksi.
      yhtä juoksemista.

• guigb

Eikö homma onnistu soittamalla terveyskeskukseen ettei tarvi henkilökohtaisesti käydä siellä? Omien reseptien tiedot löytyvät kanta.fi palvelusta. Sinne kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe